Tour de Ski 2022/23

Svar
Antitroll

Re: Tour de Ski 2022/23

Legg inn av Antitroll »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Uansett, håper i alle fall at man fortsetter med fellesstart på dagens etappe.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Det er litt både og, den klassiske jaktstarten i Val Mustair forrige helg var relativt severdig blant begge kjønn. Fellesstarten i Val di Fiemme som går i 2,5 kilometerssløyfer er også alltid bra underholdning.

Så finnes det selvsagt eksempler på det motsatte. Den klassiske fellesstarten på Lillehammer denne sesongen for eksempel.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sexxes skrev: søn jan 08, 2023 1:44 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Men får i det minste sett mer av rennet fremfor å stå og vente.
Er uansett for mye venting når det er fellesstart. Må se på storskjermen 90% av tiden for å få med seg rennet selv om det er korte runder.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

BioDex skrev: søn jan 08, 2023 1:37 pm Blir for dumt hvis det å delta i flest mulige renn blir avgjørende for sammenlagt tittelen.
Personlig mener jeg at det er nettopp dette som bør være avgjørende for sammenlagseier i WC.

Luchs

Legg inn av Luchs »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm ...Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Hehe, enig.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 1:45 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:35 pm
Kenrojo skrev: søn jan 08, 2023 1:10 pm Da har vi 4-dobbelt. Kun Tønseth og Røthe igjen nå, men tror de kommer…
Ikke ofte man ser at Didrik går på en så kraftig smell som i dag.
Tønseth er best i 10.000 m løping på bane og motbakkeløp.
Men får det aldri til i denne bakken. Det er et mysterium for meg.
Han fortalte nettopp på radio at han har aldri taklet overgangen til padling i denne bratten eller kjerringdans som han kalte det...

Number4

Legg inn av Number4 »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 1:48 pm "løkki lusera" med tynn Toten "L" er ganske komisk.
Hvordan vil du beskrive det på trøndersk? :D
Sist redigert av Number4 den søn jan 08, 2023 1:55 pm, redigert 1 gang totalt.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 11:30 am Har Frankrike noen gang vunnet WC-renn på damesiden? Når/hvem i så fall?
Delphine Claudel er den eneste franske jenta som har vært på pallen i verdenscupen, og kun i "monsterbakken" de 3 siste årene.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 12:19 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 12:16 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 12:10 pm Angående Frankrike syns jeg det bør nevnes at Ducordeau er i ferd med å få et lite gjennombrudd. Ble nummer 25 i Davos, 22 i går, hadde 14 beste etappetid på jaktstarten i Oberstdorf og ble nummer 12 i dag. Dolci er også brukbar og nå mangler de bare en god dameløper for å få et habilt stafettlag.
Melissa Gal er ikke håpløs på korte distanserenn. Hun ble nummer 7 på 10 km klassisk i u23-VM i fjor, foran for eksempel Bergane og Lisa Lohmann.

Evt kan sprinteren Lena Quintin brukes på sisteetappen.

Gal-Doucordeu-Claudel-Dolci
Doucordeu-Claudel-Dolci-Quintin

Ikke helt umulig at de kan nærme seg å bli medaljekandidater til OL om tre år.
Bare å krysse fingrene for det. Er ingenting som er artigere enn stafett når flere land er med i teten.
Frankrike slo forøvrig Norge på stafetten i Sotsji-OL, selv om våre var 1-4 i verdenscupen sammenlagt på det tidspunktet.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:50 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Det er litt både og, den klassiske jaktstarten i Val Mustair forrige helg var relativt severdig blant begge kjønn. Fellesstarten i Val di Fiemme som går i 2,5 kilometerssløyfer er også alltid bra underholdning.

