Molde FK 2023. Klubbtråd.

Svar
stoodeh

Re: Molde FK 2023. Klubbtråd.

Legg inn av stoodeh »

Jobs99 skrev: tir mar 28, 2023 10:33 pm Hva er status på Bjørnbakk? han spilte i februar
Siste jeg hørte var at han ville være klar til sesongstart, men det begynner å bli en liten stund siden.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Jeg tenker Eirik Haugan ikke ville tapt duellen Østigård gjorde, og han ville ha løpt opp spissen til Georgia. Kanskje fordi han også ville tatt et skritt tilbake i situasjonen og fordi han er raskere.

Men ifølge Kalle og Fostervoll så er han nå andrevalg på midten i backrekka. Når skjedde det?

Federin

Legg inn av Federin »

Angående skade på Berisha, så ligger det en post fra i går på #naustamolde hvor han hopper fra Nausta. Det virker betryggende!

andzyyyy

Legg inn av andzyyyy »

Vet det toget sikkert er gått og jeg er egentlig glad han ikke er med mtp belastning, men tenk hva boksåpneren Eikrem kunne gjort for landslaget i går. I en slags fri-rolle der fremme hadde han lagt opp til flere store sjanser det er jeg helt sikker på. Men han løper ikke nok bakover så da er det vel uaktuelt for Ståle Salvatore å ta han ut.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: ons mar 29, 2023 11:26 am Jeg tenker Eirik Haugan ikke ville tapt duellen Østigård gjorde, og han ville ha løpt opp spissen til Georgia. Kanskje fordi han også ville tatt et skritt tilbake i situasjonen og fordi han er raskere.

Men ifølge Kalle og Fostervoll så er han nå andrevalg på midten i backrekka. Når skjedde det?
Jeg tror ikke man har en førsterekke blant stopperne. Det er mange kamper og det vil bli mye spilletid på alle som ikke er skada.

Jeg syns vi har en fin rekke med relativt jevngode stoppere. Så det er litt hipp som happ hvem som starter en kamp.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Eirik Haugan er ikke noe hurtigtog han heller.

Den eneste av stopperne våre med internasjonal fart er vel Sheriff. Får håpe at han kan spille i playoff når den tid kommer.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

HarryH skrev: ons mar 29, 2023 3:18 pm Eirik Haugan er ikke noe hurtigtog han heller.

Den eneste av stopperne våre med internasjonal fart er vel Sheriff. Får håpe at han kan spille i playoff når den tid kommer.
Bjørnbak har også bra fart

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det skal sies at Haugan ikke er direkte treg. Klart raskere enn Strandberg for eksempel. Jeg kommer aldri til å glemme at Haugan løp opp Mvuka og avverget mål en vakker septemberdag i Bodø. Et løp og en takling som definerte sesongen 2022.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

HarryH skrev: ons mar 29, 2023 8:04 pm Det skal sies at Haugan ikke er direkte treg. Klart raskere enn Strandberg for eksempel. Jeg kommer aldri til å glemme at Haugan løp opp Mvuka og avverget mål en vakker septemberdag i Bodø. Et løp og en takling som definerte sesongen 2022.
Hele den kampen definerte sesongen 2022. Fantastisk herlig match hvor nøkkelspillere virkelig stod fram. Og Knudtzon sin ikoniske interaksjon med Glimt-supporterne huskes også i lang tid.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Var helt magisk hele kampen.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Fredrik Ulvestad har ikke vært i Molde enda. Kan han være en Mannsverk back-up?

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Hmm skrev: ons mar 29, 2023 11:26 am Jeg tenker Eirik Haugan ikke ville tapt duellen Østigård gjorde, og han ville ha løpt opp spissen til Georgia. Kanskje fordi han også ville tatt et skritt tilbake i situasjonen og fordi han er raskere.

Men ifølge Kalle og Fostervoll så er han nå andrevalg på midten i backrekka. Når skjedde det?
Hæ? Når har de prestert å si dette da? Hvem er liksom førstevalg?

