Er norsk mat verdens dårligste?

Svar
Sloighi

Er norsk mat verdens dårligste?

Legg inn av Sloighi »

Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

basillen

Legg inn av basillen »

Bare det faktum at man i denne kåringen rangerer maten i Nederland som bedre enn maten i Singapore enn grunn nok til å ikke ta dette seriøst i det hele tatt.
Sist redigert av basillen den lør des 31, 2022 10:20 am, redigert 1 gang totalt.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Norsk mat er temmelig kjedelig ja.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Fiskeboller er også nevnt her som en norsk rett, men jeg har aldri sett de slik før:

https://www.tasteatlas.com/fiskeboller


Her er hele listen:

https://www.tasteatlas.com/best/cuisines

Tormund

Legg inn av Tormund »

Jeg har sagt dette i årevis, norsk husmannskost er undervurdert.

Joda, det er fantastisk at vi er blitt mer kontinental i våre spisevaner de siste tiårene, men lite slår fårikål på høsten, mølja av skrei på nyåret, grillet hvalbiff på sommeren. Får vann i munnen av å tenke på mors kjøttkaker i brunsaus.

Btw, så denne listen for noen dager siden på twitter, de har rangert England over Thailand. Så hvor seriøst man skal ta listen, får være opp til hver enkelt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kanskje greit å linke til originalkilden, i stedet for den der mer eller mindre obskure greiene...

https://www.tasteatlas.com/best/cuisines

Mye man kan innvende mot "kåringen", men det er jo riktig at Norge har veldig lite matkultur å skryte av - til tross for gode råvarer, i særdeleshet fra havet.

Det er alltid en interessant diskusjon dette - hvorfor Norge har hatt en såvidt dårlig matkultur. Det henger nok sammen med mange ting. Åpenbart har det historiske røtter knyttet til mangel på råvarer her nord - få grønnsaker, krydder, frukter...

.... man hadde jo også fattigdom og slik som der jeg kommer fra, på mørekysten, hadde man jo for en sånn 150 år siden ikke råd til å f.eks. spise fisken selv, bare hoder og innmat, for fisken var jo inntekten.

I tillegg til dette kom jo pietismen - man skulle ikke nyte. Samtidig hadde jo man spredt befolkning og da oppstår det jo i mindre grad kultur, inkludert matkultur...

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hvem i all verden har klart å spise seg gjennom så mange retter fra så mange land?????

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Tormund skrev: lør des 31, 2022 10:10 am Btw, så denne listen for noen dager siden på twitter, de har rangert England over Thailand. Så hvor seriøst man skal ta listen, får være opp til hver enkelt.
Direkte useriøst på enkelte land. Men dessverre er norsk mat ganske enkel og kjedelig så en bunnotering her for moderlandet helt innafor og egentlig uinteressant om vi burde 10 plasser opp for eksempel det er bare akademisk betydning.

Men elsker mye av tradisjonsretter/husmannskost uansett. Kjøttkaker, lapskaus, flesk og duppe, julemat osv er smaskens deilig og nam.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Neppe dårligst i verden eller dårligst på lista. Hadde man kun rangert ut fra typiske og tradisjonelle komplette retter skjønner jeg at Norge scorer lavt. Mye smakløst og kjedelig. Men her har man også vektlagt råvarer og hylleprodukter og der er Norge bra syns jeg.

Reagerer egentlig mer på andre land enn Norge. Nederland er vel selve kroneksempelet på smakløst og identitetløst, men allikevel får de en god plassering. USA på 8. plass. Thai langt nede og under England som påpekt over...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tormund skrev: lør des 31, 2022 10:10 am Jeg har sagt dette i årevis, norsk husmannskost er undervurdert.

Joda, det er fantastisk at vi er blitt mer kontinental i våre spisevaner de siste tiårene, men lite slår fårikål på høsten, mølja av skrei på nyåret, grillet hvalbiff på sommeren. Får vann i munnen av å tenke på mors kjøttkaker i brunsaus.

Btw, så denne listen for noen dager siden på twitter, de har rangert England over Thailand. Så hvor seriøst man skal ta listen, får være opp til hver enkelt.
Man blir jo knyttet til mat man er vokst opp med - men jeg tviler på om som mange utenforstående får "vann munnen" av kokt torsk med poter, gulrot og lever - jeg vil vel tro veldig mange som ikke er vokst opp med dette sier at det er en dårlig utnyttelse av råvarene.