Så finnes det selvsagt eksempler på det motsatte. Den klassiske fellesstarten på Lillehammer denne sesongen for eksempel.
Er alltid noen unntak, men jeg tror likevel at jaktstarten i Val Mustair og fellesstarten i Val di Fiemme havner et godt stykke ned på listen over sesongens mest severdige renn. Hvertfall på herresiden. For damene blir det stort sett underholdende renn i alle slags løyper.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

e-lectron skrev: søn jan 08, 2023 1:55 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 11:30 am Har Frankrike noen gang vunnet WC-renn på damesiden? Når/hvem i så fall?
Delphine Claudel er den eneste franske jenta som har vært på pallen i verdenscupen, og kun i "monsterbakken" de 3 siste årene.
Nei. Karine Philippot var på pallen to ganger for sånn 15 år siden. Men hun vant aldri, så der er Claudel først.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

e-lectron skrev: søn jan 08, 2023 2:05 pm Frankrike slo forøvrig Norge på stafetten i Sotsji-OL, selv om våre var 1-4 i verdenscupen sammenlagt på det tidspunktet.
Verre ski enn det damene hadde på stafetten i Sotsji har de vel ikke hatt de siste 30 årene.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 2:19 pm Nei. Karine Philippot var på pallen to ganger for sånn 15 år siden. Men hun vant aldri, så der er Claudel først.
Husker et navn fra siste halvdel av 90-tallet- da jeg begynte å følge med på langrenn (og annen idrett):

Sophie Villeneuve

Stort sett listefyll som vel såvidt har vært inne topp 10- men husker henne såvidt fordi det var en "enslig fransk stjerne" 😊

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: søn jan 08, 2023 2:32 pm
e-lectron skrev: søn jan 08, 2023 2:05 pm Frankrike slo forøvrig Norge på stafetten i Sotsji-OL, selv om våre var 1-4 i verdenscupen sammenlagt på det tidspunktet.
Verre ski enn det damene hadde på stafetten i Sotsji har de vel ikke hatt de siste 30 årene.
Ikke over 4 etapper, men både Kalla og Golbergs ski på vm-stafettene i 2021 var rimelig elendige.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Morsomt med fransk suksess også blant kvinnene. Østerrike er jo et annet land hvor mennene lenge markerte seg langt mer enn damene, både i langrenn og skiskyting, men akkurat nå er det vel litt motsatt, selv om bredden ikke er all verden.

Exes

Legg inn av Exes »

Klæbo har bare en medalje på distanserenn i mesterskap, så foreløpig et stykke unna Northug når man snakker om å være komplett i min bok. Et unikum av en skiløper og ikke minst sprinter, men har falt igjennom på distanserenn i mesterskap bortsett fra 5-mila forrige VM og 15 km i OL. Men kan ikke skjønne annet enn at det vil endre seg etter årets VM, selv om det vil ha et b-preg når russerne ikke er med.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Angående start i Davos i Tour de Ski neste år, så hadde dette vært en glimrende start:
Fredag 29/12 - 5 kilometer klassisk intervallstart
Lørdag 30/12 - Skøytesprint
Søndag 31/12 - jaktstart opp til Sertig, fristil

Så to renn tirsdag og onsdag, gjerne en fellesstart og en intervallstart og deretter den tradisjonelle tredagers avslutningen i Val di Fiemme.

jakral

Legg inn av jakral »

Det er synd at Klæbo konkurrerer i den svakeste epoken for internasjonal herrelangrenn noensinne, i alle fall så lenge WC-sirkuset har eksistert. Det blir jo en del lavthengende frukter å plukke når en løper av hans format kan utfolde seg i disse startfeltene. Og enda tydeligere blir det når russerne mangler.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Noen følger ikke med på endringer i det hele tatt. De var halvveis opp i bakken før noen på Twitter forstod at det var fellesstart og ikke jaktstart.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

jakral skrev: søn jan 08, 2023 2:52 pm Det er synd at Klæbo konkurrerer i den svakeste epoken for internasjonal herrelangrenn noensinne, i alle fall så lenge WC-sirkuset har eksistert. Det blir jo en del lavthengende frukter å plukke når en løper av hans format kan utfolde seg i disse startfeltene. Og enda tydeligere blir det når russerne mangler.
Epoken er egentlig ikke så svak, det er bare at russerne (særlig Bols) mangler, og så er Niskanen i tillegg litt ute av det denne sesongen av naturlige årsaker. Det virker nok som perioden er svakere enn det den er fordi det norske laget er så vanvittig bra i forhold til hva det var da Northug holdt på. Da var jo det norske laget helt krisedårlig til tider, borts. fra på sprint.

