2023 Australian Open

Svar
Skraevadottir

Re: 2023 Australian Open

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jan 27, 2023 1:15 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 27, 2023 12:57 pm Hva har skjedd med USA i herre-tennis? Jeg vokste opp med Sampras, Agassi og Jim Courier. Og de som er eldre enn meg husker kanskje McEnroe og Connors. Greit at de har ganske stor bredde, og f.eks. i årets AO hadde 3 mann i kvartfinalen. Men de har jo ikke hatt en eneste virkelig toppspiller, og da mener jeg en naturlig GS-vinner, på.. ja, hva er det? 20 år?
Siste vinner er Andy Roddick i US Open 2003. Ja, amerikanerne har slitt med å få frem toppspillerne de siste årene. De har god bredde nå da blant de yngre spillerne, med Korda, Shelton, Brooksby, Nakashima samt de litt eldre Tiafoe, Fritz, Paul osv. Er likevel kanskje bare Korda jeg ser som en potensiell GS-vinner av dem.

Vet ikke helt hva som er grunnen. Men tennis krever en enorm dedikasjon for å bli best. Kanskje en del amerikanere driver litt for lenge med litt for mange sporter og har litt mange distraksjoner? Du kan bli en veldig god spiller av å gå på college, men kan du bli best i verden? Usikker på det.
De amerikanske spillerne mangler ofte litt på fysikken, etter min mening. Det er få av dem som virkelig holder i de lengste og tøffeste kampene. Jeg er enig i at Korda kan ta en GS, men det tror jeg også at Fritz kan, da kanskje først og fremst Wimbledon.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jan 27, 2023 1:17 pm
drazyc skrev: fre jan 27, 2023 1:15 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 27, 2023 12:57 pm Hva har skjedd med USA i herre-tennis? Jeg vokste opp med Sampras, Agassi og Jim Courier. Og de som er eldre enn meg husker kanskje McEnroe og Connors. Greit at de har ganske stor bredde, og f.eks. i årets AO hadde 3 mann i kvartfinalen. Men de har jo ikke hatt en eneste virkelig toppspiller, og da mener jeg en naturlig GS-vinner, på.. ja, hva er det? 20 år?
Siste vinner er Andy Roddick i US Open 2003. Ja, amerikanerne har slitt med å få frem toppspillerne de siste årene. De har god bredde nå da blant de yngre spillerne, med Korda, Shelton, Brooksby, Nakashima samt de litt eldre Tiafoe, Fritz, Paul osv. Er likevel kanskje bare Korda jeg ser som en potensiell GS-vinner av dem.

Vet ikke helt hva som er grunnen. Men tennis krever en enorm dedikasjon for å bli best. Kanskje en del amerikanere driver litt for lenge med litt for mange sporter og har litt mange distraksjoner? Du kan bli en veldig god spiller av å gå på college, men kan du bli best i verden? Usikker på det.
De amerikanske spillerne mangler ofte litt på fysikken, etter min mening. Det er få av dem som virkelig holder i de lengste og tøffeste kampene. Jeg er enig i at Korda kan ta en GS, men det tror jeg også at Fritz kan, da kanskje først og fremst Wimbledon.
Fritz har jeg ikke noe særlig tro på. Han har veldig svake GS-resultater så langt til å være snart 26 år. Synes han har en tendens til å svikte en del i viktige kamper. Litt enig i det med fysikk ja. Og det har jo noe med dedikasjon å gjøre. Man kan si litt det samme om en del franskmenn. Frankrike sliter for øvrig enda mer enn USA for tiden. Veldig få spillere under 30 år som er av noe særlig kvalitet.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Fritz, Hurkacz og Norrie er de tre spillerne i toppen som gjør det systematisk bedre i andre turneringer enn i Grand Slam. Tror ikke det er helt tilfeldig.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jan 27, 2023 1:25 pm
Skraevadottir skrev: fre jan 27, 2023 1:17 pm
drazyc skrev: fre jan 27, 2023 1:15 pm

Siste vinner er Andy Roddick i US Open 2003. Ja, amerikanerne har slitt med å få frem toppspillerne de siste årene. De har god bredde nå da blant de yngre spillerne, med Korda, Shelton, Brooksby, Nakashima samt de litt eldre Tiafoe, Fritz, Paul osv. Er likevel kanskje bare Korda jeg ser som en potensiell GS-vinner av dem.

