Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
Kaizen

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av Kaizen »

nottimagiche skrev: man jan 02, 2023 6:22 pm
PapaSmurf skrev: man jan 02, 2023 5:28 pm
Nordlys skrev: man jan 02, 2023 5:20 pm @PapaSmurf Bildet ble litt dårlig, men om du tenker omvendt så er det ikke mye poeng i å være rik om du selger hus og hjem og ikke har noe sted å bo.

Selger Molde alle disse samtidig kan de le hele veien til banken, men de røsker jo opp stammen i laget med rota. Kan ta litt tid å få nye spillere til å klikke på plass. Særlig spillere som Mannsverk og Fofana vokser ikke på trær.
Slik er det jo for alle norske lag som lykkes. Da kommer de større klubbene og skal ha de beste.

På samme måte som at Molde kjøper de beste hos Sogndal og Tromsø.

Det som er positivt er jo at man selger direkte til store ligaer for tresifra antall millioner. Da har man klatra oppover på rangstigen.

Men som sagt. Sånn er det. Og innimellom må man bruke et par sesonger på å komme tilbake. Det som er farlig er om man får panikk og øser ut millioner for å unngå en liten dupp.

Greier man å ha is i magen og bare ha fokus på å bygge lag så vinner man på det i det lange løp. Vi vil jo ikke ha det slik at ett lag vinner 13 gull på rad. En slik Donald-liga gir meg grøsninger.

Men det er jo ikke dermed sagt at man ikke skal prøve å vinne serien og å kvalifisere seg til CL. Men det må ikke gå på bekostning av prosjektet der man hele tiden har fokus på å bygge gode lag.
Slik er det ja, og modellen du snakker om er en av hovedårsakene til at jeg har mistet det meste av interessen for den moderne toppfotballen internasjonalt. Så skal jeg heller ikke være så naiv at jeg ikke innser at MFK også nyter godt av disse mekanismene som en av klubbene høyest i næringskjeden i Norge. Imidlertid vil jeg anse det som tilnærmet galskap å selge Brynhildsen og Mannsverk i tillegg til at Fofana har dratt. Da skal det treffes noe helt ekstremt godt på overgangsmarkedet for å hente gode nok erstattere.
Brynhildsen har gjort seg fortjent til et salg, Mannsverk kan vi godt beholde en sesong til. Men går prisen over 100 millioner blir det nok vanskelig å si nei likevel.

Vinnerkultur er heldigvis viktigere enn enkeltspillere, så jeg har trua på at Molde kan levere en bra sesong uansett. Kitolano f.eks er en meget spennende signering. Liker holdningen hans. Uredd type.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Eric Kitolano er en god signering. Han er en spillertype jeg har sans for. Godt driv, intelligent og ikke minst ganske rettvendt.

Kanskje ikke en klar forsterkning som vil herje på første trening i januar, men slik vi ser spillere utvikle seg i MFK så skal vi ikke se at han kan bli en sentral spiller i løpet av sesongen.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Hmm skrev: man jan 02, 2023 8:06 pm Eric Kitolano er en god signering. Han er en spillertype jeg har sans for. Godt driv, intelligent og ikke minst ganske rettvendt.

Kanskje ikke en klar forsterkning som vil herje på første trening i januar, men slik vi ser spillere utvikle seg i MFK så skal vi ikke se at han kan bli en sentral spiller i løpet av sesongen.
Lager han over 10 mål så skal vi vel være fornøyd

heltos

Legg inn av heltos »

nottimagiche skrev: man jan 02, 2023 6:22 pm
PapaSmurf skrev: man jan 02, 2023 5:28 pm
Nordlys skrev: man jan 02, 2023 5:20 pm @PapaSmurf Bildet ble litt dårlig, men om du tenker omvendt så er det ikke mye poeng i å være rik om du selger hus og hjem og ikke har noe sted å bo.