Ellers må jeg si at jeg er svært imponert over Pellegrino denne sesongen. Nummer åtte opp bakken er jo nesten absurd bra.

lund

Legg inn av lund »

jakral skrev: søn jan 08, 2023 2:52 pm Det er synd at Klæbo konkurrerer i den svakeste epoken for internasjonal herrelangrenn noensinne, i alle fall så lenge WC-sirkuset har eksistert. Det blir jo en del lavthengende frukter å plukke når en løper av hans format kan utfolde seg i disse startfeltene. Og enda tydeligere blir det når russerne mangler.
Du har vel strengt tatt ikke helt rett i dette.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:16 pm
H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 12:52 pm Hadde ikke trodd at FK kunne gå på en så stor smell opp slalombakken. Må være ekstra surt for Kalvå å se at hun hadde hatt gode sjanser til å vinne sammenlagt, hadde hun holdt seg frisk.
Regner med at de fleste her inne følger I det lange løp, der Kalvå er gjest hver andre uke. Blir interessant å høre hvordan hun trener seg opp etter Coronaen
Ja, det skal bli spennende å høre hva hun sier "I det lange løp".

Så vidt jeg husker har det ikke alltid vært noen suksessformel, spesielt for dameløperne, å gå i kjelleren i TdS før et mesterskap. Kanskje Sverige bør være mer bekymret for Frida Karlssons form, enn vi trenger å være for Kalvå.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 3:26 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:16 pm
H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 12:52 pm Hadde ikke trodd at FK kunne gå på en så stor smell opp slalombakken. Må være ekstra surt for Kalvå å se at hun hadde hatt gode sjanser til å vinne sammenlagt, hadde hun holdt seg frisk.
Regner med at de fleste her inne følger I det lange løp, der Kalvå er gjest hver andre uke. Blir interessant å høre hvordan hun trener seg opp etter Coronaen
Ja, det skal bli spennende å høre hva hun sier "I det lange løp".

Så vidt jeg husker har det ikke alltid vært noen suksessformel, spesielt for dameløperne, å gå i kjelleren i TdS før et mesterskap. Kanskje Sverige bør være mer bekymret for Frida Karlssons form, enn vi trenger å være for Kalvå.
Det som jeg har merket meg, i de tidligere episodene, er hvor mye hun har trent mellom rennene, helt til at hun slapp opp litt foran Davos.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 3:30 pm
H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 3:26 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:16 pm

Regner med at de fleste her inne følger I det lange løp, der Kalvå er gjest hver andre uke. Blir interessant å høre hvordan hun trener seg opp etter Coronaen
Ja, det skal bli spennende å høre hva hun sier "I det lange løp".

Så vidt jeg husker har det ikke alltid vært noen suksessformel, spesielt for dameløperne, å gå i kjelleren i TdS før et mesterskap. Kanskje Sverige bør være mer bekymret for Frida Karlssons form, enn vi trenger å være for Kalvå.
Det som jeg har merket meg, i de tidligere episodene, er hvor mye hun har trent mellom rennene, helt til at hun slapp opp litt foran Davos.
Jeg vil tro det er positivt nå at hun ikke gikk alt for mye ned på mengden før TdS. Planen var nok uansett å ta en rolig periode etter TdS, men det er aldri ideelt å bli syk.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 3:26 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:16 pm
H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 12:52 pm Hadde ikke trodd at FK kunne gå på en så stor smell opp slalombakken. Må være ekstra surt for Kalvå å se at hun hadde hatt gode sjanser til å vinne sammenlagt, hadde hun holdt seg frisk.
Regner med at de fleste her inne følger I det lange løp, der Kalvå er gjest hver andre uke. Blir interessant å høre hvordan hun trener seg opp etter Coronaen
Ja, det skal bli spennende å høre hva hun sier "I det lange løp".

Så vidt jeg husker har det ikke alltid vært noen suksessformel, spesielt for dameløperne, å gå i kjelleren i TdS før et mesterskap. Kanskje Sverige bør være mer bekymret for Frida Karlssons form, enn vi trenger å være for Kalvå.
Frida Karlsson er vanskelig å bli klok på.
Hun svinger stort i prestasjonene, hvem hadde f.eks. trodd på forhånd at Margrethe Bergane og TUW skulle slå henne klart opp monsterbakken i dag?
Nå er dette et spesielt løp selvsagt, men hun var vel ikke på sitt beste i går heller selv om det ble 2. plass. Kan tyde på at hun får det med mange løp på kort tid.