Selv liker jeg det godt - men jeg forstår jo hvorfor de fleste verdensborgere langt mer ville foretrekke en fransk versjon, med f.eks. en god fløtesaus, eller en Thai-versjon - som dampet fisk med ingefær, hvitløk og chili, servert med lett ris.

Fårikål er godt om man er veldig glad i får og kål, men det er jo ikke akkurat en gourmetrett. Dessuten finnes den i litt mer varierte versjoner i andre land, som f.eks. Irland, der man har tilført andre grønnsaker - i alle fall vil de fleste som ikke er vokst opp med fårikål mene det.

Kjøttkaker finnes jo også overalt - og her vil jeg tro at flere vil foretrekke f.eks. de tyrkiske grillede kjøttbollene med pita og salat, framfor den tunge norske varianten med en tykk saus....

... selv elsker jeg kjøttkaker - men jeg forstår veldig godt at folk som ikke er vokst opp med dette synes det er fantastisk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?
Hvorfor skal kun norsk tradisjonsmat regnes med når du selv skal rangere dette? Kan ikke nye retter og smaker ha betydning? Vi har jo masse råvarer av absolutt toppklasse. Vilt, lam/fårekjøtt, fisk og sjømat av diverse slag. Mye av basisen er på plass for å lage det meste av måltider som er absolutt top notch. Vi må kanskje supplere litt med litt krydder og grønnsaker som tilbehør, men du får veldig mye knallgod mat om du også bruker utelukkende norske råvarer.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?
Nå er det noen år siden jeg var i Storbritannia (på 90-tallet), men på en 10-dagers tur fikk vi skikkelig mat på ett - ETT - sted. Der var til gjengjeld prisene norske - og vel så dét. Ellers virker jo stekt flesk overalt - og alltid (ja, ja, ja, jeg VET at det er subjektivt). Og så har jeg stor sans for norsk tradisjonsmat; særlig fra øvre del av Gudbrandsdalen (som mange av dere aldri har hørt om - altså - dere har nok hørt om Gudbrandsdalen, men ikke nødvendigvis maten vår): bæta-graut (graut av bygg- og hvetemel der man blander inn oppskåret, stekt spekeflesk og fettet fra fleskestekinga), gryn-pysje (dvs. pølse, men har intet med pølse å gjøre .- består bl.a. av salta, kokt sauekjøtt, kokt byggryn), mår/morr (uttales med kort å-lyd og kort r - og har intet med innmat å kjøre; det er stekt, kverna kjøttdeig og spekk fra gris, hakka, stekt løk og krydra med salt, pepper og INGEFÆR - samt noen dråper Lee & Perrins Worchestershiresauce samt oppskårne, kokte poteter - og lefse (OG DA MENER JEG IKKE VESTLANDSLEFSE, AMMATØRER! ), næpsupe (nepe-suppe) med kokt kålrot og nepe,kokt grisekjøtt og kraft fra kokinga både av neper og kjøtt. Noen her i landet har mye å lære - MYE!

Og FETT er vesentlig i vårt kosthold!

Bon appetit!

Mvh

BE
70 år, 183 cm og 67 kg - og det er faktisk sant

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

basillen skrev: lør des 31, 2022 9:56 am Bare det faktum at man i denne kåringen rangerer maten i Nederland som bedre enn maten i Singapore enn grunn nok til å ikke ta dette seriøst i det hele tatt.
Det er vel ikke om man spiser bedre eller dårligere i landet men rating av landets mattradisjoner. Singapore spiser enten mat fra kinesiske, malayiske eller vestlig mat. Finnes ikke en egen matkultur i landet. Men man spiser veldig bra der da :)

Verre at Thailand er så langt nede.. asias nest beste kjøkken

Tormund

Legg inn av Tormund »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:34 am Det er ikke verdens dårligste kjøkken, det går vel mer på at vi har fantastiske råvarer som vi klarer å få til å ende opp som ganske stusselig når det ligger på tallerkenen.
Her tror jeg du snakker om dine egne begrensninger. Vi er jo nærmest eksperter her på berget med å utnytte sesongmat. Spesielt høsten.

