Follobanen virker ikke

Svar
fargerik

Follobanen virker ikke

Legg inn av fargerik »

Jens Stoltenberg vedtok å bygge follobanen, Erna Solberg brukte to stortingsperioder på å bygge den og sørge for kvalitetssikring, og når Jonas og kongen åpnet 37 000 000 000 kroners-prosjektet virket herligheten i noen dager, og er nå stengt.
Jens Stoltenberg må gå.
I hvertfall mellom Oslo og Ski.
Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Hvem skal gå ellers?

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Arbeiderpartiet er på vakt da den blir vedtatt bygget og når den ble åpnet. Høyres Erna har i mellomtiden bygget og kvalitetssikret banen. Problem: Den virker ikke.

I Norge er ledere aldri i fokus på skandaler som dette. Hvorfor? Eneste gangene jeg har sett at toppene må gå er vel da Osmund Ueland måtte gå etter Åstadulykken og et par direktører for NAV/forløper. Årsaken til at disse måtte ut døre ufrivillig var vel langt mindre enn det vi nå ser etter en investetering på 37 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... .16240190
Noen ledere har vist at de ikke har kompetanse til å drive gjennom slike prosjekter. Dette gjelder imidlertid ikke bare lederne i de statlige organer, men også firmaer som har levert utstyr som er underdimensjonert eller ikke topp kvaitet. Varmgang kan tyde på begge deler. Noen bedrifter som man kanskje må vurdere annerledes neste gang.

Skal bli spennende å se konklusjonen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: man jan 02, 2023 4:49 pm Arbeiderpartiet er på vakt da den blir vedtatt bygget og når den ble åpnet. Høyres Erna har i mellomtiden bygget og kvalitetssikret banen. Problem: Den virker ikke.

I Norge er ledere aldri i fokus på skandaler som dette. Hvorfor? Eneste gangene jeg har sett at toppene må gå er vel da Osmund Ueland måtte gå etter Åstadulykken og et par direktører for NAV/forløper. Årsaken til at disse måtte ut døre ufrivillig var vel langt mindre enn det vi nå ser etter en investetering på 37 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/bane-nor ... .16240190
Noen ledere har vist at de ikke har kompetanse til å drive gjennom slike prosjekter. Dette gjelder imidlertid ikke bare lederne i de statlige organer, men også firmaer som har levert utstyr som er underdimensjonert eller ikke topp kvaitet. Varmgang kan tyde på begge deler. Noen bedrifter som man kanskje må vurdere annerledes neste gang.

Skal bli spennende å se konklusjonen.
Jeg er ikke elektriker, men tipper uten kompetanse på feltet at noen har prosjektert noen elektriske dingser og kabler feil.
Dette kan bli en lei nøtt for Erna dersom hun vinner valget i 2025.
(humorvarsel)

malvolio

Legg inn av malvolio »

fargerik skrev: man jan 02, 2023 1:55 pm Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

malvolio skrev: man jan 02, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 1:55 pm Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

fargerik skrev: man jan 02, 2023 5:11 pm
malvolio skrev: man jan 02, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 1:55 pm Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?
Damp er nok beste alternativet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: man jan 02, 2023 5:11 pm
malvolio skrev: man jan 02, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 1:55 pm Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?
Det vil kreve et ventilasjonsanlegg som kan fjerne all eksos.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dette er statlig utbygd, kommer ikke til å få en eneste konsekvens. Kanskje bortsett fra noen byråkrater sparkes oppover. Samferdselsministeren sin uttalelse til NRK i kveld sier alt hvordan politikere er og hvorfor de ikke evner å handle eller gjøre noe med et problem; han sa det er ingen skandale, men skjønner at pendlere synes det er kipt. Et godt eksempel på at Støre sine disipler er fullstendig uten bakkekontakt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: man jan 02, 2023 5:11 pm
malvolio skrev: man jan 02, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 1:55 pm Heldigvis er alt glemt om hundre år. Det skal visst være levetiden på Blixtunnellen, den lengste jernbanetunnellen i norden.
Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?
Diesellokomotiver kan faktisk brukes i et begrenset omfang.

