Nyttårsmenyen

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Nyttårsmenyen

Legg inn av KingKongHalvor »

Da begynner brikkene å falle på plass for årets siste måltid.

Det blir en risotto til forrett. Hva som finnes i butikken i morgen vil avgjøre om det blir sjøkreps eller argentinske villreker. Champagne er en høvelig start.

Pene filetstykker på ca 600gr av kalkun fra Stange var akkurat det jeg var på jakt etter. Lager Ramsays «stuffing» til dette, det er en slags pølse av svinekjøttdeig med aprikos, eple og pistasjnøtter, pakket inn i salvie. Og merguez i midten, sterk nordafrikansk pølse.
Og siden det er filet blir det ikke noe å koke kraft på, men lærte av Jamie Oliver hvordan man løser det, man bruker bare kyllingvinger og masse aromater, blir en nydelig «gravy».
Tilbehør blir roast potatoes, glasert sjalottløk og bakte gulrøtter med mye gode smaker til.
Vurderer sterkt en London Cru Pinot Noir til dette.

Dessert blir en deilig tiramisu, laget uten alkohol og skal bare nytes med en dobbel espresso. Etterfulgt av en grappa.🥳

Håper noen andre også vil dele med av sine planer, enkle eller kompliserte.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Kjører klassisk i år.
Hel kalkun med stekte rorgrønnsaker, waldorfsalat og fløtesaus
med litt soyasaus oppi.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Reinsdyrsteik med hjemmelaget viltsaus, har en pose viltgrønnsaker i fryseren som jeg planlegger å koke opp for så å vende de i panna sammen med stekte baconterninger. Er litt usikker på hvordan jeg skal lage i stand kokefaste poteter (Asteriks) til dette. Men har snaut et par dager å tenke på, og blir det snømåking i morra så må jeg tenke på noe mens jeg måker også, så hvorfor ikke tenke på poteter til steika? Dessert blir å finne på fruktfatet. Rødvin type Wongrafen blir perfekt.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Det blir kalkun. Det begynte som en tilpasning til et barnevennlig alternativ og ble etterhvert omfavnet som et sunt og godt valg.

morrisey

Legg inn av morrisey »

For meg er pinnekjøtt med fullt tilbehør tradisjon til nyttår. Til dessert blir det hjemmelaget sitronis, før kaker og brennevin settes frem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Som alltid er det småretter. Vi kaller det tapas, men det er ikke helt treffende.

I fjor var det en litt asiatisk vri, i år kjører vi nord-amerikansk og sør-amerikansk. Tror det blir bra.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kalkun... Jeg gruer meg allerede....

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: tor des 29, 2022 9:48 pm Rødvin type Wongrafen blir perfekt.
Wongraven. Sigurd Wongraven (vokalisten i Satyricon) har fjerde grad innen vinutdanning, og kom fram til to typer som var basert på hans egen smak. Jeg ble ikke særlig imponert, men gikk greit ned.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

I år blir det stekt egg på brødskiva før man tar med seg bobler, vin og øl og møter opp på en nyttårsfest hos en kompis. Der skulle det ikke være matservering. Kun god gammeldags flatfyll. Blir vel sånn ca 15 stykker der.

Blir bra.

Someone

Legg inn av Someone »

Knaberaps skrev: fre des 30, 2022 1:07 am
Gårdsdattra skrev: tor des 29, 2022 9:48 pm Rødvin type Wongrafen blir perfekt.
Wongraven. Sigurd Wongraven (vokalisten i Satyricon) har fjerde grad innen vinutdanning, og kom fram til to typer som var basert på hans egen smak. Jeg ble ikke særlig imponert, men gikk greit ned.
Nå har Wongraven vel en liten håndfull rødviner tilgjengelig på Polet, i forskjellige prisklasser.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Etter en del år med reinsdyr, fristet det mest med kalkun i år. Når det koster bare 60 kr/kg for en hel kalkun, synes jeg valget er enkelt. Det gir veldig mye mat utover... De siste årene har jeg brukt sous vide-metoden på brystene, men jeg tror jeg dropper det i år. Selve dagen blir det veldig bra, men når det legges i fryseren og tas igjen senere, blir det litt soggy på sett og vis. Det kan ha med innfrysingen å gjøre - i alle fall, jeg prøver helsteking i år.

