Fødselstallene stuper

Svar
Henningsen

Re: Fødselstallene stuper

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:13 pm
TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.

Barna er gratis,
Definitivt ikke

https://danskebank.no/nyheter/smarte-va ... %20vil,mnd.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:13 pm
TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.



Barna er gratis, det er hva foreldrene VELGER å kjøpe til sine barn som kan bli dyrt. Man kan velge billige løsninger også.
Er det gratis å oppfostre barna frem til de er 18 år?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Pernille skrev: man jan 09, 2023 6:06 pm
Geraldt skrev: man jan 09, 2023 3:39 pm Finnes det løsninger for å få opp fødselstallene, hvis man ser bort i fra katastrofer? Koronaen fikk flere til å produsere, ironisk nok.
Nei, det gjør egentlig ikke det, men man skal også være klar over at fruktbarhetstallene (SFT) ikke er hugget i stein. Det er bare to generasjoner siden det plutselig ble veldig populært å få barn og hvor SFT spratt opp fra under 2.0 til 3.0 her i landet. Kanskje blir det mer trendy og populært å føde flere barn igjen etter en lengre periode med nedgang.

Samtidig må vi nok omstille oss for at vi kan bli færre her i landet, men dette er uansett noe alle land må gjøre og er heller ikke noe som kommer som "julekvelden på kjerringa". Vi har ganske lang tid på å forberede og tilpasse oss. Det krever imidlertid politikere som klarer å tenke lengre enn til neste meningsmåling og som ikke tyr til enkle løsninger som bare gjør vondt verre (som f.eks. å åpne opp for massiv innvandring).


Nei, det var ikke av popularitet at kvinner i etterkrigstiden fikk flere barn som overlevde enn før (for det er det riktige). Vaksiner og antibiotika sørget for at familiene fikk flere barn som overlevde barndommen enn før.
Nei, det var ikke for at de ønsket flere barn at de fikk flere barn, dette handlet om at ble man gravid, ja så ville man mest trolig få et barn dersom man ikke spontantaborterte eller fikk et dødfødt barn.
De eneste prevensjonsmidlene som den gang fantes var kondomer eller upålitelige pessarer for kvinner. Dette var lenge før P-pillene ble funnet opp, og lenge før disse ble sikre.
Nå kan par planlegge i det vide og brede når eller om de skal ha barn, motforestillingene er at barn er dyrt, at barn påvirker frihet, karriere og til slutt blir det for sent. Og alt dette mener jeg hever terskelen for å få barn i stedet for bare å hive seg ut i det slik min generasjon for det meste gjorde med stor bravur.

Selv fikk jeg fem barn fordi jeg ble gravid fem ganger, ikke fordi jeg planla det. Mine barn er foreldre og om noen få år antagelig besteforeldre, mens jeg blir en gammelpotet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Corvus skrev: man jan 09, 2023 10:18 pm
Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:13 pm
TheBaseline skrev: lør jan 07, 2023 3:59 pm
Det er for dyrt i Norge å oppfostre barn. Folk med vanlige inntekter har rett og slett ikke råd.



Barna er gratis, det er hva foreldrene VELGER å kjøpe til sine barn som kan bli dyrt. Man kan velge billige løsninger også.
Er det gratis å oppfostre barna frem til de er 18 år?