Selger Molde alle disse samtidig kan de le hele veien til banken, men de røsker jo opp stammen i laget med rota. Kan ta litt tid å få nye spillere til å klikke på plass. Særlig spillere som Mannsverk og Fofana vokser ikke på trær.
Slik er det jo for alle norske lag som lykkes. Da kommer de større klubbene og skal ha de beste.

På samme måte som at Molde kjøper de beste hos Sogndal og Tromsø.

Det som er positivt er jo at man selger direkte til store ligaer for tresifra antall millioner. Da har man klatra oppover på rangstigen.

Men som sagt. Sånn er det. Og innimellom må man bruke et par sesonger på å komme tilbake. Det som er farlig er om man får panikk og øser ut millioner for å unngå en liten dupp.

Greier man å ha is i magen og bare ha fokus på å bygge lag så vinner man på det i det lange løp. Vi vil jo ikke ha det slik at ett lag vinner 13 gull på rad. En slik Donald-liga gir meg grøsninger.

Men det er jo ikke dermed sagt at man ikke skal prøve å vinne serien og å kvalifisere seg til CL. Men det må ikke gå på bekostning av prosjektet der man hele tiden har fokus på å bygge gode lag.
Slik er det ja, og modellen du snakker om er en av hovedårsakene til at jeg har mistet det meste av interessen for den moderne toppfotballen internasjonalt. Så skal jeg heller ikke være så naiv at jeg ikke innser at MFK også nyter godt av disse mekanismene som en av klubbene høyest i næringskjeden i Norge. Imidlertid vil jeg anse det som tilnærmet galskap å selge Brynhildsen og Mannsverk i tillegg til at Fofana har dratt. Da skal det treffes noe helt ekstremt godt på overgangsmarkedet for å hente gode nok erstattere.
Eric Kitolano og Veton Berisha inn, og får vi stablet Ellingsen på beina igjen vil han gå rett inn i Mannsverk rollen.
Men må inn med en høyre vingback og en spiss til.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

heltos skrev: man jan 02, 2023 9:23 pm
nottimagiche skrev: man jan 02, 2023 6:22 pm
PapaSmurf skrev: man jan 02, 2023 5:28 pm

Slik er det jo for alle norske lag som lykkes. Da kommer de større klubbene og skal ha de beste.

På samme måte som at Molde kjøper de beste hos Sogndal og Tromsø.

Det som er positivt er jo at man selger direkte til store ligaer for tresifra antall millioner. Da har man klatra oppover på rangstigen.

Men som sagt. Sånn er det. Og innimellom må man bruke et par sesonger på å komme tilbake. Det som er farlig er om man får panikk og øser ut millioner for å unngå en liten dupp.

Greier man å ha is i magen og bare ha fokus på å bygge lag så vinner man på det i det lange løp. Vi vil jo ikke ha det slik at ett lag vinner 13 gull på rad. En slik Donald-liga gir meg grøsninger.

Men det er jo ikke dermed sagt at man ikke skal prøve å vinne serien og å kvalifisere seg til CL. Men det må ikke gå på bekostning av prosjektet der man hele tiden har fokus på å bygge gode lag.
Slik er det ja, og modellen du snakker om er en av hovedårsakene til at jeg har mistet det meste av interessen for den moderne toppfotballen internasjonalt. Så skal jeg heller ikke være så naiv at jeg ikke innser at MFK også nyter godt av disse mekanismene som en av klubbene høyest i næringskjeden i Norge. Imidlertid vil jeg anse det som tilnærmet galskap å selge Brynhildsen og Mannsverk i tillegg til at Fofana har dratt. Da skal det treffes noe helt ekstremt godt på overgangsmarkedet for å hente gode nok erstattere.
Eric Kitolano og Veton Berisha inn, og får vi stablet Ellingsen på beina igjen vil han gå rett inn i Mannsverk rollen.
Men må inn med en høyre vingback og en spiss til.
Satse på Ellingsen som stort sett har vært skadet de siste to årene? Høres i beste fall ut som gambling. Kitolano er heller ingen spiss, er nok tenkt som en indreløper. Virker jo som Hussain kan være ferdig. Berisha er jeg meget skeptisk til av flere årsaker, men kan sikkert fungere bra i et såpass sterkt lag. Blir uansett spennende å se hvordan stallen ser ut ved sesongstart.

