En RAP tråd må vi ha

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7814

En RAP tråd må vi ha

Legg inn av Big George »

Så Super Bowl halftime show og i dette år 2022 fikk vi RAP med
DR Dre og Snoop Dog med 50 cent Mary J Blidge, Lamar Park og ikke minst Eminem.

Det tok 30 år å få med RAP-artister på dette. Målgruppa foran tven er nok mest hvite folk med gitar-rock og country
som sin livrett innen musikk

fargerik

Legg inn av fargerik »

Big George skrev: tor des 29, 2022 12:39 am Så Super Bowl halftime show og i dette år 2022 fikk vi RAP med
DR Dre og Snoop Dog med 50 cent Mary J Blidge, Lamar Park og ikke minst Eminem.

Det tok 30 år å få med RAP-artister på dette. Målgruppa foran tven er nok mest hvite folk med gitar-rock og country
som sin livrett innen musikk
Jeg bidrar med RAP fra forrige århundre.
Gil Scott fra 1971 :

Dillinger med jamaica- rap fra 1976 :

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Får komme med noen innspill senere, men var det ikke ei rap-hip hop tråd tidligere her inne, ganske så aktiv også, men tror det ble startet som et forsøk i å drite ut/skjelle ut genren, men heldigvis ble fokus rettet mer mot musikken, på ei positiv måte, og nei, får grave noen sider bakover å se litt gjennom, så en ikke poster akkurat de samme låtene på ny, uten at det nødvendigvis er noe galt.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »








Den første låten jeg postet, var verdens første rap låt over funk bakgrunn. Andre var en rap låt gitt ut av et funk band, før Sugarhill Gang ga ut Rappers Delight. Rapppers Delight regnes av mange som den første moderne rap utgivelsen, og også den første gangen rap i noen grad hadde mainstream suksess.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bantor skrev: tor des 29, 2022 12:58 pm






Den første låten jeg postet, var verdens første rap låt over funk bakgrunn. Andre var en rap låt gitt ut av et funk band, før Sugarhill Gang ga ut Rappers Delight. Rapppers Delight regnes av mange som den første moderne rap utgivelsen, og også den første gangen rap i noen grad hadde mainstream suksess.
Jeg skal sjekke det når vintersport er ferdig i TV for dagen.
Jeg har meninger om RAP. Mye moderne RAP består kun av noen lyder og riff som er samplet, og går i en loop som er èn eller to takter.
På dette legges en sammenhengende smørje av ord som er uforståelig.
Slikt liker jeg ikke.
Kunne lagt ut noen skrekkeksempler, men det vil jeg ikke.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Når man snakker om pionerer etc, så er dette antakelig den første som ligner på det som senere ble kjent som Gangster-rap. Ikke fordi det er i nærheten av like voldelig og brutalt som senere låter/artister (NWA, Ice-T, 2Pac etc), men fordi dette er noe annet enn glad-låter ala Rapper's Delight som hadde kommet først; dette var samfunnsrealisme fra gata, ikke glad-disco og party. Nei, her er det samfunnstapere, kriminalitet, økonomiske problemer, prostitusjon og alt som ellers kjipt.


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Av de gamle New York rapperne fra sent 1970, eller tidlig 1980 tall. Er det nok Spoonie G som kanskje er en inspirasjonskilde for gangster rap.

Men, for all del. Grandmaster Flash og The Furious Five gikk hver sine veier på 1980- tallet. Et av medlemmene i The Furious Five er riktignok senere dømt for drap.

En kan ikke skille mellom "bevisst rap" og "gangster rap", mange av de "bevisste rapperene" er galninger de også. En kan kanskje sette et skille mellom pop- rap, alternativ rap osv. og "galningene"?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bantor skrev: tor des 29, 2022 2:11 pm Av de gamle New York rapperne fra sent 1970, eller tidlig 1980 tall. Er det nok Spoonie G som kanskje er en inspirasjonskilde for gangster rap.

Men, for all del. Grandmaster Flash og The Furious Five gikk hver sine veier på 1980- tallet. Et av medlemmene i The Furious Five er riktignok senere dømt for drap.

