Friidrettssesongen 2023

Svar
Atom Vinter

Re: Friidrettssesongen 2023

Legg inn av Atom Vinter »

Gilje Nordås tar en norsk rekord fra familien Ingebrigtsen. Henriks 7.45.54 på 3000 ble slått med 15 hundredeler. Tiden er nesten 22 sekunder svakere enn verdensrekorden som ble satt sist uke og Jakob løper etter planen distansen i EM kommende helg.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Mondo 6,22 og ny verdensrekord i Clermont-Ferrand!

HarryH

Legg inn av HarryH »

Blir spennende å følge Narve Gilje Nordås denne sesongen. Virker som samarbeidet med Gjert fungerer godt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

janesaj skrev: søn feb 26, 2023 4:07 pm Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.
Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm
janesaj skrev: søn feb 26, 2023 4:07 pm Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.
Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Riktignok er Tyrkia et jordskjelvutsatt land og Istanbul ligger i et område som kan rammes av jordskjelv. Men akkurat dette skjelvet hendte langt borte fra Istanbul. Det er som om man ikke skal dra til EM i Verona fordi det har vært et jordskjelv i Berlin.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

oddvar_kjempebra skrev: man feb 27, 2023 9:08 am
Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm
janesaj skrev: søn feb 26, 2023 4:07 pm Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.
Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Riktignok er Tyrkia et jordskjelvutsatt land og Istanbul ligger i et område som kan rammes av jordskjelv. Men akkurat dette skjelvet hendte langt borte fra Istanbul. Det er som om man ikke skal dra til EM i Verona fordi det har vært et jordskjelv i Berlin.
Jeg synes også det er gøy med geografi, men det er ikke som om min hypotese er særlig kontroversiell (ikke at du skrev det heller, men). Hvis Berlin og Verona lå i samme land, og Berlin helt nylig hadde hatt en av de verste jordskjelvkatastrofene man har sett, og Verona også lå i et jordskjelvutsatt område, hadde mange vært engstelige for å dra dit og. Sånn er'e.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Atom Vinter skrev: man feb 27, 2023 1:18 pm
oddvar_kjempebra skrev: man feb 27, 2023 9:08 am
Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm

Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Riktignok er Tyrkia et jordskjelvutsatt land og Istanbul ligger i et område som kan rammes av jordskjelv. Men akkurat dette skjelvet hendte langt borte fra Istanbul. Det er som om man ikke skal dra til EM i Verona fordi det har vært et jordskjelv i Berlin.
Jeg synes også det er gøy med geografi, men det er ikke som om min hypotese er særlig kontroversiell (ikke at du skrev det heller, men). Hvis Berlin og Verona lå i samme land, og Berlin helt nylig hadde hatt en av de verste jordskjelvkatastrofene man har sett, og Verona også lå i et jordskjelvutsatt område, hadde mange vært engstelige for å dra dit og. Sånn er'e.
Det var akkurat det som var poenget mitt. At det er irrasjonelt å frykte Istanbul bare fordi det ligger i det samme landet som hvor jordskjelvet var. Men at folk er irrasjonelle er jo ikke noe nytt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm
janesaj skrev: søn feb 26, 2023 4:07 pm Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.
Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Nordås står over for å trene. Har altså ingenting med jordskjelvet å gjøre.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

janesaj skrev: tir feb 28, 2023 3:12 pm
Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm
janesaj skrev: søn feb 26, 2023 4:07 pm Nordås har meldt forfall til innendørs-EM etter rekordløpet sitt. Også reserve Svela har meldt forfall. Så da er vi nede i 19 utøvere, noe som fortsatt vil være rekordmange i et innendørs-EM.

Synes det er merkelig at Nordås tydeligvis valgte KM i Rogaland over EM, men greit nok.
Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Nordås står over for å trene. Har altså ingenting med jordskjelvet å gjøre.
Dette er upresist, limer inn fra Stavanger Aftenblad sin sak:

Mandag forteller jærbuen at han ikke kommer til å delta i innendørs EM.

Mange konkurranser
– Hovedgrunnen er at det har blitt mange konkurranser i det siste. Jeg måtte veie opp de positive og negative sidene, for det kunne blitt for mange løp når jeg nå skal inn i en mengdetreningsperiode. Det hadde blitt fjerde konkurranse på kort tid. Det kan bli litt for mye, selv om det helt sikkert kunne gått fint, sier han og legger til:

– Situasjonen i Tyrkia etter jordskjelvet spiller også inn.

– Enkelte vil kanskje stusse over at du løper kretsmesterskap, men ikke EM?