HarryH

Legg inn av HarryH »

nottimagiche skrev: man jan 02, 2023 10:08 pm Blir uansett spennende å se hvordan stallen ser ut ved sesongstart.
Jeg er spent på om Sheriff Sinyan får kreket seg på beina til sesongstart. Husker med glede tilbake til hvordan han spilte i Europa League.

Albino

Legg inn av Albino »

HarryH skrev: man jan 02, 2023 5:38 pm
PapaSmurf skrev: man jan 02, 2023 5:28 pm Vi vil jo ikke ha det slik at ett lag vinner 13 gull på rad. En slik Donald-liga gir meg grøsninger.
Enig. Det kan kanskje høres rart ut, men jeg ønsker ikke at engang Molde skal vinne 13 på rad. (Ikke det at det er så stor sannsynlighet for at det skjer heller.)

TorVarhaug

Legg inn av TorVarhaug »

Stonesy skrev: man jan 02, 2023 6:17 pm 3 års kontrakt på Kitolano melder TV 2.
Positiv til denne signeringen!
Vell og bra, men synes 4 år burde være minimum når vi bruker penger på en signering. Vært veldig mye 2.5 og 3 år på MFK.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

TorVarhaug skrev: tir jan 03, 2023 9:40 am
Stonesy skrev: man jan 02, 2023 6:17 pm 3 års kontrakt på Kitolano melder TV 2.
Positiv til denne signeringen!
Vell og bra, men synes 4 år burde være minimum når vi bruker penger på en signering. Vært veldig mye 2.5 og 3 år på MFK.
Nå er det jo slik at spillerne også har et ord med i laget. Og 4 år er enklere å få en tenåring til å signere på enn en midt i karrieren.
Men jeg er enig i det du sier. 4 år gir en langt større ro for klubb og fans.

Albino

Legg inn av Albino »

HarryH skrev: man jan 02, 2023 3:04 pm
stoodeh skrev: man jan 02, 2023 2:37 pm scouting jobben som gjøres
Husker ikke om jeg har postet denne før, men anbefales for de som ikke har hørt den:
https://norske-podcaster.com/podcast/fo ... et-haaland
Denne var god. Vik har fokus på å finne typer som ikke gir opp når en gjør feil, eller som gjemmer seg bort når det går dårlig. Foffa må jo være en type som går inn i den kategorien. Prøvde på veldig mye, gjorde mye feil, men ga aldri opp. Vet ikke om det var Vik som oppdaget Foffa, men han passer beskrivelse på typer Molde ser etter.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Nettstedet Sporten melder i dag

"Daily Mail melder at Manchester United ønsker seg både en låneavtale med kjøpsopsjon for Atletico Madrids Joao Felix og et direkte kjøp fra Molde"

Sivert Mannsverk har blitt utropt til en "ny" Roy Keane

Visa

Legg inn av Visa »

Det er da i beste fall et karrieresteg til siden å komme til jojo-klubben Junaytid.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Når signerer Kitolano? Andre navn på blokka? Berisha synes aktuell, og der har jeg valgt å tvinge meg til å være positiv

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Tenker det bare er å pøse på med assosiasjoner til store navn.

"Norges Roy Keane"
"Sognefjordens Casemiro"
"Årdals Patrick Vieira"
osv. osv.

Her bør TV2 og VG komme på banen med markedsføring. Slikt blir det penger av.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Jobs99 skrev: tir jan 03, 2023 4:39 pm Når signerer Kitolano? Andre navn på blokka? Berisha synes aktuell, og der har jeg valgt å tvinge meg til å være positiv
Kitolano har vært klar en stund. De har bare ventet til ferien er over sånn at han kan komme til Molde for medisinsk sjekk, bildetakning og underskrift. Han blir presentert så snart de har tatt bilde av ham med drakta på.

