Grønnvaskingen av Melkøya

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Grønnvaskingen av Melkøya

Legg inn av newsflash »

Olje og Energiminister Terje Aasland var nylig i Hammerfest og hørte på Equinors planer for økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet, og planer om å bruke strøm fra nettet på land i stedet for dagens gassturbiner.

Dette er grønnvasking av verste sort, det er nemlig ikke slik at den gassen en "sparer" ved å elektrifisere dette anlegget ikke skal brennes. Den skal bare ikke brennes i Norge. Men selges til f.eks. Tyskland. Der den skal brukes til å produsere elektrisitet...

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... y-skandale

Terje Aasland tenker å kjøre igjennom denne saken uten behandling i Stortinget, dette bør settes en stopper for. Det minste en må forvente er at saken legges frem for Stortinget for en politisk behandling, dette tegner til å bli en skandale.

ulefos

Legg inn av ulefos »

man burde følge SVs krav om at oljeselskapene selv må skaffe til veie strømmen ved hjelp av vindmøller ute i havet

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 7:22 pm man burde følge SVs krav om at oljeselskapene selv må skaffe til veie strømmen ved hjelp av vindmøller ute i havet
Og jeg som trodde SV støttet Bellonas krav om flytende gasskraftverk med karbonfangst-og lagring? Og at SV krever utredning av dette?

ulefos

Legg inn av ulefos »

det har jeg ikke hørt noe om, men ser ikke bort fra at det kan være en god løsning på enkelte lokasjoner

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 7:20 pm Olje og Energiminister Terje Aasland var nylig i Hammerfest og hørte på Equinors planer for økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet, og planer om å bruke strøm fra nettet på land i stedet for dagens gassturbiner.

Dette er grønnvasking av verste sort, det er nemlig ikke slik at den gassen en "sparer" ved å elektrifisere dette anlegget ikke skal brennes. Den skal bare ikke brennes i Norge. Men selges til f.eks. Tyskland. Der den skal brukes til å produsere elektrisitet...

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... y-skandale

Terje Aasland tenker å kjøre igjennom denne saken uten behandling i Stortinget, dette bør settes en stopper for. Det minste en må forvente er at saken legges frem for Stortinget for en politisk behandling, dette tegner til å bli en skandale.
Ikke bare kutter man ikke i gass, man kutter også i fornybar kraft og øker dermed etterspørselen for gass, ved å bruke grønn energi på å drive gass- og oljeproduksjon. Hadde man latt være å elektrifisere disse anleggene hadde etterspørselen etter olje og gass vært lavere. Det er dermed ikke bare grønnvasking i den forstand at det er uten effekt. Det har negativ klimaeffekt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 9:16 pm det har jeg ikke hørt noe om, men ser ikke bort fra at det kan være en god løsning på enkelte lokasjoner
Fra linken i åpningsinnlegget:

"Bellona mener at flytende gasskraftverk med karbonfangst-og lagring er den beste løsningen på Melkøya. SV krever utredning av dette."

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Solvgutt1 skrev: tor des 29, 2022 9:23 pm
Ikke bare kutter man ikke i gass, man kutter også i fornybar kraft og øker dermed etterspørselen for gass, ved å bruke grønn energi på å drive gass- og oljeproduksjon. Hadde man latt være å elektrifisere disse anleggene hadde etterspørselen etter olje og gass vært lavere. Det er dermed ikke bare grønnvasking i den forstand at det er uten effekt. Det har negativ klimaeffekt.
Dette viser hvor ille det kan gå når en blir mer opptatt av symbolpolitikk enn å faktisk se heleheten.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 7:20 pm Olje og Energiminister Terje Aasland var nylig i Hammerfest og hørte på Equinors planer for økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet, og planer om å bruke strøm fra nettet på land i stedet for dagens gassturbiner.