– Jeg skjønner at folk kan reagere på det, men av og til må du veie opp argumentene for og mot. Kretsmesterskapet krevde en kjøretur på åtte minutter, hvor jeg ikke trengte å lade opp noe på forhånd. Det krevde ikke reising og flere forsøk med et større opplegg. Jeg tok det som en treningsøkt litt på sparket. Det er ikke alltid en trenger å reise land og strand for å konkurrere, sier Gilje Nordås.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Atom Vinter skrev: tir feb 28, 2023 3:24 pm
janesaj skrev: tir feb 28, 2023 3:12 pm
Atom Vinter skrev: søn feb 26, 2023 4:12 pm

Virker som mange utøvere rundt om i Europa er engstelige for å dra til Tyrkia etter jordskjelvkatastrofen. Narve var jo også veldig engstelig for å reise ut i deler av pandemitidene, så egentlig ikke så overraskende, dette.
Nordås står over for å trene. Har altså ingenting med jordskjelvet å gjøre.
Dette er upresist, limer inn fra Stavanger Aftenblad sin sak:

Mandag forteller jærbuen at han ikke kommer til å delta i innendørs EM.

Mange konkurranser
– Hovedgrunnen er at det har blitt mange konkurranser i det siste. Jeg måtte veie opp de positive og negative sidene, for det kunne blitt for mange løp når jeg nå skal inn i en mengdetreningsperiode. Det hadde blitt fjerde konkurranse på kort tid. Det kan bli litt for mye, selv om det helt sikkert kunne gått fint, sier han og legger til:

– Situasjonen i Tyrkia etter jordskjelvet spiller også inn.

– Enkelte vil kanskje stusse over at du løper kretsmesterskap, men ikke EM?

– Jeg skjønner at folk kan reagere på det, men av og til må du veie opp argumentene for og mot. Kretsmesterskapet krevde en kjøretur på åtte minutter, hvor jeg ikke trengte å lade opp noe på forhånd. Det krevde ikke reising og flere forsøk med et større opplegg. Jeg tok det som en treningsøkt litt på sparket. Det er ikke alltid en trenger å reise land og strand for å konkurrere, sier Gilje Nordås.
OK. Merkelig at ikke NRK fikk med seg det, da. Men synes jo uansett det virker som han ville ha deltatt om Gjert hadde gitt "klarsignal", og at jordskjelvsituasjonen bare var en bifaktor som dro det enda lenger til den siden. Forstår jo for øvrig argumentene, men tror ikke det hadde kostet mye å dra med tanke på utendørssesongen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Da er tråd for innendørs-EM ute.

Starter på torsdag!

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Sondre Guttormsen vant og brøt 6-meteren.

Sist redigert av bennetcerf den lør mar 11, 2023 7:15 am, redigert 1 gang totalt.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Helt sykt artig med Guttormsen. VG som ikke synes at han var en av de beste hundre utøverne i Norge i 2022 bør skamme seg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Team Ingebrigtsen skrev: lør mar 11, 2023 7:14 am Helt sykt artig med Guttormsen. VG som ikke synes at han var en av de beste hundre utøverne i Norge i 2022 bør skamme seg.
Det var han vel ikke heller. Han var ikke en gang Norges beste i stavsprang. I 2023, derimot ... Dette her er jo en helt ekstrem utvikling. Alle trodde vel at Lillefosse skulle stikke fra og at Guttormsene ikke hadde så veldig mye mer inne enn det de allerede hadde vist. Lurer på om det der har motivert dem litt, får se om lillebror kommer etter snart.

anbessa

Legg inn av anbessa »

bennetcerf skrev: lør mar 11, 2023 7:11 am Sondre Guttormsen vant og brøt 6-meteren.

Wow wow wow! Helt spinnvilt. Det er ikke mange som har svingt seg over seks meter, så dette ranker HØYT blant norske friidrettsprestasjoner!

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Skraevadottir skrev: lør mar 11, 2023 7:31 am
Team Ingebrigtsen skrev: lør mar 11, 2023 7:14 am
Helt sykt artig med Guttormsen. VG som ikke synes at han var en av de beste hundre utøverne i Norge i 2022 bør skamme seg.
Det var han vel ikke heller. Han var ikke en gang Norges beste i stavsprang. I 2023, derimot ... Dette her er jo en helt ekstrem utvikling. Alle trodde vel at Lillefosse skulle stikke fra og at Guttormsene ikke hadde så veldig mye mer inne enn det de allerede hadde vist. Lurer på om det der har motivert dem litt, får se om lillebror kommer etter snart.
Er du gal mann :D :D
Jeg hadde han topp-50 allerede i 2022, som du finner i en tråd om temaet her på FD :)
Jeg tror forresten ikke du finner mange her som IKKE så for seg en mangeårig duell mellom Lillefosse og Guttormsen også i 2022 :D

viewtopic.php?t=1828&start=40

lund

Legg inn av lund »

