Er norsk mat verdens dårligste?

Svar
nometalhorse

Re: Er norsk mat verdens dårligste?

Legg inn av nometalhorse »

Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
Norge har svært kjedelig mat og veldig liten matkultur. Som det ble sagt en gang (husker ikke av hvem):
Er vel ingen skam i det, men matkultur har aldri vært en viktig del av norsk kultur.
I så fall har du og vedkommende en ganske så snever oppfatning av hva matkultur betyr.
Et lands matkultur er heller ingen statisk verdi, men den endres hele tiden.

Når det gjelder hva folk handler til eget kjøkken så er vi opplagt ødelagt av media sitt fokus på pris, og ikke kvalitet på produktene over noen tiår.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Chromeback skrev: lør des 31, 2022 11:45 am
Ghost skrev: lør des 31, 2022 10:22 am Neppe dårligst i verden eller dårligst på lista. Hadde man kun rangert ut fra typiske og tradisjonelle komplette retter skjønner jeg at Norge scorer lavt. Mye smakløst og kjedelig. Men her har man også vektlagt råvarer og hylleprodukter og der er Norge bra syns jeg.

Reagerer egentlig mer på andre land enn Norge. Nederland er vel selve kroneksempelet på smakløst og identitetløst, men allikevel får de en god plassering. USA på 8. plass. Thai langt nede og under England som påpekt over...
USA er da langt mer enn smakløst og identitetsløst, men folk legger vel kun opp til at amerikansk mat er fast food og lignende.

Om de fortjener en 8. plass er vel heller den store diskusjonen, men langt i fra en av de største overraskelsene på listen.

At Frankrike kommer på 9. plass, både bak USA og Tyrkia, det skjønner jeg derimot lite av.
Smakløst og identitetsløst var til Nederland. USA har mye mat med identitet og smak, særlig det kreolske kjøkken. Men åttendeplass og foran Frankrike og Thailand er for høyt.

Også helt enig med de som reagerer på Hellas. De er alltid høyt på slike lister, men forstår ikke helt hvorfor. Sjømaten er veldig god, men det er den langs hele middelhavet. Og de tradisjonelle rettene har stort sett bedre brødre og søstre i andre land.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 12:09 pm
stc887 skrev: lør des 31, 2022 12:00 pm
Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
"Nordmenn kjører X5'en til Kiwi for å handle First Price-skinke, mens Italienerne tar sykkel til slakteren for å kjøpe Serrano.".
Trist men sant. Finnes jo ikke slakter annet enn på Meny, Spar og Mega flere steder. Ok supplement men det er ikke det samme som en skikkelig slakterforetning som folk maser om 1 gang i året når det er jul.

Ikke lett å oppdrive gode slaktere i Norge nei, men enkelte byer er heldige og har det, f.eks. Idsøe i Stavanger.

Forøvrig spørs det nok om ikke italienerne i sitatet kjøpte italiensk Parma og ikke spansk Serrano :lol:
Idsøe er fin. Vært i Stavanger flere ganger men urtrist at Haaland i Haugesund for eksempel gikk adundas for snaue 10 år siden. Det er noe eget med lokal slakter og i bygda jeg vokste opp i (nei er ikke en antikk enda. Bare midten av tredveåra) bodde det maks 3 tusen sjeler og slakterforetningen utgjorde vel maksimalt 1.5 årsverk for dette paret hvor gubben var bonde og madammen hadde butikken. Herregud så mange gode matopplevelser jeg fikk pga dette og besteforeldre.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

stc887 skrev: lør des 31, 2022 11:09 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Corvus skrev: lør des 31, 2022 11:02 am At Hellas er på andre plass var alt jeg trengte å vite for å ikke ta denne lista seriøst i det hele tatt.
Da er vi to !
Og tre. Tidenes mest overvurderte kjøkken?
Mine tanker oppsummert på 2 min
Fire :)

Kanskje de har dratt inn det ernæringsmessige i vurderingen og der scorer jo Hellas høyt.
Men det greske kjøkkenet er generelt enda kjedeligere enn det norske synes jeg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: lør des 31, 2022 11:14 am
Den beste greske retten heter Toro Mouzaka.
Moussakaen i Hellas er noe dritt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
Ellers er det noen rare plasseringer der, blant annet England som nevnt.
Nyretalg i magesekker...