Man velger selv det man velger å kjøpe av unyttige saker og ting. Ingen trenger stellebord, man kan stelle i fanget, man trenger heller ikke barnestoler, man mater barnet i fanget.
Mat må man ha, og barn koster ikke all verden i matveien. Det samme med klær og sko. Så kommer det man velger av leker og fritidsaktiviteter. Det holder så lenge barnet blir stimulert og lærer nok. Og den grensa er langt før far mener det er nok. Barn får nok input lenge før foreldrene mener det er nok.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:35 pm Nei, det var ikke av popularitet at kvinner i etterkrigstiden fikk flere barn som overlevde enn før (for det er det riktige). Vaksiner og antibiotika sørget for at familiene fikk flere barn som overlevde barndommen enn før.
Nei, det var ikke for at de ønsket flere barn at de fikk flere barn, dette handlet om at ble man gravid, ja så ville man mest trolig få et barn dersom man ikke spontantaborterte eller fikk et dødfødt barn.
De eneste prevensjonsmidlene som den gang fantes var kondomer eller upålitelige pessarer for kvinner. Dette var lenge før P-pillene ble funnet opp, og lenge før disse ble sikre.
Nå kan par planlegge i det vide og brede når eller om de skal ha barn, motforestillingene er at barn er dyrt, at barn påvirker frihet, karriere og til slutt blir det for sent. Og alt dette mener jeg hever terskelen for å få barn i stedet for bare å hive seg ut i det slik min generasjon for det meste gjorde med stor bravur.

Selv fikk jeg fem barn fordi jeg ble gravid fem ganger, ikke fordi jeg planla det. Mine barn er foreldre og om noen få år antagelig besteforeldre, mens jeg blir en gammelpotet.
Poenget var mer at fødselstallene gikk opp etter en lengre nedadgående periode: i etterkrigstidens USA gikk fruktbarhetstallet opp fra 2.4 til 3.7 over en tyveårsperiode frem til ca. midten av 60-tallet. Dette var til og med i en periode med høy sysselsetting og stor tilgang til utdanning -- i motsetning til den den forutgående depresjonsperioden hvor fødselstallene gikk ned og som nyanserer overgangsteorien om at fattigdom fører til høyere fødselstall og vice versa. Akkurat hvorfor denne "baby-boomen" skjedde er det mange teorier om og ingen ser ut til å enes om en singulær årsak, men det er godt mulig at P-pillen og den seksuelle revolusjonen mot slutten av 60-tallet var med på å justere ned "boom'en", for deretter kom det en periode med langt lavere fødselstall og som har vedvart helt til i dag med noen små justeringer underveis.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Hvem har skylda for at fødselstallene faller. Kvinnene og kvinnefrigjøring. Nå er det jo egentlig positivt at det blir mindre mennesker på jorden.

Tiltaket er nok å importere store mengder med kvinnfolk,så de mange oversette vanlige menn kan få mulighet til å stifte en familie.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Kongemannen skrev: tir jan 10, 2023 9:38 am Hvem har skylda for at fødselstallene faller. Kvinnene og kvinnefrigjøring. Nå er det jo egentlig positivt at det blir mindre mennesker på jorden.

Tiltaket er nok å importere store mengder med kvinnfolk,så de mange oversette vanlige menn kan få mulighet til å stifte en familie.
Det er neppe en ulempe for samfunnet at disse mennene velges bort, men i høyeste grad et tegn disse mennene burde tatt til seg på hvorfor de er så lite konkurransedyktige i et samfunn som inneholder stadig flere single kvinner.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 11:05 pm
Corvus skrev: man jan 09, 2023 10:18 pm
Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:13 pm




Barna er gratis, det er hva foreldrene VELGER å kjøpe til sine barn som kan bli dyrt. Man kan velge billige løsninger også.
Er det gratis å oppfostre barna frem til de er 18 år?


