NAV bruker jula på terror

Svar
Queenie

Re: NAV bruker jula på terror

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:23 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:19 pm Jeg synes du fremstår litt aggressiv i din omtale av NAV, er det noen grunn til det?
Fordi jeg avskyr alt irrasjonalitet og dette fremstår som irrasjonelt. Som også en god del andre historier om NAV i denne tråden har gjort.
Hadde det vært mer rasjonelt om de pakket karameller eller så på videoer om hvor viktig det er å bruke munnbind?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

InsVerderben skrev: ons des 28, 2022 2:00 pm
PapaSmurf skrev: tir des 27, 2022 6:52 pm

Her er det altså en gruppe NAV-klienter som tvinges til å reise inn til NAV alle ikke-røde dager i romjula for å vise at de ikke sløver vekk jula.

Og hva gjør NAV? Viser filmer og serier på Netflix.

Dette var helt absurd å lese.

De skal ikke få sitte hjemme og sløve, bedre at de gjør det på NAV. Dette var hårreisende.
..."på en ukes varsel"...- Neimen, uffda!

Et enkelt blikk på kalenderen for 2022 og gjort når som helst viste antall "vanlige" dager mellom jul&nyttår, så hva er egentlig problemet..?!

Greit at NAV har fått rettmessig kritikk for div praksis tidligere&nå, men dette framstår som skivebom og i tillegg kalles det "terror...?!"
:lol: :lol: :lol:

Alvorlig talt, ta en bolle eller kanskje heller en krumkake....!
Fortsatt god jul 🎄
Så bare fordi livet ikke har behandlet en godt så er det innafor at en statlig etat herser med folk og tvinger dem til å reise inn til et kontor i jula for å se på Netflix?

I min bok er dette ren sløsing av ressurser og dårlig behandlig av mennesker i en utsatt livssituasjon.

Jeg er enig i at NAV skal stille krav der det er på sin plass, men da må det være snakk om målrettede tiltak og ikke slikt uverdig møl.

Selv har jeg vært heldig, jeg var en gang på dagpengekurs da jeg dimiterte fra forsvaret og hadde rett på støtte mellom førstegangstjeneste og studieoppstart. Bortsett fra det er det vel bare noen skjemaer i forbindelse med foreldrepermisjon og et par dagers sykemelding da jeg fikk corona i vår. Likevel har jeg sympati for dem somikke ser noen annen løsning enn å gå på NAV. Men jeg merker at vi har blitt et egoistisk folkeslag som kun tenker det verske om andre. Det liker jeg ikke

Så den bollen får du i retur.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

lok1 skrev: ons des 28, 2022 1:31 pm
Rainmaker skrev: ons des 28, 2022 1:25 pm
lok1 skrev: ons des 28, 2022 1:18 pm
Mange ansatte har ikke arbeidsplan, fordi arbeidstiden er den samme hver dag (8-16, man-fre som eksempel). Gjelder spesielt kontoransatte etc.
Andre yrker må derimot ha arbeidsplan, og det gjelder der arbeidstiden ikke er fast. Hvis du som kontoransatt hadde fått beskjed om å komme på jobb fra 16-24 en dag, kunne bedriften selvfølgelig ikke kalt deg inn under en to uker før, uten å bryte AML.
Eh, jo. Det kan de.

Å kalle inn til "overtid" er ikke å etablere en arbeidsplan.
Så du mener han som går på NAV nå jobber overtid? Hvordan betales overtidstillegget til han i så fall?
Du snakket om en kontoransatt...

Ingen endring i arbeidsplanene for den godeste Odin. Han har fast tiltak, hvor konkret opplegg blir gitt en uke før. Opplegget er tydeligvis for vanlige arbeidsdager.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:25 pm Hadde det vært mer rasjonelt om de pakket karameller eller så på videoer om hvor viktig det er å bruke munnbind?
JA, for det er de ENESTE alternativene til å se på film.........

Hva med om byråkratene heller kunne brukt romjula til å få unna papirarbeid, så kunne Odin og de andre heller vært kalt inn utpå nyåret til noen lengre økter med aktiviteter som faktisk kunne brakt dem tilbake mot arbeidslivet. I langt større grad enn å se på film eller pakke karameller.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

lok1 skrev: tir des 27, 2022 10:11 pm Ser han ikke fikk innkallelse til dette tiltaket før en uke siden. Det hadde i vanlige bedrifter vært brudd på Arbeidsmiljøloven:

§ 10-3. Arbeidsplan
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
"Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet..."

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:27 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:25 pm Hadde det vært mer rasjonelt om de pakket karameller eller så på videoer om hvor viktig det er å bruke munnbind?
JA, for det er de ENESTE alternativene til å se på film.........

