Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
Kaizen

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av Kaizen »

Eksperimentet med Berisha I doble roller, ga oss egentlig god uttelling på sjansestatistikken offensivt, men viste også at vi ble mer sårbare defensivt.

Mitt største ankepunkt mot den doble rollen til Berisha er først og fremst at han ikke ser ut til å ha en kropp som tillater en så utfordrende rolle. Derfor ønsker jeg han først og fremst som spiss. Forhåpentligvis kommer også målene når han får en definert spissrolle og jobbe i.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 1:15 pm Eksperimentet med Berisha I doble roller, ga oss egentlig god uttelling på sjansestatistikken offensivt, men viste også at vi ble mer sårbare defensivt.

Mitt største ankepunkt mot den doble rollen til Berisha er først og fremst at han ikke ser ut til å ha en kropp som tillater en så utfordrende rolle. Derfor ønsker jeg han først og fremst som spiss. Forhåpentligvis kommer også målene når han får en definert spissrolle og jobbe i.
Det som ergrer meg mest med den taktikken er at det er et kompromiss. Kompromisser føler sjelden eller aldri til at man får ut det beste av noen.

Moe har Eikrem, Berisha og Brynhildsen i stallen. Alle er i utgangspunktet så gode at de bør starte alle kamper om de er friske.
Men slik Molde spiller er det bare plass til 2. Og med vår skadefrekvens er det ikke mange kampene Moe har alle tilgjengelige. Se bare nå. Alle tre er mer eller mindre skadet hele tiden.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: lør mai 20, 2023 1:11 pm
Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 12:58 pm I Manchester City spilte Stones både midtstopper i forsvar, defensivt og rykket opp til midtbane offensivt mot Real Madrid. Så fins andre trenere enn Erling Moe som eksperimenterer med doble roller også.

Det må være lov for trenere å eksperimentere med ideer de tror på også i Molde, men så er det selvfølgelig fansen sitt privilegie å kritisere dersom eksperimenteringen ikke gir ønskede resultater.
Jeg vet City spiller slik.

Men Pep har verdens beste spillere i sin stall, han kan spille 343, 433, 442 akkurat som han vil under kampene og de ute på banen har egenskapene og evnene som skal til for å løse dette strålende.

Moe har ikke den luksusen. Spillere på nivået Moe regjerer over er langt mindre fleksible i sine evner. Altså han KAN sette Knudzon på venstre back eller be Tiedemann eller Bjørnbak støte opp og dekke rommet som etterlates når indreløperen skal være spiss. Men det vil ikke fungere spesielt godt. Sjansen for at de blir kjegler er overhengende, sånn er det ikke for Mr. Guardiola.

Forøvrig er Stones en god defensiv midtbanespiller i tillegg til å være stopper så han er jo skreddersydd for en slik taktikk.
Kanskje Sinyan kan håndtere en slik rolle dersom han blir skadefri. Ser åpenbart fordelen med en firer bak defensivt mot lag med gode raske kantspillere. Vi kan dekke bredere. Guardiola har innimellom benyttet 4 rene midtstoppere i en firer bak også.

Men akkurat nå er jeg enig i at vi må back to basic! Eksperimentering er først og fremst et overskuddsfenomen.

Visa

Legg inn av Visa »

Ville det vært bedre å gå tilbake til 4-3-1-2?

Brynhildsen - Berisha
Eikrem
Breivik - Mannsverk - Kaasa
Haugen - Riisa - Haugan - Linnes

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 1:22 pm

Men akkurat nå er jeg enig i at vi må back to basic! Eksperimentering er først og fremst et overskuddsfenomen.
Yes!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Visa skrev: lør mai 20, 2023 1:24 pm Ville det vært bedre å gå tilbake til 4-3-1-2?