Man velger selv det man velger å kjøpe av unyttige saker og ting. Ingen trenger stellebord, man kan stelle i fanget, man trenger heller ikke barnestoler, man mater barnet i fanget.
Mat må man ha, og barn koster ikke all verden i matveien. Det samme med klær og sko. Så kommer det man velger av leker og fritidsaktiviteter. Det holder så lenge barnet blir stimulert og lærer nok. Og den grensa er langt før far mener det er nok. Barn får nok input lenge før foreldrene mener det er nok.
Jeg er enig i noe av dette. det med pengebruk. Vi har selv barn og ser at andre med barn snakker først om hvor dyrt alt er også overdriver så det synger etter om hva man egentlig trenger. Feks ferieturer. Må man virkelig dra på den dyreste all-inclusive en uke på våren fordi røddagene falt så fint i år ? Jo barna på 3 og 5 elsker dette sier det og betaler glatt 40 000 for en uke. Vi har tatt våre barn med på en hytte, gått i skogen, lekt i en bekk med båter vi bygget selv utfra plankerester -. Eller vi har gjort andre kortreiste morsomme saker som kostet lite. Joda vi reiser også på ferie , men garantert så har barna det like og ikke mer morsomt på våre nesten gratis korte turer som de har på en dyr destinasjon i syden.

Og leker. Man trenger ikke nytt alt. Mye bra finnes brukt eller kan arves. Spesielt for de under 2 år. Det er en så kort periode de er interessert i disse småbarnslekene så det er meningsløst å blåse av tusenvis på det. Første skiene til den eldste kjøpte vi nesten gratis brukt. Hvorfor skal vi kjøpe nye ski første gang han bruker ski? Det neste paret når han kan litt mer kan man kjøpe nytt .etc.

Poenget var at barn er ikke så dyrt om man av og til tar ett skritt tilbake og tenker seg om hva som faktisk er nødvendig og om det spiller noen rolle for barnet om det du kjøper er det dyreste alternativet.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Kongemannen skrev: tir jan 10, 2023 9:38 am Hvem har skylda for at fødselstallene faller. Kvinnene og kvinnefrigjøring. Nå er det jo egentlig positivt at det blir mindre mennesker på jorden.

Tiltaket er nok å importere store mengder med kvinnfolk,så de mange oversette vanlige menn kan få mulighet til å stifte en familie.
Et par tusen færre fødte barn i Norge gjør nok underverker mot Afrikas befolkningsvekst:
Bare Nigeria alene har flere fødsler enn hele Europa.

Folketall Afrika:

1980: 480 millioner
1990: 630 millioner
2000: 810 mill
2010: 1040 millioner
2020: 1340 millioner
---estimert---
2025: 1510 mill
2030 1700 mil
2040 2080 mill
2050 2500 mill

-- Og i takt med at vi synker sitter det nok av barnløse damer i Norge og Europa med undertrykket omsorgsbehov og roper "Slepp de inn, det er jo bare en båt ....... "

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Corvus skrev: man jan 09, 2023 10:18 pm
Er det gratis å oppfostre barna frem til de er 18 år?
Muligens gardsdøtre...?

Everenga

Legg inn av Everenga »

For å være helt ærlig tror jeg det ligger mer prioritering av tid enn prioritering av penger i dette. Vi har tre barn, bor sentralt i Oslo og tjener helt greit men ikke over millionen til sammen siden kona jobber 50%. Og det er nettopp her greia ligger. Flere får 1 barn istedet for 2 og flere får 2 i stedet for 3.

Hadde ikke kona jobbet 50% eller om jeg hatt noen voldsomme karriereambisjoner har jeg vondt for å se at vi kunne klart mer enn maks 2. I klassen til eldstemann er det han og en til som har to søsken. 9 er enebarn, 8 har ett søsken.

Blant mine kompiser fra skoletida går det stort sett i 2 eller 3 barn, men dette er familier med mye nettverk i nærområdet og ikke minst ressurssterke nettverk og besteforeldre med hytter og feriesteder utenlands osv. Har man flyttet til et sted unna familie og man ikke har råd til at en jobber redusert tid så vil det naturlig begrense seg hvor stor anledning man har til å få flere enn ett barn.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 11:05 pm
Corvus skrev: man jan 09, 2023 10:18 pm
Gårdsdattra skrev: man jan 09, 2023 10:13 pm




Barna er gratis, det er hva foreldrene VELGER å kjøpe til sine barn som kan bli dyrt. Man kan velge billige løsninger også.
Er det gratis å oppfostre barna frem til de er 18 år?