Hva med om byråkratene heller kunne brukt romjula til å få unna papirarbeid, så kunne Odin og de andre heller vært kalt inn utpå nyåret til noen lengre økter med aktiviteter som faktisk kunne brakt dem tilbake mot arbeidslivet. I langt større grad enn å se på film eller pakke karameller.
Å være på tiltak betyr at man jobber, 27 des er en normal arbeidsdag.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:15 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:14 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:12 pm
Dette er nok ikke bare sløsing med midler. Tenk deg at en av fyrene som går på tiltak ikke gjør annet enn å sitte hjemme, svært depressiv og på randen av sammenbrudd. Det koster mye for en slik person å i det hele tatt møte opp, men bare det er jo mestring. Alt det andre de finner på er nok enda mer hjernedødt (som flere andre beskriver her). Mestring og tilhørighet er alfa og omega, Odin kan ta seg en bolle.
Jo, det er det. Det er faen meg ikke mye mestring i bare å ta bussen inn for å sitte og stirre på en video i en times tid. Skal de først ha oppmøteplikt, så bruk tiden til noe matnyttig!

Ikke rart mange blir så forbanna frustrerte i møtet med NAV. Som sagt har det vært skissert nok idiotiske eksempler i denne tråden.
Å møte opp er mestring. Mestring over tid fører til bedre selvrespekt og selvfølelse, sirkelen blir såkalt god. Men rakettforskeren Odin mener nok det er under hans verdighet.
Fortell meg gjerne hva som er "mestringsfølelse" i å måtte møte opp på et NAV-kontor for å spille brettspill og se på julefilm. For meg høres dette mer ut som noe som vil ha motsatt effekt - man ødelegger folks verdighet. Dette er som SFO for voksne. Å spille brettspill og se på julefilm er nemlig nøyaktig det samme som min datter gjør på SFO. Forskjellen er at min datter går i andre klasse. Her snakker vi om voksne mennesker.

Man trenger ikke være veldig kreativ for å komme opp med et langt mer matnyttig opplegg. En annen vei inn i yrkeslivet enn å søke på jobber, er å skape jobber. Så hvorfor kunne man ikke f.eks. brukt disse dagene til å gi litt opplæring i entreprenørskap? La NAV-klientene få lære om hvordan man starter firma, hvordan man kan lage en bra nettside, hvordan man markedsfører ideer, osv. Og hvis det er problematisk å hyre inn eksperter på entreprenørskap nå i romjulen, så kan man jo f.eks. sette disse personene i grupper og oppfordre dem til å gjøre research på nettet. Så kan man etterpå dele ideer på tvers av gruppene, kanskje ha sesjoner med idémyldring til virksomheter, osv. Nå som vi skriver 2022 er det også mange muligheter til å starter bedrifter som er nettbaserte, så selv personer med fysiske yrkesskader kan muligens få en vei inn i arbeidslivet på dette viset.

Er det garantert at et slikt opplegg vil få folk tilbake i yrkeslivet igjen? Nei, selvsagt ikke. Men et slikt opplegg som dette, som jeg bare kokte opp nå i farten, må da være langt mer matnyttig enn brettspill og julefilmer. Samt at opplegget vil kunne bidra med en langt større grad av mestringsfølelse.

Just my two cents.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:29 pm
Å være på tiltak betyr at man jobber, 27 des er en normal arbeidsdag.
Du har fortsatt ikke kommet med et eneste godt argument i denne debatten. Bare papegøyeaktige gjentagelser.

Samma faen om 27.desember er en arbeidsdag for en del. Det betyr ikke at den aktuelle NAV-rådgiveren bare MÅTTE kalle disse inn til en totalt meningsløs aktivitet som å stirre på en video. Det hadde vært mye mer matnyttige ting å bruke tiden på.

William_S

Legg inn av William_S »

Justice 97 skrev: ons des 28, 2022 1:28 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 1:23 pm Staten bør bygge en stor karamellfabrikk eller noe lignende (kanskje heller noe mer samfunnsnyttig....) Men poenget er at alle på tiltak kunne hatt en svært enkel jobb å komme til, få litt krav, mestring (bør være enkelt) og arbeidserfaring.
Opplegget du skisserer finnes allerede, og det er staten som finansierer det. Men en kjempestor fabrikk hadde sikkert vært bedre, for det hadde jo vært kjempelett for alle brukere i landet å ta seg til denne fabrikken.

"Arbeidstrening skal prøve ut tiltaksdeltakerens muligheter på arbeidsmarkedet. For arbeidssøkeren er målet med arbeidstreningen å prøve seg i arbeid, få relevant erfaring og skaffe seg en ordinær jobb. Tiltaket foregår på ordinær arbeidsplass."

