Alle mot Alle

Svar
Hoppidioten

Alle mot Alle

Legg inn av Hoppidioten »

Ny sesong av spørreprogrammet med Jon Almaas og Solveig Kloppen. Kan sees på Discovery plus eller på TV Norge i ukedagene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, fikk lyst til å se på dette igjen. Mye rart. Hvordan kan hun fra Sunnmøre mene at Søst er et slags forstadie til brunost...Jaja. Bra innsats at Alex.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Har ikke han brille- og bartefyren vært programleder på NRK med historiske tilbakeblikk? Uansett, temmelig rart å komme opp med Per Borten som svar på hvem som har vært Ap-leder etter Gerhardsen :-D

Ellers veldig mange USA-spørsmål i dag, igjen.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 8:07 pm Har ikke han brille- og bartefyren vært programleder på NRK med historiske tilbakeblikk?
Thomas Felberg?
Hadde tidsbonanza på NRK, har programmet Felbergs Loft på P13 og var vokalist i det briljante rockebandet We.
Herlig fyr.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

LondoMollari skrev: tor jan 05, 2023 8:11 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 8:07 pm Har ikke han brille- og bartefyren vært programleder på NRK med historiske tilbakeblikk?
Thomas Felberg?
Hadde tidsbonanza på NRK, har programmet Felbergs Loft på P13 og var vokalist i det briljante rockebandet We.
Herlig fyr.
Det stemmer, vet jo navnet, men sitter langt inne - synes det er litt rart at en fyr som har holdt på med et sånt program ikke har såpass peiling av Per Borten var senterpartimann....

.. men men, det er generelt mye svikt i allmennkunnskapen blant folk, men for en programleder i NRK skulle man kanskje to at dette var noe som var omtrent like grunnleggende som å vite hvem som var den første som landet på månen eller hvem Kåre Willoch er.

Dog - det er jo selvsagt noe av det mest interessante ved programmet - å se hva "lærde" folk ikke vet og hvor dumme enkelte er :-)

mashadar

Legg inn av mashadar »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 10:37 am Det stemmer, vet jo navnet, men sitter langt inne - synes det er litt rart at en fyr som har holdt på med et sånt program ikke har såpass peiling av Per Borten var senterpartimann....
Dog synes jeg det var verre at de trodde at det er CO2 man puster inn og ikke O2...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

mashadar skrev: lør jan 07, 2023 6:57 pm
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 10:37 am Det stemmer, vet jo navnet, men sitter langt inne - synes det er litt rart at en fyr som har holdt på med et sånt program ikke har såpass peiling av Per Borten var senterpartimann....
Dog synes jeg det var verre at de trodde at det er CO2 man puster inn og ikke O2...
Hehe, ja men jeg har personlig litt mer tilgivelse for de som ikke kan ting innenfor naturvitenskap.... Og så er jeg ikke så oppmerksom på svarene. Men klart - alle over 15 bør i grunnen vite forskjell på oksygen og karbondioksid....

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 10:37 am Dog - det er jo selvsagt noe av det mest interessante ved programmet - å se hva "lærde" folk ikke vet og hvor dumme enkelte er :-)
Jeg har falt litt av dette programmet de siste sesongene, men stor fan likevel og har registrert at du har sett en god del.

Hvem synes du har utmerket seg i positiv retning, bortsett fra kanskje Einar Tørnquist, som folk vel hadde antagelse om var glup?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Mysterio19 skrev: søn jan 08, 2023 10:55 am Jeg har falt litt av dette programmet de siste sesongene
Blir litt i overkant denne sesongen som har begynt nå for min del faktisk: 2 grupper med 8 lag i hver + sluttspill med kvartfinale osv...

...sesongen må da bli å vare helt til 17.Mai ?

Har allerede gått glipp av 2 av 4 program: nei det blir en anelse for mye av det gode nå- dessverre! Går jo året rundt snart.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Hun med krøllene er veldig stressende å høre på. Vet ikke hvem hun er, men var kanskje fysisker eller en annen form for ekspert i et annet program på NRK for noen år siden?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mysterio19 skrev: søn jan 08, 2023 10:55 am
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 10:37 am Dog - det er jo selvsagt noe av det mest interessante ved programmet - å se hva "lærde" folk ikke vet og hvor dumme enkelte er :-)
Jeg har falt litt av dette programmet de siste sesongene, men stor fan likevel og har registrert at du har sett en god del.

Hvem synes du har utmerket seg i positiv retning, bortsett fra kanskje Einar Tørnquist, som folk vel hadde antagelse om var glup?
Det er litt fornøyelig innimellom - for tonen er god og denne sesongen virker de mest bråkete å være borte. Den der idiotisk gnålingen fra han Hasse Hope i et par programmer gjorde at jeg kuttet....