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Vil det komme inn noen storfisker i morgen med deadline day. Eller må en klare seg med de en har. Blir nok en fin test mot Bodø søndag for MFK.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kongemannen skrev: tor mar 30, 2023 8:40 pm Vil det komme inn noen storfisker i morgen med deadline day. Eller må en klare seg med de en har. Blir nok en fin test mot Bodø søndag for MFK.
Jeg blir overrasket om det kommer inn flere. Men jeg hadde gjerne sett Jo Inge inn i stallen.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Berget glimtet til i enkeltkamper han, er vel blitt litt gammel nu , tidens tann gnager jo på omtrent alle.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Hvordan vil VAR spille inn for Molde FK. Vil en vinne på det eller tape. Vil jo drepe litt av gleden ved mål når en brått kan bli vartatt. Vil ikke flere dommere gi mer søl.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Kongemannen skrev: tor mar 30, 2023 9:17 pm Hvordan vil VAR spille inn for Molde FK. Vil en vinne på det eller tape. Vil jo drepe litt av gleden ved mål når en brått kan bli vartatt. Vil ikke flere dommere gi mer søl.
Vil sikkert være en del tilfeldig, men vil nok være en fordel for lag som oftere er i motstanders 16-meter enn i egen. Da får man hvertfall ikke straffe mot og marginale offside mål mot seg..

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Kongemannen skrev: tor mar 30, 2023 9:17 pm Hvordan vil VAR spille inn for Molde FK. Vil en vinne på det eller tape. Vil jo drepe litt av gleden ved mål når en brått kan bli vartatt. Vil ikke flere dommere gi mer søl.
Jeg er veldig positiv til VAR, spesielt med nivået norske dommere er på. Vi får en veldig enkel versjon av VAR som er meget greit, her får dommere muligheten til å se vanskelige situasjoner om igjen, som er bra. Jeg forstår de som mener at det tar bort spontaniteten, men personlig så synes jeg ikke at det tar bort fra opplevelsen. Jeg tror også VAR gagner mer angripende lag som f.eks Molde siden det blir vanskeligere for lag å spille skittent, og større sannsynlighet for å få tildelt straffe.

I tillegg er jeg også en av de som mener at vi må følge utviklingen. Ja, mange mener at dette er en dum tankegang, men det er faktisk veldig viktig med tanke på hvor seriøst folk tar Eliteserien. Jeg tror nok "folk flest" synes dette er en positiv utvikling. Og i tilfelle noen lurer så er ikke vi her inne "folk flest".

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg sier som Arve Hjelseth.

VAR har drept det viktigste med fotballen. Den spontane gleden. Den er nå byttet ut med lettelse over at VAR ikke stopper målet.

I går gikk de store gigantene innen IT ut og ba folk roe med utviklingen av AI.
Og det støtter jeg.

Bare fordi det er teknisk mulig er det ikke dermed sagt at man MÅ gjøre noe.

Med VAR fjernet man mye av fotballens sjarm. Og i retur fikk vi lite. Det er fortsatt dommere som vurderer ting forskjellig. I en kamp er en forseelse hands, i den neste kampen er det ikke hands.

Så i min verden er det ikke verdt det. Vi er ikke nærmere rettferdighet enn vi var før. Feilene florerer med og uten VAR.

Og når man i tillegg sitter med lupe og sjekker offsider på et par centimeter når man vet feilmarginen kan være opp mot 30 cm i England er det skremmende. Og om jeg har forstått det rett vil de norske kameraene ha enda færre bilder i sekundet, noe som i såfall øker feilmarginen.

Og til slutt vil jeg si at VAR light som man kaller det i Norge skremmer meg ekstra mye. Når man ser hvor lite konsekvent fullverdig VAR er lukter det trøbbel laaaang vei.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er smålig nok til at jeg ergrer meg over at media hele tiden sier Botheim satte norsk overgangsrekord. Haaland ble solgt for 80 mill før Botheim.

Men det er kjedelig for Glimt at de har stolt på Russere. Det må man aldri gjøre. Nå sitter de der med 40 mill i inntekt.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Tiden vil vel vise om det blir noen suksess med VAR. Kanskje tar jeg feil, men jeg har vertfall ikke bestemt meg på forhånd om det ene eller det andre.
Vi bør gi det en ærlig sjanse, gjerne litt lengre enn første runde i eliteserien også, siden det garantert blir en tilpasningsperiode. Det blir vel uansett leven på twitter ved den minste feil.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stoodeh skrev: tor mar 30, 2023 11:08 pm Tiden vil vel vise om det blir noen suksess med VAR. Kanskje tar jeg feil, men jeg har vertfall ikke bestemt meg på forhånd om det ene eller det andre.
Vi bør gi det en ærlig sjanse, gjerne litt lengre enn første runde i eliteserien også, siden det garantert blir en tilpasningsperiode. Det blir vel uansett leven på twitter ved den minste feil.
VAR har ikke fått orden på konsekvent dømming.
Og det er mulig å unnskylde der dommer ikke har video, men med video så syns jeg rett og slett inkonsekvensen er ødeleggende.