Brynhildsen - Berisha
Eikrem
Breivik - Mannsverk - Kaasa
Haugen - Riisa - Haugan - Linnes
Jeg er litt usikker. Vi var sårbare defensivt. Vi må huske at Mannsverk egentlig ikke er i sin beste posisjon som defensiv midtbanespiller. Men han er så god at han løser oppgaven godt. Ref Pep og City.

Jeg syns 352 var en veldig god formasjon for oss. Men det er et problem at Haugen er skadet og Løvik har mista det ungdommelige pågangsmotet. Venstresiden vår er død offensivt. Knudzon må bruke tid på å flytte ballen på rett fot og Løvik våger rett og slett ikke utfordre. Dermed blir vi lette å forsvare seg mot. Og så kompenserer vi med å flytte begge indreløperne veldig høyt for å skaffe press, noe som igjen fører til at vi blir overløpt når vi får brudd i mot.

I fjor lå vi i balanse og vant igjen ballen høyt hele tiden. I år er vi så tappet for folk på midten at det knapt er en gjenvinning å se.

Federin

Legg inn av Federin »

Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 12:58 pm I Manchester City spilte Stones både midtstopper i forsvar, defensivt og rykket opp til midtbane offensivt mot Real Madrid. Så fins andre trenere enn Erling Moe som eksperimenterer med doble roller også.

Det må være lov for trenere å eksperimentere med ideer de tror på også i Molde, men så er det selvfølgelig fansen sitt privilegie å kritisere dersom eksperimenteringen ikke gir ønskede resultater.
Men har Stones spilt i to posisjoner samtidig? For det er jo denne indreløperspiss-rollen som har fått mest kritikk.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Federin skrev: lør mai 20, 2023 9:55 pm
Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 12:58 pm I Manchester City spilte Stones både midtstopper i forsvar, defensivt og rykket opp til midtbane offensivt mot Real Madrid. Så fins andre trenere enn Erling Moe som eksperimenterer med doble roller også.

Det må være lov for trenere å eksperimentere med ideer de tror på også i Molde, men så er det selvfølgelig fansen sitt privilegie å kritisere dersom eksperimenteringen ikke gir ønskede resultater.
Men har Stones spilt i to posisjoner samtidig? For det er jo denne indreløperspiss-rollen som har fått mest kritikk.
Det er jo litt av det samme. To ulike posisjoner offensivt/ defensivt. Berisha var samvittighetsfull i de defensive løpene sine synes jeg. Men virket som det ble for tøff belastning totalt sett. Voldsomme offensive og defensive løp.
Vil si Stones oppgave blir mindre løp og lettere å gjennomføre i praksis. Kortere vei å flytte ned til midtstopper defensivt og flytte opp i def. midtbane offensivt.

Federin

Legg inn av Federin »

Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 10:07 pm
Federin skrev: lør mai 20, 2023 9:55 pm
Kaizen skrev: lør mai 20, 2023 12:58 pm I Manchester City spilte Stones både midtstopper i forsvar, defensivt og rykket opp til midtbane offensivt mot Real Madrid. Så fins andre trenere enn Erling Moe som eksperimenterer med doble roller også.

Det må være lov for trenere å eksperimentere med ideer de tror på også i Molde, men så er det selvfølgelig fansen sitt privilegie å kritisere dersom eksperimenteringen ikke gir ønskede resultater.
Men har Stones spilt i to posisjoner samtidig? For det er jo denne indreløperspiss-rollen som har fått mest kritikk.
Det er jo litt av det samme. To ulike posisjoner offensivt/ defensivt. Berisha var samvittighetsfull i de defensive løpene sine synes jeg. Men virket som det ble for tøff belastning totalt sett. Voldsomme offensive og defensive løp.
Vil si Stones oppgave blir mindre løp og lettere å gjennomføre i praksis. Kortere vei å flytte ned til midtstopper defensivt og flytte opp i def. midtbane offensivt.
Den er god, da misforstod jeg. Trodde du mente at Stones spilte stopper i en kamp og DM i neste.