Vet ikke helt hva som er grunnen. Men tennis krever en enorm dedikasjon for å bli best. Kanskje en del amerikanere driver litt for lenge med litt for mange sporter og har litt mange distraksjoner? Du kan bli en veldig god spiller av å gå på college, men kan du bli best i verden? Usikker på det.
De amerikanske spillerne mangler ofte litt på fysikken, etter min mening. Det er få av dem som virkelig holder i de lengste og tøffeste kampene. Jeg er enig i at Korda kan ta en GS, men det tror jeg også at Fritz kan, da kanskje først og fremst Wimbledon.
Fritz har jeg ikke noe særlig tro på. Han har veldig svake GS-resultater så langt til å være snart 26 år. Synes han har en tendens til å svikte en del i viktige kamper. Litt enig i det med fysikk ja. Og det har jo noe med dedikasjon å gjøre. Man kan si litt det samme om en del franskmenn. Frankrike sliter for øvrig enda mer enn USA for tiden. Veldig få spillere under 30 år som er av noe særlig kvalitet.
Enig i at Fritz har underprestert litt i GS, men han var veldig nær å gå til semi i Wimbledon i fjor. Bare en helt vill fighting av Nadal forhindra det, i en kamp hvor Fritz vel var den beste spilleren. Han har jo vist at han kan slå toppspillerne, med 16-29 (35,6 %) mot topp ti-motstand er han ikke helt på topp, men ganske bra på den statistikken. Det er eksempelvis klart bedre enn Casper Ruud. Til felles har de at ingen av topp ti-seierne har kommet i GS. Så det går an å ha gode GS-resultater uten å ha slått så mange toppspillere også, hvis man da ser på vår mann.

Når det gjelder franskmennene er jeg enig, og der er det jo egentlig enda mer ekstremt enn amerikanerne. Felles for nesten alle franske spillere er at de blir hausa veldig opp og heia fram av et sjåvinistisk hjemmepublikum, så tror de at de er større stjerner enn det de egentlig er fra tidlig alder, og da gjør de ikke jobben som kreves. Jeg kan ikke komme på en eneste fransk spiller på 2000-tallet med virkelig god fysikk. Da tenker jeg ikke på at man kan hoppe fem meter opp i lufta, som Monfils kan, men at man faktisk er en ordentlig atlet, som i tillegg til slike egenskaper faktisk er gjennomsterk og utholdende.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jan 27, 2023 2:12 pm Enig i at Fritz har underprestert litt i GS, men han var veldig nær å gå til semi i Wimbledon i fjor. Bare en helt vill fighting av Nadal forhindra det, i en kamp hvor Fritz vel var den beste spilleren. Han har jo vist at han kan slå toppspillerne, med 16-29 (35,6 %) mot topp ti-motstand er han ikke helt på topp, men ganske bra på den statistikken. Det er eksempelvis klart bedre enn Casper Ruud. Til felles har de at ingen av topp ti-seierne har kommet i GS. Så det går an å ha gode GS-resultater uten å ha slått så mange toppspillere også, hvis man da ser på vår mann.
Ifølge Ultimate Tennis Statistics har Casper Ruud 30% score mot topp 10 i karrieren, Fritz har 32,5%. Og Fritz er jo tross alt godt over ett år eldre. Begge hadde lik score i fjor mot topp 10 (5 seiere, 6 tap).

Ja, det går an, men mitt poeng er egentlig at han, alderen tatt i betraktning, har prestert jevnt over under pari i GS. Wimbledon i fjor var et unntak. Men sammenlignet med hans jevnaldrende, og de litt yngre, er det ganske svakt å ha nådd 4. runde eller lengre kun to ganger. Jannik Sinner, som er fire år yngre, har allerede klart dette 8 ganger når årets AO medregnes. Auger-Aliassime 7 ganger. Zverev hele 14 ganger. Rublev 10 ganger.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

For en søvnpille denne utgaven av AO har vært.
Knapt en god match og fra kvartfinalene og ut har det vært meget labert mtp hva man kan forvente på det stadie.

Får håpe på en lang og jevnspilt finale i god kvalitet, hvis ikke har dette vært en av de mer skuffende GSene jeg kan huske å ha sett.

drazyc

Legg inn av drazyc »

fugletitteren skrev: fre jan 27, 2023 3:11 pm For en søvnpille denne utgaven av AO har vært.
Knapt en god match og fra kvartfinalene og ut har det vært meget labert mtp hva man kan forvente på det stadie.