"Bane Nor opplyser at det er montert ventilasjonsanlegg i Blixtunnelen på Follobanen, men at dette er ment å håndtere en brann og ikke primært dieselrøyk. De tror likevel at dieseltrafikk kan håndteres «i en begrenset omgang».

– Dersom det i teorien skulle være mulig med dieselkjøring måtte Statens jernbanetilsyn vært med i diskusjonen, skriver Bane Nors kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i en e-post.

Statens jernbanetilsyn opplyser til Aftenposten at Follobanen er godkjent for at den kan brukes av flere togtyper, også dieseltog."

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Bbz ... -pendlerne

Da tok jeg feil i det jeg skrev om ventilasjonsanlegget.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Floppobanen er et passende navn.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: tir jan 03, 2023 1:30 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 5:11 pm
malvolio skrev: man jan 02, 2023 5:05 pm

Særlig dersom tunnelen ikke blir brukt, vil den jo holde seg godt og lenge.
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?
Diesellokomotiver kan faktisk brukes i et begrenset omfang.

"Bane Nor opplyser at det er montert ventilasjonsanlegg i Blixtunnelen på Follobanen, men at dette er ment å håndtere en brann og ikke primært dieselrøyk. De tror likevel at dieseltrafikk kan håndteres «i en begrenset omgang».

– Dersom det i teorien skulle være mulig med dieselkjøring måtte Statens jernbanetilsyn vært med i diskusjonen, skriver Bane Nors kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i en e-post.

Statens jernbanetilsyn opplyser til Aftenposten at Follobanen er godkjent for at den kan brukes av flere togtyper, også dieseltog."

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Bbz ... -pendlerne

Da tok jeg feil i det jeg skrev om ventilasjonsanlegget.
Aha! Pussig at jeg nevnte det her i dette forum først.
Synd at jeg ikke abbonerer på Aftenposten, og dermed ikke får lese hele artikkelen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Justice 97 skrev: tir jan 03, 2023 1:35 pm Nå påpeker selveste statsministeren det åpenbare, løsningsorientert som han er. Da er nok banen oppe å gå om ikke så alt for lenge.

Støre om Follobanen: − Dette må det ryddes opp i. – Det er svært uheldig at Follobanen ikke går. Det har stor betydning for folks hverdagsliv og hele økonomien i regionen, sier Støre til VG.
Det er nok noen elektroingeniører som har prosjektert for tynne ledninger. Sikkert for å spare penger.
Stoltenberg, Støre, Kongen, Kronsprinsen, hele Bane Nor og Erna, Siv og fandens oldemor må ta sin hatt og gå.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: tir jan 03, 2023 1:39 pm
Karatel skrev: tir jan 03, 2023 1:30 pm
fargerik skrev: man jan 02, 2023 5:11 pm
Dersom Bane Nor ikke klarer å legge ledninger for strøm kan de kanskje gå over fra elektriske tog til tog med dieselmotor?
Diesellokomotiver kan faktisk brukes i et begrenset omfang.

"Bane Nor opplyser at det er montert ventilasjonsanlegg i Blixtunnelen på Follobanen, men at dette er ment å håndtere en brann og ikke primært dieselrøyk. De tror likevel at dieseltrafikk kan håndteres «i en begrenset omgang».

– Dersom det i teorien skulle være mulig med dieselkjøring måtte Statens jernbanetilsyn vært med i diskusjonen, skriver Bane Nors kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i en e-post.

Statens jernbanetilsyn opplyser til Aftenposten at Follobanen er godkjent for at den kan brukes av flere togtyper, også dieseltog."

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Bbz ... -pendlerne

Da tok jeg feil i det jeg skrev om ventilasjonsanlegget.
Aha! Pussig at jeg nevnte det her i dette forum først.
Synd at jeg ikke abbonerer på Aftenposten, og dermed ikke får lese hele artikkelen.
Hele artikkelen er for mye, men du kan få litt av den.