Albino

Legg inn av Albino »

Vi gikk fra 4-2-3-1 til 3-5-2 for å slippe inn mindre mål. Nå renner målene inn, så da kan vi like så godt gå tilbake til 4-2-3-1.

Berisha som spiss. Eikrem i favorittposisjonen. Brynhildsen på venstreving igjen. Eriksen i mer riktig posisjon (ifølge Transfermarkt). Breivik må være mer nedpå, men sammen med Mannsverk, som får hjelp i ryddejobben. Haugen og Linnes er fortsatt vingback-er, men en mindre midtstopper. De andre midtstopperene er så dårlige likevel.

--------------- Berisha --------------

Brynhild ---- Eikrem ----- Eriksen

------- Mannsverk - Breivik -------

Haugen - Risa - Haugan - Linnes

----------- Karlstrøm --------------

Hmm

Legg inn av Hmm »

Albino skrev: søn mai 21, 2023 1:05 am Vi gikk fra 4-2-3-1 til 3-5-2 for å slippe inn mindre mål. Nå renner målene inn, så da kan vi like så godt gå tilbake til 4-2-3-1.

Berisha som spiss. Eikrem i favorittposisjonen. Brynhildsen på venstreving igjen. Eriksen i mer riktig posisjon (ifølge Transfermarkt). Breivik må være mer nedpå, men sammen med Mannsverk, som får hjelp i ryddejobben. Haugen og Linnes er fortsatt vingback-er, men en mindre midtstopper. De andre midtstopperene er så dårlige likevel.

--------------- Berisha --------------

Brynhild ---- Eikrem ----- Eriksen

------- Mannsverk - Breivik -------

Haugen - Risa - Haugan - Linnes

----------- Karlstrøm --------------
Brevik er ikke veldig god i den posisjonen. Med Ellingsen i god form ville jeg gått for 4231 10 av 10.
Og tror både Ola og Eriksen passer best 4231, kanskje Eikrem også. Og får vi inn et anker ala Ellingsen så kan Mannsverk bidra mer fremover, noe han er svært god på.

Men dette blir "hvis om at men", Ellingsen er ikke spilleklar og vi har ingen andre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: søn mai 21, 2023 10:10 am
Albino skrev: søn mai 21, 2023 1:05 am Vi gikk fra 4-2-3-1 til 3-5-2 for å slippe inn mindre mål. Nå renner målene inn, så da kan vi like så godt gå tilbake til 4-2-3-1.

Berisha som spiss. Eikrem i favorittposisjonen. Brynhildsen på venstreving igjen. Eriksen i mer riktig posisjon (ifølge Transfermarkt). Breivik må være mer nedpå, men sammen med Mannsverk, som får hjelp i ryddejobben. Haugen og Linnes er fortsatt vingback-er, men en mindre midtstopper. De andre midtstopperene er så dårlige likevel.

--------------- Berisha --------------

Brynhild ---- Eikrem ----- Eriksen

------- Mannsverk - Breivik -------

Haugen - Risa - Haugan - Linnes

----------- Karlstrøm --------------
Brevik er ikke veldig god i den posisjonen. Med Ellingsen i god form ville jeg gått for 4231 10 av 10.
Og tror både Ola og Eriksen passer best 4231, kanskje Eikrem også. Og får vi inn et anker ala Ellingsen så kan Mannsverk bidra mer fremover, noe han er svært god på.

Men dette blir "hvis om at men", Ellingsen er ikke spilleklar og vi har ingen andre.
Det er litt av problemet vårt med 4231. Vi har for mange indreløpertyper i stallen. Så lenge midtbanen vår er bygd opp av indreløpere er det egentlig bare 433 og 352 som burde være aktuelle.

Hadde jeg vært en trener som ville spille 343 eller 4231 hadde jeg sørget for å ha minst 4 balanserende midtbanespillere og ingen indreløpere.