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Norsk mat er stort sett ganske kjedelig, ja.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Guttorm123 skrev: lør des 31, 2022 12:39 pm
Dundersalt skrev: lør des 31, 2022 11:36 am
Ellers er det noen rare plasseringer der, blant annet England som nevnt.
Nyretalg i magesekker...
Haggis er vel for det første ikke engelsk, men smaken er da ikke dum heller. Overraskende godt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ghost skrev: lør des 31, 2022 12:14 pm
Chromeback skrev: lør des 31, 2022 11:45 am
Ghost skrev: lør des 31, 2022 10:22 am Neppe dårligst i verden eller dårligst på lista. Hadde man kun rangert ut fra typiske og tradisjonelle komplette retter skjønner jeg at Norge scorer lavt. Mye smakløst og kjedelig. Men her har man også vektlagt råvarer og hylleprodukter og der er Norge bra syns jeg.

Reagerer egentlig mer på andre land enn Norge. Nederland er vel selve kroneksempelet på smakløst og identitetløst, men allikevel får de en god plassering. USA på 8. plass. Thai langt nede og under England som påpekt over...
USA er da langt mer enn smakløst og identitetsløst, men folk legger vel kun opp til at amerikansk mat er fast food og lignende.

Om de fortjener en 8. plass er vel heller den store diskusjonen, men langt i fra en av de største overraskelsene på listen.

At Frankrike kommer på 9. plass, både bak USA og Tyrkia, det skjønner jeg derimot lite av.
Smakløst og identitetsløst var til Nederland. USA har mye mat med identitet og smak, særlig det kreolske kjøkken. Men åttendeplass og foran Frankrike og Thailand er for høyt.

Også helt enig med de som reagerer på Hellas. De er alltid høyt på slike lister, men forstår ikke helt hvorfor. Sjømaten er veldig god, men det er den langs hele middelhavet. Og de tradisjonelle rettene har stort sett bedre brødre og søstre i andre land.
Ah, beklager, leste alt for fort der!

Da er jeg enig, forstår heller ikke Hellas sin plassering her.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Ingenting slår det amerikanske kjøkken. BBQ

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Mye rart på den lista.
Feks «Great chinese dish» soy sauce..
3 av de beste restaurantene i Hellas som er nevnt ligger i Chania.
Jeg er ikke enig med dere som mener gresk mat ikke holder mål. Mye god mat i Hellas, men man bør helst komne seg unna strandrestaurantene i de verste turistfellene.
Mye god sjømat og også retter laget i gryte, feks Kleftiko synes jeg i hvert fall er kjempegodt.

basillen

Legg inn av basillen »

Det skrives mye om hvor kjip gresk mat her i denne tråden. Jeg er også en av dem som i mange år synes gresk mat var kjedelig og uinspirerende, særlig sammenlignet med andre middelhavsland. Synet mitt på gresk mat ble imidlertid drastisk endret i 2018 da jeg var på en ukes jobbreise i Nord-Hellas, og da primært i Thessaloniki. Her hadde vi riktignok en lokal greker som tok oss ut på middag så og si hver dag (vedkommende visste nok derfor godt hva som var de beste restaurantene), men den greske maten jeg fikk her var helt fantastisk. Supermøre og delikat krydrete kjøttretter. Ekstremt smakfulle oste- og grønnsaksretter. Dette var så langt fra kjipe og tørre gyroser kjøpt på ferieøyene som man kunne komme. Faktisk var denne uken en av de mest givende "spise-på-restaurant-hver-dag" ukene jeg noen gang har hatt.