"Nylig ble det levert 14 nye dieselpassasjerertogsett som skal erstatte 14 eldre dieseltog. Kan noen av disse bli en reserveløsning på Follobanen?"

"Dieseltogsettene som er under utfasing, kalles type 92. De er fra midten av 1980-tallet, men ble oppgradert rundt 2010.

De har plass til 223 passasjerer og har en toppfart på 140 kilometer i timen. I prinsippet burde de klart å tilbakelegge den 22 kilometer lange strekningen mellom Ski og Oslo omtrent like raskt som de elektriske togene som brukte 11 minutter den uken banen var i drift.

Ledelsen for selskapet Norske tog forklarer at åtte av de gamle togsettene er i bruk. De brukes av SJ på strømløse jernbanestrekninger i Innlandet, Midt-Norge og Nord-Norge – sammen med de 14 nye togsettene.

To av de gamle togsettene blir til spiker, mens fire andre er «hensatt» på sidespor på Marienborg i Trondheim.

Men mangel på vedlikehold gjør at disse fire ikke kan brukes som reserveløsning.

– De togsettene som er hensatt, er ikke kjørbare pr. i dag. Det er store vedlikeholdsoppgaver som må utføres for at de skal bli klare til trafikk, skriver materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske tog i en e-post.

Vy har bare elektriske tog
Han opplyser at Norske tog ikke har dieseltogsett tilgjengelig utover det som er leid ut til SJ.

Aftenposten tar derfor kontakt med SJ.

– Pr. i dag har vi ikke dieseltog vi kan avse, sier informasjonssjef Hilde Lyng, som henviser tilbake igjen til Norske tog."

"Heller ikke å leie inn dieseltog fra utlandet anses som en fornuftig mulighet, fordi de må gjennom en godkjenningsprosess som vil ta tid."

De åtte togsettene som er i bruk, kan ikke kjøre på Follobanen uten at det går ut over trafikken på Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen og Meråkerbanen.

guru

Legg inn av guru »

Fy fader så pinlig av denne SP-representanten. Når man går tom for argumenter, så skylder man på andre. Klassisk politikk dette. Ansvarsfraskrivelse.

Selsvagt har den forrige Regjeringen medansvar. Dette prosjektet har pågått siden 2010. Altså oppstart 3 år før Stoltenberg II-regjeringen gikk av.

Her har et samlet Storting ansvar for denne katastrofen av et prosjekt, og de er lite tjent med å skylde på hverandre.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sky ... a/78204618

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: tir jan 03, 2023 1:48 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 1:39 pm
Karatel skrev: tir jan 03, 2023 1:30 pm

Diesellokomotiver kan faktisk brukes i et begrenset omfang.

"Bane Nor opplyser at det er montert ventilasjonsanlegg i Blixtunnelen på Follobanen, men at dette er ment å håndtere en brann og ikke primært dieselrøyk. De tror likevel at dieseltrafikk kan håndteres «i en begrenset omgang».

– Dersom det i teorien skulle være mulig med dieselkjøring måtte Statens jernbanetilsyn vært med i diskusjonen, skriver Bane Nors kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i en e-post.

Statens jernbanetilsyn opplyser til Aftenposten at Follobanen er godkjent for at den kan brukes av flere togtyper, også dieseltog."

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Bbz ... -pendlerne

Da tok jeg feil i det jeg skrev om ventilasjonsanlegget.
Aha! Pussig at jeg nevnte det her i dette forum først.
Synd at jeg ikke abbonerer på Aftenposten, og dermed ikke får lese hele artikkelen.
Hele artikkelen er for mye, men du kan få litt av den.

"Nylig ble det levert 14 nye dieselpassasjerertogsett som skal erstatte 14 eldre dieseltog. Kan noen av disse bli en reserveløsning på Follobanen?"

"Dieseltogsettene som er under utfasing, kalles type 92. De er fra midten av 1980-tallet, men ble oppgradert rundt 2010.