Jeg har gitt det en ærlig sjanse. Men jeg liker det ikke.

Får vi i det minste se de kvalmende offsidestrekene på storskjerm eller blir det reklame for Møre Renhold for oss som er fysisk på kamp?

mr.anderson

Legg inn av mr.anderson »

Synes det er en mildt sagt overdrivelse å si at VAR har drept den spontane gleden og mye av sjarmen i fotball. Og kan ikke skjønne noe annet enn at feilprosenten totalt sett har gått ned med VAR. Vet ikke om de har noen gode tall på det ennå.

Det som irriterer meg noe voldsomt med VAR er hvor utrolig lang tid det tar enkelte ganger. Trenger de virkelig 5 minutter for å se om en spiller er i offside eller ikke? Har de ikke teknologi til å dra de linjene innen få sekunder? Hvis det er så stor tvil at de ikke klarer å se det innen 30 sekunder så la det gå angripende lag til gode eller noe sånt. Ikke vet jeg, men de må få kuttet ned tiden det tar før de klarer å ta en avgjørelse.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det Arve skriver i denne kronikken er jeg 100% enig i selv om jeg ikke kommer til å slutte å se på. Enn så lenge.

https://panorama.himolde.no/2021/03/19/ ... l-en-venn/

mr.anderson

Legg inn av mr.anderson »

Ellers så lo jeg godt at denne: https://www.rbnett.no/sport/moldefk/i/X ... skremmende
– Nå er jeg nødt til å stikke litt, for sånne ting gnager meg litt, starter Moe og sikter til et utspill fra ledere i en annen norsk eliteserieklubb:

– De går ut og stiller spørsmål ved vår pengebruk. Vi kjøper gode spillere som gir oss noe ekstra, og vi har tjent pengene sjøl. De er kritiske til det vi gjør, og en liten måned etterpå går de i dundrende underskudd som de får dekt av eieren sin. Det er skremmende, sier Erling Moe.
Tenk om det var MFK som gikk 42-43 millioner i underskudd og Røkke måtte punge ut. Da hadde det blitt et jækla bråk helt til seriestart, minst. Men når det er Vålerenga så er det tydeligvis ikke så farlig. At det skjer i en klubb ledet av Jonsson og spesielt Fagermo er ekstra komisk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

mr.anderson skrev: tor mar 30, 2023 11:48 pm Ellers så lo jeg godt at denne: https://www.rbnett.no/sport/moldefk/i/X ... skremmende
– Nå er jeg nødt til å stikke litt, for sånne ting gnager meg litt, starter Moe og sikter til et utspill fra ledere i en annen norsk eliteserieklubb:

– De går ut og stiller spørsmål ved vår pengebruk. Vi kjøper gode spillere som gir oss noe ekstra, og vi har tjent pengene sjøl. De er kritiske til det vi gjør, og en liten måned etterpå går de i dundrende underskudd som de får dekt av eieren sin. Det er skremmende, sier Erling Moe.
Tenk om det var MFK som gikk 42-43 millioner i underskudd og Røkke måtte punge ut. Da hadde det blitt et jækla bråk helt til seriestart, minst. Men når det er Vålerenga så er det tydeligvis ikke så farlig. At det skjer i en klubb ledet av Jonsson og spesielt Fagermo er ekstra komisk.
Jeg har flirt mye av det der sjøl.

Oh! The irony!!

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 9:38 pm Jeg sier som Arve Hjelseth.

VAR har drept det viktigste med fotballen. Den spontane gleden. Den er nå byttet ut med lettelse over at VAR ikke stopper målet.

I går gikk de store gigantene innen IT ut og ba folk roe med utviklingen av AI.
Og det støtter jeg.

Bare fordi det er teknisk mulig er det ikke dermed sagt at man MÅ gjøre noe.

Med VAR fjernet man mye av fotballens sjarm. Og i retur fikk vi lite. Det er fortsatt dommere som vurderer ting forskjellig. I en kamp er en forseelse hands, i den neste kampen er det ikke hands.