Og, nei, det ble ikke bestilt moussaka en eneste gang.
Sist redigert av basillen den lør des 31, 2022 1:23 pm, redigert 1 gang totalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:57 am Liker norsk mat jeg, særlig sjømat. Men man kommer ikke unna at vi har litt å hente både på krydder og urter. Har hatt venner fra Asia på besøk , og når vi går ut og spiser er kommentarene stort sett samstemte. Det er tamt. Nå er det ikke verdens mest seriøse undersøkelse vi kommenterer, men dersom vi ender nederst er det nok en grunn til det. Undersøkelsen går jo på smak, hvordan de oppfatter norsk mat, ikke på dyrevelferd eller bruk av antibiotika.
Men akkurat på samme måte som du har trent deg opp til å spise asiatisk, så kam vel disse trene seg opp til å spise norsk? Og det er jo påfallende hvor "tamt" nordisk mat liksom skal være, mens jo ofte også innen det italienske kjøkken, spesielt i nord, ofte er sparsommelig med krydderiene?

At det må mye krydder til i visse kjøkken sier jo mest om råvaretilgangen ellers.
La oss ta tre retter som man er ganske stolte av her i Norge da:

1. Skrei/torsk Som regel serveres den med kokte poteter og gulrøtter, samt gjerne lever - er det høyt kulinarisk nivå på denne retten? For utlendinger vil det stort sett framstå som smakløst, kjedelig og kanskje direkte vondt (lever!). En fransk tilberedning, med f.eks. en feit saus, gjerne stekt fisk og noe mer fancy i grønnsaksveien, ville nok fått en høyere skår - eller på avis - thailandsk vis fisk sammen med ingefær, hvitløk og chili - saftig og fortreffelig. Jeg tror samtlige utlendinger ville foretrekke den franske eller thailanske varianten.

2. Fårikål. Kål og sau. Dette er jo egentlig en dansk rett, hevdes det, der man bruker gås i stedet for sau. Dette er en rett som finnes tilsvarende i veldig mange land - men der tilsetter man mer - Irsk stuing har flere grønnsaker og smaker mer. Jeg har fått servert en svært lignende rett i Marokko - men der også har man flere grønnsaker. De alle fleste utlendinger vil nok anse den norske varianten som svært stusselig i forhold til deres. Mer krydder kan man også bruke..

3. Kjøttkaker. Finnes i haugevis av varianter rundt om i verden. Svenskenes IKEA-boller er jo kjente, og er nok litt mer tilpasset utlendingers smak, med en mer fløtebasert saus. Den norske varianten er temmelig tung, med brun saus, og ertestuing gjør det ikke mindre tungt. Her tror jeg også at de fleste utlendinger vil sette den norske kjøkttkake-varianten temmelig langt ned på lista...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Historisk sett har jo klimaet her i nord, og tilgangen på 'eksotiske' ting som krydder osv begrenset muligheten for ulike smakstilsetninger i den tradisjonelle maten.
Råvarene som fisk og vilt har vært fantastisk.
Mattradisjonene bærer naturligvis preg av dette men i nyere tid så har jo norske kokker vist at de er helt i verdenstoppen.
Så i mer 'moderne' tider så er det en del endringer på tilgjengelighet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 1:13 pm
GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 11:03 am
Malacay skrev: lør des 31, 2022 10:57 am Liker norsk mat jeg, særlig sjømat. Men man kommer ikke unna at vi har litt å hente både på krydder og urter. Har hatt venner fra Asia på besøk , og når vi går ut og spiser er kommentarene stort sett samstemte. Det er tamt. Nå er det ikke verdens mest seriøse undersøkelse vi kommenterer, men dersom vi ender nederst er det nok en grunn til det. Undersøkelsen går jo på smak, hvordan de oppfatter norsk mat, ikke på dyrevelferd eller bruk av antibiotika.
Men akkurat på samme måte som du har trent deg opp til å spise asiatisk, så kam vel disse trene seg opp til å spise norsk? Og det er jo påfallende hvor "tamt" nordisk mat liksom skal være, mens jo ofte også innen det italienske kjøkken, spesielt i nord, ofte er sparsommelig med krydderiene?

At det må mye krydder til i visse kjøkken sier jo mest om råvaretilgangen ellers.
La oss ta tre retter som man er ganske stolte av her i Norge da:

1. Skrei/torsk Som regel serveres den med kokte poteter og gulrøtter, samt gjerne lever - er det høyt kulinarisk nivå på denne retten? For utlendinger vil det stort sett framstå som smakløst, kjedelig og kanskje direkte vondt (lever!). En fransk tilberedning, med f.eks. en feit saus, gjerne stekt fisk og noe mer fancy i grønnsaksveien, ville nok fått en høyere skår - eller på avis - thailandsk vis fisk sammen med ingefær, hvitløk og chili - saftig og fortreffelig. Jeg tror samtlige utlendinger ville foretrekke den franske eller thailanske varianten.