"Arbeidstrening betyr at arbeidssøkeren får opplæring i å utføre vanlige arbeidsoppgaver, gjerne i 3–6 måneder, maksimalt i ett år. Deltakeren får ikke lønn, men tiltakspenger fra NAV. Satsen er 365 kr."
Som jo selvsagt er en jævla vits. Tiltakspengene ble også kuttet i.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: ons des 28, 2022 2:30 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:15 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:14 pm

Jo, det er det. Det er faen meg ikke mye mestring i bare å ta bussen inn for å sitte og stirre på en video i en times tid. Skal de først ha oppmøteplikt, så bruk tiden til noe matnyttig!

Ikke rart mange blir så forbanna frustrerte i møtet med NAV. Som sagt har det vært skissert nok idiotiske eksempler i denne tråden.
Å møte opp er mestring. Mestring over tid fører til bedre selvrespekt og selvfølelse, sirkelen blir såkalt god. Men rakettforskeren Odin mener nok det er under hans verdighet.
Fortell meg gjerne hva som er "mestringsfølelse" i å måtte møte opp på et NAV-kontor for å spille brettspill og se på julefilm. For meg høres dette mer ut som noe som vil ha motsatt effekt - man ødelegger folks verdighet. Dette er som SFO for voksne. Å spille brettspill og se på julefilm er nemlig nøyaktig det samme som min datter gjør på SFO. Forskjellen er at min datter går i andre klasse. Her snakker vi om voksne mennesker.

Man trenger ikke være veldig kreativ for å komme opp med et langt mer matnyttig opplegg. En annen vei inn i yrkeslivet enn å søke på jobber, er å skape jobber. Så hvorfor kunne man ikke f.eks. brukt disse dagene til å gi litt opplæring i entreprenørskap? La NAV-klientene få lære om hvordan man starter firma, hvordan man kan lage en bra nettside, hvordan man markedsfører ideer, osv. Og hvis det er problematisk å hyre inn eksperter på entreprenørskap nå i romjulen, så kan man jo f.eks. sette disse personene i grupper og oppfordre dem til å gjøre research på nettet. Så kan man etterpå dele ideer på tvers av gruppene, kanskje ha sesjoner med idémyldring til virksomheter, osv. Nå som vi skriver 2022 er det også mange muligheter til å starter bedrifter som er nettbaserte, så selv personer med fysiske yrkesskader kan muligens få en vei inn i arbeidslivet på dette viset.

Er det garantert at et slikt opplegg vil få folk tilbake i yrkeslivet igjen? Nei, selvsagt ikke. Men et slikt opplegg som dette, som jeg bare kokte opp nå i farten, må da være langt mer matnyttig enn brettspill og julefilmer. Samt at opplegget vil kunne bidra med en langt større grad av mestringsfølelse.

Just my two cents.
NAV er ikke en utdanningssituasjon. Hvis man gremmes over at man må møte opp så bør det være et godt nok spark i ræva for å skaffe seg jobb på egenhånd. De som sliter mest klarer ikke det, og de sliter ofte på et helt annet plan.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:33 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:29 pm
Å være på tiltak betyr at man jobber, 27 des er en normal arbeidsdag.
Det hadde vært mye mer matnyttige ting å bruke tiden på.
Det kan jo alle med 8-timers dager man-fre tygge litt på.

William_S

Legg inn av William_S »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:29 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:27 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:25 pm Hadde det vært mer rasjonelt om de pakket karameller eller så på videoer om hvor viktig det er å bruke munnbind?
JA, for det er de ENESTE alternativene til å se på film.........

Hva med om byråkratene heller kunne brukt romjula til å få unna papirarbeid, så kunne Odin og de andre heller vært kalt inn utpå nyåret til noen lengre økter med aktiviteter som faktisk kunne brakt dem tilbake mot arbeidslivet. I langt større grad enn å se på film eller pakke karameller.
Å være på tiltak betyr at man jobber, 27 des er en normal arbeidsdag.
Nei å være på tiltak betyr ikke at man er ordinær arbeidstager. Det er mange ulike arbeidsmarkedstiltak, langt fra alle tiltak betyr at man jobber.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:38 pm NAV er ikke en utdanningssituasjon. Hvis man gremmes over at man må møte opp så bør det være et godt nok spark i ræva for å skaffe seg jobb på egenhånd. De som sliter mest klarer ikke det, og de sliter ofte på et helt annet plan.
Men NAV er heller ikke en barnehage slik som du legger opp til at det skal være.

Blant arbeidsoppgavene til NAV (sakset fra deres hjemmesider) finner vi:

"NAV-kontorets hovedoppgave er å følge opp og yte bistand til brukere som trenger ekstra bistand for å komme i arbeid eller aktivitet".

Og du skal komme med rimelig mye argumenter enn din sedvanlige "oppmøteplikt er også mestring" for å overbevise meg og andre her om at praksisen i denne saken er en god måte for å få folk tilbake i arbeid. I likhet med mange andre eksempler nevnt i denne tråden.

At det kastes bort penger også på mye annet i samfunnet er idiotisk whataboutism og en hjernedød bortforklaring for NAVs praksis i denne saken.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:38 pm
basillen skrev: ons des 28, 2022 2:30 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:15 pm

Å møte opp er mestring. Mestring over tid fører til bedre selvrespekt og selvfølelse, sirkelen blir såkalt god. Men rakettforskeren Odin mener nok det er under hans verdighet.
Fortell meg gjerne hva som er "mestringsfølelse" i å måtte møte opp på et NAV-kontor for å spille brettspill og se på julefilm. For meg høres dette mer ut som noe som vil ha motsatt effekt - man ødelegger folks verdighet. Dette er som SFO for voksne. Å spille brettspill og se på julefilm er nemlig nøyaktig det samme som min datter gjør på SFO. Forskjellen er at min datter går i andre klasse. Her snakker vi om voksne mennesker.

Man trenger ikke være veldig kreativ for å komme opp med et langt mer matnyttig opplegg. En annen vei inn i yrkeslivet enn å søke på jobber, er å skape jobber. Så hvorfor kunne man ikke f.eks. brukt disse dagene til å gi litt opplæring i entreprenørskap? La NAV-klientene få lære om hvordan man starter firma, hvordan man kan lage en bra nettside, hvordan man markedsfører ideer, osv. Og hvis det er problematisk å hyre inn eksperter på entreprenørskap nå i romjulen, så kan man jo f.eks. sette disse personene i grupper og oppfordre dem til å gjøre research på nettet. Så kan man etterpå dele ideer på tvers av gruppene, kanskje ha sesjoner med idémyldring til virksomheter, osv. Nå som vi skriver 2022 er det også mange muligheter til å starter bedrifter som er nettbaserte, så selv personer med fysiske yrkesskader kan muligens få en vei inn i arbeidslivet på dette viset.

Er det garantert at et slikt opplegg vil få folk tilbake i yrkeslivet igjen? Nei, selvsagt ikke. Men et slikt opplegg som dette, som jeg bare kokte opp nå i farten, må da være langt mer matnyttig enn brettspill og julefilmer. Samt at opplegget vil kunne bidra med en langt større grad av mestringsfølelse.

Just my two cents.
NAV er ikke en utdanningssituasjon. Hvis man gremmes over at man må møte opp så bør det være et godt nok spark i ræva for å skaffe seg jobb på egenhånd. De som sliter mest klarer ikke det, og de sliter ofte på et helt annet plan.
NAV har som formål å gi veiledning til folk slik at de kan komme seg i jobb eller være i jobb (https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/sa ... midler_kap).

Opplegget jeg skisserte over er ikke "utdanning". Det er en aktivitet man kunne gitt brukerne som hadde vært langt mer matnyttig, og, etter min mening, bra for mestringsfølelsen, enn å behandle brukerne som barneskoleelever på SFO.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Texas_John skrev: ons des 28, 2022 2:29 pm
lok1 skrev: tir des 27, 2022 10:11 pm Ser han ikke fikk innkallelse til dette tiltaket før en uke siden. Det hadde i vanlige bedrifter vært brudd på Arbeidsmiljøloven:

§ 10-3. Arbeidsplan
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
"Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet..."
Ja, men dette gjelder også hvis man ikke har fast arbeidstid. Ble upresist av meg å snakke om kontoransatte.
Men hvis du er 40% ansatt i en bedrift og arbeidstiden din er som regel lik (som i NAV, tidene til tiltak er som regel 8-16 eller noe i den duren). En arbeidsgiver kan ikke forvente å kalle deg inn f.eks dagen før uten å enten betale overtid eller bryte AML. Så hvorfor skal NAV skulle forvente dette?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

InsVerderben skrev: ons des 28, 2022 2:00 pm ..."på en ukes varsel"...- Neimen, uffda!

Et enkelt blikk på kalenderen for 2022 og gjort når som helst viste antall "vanlige" dager mellom jul&nyttår, så hva er egentlig problemet..?!

Greit at NAV har fått rettmessig kritikk for div praksis tidligere&nå, men dette framstår som skivebom og i tillegg kalles det "terror...?!"
:lol: :lol: :lol:

Alvorlig talt, ta en bolle eller kanskje heller en krumkake....!
Fortsatt god jul 🎄
Ja, dette lurer jeg på også. Var det sånn at han burde vite at det var noe som skjedde på disse dagene, siden det er vanlige dager? Eller var dette første gang han ble varslet om noe sånt, en uke før?