Berisha kan nok bli en litt lengre prosess. Her kan det fort hende at Molde må gå videre ned på lista dersom Hammarby ikke lar seg rikke på pris.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Big George skrev: tir jan 03, 2023 3:58 pm Nettstedet Sporten melder i dag

"Daily Mail melder at Manchester United ønsker seg både en låneavtale med kjøpsopsjon for Atletico Madrids Joao Felix og et direkte kjøp fra Molde"

Sivert Mannsverk har blitt utropt til en "ny" Roy Keane
Er det noen som enda leser sporten.com?
Største muppetshowet av en "avis' eller blogg rettere sagt som driftes fra Polen med "journalister" som kjører tekst i Google translate :lol:

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

stoodeh skrev: tir jan 03, 2023 5:26 pm
Jobs99 skrev: tir jan 03, 2023 4:39 pm Når signerer Kitolano? Andre navn på blokka? Berisha synes aktuell, og der har jeg valgt å tvinge meg til å være positiv
Kitolano har vært klar en stund. De har bare ventet til ferien er over sånn at han kan komme til Molde for medisinsk sjekk, bildetakning og underskrift. Han blir presentert så snart de har tatt bilde av ham med drakta på.

Berisha kan nok bli en litt lengre prosess. Her kan det fort hende at Molde må gå videre ned på lista dersom Hammarby ikke lar seg rikke på pris.
Eller opp på lista? Berisha har aldri imponert meg, men han har noen kvaliteter

Ghost

Legg inn av Ghost »

mogandisu skrev: tir jan 03, 2023 4:41 pm Tenker det bare er å pøse på med assosiasjoner til store navn.

"Norges Roy Keane"
"Sognefjordens Casemiro"
"Årdals Patrick Vieira"
osv. osv.

Her bør TV2 og VG komme på banen med markedsføring. Slikt blir det penger av.
Solskjær brente seg vel gjennom hele lista, men Aursnes var Scholes mener jeg å huske. Tror til og med Pål Erik Ulvestad fikk seg en United-sammenligning. Hadde det vært Kleberson hadde den kanskje passert, men var vel bedre enn som så.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Mye av det Solskjær sa i media var ledd i et bevisst arbeid med å bygge opp spillernes sjøltillit.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Bodø Glimt jakter Bjørtuft fra Odd. Skulle ikke han til oss?

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 9:44 am
TorVarhaug skrev: tir jan 03, 2023 9:40 am
Stonesy skrev: man jan 02, 2023 6:17 pm 3 års kontrakt på Kitolano melder TV 2.
Positiv til denne signeringen!
Vell og bra, men synes 4 år burde være minimum når vi bruker penger på en signering. Vært veldig mye 2.5 og 3 år på MFK.
Nå er det jo slik at spillerne også har et ord med i laget. Og 4 år er enklere å få en tenåring til å signere på enn en midt i karrieren.
Men jeg er enig i det du sier. 4 år gir en langt større ro for klubb og fans.
Kitolano ønsker nok å komme utenlands i løpet av karrieren. Det er nok overraskende for mange at han har gått til Molde framfor utlandet etter fjorårets kanon sesong med 13 mål i serien. Ni mål innenfor 16 meter og fire mål utenfor.

Tipper Kitolano har lyst til å heve seg enda et par hakk som fotballspiller og samtidig sope med seg en tittel eller to før han reiser videre, og da er en treårskontrakt greit for begge parter.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Har vi prosenter på https://www.dagsavisen.no/sport/fotball ... k-fotball/?
Blir uansett lommerusk

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Jobs99 skrev: tir jan 03, 2023 7:26 pm Har vi prosenter på https://www.dagsavisen.no/sport/fotball ... k-fotball/?
Blir uansett lommerusk
Noe annet ville vært veldig overraskende da vi solgte et stort talent relativt billig

RickGrimes

Legg inn av RickGrimes »

