Follobanen virker ikke
Re: Follobanen virker ikke
En parodi hele greien. En helt absurd pris for et prestisjeprosjekt som kutter en reisetid på 10 minutter.
Er jo selvfølgelig bra at BaneNor endelig har skjønt såpass, men det har vært en dyr lærepenge. Manglende valutasikring og valg av en entreprenør som senere gikk konkurs kostet 3 milliarder, totalt sprakk vel prosjektet med noe sånt som 6 milliarder kroner. Før de altså leverer noe som ikke virker. Det er vel å ta i å si at BaneNors omdømme har stupt, det var ikke høyt nok i utgangspunktet til å kunne bruke den betegnelsen, men det lille som var har fordampet.malvolio skrev: ↑tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497
Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
For å gjøre farsen komplett så tilbød BaneNor så sent som i august 483 milliarder til entreprenøren for at de skulle ha tunnelen ferdig til 30. oktober, som de var avhengige av for å kunne åpne banen 11. desember. Artikkelen er litt uklar på kontraktsforholdene her, men det skinner gjennom at BaneNor egentlig mener at dette var noe entreprenøren var forpliktet til å fikse uansett, men siden denne gjorde seg vanskelig og truet med å trekke saken til retten - så skulle entreprenøren i stedet loves bonus.
Pålydende 483 millioner. Fordi, som avisen skriver; Styret [mener] det vil være en omdømmebelastning dersom de ikke klarer å åpne banen som planlagt 11. desember. Lurer på hvor godt de selv tenker at de lyktes med akkurat det.
Når man ser at sykehusene må kutte, eldreomsorgen sliter så burde kanskje tiden for disse superstore veiprosjektene være over.Leoparden skrev: ↑lør jan 07, 2023 12:22 am 37milliarder for 22km. Det ligger jo godt i munnen det. Og dette for å spare var det 10 minutter på strekningen?
Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...
Follobanen gav ikke bare mer enn halvparten av datidens reisetid, den frigjøre ekstra spor for gods og jernbanerelative virksomhet - siden nedleggelsen av mye av servicehavneområdet for levering av olje og nødvendigheter, har mye blitt overført til Göteborg, og mye av dette må konsentreres på skinner fremfor på hjul. Den kortere reisetiden betyr at man kan etablere pendelbolig med tilhørende samfunn lengre vekk fra arbeidsstedene i Oslo sentrum og åpne opp for ekstra passasjerfrakt på det som tidlig var en utilstrekkelig bane med seriøse begrensninger.Megapixsel skrev: ↑tor jan 19, 2023 4:36 pm En parodi hele greien. En helt absurd pris for et prestisjeprosjekt som kutter en reisetid på 10 minutter.
Det er dusinvis av liknende prosjekter verden rundt av samme type og klassifisering som Follobanen. Men i noen av disse er den italiensk-spanske entreprenøren AGJV kommet i meget alvorlige problemer fordi skandalen omkring Follobanen som synes å forstørre seg fra uke til uke, har rammet dette selskapet som en tsunami, da det kom meget seriøse tviler om disses kompetanse og troverdighet.
Hva er det med Norge og samferdselsprosjekter? Togstrekninger med ett spor, zznork..vente på kryssende tog. Tunnelprosjekter til 37 milliarder som ikke fungerer. Infrastruktur fra 1800-tallet som har et gigantisk etterslep på vedlikehold...kjøreledning detter ned, signalfeil, sporvekslere som ikke fungerer, innstillinger, buss for tog (wtf)..
Motorveier som tar årevis i utredninger og prosjektering, samt ytterligere mange år å bygge, selv korte biter på 5-6 km.
Hele systemet er dysfunksjonelt, tungrodd og lider i tillegg av et byråkratisk helvete som administrerer galskapen.
På tide å slutte å skylde på at vi har et så utfordrende land med krass natur og høye fjell. Japan har roughly 125 millioner innbyggere. La oss stjele noen tusen ingeniører og arbeidere derfra. Da tipper jeg vi hadde nådd 2023-standard prompte.
Motorveier som tar årevis i utredninger og prosjektering, samt ytterligere mange år å bygge, selv korte biter på 5-6 km.