Det er egentlig det store ankepunktet mitt med både Solskjær og Moe. De vil ha gode spillere, men de kan umulig tenke mye på om de passer inn slik de ønsker å spille fotball. Solskjær fortsatte på samme vis i United også.

Ser man lenger nord til de med gulbeige drakter så har de en trener som er mer opptatt av hvilke styrker spillerne har enn hvor stort navn de har. Og for meg er det den beste og enkleste måten å lykkes på. I Bodø ser spillerne bedre ut enn de er fordi de i stor grad er skreddersydd for rollen sin. I Molde ser spillerne svakere ut enn de er fordi de ofte er plassert i roller de ikke passer helt inn i.

Jeg føler Molde under Moe er litt avhengig av flyt og stang inn for at man skal lykkes. Selv i fjor med 17 strake følte jeg aldri at vi hadde en utpreget spillestil og en plan man fulgte. Vi vant og vant og vant, men det føltes hele tiden som at det var litt tilfeldig.

Og når flyten forsvinner så har man ikke noen knagger man kan begynne å hekte på for å finne tilbake til seiersrekker. De knaggene er ikke der, Molde er avhengig av at spillerne individuelt begynner å levere og så er vi heldige om det er mange som finner den flyten samtidig.

Det er i allefall slik jeg ser Molde FK utenfra.

Kaffe

Legg inn av Kaffe »

Det er nok mye mer opp til spillerne i systemet Moe farer med.

Utenfra virker det som at spillerne selv er ansvarlig / har myndighet for å skape rom og angripe rom i avgjørende faser, innenfor en overordnet ramme, men uten sterke roller og innøvde spille-/angrepsmønstre. Det kan muligens være grunnen til at det tidvis ser håpløst ut når spillerne går tom for idéer (eller fravær av kreative spillere), da de har ikke et innarbeidet angrepsmønster å falle tilbake på. (Ballrulling og pumping av innlegg)

Det er jo i og for seg ikke en uvanlig tilnærming, Xavi bl.a. har vel en slik tilnærming som trener, men det krever en del mer av kvaliteten på enkeltspillere og gode enkeltmannsprestasjoner.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

Formasjoner er bare tall og om man velger å kalle noe 4-3-3 eller 4-2-3-1 osv, er ikke såå viktig.
Men forskjellen fra 3/5 backlinje og 4 backslinje er stor. Syns vi bør være forsiktig med å gå tilbake dit ved første mulighet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaffe skrev: søn mai 21, 2023 11:50 am Det er nok mye mer opp til spillerne i systemet Moe farer med.

Utenfra virker det som at spillerne selv er ansvarlig / har myndighet for å skape rom og angripe rom i avgjørende faser, innenfor en overordnet ramme, men uten sterke roller og innøvde spille-/angrepsmønstre. Det kan muligens være grunnen til at det tidvis ser håpløst ut når spillerne går tom for idéer (eller fravær av kreative spillere), da de har ikke et innarbeidet angrepsmønster å falle tilbake på. (Ballrulling og pumping av innlegg)

Det er jo i og for seg ikke en uvanlig tilnærming, Xavi bl.a. har vel en slik tilnærming som trener, men det krever en del mer av kvaliteten på enkeltspillere og gode enkeltmannsprestasjoner.
Da er vi inne på noe vesentlig. Kvalitet og spillernes styrker.

Molde hadde for noen sesonger siden spillere med gode individuelle kvaliteter. Men da manglet vi litt løpskraft. Dette har Moe forsøkt å kompensere for, men han har overkompensert. Nå har vi gått for løpskraft og intensitet, men man har glemt å beholde fokus på individuelle egenskaper.

Så der man behøvde å justere stallen litt har man heller endret kurs. Og dermed står man igjen med en ambisjon om å spille hurtig kombinasjonsfotball og hissig gjenvinningsspill med et lag der kombinasjonsspillerne i stor grad er borte.