En kan ikke skille mellom "bevisst rap" og "gangster rap", mange av de "bevisste rapperene" er galninger de også. En kan kanskje sette et skille mellom pop- rap, alternativ rap osv. og "galningene"?
Og så har vi radiovennlig norsk RAP med Ravi, da ;-)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bantor skrev: tor des 29, 2022 2:11 pm En kan ikke skille mellom "bevisst rap" og "gangster rap", mange av de "bevisste rapperene" er galninger de også. En kan kanskje sette et skille mellom pop- rap, alternativ rap osv. og "galningene"?
Jeg tenker her på innholdet i tekstene, utelukkende. Ikke om de faktisk levde livet. gangster-rap hadde et fokus på sosial bevissthet, som riktignok i stor grad var varierende tilstede utover 90-tallet. Schoolly D og Ice-T er mye mer "typiske" gangster-rappere, og jeg skal ikke påstå at det fins en fasit på noe, men det fins folk som vil si seg enige i at The Message er en av/den første som var virkelig brutal mht til å fremstille virkeligheten til mange i USA, og droppet fest og jenter.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Men, gategjenger i tradisjonell forstand, var blitt et marginalt fenomen i New York på 1980- tallet. Tradisjonelle gjenger ble i stor grad knust av politiet på 1970- tallet.

"Bevisst rap" handler også om at forskjellige politiske og religiøse utgrupper, har brukt rap som rekruttering og propaganda kanal. Hvor mye betyr det at rapperen er "bevisst", hvis det er bevisstheten til en gruppe som i 2022 regnes som en hatgruppe av SPLC?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bantor skrev: tor des 29, 2022 2:34 pm Men, gategjenger i tradisjonell forstand, var blitt et marginalt fenomen i New York på 1980- tallet. Tradisjonelle gjenger ble i stor grad knust av politiet på 1970- tallet.
Litt vrient å henge med her uten sitering.

Men The Message handler jo om så mye, det er ikke "thug life"/gjeng-greier som går igjen. Det er arbeidsledighet, fattigdom, prostitusjon, inflasjon, de som dropper ut av skolen/ikke ser poenget med å ta en utdanning etc. Og ikke minst folk som pisser på trappene :D

Men igjen, jeg ser på dette som en av forløperne til det som ble gangster-rap og vet jeg ikke er alene om det. Ren Gangster-rap er mer Ice-T etc, for all del.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

NWA var noen badass gangstere




Og et par fra Cypress Hill





Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

N.W.A var det første innen ren gangster rap som ble virkelig stort.

Cypress Hill hadde en viss popularitet blant mer dedikerte rap lyttere, i tiden med de to første albumene sine. Senere forbinder jeg denne gruppen med opptredener på festivaler, hvor en stor del av publikumet nok egentlig hørte mest på rock ellers.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Mye bra her i åpningen av tråden,med historisk sus,fra som jeg gjennkjenner fra jeg begynte å kjøpe plater...og om jeg ikke tar feil i gamle VGD var det jo en tråd,som etterhvert daua ut..men husker Swingpjatt og CrazyNoise holdt tråden opp,og joda jeg var jo innom endel da,så joda i bunn å grunn trenger vi en sånn tråd,selv for de som bikker 60 snart
for mitt vedkommende så trur jeg ikke jeg handlet noe mer RAP etter 2000,kan være jeg tar feil...om det kan være noe jazzy eller i den gården der av 12" etter 2000...mulig jeg har noe av Madvillian

men er stor fan av 80-90 talls saker...om det så er Public Enemey,Run DMC,Eric B & Rakim osv
men slenger inn 2 kutt fra da jeg digget DJ Quik,likte mye av hans beat
--
We Still Party - DJ Quik

-
So Many Wayz - So Many Wayz


rhytm-al-ism er en mye spilt plate fra 90-tallet av DJ Quik...en sånn terningkast 6 sak for meg

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

siste LP av album jeg kjøpte faktisk var avdøde Mausberg i 2000 med Sugafree og 2nd II None
igjen DJ Quik som styrer spakene

Mausberg (Feat. DJ Quik) - Get Nekkid - HQ
-

-
12 - Mausberg - Bank On It (feat. Playa Hamm, 2nd II None)
-

-
11 - Mausberg - I Can Feel That (feat. AMG And Crawf Dog)
-


alltid tilhenger for RAP skal være Funky eller P Funky,slik jeg liker det for meg

The Kwames

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »



Dette er egentlig fra før min tid som lytter. Husker Eric B & Rakim fra tiden hvor de hadde "Don`t Sweat The Technique", og var på soundtracket til filmen Juice.