Får håpe på en lang og jevnspilt finale i god kvalitet, hvis ikke har dette vært en av de mer skuffende GSene jeg kan huske å ha sett.
Må si meg enig. Jeg har fulgt mange utgaver av denne turneringen, og på herresiden fremstår dette som en av de definitivt svakeste. Om finalen også skuffer, vil det vel egentlig være Murrays bataljer mot Berrettini og Kokkinakis i uke 1 som fremstår som det eneste minneverdige. Tsitsipas-Sinner var for øvrig en god kamp. Nesten litt synd at Sinner ikke havnet et annet sted i trekningen.

En definitiv kontrast til US Open i september, som til tross for Djokovic sitt fravær krydde av gode matcher.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jan 27, 2023 2:56 pm
Skraevadottir skrev: fre jan 27, 2023 2:12 pm Enig i at Fritz har underprestert litt i GS, men han var veldig nær å gå til semi i Wimbledon i fjor. Bare en helt vill fighting av Nadal forhindra det, i en kamp hvor Fritz vel var den beste spilleren. Han har jo vist at han kan slå toppspillerne, med 16-29 (35,6 %) mot topp ti-motstand er han ikke helt på topp, men ganske bra på den statistikken. Det er eksempelvis klart bedre enn Casper Ruud. Til felles har de at ingen av topp ti-seierne har kommet i GS. Så det går an å ha gode GS-resultater uten å ha slått så mange toppspillere også, hvis man da ser på vår mann.
Ifølge Ultimate Tennis Statistics har Casper Ruud 30% score mot topp 10 i karrieren, Fritz har 32,5%. Og Fritz er jo tross alt godt over ett år eldre. Begge hadde lik score i fjor mot topp 10 (5 seiere, 6 tap).

Ja, det går an, men mitt poeng er egentlig at han, alderen tatt i betraktning, har prestert jevnt over under pari i GS. Wimbledon i fjor var et unntak. Men sammenlignet med hans jevnaldrende, og de litt yngre, er det ganske svakt å ha nådd 4. runde eller lengre kun to ganger. Jannik Sinner, som er fire år yngre, har allerede klart dette 8 ganger når årets AO medregnes. Auger-Aliassime 7 ganger. Zverev hele 14 ganger. Rublev 10 ganger.
Etter Australian Open skal det være 30,0 % på Ruud (altså samme) og 35,6 % på Fritz, så vidt jeg kan lese ut fra Wikipedia. Mulig det er pga. at seierne hans fra Laver Cup og United Cup er tatt med på den ene statistikken, men ikke på den andre. Uansett, det er ganske bra av Fritz, det. Fritz slo også Nadal to ganger i fjor, riktignok var ikke Nadal i form i sluttspillet, men Indian Wells var han jo i knallform. Så det var en sterk seier, og det var også i en finale.

Men ja, helt klart at GS-statistikken hans ikke er så god. Men for å gå tilbake til Zverev, som du nevner her, så var jo han en spiller som slo gjennom ekstremt tidlig og vant store titler før han greide å kare seg til en kvartfinale i GS, og så kom de gode GS-resultatene på løpende bånd etter det. Jeg sier ikke at jeg tror at Fritz kommer til å greie det samme som Zverev, men det er et eksempel på at man gjerne gjør det best utenfor GS først, og så kommer resultatene der også etter hvert. Ruud er jo igjen et godt eksempel der.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jan 27, 2023 3:35 pm
fugletitteren skrev: fre jan 27, 2023 3:11 pm For en søvnpille denne utgaven av AO har vært.
Knapt en god match og fra kvartfinalene og ut har det vært meget labert mtp hva man kan forvente på det stadie.

Får håpe på en lang og jevnspilt finale i god kvalitet, hvis ikke har dette vært en av de mer skuffende GSene jeg kan huske å ha sett.
Må si meg enig. Jeg har fulgt mange utgaver av denne turneringen, og på herresiden fremstår dette som en av de definitivt svakeste. Om finalen også skuffer, vil det vel egentlig være Murrays bataljer mot Berrettini og Kokkinakis i uke 1 som fremstår som det eneste minneverdige. Tsitsipas-Sinner var for øvrig en god kamp. Nesten litt synd at Sinner ikke havnet et annet sted i trekningen.

En definitiv kontrast til US Open i september, som til tross for Djokovic sitt fravær krydde av gode matcher.
Litt artig at du nevner Sinner her. I Wimbledon i fjor tapte han i fem sett for Djokovic i kvartfinalen. Djokovic vant turneringa. I US Open i fjor tapte han i fem sett for Alcaraz, også da i kvartfinalen. Alcaraz vant turneringa. I årets Australian Open tapte han i fem sett for Tsitsipas i fjerde runde. Så ... Tsitsipas vinner på søndag?