Hadde det ikke vært for Duplantis, hadde man jo regnet dette som en helt enorm prestasjon. Noe det for så vidt dog er.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Team Ingebrigtsen skrev: lør mar 11, 2023 7:48 am
Skraevadottir skrev: lør mar 11, 2023 7:31 am
Team Ingebrigtsen skrev: lør mar 11, 2023 7:14 am
Helt sykt artig med Guttormsen. VG som ikke synes at han var en av de beste hundre utøverne i Norge i 2022 bør skamme seg.
Det var han vel ikke heller. Han var ikke en gang Norges beste i stavsprang. I 2023, derimot ... Dette her er jo en helt ekstrem utvikling. Alle trodde vel at Lillefosse skulle stikke fra og at Guttormsene ikke hadde så veldig mye mer inne enn det de allerede hadde vist. Lurer på om det der har motivert dem litt, får se om lillebror kommer etter snart.
Er du gal mann :D :D
Jeg hadde han topp-50 allerede i 2022, som du finner i en tråd om temaet her på FD :)
Jeg tror forresten ikke du finner mange her som IKKE så for seg en mangeårig duell mellom Lillefosse og Guttormsen også i 2022 :D

viewtopic.php?t=1828&start=40
Jeg pleier å styre unna kåringer og rangeringer. Eller, jeg prøver i hvert fall. Topp 50 høres for meg litt drøyt ut. Skal uansett se på den lenka. Ja da, helt klart at det kom til å bli en duell mellom Lillefosse og brødrene brothers; det har vel absolutt alle tenkt, men jeg så for meg at Lillefosse skulle distansere dem ganske tidlig der. Lillefosse er ekstremt friidrettstalent som kunne blitt god i det meste, egentlig, selv om han ser ut som en spurv. Litt som Skotheim.

Edit: Haha, og så er det første som kommer opp når jeg klikker på lenka en av mine kommentarer...

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Uhyre moro med Guttormsen! (kun 14 stavhoppere gjennom tidene har klart 6m sa kommentatoren) :)

anbessa

Legg inn av anbessa »

sertono skrev: lør mar 11, 2023 8:06 am Uhyre moro med Guttormsen! (kun 14 stavhoppere gjennom tidene har klart 6m sa kommentatoren) :)
Jepp. Topp15 gjennom alle tider. Det er sterkt. Kun et par friidrettsutøvere og noen vintersportaktører som matcher det i Norge.

janesaj

Legg inn av janesaj »

bennetcerf skrev: lør mar 11, 2023 7:11 am Sondre Guttormsen vant og brøt 6-meteren.
Helt fantastisk av Sondre!! Var jo ingen tvil om at han hadde det inne i den konkurransen hvor han hoppet 5.90 tidligere i år, men å faktisk gjøre det er en helt enorm prestasjon! Tenk at vi har en norsk stavhopper som har hoppet 6 meter. Hvem skulle trodd det bare for få år siden? Man tror liksom ikke at det er sant selv etter at man har sett det utallige ganger :D

Årets norske idrettsprestasjon så langt, uten tvil.

Disse 24 utøverne har svingt seg over 6 meter i stavhistorien, innendørs og utendørs:

Mondo Duplantis 6.22
Renaud Lavillenie 6.16
Sergey Bubka 6.15
Steven Hooker 6.06
Sam Kendricks 6.06
Chris Nilsen 6.05
Maxim Tarasov 6.05
Brad Walker 6.04
Okkert Brits 6.03
Jeff Hartwig 6.03
Thiago Braz 6.03
Rodion Gataullin 6.02
Piotr Lisek 6.02
Igor Trandenkov 6.01
Björn Otto 6.01
Jean Galfione 6.00
Daniel Ecker 6.00
Tim Lobinger 6.00
Toby Stevenson 6.00
Paul Burgess 6.00
Shawnacy Barber 6.00
Timur Morgunov 6.00
KC Lightfoot 6.00
Og nå altså: Sondre Guttormsen 6.00

Litt av et felt han skriver seg inn i med dette!