Jeg ser ingen utvei for Moe dessverre. Snur han dette slik han gjorde i fjor blir jeg mektig imponert. Men jeg tror rett og slett vi vil være for ustabile til at han leder laget når E-cupen begynner.

Jeg vil ha inn en down to earth mann som ser hva han har å rutte med i stallen og som kan trykke inn reset-knappen. For den veien vi er inne på nå fører ikke til et bra sted. Stallen er god den, men den må brukes riktig. Og så må vi få inn litt kreativitet i vinduene som kommer.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: søn mai 21, 2023 12:15 pm
Jeg vil ha inn en down to earth mann
Kanskje Pej diktsamling Mathias har lyst på nye utfordringer..

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Så lenge vi ikke har noe fullgodt alternativ til Moe, bør han fortsette, da han har vist evne til å snu det tidligere.

Det som gjør meg mest skeptisk til Moe++, er at de er så bestemt på at spillerkjøpene deres er veeeeldig gjennomtenkt. Jeg betviler ikke at de er gjennomtenkt, men hvis de er det så må man jo stille spørsmål til tankegangen. For av de nyeste innkjøpene er det vel bare Eriksen som har levd opp til forventningene.

Kaffe

Legg inn av Kaffe »

PapaSmurf skrev: søn mai 21, 2023 12:15 pm
Da er vi inne på noe vesentlig. Kvalitet og spillernes styrker.

Molde hadde for noen sesonger siden spillere med gode individuelle kvaliteter. Men da manglet vi litt løpskraft. Dette har Moe forsøkt å kompensere for, men han har overkompensert. Nå har vi gått for løpskraft og intensitet, men man har glemt å beholde fokus på individuelle egenskaper.

Så der man behøvde å justere stallen litt har man heller endret kurs. Og dermed står man igjen med en ambisjon om å spille hurtig kombinasjonsfotball og hissig gjenvinningsspill med et lag der kombinasjonsspillerne i stor grad er borte.

Jeg ser ingen utvei for Moe dessverre. Snur han dette slik han gjorde i fjor blir jeg mektig imponert. Men jeg tror rett og slett vi vil være for ustabile til at han leder laget når E-cupen begynner.

Jeg vil ha inn en down to earth mann som ser hva han har å rutte med i stallen og som kan trykke inn reset-knappen. For den veien vi er inne på nå fører ikke til et bra sted. Stallen er god den, men den må brukes riktig. Og så må vi få inn litt kreativitet i vinduene som kommer.
Det er ikke mange feinschmeckere igjen i stallen nå nei, og det er tydelig både i frispilling og på siste tredjedel.

Hestad, Aursnes og Haraldseid (blant annet) var en fryd på høyresiden i 2019, uansett hvor mye lag parkerte bussen så ble det satt opp trekanter og kombinasjoner som skapte ubalanse og målsjanser.

Slik stallen har endret karakter de siste 4 årene så virker det som vi er langt mer avhengig av å få på plass noen faste angrepsmønstre. Da må Moe tenke nytt, og det er ikke gjort på 1-2-3, men å surre med 3-4-3 i hybrid med 3-5-2 med denne spillerstallen tror jeg i hvert fall ikke er veien ut.

Ift. i fjor tror jeg Fofana var viktigere enn mange trodde, mange håpløse involveringer, men de helt briljante involveringene han hadde var kampavgjørende i flere av seierne. Han skapte de rommene som resten trengte. Berisha kan rive, slite, løpe og skape rom, men da må han i hvert fall få lov å spille spiss, og da må det være indreløpere som kan utnytte det.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: søn mai 21, 2023 11:23 am
Hmm skrev: søn mai 21, 2023 10:10 am
Albino skrev: søn mai 21, 2023 1:05 am Vi gikk fra 4-2-3-1 til 3-5-2 for å slippe inn mindre mål. Nå renner målene inn, så da kan vi like så godt gå tilbake til 4-2-3-1.