Rotgrønnsaker, sopp, bær, elg, små- og storvilt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?
Spørsmålet blir først fremst: Hvilke ganer står bak kåringen? Er det folk som ellers spiser mye asiatisk mat der alskens krydderier skal døyve både det ene og det andre eller folk som drar på europeiske veikroer hvor det meste drukner i diverse sauser?

Og dersom man skal gå med på premissene, så ja, man kan jo forstå av diverse årsaker:

- For ofte møter turister på retter som er for sesongbaserte.
- Veldig mye av norsk husmannskost blir ikke satset godt nok på på norske kafeer og restauranter. Det blir for mye kjøttkaker for så at menyene ellers har mye utenlandsk. Og toppen på toppen av det hele har man denne helvetes "tacofiseringen" og "wrapifiseringen" av alt.
- For mange norske kokker har for dårlig kunnskap rundt regionale og lokale retter som er gode.
- Tilberedningen holder ofte ikke mål og det er attpåtil altfor dyrt.
- For mange norske kokker lar ikke råvarene, som er det skandinaviske kjøkkens store styrke, tale for seg, men tror at torskeloinen blir bedre av alskens "senger" av pestosammensausinger og annet tull. At bygg, som tok livet av mange fattigfolk i sin tid, har blitt introdusert i mange retter det så absolutt ikke passer i sier sitt. Vi trenger IKKE "byggotto" som en erstatning for risotto! Bygg passer stort sett bare til supper og grynpysje.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

BlackEagle skrev: lør des 31, 2022 10:33 am
Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?
Nå er det noen år siden jeg var i Storbritannia (på 90-tallet), men på en 10-dagers tur fikk vi skikkelig mat på ett - ETT - sted. Der var til gjengjeld prisene norske - og vel så dét. Ellers virker jo stekt flesk overalt - og alltid (ja, ja, ja, jeg VET at det er subjektivt). Og så har jeg stor sans for norsk tradisjonsmat; særlig fra øvre del av Gudbrandsdalen (som mange av dere aldri har hørt om - altså - dere har nok hørt om Gudbrandsdalen, men ikke nødvendigvis maten vår): bæta-graut (graut av bygg- og hvetemel der man blander inn oppskåret, stekt spekeflesk og fettet fra fleskestekinga), gryn-pysje (dvs. pølse, men har intet med pølse å gjøre .- består bl.a. av salta, kokt sauekjøtt, kokt byggryn), mår/morr (uttales med kort å-lyd og kort r - og har intet med innmat å kjøre; det er stekt, kverna kjøttdeig og spekk fra gris, hakka, stekt løk og krydra med salt, pepper og INGEFÆR - samt noen dråper Lee & Perrins Worchestershiresauce samt oppskårne, kokte poteter - og lefse (OG DA MENER JEG IKKE VESTLANDSLEFSE, AMMATØRER! ), næpsupe (nepe-suppe) med kokt kålrot og nepe,kokt grisekjøtt og kraft fra kokinga både av neper og kjøtt. Noen her i landet har mye å lære - MYE!

Og FETT er vesentlig i vårt kosthold!

Bon appetit!

Mvh

BE
70 år, 183 cm og 67 kg - og det er faktisk sant
Grynpysje æ tullé godt, ja. Såmmå mæ mårr. Og kjøtmat! Og så kein kje folk uttafor dalé å lågå se ein skikkeleg god bæta tå mjukbrød eill hardbrød. Bruka au upp hårr i supe mæ fisk på bæta attåt. Da æ hårren god å bruke.

basillen

Legg inn av basillen »

Scuderia skrev: lør des 31, 2022 10:37 am
basillen skrev: lør des 31, 2022 9:56 am Bare det faktum at man i denne kåringen rangerer maten i Nederland som bedre enn maten i Singapore enn grunn nok til å ikke ta dette seriøst i det hele tatt.
Det er vel ikke om man spiser bedre eller dårligere i landet men rating av landets mattradisjoner. Singapore spiser enten mat fra kinesiske, malayiske eller vestlig mat. Finnes ikke en egen matkultur i landet. Men man spiser veldig bra der da :)

Verre at Thailand er så langt nede.. asias nest beste kjøkken
Singapore har også mye "fusion"-retter som kombinerer mat fra Kina, Malaysia og India. Dette refereres ofte til som Nyonya cuisine. Man har gjerne elementer fra kinesiske retter (retten består av nudler, grønnsaker og kjøtt), men da gjerne servert i mer malaysisk/indisk inspirert currysaus.