Man velger selv det man velger å kjøpe av unyttige saker og ting. Ingen trenger stellebord, man kan stelle i fanget, man trenger heller ikke barnestoler, man mater barnet i fanget.
Mat må man ha, og barn koster ikke all verden i matveien. Det samme med klær og sko. Så kommer det man velger av leker og fritidsaktiviteter. Det holder så lenge barnet blir stimulert og lærer nok. Og den grensa er langt før far mener det er nok. Barn får nok input lenge før foreldrene mener det er nok.
Du snakker bare om babyer og småbarn. Tror du barna flytter hjemmefra når de er 8?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
..vi tar jo inn fremmede stadig vekk, det må da hjelpe? De får ofte flere barn en vi noen gang har hatt........

Everenga

Legg inn av Everenga »

perchri skrev: tir jan 10, 2023 8:06 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
..vi tar jo inn fremmede stadig vekk, det må da hjelpe? De får ofte flere barn en vi noen gang har hatt........
De er inkludert i fødselstallene så det hjelper ikke veldig. Første generasjons innvandrere får ofte mange barn mens andre generasjon bremser det kraftig opp. I tillegg er det overvekt av menn og de føder som kjent få barn.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Everenga skrev: tir jan 10, 2023 9:02 pm
perchri skrev: tir jan 10, 2023 8:06 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
..vi tar jo inn fremmede stadig vekk, det må da hjelpe? De får ofte flere barn en vi noen gang har hatt........
I tillegg er det overvekt av menn og de føder som kjent få barn.
Disse mennene kan jo bare hente ei jente fra hjemlandet sitt, null problem.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:08 pm
Everenga skrev: tir jan 10, 2023 9:02 pm
perchri skrev: tir jan 10, 2023 8:06 pm
..vi tar jo inn fremmede stadig vekk, det må da hjelpe? De får ofte flere barn en vi noen gang har hatt........
I tillegg er det overvekt av menn og de føder som kjent få barn.
Disse mennene kan jo bare hente ei jente fra hjemlandet sitt, null problem.
Det forutsetter at de tjener nok til å kvalifisere for familieinnvandring og det er nok så ymse med det. Uansett så bidrar tydeligvis ikke innvandrerne i nærheten av nok unger for å opprettholde 2 barn per kvinne snittet.

Et helt annet spørsmål er jo om det bør være et mål i seg selv at vi skal opprettholde et visst tall og det vil jeg si det ikke er selv om det er hyklersk av meg etter å ha fått 3 unger selv.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Everenga skrev: tir jan 10, 2023 10:30 pm
Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:08 pm
Everenga skrev: tir jan 10, 2023 9:02 pm

I tillegg er det overvekt av menn og de føder som kjent få barn.
Disse mennene kan jo bare hente ei jente fra hjemlandet sitt, null problem.
Det forutsetter at de tjener nok til å kvalifisere for familieinnvandring og det er nok så ymse med det. Uansett så bidrar tydeligvis ikke innvandrerne i nærheten av nok unger for å opprettholde 2 barn per kvinne snittet.

Et helt annet spørsmål er jo om det bør være et mål i seg selv at vi skal opprettholde et visst tall og det vil jeg si det ikke er selv om det er hyklersk av meg etter å ha fått 3 unger selv.
Det som er sikkert er at man ikke skal satse på innvandring fra ikke-vestlige land for å bedre situasjonen. For det vil tvert imot forverre situasjonen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:55 pm
Everenga skrev: tir jan 10, 2023 10:30 pm
Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:08 pm

Disse mennene kan jo bare hente ei jente fra hjemlandet sitt, null problem.
Det forutsetter at de tjener nok til å kvalifisere for familieinnvandring og det er nok så ymse med det. Uansett så bidrar tydeligvis ikke innvandrerne i nærheten av nok unger for å opprettholde 2 barn per kvinne snittet.

