Follobanen virker ikke

Svar
virrvarr
Innlegg: 445

Re: Follobanen virker ikke

Legg inn av virrvarr »

Justice 97 skrev: fre jan 06, 2023 11:53 pm Ser man det ja. Mat for opposisjonen dette.


Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk vite om underdimensjoneringen på Follobanen allerede lille julaften. Det fremkommer i en e-postkorrespondanse TV 2 og Aftenposten har fått innsyn i.

I e-posten Nygård mottok fra ekspedisjonssjef Are Forbord i departementet 23. desember, står det:

«Beklager å sende dere litt dårlig nytt på lille julaften, men jeg (+Tove og Knut) fikk i kveld en melding fra Gorm om at de har «en alvorlig situasjon med Follobanen.

Etter analysene fra Sintef er det konstatert at anlegget er underdimensjonert. Det betyr at vi ikke er klare for trafikk 27/12. Vi kommer tilbake med en ny prognose for ibruktagelse. Akkurat nå står all trafikk over Ski, men vi regner med å komme igang igjen på det gamle dobbeltsporet i løpet av kort tid.»
Jeg tror faktisk SV er inne på det riktige her: Ansvarspulverisering, underleverandører osv. Det er Bane-Nor som bygger tunellen og all kritikk skal rettes dit. Uansett når dirketøren måtte ha fått informasjon så bør man sparke han på dagen, deretter sprake øvrige dirketører som har med dette å gjøre. Etter at man ha fått drift på dette bør man så omorganisere slik at det er ett jernbaneselskap som har overordnet ansvar for anlegg og togdrift slik vi h adde det under det gamle NSB. få bort tøyset til Høyre og Erna.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

37milliarder for 22km. Det ligger jo godt i munnen det. Og dette for å spare var det 10 minutter på strekningen?

Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

ehall skrev: lør jan 07, 2023 12:11 am Blir som normalt for politikere, Nygård kommer ikke til å gå av for at han har gjort noen dårlig jobb med selve saken, men han sitter utrygt for hvordan han håndterer den i ettertid.

Og om Gorm fortsetter, da bare sementeres at det er umulig å få sparken i det offentlige, for sjelden har man sett noen gjøre en så elendig jobb. Fra å velge entreprenør, til håndteringen når skandalen var et faktum.
Absolutt og Bane Nor (med Gorm i spissen) sitter med det overordnete ansvaret, har i grunn ingen unnskyldninger og bør ta hele smellen...!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Testkjøring på gang, bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 Kommunikasjonsjefer som kan fortelle oss dette.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Downlight skrev: man jan 09, 2023 4:24 pm Testkjøring på gang, bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 Kommunikasjonsjefer som kan fortelle oss dette.
He-he, så NÅ gjøres det, og noe som Bane Nor i forkant mente var "helt umulig....!"

https://www.aftenposten.no/norge/i/nQGJ ... em-sier-vy

Bane Nor står faktisk igjen som inkompetente og nærmest udugelige!!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ser det må byttes flere skjøter enn forutsatt. Disse tåler nemlig ikke kulde...

https://www.tu.no/artikler/follobanens- ... tt/525160/

Dette blir mer og mer absurd.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.

peraleks

Legg inn av peraleks »

malvolio skrev: tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Det er jo en god del av greia dette her.
Kanskje bruke en 3 måneder ekstra til testing over tid så man slipper denne latterliggjøringen og kan skifte ut deler som ikke viste seg å holde nødvendig standard.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

malvolio skrev: tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Man kan jo alltids håpe...!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Bra de har 43 personer som jobber med kommunikasjon og samfunnskontakt og 7 kommunikasjonsjefer som kan holde oss oppdatert om alle utsettelsene.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

En parodi hele greien. En helt absurd pris for et prestisjeprosjekt som kutter en reisetid på 10 minutter.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

malvolio skrev: tor jan 19, 2023 3:39 pm Utsatt åpning til 12. februar: https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16251497

