NAV bruker jula på terror

Svar
B.O.B.

Re: NAV bruker jula på terror

Legg inn av B.O.B. »

basillen skrev: fre des 30, 2022 12:35 pm
LeSorcier skrev: fre des 30, 2022 11:47 am
B.O.B. skrev: fre des 30, 2022 7:46 am Disse kursene er nok verdt alle pengene. Det er mange som satser på å kjøre to år uten å gjøre noe, men når du må stå opp hver dag og komme presis på kurs så tar det piffen fra noen snyltere. Jeg har vært der selv og har tidligere nytt friheten et par år som arbeidsledig. Det var deilige stunder, delvis subsidiert av Nav, og jeg nøt hvert øyeblikk av det. Så en del år etterpå tenkte jeg at jeg har råd til et friår til mens neste prosjekt gjorde seg klart. Men så måtte jeg på et slikt kurs, og fullførte det. Selv om jeg ikke trengte det så var det god trening og spissing av arbeidssøknaden man måtte ha, det er nok en viktig ressurs for mer enn halvparten av de som går der. Det var mange der som var lykkelige over hjelpen de fikk, og jobbene de faktisk fikk til slutt. Jeg så mange som hadde veldig stort utbytte av kurset.

Slike kurs bør man tvinges til å gjennomføre i tre måneder, så tre måneder på egenhånd, og så tre måneder kurs igjen til man er i arbeid. Det eneste problemet er at altfor mange innvandrere slipper unna fordi de hevder seg ubrukelige.
Jeg sitter med samme tankegang. Hadde jeg vært saksbehandler for de som ikke møtte opp til filmtitting i romjulen, ville jeg sørget for at de gikk inn i det nye året uten en krone på konto. Utbetalingen ville blitt stanset sporenstreks.

Om Nav skal få flere arbeidsledige ut i jobb, må de bli langt tøffere enn de er i dag.
Basert på retorikken din her, samt retorikken til en del andre i tråden, så får jeg inntrykk av at dere tror at flesteparten av de som er arbeidsledige er noen jævla latsabber som aller helst kun ønsker å heve trygd. Altså litt sånn Jokke fra Pondus stereotypi.

Mitt inntrykk er imidlertid at dette ikke stemmer i det hele tatt, selv om B.O.B. angivelig koste seg som arbeidsledig. Min erfaring er at de aller, aller fleste som er arbeidsledig ikke synes det er kjekt i det hele tatt, og de ønsker svært gjerne å få en jobb. Selv kjenner jeg folk som er, eller har vært, arbeidsledig, og felles for dem alle er at de ønsker å jobbe. Faktum er imidlertid at det ikke er så lett for alle å få seg en jobb. Særlig de som sliter med fysiske eller psykiske problemer vil ofte arbeidsgivere vegre seg for å ansette. I en ideell verden burde det ikke være slik, men slik er det nå en gang.

Selvsagt har man noen får som snylter på systemet, men min oppfatning er at disse utgjør en svært liten andel av de arbeidsledige.
Du misforstår tydeligvis med vilje for det er ingen som sier at arbeidsledige er latsabber, men det er mange som er det, eller blir det. Jeg husker tidligere hvor man bare meldte seg inn og fikk penger i to år uten at noen engang ringte deg, og det var fantastisk for en som hadde ekstra penger til å subsidiere kostnadene i hverdagen. Jeg nøt mine to friår som snylter.

Men den andre gangen hvor jeg tenkte at nå surfer jeg bare litt på denne bølgen igjen så fikk jeg innkalling om jobbkurs. Det måtte jeg fullføre samme hva, og komme presis. Men jeg så hvor mange som trengte det selv om de ikke skjønte det selv, i tillegg til alle de som skjønte at de trengte det. En hadde jobbet i samme jobben i 35 år og sto arbeidsløs, trodde ikke hun kunne noe annet enn den utdaterte jobben hun hadde utført. Det var flere i denne kategorien, og med fellesskapet på kurset hvor man løftet og motiverte hverandre, trente jobbintervju ett så var det mange som fikk utbyttet av kurset. Noen ganger møtte man bare opp, men var man en positiv energi så var det ingen som brydde seg om man var borte en dag.

Selv om jeg hatet det i starten og var negativ energi, så må jeg si at det fort snudde siden jeg skjønte at dette var faktisk bra for veldig mange, og ikke minst systemet. Det kan se ut som sutretryne som tweetrer (orker ikke lese dem) er av typen psykisk ustabil snylter, og han trenger en justering i livet. Det vil han få på et slikt kurs.

Brukeravatar
olaola
Innlegg: 7
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av olaola »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 9:34 am Dette har vært kvalifiserte folk som har funnet det ytterst ydmykende å bli fortalt hvordan de skal skrive jobbsøknader fra folk med mindre kompetanse enn de selv har.


Du skal være rimelig kjepphøy på deg selv, om du tror du har mer kompetanse innen jobbsøking enn folk som faktisk jobber med det daglig.

Dette står om jobbsøkerkurs hos NAV for dem som velger å melde seg på:




Hva er tilbudet?

På kurset får du hjelp og støtte til å orientere deg på arbeidsmarkedet og bli en mer aktiv arbeidssøker.

Du får tilpasset opplæring og oppfølging som skal bidra til å øke kunnskapene og ferdighetene dine.

Du lærer om hvordan du kan markedsføre kompetansen, interessene og erfaringene dine i møte med mulige arbeidsgivere.

