Tour de Ski 2022/23

Svar
anbessa

Re: Tour de Ski 2022/23

Legg inn av anbessa »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:23 pm Man burde hatt flere slike renn i verdenscupen, kun fire nordmenn topp 12 :)
Generelt flere renn som får frem ulike typer. Dvs stikk mtosatt av hva FIS jobber for.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Real-_- skrev: søn jan 08, 2023 1:00 pm Åge Skinstad er vel noe av det svakeste innen kommentatorer vi har?
Vil tro han vil gjøre en bedre jobb som VM-sjef. Hans siste kommentarjobb dette kanskje?

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Kenrojo skrev: søn jan 08, 2023 1:10 pm Da har vi 4-dobbelt. Kun Tønseth og Røthe igjen nå, men tror de kommer…
Ikke ofte man ser at Didrik går på en så kraftig smell som i dag.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:26 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:23 pm Man burde hatt flere slike renn i verdenscupen, kun fire nordmenn topp 12 :)
Generelt flere renn som får frem ulike typer. Dvs stikk mtosatt av hva FIS jobber for.
Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Monster løp av Lyn gutta. Også veldig bra av Klæbo. Også bra at han overtar ledelsen i WC foran Golberg. Blir for dumt hvis det å delta i flest mulige renn blir avgjørende for sammenlagt tittelen.

anbessa

Legg inn av anbessa »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.

lund

Legg inn av lund »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.
Vi har vel sett 1 tidligere som var omtrent like komplett, og det var Northug. Seier i fristilsintervall er vel omtrent det eneste som mangler for Klæbo, og det kommer nok om ikke altfor lenge vil jeg tro.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Ville jo vært det mest interessante rennet i v-cupen på lang, lang tid. Blir interessant å se hvordan de legge det opp, men om det er målgang i Sertig som skissert her tidligere, i uka, vil siste del av rennet sannsynligvis bli noe sånt som dette:

https://www.outdooractive.com/en/route/ ... 3969/#dm=1

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.
Avslutningen hans tyder nok på at han kunne ha gått en del fortere.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: søn jan 08, 2023 11:48 am Sluttstilling, kvinner:
► Show Spoiler
Sluttstilling, menn:

1. Johannes Høsflot Klæbo
2. Simen Hegstad Krüger +59.5
3. Hans Christer Holund +1:21.3
4. Federico Pellegrino +1:44.4
5. Pål Golberg +2:05.3
6. Calle Halfvarsson +2:09.2
7. Sjur Røthe +2:09.9
8. Friedrich Moch +2:26.4
9. Didrik Tønseth +2:43.0
10. Jules Lapierre +2:48.5
11. Michal Novak +3:17.0
12. Hugo Lapalus +3:26.9
13. Ben Ogden +3:37.1
14. Francesco de Fabiani +3:41.2
15. Clement Parisse +3:44.7
16. Antoine Cyr +4:03.3
17. Sindre Bjørnestad Skar +4:16.9
18. Perttu Hyvärinen +4:47.8
19. Andrew Musgrave +4:55.1
20. Emil Iversen +4:57.6
21. Håvard Moseby +5:14.4

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.
Han er så idrettsintelligent. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Vet akkurat hva han skal gjøre - og hvor. Nesten litt kjedelig, som nevnt.

Number4

Legg inn av Number4 »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:26 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:23 pm Man burde hatt flere slike renn i verdenscupen, kun fire nordmenn topp 12 :)
Generelt flere renn som får frem ulike typer. Dvs stikk mtosatt av hva FIS jobber for.
Nå har ikke jeg noe fasit fra forna dager, ei studert dem, men sitter med et inntrykk av at utlendinger (fra kontinentet) hevdet seg bedre den gang det var tradisjonelle distanser i langrenn.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

lund skrev: søn jan 08, 2023 1:39 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.
Vi har vel sett 1 tidligere som var omtrent like komplett, og det var Northug. Seier i fristilsintervall er vel omtrent det eneste som mangler for Klæbo, og det kommer nok om ikke altfor lenge vil jeg tro.
Ja Northug vant sprint i klassisk og skøyting, vant korte og lange fellesstarter i klassisk og skøyting, vant korte og lange intervallstarter i klassisk og skøyting. Klæbo har ikke checket av alle de boksene ennå.