2. Fårikål. Kål og sau. Dette er jo egentlig en dansk rett, hevdes det, der man bruker gås i stedet for sau. Dette er en rett som finnes tilsvarende i veldig mange land - men der tilsetter man mer - Irsk stuing har flere grønnsaker og smaker mer. Jeg har fått servert en svært lignende rett i Marokko - men der også har man flere grønnsaker. De alle fleste utlendinger vil nok anse den norske varianten som svært stusselig i forhold til deres. Mer krydder kan man også bruke..

3. Kjøttkaker. Finnes i haugevis av varianter rundt om i verden. Svenskenes IKEA-boller er jo kjente, og er nok litt mer tilpasset utlendingers smak, med en mer fløtebasert saus. Den norske varianten er temmelig tung, med brun saus, og ertestuing gjør det ikke mindre tungt. Her tror jeg også at de fleste utlendinger vil sette den norske kjøkttkake-varianten temmelig langt ned på lista...
Men her tar du jo utgangspunkt i nettopp retter som jeg beskrev tidigere i tråden. Som sagt, så er kunskapen til en del regional kokkekunst for dårlig. Man har prøvd for mye på å være mer raff og internasjonal og har med det listet røttene sine.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Vi må rett og slett slutte å prate om "norsk" mat, men heller ta for oss regionsmat. Det har mye mer for seg,

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 3:30 pm Vi må rett og slett slutte å prate om "norsk" mat, men heller ta for oss regionsmat. Det har mye mer for seg,
Det blir litt vanskelig i en tråd om en slik liste, dette gjelder jo for de aller fleste land.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: lør des 31, 2022 3:33 pm
GiPazzini_85 skrev: lør des 31, 2022 3:30 pm Vi må rett og slett slutte å prate om "norsk" mat, men heller ta for oss regionsmat. Det har mye mer for seg,
Det blir litt vanskelig i en tråd om en slik liste, dette gjelder jo for de aller fleste land.
Ja, men i mange land er turistenes inntrykk "nasjonalt", men praksisen er "regional".

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Hm, hmm, hmmm https://visittrondheim.no/europeisk-matregion-2022/
Trøndersk mat e no bæst ja, i verdensklasse påståes det fra de som ferstår sæ på det. Å æ e sjølsagt enig.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Gårdsdattra skrev: lør des 31, 2022 4:16 pm
Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Hm, hmm, hmmm https://visittrondheim.no/europeisk-matregion-2022/
Trøndersk mat e no bæst ja, i verdensklasse påståes det fra de som ferstår sæ på det. Å æ e sjølsagt enig.
Hm, hmm, hmmm,
Det er jo Rogaland som er Matfylket i Norge da :)
https://matfylket.no/

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 4:27 pm
Gårdsdattra skrev: lør des 31, 2022 4:16 pm
Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Hm, hmm, hmmm https://visittrondheim.no/europeisk-matregion-2022/
Trøndersk mat e no bæst ja, i verdensklasse påståes det fra de som ferstår sæ på det. Å æ e sjølsagt enig.
Nei, de produserer dette skvipet som heter Sodd. Tror faktisk det er en av grunnene til at vi kommer nederst på den internasjonale listen.
Sodd er sikkert ganske kurant vomfyll det, når man har vært tre dager på karskfylla basert på dårlig 'heimert'...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Spør du meg hva norsk mat er, så er det ikke sodd, smalahove eller sekkjepåse.
Det er gulrøtter, blomkål, lam, spekepølse, Kraftkar, sider osv. Og der er vi selvfølgelig ikke på 95.-plass i verden.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Xpoolman skrev: lør des 31, 2022 4:28 pm
Gårdsdattra skrev: lør des 31, 2022 4:16 pm
Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Hm, hmm, hmmm https://visittrondheim.no/europeisk-matregion-2022/
Trøndersk mat e no bæst ja, i verdensklasse påståes det fra de som ferstår sæ på det. Å æ e sjølsagt enig.
Hm, hmm, hmmm,
Det er jo Rogaland som er Matfylket i Norge da :)
https://matfylket.no/