Dette er grønnvasking av verste sort, det er nemlig ikke slik at den gassen en "sparer" ved å elektrifisere dette anlegget ikke skal brennes. Den skal bare ikke brennes i Norge. Men selges til f.eks. Tyskland. Der den skal brukes til å produsere elektrisitet...

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... y-skandale

Terje Aasland tenker å kjøre igjennom denne saken uten behandling i Stortinget, dette bør settes en stopper for. Det minste en må forvente er at saken legges frem for Stortinget for en politisk behandling, dette tegner til å bli en skandale.
Her blir det penger å tjene for konsulenter, analytikere, planleggere, investorer, utbyggere, m.v. innenfor det kjente nettverket som sammen med politikere uten bakkekontakt og hensyn til natur og befolkning ødelegger for fote.
Blir det aldri slutt på denne energi-mafiaens herjinger?

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 9:33 pm
ulefos skrev: tor des 29, 2022 9:16 pm det har jeg ikke hørt noe om, men ser ikke bort fra at det kan være en god løsning på enkelte lokasjoner
Fra linken i åpningsinnlegget:

"Bellona mener at flytende gasskraftverk med karbonfangst-og lagring er den beste løsningen på Melkøya. SV krever utredning av dette."
at man ber om utredning av en sak betyr at man gjerne vil vite mer om konsekvensene, det er først etter en utredning man tar stilling til om man vil gå inn for dette, hva skulle ellers utredninger brukes til?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tor des 29, 2022 9:56 pm
Blir det aldri slutt på denne energi-mafiaens herjinger?
i går var det korrupsjon i det internasjonale energi byrået, i dag blir de som vil bygge industri benevnt som mafia

hvor får du all denne kunnskapen fra?

for du sitter vel ikke og finner opp saker og ting?

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 9:34 pm
Dette viser hvor ille det kan gå når en blir mer opptatt av symbolpolitikk enn å faktisk se heleheten.
fint, gi oss et bilde av helheten, og ta gjerne med klimautfordringene, for selv om ikke du tror på det så er vitenskapen samstemt i at her er det utfordringer, store utfordringer, og fortell også hvordan vi løser energikrisen som følger av at vi så fort som mulig må fase ut kull, olje og gass

jeg glerder meg til å få det store bildet

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 10:32 pm
fint, gi oss et bilde av helheten, og ta gjerne med klimautfordringene, for selv om ikke du tror på det så er vitenskapen samstemt i at her er det utfordringer, store utfordringer, og fortell også hvordan vi løser energikrisen som følger av at vi så fort som mulig må fase ut kull, olje og gass

jeg glerder meg til å få det store bildet
Poenget her er jo at det å elektrifisere Melkøya ikke vil bidra til å fase ut hverken kull, olje eller gass. Gassen vil ikke bli brent i Norge, men den vil likefullt bli brent. Mens vi får enorme naturødeleggelser på kjøpet.

Det er rett og slett meningsløs symbolpolitikk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 10:27 pm at man ber om utredning av en sak betyr at man gjerne vil vite mer om konsekvensene, det er først etter en utredning man tar stilling til om man vil gå inn for dette, hva skulle ellers utredninger brukes til?
Såså, ingen grunn til å hisse deg opp bare fordi du er på kollisjonskurs med partilinja :)

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 10:36 pm
Såså, ingen grunn til å hisse deg opp bare fordi du er på kollisjonskurs med partilinja :)
du spurte meg hva SV mente, jeg svarte på det, er ikke det rimelig da?

at du tror at noe parti bestemmer seg for hvilken politikk de går for uten å tenke seg om, kan ikke bety annet enn at du er fasinert av populistene i Rødt og frp, som skifter standpunkt etter de meningsmålinger de leser

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:14 pm du spurte meg hva SV mente, jeg svarte på det, er ikke det rimelig da?

at du tror at noe parti bestemmer seg for hvilken politikk de går for uten å tenke seg om, kan ikke bety annet enn at du er fasinert av populistene i Rødt og frp, som skifter standpunkt etter de meningsmålinger de leser
Nå er det jo slik at SV ikke mener det du trodde i denne saken da...