Hele systemet er dysfunksjonelt, tungrodd og lider i tillegg av et byråkratisk helvete som administrerer galskapen.
På tide å slutte å skylde på at vi har et så utfordrende land med krass natur og høye fjell. Japan har roughly 125 millioner innbyggere. La oss stjele noen tusen ingeniører og arbeidere derfra. Da tipper jeg vi hadde nådd 2023-standard prompte.
Åpningen av Follobanen utsatt igjen. Og nå vil ikke Bane NOR oppgi noen forventet dato for en åpning...
https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16270875
https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16270875
De kunne jo sikret seg ved å oppgi 29. februar som gjenåpningsdato.newsflash skrev: ↑ons jan 25, 2023 5:04 pm Åpningen av Follobanen utsatt igjen. Og nå vil ikke Bane NOR oppgi noen forventet dato for en åpning...
https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16270875
Da har de til enten 2024, 2028, 2032 osv.
Selv Bane NOR burde klare slike romslige frister.
Hvor lenge kan ledelsen leve med dette skandale-prosjektet før de trekker seg (det vil si får sparken)?
Først skulle den åpne i slutten av januar, så 12. februar, nå vet de ingenting. Alt det de gjør nå skulle jo vært utført og testet før banen ble åpnet 11. desember. Gratulerer.
Vi må ikke være så strenge, da. Husk at det er første gang noen bygger en jernbanestrekning.
Ikke minst, og dette føler nok BaneNor blir nevnt altfor sjeldent, så leverte de jo faktisk en jernbane som fungerte. Ikke veldig lenge, men den fungerte og det bør anerkjennes.
Nye utsettelser, hemmelige møter med manglende referater.
https://www.aftenposten.no/norge/i/wAn2 ... rt-uheldig
Denne skandalen bare fortsetter å levere...
https://www.aftenposten.no/norge/i/wAn2 ... rt-uheldig
Denne skandalen bare fortsetter å levere...
Justice 97 skrev: ↑tor jan 26, 2023 11:14 pm Elendigheten vil ingen ende ta for dette fiaskoprosjektet.
Bane Nor lovet en tørr tunnel på Follobanen. Nå sliter de med lekkasjer. Drypp av vann i tunnelen er blant årsakene til at Follobanen er stengt. Nå kan Aftenposten fortelle at tunnelen ble bygget med vrakede deler – ved en feil.
«Ingen drypping eller synlig vann er tillatt overhodet.» Dette står i kontrakten mellom Bane Nor og entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV), som Aftenposten har fått tilgang til. «Kontraktøren skal sørge for en tørr tunnel», heter det. Nå viser det seg at drypp av forurenset vann er blant årsakene til stengingen av Follobanen.
Only in Norway
Kl 07 i dag ble Follobanen åpnet for trafikk igjen.
Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen.
Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen.
Og der står trafikken på Follobanen igjen. Drøyt 24 timer etter at den åpnet igjen. Dette begynner å minne meg om den gamle vitsen med svensken som skulle sjekke blinklyset på bilen og meldte virker, virker ikke, virker, virker ikke.
(jada, det var et tog som sperret, og som ble fjernet ganske raskt. Artig er det læll.)
(jada, det var et tog som sperret, og som ble fjernet ganske raskt. Artig er det læll.)
https://e24.no/naeringsliv/i/GM6P1J/gor ... 5887ec9281
Gorm Frimannslund ferdig som sjef for Bane NOR
Gorm Frimannslund ferdig som sjef for Bane NOR
Frimannslund må gå!MadBum skrev: ↑tir mar 14, 2023 12:10 pm https://e24.no/naeringsliv/i/GM6P1J/gor ... 5887ec9281
Gorm Frimannslund ferdig som sjef for Bane NOR
De bruker ikke være gniene når folk får fyken nei...
For hvor lenge¿ vannleksjer og tuneller kan vi eldre huske at kan være vrient å fikse.InsVerderben skrev: ↑tor mai 25, 2023 4:40 pm Stengt igjen, og for hvilken gang.....?!
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... mproblemer
Reklamasjonssak tenker jeg, så kostnadene blir nok null.
Neida
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute