Søker ekspertkommentar: NRK-sak om privatbil brukt i avisbudjobb

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Søker ekspertkommentar: NRK-sak om privatbil brukt i avisbudjobb

Legg inn av rosmebraad »

(Så papiravisene finnes fortsatr, Herr Internett....)


Mens HR-V har sikret sin glorie som tilhengermester er drr nok Jimnys tur til å skinne på fremkommelighet, dashbordets beskaffenhet og evnen til natteskift:

https://www.nrk.no/norge/far-mer-for-a- ... 1.16212574

(For det var vel ikke Jimny som hadde kjeksgirkasse, var det?)

SUV

Legg inn av SUV »

Angående om det er verdt det å bruke egen bil med kjøregodtgjørelse så kommer det jo veldig an på hva slags kjøring det er.
Er det rein landeveiskjøring så blir jo utgiftene ikke så store, mens aviskjøring er nok mye mer kostbar da det blir mange stopp og start hele tiden som fører til mye slitasje og lite kilometer.

Tror det var tre år siden sist jeg kjørte med kjøregodtgjørelse. Det var helt kurant landeveiskjøring for en forening og derfor så droppet jeg å ta med passasjertaksten og avrundet endel nedover på sluttsummen da det tross alt skal dekke utgiftene og ikke være en ekstra inntekt.

Ellers så var det hvertfall før litt tillegg i taksten for trekking av henger og for kjøring på skogsbilvei. Har jo kjørt endel med henger med kjøregodtgjørelse (i min forrige jobb) og tipper nok at det å trekke et drøyt tonn etter meg koster litt mer enn 50 øre/km som vel var tillegget den gang. Men det er jo ikke så nøye og jeg fikk jo tross alt betaling for å ta med last på en strekning jeg delvis skulle kjørt uansett (ble litt omvei pga disse transportene, og litt mer vekt).

Ellers ser jeg at de ser på kilometerkostnadene for biler i ulike prisklasser ved 15000 km pr år. Men skal man sammenligne opp mot kjøregodtgjørelse så bør man helelr se på hva det koster å kjøre ekstra km når bilen allerede er der, for det er jo gjerne det som er situasjonen. Det er jo ikke sånn at man skal kjøre 15000 km i året for jobben (og ingenting privat) og derfor skaffer seg en bil. Så å ta med en andel av rentene på lånet og årsavgiften osv er ikke så relevant der synes jeg.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Det var nok bedre butikk å kjøre avis med egen bil da bensinprisene lå på 12-14 (?) kroner literen sammenlignet med i sommer. Samtidig gjør vel utvalget av elbiler i dag det likevel mulig å kjøre relativt billig med biler som har mekanikk som tåler hyppig start og stopp bedre enn Pajeroene, HiAcene, Kangooene, Caravellene og Jimnyene som leverte aviser på øvre Romerike for 15-20 år siden.

Nå er det lenge siden jeg har hatt noe kontakt med avisbud-miljøet, men såvidt jeg har fått med meg er det ganske stor forskjell på hvordan man jobbet da og nå. Tidligere leverte man aviser og reklameblader, og det var det. Det var de samme stoppene hver gang og med riktig rytme kunne man kjøre samme rute nærmest på minuttet fra dag til dag. Nå som folk ikke lenger leser papiraviser kjører budet reklame, henter og leverer pakker for Helt Hjem og henger "ferske" croissanter på dørene til folk fra Morgenlevering. Og de gamle rutene som kanskje var på 2-3 mil med masse aviser har blitt slått sammen slik at man må kjøre kanskje 7 til 10 mil hver eneste natt med alt dette fjaset. Kunne aldri tenkt meg å drive med noe sånt igjen.

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: fre des 30, 2022 9:27 pm Det var nok bedre butikk å kjøre avis med egen bil da bensinprisene lå på 12-14 (?) kroner literen sammenlignet med i sommer. Samtidig gjør vel utvalget av elbiler i dag det likevel mulig å kjøre relativt billig med biler som har mekanikk som tåler hyppig start og stopp bedre enn Pajeroene, HiAcene, Kangooene, Caravellene og Jimnyene som leverte aviser på øvre Romerike for 15-20 år siden.
Postmannen her er i hvertfall over på elbil for lengst, en eller annen typisk postmann-Pat bil....slipper å bomgire også

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: fre des 30, 2022 10:11 pm Postmannen her er i hvertfall over på elbil for lengst, en eller annen typisk postmann-Pat bil....slipper å bomgire også

Usikker på hva jeg ville valgt som avisbil i dag. Det måtte vært en ikke altfor dyr el-suv med firehjulstrekk og brukbart med plass i kupéen. Har benyttet meg av Porterbuddy ganske mye de siste to åra, og sjåføren der møter nesten alltid opp med Model X, men lønna til det jevne avisbud matcher ikke helt en sånn bil.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV: Er der virkelig tilhengertrekkingstillegg på kjøregodtgjørsle?
(Jeg hadde nektet, bruker kun arbeidsbiler på jobb.)