Et helt annet spørsmål er jo om det bør være et mål i seg selv at vi skal opprettholde et visst tall og det vil jeg si det ikke er selv om det er hyklersk av meg etter å ha fått 3 unger selv.
Det som er sikkert er at man ikke skal satse på innvandring fra ikke-vestlige land for å bedre situasjonen. For det vil tvert imot forverre situasjonen.
Det er en ganske håpløs politikk ja. I et samfunn der jobber blir mer og mer spesialisert gir det ingen mening å fylle opp med ukvalifisert arbeidskraft uansett.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

joplina skrev: søn jan 08, 2023 11:16 pm Men nå skal vi ikke grave oss aldeles ned.
Vi kan jo sette vår lit til alle nye kvinner og menn i LGBTQ-miljøet. De bør vel kunne få fart på fødselstallene :p
:D

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

joplina skrev: søn jan 08, 2023 11:16 pm Men nå skal vi ikke grave oss aldeles ned.
Vi kan jo sette vår lit til alle nye kvinner og menn i LGBTQ-miljøet. De bør vel kunne få fart på fødselstallene :p
Lesbiske og homofile er ikke sterile. De kan få barn, det bare strider imot deres seksuelle lyster, da de har sex med det samme kjønn og barn skapes av sex mellom ulike kjønn. Men det finnes andre måter. Lesbiske har for eksempel mulighet til å få sperm fra menn, slik at også de kan få barn.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Everenga skrev: ons jan 11, 2023 7:05 am
Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:55 pm
Everenga skrev: tir jan 10, 2023 10:30 pm

Det forutsetter at de tjener nok til å kvalifisere for familieinnvandring og det er nok så ymse med det. Uansett så bidrar tydeligvis ikke innvandrerne i nærheten av nok unger for å opprettholde 2 barn per kvinne snittet.

Et helt annet spørsmål er jo om det bør være et mål i seg selv at vi skal opprettholde et visst tall og det vil jeg si det ikke er selv om det er hyklersk av meg etter å ha fått 3 unger selv.
Det som er sikkert er at man ikke skal satse på innvandring fra ikke-vestlige land for å bedre situasjonen. For det vil tvert imot forverre situasjonen.
Det er en ganske håpløs politikk ja. I et samfunn der jobber blir mer og mer spesialisert gir det ingen mening å fylle opp med ukvalifisert arbeidskraft uansett.
Hver innvandrer man tar inn øker behovet for arbeidskraft i Norge. Man ser det på veksten i staten. Man trenger et større og større NAV, mer spesialister, mer lærere, mer helsearbeidere, mer politi, mer konsulenter, mer boliger, mer oppfølging, kurs, tilrettelegging, språk, tolker etc etc etc.

Arbeidsinnvandring da sier man. Det må vel være lønnsomt. Ja innimellom er det det. De er skolert i sine hjemland,krever lite, jobber og stikker. Problemet da igjen er at man bidrar til mindre rekruttering av nordmenn, slik at kompetansen blandt den norske befolkningen forsvinner. Og man får hele bransjer der nordmenn ikke føler seg velkommen til å jobbe og ofte er de heller ikke det.
Og ofte i butikker og andre steder så har man innvandrere på NAV-utplassering eller arbeidstrening etc. Arbeid som før kunne gjøres av norske 16 åringer før vi fikk sånt skrikende behov for arbeidskraft at vi hindret alle under 18 år å ta seg en slik jobb.

Sommer og deltidsjobbene til ungdommer forsvinner når disse erstattes av utenlandske sesongarbeidere og færre vil lokkes til å jobbe der siden "ingen" lenger kjenner noen som jobber i den bransjen. Jeg jobbet både i industri, fiskeri, bar og restaurant i mine yngre dager. Jobber jeg kom borti fordi jeg kjente noen som tipset meg om jobben. Idag har mange av disse bransjene gjort seg helt avhengig av utenlandske ansatte og norske ungdommer trekkes ikke lenger dit. Da har man mistet norsk kompetanse.


Har vi nok ansatte da vil folk si? Tja. Kanskje - kanskje ikke . Jeg merker iallefall en ting i Norge i spesielt restaurantbransjen. At man stadig oftere må bestille på engelsk og at servitørene og bartenderne er utelandsk. Jeg reiste over hele Danmark i sommer og snakket norsk til servitørene hele tiden. Alle var danske. Og minst 90 % var etnisk danske. Merkelig at det skal være så forskjell mellom 2 land i samme område.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Japan har store problemer, det er rett og slett ikke bærekraftig for samfunnet med den skjevfordelingen de har mellom en liten ung befolkning og en stor eldre befolkning.

Ellers så ble det vel allerede i 2016 solgt flere bleier til eldre enn til barn.
Og nå ropes det varsku helt opp fra Japans statsminister. 2022 ble fælt. For første gang var det færre enn 800 000 fødsler i Japan.
For en befolkning på 125 millioner er det katastrofalt. Det vi i teorien om disse fødselstallene forblir stabile ta over 160 år å føde dagens japanere.
Andelen eldre er allerede på god tur over 30 % av befolkningen og vil øke dramatisk . Fødselstallene fra 1940årene og til langt inn på 70tallet var mellom 3 million og 2 million årlig.
Det vil bli 3-4 80åringer pr 20 åring om dette fortsetter.

https://www.reuters.com/world/asia-paci ... 023-01-23/

fazz

Legg inn av fazz »

Ale skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm Sånn går det når alle kvinner skal ha "karrierer".
Bør ikke alle ha samme rett til å velge hvordan de skal leve livet sitt?

MiniMe

Legg inn av MiniMe »

fazz skrev: ons jan 25, 2023 12:47 pm
Ale skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm Sånn går det når alle kvinner skal ha "karrierer".
Bør ikke alle ha samme rett til å velge hvordan de skal leve livet sitt?
Er du tullerusk? Klart menn skal jobbe og kvinner være hjemme og passe barn og alt det andre slik at mannen kan reise seg fra middagsbordet for å dra på pøbben med kompisene og slippe å hjelpe unga med lekser og slikt.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Må være fleip...

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

fazz skrev: ons jan 25, 2023 12:47 pm
Ale skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm Sånn går det når alle kvinner skal ha "karrierer".
Bør ikke alle ha samme rett til å velge hvordan de skal leve livet sitt?
Joda men problemet nå er at alle krever rett til å få alt samfunnet har å tilby selv om man ikke selv er villig til å bidra til at det samme samfunnet fortsetter en generasjon til.
En person som har født 4 skattebetalere som igjen hver har født 4 skattebetalere har rett på den samme lange og godt betalte pensjonen som den som ikke fikk noen etterkommere. Min bestemor som døde i en alder av nesten 100 hadde når hun takket av mange barn, barnebarn og til og med noen oldebarn som var i fast arbeid. Og mange oldebarn som innen de neste årene vil bli yrkesaktive. Da gjorde det lite at hun hadde 30 år som pensjonist etter hun sluttet å arbeide. En barnløs får den samme rettigheten men der må noen andre ha født barna/barnebarna som skal jobbe og skatte for utgiftene pensjonen koster samfunnet.

Et liv med den karrieren man drømmer om, frihet til å reise når man vil, utforske, være på farten etc i flere tiår er fint og spennende, men svært få klarer å kombinere dette med å også føde og oppdra nok barn til sin andel for en fortsettelse av samfunnet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: ons jan 25, 2023 12:47 pm
Ale skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm Sånn går det når alle kvinner skal ha "karrierer".
Bør ikke alle ha samme rett til å velge hvordan de skal leve livet sitt?
Mange i Vesten (hvor ca. 10% av verdens befolkning bor) vil nok svare jo på dette rent refleksivt. Mens mange andre steder i verden og i tidligere tider, ville man sagt nei.