Kanskje de i det minste endelig har skjønt at det er bedre å ta seg tid til å få det klart, enn å dure igjennom med enda en urealistisk tidsfrist som bare ville medføre nye problemer igjen få dager senere.
Er jo selvfølgelig bra at BaneNor endelig har skjønt såpass, men det har vært en dyr lærepenge. Manglende valutasikring og valg av en entreprenør som senere gikk konkurs kostet 3 milliarder, totalt sprakk vel prosjektet med noe sånt som 6 milliarder kroner. Før de altså leverer noe som ikke virker. Det er vel å ta i å si at BaneNors omdømme har stupt, det var ikke høyt nok i utgangspunktet til å kunne bruke den betegnelsen, men det lille som var har fordampet.

For å gjøre farsen komplett så tilbød BaneNor så sent som i august 483 milliarder til entreprenøren for at de skulle ha tunnelen ferdig til 30. oktober, som de var avhengige av for å kunne åpne banen 11. desember. Artikkelen er litt uklar på kontraktsforholdene her, men det skinner gjennom at BaneNor egentlig mener at dette var noe entreprenøren var forpliktet til å fikse uansett, men siden denne gjorde seg vanskelig og truet med å trekke saken til retten - så skulle entreprenøren i stedet loves bonus.

Pålydende 483 millioner. Fordi, som avisen skriver; Styret [mener] det vil være en omdømmebelastning dersom de ikke klarer å åpne banen som planlagt 11. desember. Lurer på hvor godt de selv tenker at de lyktes med akkurat det.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Slapp av, banen åpner nok opp før jul.

Kanskje.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Den skal åpnes i februar. Sa de hvilke år?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Leoparden skrev: lør jan 07, 2023 12:22 am 37milliarder for 22km. Det ligger jo godt i munnen det. Og dette for å spare var det 10 minutter på strekningen?

Drit i at det ikke virker... det er jo en liten bagatell i den galskapen det er at noen faktisk har vedtatt dette. Katatrofe for skattebetalerene landet rundt...
Når man ser at sykehusene må kutte, eldreomsorgen sliter så burde kanskje tiden for disse superstore veiprosjektene være over.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Har de prøvd å ta ut strømmen i 10 sekunder og skrudd på igjen?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Megapixsel skrev: tor jan 19, 2023 4:36 pm En parodi hele greien. En helt absurd pris for et prestisjeprosjekt som kutter en reisetid på 10 minutter.
Follobanen gav ikke bare mer enn halvparten av datidens reisetid, den frigjøre ekstra spor for gods og jernbanerelative virksomhet - siden nedleggelsen av mye av servicehavneområdet for levering av olje og nødvendigheter, har mye blitt overført til Göteborg, og mye av dette må konsentreres på skinner fremfor på hjul. Den kortere reisetiden betyr at man kan etablere pendelbolig med tilhørende samfunn lengre vekk fra arbeidsstedene i Oslo sentrum og åpne opp for ekstra passasjerfrakt på det som tidlig var en utilstrekkelig bane med seriøse begrensninger.

Det er dusinvis av liknende prosjekter verden rundt av samme type og klassifisering som Follobanen. Men i noen av disse er den italiensk-spanske entreprenøren AGJV kommet i meget alvorlige problemer fordi skandalen omkring Follobanen som synes å forstørre seg fra uke til uke, har rammet dette selskapet som en tsunami, da det kom meget seriøse tviler om disses kompetanse og troverdighet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hva er det med Norge og samferdselsprosjekter? Togstrekninger med ett spor, zznork..vente på kryssende tog. Tunnelprosjekter til 37 milliarder som ikke fungerer. Infrastruktur fra 1800-tallet som har et gigantisk etterslep på vedlikehold...kjøreledning detter ned, signalfeil, sporvekslere som ikke fungerer, innstillinger, buss for tog (wtf)..

Motorveier som tar årevis i utredninger og prosjektering, samt ytterligere mange år å bygge, selv korte biter på 5-6 km.

Hele systemet er dysfunksjonelt, tungrodd og lider i tillegg av et byråkratisk helvete som administrerer galskapen.