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jan 27, 2023 3:52 pm Etter Australian Open skal det være 30,0 % på Ruud (altså samme) og 35,6 % på Fritz, så vidt jeg kan lese ut fra Wikipedia. Mulig det er pga. at seierne hans fra Laver Cup og United Cup er tatt med på den ene statistikken, men ikke på den andre. Uansett, det er ganske bra av Fritz, det. Fritz slo også Nadal to ganger i fjor, riktignok var ikke Nadal i form i sluttspillet, men Indian Wells var han jo i knallform. Så det var en sterk seier, og det var også i en finale.

Men ja, helt klart at GS-statistikken hans ikke er så god. Men for å gå tilbake til Zverev, som du nevner her, så var jo han en spiller som slo gjennom ekstremt tidlig og vant store titler før han greide å kare seg til en kvartfinale i GS, og så kom de gode GS-resultatene på løpende bånd etter det. Jeg sier ikke at jeg tror at Fritz kommer til å greie det samme som Zverev, men det er et eksempel på at man gjerne gjør det best utenfor GS først, og så kommer resultatene der også etter hvert. Ruud er jo igjen et godt eksempel der.
Ja, ser at forskjellen skyldes at Ultimate Tennis Statistics ikke har med Laver Cup eller United Cup. Merk at i Indian Wells var Nadal tydelig skadet. Nadal har jo mer eller mindre vært skadet siden, selv i French Open der han med injeksjoner i fot klarte å vinne.

Enig i at det kan skje, men føler samtidig at det er lett å glemme at han faktisk fyller 26 i år. Med Zverev snakket man om dette da han var 20. Men ja, Medvedev og Berrettini viser vel at det går an å ta det steget i 25-årsalderen. Vi får se.

startelver

Legg inn av startelver »

Tipper Djokovic er revansjesugen etter å ha blitt nektet å spille i fjor. Forøvrig er oddsen kun 1.22 på Djoko.

4.50 på Tsitsipas kan jo være et interessant spill.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Coachen til Rybakina er altså helt lik Yppersteprest Imhotep fra Mumien-filmene, bortsett fra at han har hår.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Isner vs. Karlovic-nivå på servingen i starten av denne kampen før det klapper sammen fullstendig for Sabalenka, og da har vi kampens første break.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Go Rybakina! Bryte nå

Jada!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Server hjem settet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hjelper ikke å bryte tilbake når man ikke greier å holde, og da server Rybakina hjem settet. Yppersteprest Imhotep er fornøyd.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 9:55 am Isner vs. Karlovic-nivå på servingen i starten av denne kampen før det klapper sammen fullstendig for Sabalenka, og da har vi kampens første break.
Hadde du trodd du noen gang ville sammenligne kvinnelige tennisspillere med Isner og Karlovic når det kom til serving?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sexxes skrev: lør jan 28, 2023 10:30 am
Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 9:55 am Isner vs. Karlovic-nivå på servingen i starten av denne kampen før det klapper sammen fullstendig for Sabalenka, og da har vi kampens første break.
Hadde du trodd du noen gang ville sammenligne kvinnelige tennisspillere med Isner og Karlovic når det kom til serving?
Svaret er nei.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sabalenka bryter!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Imponert over at Sabalenka greide å ta det andre settet. On serve i tredje sett her nå, føler at dette er 50/50 nå.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Spennende tredje sett. Ikke sett lignende siden 2021.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Centrist skrev: lør jan 28, 2023 11:46 am Spennende tredje sett. Ikke sett lignende siden 2021.
Så lenge! Nå har Rybakina blitt brutt :(

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Bra finale, dette!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Fire matcballer trengte Sabalenka.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sabalenka tar det! Herlig spilt av henne, satsa skikkelig selv om hun var nervøs og missa litt!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 9:47 am Coachen til Rybakina er altså helt lik Yppersteprest Imhotep fra Mumien-filmene, bortsett fra at han har hår.
Det må jo være sønnen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sexxes skrev: lør jan 28, 2023 12:29 pm
Skraevadottir skrev: lør jan 28, 2023 9:47 am Coachen til Rybakina er altså helt lik Yppersteprest Imhotep fra Mumien-filmene, bortsett fra at han har hår.
Det må jo være sønnen.
Vil tro det, ja!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Så er det klart for australsk-polsk doublefinale for herrene. Mer nattennis.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Australske wildcard-paret tar første sett.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Rankingen til australierne var før turneringen: Kubler 163 og Hijikata 277. Det andre paret med 36 og 40. Beklager at jeg skrev polsk par. Det andre flagget er jo det polske flagget oppnådd, og da blir det noe helt annet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»