Jobs99 skrev: tir jan 03, 2023 7:19 pm Bodø Glimt jakter Bjørtuft fra Odd. Skulle ikke han til oss?
Høibråten, Moe, Amundsen og Lode, samt et par andre..Enten er de veldig glade i å samle på midtstoppere, eller så skal de over på tre stoppere i nord og..?
Tror uansett jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg dro dit, kan fort bli mye benk for Odin.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

RickGrimes skrev: ons jan 04, 2023 9:40 am
Jobs99 skrev: tir jan 03, 2023 7:19 pm Bodø Glimt jakter Bjørtuft fra Odd. Skulle ikke han til oss?
Høibråten, Moe, Amundsen og Lode, samt et par andre..Enten er de veldig glade i å samle på midtstoppere, eller så skal de over på tre stoppere i nord og..?
Tror uansett jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg dro dit, kan fort bli mye benk for Odin.
Hører jo kilder i MFK si at Glimt er så ræva på speiding at deres speiding er å sondere markedet for spillere andre klubber lukter på og så gå etter dem.

Det er jo en del gentlemans agreements som brytes, men Glimt er notorisk kjent for å gi faen i kutyme og etikette. Glimts ledelse er ikke spesielt godt likt av de andre lagene. Er det en snarvei som kan tas eller en kynisk løsning som kan benyttes i norsk fotball kan du banne på at det er Frode Thomassen som er arkitekt.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

PapaSmurf skrev: ons jan 04, 2023 9:46 am Hører jo kilder i MFK si at Glimt er så ræva på speiding at deres speiding er å sondere markedet for spillere andre klubber lukter på og så gå etter dem.

Det er jo en del gentlemans agreements som brytes, men Glimt er notorisk kjent for å gi faen i kutyme og etikette. Glimts ledelse er ikke spesielt godt likt av de andre lagene. Er det en snarvei som kan tas eller en kynisk løsning som kan benyttes i norsk fotball kan du banne på at det er Frode Thomassen som er arkitekt.
Dette har jeg også fått inntrykk av, men har ikke villet sagt noe i frykt for å pirke i vepsebolet. Men siden du først nevner det... Det virker som at de har et litt spesielt opplegg. Jeg klarer blant annet ikke å oppdrive hvem som er speider i B/G, har de egen speider?

Jeg vet at de prøvde seg på mye rart rundt Kristian Eriksen overgangen. Når de innså at de ikke klarte å konkurrere med oss økonomisk. Det var mye som foregikk i kulissene der, F.eks det der med at de først fortalte HamKam at de kunne vente til januar med å hente Eriksen før de snudde totalt. Det var et åpenbart forsøk på å rett og slett finte Molde ut av forhandlingene med en meget god løsning for HamKam før de presenterte det de egentlig ville.

Sidekick Joe

Legg inn av Sidekick Joe »

Skjelver ikke akkurat i buksene av det Glimt har drevet med de siste åra. Har svidd av enorme summer på å hente hjem gamle helter, ikke er det lurt og ikke kan det være spesielt bærekraftig. Rosenborg har forstått det og henter smart, blir nok vår største konkurrent i år.

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: man jan 02, 2023 5:28 pm Slik er det jo for alle norske lag som lykkes. Da kommer de større klubbene og skal ha de beste.

På samme måte som at Molde kjøper de beste hos Sogndal og Tromsø.

Det som er positivt er jo at man selger direkte til store ligaer for tresifra antall millioner. Da har man klatra oppover på rangstigen.

Men som sagt. Sånn er det. Og innimellom må man bruke et par sesonger på å komme tilbake. Det som er farlig er om man får panikk og øser ut millioner for å unngå en liten dupp.

Greier man å ha is i magen og bare ha fokus på å bygge lag så vinner man på det i det lange løp. Vi vil jo ikke ha det slik at ett lag vinner 13 gull på rad. En slik Donald-liga gir meg grøsninger.