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 10:36 pm Poenget her er jo at det å elektrifisere Melkøya ikke vil bidra til å fase ut hverken kull, olje eller gass. Gassen vil ikke bli brent i Norge, men den vil likefullt bli brent. Mens vi får enorme naturødeleggelser på kjøpet.
jeg skjønner ikke helt hva du mener, jeg har da aldri ment at det er ok å svi av gass for å lage elektrisitet, jeg mener oljeselskapene selv må sørge for elektrisk kraft til sine plattformer, mener du 50 vindmøller i havet gir enorme naturødeleggelser

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:17 pm
Nå er det jo slik at SV ikke mener det du trodde i denne saken da...
sieru det

fra SVs arbeidsprogram

Redusere utslippene på sokkelen gjennom å gi oljebransjen pålegg om å bygge ut like mye offshore havvind som de trenger til elektrifiseringen, og betale for disse investeringene. Det kan raskt bygges ut mindre anlegg i direkte tilknytning til plattformer. Elektrifisering skal ikke brukes til å opprettholde oljeproduksjon som er i strid med 1,5-gradersmålet.
https://www.sv.no/blog/a-aa/fornybar-energi/
Sist redigert av ulefos den tor des 29, 2022 11:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:18 pm jeg skjønner ikke helt hva du mener, jeg har da aldri ment at det er ok å svi av gass for å lage elektrisitet, jeg mener oljeselskapene selv må sørge for elektrisk kraft til sine plattformer, mener du 50 vindmøller i havet gir enorme naturødeleggelser
En elektrifisering av Melkøya krever noe helt annet enn 50 vindmøller i havet...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:24 pm sieru det

fra SVs arbeidsprogram

Redusere utslippene på sokkelen gjennom å gi oljebransjen pålegg om å bygge ut like mye offshore havvind som de trenger til elektrifiseringen, og betale for disse investeringene. Det kan raskt bygges ut mindre anlegg i direkte tilknytning til plattformer. Elektrifisering skal ikke brukes til å opprettholde oljeproduksjon som er i strid med 1,5-gradersmålet.
https://www.sv.no/blog/a-aa/fornybar-energi/
Ja jeg sier det.

Fra linken i åpningsinnlegget:

"Bellona mener at flytende gasskraftverk med karbonfangst-og lagring er den beste løsningen på Melkøya. SV krever utredning av dette."

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:25 pm
ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:18 pm jeg skjønner ikke helt hva du mener, jeg har da aldri ment at det er ok å svi av gass for å lage elektrisitet, jeg mener oljeselskapene selv må sørge for elektrisk kraft til sine plattformer, mener du 50 vindmøller i havet gir enorme naturødeleggelser
En elektrifisering av Melkøya krever noe helt annet enn 50 vindmøller i havet...
det tror jeg ikke du vet så mye om, og det gjør heller ikke jeg bare slik at det er klart

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:26 pm
det tror jeg ikke du vet så mye om, og det gjør heller ikke jeg bare slik at det er klart
Igjen, fra åpningsinnlegget:

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:26 pm
Ja jeg sier det.

Fra linken i åpningsinnlegget:

"Bellona mener at flytende gasskraftverk med karbonfangst-og lagring er den beste løsningen på Melkøya. SV krever utredning av dette."
så du tror Aftenbladet kjenner SVs politikk enn SVs landsmøte, det må jeg si er litt spesielt

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 11:27 pm
ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:26 pm
det tror jeg ikke du vet så mye om, og det gjør heller ikke jeg bare slik at det er klart
Igjen, fra åpningsinnlegget:

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."
som sagt, jeg vet ikke hvor mange generatorer som trengs, og det spiller da heller ingen rolle i denne debatten, der jeg har henvist til hva SV mener ved å sitere landsmøtevedtaket, mens du henviser til hva noen tror SV mener