Så i min verden er det ikke verdt det. Vi er ikke nærmere rettferdighet enn vi var før. Feilene florerer med og uten VAR.

Og når man i tillegg sitter med lupe og sjekker offsider på et par centimeter når man vet feilmarginen kan være opp mot 30 cm i England er det skremmende. Og om jeg har forstått det rett vil de norske kameraene ha enda færre bilder i sekundet, noe som i såfall øker feilmarginen.

Og til slutt vil jeg si at VAR light som man kaller det i Norge skremmer meg ekstra mye. Når man ser hvor lite konsekvent fullverdig VAR er lukter det trøbbel laaaang vei.

Det vil gjøres feil uavhengig om man har VAR eller ikke, ja. Men de vil helt klart være færre med VAR. Og ikke minst blir de aller største feilene luket bort, som er veldig bra. Personlig synes jeg ikke det er så sjarmerende med alle disse ekstreme feilene, som man fint kan ta bort med VAR.
Sist redigert av Champis den fre mar 31, 2023 12:22 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: fre mar 31, 2023 12:16 am
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 9:38 pm Jeg sier som Arve Hjelseth.

VAR har drept det viktigste med fotballen. Den spontane gleden. Den er nå byttet ut med lettelse over at VAR ikke stopper målet.

I går gikk de store gigantene innen IT ut og ba folk roe med utviklingen av AI.
Og det støtter jeg.

Bare fordi det er teknisk mulig er det ikke dermed sagt at man MÅ gjøre noe.

Med VAR fjernet man mye av fotballens sjarm. Og i retur fikk vi lite. Det er fortsatt dommere som vurderer ting forskjellig. I en kamp er en forseelse hands, i den neste kampen er det ikke hands.

Så i min verden er det ikke verdt det. Vi er ikke nærmere rettferdighet enn vi var før. Feilene florerer med og uten VAR.

Og når man i tillegg sitter med lupe og sjekker offsider på et par centimeter når man vet feilmarginen kan være opp mot 30 cm i England er det skremmende. Og om jeg har forstått det rett vil de norske kameraene ha enda færre bilder i sekundet, noe som i såfall øker feilmarginen.

Og til slutt vil jeg si at VAR light som man kaller det i Norge skremmer meg ekstra mye. Når man ser hvor lite konsekvent fullverdig VAR er lukter det trøbbel laaaang vei.

Det vil være gjøre feil uavhengig om man har VAR eller ikke, ja. Men de vil helt klart være færre med VAR. Og ikke minst blir de aller største feilene luket bort, som er veldig bra. Personlig synes jeg ikke det er så sjarmerende med alle disse ekstreme feilene, som man fint kan ta bort med VAR.
Se på Norge - Spania.

Hurra for VAR. Ikke sant?

Den klareste straffen på denne siden av nyttår.

Men som sagt. Det å få fjernet alle feil forstår jeg er umulig. Men VAR er inkonsekvent. Det sliter jeg med. En kamp er noe straffe, en annen kamp er det ikke straffe.

Se Molde - Ferencvaros. Playoff til CL.

Første omgang, en ungarer stanser ballen med hånda inne i feltet. Blir ikke sett på.

Omgangen etter, Brynhildsen blir skutt i overarmen som ligger inntil kroppen. Straffe.

DET er usjarmerende det.

mr.anderson

Legg inn av mr.anderson »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 11:41 pm Det Arve skriver i denne kronikken er jeg 100% enig i selv om jeg ikke kommer til å slutte å se på. Enn så lenge.

https://panorama.himolde.no/2021/03/19/ ... l-en-venn/
Med all mulig respekt, dette framstår litt som at man er i overkant besatt av et tema, og at det er dette som ødelegger for han. Ser en god del fotball på tv fra mange ligaer og kan vel ikke akkurat påstå at fansen ikke jubler spontant ved scoringer i frykt for at VAR skal bryte inn. Det høres veldig merkelig ut for meg. I tillegg er det jo ikke sånn at mål ikke kunne bli annullert før VAR. Annullerte mål skjer rett som det er. Med den logikken er det jo litt rart at Hjelseth ikke hadde dette problemet før VAR, da hvert eneste mål kan i teorien bli annullert av mange forskjellige grunner. Igjen, det virker for meg som at man har et overdrevet fokus på dette om det er så ille at man må slutte å se på fotball.