Tilbehøret til kalkunen blir det vanlige jeg bruker - rosenkål som stekes sammen med løk, og kanskje litt nøtter. Dessuten det halvsøte, i form av ingefærpærer (pærer trukket i lake med fersk ingefær) og aprikoser (tørkede som kokes opp). Så kokes det fløtesaus på innmaten. Råstekte poteter, tenker jeg.

Vinvalget ble denne i år, som får mye skryt - den var dog vanskelig å finne på Oslo City og to ekspeditører måtte til - den stod på kjølerommet, og ikke på rødvin, men sammen med naturvin....

https://www.vinmonopolet.no/Land/S%C3%B ... /p/8125601

Som forrett - som inntas før eller under Kongens tale - blir det lakserogn på kjeks, sammen med Bollinger Champagne.

Til dessert skal jeg lage sitronfromasj i dag, så den er klar til i morgen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre des 30, 2022 12:45 am Kalkun... Jeg gruer meg allerede....
Hva er galt med kalkun?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:13 pm

Hva er galt med kalkun?
Sikkert ikke så mye, men jeg er ikke noe glad i kalkun.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: fre des 30, 2022 12:24 pm
Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:13 pm

Hva er galt med kalkun?
Sikkert ikke så mye, men jeg er ikke noe glad i kalkun.
Kakun kan være riktig så godt, med rett tilbehør. Vel og merke hvis den er korrekt tilberedt.
Men smak og behag selvfølgelig.
Da ville jeg valgt noe annet (lett for meg å si som er 'kokken' i familien)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:28 pm

Kakun kan være riktig så godt, med rett tilbehør. Vel og merke hvis den er korrekt tilberedt.
Men smak og behag selvfølgelig.
Da ville jeg valgt noe annet (lett for meg å si som er 'kokken' i familien)
Ja, jeg får håpe godt tilbehør kan redde dette.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ale skrev: tor des 29, 2022 9:52 pm Kalkun, mandelpoteter, blomkål, grønne erter og fløtesaus.
Her er det spesielt godt tilbud på mandelpoteter. Har kjøpt ca. 30 kilo til rundt 5-8 kroner kiloen. Tipper prisen på mandelpotet går opp 4 gangen etter nyttår.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Vanlig "søndagsstek" her

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:28 pm
Guttorm123 skrev: fre des 30, 2022 12:24 pm
Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:13 pm

Hva er galt med kalkun?
Sikkert ikke så mye, men jeg er ikke noe glad i kalkun.
Kakun kan være riktig så godt, med rett tilbehør. Vel og merke hvis den er korrekt tilberedt.
Men smak og behag selvfølgelig.
Da ville jeg valgt noe annet (lett for meg å si som er 'kokken' i familien)
Veldig mye tørrstekt kalkun. Greit å sjekke noen oppskrifter eller enda bedre videoer, så kan man få kalkunen saftig og smakfull. Det kanskje mest uvanlige tipset er å la fuglen hvile like lenge som den steker.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KingKongHalvor skrev: fre des 30, 2022 1:07 pm
Henningsen skrev: fre des 30, 2022 12:28 pm
Guttorm123 skrev: fre des 30, 2022 12:24 pm

Sikkert ikke så mye, men jeg er ikke noe glad i kalkun.
Kakun kan være riktig så godt, med rett tilbehør. Vel og merke hvis den er korrekt tilberedt.
Men smak og behag selvfølgelig.
Da ville jeg valgt noe annet (lett for meg å si som er 'kokken' i familien)
Veldig mye tørrstekt kalkun. Greit å sjekke noen oppskrifter eller enda bedre videoer, så kan man få kalkunen saftig og smakfull. Det kanskje mest uvanlige tipset er å la fuglen hvile like lenge som den steker.
Ja, tørrstekt kalkun er nitrist.
Litt av hovedutfordringen for helsteking er optimal kjernetemperatur på lår kontra bryst.
2-3 Dype snitt i lårene inn til beinet hjelper veldig, da er de ca ferdig samtidig som brystet.
Hviletid er veldig viktig. Minst halvannen time. Gjerne enda lenger, som du skriver.
I år skal den få et døgn i saltlake før steking. Det skal ytterligere hjelpe saftigheten.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Malacay skrev: fre des 30, 2022 2:14 pm Her blir det sjømat. Hummer, hjerteskjell, sjøkreps og reker. Alt for mye feit mat i jula for meg.
Hørtes egentlig veldig deilig ut!