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 10:28 pm
hauge23 skrev: tor des 29, 2022 9:56 pm
Blir det aldri slutt på denne energi-mafiaens herjinger?
i går var det korrupsjon i det internasjonale energi byrået, i dag blir de som vil bygge industri benevnt som mafia

hvor får du all denne kunnskapen fra?

for du sitter vel ikke og finner opp saker og ting?
Nei.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:30 pm som sagt, jeg vet ikke hvor mange generatorer som trengs, og det spiller da heller ingen rolle i denne debatten, der jeg har henvist til hva SV mener ved å sitere landsmøtevedtaket, mens du henviser til hva noen tror SV mener
Dersom du på ramme alvor tror at det å sette opp et par vindturbinener vil medføre at en kan elektrifisere Melkøya vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det er så naivt at jeg nesten mangler ord.

En er avhengig av stabil kraftforsyning, også når det ikke blåser...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 8:13 am
ulefos skrev: tor des 29, 2022 11:30 pm som sagt, jeg vet ikke hvor mange generatorer som trengs, og det spiller da heller ingen rolle i denne debatten, der jeg har henvist til hva SV mener ved å sitere landsmøtevedtaket, mens du henviser til hva noen tror SV mener
Dersom du på ramme alvor tror at det å sette opp et par vindturbinener vil medføre at en kan elektrifisere Melkøya vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det er så naivt at jeg nesten mangler ord.

En er avhengig av stabil kraftforsyning, også når det ikke blåser...
Dessverre er det mange som trur dette og at man setter opp lokale vindturbiner vil sikre lokal industri billige straumpriser. Eg kjem frå eit område dei man jobber med utbygging av vindturbiner og folkevalde trur faktisk dette vil gi lågere straumpriser og at kraften vil gå til det lokale.

Folk blir dessverre lurt lett av ein bransje som bruker KLIMA i ein kvar sammanheng og som forteller folk korleis dette kan gi dei billige straumpriser. Sanninga er at denne kraften blir solgt lett til utlandet og at det einaste folk vil merke er at nettleiga vil stige fordi kraftbransjen treng desse pengene for å investere i vindturbiner.

Vindturbiner er fantastisk for staten og bransjen, men for vanleg næringsliv og folk fleist er det vanskeleg å finne så veldig mange fordeler

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Solvgutt1 skrev: tor des 29, 2022 9:23 pm
newsflash skrev: tor des 29, 2022 7:20 pm Olje og Energiminister Terje Aasland var nylig i Hammerfest og hørte på Equinors planer for økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet, og planer om å bruke strøm fra nettet på land i stedet for dagens gassturbiner.

Dette er grønnvasking av verste sort, det er nemlig ikke slik at den gassen en "sparer" ved å elektrifisere dette anlegget ikke skal brennes. Den skal bare ikke brennes i Norge. Men selges til f.eks. Tyskland. Der den skal brukes til å produsere elektrisitet...

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... y-skandale

Terje Aasland tenker å kjøre igjennom denne saken uten behandling i Stortinget, dette bør settes en stopper for. Det minste en må forvente er at saken legges frem for Stortinget for en politisk behandling, dette tegner til å bli en skandale.
Ikke bare kutter man ikke i gass, man kutter også i fornybar kraft og øker dermed etterspørselen for gass, ved å bruke grønn energi på å drive gass- og oljeproduksjon. Hadde man latt være å elektrifisere disse anleggene hadde etterspørselen etter olje og gass vært lavere. Det er dermed ikke bare grønnvasking i den forstand at det er uten effekt. Det har negativ klimaeffekt.
Nettopp. Å dette vet gutta på toppen veldig godt. Lobbyister med dype nok lommer, til virkelig å styre politikken.
Men her skal penger tjenes, da er det ikke viktig hva og hvilke det går utover.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

newsflash skrev: tor des 29, 2022 7:20 pm Olje og Energiminister Terje Aasland var nylig i Hammerfest og hørte på Equinors planer for økt gassproduksjon fra Snøhvitfeltet, og planer om å bruke strøm fra nettet på land i stedet for dagens gassturbiner.