De har plass til 223 passasjerer og har en toppfart på 140 kilometer i timen. I prinsippet burde de klart å tilbakelegge den 22 kilometer lange strekningen mellom Ski og Oslo omtrent like raskt som de elektriske togene som brukte 11 minutter den uken banen var i drift.

Ledelsen for selskapet Norske tog forklarer at åtte av de gamle togsettene er i bruk. De brukes av SJ på strømløse jernbanestrekninger i Innlandet, Midt-Norge og Nord-Norge – sammen med de 14 nye togsettene.

To av de gamle togsettene blir til spiker, mens fire andre er «hensatt» på sidespor på Marienborg i Trondheim.

Men mangel på vedlikehold gjør at disse fire ikke kan brukes som reserveløsning.

– De togsettene som er hensatt, er ikke kjørbare pr. i dag. Det er store vedlikeholdsoppgaver som må utføres for at de skal bli klare til trafikk, skriver materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske tog i en e-post.

Vy har bare elektriske tog
Han opplyser at Norske tog ikke har dieseltogsett tilgjengelig utover det som er leid ut til SJ.

Aftenposten tar derfor kontakt med SJ.

– Pr. i dag har vi ikke dieseltog vi kan avse, sier informasjonssjef Hilde Lyng, som henviser tilbake igjen til Norske tog."

"Heller ikke å leie inn dieseltog fra utlandet anses som en fornuftig mulighet, fordi de må gjennom en godkjenningsprosess som vil ta tid."

De åtte togsettene som er i bruk, kan ikke kjøre på Follobanen uten at det går ut over trafikken på Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen og Meråkerbanen.
Shit! Jeg trodde jeg hadde en enkel løsning, jeg. Og så er det ikke så enkelt likevel.
Synd at det som vanlig er dristig å presentere en enkel løsning.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

ehall skrev: man jan 02, 2023 9:51 pm Dette er statlig utbygd, kommer ikke til å få en eneste konsekvens. Kanskje bortsett fra noen byråkrater sparkes oppover. Samferdselsministeren sin uttalelse til NRK i kveld sier alt hvordan politikere er og hvorfor de ikke evner å handle eller gjøre noe med et problem; han sa det er ingen skandale, men skjønner at pendlere synes det er kipt. Et godt eksempel på at Støre sine disipler er fullstendig uten bakkekontakt.
Antar at private selskaper er mer enn nok involvert i alle faser av dette prosjektet, like fra prosjektoppstart, spesifikasjoner, leveranser, utførelse og sluttmontasje. Kan nok få konsekvenser for mange når årsakene til feilene kan avdekkes. Vil tro det er muligheter både for feil i beskrivelse, utførelse og materialer i denne saken. Som sagt tidligere at det kan være både ledende enkeltpersoner og firmaer som må slikke sine sår etter dette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 2:35 pm
ehall skrev: man jan 02, 2023 9:51 pm Dette er statlig utbygd, kommer ikke til å få en eneste konsekvens. Kanskje bortsett fra noen byråkrater sparkes oppover. Samferdselsministeren sin uttalelse til NRK i kveld sier alt hvordan politikere er og hvorfor de ikke evner å handle eller gjøre noe med et problem; han sa det er ingen skandale, men skjønner at pendlere synes det er kipt. Et godt eksempel på at Støre sine disipler er fullstendig uten bakkekontakt.
Antar at private selskaper er mer enn nok involvert i alle faser av dette prosjektet, like fra prosjektoppstart, spesifikasjoner, leveranser, utførelse og sluttmontasje. Kan nok få konsekvenser for mange når årsakene til feilene kan avdekkes. Vil tro det er muligheter både for feil i beskrivelse, utførelse og materialer i denne saken. Som sagt tidligere at det kan være både ledende enkeltpersoner og firmaer som må slikke sine sår etter dette.
Erna tar i hvertfall på seg deler av ansvaret, da. Siden banen ble bygget mens hun ledet landet og var ansvarlig for alt.
Raust av Erna å gå ut på den måten. Det er garantert ikke noen sjarmoffensiv eller tyvstart på noen laaaaaaaang valgkamp, selv om hun har erklært at hun vil bli statsminister igjen.....