De to av indisk/pakistansk (?) opprinnelse duger veldig bra. Jeg pleier å kutte pratet i starten, så får da ikke med navnene på personene heller - en som er lege og så er det en litt krøllete middelaldrende dame med, Lilleheie er der, men vet ikke hvem dama er - hun der nordnorske syngedama, hva heter hun nå igjen (hun som dirigerte på NRK) -er der sammen med en ung mann som visstnok sa han var kjemiker...

... uansett, grei tidtrøyte og litt morsomt innimellom.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: søn jan 08, 2023 11:02 am
Mysterio19 skrev: søn jan 08, 2023 10:55 am Jeg har falt litt av dette programmet de siste sesongene
Blir litt i overkant denne sesongen som har begynt nå for min del faktisk: 2 grupper med 8 lag i hver + sluttspill med kvartfinale osv...

...sesongen må da bli å vare helt til 17.Mai ?

Har allerede gått glipp av 2 av 4 program: nei det blir en anelse for mye av det gode nå- dessverre! Går jo året rundt snart.
Ikke langt unna. Blir trolig 64 programmer, altså 16 uker. Finalen blir vel da 20. april, eller 27. april om de tar påskeferie.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

netrebske skrev: tor jan 12, 2023 11:15 am
Ikke langt unna. Blir trolig 64 programmer, altså 16 uker. Finalen blir vel da 20. april, eller 27. april om de tar påskeferie.
Det høres knall ut om det varer så lenge, siden jeg liker quiz av ymse slag. Kontrapunkt og Kvitt elller dobbelt var i sin tid noe vanskelig for den gemene hop. Alle mot er nok for oss "vanlige" folk som Jonas sier.

Oddsen er sikkert lav for at programmet varer for lenge og at folk her på forumet går lei. Helt greit, men forlat da tråden stille uten jamring. Det er ingen som bryr seg hva DU ikke vil se på. Hold kjeft! Er mitt gode råd.

Jeg forhåndsdømmer folk, hva er bedre? :D

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Nightwish skrev: man jan 16, 2023 6:49 pm
netrebske skrev: tor jan 12, 2023 11:15 am
Ikke langt unna. Blir trolig 64 programmer, altså 16 uker. Finalen blir vel da 20. april, eller 27. april om de tar påskeferie.
Det høres knall ut om det varer så lenge, siden jeg liker quiz av ymse slag. Kontrapunkt og Kvitt elller dobbelt var i sin tid noe vanskelig for den gemene hop. Alle mot er nok for oss "vanlige" folk som Jonas sier.

Oddsen er sikkert lav for at programmet varer for lenge og at folk her på forumet går lei. Helt greit, men forlat da tråden stille uten jamring. Det er ingen som bryr seg hva DU ikke vil se på. Hold kjeft! Er mitt gode råd.

Jeg forhåndsdømmer folk, hva er bedre? :D
Jeg kommer nok til å se alle episoder :P

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Jeg ser programmet, men synes det er alt for mye populærkultur.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Puttemans skrev: man jan 16, 2023 7:08 pm Jeg ser programmet, men synes det er alt for mye populærkultur.
Ser det poenget. Jeg henger ikke med på TV-programmer, filmer og serier fra dette årtusen. Det bør være med selvsagt, så får jeg som fossil gjøre så godt jeg kan.

Setter på det nå, så jeg kan spole over den enormt lange første reklamen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

To doktorer på samme lag som er så ubrukelig ræva, skjønner det ikke?

Er dette det som kalles fagidioter?

Historiedoktoren virker ikke å kunne sitt eget fag engang.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Noen som har sett dagens (torsdag) episode med Iben og Alex mot Håvard og Randi? For såvidt jeg fikk med meg fikk vi ikke fasit på spørsmål 4 i første kategori.

Hedning

Legg inn av Hedning »

thewaterfall skrev: tor jan 19, 2023 10:09 pm Noen som har sett dagens (torsdag) episode med Iben og Alex mot Håvard og Randi? For såvidt jeg fikk med meg fikk vi ikke fasit på spørsmål 4 i første kategori.
Går det ikke i reprise rundt disse tider?
Jeg så det,men må innrømmet at jeg ikke husker hva spørsmål fire i første kategori var :D

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Hedning skrev: tor jan 19, 2023 10:28 pm
thewaterfall skrev: tor jan 19, 2023 10:09 pm Noen som har sett dagens (torsdag) episode med Iben og Alex mot Håvard og Randi? For såvidt jeg fikk med meg fikk vi ikke fasit på spørsmål 4 i første kategori.
Går det ikke i reprise rundt disse tider?
Jeg så det,men må innrømmet at jeg ikke husker hva spørsmål fire i første kategori var :D
Siden episoden har blitt vist på tv gidder jeg ikke legge dette inn i en spoilerboks, men dere som ikke har sett episoden er herved advart i allefall.