Paid In Full, er hentet fra albumet med samme navn. På et av bildene i coveret, poserer Eric B & Rakim sammen med den berømte kriminelle 50 Cent. Raneren og morderen, som rapperen 50 Cent fikk inspirasjon til navnet sitt fra. Rakim er en såkalt bevisst rapper, men han legger ikke skjul på at han har bakgrunn som "stick up kid".

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Paid in Full er remix med avdøde Ofra Haza på den arien,som ikke de ville ha med,men den dro ann..om Ofra var avgjørende vet ingen
men Oman fødte var nu mixet inn i den

The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7814

Legg inn av Big George »

Selv hører jeg på gutta fra Death Row records Dr Dre, Snoop, Tupac. Suge Knight startet selskapet Death Row Records og har skaffet seg legendestatus. Rap er veldig stort i dagens musikk, utgjør en betydelig andel av salg. Samtidig så har man såkalt "crossover" til andre sjangere hvor rappere spiller moderne RNB og samarbeider med soulartister som Beyonce for å nevne noen.

Synd å si det,men Michael Jackson og Prince var begge litt utdaterte da de døde. En ny generasjon har inntatt spotlightet.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har aldri hatt den største entusiasmen for soundet til rapperne fra Vestkysten. Selv om jeg har flere skiver med vestkyst (gangster) rappere. Og også har vært på flere gangster rap konserter opp igjennom.

Men, liker egentlig rap soundet til Sørstatene bedre enn Vestkysten.


Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Skal en ha en rap-tråd så må en jo ha med den største igjennom tidene, Eminem. Er jo enormt med materiale å ta av, men begynner med et par av de mindre kjente (og mer politiske) sangene:




The Kwames

Legg inn av The Kwames »

som sagt en RAP tråd må vi ha..om MJ og Prince var utdatert..vel de er ikke rap artister uansett,selv om Prince/aka Bob George kunne minne
uansett avdøde Coolio er alltid en favoritt her...nå tar jeg ikke med noe Gangsta Paradise men 3 videor med Humor før vi svinger inn i 2023..likte egentlig veldig godt Coolio,fra gjennombruddet med Funkadelic/Parliaments Fantastic Voyage på beachen..vel 3 videor med humor,det jeg forbinder endel med han,og en fin rapper
Jeg kikket igjennom hvem som har dødd i 2021/22 av Rap artister,har nesten ikke hørt om noen av de,vel fleste ble skutt...vel!vel! god tur videre for de
Coolio ja
--

-

-


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

slenger på mer morro,også en som gikk bort nylig Biz Markie...diabetes,en morsom rapper som Coolio på sett og vis,som sagt jeg liker RAP med mening,men også bare morro og glede,for meg er rap funky beats og dansbart,selv om jeg har vært innom endel rariteter,men må medgi nesten blank utover 2000-tallet,og særlig i senere år,er jo stort sett bare møl og null intresse,derfor litt humor på slutten av året
med ett par artige videoer
Biz Markie
-

-

-


Humor er digg,alt for lite i RAP føler jeg av og til
derfor disse av Coolio og Biz Markie RIP og hærlige videoer

The Kwames

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Noen andre rap humorister var forresten Fat Boys på 1980- tallet.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

blir det for mye humor så stopper jeg
orginale medlemmet fra Wu Tang Clan-Ol Dirty Bastard må me...temmelig sprø fyr på den tia her i 2 kutt
fra den eksentriske rapper
--

-


The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7814

Legg inn av Big George »

Nile Rodgers som sammen med Bernard Edwards lagde musikken til Chic og Sister Sledge ble sjokkert første gangen han hørte Rappers Delight live da deler av låte er hentet direkte fra Rodgers og Bernard Edwards hit-produksjon. som var disco stil.

I ettertid er Nile Rodgers stolt av å ha bidratt til denne hitten og opptrer selv med låta sammen med gamle Chic hits og David Bowies hits fra Lets Dance album.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Big George. Det er Good Times med Chic som ble til bakgrunnen på Rappers Delight, eller en stor del av den.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Noen kvinnelige rappere:





Dette med kvinnelige rappere er jo mye mer aktuelt nå, enn i gamle dager.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er nyttårsaften, og jeg hører på Kendrick!!


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Revenge of the Nerds hadde noen kule og fengende rap-dueller med Alfa-Betaene, samt at Booger og James Hong sto for en episk raaaaape opptrening.


FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Kom bare på et sitat. Husker ikke hvorfra.

Noe har skjedd i verden når den beste rapperen er hvit og den beste golferen er svart.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»