Fødselstallene stuper

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Fødselstallene stuper

Legg inn av newsflash »

Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?

MadBum

Legg inn av MadBum »

Utviklinga er alvorleg, meiner Toppe.

– Eg synest det er urovekkande at fødselstala blir så låge. I regjeringa er vi ekstra bekymra for nedgangen i distrikta.

– Kva vil regjeringa gjere for å snu trenden med få fødslar i landet?

– Vi ønsker å legge til rette for ein aktiv barnepolitikk. Vi ser på utviklinga i nedgang fødslar og vil gå inn i dei tala for å få meir kunnskap om kva som er årsaka. Så vil vi gjere dei økonomiske prioriteringane vi kan.



Hvordan si at du er politiker uten å si at du er politiker.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.
Det er dyrt ja. For dyrt? Nei. Støtteordningene er såpass rause at det går nok rundt dersom en ønsker å prioritere det.

Men støtteordningene baserer seg på foreldrenes inntekt, noe som medfører at en bør være vel etablert dersom en skal få fullt utbytte. Dermed går alderen opp på førstegangsfødende, fertiliteten og antall barn ned.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

Likestilling er et tveegget sverd ja. Særlig fordi det betyr i større grad kjønnskrig enn like muligheter og rettigheter. Å fjerne kjønnsroller er vel å bra, men da må man være tydelig med hva slags rolle man ønsker og forventer i et samliv istedet. Ingen AS ansetter to toppsjefer i samme stilling med samme oppgave.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 4:04 pm
TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.
Det er dyrt ja. For dyrt? Nei. Støtteordningene er såpass rause at det går nok rundt dersom en ønsker å prioritere det.

Men støtteordningene baserer seg på foreldrenes inntekt, noe som medfører at en bør være vel etablert dersom en skal få fullt utbytte. Dermed går alderen opp på førstegangsfødende, fertiliteten og antall barn ned.

Du har et poeng der, men jeg mener problemet ligger et annet sted. Vi har en altfor dårlig fødselsomsorg og barselsomsorg her i landet, med for få jordmødre. Og for få fødeavdelinger hvor noen av de få er sommerstengt. Det betyr altfor lange reiseveier for de fødende. Det paradoksale er at det er forbudt å frakte drektige kyr, men gravide kvinner ......
Jaja, så ser man i det minste at kyrne er mer verdt enn kvinner.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Sett i gang og produser.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: lør jan 07, 2023 10:36 pm Du har et poeng der, men jeg mener problemet ligger et annet sted. Vi har en altfor dårlig fødselsomsorg og barselsomsorg her i landet, med for få jordmødre. Og for få fødeavdelinger hvor noen av de få er sommerstengt. Det betyr altfor lange reiseveier for de fødende. Det paradoksale er at det er forbudt å frakte drektige kyr, men gravide kvinner ......
Jaja, så ser man i det minste at kyrne er mer verdt enn kvinner.
Det kan nok spille inn i distriktet, men det er ikke slik at fødeselsomsorgen har blitt dramatisk dårligere de siste årene. Tilbudet har vært temmelig stabilt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.
Pardokset er at det kommer til å bli ufattelig mye dyrere i fremtiden dersom man ikke får barn. Allerede om 10 år må hver enkelt arbeidstaker betale 50 000 ekstra i skatt hvert år for å dekke de økte Nav-utgiftene, sammenliknet med i dag.

Hvordan det vil se ut i 2050 med enda lavere oljeinntekter og eldrebølge er det vel ingen som har turt å regne på, det eneste som er sikkert er at det ikke kommer til å eksistere noe som engang er i nærheten av dagens velferdsstat

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 11:11 pm
Gårdsdattra skrev: lør jan 07, 2023 10:36 pm Du har et poeng der, men jeg mener problemet ligger et annet sted. Vi har en altfor dårlig fødselsomsorg og barselsomsorg her i landet, med for få jordmødre. Og for få fødeavdelinger hvor noen av de få er sommerstengt. Det betyr altfor lange reiseveier for de fødende. Det paradoksale er at det er forbudt å frakte drektige kyr, men gravide kvinner ......
Jaja, så ser man i det minste at kyrne er mer verdt enn kvinner.
Det kan nok spille inn i distriktet, men det er ikke slik at fødeselsomsorgen har blitt dramatisk dårligere de siste årene. Tilbudet har vært temmelig stabilt.