Berisha som spiss. Eikrem i favorittposisjonen. Brynhildsen på venstreving igjen. Eriksen i mer riktig posisjon (ifølge Transfermarkt). Breivik må være mer nedpå, men sammen med Mannsverk, som får hjelp i ryddejobben. Haugen og Linnes er fortsatt vingback-er, men en mindre midtstopper. De andre midtstopperene er så dårlige likevel.

--------------- Berisha --------------

Brynhild ---- Eikrem ----- Eriksen

------- Mannsverk - Breivik -------

Haugen - Risa - Haugan - Linnes

----------- Karlstrøm --------------
Brevik er ikke veldig god i den posisjonen. Med Ellingsen i god form ville jeg gått for 4231 10 av 10.
Og tror både Ola og Eriksen passer best 4231, kanskje Eikrem også. Og får vi inn et anker ala Ellingsen så kan Mannsverk bidra mer fremover, noe han er svært god på.

Men dette blir "hvis om at men", Ellingsen er ikke spilleklar og vi har ingen andre.
Det er litt av problemet vårt med 4231. Vi har for mange indreløpertyper i stallen. Så lenge midtbanen vår er bygd opp av indreløpere er det egentlig bare 433 og 352 som burde være aktuelle.

Hadde jeg vært en trener som ville spille 343 eller 4231 hadde jeg sørget for å ha minst 4 balanserende midtbanespillere og ingen indreløpere.

Det er egentlig det store ankepunktet mitt med både Solskjær og Moe. De vil ha gode spillere, men de kan umulig tenke mye på om de passer inn slik de ønsker å spille fotball. Solskjær fortsatte på samme vis i United også.

Ser man lenger nord til de med gulbeige drakter så har de en trener som er mer opptatt av hvilke styrker spillerne har enn hvor stort navn de har. Og for meg er det den beste og enkleste måten å lykkes på. I Bodø ser spillerne bedre ut enn de er fordi de i stor grad er skreddersydd for rollen sin. I Molde ser spillerne svakere ut enn de er fordi de ofte er plassert i roller de ikke passer helt inn i.

Jeg føler Molde under Moe er litt avhengig av flyt og stang inn for at man skal lykkes. Selv i fjor med 17 strake følte jeg aldri at vi hadde en utpreget spillestil og en plan man fulgte. Vi vant og vant og vant, men det føltes hele tiden som at det var litt tilfeldig.

Og når flyten forsvinner så har man ikke noen knagger man kan begynne å hekte på for å finne tilbake til seiersrekker. De knaggene er ikke der, Molde er avhengig av at spillerne individuelt begynner å levere og så er vi heldige om det er mange som finner den flyten samtidig.

Det er i allefall slik jeg ser Molde FK utenfra.
Sakens kjerne i årets (til nå) kollaps er hvordan fjoråret ble vurdert/analysert og håndteringen av den informasjonen inn mot denne sesongen.

Endret Erling og co spillemønster fordi de mener fjoråret var bra og dette er en naturlig utvikling?
Eller endret de fordi de mente at fjoråret ikke var bra nok og det er nødvendig å endre? (merkelig endring i så fall)

På meg virker det som om at fjoråret handlet (en del) om kontringer, og for å bøte på det så skal vi i år har 9 av 11 spillere i motsatt boks for å presse inn ballen. Da glemmer man at den defensive suksessen i fjor ikke var spesielt kollektiv, men baserte seg på 1v1 duellspill, som Molde gikk seirende ut av. Med færre spillere til å forsvare seg i kombo med tapte dueller så faller forsvaret totalt fra hverandre.