Jeg har vært i Singapore mange ganger, og maten der er noe av det beste jeg har spist. Chilikrabbe, Laksa, Roti prata, Chicken rice, osv. Så kan man se på Nederland, hvor det stort sett går i usunn frityrstekt mat, kroketter, sirupsvaffel og hagelslag (loffskiver med sjokoladedryss).

Corvus

Legg inn av Corvus »

At Hellas er på andre plass var alt jeg trengte å vite for å ikke ta denne lista seriøst i det hele tatt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:57 am Liker norsk mat jeg, særlig sjømat. Men man kommer ikke unna at vi har litt å hente både på krydder og urter. Har hatt venner fra Asia på besøk , og når vi går ut og spiser er kommentarene stort sett samstemte. Det er tamt. Nå er det ikke verdens mest seriøse undersøkelse vi kommenterer, men dersom vi ender nederst er det nok en grunn til det. Undersøkelsen går jo på smak, hvordan de oppfatter norsk mat, ikke på dyrevelferd eller bruk av antibiotika.
Men akkurat på samme måte som du har trent deg opp til å spise asiatisk, så kam vel disse trene seg opp til å spise norsk? Og det er jo påfallende hvor "tamt" nordisk mat liksom skal være, mens jo ofte også innen det italienske kjøkken, spesielt i nord, ofte er sparsommelig med krydderiene?

At det må mye krydder til i visse kjøkken sier jo mest om råvaretilgangen ellers.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:05 am
GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:57 am Liker norsk mat jeg, særlig sjømat. Men man kommer ikke unna at vi har litt å hente både på krydder og urter. Har hatt venner fra Asia på besøk , og når vi går ut og spiser er kommentarene stort sett samstemte. Det er tamt. Nå er det ikke verdens mest seriøse undersøkelse vi kommenterer, men dersom vi ender nederst er det nok en grunn til det. Undersøkelsen går jo på smak, hvordan de oppfatter norsk mat, ikke på dyrevelferd eller bruk av antibiotika.
Men akkurat på samme måte som du har trent deg opp til å spise asiatisk, så kam vel disse trene seg opp til å spise norsk? Og det er jo påfallende hvor "tamt" nordisk mat liksom skal være, mens jo ofte også innen det italienske kjøkken, spesielt i nord, ofte er sparsommelig med krydderiene?

At det må mye krydder til i visse kjøkken sier jo mest om råvaretilgangen ellers.
Men folk mener det jo, vi kommer nederst på en liste hvor folk fra andre land har sagt sin mening. Resten av verden har feil og Norge rett ?
Jeg ekskluderer meg selv fra å mene, siden jeg ikke er i nærheten av å ha vært i alle disse landene.
Og jeg får meg ikke til å mene på grunnlag av en liste noen jeg ikke aner hvem er har satt sammen.
Krokodille er ihvertfall godt, dersom den er tilberedt riktig.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Corvus skrev: lør des 31, 2022 11:02 am At Hellas er på andre plass var alt jeg trengte å vite for å ikke ta denne lista seriøst i det hele tatt.
Da er vi to !
Og tre. Tidenes mest overvurderte kjøkken?
Mine tanker oppsummert på 2 min

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:05 am
GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:57 am Liker norsk mat jeg, særlig sjømat. Men man kommer ikke unna at vi har litt å hente både på krydder og urter. Har hatt venner fra Asia på besøk , og når vi går ut og spiser er kommentarene stort sett samstemte. Det er tamt. Nå er det ikke verdens mest seriøse undersøkelse vi kommenterer, men dersom vi ender nederst er det nok en grunn til det. Undersøkelsen går jo på smak, hvordan de oppfatter norsk mat, ikke på dyrevelferd eller bruk av antibiotika.
Men akkurat på samme måte som du har trent deg opp til å spise asiatisk, så kam vel disse trene seg opp til å spise norsk? Og det er jo påfallende hvor "tamt" nordisk mat liksom skal være, mens jo ofte også innen det italienske kjøkken, spesielt i nord, ofte er sparsommelig med krydderiene?