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: lør des 31, 2022 2:20 am SUV: Er der virkelig tilhengertrekkingstillegg på kjøregodtgjørsle?
(Jeg hadde nektet, bruker kun arbeidsbiler på jobb.)
For endel år siden var det hvertfall tillegg for trekking av henger i statens satser for kjøregodtgjørelse. Vet ikke om det er med fortsatt, men er jo naturlig da det kan bli litt ekstra slitasje på bilen av det, og på hengeren hvis det er privat henger også. Men det er jo veldig forskjell på å ta med en lett varehenger på 150 kg eller å trekke med seg 3500 kg.

Angående arbeidsbil så er det mange av dem som kjenner meg via andre steder enn jobben som når de ser hva slags bil jeg har kjøpt spør om jeg trenger slik bil i forbindelse med jobben. Men jobben min er jo å sitte på et kontor og trykke på en pc.

Jeg tror muligens ikke jeg har trukket henger etter firmabilene de stedene jeg har jobbet. Har jo hendt jeg har brukt firmabilene, men da uten henger, og privatbil når det skal trekkes henger. Men har jo også lånt jobb-henger noen hundre km privat også.

Så det eneste jeg kommer på av tilhengertrekking med arbeidsgivers kjøretøy er vel at jeg har brukt gaffeltrucken på gamlejobben til å trekke henger noen ganger når denne skal flyttes rundt. Eller når noen andre har hektet på hengeren på gaffeltrucken og jeg bare skal inn i et lagerbygg og hente en pall oppe i en reol og jeg bare lar hengeren henge på mens jeg henter pallen istedenfor å koble av og så koble på igjen.

På nåværende jobb har jeg faktisk aldri brukt gaffeltrucken (muligens ikke å rart vil enkelte si da jeg faktisk jobber på kontor). Eneste gangene jeg kjørte gaffeltruck i jobbsammenheng der jeg jobber nå er når jeg har vært innom gamlejobben og hentet noen paller med stål-deler som vi har bestilt derfra og dette skal opp på hengeren min og det er truck tilgjengelig. Da kan jeg like godt laste opp selv som å la noen andre gjøre det.

Gaffeltruck-kjøringa nå for tiden er kun på fritiden, kanskje en gang i måneden eller noe sånt (veldig varierende, noen perioder er det hver helg). Kjører da stort sett en firehjulsdrevet terrengtruck, og jeg merker at det har veldig mye å si for fremkommeligheten at det er firehjulstrekk og grovt dekkmønster som minner litt om traktormønster. Kjører også litt i en eldre elektrisk gaffeltruck da det er mer praktisk innendørs hvor det er litt trangere og til løft hvor man stadig skal inn og ut av trucken når man skal legge stokker på et sagbruk og løfte av plank og bjelker og hon og det da er enklere å komme seg inn og ut når man slipper å åpne døra.

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: fre des 30, 2022 11:15 pm Usikker på hva jeg ville valgt som avisbil i dag. Det måtte vært en ikke altfor dyr el-suv med firehjulstrekk og brukbart med plass i kupéen. Har benyttet meg av Porterbuddy ganske mye de siste to åra, og sjåføren der møter nesten alltid opp med Model X, men lønna til det jevne avisbud matcher ikke helt en sånn bil.
Har riktignok hatt en Poerterbuddy med Model S, mens ellers synes de kommer i det jeg vil kalle ymse-biler

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Vi får konstatere at SUV har mer enn én fot inne i blue-collar mens Someone og Kompressor så smått har snippene innenfor whitecollar? Bra miks ihvertfall.

Jeg har aldri brukt Porterbuddy, men i desember var her bla Volvo FH merket Schenker innom samt Renault Master (muligens Postnord) samt Peugeot Partner (posten).
Sterrotypien tro, blir det kanskje noe roligere i januar hva 'forbrukeradferd' vedkommer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»