Veldig vesentlig, da den varslingstiden eventuelt er det mest kritikkverdige her.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

PapaSmurf skrev: ons des 28, 2022 2:25 pm
InsVerderben skrev: ons des 28, 2022 2:00 pm
PapaSmurf skrev: tir des 27, 2022 6:52 pm

Her er det altså en gruppe NAV-klienter som tvinges til å reise inn til NAV alle ikke-røde dager i romjula for å vise at de ikke sløver vekk jula.

Og hva gjør NAV? Viser filmer og serier på Netflix.

Dette var helt absurd å lese.

De skal ikke få sitte hjemme og sløve, bedre at de gjør det på NAV. Dette var hårreisende.
..."på en ukes varsel"...- Neimen, uffda!

Et enkelt blikk på kalenderen for 2022 og gjort når som helst viste antall "vanlige" dager mellom jul&nyttår, så hva er egentlig problemet..?!

Greit at NAV har fått rettmessig kritikk for div praksis tidligere&nå, men dette framstår som skivebom og i tillegg kalles det "terror...?!"
:lol: :lol: :lol:

Alvorlig talt, ta en bolle eller kanskje heller en krumkake....!
Fortsatt god jul 🎄
Så bare fordi livet ikke har behandlet en godt så er det innafor at en statlig etat herser med folk og tvinger dem til å reise inn til et kontor i jula for å se på Netflix?

I min bok er dette ren sløsing av ressurser og dårlig behandlig av mennesker i en utsatt livssituasjon.

Jeg er enig i at NAV skal stille krav der det er på sin plass, men da må det være snakk om målrettede tiltak og ikke slikt uverdig møl.

Selv har jeg vært heldig, jeg var en gang på dagpengekurs da jeg dimiterte fra forsvaret og hadde rett på støtte mellom førstegangstjeneste og studieoppstart. Bortsett fra det er det vel bare noen skjemaer i forbindelse med foreldrepermisjon og et par dagers sykemelding da jeg fikk corona i vår. Likevel har jeg sympati for dem somikke ser noen annen løsning enn å gå på NAV. Men jeg merker at vi har blitt et egoistisk folkeslag som kun tenker det verske om andre. Det liker jeg ikke

Så den bollen får du i retur.
Ser ikke det som poenget her. Har full sympati med brukere av NAV og klag og protester gjerne, men alt til sin tid og i dette tilfellet virker det urettmessig!

"Gjør din plikt, krev din rett" er det noe som heter og ser ikke at NAV har opptrådt urimelig på noen som helst måte her!

Tar forøvrig en krumkake i stedet...!
Fortsatt god jul 🎄😉

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

lok1 skrev: ons des 28, 2022 1:57 pm
GiPazzini_85 skrev: ons des 28, 2022 1:39 pm Vi måtte gå ørten runder med NAV før de ga seg på dette til slutt. Noen ganger virker det rett og slett som at NAV ønsker at folk ikke skal komme tilbake i arbeid. "Münchhausen by proxy"-aktig.
Min mor fikk et komplisert brudd i benet en gang. Jobber som lærer og kunne ikke gå. Ba om drosje til jobb, for å unngå å sykemelde seg. Men det kunne ikke NAV hjelpe med, for de kunne bare rekvirere drosje til de som var 100% sykemeldt!!
Haha.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

basillen skrev: ons des 28, 2022 2:44 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:38 pm
basillen skrev: ons des 28, 2022 2:30 pm

Fortell meg gjerne hva som er "mestringsfølelse" i å måtte møte opp på et NAV-kontor for å spille brettspill og se på julefilm. For meg høres dette mer ut som noe som vil ha motsatt effekt - man ødelegger folks verdighet. Dette er som SFO for voksne. Å spille brettspill og se på julefilm er nemlig nøyaktig det samme som min datter gjør på SFO. Forskjellen er at min datter går i andre klasse. Her snakker vi om voksne mennesker.

Man trenger ikke være veldig kreativ for å komme opp med et langt mer matnyttig opplegg. En annen vei inn i yrkeslivet enn å søke på jobber, er å skape jobber. Så hvorfor kunne man ikke f.eks. brukt disse dagene til å gi litt opplæring i entreprenørskap? La NAV-klientene få lære om hvordan man starter firma, hvordan man kan lage en bra nettside, hvordan man markedsfører ideer, osv. Og hvis det er problematisk å hyre inn eksperter på entreprenørskap nå i romjulen, så kan man jo f.eks. sette disse personene i grupper og oppfordre dem til å gjøre research på nettet. Så kan man etterpå dele ideer på tvers av gruppene, kanskje ha sesjoner med idémyldring til virksomheter, osv. Nå som vi skriver 2022 er det også mange muligheter til å starter bedrifter som er nettbaserte, så selv personer med fysiske yrkesskader kan muligens få en vei inn i arbeidslivet på dette viset.