Må føles bittert for Pärmäkoski som antagelig hadde vunnet touren om hun hadde holdt seg frisk.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 3:57 pm
Frida Karlsson er vanskelig å bli klok på.
Hun svinger stort i prestasjonene, hvem hadde f.eks. trodd på forhånd at Margrethe Bergane og TUW skulle slå henne klart opp monsterbakken i dag?
Nå er dette et spesielt løp selvsagt, men hun var vel ikke på sitt beste i går heller selv om det ble 2. plass. Kan tyde på at hun får det med mange løp på kort tid.
Jeg trodde selv Frida skulle gjøre det bedre i dag. Hun er jo normalt god i motbakker. Samtidig har hun en tendens til å åpne for hardt og det er noe som straffes veldig hardt i denne bakken. Hun tar seg jo ofte helt ut i løpene sine og sånn sett er det heller ikke overraskende at hun sliter litt når det blir mange harde renn på kort tid.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 3:57 pm
H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 3:26 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:16 pm

Regner med at de fleste her inne følger I det lange løp, der Kalvå er gjest hver andre uke. Blir interessant å høre hvordan hun trener seg opp etter Coronaen
Ja, det skal bli spennende å høre hva hun sier "I det lange løp".

Så vidt jeg husker har det ikke alltid vært noen suksessformel, spesielt for dameløperne, å gå i kjelleren i TdS før et mesterskap. Kanskje Sverige bør være mer bekymret for Frida Karlssons form, enn vi trenger å være for Kalvå.
Frida Karlsson er vanskelig å bli klok på.
Hun svinger stort i prestasjonene, hvem hadde f.eks. trodd på forhånd at Margrethe Bergane og TUW skulle slå henne klart opp monsterbakken i dag?
Nå er dette et spesielt løp selvsagt, men hun var vel ikke på sitt beste i går heller selv om det ble 2. plass. Kan tyde på at hun får det med mange løp på kort tid.

Må føles bittert for Pärmäkoski som antagelig hadde vunnet touren om hun hadde holdt seg frisk.
Ja, kjedelig for både Kalvå og Pärmäkoski, men tror Kalvå hadde slått Pärmäkoski hvis begge disse holdt seg friske. Men det er en del av gamet å holde seg frisk.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 4:13 pm
Neptun skrev: søn jan 08, 2023 3:57 pm
Frida Karlsson er vanskelig å bli klok på.
Hun svinger stort i prestasjonene, hvem hadde f.eks. trodd på forhånd at Margrethe Bergane og TUW skulle slå henne klart opp monsterbakken i dag?
Nå er dette et spesielt løp selvsagt, men hun var vel ikke på sitt beste i går heller selv om det ble 2. plass. Kan tyde på at hun får det med mange løp på kort tid.
Jeg trodde selv Frida skulle gjøre det bedre i dag. Hun er jo normalt god i motbakker. Samtidig har hun en tendens til å åpne for hardt og det er noe som straffes veldig hardt i denne bakken. Hun tar seg jo ofte helt ut i løpene sine og sånn sett er det heller ikke overraskende at hun sliter litt når det blir mange harde renn på kort tid.
Det kan virke som det er en fordel å være litt seig/ha litt dieselmotor i tillegg til høyt O2-opptak i slike lange bakker. Husker Chris Jespersen var raskest (av de rene utøverne)
på sisteetappe et år. Han er ikke den letteste skiløperen, men var en svært god motbakkeløper, når han var i form.

startelver

Legg inn av startelver »

Har Expressen og Aftonbladet roet seg enda eller er det Frida på alle forsider? GULD-EXTRA.

Tipper de ikke har nevnt Klæbo med et ord.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

H.E. Pennypacker skrev: søn jan 08, 2023 4:18 pm
Ja, kjedelig for både Kalvå og Pärmäkoski, men tror Kalvå hadde slått Pärmäkoski hvis begge disse holdt seg friske. Men det er en del av gamet å holde seg frisk.
Tror Pärmakoski hadde slått Kalvå i sammendraget. Kalvå har tidligere vært svak (svakere enn TUW) i alpinbakken, mens Krista har vært blant de bedre. Tror heller ikke Pärmakoski hadde tapt noe til Kalvå på de øvrige VdF-etappene med tanke på formen hun viste i Oberstdorf.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»