Exes

Legg inn av Exes »

Typisk at når Norge får frem en sånn stavhopper så konkurrerer han mot det som er/kommer til å bli tidenes største stavhopper og således har liten sjanse på gull i mesterskap.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Exes skrev: lør mar 11, 2023 9:04 am Typisk at når Norge får frem en sånn stavhopper så konkurrerer han mot det som er/kommer til å bli tidenes største stavhopper og således har liten sjanse på gull i mesterskap.
Skjønner hva du mener, men han har jo forsåvidt allerede et mesterskapsgull, siden han vant innendørs-EM forrige helg. Som også for øvrig gjør denne prestasjonen enda litt villere, i og med all reisingen han har gjort i det siste, fra USA til Europa og så tilbake til USA igjen på så kort tid...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Ut fra det jeg så i 2022 så overrasker det meg at SG hopper 6,00...

janesaj

Legg inn av janesaj »

return_of_drakkar skrev: lør mar 11, 2023 11:38 am Ut fra det jeg så i 2022 så overrasker det meg at SG hopper 6,00...
Er vel første gang siden typ 2018 at han har gått gjennom et helt år uten å være skadet. Da kommer jo også gjerne fremgangen, slik man for eksempel så med Lillefosse i fjor. Bare å håpe at det fortsetter i samme spor, da trenger det ikke å stoppe på 6.00 heller.

Får også håpe at Lillefosse blir trigget av dette og kommer opp på samme nivå til sommeren. Én norsk seksmetershopper er enormt, to hadde vært helt sinnssykt!

janesaj

Legg inn av janesaj »

European Throwing Cup i Leiria pågår denne helgen, fin mulighet for langkasterne til å komme igang med sesongen (men veldig mange av de beste står nå likevel over). Thomas Mardal åpner sesongen med 73.94 og andreplass i slegge. Det er bare snaue meteren bak årsbeste i fjor, så det kan jo love godt. Særlig siden de fleste sliter med å kaste opp mot sitt beste her - Bence Halasz vant på 74.65, mens Pawel Fajdek bare kastet 72 meter. Man kan jo håpe at Mardal kan utfordre persen 76.74 (satt i 2021) senere i sesongen med klaff.

Ellers mest spent på Lotta Flatum i diskos i morgen kveld. Også Sigrid Borge gjør en ganske interessant start i spyd i kveld. Marie-Therese Obst og Steffen Melheim var uttatt i den norske troppen, men de figurerer ikke på startlistene, så da har de vel meldt forfall. Synd at Kaja Mørch Pettersen, som gjorde det bra her i fjor, ikke er med denne gangen. Antar at det atter en gang er skade som står i veien for henne.

Program, startlister og resultater her.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

janesaj skrev: lør mar 11, 2023 1:13 pm
return_of_drakkar skrev: lør mar 11, 2023 11:38 am Ut fra det jeg så i 2022 så overrasker det meg at SG hopper 6,00...
Er vel første gang siden typ 2018 at han har gått gjennom et helt år uten å være skadet. Da kommer jo også gjerne fremgangen, slik man for eksempel så med Lillefosse i fjor. Bare å håpe at det fortsetter i samme spor, da trenger det ikke å stoppe på 6.00 heller.

Får også håpe at Lillefosse blir trigget av dette og kommer opp på samme nivå til sommeren. Én norsk seksmetershopper er enormt, to hadde vært helt sinnssykt!
Dette er sikkert korrekt.
Jeg følger ikke med i samme takt, men det var bare det at i 2022 virket han da "klønete".
Men da nok sine grunner som du sier.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

anbessa skrev: lør mar 11, 2023 8:13 am
sertono skrev: lør mar 11, 2023 8:06 am Uhyre moro med Guttormsen! (kun 14 stavhoppere gjennom tidene har klart 6m sa kommentatoren) :)
Jepp. Topp15 gjennom alle tider. Det er sterkt. Kun et par friidrettsutøvere og noen vintersportaktører som matcher det i Norge.
Nesten, nidelt 16.plass

anbessa

Legg inn av anbessa »

netrebske skrev: lør mar 11, 2023 7:43 pm
anbessa skrev: lør mar 11, 2023 8:13 am
sertono skrev: lør mar 11, 2023 8:06 am Uhyre moro med Guttormsen! (kun 14 stavhoppere gjennom tidene har klart 6m sa kommentatoren) :)
Jepp. Topp15 gjennom alle tider. Det er sterkt. Kun et par friidrettsutøvere og noen vintersportaktører som matcher det i Norge.
Nesten, nidelt 16.plass
Ah, hørte bare de amerikanske kommentatorene. Spørsmålet blir nå om "kråka" Lillefosse har seks meter inne? Enormt å hatt to heeeeelt oppe i toppen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»