Tilbudet for fødende har blitt dramatisk mye lavere både i distriktene og i byene i de siste årene grunnet NPM. En vanlig fødsel genererer lite penger inn, mens en komplisert fødsel eller keisersnitt fører til mer penger inn. Og når bevilgningene dramatisk minket under de blå, så gikk det utover fødsels- og barselsomsorgen som genererer lite penger.
Jeg må minne om at nåværende regjering kun har regjert etter eget budsjett mer enn mindre enn en uke.

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Barn koster penger. Mye penger. I disse tider….. Har nok med to.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Winnowill skrev: lør jan 07, 2023 10:38 pm Sett i gang og produser.
Vi har gjort vårt, 5 holder greit.

eppaen

Legg inn av eppaen »

Det er jo ganske enkelt fordi det koster altfor mye å holde barna hjemme utover de ukene man har i permisjon. Folk er dritslitne med 100 % jobb på både mor og far - og heller ikke det er nesten tilstrekkelig for tiden. Hvem vil finne på å få barn slik ståa er nå?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

kytec skrev: lør jan 07, 2023 11:27 pm
Winnowill skrev: lør jan 07, 2023 10:38 pm S
Vi har gjort vårt, 5 holder greit.




Jeg fikk også fem barn .... 11 barnebarn foreløpig. Veldig bra med stor familie. Men jeg skulle gjerne hatt et barn nr seks som kunne bistått meg på alle arenaer jeg trenger hjelp. Men har innsett at det barnet ikke eksisterer. Så jeg får klare meg selv så lenge det holder.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

kytec skrev: lør jan 07, 2023 11:27 pm
Winnowill skrev: lør jan 07, 2023 10:38 pm Sett i gang og produser.
Vi har gjort vårt, 5 holder greit.
Tok strengen etter #4

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

3 stykker er produsert, jeg har gjort mitt.

joplina

Legg inn av joplina »

KingKongHalvor skrev: søn jan 08, 2023 12:03 am 3 stykker er produsert, jeg har gjort mitt.
3 her også. Godt nok bidrag vil jeg mene.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

joplina skrev: søn jan 08, 2023 12:17 am
KingKongHalvor skrev: søn jan 08, 2023 12:03 am 3 stykker er produsert, jeg har gjort mitt.
3 her også. Godt nok bidrag vil jeg mene.
Over snittet, mer enn godkjent!👍🏼👌🏼

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

TrondLFC skrev: lør jan 07, 2023 11:54 pm
kytec skrev: lør jan 07, 2023 11:27 pm
Winnowill skrev: lør jan 07, 2023 10:38 pm Sett i gang og produser.
Vi har gjort vårt, 5 holder greit.
Tok strengen etter #4
Jeg også, virket ikke.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KingKongHalvor skrev: søn jan 08, 2023 12:03 am 3 stykker er produsert, jeg har gjort mitt.
Snart 57 år, vi er vel enig at det er for gammelt.

Selv er jeg i mitt 62 år når minsten blir konfimert. Det er egentlig for gammelt, men sånn er det.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Ikke alle synes laverer fødselstall er negativt.

https://www.nrk.no/nordland/miljovernfo ... 1.16248330

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: lør jan 07, 2023 11:25 pm Tilbudet for fødende har blitt dramatisk mye lavere både i distriktene og i byene i de siste årene grunnet NPM. En vanlig fødsel genererer lite penger inn, mens en komplisert fødsel eller keisersnitt fører til mer penger inn. Og når bevilgningene dramatisk minket under de blå, så gikk det utover fødsels- og barselsomsorgen som genererer lite penger.
Jeg må minne om at nåværende regjering kun har regjert etter eget budsjett mer enn mindre enn en uke.
Det er riktig. Går du 15-20 år tilbake i tid, så var det et bedre tilbud. I hvertfall dersom en tenker på at et desentralisert tilbud er en kvalitet i seg selv.