En litt gøy stat om hvor god og allsidig Northug var i mesterskap, vi har hatt samme rennprogrammet siden VM i 05:
Løpere med medalje på sprint og 15 km intervall i samme mesterskap: Northug i 13 og Klæbo i 22
Løpere med medalje på sprint og 30km med skibytte i samme mesterskap: Northug i 11 og Ustiugov i 17
Løpere med medalje på sprint og 50 km i samme mesterskap: Northug i 10, 11 og 15, Ustiugov i 17, Bolshunov i 18

Northug var immence
Sist redigert av LBJ91 den søn jan 08, 2023 1:46 pm, redigert 2 ganger totalt.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Men får i det minste sett mer av rennet fremfor å stå og vente.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Men Klæbben da. Best i sprint. Best på distanse. Og jaggu meg en av de beste i motbakke. ALT den mannen gjør er så kalkulert og klokt. Pokker meg ALDRI en tabbe. Det er kanskje litt "kjedelig", men vi har aldri sett en så komplett skiløper. Makalaust! Den eneste som kan måle seg sitter i Russland og sturer med militærmedaljene sine.
For min del er det nettopp at alt fremstår så kalkulert og at han "aldri" tar ut alt han har som gjør det så kjedelig. Mye artigere å se på utøvere som går i kjelleren og gir alt de har og litt til for å vinne.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Real-_- skrev: søn jan 08, 2023 1:00 pm Åge Skinstad er vel noe av det svakeste innen kommentatorer vi har?
Har vært tunge dager for Jørn Sundby, der Skinstad i tillegg til åpenbare feil har bidratt med dårlig timing. Morsomt øyeblikk da Jørn prøvde å hylle Claudel bittelitt over målstreken, men ble avbrutt av diverse ubetydelig info fra Skinstad flere ganger.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:35 pm
Kenrojo skrev: søn jan 08, 2023 1:10 pm Da har vi 4-dobbelt. Kun Tønseth og Røthe igjen nå, men tror de kommer…
Ikke ofte man ser at Didrik går på en så kraftig smell som i dag.
Tønseth er best i 10.000 m løping på bane og motbakkeløp.
Men får det aldri til i denne bakken. Det er et mysterium for meg.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Luchs skrev: søn jan 08, 2023 1:45 pm
Real-_- skrev: søn jan 08, 2023 1:00 pm Åge Skinstad er vel noe av det svakeste innen kommentatorer vi har?
Har vært tunge dager for Jørn Sundby, der Skinstad i tillegg til åpenbare feil har bidratt med dårlig timing. Morsomt øyeblikk da Jørn prøvde å hylle Claudel bittelitt over målstreken, men ble avbrutt av diverse ubetydelig info fra Skinstad flere ganger.
-
Sist redigert av Neptun den søn jan 08, 2023 1:51 pm, redigert 1 gang totalt.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Uansett, håper i alle fall at man fortsetter med fellesstart på dagens etappe.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:36 pm Absolutt. Håper det ryktede motbakkerennet i Davos neste sesong blir virkelighet.
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Det er litt både og, den klassiske jaktstarten i Val Mustair forrige helg var relativt severdig blant begge kjønn. Fellesstarten i Val di Fiemme som går i 2,5 kilometerssløyfer er også alltid bra underholdning.

Så finnes det selvsagt eksempler på det motsatte. Den klassiske fellesstarten på Lillehammer denne sesongen for eksempel.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sexxes skrev: søn jan 08, 2023 1:44 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Men får i det minste sett mer av rennet fremfor å stå og vente.
Er uansett for mye venting når det er fellesstart. Må se på storskjermen 90% av tiden for å få med seg rennet selv om det er korte runder.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

BioDex skrev: søn jan 08, 2023 1:37 pm Blir for dumt hvis det å delta i flest mulige renn blir avgjørende for sammenlagt tittelen.
Personlig mener jeg at det er nettopp dette som bør være avgjørende for sammenlagseier i WC.