Det er vel helst slik at de som har laget den lista som tråden bygger på ikke helt vet hva de snakker om.
Nå venter jeg bare på at den norske reinsteika som ligger i stekeovnen og koser seg på ei seng av norske rotgrønnsaker skal bli ferdig. slik at jeg kan lage viltsaus og vende norske viltgrønnsaker i stekepanna sammen med norskt bacon, og selvsagt kokte norske poteter til. Det blir fantastisk mat, ikke bare det, men et tradisjonelt norsk måltid som ville falt i smak også i utlandet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Malacay skrev: lør des 31, 2022 4:27 pm
Gårdsdattra skrev: lør des 31, 2022 4:16 pm
Sloighi skrev: lør des 31, 2022 9:51 am Et stort matmagasin har rangert alle verdens cuisines, og av de 95. landene som var med kom Norge på en klart sisteplass!

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig, men samtidig er jeg jo enig i at mye av tradisjonsmaten var et preget av veldig mye salt, mye fett, eller andre nokså "kjedelige" smaker når man sammenligner det med andre typer krydder som har preget andre deler av verden.

Vil avslutte tråden med å si at jeg er veldig glad i norsk tradisjonsmat som fårikål, den norske julematen, lapskaus og sånt. Så spørsmålet er ikke direkte min mening, men heller et ønske om en generell diskusjon rundt hvorvidt rangeringen er riktig.

Så mitt store spørsmål er om dere er enig i at Norge fortjener sisteplassen, eller er det andre land som burde havnet under Norge på kåringen?

Hm, hmm, hmmm https://visittrondheim.no/europeisk-matregion-2022/
Trøndersk mat e no bæst ja, i verdensklasse påståes det fra de som ferstår sæ på det. Å æ e sjølsagt enig.
Nei, de produserer dette skvipet som heter Sodd. Tror faktisk det er en av grunnene til at vi kommer nederst på den internasjonale listen.
Om småmat fra Hallingdal er en tristere variant av skikkelig kjøttsuppe så er sodd u-landsvarianten av småmat. Sodd duger bare som nødmat.

"Men du ha itj smakt ordentlig sodd!" Jo da, men det var bare marginalt bedre enn det på dunk.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 1:13 pm
1. Skrei/torsk Som regel serveres den med kokte poteter og gulrøtter, samt gjerne lever - er det høyt kulinarisk nivå på denne retten? For utlendinger vil det stort sett framstå som smakløst, kjedelig og kanskje direkte vondt (lever!). En fransk tilberedning, med f.eks. en feit saus, gjerne stekt fisk og noe mer fancy i grønnsaksveien, ville nok fått en høyere skår - eller på avis - thailandsk vis fisk sammen med ingefær, hvitløk og chili - saftig og fortreffelig. Jeg tror samtlige utlendinger ville foretrekke den franske eller thailanske varianten.
...
Kokt torsk er en fantastisk rett som fokuserer på en ekstremt god råvare. Perfekt. Og folk fra utlandet elsker dette nettop pga renheten og enkelheten. Har man en tilgang til slike råvarer skal man tukle minst mulig med den.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Scuderia skrev: søn jan 01, 2023 9:22 am
DoktorS skrev: lør des 31, 2022 1:13 pm
1. Skrei/torsk Som regel serveres den med kokte poteter og gulrøtter, samt gjerne lever - er det høyt kulinarisk nivå på denne retten? For utlendinger vil det stort sett framstå som smakløst, kjedelig og kanskje direkte vondt (lever!). En fransk tilberedning, med f.eks. en feit saus, gjerne stekt fisk og noe mer fancy i grønnsaksveien, ville nok fått en høyere skår - eller på avis - thailandsk vis fisk sammen med ingefær, hvitløk og chili - saftig og fortreffelig. Jeg tror samtlige utlendinger ville foretrekke den franske eller thailanske varianten.
...
Kokt torsk er en fantastisk rett som fokuserer på en ekstremt god råvare. Perfekt. Og folk fra utlandet elsker dette nettop pga renheten og enkelheten. Har man en tilgang til slike råvarer skal man tukle minst mulig med den.
Helt riktig. Derfor bør det ikke være så mye annet enn gulrot, poteter, rømme, smør eller flatbrød sammen med dette. Mest mulig av det nøytrale som ikke stjeler hovedrettens fokus.