At det må mye krydder til i visse kjøkken sier jo mest om råvaretilgangen ellers.
Men folk mener det jo, vi kommer nederst på en liste hvor folk fra andre land har sagt sin mening. Resten av verden har feil og Norge rett ?
Jeg har ikke påstått at noen har "rett". Men smak er en treningssak.

fargerik

Legg inn av fargerik »

stc887 skrev: lør des 31, 2022 11:09 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Corvus skrev: lør des 31, 2022 11:02 am At Hellas er på andre plass var alt jeg trengte å vite for å ikke ta denne lista seriøst i det hele tatt.
Da er vi to !
Og tre. Tidenes mest overvurderte kjøkken?
Mine tanker oppsummert på 2 min
Den beste greske retten heter Toro Mouzaka.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

fargerik skrev: lør des 31, 2022 11:14 am
stc887 skrev: lør des 31, 2022 11:09 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:03 am

Da er vi to !
Og tre. Tidenes mest overvurderte kjøkken?
Mine tanker oppsummert på 2 min
Den beste greske retten heter Toro Mouzaka.
Grekerne, folket som "trønderifiserer" kebaben med pommfri/ stekte poteter. Mangler bare bernaise og en bakt potet ved siden av.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Ikke uenig i at Norge hører hjemme langt langt nede på en sånn liste. Kan selvsagt diskutere litt om det er helt i bunn eller ikke, men det blir bare detaljer.

Ellers er det noen rare plasseringer der, blant annet England som nevnt.

Norge har svært kjedelig mat og veldig liten matkultur. Som det ble sagt en gang (husker ikke av hvem):

"Nordmenn kjører X5'en til Kiwi for å handle First Price-skinke, mens Italienerne tar sykkel til slakteren for å kjøpe Serrano."

Er vel ingen skam i det, men matkultur har aldri vært en viktig del av norsk kultur.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Who the fuck cares. I dagens globaliserte verden får du tak i god mat om du er interessert. Hvem bryr seg hva andre synes om egne matvaner?!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ghost skrev: lør des 31, 2022 10:22 am Neppe dårligst i verden eller dårligst på lista. Hadde man kun rangert ut fra typiske og tradisjonelle komplette retter skjønner jeg at Norge scorer lavt. Mye smakløst og kjedelig. Men her har man også vektlagt råvarer og hylleprodukter og der er Norge bra syns jeg.

Reagerer egentlig mer på andre land enn Norge. Nederland er vel selve kroneksempelet på smakløst og identitetløst, men allikevel får de en god plassering. USA på 8. plass. Thai langt nede og under England som påpekt over...
USA er da langt mer enn smakløst og identitetsløst, men folk legger vel kun opp til at amerikansk mat er fast food og lignende.

Om de fortjener en 8. plass er vel heller den store diskusjonen, men langt i fra en av de største overraskelsene på listen.

At Frankrike kommer på 9. plass, både bak USA og Tyrkia, det skjønner jeg derimot lite av.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
"Nordmenn kjører X5'en til Kiwi for å handle First Price-skinke, mens Italienerne tar sykkel til slakteren for å kjøpe Serrano.".
Trist men sant. Finnes jo ikke slakter annet enn på Meny, Spar og Mega flere steder. Ok supplement men det er ikke det samme som en skikkelig slakterforetning som folk maser om 1 gang i året når det er jul.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

En kjapp titt i handlevognene på Strømstad eller Storlien er egentlig mer enn nok til å skjønne tabellplasseringen.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

stc887 skrev: lør des 31, 2022 12:00 pm
Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
"Nordmenn kjører X5'en til Kiwi for å handle First Price-skinke, mens Italienerne tar sykkel til slakteren for å kjøpe Serrano.".
Trist men sant. Finnes jo ikke slakter annet enn på Meny, Spar og Mega flere steder. Ok supplement men det er ikke det samme som en skikkelig slakterforetning som folk maser om 1 gang i året når det er jul.

Ikke lett å oppdrive gode slaktere i Norge nei, men enkelte byer er heldige og har det, f.eks. Idsøe i Stavanger.

Forøvrig spørs det nok om ikke italienerne i sitatet kjøpte italiensk Parma og ikke spansk Serrano :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»