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... follobanen

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Justice 97 skrev: tir jan 03, 2023 1:57 pm Har nok et poeng her. Jernbanen var faktisk ok å bruke på langdistanse før Høyre bestemte seg for å ødelegge det og dele opp strekningene blant forskjellige tilbydere. Skal jeg reise med tog for å besøke slekt i en annen del av landet, må jeg innom 3 forskjellige togselskaper. Helt idiotisk. Og prisene er kommet seg opp på et nivå som gjør at flere heller velger fly til lengre distanser, selvfølgelig.

- Jernbanen er blitt delt opp i veldig mange områder av regjeringen Solberg, sier Skinnes til Dagbladet. Det er kommet til mange nye selskaper som hver for seg drifter jernbaneområdet og bestiller og kjøper tjenester av hverandre, påpeker han.- Det kan ha blitt for mange kokker og mye søl og ikke minst høye lederlønninger.
Enig i at dette er et godt poeng.

Her ser en hvordan Vy og Bane Nor skylder på hverandre:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... ne-testing

Fullstendig ansvarsfraskrivelse fra begge parter.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Tog og jernbanen er en skam i Norge. Jeg har oppgjennom åra tatt tog i 58 land, og jeg ville sette jernbanen i Norge på bunn sammen med Bangladesh og Nord Korea ( ja jeg har tatt tog i Nord Korea)

Når land som Usbekistan, Iran og Irak har mere morderne og raskere tog enn Norge så sier det litt om hvor dårlig det står til her i landet. Til og med jernbanen i Syria er bedre enn I Norge, nå som hovedlinjen der er reparert igjen etter den ble ødelagt i krigen

Jeg bor veldig nærme en jernbane stasjon her i Norge og jeg kan se spora fra balkongen og det blir mere og mere vanelig syn med bus for tog, spesielt de siste 5 åra.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 4:54 pm
Her ser en hvordan Vy og Bane Nor skylder på hverandre:


Fullstendig ansvarsfraskrivelse fra begge parter.
Er nok flere parter som har vært uenige her:

https://www.nrk.no/osloogviken/hastemot ... 1.16241398

"Han ønsker derfor å få en ekstern gjennomgang av saken.

– Jeg er bekymret fordi det Bane Nor forteller oss i møtet er at det har vært andre fagmiljøer som har gitt tilbakemeldinger om at de har vært usikre på om den løsningen som er valgt har vært god nok, sier han til NRK.

– Hvis Bane Nor fikk disse beskjedene, hvorfor åpnet de likevel?

– Det er jo også blant det en slik gransking må avdekke. Det er Bane Nor som må svare for hvordan de har vurdert den risikoen, men jeg blir uroa og bekymra over at det har vært en slik risiko knyttet til prosjektet, svarer Nygård."


Hva har Vy med byggingen av banen å gjøre. Det er Bane-Nor som bygger og VY kjører togene som selvstendig selskap. Er noen Erna-år siden NSB hadde ansvaret for jernbanen her i landet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 5:02 pm
newsflash skrev: tir jan 03, 2023 4:54 pm
Her ser en hvordan Vy og Bane Nor skylder på hverandre:


Fullstendig ansvarsfraskrivelse fra begge parter.
Er nok flere parter som har vært uenige her:

https://www.nrk.no/osloogviken/hastemot ... 1.16241398

"Han ønsker derfor å få en ekstern gjennomgang av saken.

– Jeg er bekymret fordi det Bane Nor forteller oss i møtet er at det har vært andre fagmiljøer som har gitt tilbakemeldinger om at de har vært usikre på om den løsningen som er valgt har vært god nok, sier han til NRK.

– Hvis Bane Nor fikk disse beskjedene, hvorfor åpnet de likevel?