Men de siste årene har det vært temmelig stabilt. Det er lenge siden forrige fødeavdeling ble lagt ned.

Dette kan imidlertid ikke forklare den store nedgangen i fødselstall vi har hatt de siste årene.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Pernille skrev: søn jan 08, 2023 4:04 pm Ikke alle synes laverer fødselstall er negativt.

https://www.nrk.no/nordland/miljovernfo ... 1.16248330
Ja det beste for miljøet hadde vel vært at menneskeheten døde ut. Disse miljøklovnene er nok spesielt glade for at det fødes for lite barn når de selv er på sykehjemmet og man ikke har nok folk til å ta seg av dem.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Lavere fødselstall i verden generelt er bra (noe som det også heldigvis har blitt), men det er enkelte land der fødselstallene er for lave, som f. eks i Norge. Jeg tror ikke dårligere fødetilbud eller økte kostnader er avgjørende. Jeg tror det har med tiden vi lever i og hvordan samfunnet har forandret seg. Man skal ikke gå mange tiår tilbake før det var vanlig å gifte seg og få barn i ung alder, samt at kvinnene var hjemme og passet barn og huset, mens mannen jobbet. Slik er det ikke lenger heldigvis. Nå ønsker ofte både far og mor å jobbe fulltid, og å følge opp ungenes fritidsaktiviteter og barnehage/skole tar mye tid. Jeg tror rett og slett altså at en av hovedårsakene er at man ikke tar seg tid til å få flere barn. Jeg ønsker selv å ikke få flere enn 2. Det høres rett og slett for slitsomt ut å få flere.

En annen årsak tror jeg er at det har blitt mye mer akseptert å være barnløs, samt at vi har er et rikt land med en god velferdsstat. Vi vet at det er en korrelasjon mellom fattigdom og befolkningsvekst. Går fattigdommen ned går også befolkningsveksten ned. Samme gjelder barnedødelighet og befolkningsvekst. Før måtte man støtte seg på familien da man ble eldre. Selvfølgelig er familien fortsatt viktig, men det er ikke livsnødvendig lenger på samme måte som det var før. Når man ble eldre måtte barna ta seg av deg. Derfor var det viktig å få mange barn. Nå tar staten i større grad det ansvaret.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 11:11 pm
Gårdsdattra skrev: lør jan 07, 2023 10:36 pm Du har et poeng der, men jeg mener problemet ligger et annet sted. Vi har en altfor dårlig fødselsomsorg og barselsomsorg her i landet, med for få jordmødre. Og for få fødeavdelinger hvor noen av de få er sommerstengt. Det betyr altfor lange reiseveier for de fødende. Det paradoksale er at det er forbudt å frakte drektige kyr, men gravide kvinner ......
Jaja, så ser man i det minste at kyrne er mer verdt enn kvinner.
Det kan nok spille inn i distriktet, men det er ikke slik at fødeselsomsorgen har blitt dramatisk dårligere de siste årene. Tilbudet har vært temmelig stabilt.