Man kan jo spørre seg om frihet dypest sett er viktigere enn overlevelse. Man kunne oppstilt samme filosofiske spørsmål om barn. Hvorfor skal foreldre bestemme over en 8-åring, er ikke autonomi og individuell frihet viktigere enn å kunne leve slik man selv vil?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Tror vi nå må ha obligatorisk seksualundervisning slik at det sprutes der det biologisk er mest hensiktsmessig og ikke alle andre steder.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Maxus5 skrev: tir jan 10, 2023 9:50 am
Kongemannen skrev: tir jan 10, 2023 9:38 am Hvem har skylda for at fødselstallene faller. Kvinnene og kvinnefrigjøring. Nå er det jo egentlig positivt at det blir mindre mennesker på jorden.

Tiltaket er nok å importere store mengder med kvinnfolk,så de mange oversette vanlige menn kan få mulighet til å stifte en familie.
Et par tusen færre fødte barn i Norge gjør nok underverker mot Afrikas befolkningsvekst:
Bare Nigeria alene har flere fødsler enn hele Europa.

Folketall Afrika:

1980: 480 millioner
1990: 630 millioner
2000: 810 mill
2010: 1040 millioner
2020: 1340 millioner
---estimert---
2025: 1510 mill
2030 1700 mil
2040 2080 mill
2050 2500 mill

-- Og i takt med at vi synker sitter det nok av barnløse damer i Norge og Europa med undertrykket omsorgsbehov og roper "Slepp de inn, det er jo bare en båt ....... "
Planen er jo å fylle på med innvandring for de lave fødselstallene (så de som er mot innvandring bør ta tak :lol: )

Det går jo til en viss grad her i vesten, med noen spenninger riktignok. Men hvordan tror du samme plan går i Kina der holdningene mot ikke-vestlige utlendinger er langt verre?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Mange i Vesten (hvor ca. 10% av verdens befolkning bor) vil nok svare jo på dette rent refleksivt. Mens mange andre steder i verden og i tidligere tider, ville man sagt nei.

Man kan jo spørre seg om frihet dypest sett er viktigere enn overlevelse. Man kunne oppstilt samme filosofiske spørsmål om barn. Hvorfor skal foreldre bestemme over en 8-åring, er ikke autonomi og individuell frihet viktigere enn å kunne leve slik man selv vil?
Med Ukraina i bakhodet kan man spørre om har menn noen plikt for samfunnet? Dersom krig, krise/katastrofe skjer så er det menn som må ut å krige, slåss, ta de tunge løft, bære og redde. Hver gang man har en Tornado, en Orkan eller andre katastrofer så er det menn som må ut å hjelpe. Så de fleste vil tenke da at menn har et ansvar å forsvare og beskytte. Dersom krise så SKAL du bidra. Som Ukraina der alle menn i våpenfør alder måtte bli igjen. Det var ikke mye protester på det.

Hva med kvinner da? Hvilke plikter har de ? Bør ikke det være en plikt å føde barn i et samfunn man er endel av ? I allefall oppleves som en plikt. Eller blir det for drøyt?

Mer drøyt enn å si at "Jeg har rett på å bli forsvart, passet på, holdt i live, gitt utdannelse, gitt helsehjelp, få bestemme hvem som skal styre, få fritak fra å jobbe når jeg er syk eller føler noe, og når man blir gammel så har man rett til det som snart er 30 år betalt fritid. Men noen andre får ta på seg å skaffe til veie de som skal jobbe etter jeg har forsynt meg i 95 år av godet, i et land jeg likevel hevder jeg har ingen forpliktelser til , bygget opp av et folk jeg ikke ønsker å bidra til skal fortsette å eksistere "

Dette vil bli reelle spørsmål de kommende årene. Enten man liker det eller ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»