Jeg så dette på discovery+ og reagerte umiddelbart men trodde jeg ikke hadde fulgt med godt nok. Så spolte jeg tilbake for å se på nytt og da mener jeg å huske at fasiten ble godt gjennom på følgende måte:

De startet med spørsmål 1 om hvilken by ble Jeanne D'Arc kalt for "jomfruen av" og begge lag hadde riktig svar med Orleáns.
Spørsmål 2 var de to kvinnene som blir nevnt i sangen "She's So High" av Kurt Nilsen i tillegg til nevnte Jeanne D'Arc. I&A sa Dronning Victoria og Maria Magdalena mens H&R svarte riktig med Kleopatra og Afrodite.
Så var det Stanley Kubricks film om Vietnamkrigen. I&A sa Full Metal Jacket etter å ha avfeid Platoon og Apokalypse Nå!, mens H&R gikk for sistnevnte film. Full Metal Jacket var riktig.

Så mener jeg Jon deretter utbryter "det betyr at begge lag fikk 2 poeng, stillingen er uavgjort 2-2" etter at de har vært igjennom filmene. Klarte ikke å få med meg at matretten ble godt igjennom, men antar jo at begge lag svarte feil da.

Så nettopp denne delen i reprise igjen og de summerer poeng etter Kubrick-filmen og hopper over til neste del av programmet gitt, i alle fall den versjonen som ligger på discovery+. Meget rart.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Så det opp igjen nå og det var spørsmålet om Pho Bo som ikke ble avklart av Almaas, kanskje noe redigeringsfeil der eller hva?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Vil tro det er redigeringsfeil, hvis ikke hadde da vel produksjonen sagt i fra på øret vil jeg tro og de hadde måtte spilt inn "klippet" på nytt?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Som ventet kunne jo Dagfinn Nordbø en god del.....

...artighet tidligere i uka da jeg var ganske så sikker på at det var en REV på tobakkspakken til en bestemt produsent, helt til jeg hørte de andre sa at det var en hund/boxer... Artig da at de neste ute kranglet om dette og bomma. Jeg hadde nok gått for boxer om jeg hadde fått alternativene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: ons jan 18, 2023 11:37 pm To doktorer på samme lag som er så ubrukelig ræva, skjønner det ikke?

Er dette det som kalles fagidioter?

Historiedoktoren virker ikke å kunne sitt eget fag engang.
En kunne kanskje forstått det om de var veldig unge eller veldig gamle, for da er det visse ting man henholdsvis ikke har lært eller har glemt, men disse to er jo i 40- og 50-åra og burde sånn sett være bortimot på høyden av kunnskapsnivået. Greit nok at man ryker litt på populærkulturen, men disse er rett og slett ikke så gode på litt mer kulturelle eller vitenskapelige kategorier utenfor det som helt spesifikt er det de har utdanning i. Det er jo skuffende. Samtidig er det egentlig en bekreftelse på at det handler om hvem du er. Å være god i quiz er litt ei egen greie, det handler om å ha stor spennvidde i interesser og god hukommelse. Det hjelper også å ha fått dannelse fra tidlig alder og ikke bare utdannelse i voksen alder, f. eks hatt foreldre som har lest bøker, tatt en med på litt kulturelle ferier og diskutert ting rundt middagsbordet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Skraevadottir skrev: ons jan 25, 2023 8:44 pm
kytec skrev: ons jan 18, 2023 11:37 pm To doktorer på samme lag som er så ubrukelig ræva, skjønner det ikke?

Er dette det som kalles fagidioter?

Historiedoktoren virker ikke å kunne sitt eget fag engang.
En kunne kanskje forstått det om de var veldig unge eller veldig gamle, for da er det visse ting man henholdsvis ikke har lært eller har glemt, men disse to er jo i 40- og 50-åra og burde sånn sett være bortimot på høyden av kunnskapsnivået. Greit nok at man ryker litt på populærkulturen, men disse er rett og slett ikke så gode på litt mer kulturelle eller vitenskapelige kategorier utenfor det som helt spesifikt er det de har utdanning i. Det er jo skuffende. Samtidig er det egentlig en bekreftelse på at det handler om hvem du er. Å være god i quiz er litt ei egen greie, det handler om å ha stor spennvidde i interesser og god hukommelse. Det hjelper også å ha fått dannelse fra tidlig alder og ikke bare utdannelse i voksen alder, f. eks hatt foreldre som har lest bøker, tatt en med på litt kulturelle ferier og diskutert ting rundt middagsbordet.
Jepp jeg er ganske god på quiz sammen med en makker som hadde utfylt mine kunnskaper hadde vi gått greit videre.

Imponert av Håvard med frue og Sandeep selvsagt. Tidenes er jo Magnus.