Er det garantert at et slikt opplegg vil få folk tilbake i yrkeslivet igjen? Nei, selvsagt ikke. Men et slikt opplegg som dette, som jeg bare kokte opp nå i farten, må da være langt mer matnyttig enn brettspill og julefilmer. Samt at opplegget vil kunne bidra med en langt større grad av mestringsfølelse.

Just my two cents.
NAV er ikke en utdanningssituasjon. Hvis man gremmes over at man må møte opp så bør det være et godt nok spark i ræva for å skaffe seg jobb på egenhånd. De som sliter mest klarer ikke det, og de sliter ofte på et helt annet plan.
NAV har som formål å gi veiledning til folk slik at de kan komme seg i jobb eller være i jobb (https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/sa ... midler_kap).

Opplegget jeg skisserte over er ikke "utdanning". Det er en aktivitet man kunne gitt brukerne som hadde vært langt mer matnyttig, og, etter min mening, bra for mestringsfølelsen, enn å behandle brukerne som barneskoleelever på SFO.
Man kan faktisk få utdanningsstøtte gjennom NAV, så jo NAV er på en måte en slags (del av) utdanningsinstitusjon. Men dette vil de helst ikke at brukerne skal få vite noe om. Min mor ble ufør i sitt arbeid for noen år siden og ville ikke bli hengende i AAP, men komme seg ut i arbeid gjennom omskolering. NAV truet både med det ene og det andre rundt stønadskutt dersom hun ikke gikk med på å bli uføretrygdet og la fra seg slike tullete tanker som å gå gå ut i arbeidslivet igjen, men til slutt fikk hun litt støtte til utdanning. Men veien dit var lang og hard. Underveis la de seg også opp i at hun hadde anskaffet seg deltidsarbeid som var relevant for hennes vei mot omskolering. Dette skulle visstnok NAV og ikke brukeren. Men tilgjengelig deltidsarbeid hadde de ikke....

Det er så mye spinnvilt i NAV at man kan knapt vli forundret over noe som helst. De er et fordyrende ledd som noen ganger attpåtil gjør det vanskeligere for brukerne å komme ut (igjen) i arbeid.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:27 pm Terror og terror fru Blom, snakker om å gjøre seg selv til et offer. Alle som jobber må forholde seg til krav, offer og tidsfrister. Det er neppe særlig bra å sitte hjemme alene og sture heller, men her skal det altså sytes over at man må se en film... gratis... for å få penger.

Det er merkelig hvordan du kaller alt som rammer andre for syting og at du mener de gjør seg til offer. Lurer på om det finnes noen ting i din egen hverdag som du ikke er så fornøyd med. Sannsynligvis, for da er det tross alt DEG det rammer…

Ikke så bra å sitte hjemme å sture - greit nok. Men tror du det er bra for folk å måtte bruke tid og tvunget til ting de absolutt ikke ønsker å bruke tid på? Det er vel oppskriften på et jævlig liv. Tror ikke vi skal late som livet til folk blir bedre av at NAV «oppdrar» dem!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

lok1 skrev: ons des 28, 2022 1:57 pm Min mor fikk et komplisert brudd i benet en gang. Jobber som lærer og kunne ikke gå. Ba om drosje til jobb, for å unngå å sykemelde seg. Men det kunne ikke NAV hjelpe med, for de kunne bare rekvirere drosje til de som var 100% sykemeldt!!
Man får (selvsagt) ikke sykemelding og sykepenger fordi man av ulike grunner ikke kan komme seg på jobb.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:35 pm
KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:34 pm
Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:33 pm Som flertallet av resten av samfunnet 😆 Jeg synes det er helt bak mål med tvunget oppmøte i juleferien, men enkelte av oss må faktisk jobbe i julen også, til og med på røde dager. Men når de først må så er det i det minste noe lystbetont, hadde dette vært Kina hadde det vel vært 12 t dager med søppelplukking.

Vi er og blir en trygdenasjon, det er en fallitt for et I-land.
At noen må jobbe i jula, betyr ikke at de trenger å kaste bort skattebetalernes penger på noe så hjernedødt som dette.
Det kan jo tenkes at sosialt samvær er bra for en psyke som allerede sliter, eller hva? Vi kaster bort milliarder hver dag, det er ikke noe nytt.

