Overrennet i hoppbakken.

Svar
PUK

Overrennet i hoppbakken.

Legg inn av PUK »

Blir farten forskjellig om overrennet i hoppbakken er bratt eller slakt, der høyden fra start til hoppkanten er den samme?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Ja.
Et slakt overrenn vil gi lengre vei og dermed mer friksjon.
Tror jeg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

anbessa skrev: man des 26, 2022 6:02 pm Ja.
Et slakt overrenn vil gi lengre vei og dermed mer friksjon.
Tror jeg.
Samma det. Uansett så datt jeg ned på kulen (og jeg har sopt mer enn én bakke på magan...).

Mvh

BE
"Er'e klart, 'a?"

PUK

Legg inn av PUK »

Joda, det burde vel være over en hver tvil at farten, da en ser bort fra friksjon, skal bli den samme ved lik fallhøyde. En kommer fortere frem til hoppkanten, mens hoppet og underemnet fortoner seg likt uansett fallet på overrennet.
Men for å være på den sikre siden er det jo alltid greit å gjøre et forsøk der Julenissen settes som observatør og sannhetsvitne. :-)
Se opptak. Og her stoppet det siden jeg ikke finner noen måte og sette inn videoen på her. Går det an?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

PUK skrev: tir des 27, 2022 8:08 pm Joda, det burde vel være over en hver tvil at farten, da en ser bort fra friksjon, skal bli den samme ved lik fallhøyde. En kommer fortere frem til hoppkanten, mens hoppet og underemnet fortoner seg likt uansett fallet på overrennet.
Men for å være på den sikre siden er det jo alltid greit å gjøre et forsøk der Julenissen settes som observatør og sannhetsvitne. :-)
Se opptak. Og her stoppet det siden jeg ikke finner noen måte og sette inn videoen på her. Går det an?
Hvis videoen har en URL/nettadresse, kan man bare kopiere inn den. Ellers - har jeg ikke peiling

Mvh

BE
som aldri har sett ovarenn skrevet som overrenn, og heller aldri unnarenn skrevet som underrenn - men Wikipedia er visst av en annen mening - men minner om at "her går det unnabakke" NEPPE er synonymt med "her går det underbakke"...

PUK

Legg inn av PUK »

BlackEagle skrev: tir des 27, 2022 8:47 pm
PUK skrev: tir des 27, 2022 8:08 pm Joda, det burde vel være over en hver tvil at farten, da en ser bort fra friksjon, skal bli den samme ved lik fallhøyde. En kommer fortere frem til hoppkanten, mens hoppet og underemnet fortoner seg likt uansett fallet på overrennet.
Men for å være på den sikre siden er det jo alltid greit å gjøre et forsøk der Julenissen settes som observatør og sannhetsvitne. :-)
Se opptak. Og her stoppet det siden jeg ikke finner noen måte og sette inn videoen på her. Går det an?
Hvis videoen har en URL/nettadresse, kan man bare kopiere inn den. Ellers - har jeg ikke peiling

Mvh

BE
som aldri har sett ovarenn skrevet som overrenn, og heller aldri unnarenn skrevet som underrenn - men Wikipedia er visst av en annen mening - men minner om at "her går det unnabakke" NEPPE er synonymt med "her går det underbakke"...
Takk. Da lastet jeg den opp på serveren https://www.dalstein.no/xx/kule.mp4 og forsøker.
det andre bør du ta opp med språkrådet, tror jeg. :-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»