Her får Ronny og Sandeep mye poeng, men det er jo 100% up their alley.

Mener å huske at Magnuus dunka inn 26p på en med mer blanda drops.


Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: ons jan 25, 2023 9:50 pm
Skraevadottir skrev: ons jan 25, 2023 8:44 pm
kytec skrev: ons jan 18, 2023 11:37 pm To doktorer på samme lag som er så ubrukelig ræva, skjønner det ikke?

Er dette det som kalles fagidioter?

Historiedoktoren virker ikke å kunne sitt eget fag engang.
En kunne kanskje forstått det om de var veldig unge eller veldig gamle, for da er det visse ting man henholdsvis ikke har lært eller har glemt, men disse to er jo i 40- og 50-åra og burde sånn sett være bortimot på høyden av kunnskapsnivået. Greit nok at man ryker litt på populærkulturen, men disse er rett og slett ikke så gode på litt mer kulturelle eller vitenskapelige kategorier utenfor det som helt spesifikt er det de har utdanning i. Det er jo skuffende. Samtidig er det egentlig en bekreftelse på at det handler om hvem du er. Å være god i quiz er litt ei egen greie, det handler om å ha stor spennvidde i interesser og god hukommelse. Det hjelper også å ha fått dannelse fra tidlig alder og ikke bare utdannelse i voksen alder, f. eks hatt foreldre som har lest bøker, tatt en med på litt kulturelle ferier og diskutert ting rundt middagsbordet.
Jepp jeg er ganske god på quiz sammen med en makker som hadde utfylt mine kunnskaper hadde vi gått greit videre.

Imponert av Håvard med frue og Sandeep selvsagt. Tidenes er jo Magnus.

Her får Ronny og Sandeep mye poeng, men det er jo 100% up their alley.

Mener å huske at Magnuus dunka inn 26p på en med mer blanda drops.

Under Pressure skiller altfor mye tidvis, riktignok ikke så mye i år (så vidt jeg har sett). Ellers er vel formatet noe som passer de som følger godt med i nyhetsbildet, trender osv og har gode kunnskaper innafor populærkultur, mens man i mer fagtunge kategorier bare trenger å være helt okei. Håvard Lilleheie og Randi Liodden er et lag med god balanse sånn sett. Magnus Devold var veldig bra på dette nivået, som verken er veldig enkelt eller veldig sært sånn jevnt over. Prestisjequizer er noe helt annet, da må man ha et helt andre kunnskaper enn i et slikt program.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Det hjelper også å ha fått dannelse fra tidlig alder og ikke bare utdannelse i voksen alder, f. eks hatt foreldre som har lest bøker, tatt en med på litt kulturelle ferier og diskutert ting rundt middagsbordet. "

Dette er en utfordring knyttet til mange av "prestisjeutdanningene" i dag - spesielt mange fra typiske innvandrerfamilier vil mangle denne "dannelsen". Svært mange er smarte og hardtarbeidende, godt støttet opp av foreldrene som pusher barna, men de mangler denne "dannelsen" og ikke har de tid til å danne seg selv heller, for de må jo bare pugge...

... mener at det var han unge legen som er alle steder som innrømmet noe om dette. Det var også godt beskrevet av Vetle Lid Larssen for en god stund tilbake - der han konstaterte at dagens leger ikke har den samme dannelsen som de hadde i gamle dager - fikk man en lege til bords i en anledning, kunne man tidligere være sikker på at han/hun kunne det mest grunnleggende om litteratur, musikk, politikk og historie...

At "Air" er komponert av Bach visste nok 98 prosent av norske leger for 30 år siden. Tipper at bare halvparten klarer det i dag :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Blyverket ganske irriterende type - og i hvert program skal hun være så opptatt av at hun er "leder"...

Ellers morsomt hvordan man kan ha liggende antakelser - ante ikke hva det var, men selv tippet jeg "gummi" på dagens siste merkelige ord... :-)

Huff, rebusoppgavene er håpløst irriterende...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var det noen som fikk et horn i siden til noen...

Pinlig å bare flakse seg til Nordahl Grieg...

mashadar

Legg inn av mashadar »

DoktorS skrev: ons jan 25, 2023 8:32 pm Som ventet kunne jo Dagfinn Nordbø en god del.....

...artighet tidligere i uka da jeg var ganske så sikker på at det var en REV på tobakkspakken til en bestemt produsent, helt til jeg hørte de andre sa at det var en hund/boxer... Artig da at de neste ute kranglet om dette og bomma. Jeg hadde nok gått for boxer om jeg hadde fått alternativene.
Det var vel Eventyrblanding som hadde rev.

Ellers ganske skuffende innsats (igjen) av Stig og Marlene, som jeg før sesongen trodde skulle være ganske gode. Rosettasteinen og ismannen Øtzi bør jo en historiker klare å naile.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»