Jeg vet ikke hvor lenge du mener fødsels-og barselsomsorgen har vært stabil, men ant jordmødre har gått ned de siste årene, og det samme med fødeavdelinger.
Det er det ene, det andre er at barselsavdelingene driftes uten et fnugg av omsorg. Mor og evt far blir overlatt alene på sykehushotellet uten fast legetilsyn. uforsvarlig.
Og når mor og barn er hjemme etter uforsvarlig kort tid, så mangler både husmorvikar og hjemmebesøk av jordmor. Er det liksom meningen at en uerfaren og redd pappa skal ta seg av barselkvinnen og det nyfødte spebarnet? Det er så uforsvarlig at jeg har ikke ord.
Jeg er glad jeg fødte på sytti og åttitallet før vi begynte å tjene penger på oljen. Den gang lå vi fem dager på barsel etter fødsel og ti dager etter keisersnitt. Og gudene skal vite at dette var nødvendig omsorg. Vel hjemme kunne vi få husmorvikar. Det var tider det.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Gårdsdattra skrev: søn jan 08, 2023 10:00 pm Jeg er glad jeg fødte på sytti og åttitallet før vi begynte å tjene penger på oljen. Den gang lå vi fem dager på barsel etter fødsel og ti dager etter keisersnitt. Og gudene skal vite at dette var nødvendig omsorg. Vel hjemme kunne vi få husmorvikar. Det var tider det.
Heldigvis er folk i større grad i stand til å ta seg av seg selv nå til dags. Husmorvikar.... På denne siden av årtusenskiftet er også menn i stand til å ta i et tak. Galskap å gi mødre en tidagers ferie på sykehus pga et skarve keisersnitt, ikke passet dere på ungene heller da de ble oppbevart på sovesal. Nei, NOE har da gått fremover her i verden.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Er nok neppe fødsestilbud eller kostnader som er det store hinderet for folk.

Av det jeg hører mest av så ønsker mange ganske enkelt bare ikke barn, de ønsker å gjøre andre ting med livet.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

https://www.kapital.no/reportasjer/livs ... ott=shVViB

Noe som ikke er nevnt, er at menns sædkvalitet har sunket veldig. Man har ikke noe klart svar her, men det er snakk om et ganske drastisk fall over forholdsvis kort tid. Nå er det jo selvsagt andre faktorer med i bildet her, som f.eks frivillige valg, men sædkvaliteten står nok bare noe av tallene vi ser.

joplina

Legg inn av joplina »

Men nå skal vi ikke grave oss aldeles ned.
Vi kan jo sette vår lit til alle nye kvinner og menn i LGBTQ-miljøet. De bør vel kunne få fart på fødselstallene :p

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Denne tråden på facebook er utrolig grundig og god i å beskrive konsekvensene av de lave fødselstallene. Og hvor gode vi er blitt i å ikke se konsekvensene dette allerede har gitt

https://www.facebook.com/ola.buxrud/po ... %2CO%2CP-R

Et tall på 2,0 betyr at hver kvinne i gjennomsnitt føder to barn, barna erstatter henne og mannen hennes, og folketallet holder seg jevnt. Det hverken stiger eller synker. For hver kvinne som ikke får barn, må da en annen føde 4 for at dette skal gå opp.
Fødselstallet i Norge er i dag på under 1,5. Det vanlige er at kvinner føder 0, 1 eller 2 barn, i noen tilfeller 3. Gjennomsnittet av dette blir 1,5 eller mindre. Prøv å tenke på hva det betyr. Enkelt sagt (dette er for eksemplets skyld grovt forenklet, ettersom mange generasjoner lever samtidig etc) mister vi da fjerdeparten av folketallet for hver generasjon. Fra 4 til 3 til 2,25 millioner, pr generasjon, og så videre. Folketallet halveres fra oldemor til oldebarn.


I distriktene har dette allerede skjedd, men uhyrlig nok har folk holdt seg med en helt feil teori: At det skyldes «fraflytting». Det er så idiotisk at man knapt tror det.
Folk har flyttet fra den norske landsbygda i over 200 år. Rundt år 1900 var det nesten like vanlig å dra til Amerika, som det var å bli igjen i Norge. Fraflytting er vanlig, ikke uvanlig. Den enorme forskjellen er at i år 1900 fikk kvinnene mange nok barn til at det var mulig.
Et bondepar som i 1900 hadde fått seks barn, kunne oppleve at fire dro til Amerika, en giftet seg med gutten på nabogården, og en ble igjen for å drive heimgarden. Det gikk helt fint.
En bonde i år 2023 får 0,1 eller maks 2 barn (som alle vi andre gjør).
Når så bare ett eller to drar, blir det selvsagt ingen igjen. Dette er et problem for distriktene. Men problemet er altså ikke at noen drar – problemet er at mange ikke blir født.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»