Det er nok veldig godt for psyken å bli kalt inn til slike ting midt i romjula på én ukes varsel, ja... Der treffer de nok blink på de psykiske utfordringene folk står overfor...

Champis

Legg inn av Champis »

greyserpent skrev: tir des 27, 2022 7:39 pm
Queenie skrev: tir des 27, 2022 7:34 pm
kytec skrev: tir des 27, 2022 7:34 pm Lurer på om disse kravene gjelder alle på NAV som ikke er syke eller om det bare er utvalgte grupper som må møte opp?
Tipper det er funksjonsfriske som "ikke får seg jobb".
Søt holdning dette også.

Jepp. Sier noe om hvordan vedkommende tenker og bare regner med at det er slik som passer meningene best.

Champis

Legg inn av Champis »

Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:49 pm
KongOlav2 skrev: tir des 27, 2022 7:44 pm
Reddington skrev: tir des 27, 2022 7:42 pm
Det er jo et opplegg som er satt igang for å se om deltakerne klarer å møte opp til avtaler. Som sagt.

Hvis jeg tolker tråden riktig møtte 4 av 20 gruppedeltakere opp. Så de har jo litt å jobbe med.
Og når de først skal møte opp, attpåtil på et slikt tidspunkt, så kan de bruke tiden på noe nyttig.
Kunne fint gjort det for min del, men her tror jeg NAV faktisk forsøkte å få til noe litt mer trivelig for gjengen. Spørs om kritikken hadde vært noe mildere om man fikk beskjed om å møte der for CV-trening. Kanskje litt, men mantraet om "NAV-terror" hadde nok bestått.

Folk må forstå at NAV er din arbeidsgiver når du mottar AAP eller dagpenger. Tiltakene settes opp for å hjelpe deg ut ifra den situasjonen du er i. Er det mange arbeidstakere i Norge som klager over at de må benytte fridager for å slippe å jobbe i romjula? Jeg hører om svært få (utenom NAV).

Det er fryktelig lite sammenlignbart, og det bør det absolutt ikke være heller.

William_S

Legg inn av William_S »

GiPazzini_85 skrev: ons des 28, 2022 3:25 pm
basillen skrev: ons des 28, 2022 2:44 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:38 pm

NAV er ikke en utdanningssituasjon. Hvis man gremmes over at man må møte opp så bør det være et godt nok spark i ræva for å skaffe seg jobb på egenhånd. De som sliter mest klarer ikke det, og de sliter ofte på et helt annet plan.
NAV har som formål å gi veiledning til folk slik at de kan komme seg i jobb eller være i jobb (https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/sa ... midler_kap).

Opplegget jeg skisserte over er ikke "utdanning". Det er en aktivitet man kunne gitt brukerne som hadde vært langt mer matnyttig, og, etter min mening, bra for mestringsfølelsen, enn å behandle brukerne som barneskoleelever på SFO.
Man kan faktisk få utdanningsstøtte gjennom NAV, så jo NAV er på en måte en slags (del av) utdanningsinstitusjon. Men dette vil de helst ikke at brukerne skal få vite noe om. Min mor ble ufør i sitt arbeid for noen år siden og ville ikke bli hengende i AAP, men komme seg ut i arbeid gjennom omskolering. NAV truet både med det ene og det andre rundt stønadskutt dersom hun ikke gikk med på å bli uføretrygdet og la fra seg slike tullete tanker som å gå gå ut i arbeidslivet igjen, men til slutt fikk hun litt støtte til utdanning. Men veien dit var lang og hard. Underveis la de seg også opp i at hun hadde anskaffet seg deltidsarbeid som var relevant for hennes vei mot omskolering. Dette skulle visstnok NAV og ikke brukeren. Men tilgjengelig deltidsarbeid hadde de ikke....

Det er så mye spinnvilt i NAV at man kan knapt vli forundret over noe som helst. De er et fordyrende ledd som noen ganger attpåtil gjør det vanskeligere for brukerne å komme ut (igjen) i arbeid.
Mye av grunnen til at NAV er vrange med å gi støtte til utdanning er jo at det egentlig er primært Lånekassas oppgave. Nå ble det faktisk lov for folk over 30 å kombinere en viss utdanning med dagpenger i inntil 50%. Noe som gjorde at dette ble fullstendig høl i hodet under corona var at arbeidstagere som jobbet deltid kombinert med studier ikke fikk rett på dagpenger om de ble permitterte. I stedet svarte regjeringen med å gi dem mer lån...