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Biff wellington til hovedrett.
Panna cotta til dessert.

Men sliter med forretten. Skulle helst hatt noe enkelt og barnevennlig.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guarnere skrev: fre des 30, 2022 2:23 pm Biff wellington til hovedrett.
Panna cotta til dessert.

Men sliter med forretten. Skulle helst hatt noe enkelt og barnevennlig.
Kokt og avkjølt asparges med spekeskinke surret rundt?
Enkelt og grei fingermat

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Blir kalkun i heimen her også. Ellets blir det å kverke et par filmer eller tre til ungdommen skal hentes utpå natta.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Det blir den vanlige kalkunen med det som hører til. Og siden jeg skal jobbe nyttårsaften, så regner jeg med et ekstra måltid utover natten.

Someone

Legg inn av Someone »

Barna får taco, også blir de sendt kronologisk til sengs...dog regner med de eldste fortsatt er oppe under forretten og styrer med sitt.

Men så til menyen: Hummerbisque til forrett, der må jeg bare ta opp kraften fra fryseren, så er det bare smake seg frem til ønsket resultat. Helstekt indrefilet av kalv til hovedrett. Med gorgonzolasaus, smørkokte persillerøtter (mulig det havner noe gulerot oppi også), stekte tomater, hasselback av blå kongo-potet, og brokkolini. Desserten ble laget i kveld: Karamellpudding...og krem lager jeg i spumaen

Til forr- og hovedrett er vi mange nok til at jeg kan gå etter noen flasker av magnum størrelse. Noe av Chardonnay til forretten, og vurderer Weinert fra Argentina til hovedrett, selv om den er litt kraftige enn hva jeg ofte serverer til kalv. Tipper Penfolds portvin-kopi: Father til desserten, om jeg ikke går for Stellenrust....valgets kvaler

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

_pinnekjøttmiddag_.

Hjemmelaget karamellpudding til dessert.

Børst orker jeg ikke, men der er vel både vin, champagne og likør i rotasjon.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Det er mye mat i en kalkun, men bare hvis man fryser det ned i tide. Hadde kalkun på lillejulaften og julaften. Noen store stykker ble fryst ned, og resten skulle spises opp. Spiste en del, men innså i går at det faktisk var en uke siden lille julaften. Det gjenværende ble kastet i dag (huff), gryta ble vasket og brukt til å legge pinnekjøtt i vann til i morgen. Har da en kålrabi som kan brukes til. Vet ikke helt med dessert, men kjøpte en kartong med Pavlovakrem til nedsatt pris. Den kan vel brukes til en eller annen tvilsom dessert, pepperkaker som dyppes i krem, eller en tvilsom riskrem, eller is med Pavlovakrem. Ja, der har du det. Eller pannekaker fylt med krem. Hva med en kaffe med stor kremdott på.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kalkunen tinte seg selv ganske fort, så satte den oppå sikringsskapet i gangen for at den skulle få stå kjølig over natta. :-D

Justerer litt på tilbehøret - fant tranebær i butikken, og tenker koke det litt opp med appelsinjuice og sukker, så får det være i stedet for aprikos. Jeg vil jo ha fløtesausen, så lager vel ikke saus av bærene. Ellers tenker jeg veldig enkelhet hva gjelder tilbehør her, så bare blander rosenkål, løk og valnøtter, som det grønne tilbehøret. Ingefærpærene ble heftige - kraftig smak av ingefær.

Glad for at jeg valgte kalkun i dag - dagsformen kan jo variere mht hva man har lyst på, akkurat denne nyttårsaften føler jeg ikke for de tunge sakene.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Skinkestek i dag. Med ovnsbakte poteter og div tilbehør.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Når spises middagen i de tusen hjem på nyttårsaften? Selv venter jeg i ærbødig avstand etter at Kongen har talt. Steker poteter og monterer sausen da.

Så da må man ha noe før kveldsmat - så kaffemat rundt kl 15 er fint. I dag består det av en tørr vaffel, altså slik de skal være, tørre - med en god klump smør og ekte geitost fra Prestholt. I tillegg et lite stykke whiskykake, kjøpt på Glenfarchlas-destilleriet i høst. Oppskriften på tørre vafler er forresten fra en nabokone ute på øya - jeg må ha vært sånn 7-8 år da jeg fikk den ...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»