For meg er en slik plan, som muligens egentlig er en annen, mer enn absurd

Og hva med utførelsen av plana:
Tøffere presspill høyt på banen. Det funker ikke. (fordi nesten ingen tar en eneste spurt opp i press?)
Og vinnes ballen, kjører man ikke tempo, det er ofte feilvalg og ofte er det dårlig presisjon. Dette kan man selvfølgelig trene på, men nå i sesongen!?? (se og lære av Brann i pressepill, de holder også i 90 minutter)

Mulig Erling har troa, det har ikke jeg.
I motsetning til Molde har Brann faktisk lært spillerne å ta gode valg, enten utfordre, gå på løp eller å gi ballen videre, og å duellere over hele banen. Og vinner de ballen, er de svært opptatt av at ballfører er en trussel, noe som medfører at motstanderen må falle og får dårlig tid (det siste er MFK ekstremt svak på)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rekarten skrev: søn mai 21, 2023 12:01 pm Formasjoner er bare tall og om man velger å kalle noe 4-3-3 eller 4-2-3-1 osv, er ikke såå viktig.
Men forskjellen fra 3/5 backlinje og 4 backslinje er stor. Syns vi bør være forsiktig med å gå tilbake dit ved første mulighet.
Jeg er helt uenig. Og jeg har aldri forstått hvordan noen kan mene dette. Hva er poenget med formasjoner om det bare er tall.

Ta noe så basic som 343 vs 433 er ikke bare tre stoppere vs to stoppere. Det er 2 sentrale midtbanespillere vs 3 sentrale midtbanespillere som jeg mener er et enda viktigere moment for en trener å tenke over enn hvor mange stoppere man skal stille med.

Når man kommer opp på nivået Pep Guardiola beveger seg i kan jeg forstå hva han mener når han sier formasjoner bare er tall. Har du en haug spillere med stor fotballintelligens er det selvsagt noe annet. Da kan man gi de løse retningslinjer og be dem søke de rommene som oppstår. Men den luksusen er det strengt tatt bare en 5-6 lag i verden som kan unne seg.

Se for deg at Pep hadde tatt over Molde og gitt de instruksene til MFKs spillere som han gir sine i City. Det hadde blitt en katastrofe.

Se på Bodø/Glimt. De har en veldig rigid formasjon. Slår du ballen i det rommet skal spiller X ha beveget seg dit, velger du det andre rommet er spiller Y på løp der. Formasjonen er selve grunnsteinen i Glimts suksess. Hadde det bare vært tall og Knutsen hadde sendt dem ut i 442 i neste kamp hadde det bare sett dumt ut.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GunnarBull skrev: søn mai 21, 2023 12:24 pm Så lenge vi ikke har noe fullgodt alternativ til Moe, bør han fortsette, da han har vist evne til å snu det tidligere.

Det som gjør meg mest skeptisk til Moe++, er at de er så bestemt på at spillerkjøpene deres er veeeeldig gjennomtenkt. Jeg betviler ikke at de er gjennomtenkt, men hvis de er det så må man jo stille spørsmål til tankegangen. For av de nyeste innkjøpene er det vel bare Eriksen som har levd opp til forventningene.
Hvilke alternativ man har til Moe vet vi jo ikke. Jeg er helt sikker på at de har begynt å sondere i det stille. Neppe så mye at noen er kontaktet , men at de har begynt å se seg rundt tror jeg er ganske sikkert.

Han lever helt på kanten nå. Tap mot Sandefjord hjemme er sannsynligvis nok. Men seier der vil ikke sette han i en sterkere posisjon. Jeg tror Moe må ta 6 poeng på de 3 neste, hvis ikke er det bye bye.

Kaffe

Legg inn av Kaffe »

Moe sitter neppe veldig trygt. Han har kun en kontrakt som går ut denne sesongen, og en fornyelse av den kontrakten er nok neppe nærliggende slik ståa er nå.

Det er også en faktor som presser klubben til å forberede seg på forskjellige scenario.