På tide å slutte å skylde på at vi har et så utfordrende land med krass natur og høye fjell. Japan har roughly 125 millioner innbyggere. La oss stjele noen tusen ingeniører og arbeidere derfra. Da tipper jeg vi hadde nådd 2023-standard prompte.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Åpningen av Follobanen utsatt igjen. Og nå vil ikke Bane NOR oppgi noen forventet dato for en åpning...

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16270875

SirJames

Legg inn av SirJames »

newsflash skrev: ons jan 25, 2023 5:04 pm Åpningen av Follobanen utsatt igjen. Og nå vil ikke Bane NOR oppgi noen forventet dato for en åpning...

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... 1.16270875
De kunne jo sikret seg ved å oppgi 29. februar som gjenåpningsdato.

Da har de til enten 2024, 2028, 2032 osv.

Selv Bane NOR burde klare slike romslige frister.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Hvor lenge kan ledelsen leve med dette skandale-prosjektet før de trekker seg (det vil si får sparken)?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Først skulle den åpne i slutten av januar, så 12. februar, nå vet de ingenting. Alt det de gjør nå skulle jo vært utført og testet før banen ble åpnet 11. desember. Gratulerer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Downlight skrev: ons jan 25, 2023 9:09 pm Først skulle den åpne i slutten av januar, så 12. februar, nå vet de ingenting. Alt det de gjør nå skulle jo vært utført og testet før banen ble åpnet 11. desember. Gratulerer.
Vi må ikke være så strenge, da. Husk at det er første gang noen bygger en jernbanestrekning.

Downlight

Legg inn av Downlight »

fargerik skrev: ons jan 25, 2023 9:20 pm
Downlight skrev: ons jan 25, 2023 9:09 pm Først skulle den åpne i slutten av januar, så 12. februar, nå vet de ingenting. Alt det de gjør nå skulle jo vært utført og testet før banen ble åpnet 11. desember. Gratulerer.
Vi må ikke være så strenge, da. Husk at det er første gang noen bygger en jernbanestrekning.
Hehe, glemte nesten det.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: ons jan 25, 2023 9:20 pm
Downlight skrev: ons jan 25, 2023 9:09 pm Først skulle den åpne i slutten av januar, så 12. februar, nå vet de ingenting. Alt det de gjør nå skulle jo vært utført og testet før banen ble åpnet 11. desember. Gratulerer.
Vi må ikke være så strenge, da. Husk at det er første gang noen bygger en jernbanestrekning.
Ikke minst, og dette føler nok BaneNor blir nevnt altfor sjeldent, så leverte de jo faktisk en jernbane som fungerte. Ikke veldig lenge, men den fungerte og det bør anerkjennes.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nye utsettelser, hemmelige møter med manglende referater.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wAn2 ... rt-uheldig

Denne skandalen bare fortsetter å levere...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Justice 97 skrev: tor jan 26, 2023 11:14 pm Elendigheten vil ingen ende ta for dette fiaskoprosjektet.

Bane Nor lovet en tørr tunnel på Follobanen. Nå sliter de med lekkasjer. Drypp av vann i tunnelen er blant årsakene til at Follobanen er stengt. Nå kan Aftenposten fortelle at tunnelen ble bygget med vrakede deler – ved en feil.

«Ingen drypping eller synlig vann er tillatt overhodet.» Dette står i kontrakten mellom Bane Nor og entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV), som Aftenposten har fått tilgang til. «Kontraktøren skal sørge for en tørr tunnel», heter det. Nå viser det seg at drypp av forurenset vann er blant årsakene til stengingen av Follobanen.
:lol: :lol:

Only in Norway

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blir gøy når de skal bygge lyntog Oslo-Stockholm

MadBum

Legg inn av MadBum »

Kl 07 i dag ble Follobanen åpnet for trafikk igjen.

Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

MadBum skrev: søn mar 05, 2023 7:29 am Kl 07 i dag ble Follobanen åpnet for trafikk igjen.

Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen.
Holder kanskje ei uke. Ikke lengre før den dessverre er stengt igjen. En eller annen skinnedel har sikkert da brent av.

mvh

HB

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»