– Det er jo også blant det en slik gransking må avdekke. Det er Bane Nor som må svare for hvordan de har vurdert den risikoen, men jeg blir uroa og bekymra over at det har vært en slik risiko knyttet til prosjektet, svarer Nygård."


Hva har Vy med byggingen av banen å gjøre. Det er Bane-Nor som bygger og VY kjører togene som selvstendig selskap. Er noen Erna-år siden NSB hadde ansvaret for jernbanen her i landet.
VY har null og niks med dette å gjøre. Vy kjører bare tog. Hadde Go Ahead kjørt på strekningen kan det sikkert tenkes at de ville fått uttale seg, men de gjør jo ikke det.
Den som har ansvaret er den som har prosjektert et elektrisk anlegg som er underdimensjonert.
OG DET ER ERNA SOLBERG!!!!!
(humorvarsel)

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

fargerik skrev: tir jan 03, 2023 5:08 pm ....
Den som har ansvaret er den som har prosjektert et elektrisk anlegg som er underdimensjonert.
OG DET ER ERNA SOLBERG!!!!!
(humorvarsel)
Erna må gå!

fargerik

Legg inn av fargerik »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 5:16 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 5:08 pm ....
Den som har ansvaret er den som har prosjektert et elektrisk anlegg som er underdimensjonert.
OG DET ER ERNA SOLBERG!!!!!
(humorvarsel)
Erna må gå!
Dersom vi hadde vært Kina, og Xi hadde styrt landet, vill feilen vært utbedret før den ble oppdaget.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 4:54 pm
Justice 97 skrev: tir jan 03, 2023 1:57 pm Har nok et poeng her. Jernbanen var faktisk ok å bruke på langdistanse før Høyre bestemte seg for å ødelegge det og dele opp strekningene blant forskjellige tilbydere. Skal jeg reise med tog for å besøke slekt i en annen del av landet, må jeg innom 3 forskjellige togselskaper. Helt idiotisk. Og prisene er kommet seg opp på et nivå som gjør at flere heller velger fly til lengre distanser, selvfølgelig.

- Jernbanen er blitt delt opp i veldig mange områder av regjeringen Solberg, sier Skinnes til Dagbladet. Det er kommet til mange nye selskaper som hver for seg drifter jernbaneområdet og bestiller og kjøper tjenester av hverandre, påpeker han.- Det kan ha blitt for mange kokker og mye søl og ikke minst høye lederlønninger.
Enig i at dette er et godt poeng.

Her ser en hvordan Vy og Bane Nor skylder på hverandre:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... ne-testing

Fullstendig ansvarsfraskrivelse fra begge parter.
Jeg ser bare Bane NOR som skylder på NSB, og NSB som svarer at den unnskyldningen er pisspreik. NSB har ganske enkelt ikke noe ansvar å forsøke å fraskrive her, det er fullt og helt Banes oppgave å bygge infrastrukturen. Når de etter å ha brukt 37 milliarder kroner leverer noe som kneler fullstendig første uka, etter å ha blitt advart om at det kunne skje og uten å ha testet skikkelig i forkant så er det klart det er flaut. Da er det menneskelig å skylde på NSB eller at ting er komplisert. I begynnelsen presterte de jo å skylde kollapsen på den splitter nye Follo-banen på at jernbanenettet generelt er dårlig vedlikeholdt (!).

Det er naturlig, men de må ikke få komme unna med å fortelle at de ser frem til at en granskningsrapport vil "identifisere læringspunkter". Et uttrykk jeg hater intenst, et konsulent-uttrykk som ikke har noen annen hensikt enn å sminke den grimme sannhet: de har driti seg ut. Noe så inn i helfuede har de driti seg ut.

Greit nok at de ansvarlige blir sittende for å rydde opp i rotet de har skapt - østfoldingene skal ikke på toppen av det hele behøve å vente på at det hentes inn nye folk - men når banen endelig fungerer, om en måned eller 6, så er det tid for å finne ut at man dummet seg såpass kraftig ut at det bare finnes én vei - ut.