Dette er grønnvasking av verste sort, det er nemlig ikke slik at den gassen en "sparer" ved å elektrifisere dette anlegget ikke skal brennes. Den skal bare ikke brennes i Norge. Men selges til f.eks. Tyskland. Der den skal brukes til å produsere elektrisitet...

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... y-skandale

Terje Aasland tenker å kjøre igjennom denne saken uten behandling i Stortinget, dette bør settes en stopper for. Det minste en må forvente er at saken legges frem for Stortinget for en politisk behandling, dette tegner til å bli en skandale.
Sannheten er at alle månelandinger vi greier å finne på, finansieres med skitne oljepenger. Et folk som leder an verdens forbrukshysteri skal liksom redde verden med å bruke enda mer? Det fører oss rett utenfor stupet selv om vi kjører Tesla utenfor kanten. En milliard brukt på klimatiltak betyr hydrokarboner eksportert og forbrent til 400000 tonn CO2 utslipp. Slik lurer man seg selv til undergangen.

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: fre des 30, 2022 8:13 am
Dersom du på ramme alvor tror at det å sette opp et par vindturbinener vil medføre at en kan elektrifisere Melkøya vet jeg nesten ikke hva jeg skal si. Det er så naivt at jeg nesten mangler ord.

En er avhengig av stabil kraftforsyning, også når det ikke blåser...
jeg har ikke sett noen som har vist til 2-3 vindmøller, jeg tror ikke noen her inne har peiling på det heller, hverken du eller jeg, kanskje aller minst du som ikke engang vet
1. det blåser stort sett alltid ute i havet, og
2. for å sikre seg når det produseres mindre strøm enn man forbruker så gjør man dette ved hjelp av batteri, det er for eksempel der Mo i Ranas Freyr kommer inn i bildet

kanskje er det slik at du ikke ønsker gode løsninger fordi du da ikke kan syte og klage på det lenger?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: fre des 30, 2022 9:05 am jeg har ikke sett noen som har vist til 2-3 vindmøller, jeg tror ikke noen her inne har peiling på det heller, hverken du eller jeg, kanskje aller minst du som ikke engang vet
1. det blåser stort sett alltid ute i havet, og
2. for å sikre seg når det produseres mindre strøm enn man forbruker så gjør man dette ved hjelp av batteri, det er for eksempel der Mo i Ranas Freyr kommer inn i bildet

kanskje er det slik at du ikke ønsker gode løsninger fordi du da ikke kan syte og klage på det lenger?
Nei, det blåser ikke alltid ute i havet. Og det å drive industri ved hjelp av energi lagret på batteri er pr d.d. rett og slett ikke realistisk.

Så skal en elektrifisere Melkøya må en gjøre slik Equinor legger til grunn i søknaden:

"Denne elektrifiseringen forutsetter at det bygges en ny 420 kV, 54 kilometer lang, kraftlinje fra Skaidi til Hammerfest, og at det bygges en ny 132 kV kraftlinje fra Hyggevatn transformatorstasjon til Melkøya.

Equinor har søkt om kapasitet på 410 megawatt, som tilsvarer et maksimalt forbruk på 3,6 terawattimer i året. Det er så mye at når Melkøya-anlegget er elektrifisert i 2028, vil det legge beslag på en god del av Nord-Norges kraftoverskudd."


Jeg er mot dette fordi jeg mener det er fullstendig idioti og ødelegge naturen ved å bygge denne kraftledningen når det ikke reduserer de globale utslippene med et eneste gram CO2. Eneste forskjellen er at det ser bedre ut i Norges "klimaregnskap" da gassen brennes i Europa i stedet for her til lands.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»