Disse asiatiske og franske grepene er for kjøkken hvor råvarene er dårligere, evt fisken for grov eller mudrete på smak. En må huske på at storparten av verden stort sett plundrer med maller, karpe, ørret og annen innlandsfisk som går i mudder eller regelrett smakløs havfisk. Kjøpte noen av disse billige hvitfiskfiletene på Rema for noen år siden. Da skjønte jeg litt mer av hvorfor mange fiskeretter er krydderdopet eller svømmer i fett i "utlandet". Forferdeiig dårlig vare.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Jeg syntes det er mest interessant å sammenligne oss med nabolandene for å forstå hvor vi ligger på kartet, tenker en seg om gir kanskje litt mening også hvorfor vi ligger nederst.

Danmark scorer for meg høyt i en internasjonal kåring også, de vet virkelig å lage mat som gjør noe med humøret ditt.
Det være seg varmmat som flæsk med persillesaus, frikadeller, pølser og hakkebøff som etter min mening knuser både kjøttkaker og kjøttbullar.
Eller deilige oster og desserter.
Smørbrød med deilig dansk leverpostei og baconbiter…

Svenskene scorer lavere selvsagt, men treffer likevel blink på noen av sine signaturretter.
Deres versjon av flesk og duppe, som er flesk med løksaus er etter min mening den beste varianten i Skandinavia og langt mer appetittlig enn vår variant, som er tjukk melk og fett bare…

En annen typisk forskjell er hvis man jobber i de forskjellige landene og blir servert mat på plasser som skal servere veldig mange mennesker på en gang får man virkelig oppleve forskjellen ikke bare på maten, men kravet til maten som blir servert.

I Norge har jeg fått den værste maten jeg noen gang har blitt servert, det være seg Stavanger, Oslo eller i Telemark.
Her kjøper man den billigste tjenesten som «lager» mat, ved å hive vakuumpakkede poser med poteter og grønnsaker i en dampovn.
De som gjør det har selvsagt ingen utdannelse i dette og potetene er som regel harde eller fullstendig tørrkokt, dunket ned utvannet saus og noen vasne grønnsaker.
Kjøttet er selvfølgelig «skinke» eller mest sannsynlig muk.

I Sverige og Danmark på tilsvarende plasser har jeg blitt servert noen av de beste rettene jeg har smakt, alt laget fra bunnen av, enormt utvalg på alt fra salaten til desserten.

Også på gatekjøkkken kan man oppleve dette, i Norge smaker det likt stort sett over alt.
Alt kommer fra poser med pulver og instruksjoner fra produsenten om hvordan man tilbereder det.
I Sverige og Danmark derimot ligger det langt mer stolthet.
Hjemmelaget potetstappe er et must, egne varianter av dressingen og signaturretter.

Syntes det er vanskelig å sammenligne oss med resten av verden, men når vi har mer eller mindre samme tilgang til råvarer og kultur, så er det jo bare et faktum at vi nordmenn ligger et stykke bak våre naboer.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

basillen skrev: lør des 31, 2022 1:04 pm Det skrives mye om hvor kjip gresk mat her i denne tråden. Jeg er også en av dem som i mange år synes gresk mat var kjedelig og uinspirerende, særlig sammenlignet med andre middelhavsland. Synet mitt på gresk mat ble imidlertid drastisk endret i 2018 da jeg var på en ukes jobbreise i Nord-Hellas, og da primært i Thessaloniki. Her hadde vi riktignok en lokal greker som tok oss ut på middag så og si hver dag (vedkommende visste nok derfor godt hva som var de beste restaurantene), men den greske maten jeg fikk her var helt fantastisk. Supermøre og delikat krydrete kjøttretter. Ekstremt smakfulle oste- og grønnsaksretter. Dette var så langt fra kjipe og tørre gyroser kjøpt på ferieøyene som man kunne komme. Faktisk var denne uken en av de mest givende "spise-på-restaurant-hver-dag" ukene jeg noen gang har hatt.