Baldor

Legg inn av Baldor »

[/quote]

Jeg ser bare Bane NOR som skylder på NSB, og NSB som svarer at den unnskyldningen er pisspreik. NSB har ganske enkelt ikke noe ansvar å forsøke å fraskrive her, det er fullt og helt Banes oppgave å bygge infrastrukturen. Når de etter å ha brukt 37 milliarder kroner leverer noe som kneler fullstendig første uka, etter å ha blitt advart om at det kunne skje og uten å ha testet skikkelig i forkant så er det klart det er flaut. Da er det menneskelig å skylde på NSB eller at ting er komplisert. I begynnelsen presterte de jo å skylde kollapsen på den splitter nye Follo-banen på at jernbanenettet generelt er dårlig vedlikeholdt (!).


[/quote]

Dimensjonering av strømledningene skal ikke være avhengig av en full-skala testing. Det kan beregnes og dimensjoneres på forhånd med kjente formler og beregningsmetoder. Det kan også simuleres uten å teste fysisk.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Baldor skrev: tir jan 03, 2023 5:49 pm
Jeg ser bare Bane NOR som skylder på NSB, og NSB som svarer at den unnskyldningen er pisspreik. NSB har ganske enkelt ikke noe ansvar å forsøke å fraskrive her, det er fullt og helt Banes oppgave å bygge infrastrukturen. Når de etter å ha brukt 37 milliarder kroner leverer noe som kneler fullstendig første uka, etter å ha blitt advart om at det kunne skje og uten å ha testet skikkelig i forkant så er det klart det er flaut. Da er det menneskelig å skylde på NSB eller at ting er komplisert. I begynnelsen presterte de jo å skylde kollapsen på den splitter nye Follo-banen på at jernbanenettet generelt er dårlig vedlikeholdt (!).


[/quote]

Dimensjonering av strømledningene skal ikke være avhengig av en full-skala testing. Det kan beregnes og dimensjoneres på forhånd med kjente formler og beregningsmetoder. Det kan også simuleres uten å teste fysisk.
[/quote]

Vil jo også anta at det er slik, som ikke akkurat gjør Banes posisjon noe bedre.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Morsomt dette.
Ikke så rart egentlig. Konsernsjef i Bane Nor er Gorm Frimannslund eller Frimand Pløsen som han kalles internt. En arrogant jævel som er veldig opptatt av å holde tidsfrister.
Koste hva det koste vil. Så da går det gjerne gæli. Hastverk er som regel lastverk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

virrvarr skrev: tir jan 03, 2023 5:02 pm Er nok flere parter som har vært uenige her:

https://www.nrk.no/osloogviken/hastemot ... 1.16241398

"Han ønsker derfor å få en ekstern gjennomgang av saken.

– Jeg er bekymret fordi det Bane Nor forteller oss i møtet er at det har vært andre fagmiljøer som har gitt tilbakemeldinger om at de har vært usikre på om den løsningen som er valgt har vært god nok, sier han til NRK.

– Hvis Bane Nor fikk disse beskjedene, hvorfor åpnet de likevel?

– Det er jo også blant det en slik gransking må avdekke. Det er Bane Nor som må svare for hvordan de har vurdert den risikoen, men jeg blir uroa og bekymra over at det har vært en slik risiko knyttet til prosjektet, svarer Nygård."


Hva har Vy med byggingen av banen å gjøre. Det er Bane-Nor som bygger og VY kjører togene som selvstendig selskap. Er noen Erna-år siden NSB hadde ansvaret for jernbanen her i landet.
De er uenige om muligheten for å ha kunnet kjøre en fullskala stresstest, og om en da har kunnet avdekke feilen tidligere.