Luchs

Legg inn av Luchs »

anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm ...Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Hehe, enig.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 1:45 pm
Antitroll skrev: søn jan 08, 2023 1:35 pm
Kenrojo skrev: søn jan 08, 2023 1:10 pm Da har vi 4-dobbelt. Kun Tønseth og Røthe igjen nå, men tror de kommer…
Ikke ofte man ser at Didrik går på en så kraftig smell som i dag.
Tønseth er best i 10.000 m løping på bane og motbakkeløp.
Men får det aldri til i denne bakken. Det er et mysterium for meg.
Han fortalte nettopp på radio at han har aldri taklet overgangen til padling i denne bratten eller kjerringdans som han kalte det...

Number4

Legg inn av Number4 »

Neptun skrev: søn jan 08, 2023 1:48 pm "løkki lusera" med tynn Toten "L" er ganske komisk.
Hvordan vil du beskrive det på trøndersk? :D
Sist redigert av Number4 den søn jan 08, 2023 1:55 pm, redigert 1 gang totalt.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 11:30 am Har Frankrike noen gang vunnet WC-renn på damesiden? Når/hvem i så fall?
Delphine Claudel er den eneste franske jenta som har vært på pallen i verdenscupen, og kun i "monsterbakken" de 3 siste årene.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 12:19 pm
george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 12:16 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 12:10 pm Angående Frankrike syns jeg det bør nevnes at Ducordeau er i ferd med å få et lite gjennombrudd. Ble nummer 25 i Davos, 22 i går, hadde 14 beste etappetid på jaktstarten i Oberstdorf og ble nummer 12 i dag. Dolci er også brukbar og nå mangler de bare en god dameløper for å få et habilt stafettlag.
Melissa Gal er ikke håpløs på korte distanserenn. Hun ble nummer 7 på 10 km klassisk i u23-VM i fjor, foran for eksempel Bergane og Lisa Lohmann.

Evt kan sprinteren Lena Quintin brukes på sisteetappen.

Gal-Doucordeu-Claudel-Dolci
Doucordeu-Claudel-Dolci-Quintin

Ikke helt umulig at de kan nærme seg å bli medaljekandidater til OL om tre år.
Bare å krysse fingrene for det. Er ingenting som er artigere enn stafett når flere land er med i teten.
Frankrike slo forøvrig Norge på stafetten i Sotsji-OL, selv om våre var 1-4 i verdenscupen sammenlagt på det tidspunktet.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: søn jan 08, 2023 1:50 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 08, 2023 1:41 pm
anbessa skrev: søn jan 08, 2023 1:38 pm
Det hadde vært kjærkomment. Noen "prolog"-distanser på 3-7km kunne også vært interessant tror jeg. Hvor man kunne fått et krysningspunkt mellom sprintere og distanseløpere. Samt flere lange distanser, selvfølgelig, men det sier seg jo selv.
Håper hvertfall man kutter ut felles- og jaktstarter med korte runder rundt stadion. Det er definitivt de kjedeligste rennene å se på.
Det er litt både og, den klassiske jaktstarten i Val Mustair forrige helg var relativt severdig blant begge kjønn. Fellesstarten i Val di Fiemme som går i 2,5 kilometerssløyfer er også alltid bra underholdning.

Så finnes det selvsagt eksempler på det motsatte. Den klassiske fellesstarten på Lillehammer denne sesongen for eksempel.
Er alltid noen unntak, men jeg tror likevel at jaktstarten i Val Mustair og fellesstarten i Val di Fiemme havner et godt stykke ned på listen over sesongens mest severdige renn. Hvertfall på herresiden. For damene blir det stort sett underholdende renn i alle slags løyper.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»