Og, nei, det ble ikke bestilt moussaka en eneste gang.
Et man i nord Hellas typ Thessaloniki er man fort i Balkan ifølge diverse lister og folk og det har vært/er ganske mye inspirasjon fra Tyrkia (Ottomanske riket). Noe av det sjukt beste jeg har spist var grillings i regi av en tidligere arbeidsgiver for noen år siden som hadde leid inn kokk som var en "Serber" bosatt i Norge som kom med omtrent en varebil fyllt med kjøtt som grillet for oss. 10/10 mat som alle digget.

basillen

Legg inn av basillen »

stc887 skrev: søn jan 01, 2023 11:24 am
basillen skrev: lør des 31, 2022 1:04 pm Det skrives mye om hvor kjip gresk mat her i denne tråden. Jeg er også en av dem som i mange år synes gresk mat var kjedelig og uinspirerende, særlig sammenlignet med andre middelhavsland. Synet mitt på gresk mat ble imidlertid drastisk endret i 2018 da jeg var på en ukes jobbreise i Nord-Hellas, og da primært i Thessaloniki. Her hadde vi riktignok en lokal greker som tok oss ut på middag så og si hver dag (vedkommende visste nok derfor godt hva som var de beste restaurantene), men den greske maten jeg fikk her var helt fantastisk. Supermøre og delikat krydrete kjøttretter. Ekstremt smakfulle oste- og grønnsaksretter. Dette var så langt fra kjipe og tørre gyroser kjøpt på ferieøyene som man kunne komme. Faktisk var denne uken en av de mest givende "spise-på-restaurant-hver-dag" ukene jeg noen gang har hatt.

Og, nei, det ble ikke bestilt moussaka en eneste gang.
Et man i nord Hellas typ Thessaloniki er man fort i Balkan ifølge diverse lister og folk og det har vært/er ganske mye inspirasjon fra Tyrkia (Ottomanske riket). Noe av det sjukt beste jeg har spist var grillings i regi av en tidligere arbeidsgiver for noen år siden som hadde leid inn kokk som var en "Serber" bosatt i Norge som kom med omtrent en varebil fyllt med kjøtt som grillet for oss. 10/10 mat som alle digget.
Ja, maten jeg fikk i Nord-Hellas var i hvert fall langt bedre enn det jeg fikk på f.eks. Korfu og på den greske delen av Kypros.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Scuderia skrev: søn jan 01, 2023 9:22 am
DoktorS skrev: lør des 31, 2022 1:13 pm
1. Skrei/torsk Som regel serveres den med kokte poteter og gulrøtter, samt gjerne lever - er det høyt kulinarisk nivå på denne retten? For utlendinger vil det stort sett framstå som smakløst, kjedelig og kanskje direkte vondt (lever!). En fransk tilberedning, med f.eks. en feit saus, gjerne stekt fisk og noe mer fancy i grønnsaksveien, ville nok fått en høyere skår - eller på avis - thailandsk vis fisk sammen med ingefær, hvitløk og chili - saftig og fortreffelig. Jeg tror samtlige utlendinger ville foretrekke den franske eller thailanske varianten.
...
Kokt torsk er en fantastisk rett som fokuserer på en ekstremt god råvare. Perfekt. Og folk fra utlandet elsker dette nettop pga renheten og enkelheten. Har man en tilgang til slike råvarer skal man tukle minst mulig med den.
Ja, det er en råvare. Det er en fisk som er lagt i vann til den blir spiselig. Det gjør ikke norsk kjøkken til et godt kjøkken. Det er heller ikke å "tukle" med råvarer å steke fisken og servere den med en rik skalldyrsaus, ei heller å putte den på sushi eller å marinere den i lime, som i Peru. De fleste vil nok foretrekke mer tilberedt fisk, spesielt ettersom det er svært vanskelig å en perfekt råvare - selv i Norge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»