Googlet meg fram til dette:
Data from ESPN shows that 120 incidents during the 2021/22 season were directly affected by the use of VAR, averaging at 0.32 per game. From those decisions, 47 led to goals being given, while another 43 led to goals being disallowed. There were also 38 penalties awarded, 15 of which were because of handball.


Dette var forøvrig i England og nærmere bestemt Premier League (380 ligakamper i løpet av en sesong). Men det blir et voldsomt fokus på det de gangene VAR er involvert. Dog er jeg som sagt helt enig i at det tar for lang tid. De gangene de står der i flere minutter og venter må man luke ut etter min mening.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 12:18 am
Champis skrev: fre mar 31, 2023 12:16 am
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 9:38 pm Jeg sier som Arve Hjelseth.

VAR har drept det viktigste med fotballen. Den spontane gleden. Den er nå byttet ut med lettelse over at VAR ikke stopper målet.

I går gikk de store gigantene innen IT ut og ba folk roe med utviklingen av AI.
Og det støtter jeg.

Bare fordi det er teknisk mulig er det ikke dermed sagt at man MÅ gjøre noe.

Med VAR fjernet man mye av fotballens sjarm. Og i retur fikk vi lite. Det er fortsatt dommere som vurderer ting forskjellig. I en kamp er en forseelse hands, i den neste kampen er det ikke hands.

Så i min verden er det ikke verdt det. Vi er ikke nærmere rettferdighet enn vi var før. Feilene florerer med og uten VAR.

Og når man i tillegg sitter med lupe og sjekker offsider på et par centimeter når man vet feilmarginen kan være opp mot 30 cm i England er det skremmende. Og om jeg har forstått det rett vil de norske kameraene ha enda færre bilder i sekundet, noe som i såfall øker feilmarginen.

Og til slutt vil jeg si at VAR light som man kaller det i Norge skremmer meg ekstra mye. Når man ser hvor lite konsekvent fullverdig VAR er lukter det trøbbel laaaang vei.

Det vil være gjøre feil uavhengig om man har VAR eller ikke, ja. Men de vil helt klart være færre med VAR. Og ikke minst blir de aller største feilene luket bort, som er veldig bra. Personlig synes jeg ikke det er så sjarmerende med alle disse ekstreme feilene, som man fint kan ta bort med VAR.
Se på Norge - Spania.

Hurra for VAR. Ikke sant?

Den klareste straffen på denne siden av nyttår.

Men som sagt. Det å få fjernet alle feil forstår jeg er umulig. Men VAR er inkonsekvent. Det sliter jeg med. En kamp er noe straffe, en annen kamp er det ikke straffe.

Se Molde - Ferencvaros. Playoff til CL.


Første omgang, en ungarer stanser ballen med hånda inne i feltet. Blir ikke sett på.

Omgangen etter, Brynhildsen blir skutt i overarmen som ligger inntil kroppen. Straffe.

DET er usjarmerende det.

Selvsagt vil ikke dette fungere på eksakt samme måte i alle land, i alle turneringer, med alle de forskjellige dommerne og VAR-dommerne - til enhver tid.

Og så må man fortsatt innse at reglene i fotball fortsatt må tolkes. Det er mange faktorer i spill når det gjelder forskjellige situasjoner, og jeg har ingen problemer med å se at situasjonen med Ødegaard er en situasjon ikke alle vil dømme på - selv om jeg definitivt ville gjort det. Så uansett hvor konsekvent bruken blir, så vil det fortsatt være sånn at avgjørelser skal tas basert på en tolkning av de forskjellige situasjonene. I tillegg er det sånn at VAR ikke går inn og tar feil dommerne gjør - de tar kun de grove feilene når det gjelder straffesituasjoner. Det betyr at noen ganger blir det dømt billige straffer, andre ganger får man ikke en ganske klar straffe. Og dette er også vurderinger som aldri vil bli gjort klink likt i de forskjellige VAR-rommene til enhver tid.

Tenker man etter, så har man før VAR sin tid, sett helt ekstremt avgjørende, groteske dommerfeil i en del viktige kamper opp gjennom årene, både i Norge og i diverse internasjonale turneringer. Dette er feil som man i dag vill tenkt at ville vært ekstremt ødeleggende for fotballen, og disse feilene er rensket bort.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»