Dersom en hadde et selskap som hadde ansvar for både bygging og kjøring av togene, så er det ingen tvil om at dette ville blitt gjennomført.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 5:25 pm Jeg ser bare Bane NOR som skylder på NSB, og NSB som svarer at den unnskyldningen er pisspreik. NSB har ganske enkelt ikke noe ansvar å forsøke å fraskrive her, det er fullt og helt Banes oppgave å bygge infrastrukturen. Når de etter å ha brukt 37 milliarder kroner leverer noe som kneler fullstendig første uka, etter å ha blitt advart om at det kunne skje og uten å ha testet skikkelig i forkant så er det klart det er flaut. Da er det menneskelig å skylde på NSB eller at ting er komplisert. I begynnelsen presterte de jo å skylde kollapsen på den splitter nye Follo-banen på at jernbanenettet generelt er dårlig vedlikeholdt (!).

Det er naturlig, men de må ikke få komme unna med å fortelle at de ser frem til at en granskningsrapport vil "identifisere læringspunkter". Et uttrykk jeg hater intenst, et konsulent-uttrykk som ikke har noen annen hensikt enn å sminke den grimme sannhet: de har driti seg ut. Noe så inn i helfuede har de driti seg ut.

Greit nok at de ansvarlige blir sittende for å rydde opp i rotet de har skapt - østfoldingene skal ikke på toppen av det hele behøve å vente på at det hentes inn nye folk - men når banen endelig fungerer, om en måned eller 6, så er det tid for å finne ut at man dummet seg såpass kraftig ut at det bare finnes én vei - ut.
Bane Nor fikk angivelig ikke kjørt noen fullskala stresstest, noe som nok kunne ha avdekket eventuelle feil tidligere.

Hadde en ikke splittet jernbanen i x antall selskaper som har ansvaret for hver sin del, så er det ingen tvil om at en lettere ville hatt kontroll på hele kjeden, og dermed mindre sjanser for feil.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: tir jan 03, 2023 6:35 pm
Brezjnev skrev: tir jan 03, 2023 5:25 pm Jeg ser bare Bane NOR som skylder på NSB, og NSB som svarer at den unnskyldningen er pisspreik. NSB har ganske enkelt ikke noe ansvar å forsøke å fraskrive her, det er fullt og helt Banes oppgave å bygge infrastrukturen. Når de etter å ha brukt 37 milliarder kroner leverer noe som kneler fullstendig første uka, etter å ha blitt advart om at det kunne skje og uten å ha testet skikkelig i forkant så er det klart det er flaut. Da er det menneskelig å skylde på NSB eller at ting er komplisert. I begynnelsen presterte de jo å skylde kollapsen på den splitter nye Follo-banen på at jernbanenettet generelt er dårlig vedlikeholdt (!).

Det er naturlig, men de må ikke få komme unna med å fortelle at de ser frem til at en granskningsrapport vil "identifisere læringspunkter". Et uttrykk jeg hater intenst, et konsulent-uttrykk som ikke har noen annen hensikt enn å sminke den grimme sannhet: de har driti seg ut. Noe så inn i helfuede har de driti seg ut.

Greit nok at de ansvarlige blir sittende for å rydde opp i rotet de har skapt - østfoldingene skal ikke på toppen av det hele behøve å vente på at det hentes inn nye folk - men når banen endelig fungerer, om en måned eller 6, så er det tid for å finne ut at man dummet seg såpass kraftig ut at det bare finnes én vei - ut.
Bane Nor fikk angivelig ikke kjørt noen fullskala stresstest, noe som nok kunne ha avdekket eventuelle feil tidligere.

Hadde en ikke splittet jernbanen i x antall selskaper som har ansvaret for hver sin del, så er det ingen tvil om at en lettere ville hatt kontroll på hele kjeden, og dermed mindre sjanser for feil.
Tviler jeg på. Et "altomfattende" jernbaneselskap ville fortsatt vært delt opp i ulike virkeområder, med sine ulike ansvarsområder og budsjetter. Et driftsområde som ba om en fullskala test hadde fort bare medført at infrastruktur ble fornærmet, svarte at det var unødvendig for dette hadde de selv greie og kontroll på, og at om drift ville ha test så fikk de besørge og betale for den selv. Noe drift ville nektet, fordi de mente at det var drifts oppgave.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»