Hvis gull er utafor rekkevidde og fornyelse med Moe er usikkert, er det nok ikke usannsynlig at noen andre tar ansvaret allerede fra høsten av for å bygge mot 2024.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Kaffe skrev: søn mai 21, 2023 12:45 pm Moe sitter neppe veldig trygt. Han har kun en kontrakt som går ut denne sesongen, og en fornyelse av den kontrakten er nok neppe nærliggende slik ståa er nå.

Det er også en faktor som presser klubben til å forberede seg på forskjellige scenario.

Hvis gull er utafor rekkevidde og fornyelse med Moe er usikkert, er det nok ikke usannsynlig at noen andre tar ansvaret allerede fra høsten av for å bygge mot 2024.

Skal Erling byttes ut må det skje relativt raskt. Gullet er i praksis kjørt. Nå handler det om å berge inn en medalje for Europaspill neste år, og å komme inn i et E-sluttspill til høsten. De neste kampene avgjør. Er det ikke mer struktur på laget, og grei poengfangst, i de neste ukene tror jeg MFK senest har en ny trener på benken 25. juni mot Haugesund.

Federin

Legg inn av Federin »

Hvis man skulle ha et trenerbytte håper jeg Bob Bradley står på lista, selv om det nok ikke er særlig realistisk. Cifuentes kunne også vært interessant. Pimenta mener jeg også at jeg hadde et godt inntrykk av.

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Dagens artikkel i R B tyder på en trener som begynner å merke presset fra omgivelsene.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Stonesy skrev: søn mai 21, 2023 3:21 pm Dagens artikkel i R B tyder på en trener som begynner å merke presset fra omgivelsene.
Tja. Fokus virker i alle fall å være der fokus skal være. Ellers ganske intetsigende artikkel.

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Enig. Alt er så forbanna ustabilt, men bra trykk på trening igår iflg han. Jeg tenker jo at det er en selvfølge at det er bra trykk....
Virker mest som en artikkel for å roe omgivelsene.

Jeg blir kun beroliget av stabilt gode prestasjoner i kamp og gjennom mesteparten av kampene. Har vel til gode å se 1 stk stabil 90 minutter i år, og snart er vi i Juni.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Stonesy skrev: søn mai 21, 2023 4:04 pm Enig. Alt er så forbanna ustabilt, men bra trykk på trening igår iflg han. Jeg tenker jo at det er en selvfølge at det er bra trykk....
Virker mest som en artikkel for å roe omgivelsene.

Jeg blir kun beroliget av stabilt gode prestasjoner i kamp og gjennom mesteparten av kampene. Har vel til gode å se 1 stk stabil 90 minutter i år, og snart er vi i Juni.
Blir litt som da jeg deltok i NM i yoyo som reiste rundt i Norge i sin tid for å finne deltakere til den store finalen i Oslo. Jeg øvde og hadde en 5-6 gode triks på lager. Stod på Rådhusplassen stinn av selvtillit.

Første runde var en enkel spinn. Altså å slippe yoyoen ned og la den spinne litt før man nappet i den og den kom tilbake til hånden. Selv de største knølene på skolen greide spinn. Når den amerikanske verdensmesteren som Coca-Cola hadde leid inn sa det var min tur fikk jeg tre forsøk. Men ikke pokker om jeg greide det. Så jeg og lillesøstra til bestekompisen min var de eneste som røyk ut i første runde.

Hjemme greide jeg gå tur med hunden, vugga, jorden rundt og bikini. Men det hjalp lite, jeg var dårlig når det gjalt.

Samme gjelder MFK. Hvor gode de er på trening driter jeg i, det viktige er at de får det ut i kamp.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Du må skrive bok, PapaSmurf!

Hmm

Legg inn av Hmm »

Tulleartikkel!

Man må nesten lure på hvordan treningene har vært tidligere i år når han beskriver dagens trening.

En hva skal media skrive og hva skal Erling svare....greit nok.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»