Men ja man kan få støtte til utdanning via NAV og det går som regel litt lettere om man er på AAP eller lignende.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Texas_John skrev: ons des 28, 2022 4:00 pm
lok1 skrev: ons des 28, 2022 1:57 pm Min mor fikk et komplisert brudd i benet en gang. Jobber som lærer og kunne ikke gå. Ba om drosje til jobb, for å unngå å sykemelde seg. Men det kunne ikke NAV hjelpe med, for de kunne bare rekvirere drosje til de som var 100% sykemeldt!!
Man får (selvsagt) ikke sykemelding og sykepenger fordi man av ulike grunner ikke kan komme seg på jobb.
Jo, det gjør man. Mor mi bare sa til NAV-dama at hun måtte ringe tilbake når hun skjønte idiotien i regelverket.
Hun ringte opp igjen etter en halvtime og rekvirerte drosje.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:12 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 1:55 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 1:41 pm
Nå er det nok Odin som sutrer, som så mange andre som er i live takket være NAV.
Jeg synes du også sutrer om at Odin sutrer.

At Odin får hjelp fra NAV, betyr ikke at de trenger eller bør opptre som en gjeng med hjernedøde høns når de skal "hjelpe" ham. Det har vært gitt nok av eksempler i denne tråden på totalt håpløs praksis fra NAV sin side. Målet bør være å få tilbake folk i jobb igjen, ikke bare sløse med midler.
Dette er nok ikke bare sløsing med midler. Tenk deg at en av fyrene som går på tiltak ikke gjør annet enn å sitte hjemme, svært depressiv og på randen av sammenbrudd. Det koster mye for en slik person å i det hele tatt møte opp, men bare det er jo mestring. Alt det andre de finner på er nok enda mer hjernedødt (som flere andre beskriver her). Mestring og tilhørighet er alfa og omega, Odin kan ta seg en bolle.

Du vet da absolutt ikke en dritt om hva som er mestring for hverken Odin eller hver enkelt av de andre som er der!! Så slutt med det pisset der! Det NAV driver med her er uverdig, og det er hel utrolig at du støtter det med slikt nonsense som dette her. De som sliter psykisk får psykologene jobbe med, vanlige NAV-ansatte har ingenting med det å gjøre.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:15 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:14 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:12 pm
Dette er nok ikke bare sløsing med midler. Tenk deg at en av fyrene som går på tiltak ikke gjør annet enn å sitte hjemme, svært depressiv og på randen av sammenbrudd. Det koster mye for en slik person å i det hele tatt møte opp, men bare det er jo mestring. Alt det andre de finner på er nok enda mer hjernedødt (som flere andre beskriver her). Mestring og tilhørighet er alfa og omega, Odin kan ta seg en bolle.
Jo, det er det. Det er faen meg ikke mye mestring i bare å ta bussen inn for å sitte og stirre på en video i en times tid. Skal de først ha oppmøteplikt, så bruk tiden til noe matnyttig!

Ikke rart mange blir så forbanna frustrerte i møtet med NAV. Som sagt har det vært skissert nok idiotiske eksempler i denne tråden.
Å møte opp er mestring. Mestring over tid fører til bedre selvrespekt og selvfølelse, sirkelen blir såkalt god. Men rakettforskeren Odin mener nok det er under hans verdighet.

Jepp, å bli behandlet som et SFO-barn øker nok både selvrespekt og selvfølelse - det blir nok en knakende god sirkel!

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Champis skrev: ons des 28, 2022 4:42 pm
Queenie skrev: ons des 28, 2022 2:15 pm
KongOlav2 skrev: ons des 28, 2022 2:14 pm

Jo, det er det. Det er faen meg ikke mye mestring i bare å ta bussen inn for å sitte og stirre på en video i en times tid. Skal de først ha oppmøteplikt, så bruk tiden til noe matnyttig!

Ikke rart mange blir så forbanna frustrerte i møtet med NAV. Som sagt har det vært skissert nok idiotiske eksempler i denne tråden.
Å møte opp er mestring. Mestring over tid fører til bedre selvrespekt og selvfølelse, sirkelen blir såkalt god. Men rakettforskeren Odin mener nok det er under hans verdighet.

Jepp, å bli behandlet som et SFO-barn øker nok både selvrespekt og selvfølelse - det blir nok en knakende god sirkel!
Så hvordan blir de behandlet og hva har det med problemstillingen satt opp i denne tråden å gjøre, som dreier seg om voksne NAV-klienter sitt møte med krav fra etaten..?!

flourhouse

Legg inn av flourhouse »

Normale, seriøse arbeidsgivere legger til rette for at folk kan få avspasere eller ta ferie, og avklarer dette i god tid før jul slik at folk kan legge planer i julehøytiden. Men NAV bryr seg ikke om at folk har lagt planer i jula, her skal det møtes opp på syv dagers varsel for å gjøre noe man kan gjøre hjemme i egen sofa.

Skammelig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»