Målet at du skal komme i jobb. Du

trener på jobbintervju
lærer hvordan skrive CV og jobbsøknad
får individuell karriereveileding
lærer om arbeidsmarkedet og hvor du finner ledige jobber
deltar på gruppearbeid og deler erfaringer med andre arbeidssøkere
får hjelp til å søke jobber

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hetfield skrev: lør des 31, 2022 3:01 am
pfrog567 skrev: lør des 31, 2022 2:57 am Vel, NAV-klienter er ikke bare de arbeidsløse. Og selv om de er det, så sliter de nok med både det ene og det andre. Bl.a. gjør nok denne lediggangen noe med psyken til dem.
Så det kan heller være at de sitter igjen med en følelse av livet er ikke mer verdt å leve, og "spretter" nok ikke opp av senga da..
Flere har kroniske sykdommer som gjør det umulig å jobbe, andre har diagnoser av forskjellig grad, mange kunne jobbet litt, men arbeidsgivere vil ikke tilrettelegge og søker etter utadvendte, fleksible og høy-energis individer..
Mange arbeidsgivere søker selvsagt til de som passer dem best. Det er da ingen fornuftige som velger en med masse skavanker mot en som er rask og frisk, det er bare et økonomisk spørsmål. Men det finnes jobber for disse også. Disse folkene i disse firmaene Nav benytter sitter med masse kontakter og mange firmaer har en policy om at de skal ta inn en viss andel med problemer.

William_S

Legg inn av William_S »

olaola skrev: lør des 31, 2022 10:38 am
DoktorS skrev: lør des 31, 2022 9:34 am Dette har vært kvalifiserte folk som har funnet det ytterst ydmykende å bli fortalt hvordan de skal skrive jobbsøknader fra folk med mindre kompetanse enn de selv har.


Du skal være rimelig kjepphøy på deg selv, om du tror du har mer kompetanse innen jobbsøking enn folk som faktisk jobber med det daglig.

Dette står om jobbsøkerkurs hos NAV for dem som velger å melde seg på:




Hva er tilbudet?

På kurset får du hjelp og støtte til å orientere deg på arbeidsmarkedet og bli en mer aktiv arbeidssøker.

Du får tilpasset opplæring og oppfølging som skal bidra til å øke kunnskapene og ferdighetene dine.

Du lærer om hvordan du kan markedsføre kompetansen, interessene og erfaringene dine i møte med mulige arbeidsgivere.

Målet at du skal komme i jobb. Du

trener på jobbintervju
lærer hvordan skrive CV og jobbsøknad
får individuell karriereveileding
lærer om arbeidsmarkedet og hvor du finner ledige jobber
deltar på gruppearbeid og deler erfaringer med andre arbeidssøkere
får hjelp til å søke jobber
Disse jobbsøkerkursene NAV sender en på er av meget lav kvalitet. Jeg skrev litt om det tidligere i tråden her og vel det var fullstendig ubrukelig det 1 månedskurset.

startelver

Legg inn av startelver »

Dubia skrev: tir des 27, 2022 7:01 pm Her har vi nok ikke all fakta. Jeg antar denne Odin har AAP ytelsen (arbeidsavklaringspenger) og er da meldt inn i ett tilak, det være seg Avklaring/Oppfølging/AFT hos en tiltaksleverandør (f.eks. Fretex). Av bildet han har lagt ut så er jeg ganske sikker på at dette ikke er ett NAV kontor (åpent område med direkte ankomst til kontorer etc, dette har ikke NAV, spesielt etter det som skjedde på Årstad) Dette er nok ett fulltidstiltak, det vil si ett tiltak som skal romme 37.5 timer i uken. Romjulen er vanlige arbeidsdager, derfor skal tiltaket også rulle og gå som vanlig. Dog virker det rart at de skal sitte å se en serie, ville tro de heller skulle jobbet med CV/søknader eller andre kartleggingsoppgaver. En tiltaksleverandør vil få en bestilling fra NAV hvor ett av punktene f.eks. kan være å kartlegge deltakers evne til oppmøte over tid.
Ja dette er en ikkesak, han har jo faktisk en slags jobb/ tiltak . Jeg hadde stilt opp jeg også.

startelver

Legg inn av startelver »

NAV gidder ikke sende meg på kurs en gang.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

olaola skrev: lør des 31, 2022 10:38 am Du skal være rimelig kjepphøy på deg selv, om du tror du har mer kompetanse innen jobbsøking enn folk som faktisk jobber med det daglig.
Når selv folk som har jobbet med å annsette folk i flere år og som blir sendt på disse kursene når de selv mister jobben sier at de er totalt ubrukelige og meningsløse, og faktisk virker imot sin hensikt ved å komme med totalt latterlig "læring" så burde vel det si alt som er om den saken. Og "lærerene" ved disse kursene er altså som regel tidligere deltakere som har tatt et til kurs og nå altså blir annsett som instruktører... Det var jobben de klarte å sikre seg altså.

Nå var jeg bare litt over en uke på dette kurset før jeg tilfeldigvis fikk noen nye vikaroppdrag (nei det hadde ikke noe som helst med kurset og gjøre), men det jeg opplevde på den tiden var helt bak mål. Og som sagt når de ville at vi skulle begynne å lage "drømmeplakat" som noen jævla barnehage unger så ble det nok for meg og jeg satt foten ned. Man skal ikke være konform å bli med på alt mulig slags tull bare fordi en "myndighetsperson" sier det. Heldigvis fikk jeg altså noen nye oppdrag dagen etter dette "drømmeplakat" tullet så jeg slapp unna resten av "kurset".

Alle har lært seg å skrive CV og søknad MANGE ganger i løpet av sin utdanning. Å sitte flere uker på "kurs" forbedrer ikke det. I hvert fall ikke når deres fantastiske maler er noe som vil effektivt sørge for at dine papirer vil bli kastet rett i søppelbøtta hos enhver oppegående arbeidsgiver. Og deres psevdovitenskapelige hjernevaskingsteknikker hjelper vel heller ikke noe særlig på saken.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»