Men det er jo ikke dermed sagt at man ikke skal prøve å vinne serien og å kvalifisere seg til CL. Men det må ikke gå på bekostning av prosjektet der man hele tiden har fokus på å bygge gode lag.
Svært godt innlegg.

Dette er et litt tveegget sverd i seg selv. Man ønsker å selge for mye slik at man kan bygge klubb og utvikle seg til f.eks. et CL-gruppespill. Allikevel vil store salg innebære salg av store profiler som derav svekker laget og dens mulighet for suksess.

Jeg har ingen tvil om at Molde er svært god på dette. Skulle det derimot komme en klubb å by 100m+ for Mannsverk eller Brynhildsen, burde man i mine øyne selge. Dette må sees opp mot årsbudsjettet. Hvis man selger Fofana, Brynhildsen og Mannsverk for 300m til sammen (ikke realistisk, men for eksempelet), ville man ha dekket nesten tre årsbudsjetter.

Molde er mer enn Molde i Eliteserien og de pengene vil gjøre underverker for resten av klubben.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stoodeh skrev: ons jan 04, 2023 11:18 am
PapaSmurf skrev: ons jan 04, 2023 9:46 am Hører jo kilder i MFK si at Glimt er så ræva på speiding at deres speiding er å sondere markedet for spillere andre klubber lukter på og så gå etter dem.

Det er jo en del gentlemans agreements som brytes, men Glimt er notorisk kjent for å gi faen i kutyme og etikette. Glimts ledelse er ikke spesielt godt likt av de andre lagene. Er det en snarvei som kan tas eller en kynisk løsning som kan benyttes i norsk fotball kan du banne på at det er Frode Thomassen som er arkitekt.
Dette har jeg også fått inntrykk av, men har ikke villet sagt noe i frykt for å pirke i vepsebolet. Men siden du først nevner det... Det virker som at de har et litt spesielt opplegg. Jeg klarer blant annet ikke å oppdrive hvem som er speider i B/G, har de egen speider?

Jeg vet at de prøvde seg på mye rart rundt Kristian Eriksen overgangen. Når de innså at de ikke klarte å konkurrere med oss økonomisk. Det var mye som foregikk i kulissene der, F.eks det der med at de først fortalte HamKam at de kunne vente til januar med å hente Eriksen før de snudde totalt. Det var et åpenbart forsøk på å rett og slett finte Molde ut av forhandlingene med en meget god løsning for HamKam før de presenterte det de egentlig ville.
Et uttrykk som kommer i hu: Vær hyggelig med de du møter på veien opp, du møter de samme på veien ned igjen.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Sidekick Joe skrev: ons jan 04, 2023 11:30 am Skjelver ikke akkurat i buksene av det Glimt har drevet med de siste åra. Har svidd av enorme summer på å hente hjem gamle helter, ikke er det lurt og ikke kan det være spesielt bærekraftig. Rosenborg har forstått det og henter smart, blir nok vår største konkurrent i år.
Bodø er nok den klart største konkurrenten i år og har kanskje for første gang forsterket seg i løpet av vinteren (Omar mot Sampsted) og ikke mistet så mange viktige brikker (Solbakken mindre viktig i fjor).

Samtidig så virker det som de gjør veldig mye rart. Ryktes to nye venstrebacker inn og de hentet Omar. Hvis jeg var Brice ville jeg vært pissed. Samme om jeg var Hagen (spesielt om Bodø var vanskelige med å selge). Samme hvis jeg var Salvesen. Samtidig har Bodøspillere snart en flopprosent nær 100 i utlandet. Å hente og selge spillere må bli vanskelig for de i årene som kommer. Selvsagt i tillegg til at de satser mye av økonomien i år. Hva skjer om de mot formodning har en dårlig sesong?

Rosenborg gjør dessverre mer rett, men har mindre ressurser og har også en vei å gå (dårligere seeding feks). Ser de som en farlig konkurrent snart, men Bodø er nok sterkest i år med en knallhard kortsiktig satsing.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»