Fødselstallene stuper

Svar
Fordomsfull

Re: Fødselstallene stuper

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 11:11 am
Tjaaah skrev: tor jan 26, 2023 10:59 am
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 10:54 am Ikke bare er antall fødsler "hovedårsaken" til økende verdensbefolkning, det er den absolutt eneste årsaken til at befolkningen øker.
Nei, dette kan du heller ikke. Fødsler er den eneste årsaken til at nye mennesker tilkommer befolkningen, at den nålevende befolkningen øker, er på grunn av flere faktorer.

Dette er ekstremt enkelt, Johnny, alikevel kommer du til kort.
Hvor mye hadde befolkningen økt fremover dersom antallet fødsler var 0 fra og med i morgen?
Like mye barn. For ingen hadde brydd seg og pult i vei som før med de følgene det har.

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 11:31 am
fazz skrev: tor jan 26, 2023 11:17 am
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 10:54 am Ikke bare er antall fødsler "hovedårsaken" til økende verdensbefolkning, det er den absolutt eneste årsaken til at befolkningen øker. Befolkningen hadde ikke økt selv om folk blir eldre dersom ingen ble født.

Jeg vil anta at du tenker det er moralsk akseptabelt at foreldre bestemmer over sine egne barn, for eksempel ved at de ikke lar en 8-åring gå på utrygg is selv om han har lyst. Kan du forklare hvorfor det i et slikt tilfelle er akseptabelt å overstyre vedkommendes "rett til å velge eget liv" av hensyn til overlevelse?
Så du mener at det å mene at voksne kvinner skal få velge hva de vil gjøre med livet sitt kan sidestilles med å la ett barn som ikke har lært noe om livet ennå få bestemme selv? Eller ønsker du egentlig bare kontroll på hva kvinner bør ha lov til å gjøre med livet sitt?
Mener og mener, det var først og fremst et forsøk på å invitere til en filosofisk debatt rundt spørsmålet. Poenget var at hensynet til "å leve som man vil" er innskrenket på svært mange områder, som regel av hensynet til egen eller andres overlevelse (sikkerhet). Holdningene dine synes å være preget av nihilisme, hvor ingenting egentlig betyr noe og man lar alt flyte fritt slik at det "blir som det blir".
Så hvem burde bestemme hva kvinner skal gjøre med livet sitt?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 11:11 am Hvor mye hadde befolkningen økt fremover dersom antallet fødsler var 0 fra og med i morgen?
Som sagt, min enkle venn, fødsler er nødvendige for befolkningsvekst. Men her glemmer du halvparten av regnestykket.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tjaaah skrev: tor jan 26, 2023 10:59 am
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 10:54 am Ikke bare er antall fødsler "hovedårsaken" til økende verdensbefolkning, det er den absolutt eneste årsaken til at befolkningen øker.
Nei, dette kan du heller ikke. Fødsler er den eneste årsaken til at nye mennesker tilkommer befolkningen, at den nålevende befolkningen øker, er på grunn av flere faktorer.

Dette er ekstremt enkelt, Johnny, alikevel kommer du til kort.
Kort er en passende beskrivelse på den enkle sjelen jånni på sååå mange flere måter om man tenker litt på det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: tor jan 26, 2023 11:47 am
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 11:31 am
fazz skrev: tor jan 26, 2023 11:17 am

Så du mener at det å mene at voksne kvinner skal få velge hva de vil gjøre med livet sitt kan sidestilles med å la ett barn som ikke har lært noe om livet ennå få bestemme selv? Eller ønsker du egentlig bare kontroll på hva kvinner bør ha lov til å gjøre med livet sitt?
Mener og mener, det var først og fremst et forsøk på å invitere til en filosofisk debatt rundt spørsmålet. Poenget var at hensynet til "å leve som man vil" er innskrenket på svært mange områder, som regel av hensynet til egen eller andres overlevelse (sikkerhet). Holdningene dine synes å være preget av nihilisme, hvor ingenting egentlig betyr noe og man lar alt flyte fritt slik at det "blir som det blir".
Så hvem burde bestemme hva kvinner skal gjøre med livet sitt?
Tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 1:23 pm
fazz skrev: tor jan 26, 2023 11:47 am
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 11:31 am
Mener og mener, det var først og fremst et forsøk på å invitere til en filosofisk debatt rundt spørsmålet. Poenget var at hensynet til "å leve som man vil" er innskrenket på svært mange områder, som regel av hensynet til egen eller andres overlevelse (sikkerhet). Holdningene dine synes å være preget av nihilisme, hvor ingenting egentlig betyr noe og man lar alt flyte fritt slik at det "blir som det blir".
Så hvem burde bestemme hva kvinner skal gjøre med livet sitt?
Tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?
Flott, da er vi enige at hver og en skal kunne leve livet slik de ønsker. Da er det ikke noe problem. De som ønsker barn, de får barn, de som ikke ønsker barn de får ikke barn. Verden går videre.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: tor jan 26, 2023 1:41 pm
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 1:23 pm
fazz skrev: tor jan 26, 2023 11:47 am

Så hvem burde bestemme hva kvinner skal gjøre med livet sitt?
Tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?
Flott, da er vi enige at hver og en skal kunne leve livet slik de ønsker. Da er det ikke noe problem. De som ønsker barn, de får barn, de som ikke ønsker barn de får ikke barn. Verden går videre.
OK. Men tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå, nærmest på et slags uetisk vis har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?

fazz

Legg inn av fazz »

Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 1:49 pm
fazz skrev: tor jan 26, 2023 1:41 pm
Texas_John skrev: tor jan 26, 2023 1:23 pm
Tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?
Flott, da er vi enige at hver og en skal kunne leve livet slik de ønsker. Da er det ikke noe problem. De som ønsker barn, de får barn, de som ikke ønsker barn de får ikke barn. Verden går videre.
OK. Men tenker du at grunnen til at vi sitter her i dag er fordi man historisk sett og frem til omtrent nå, nærmest på et slags uetisk vis har bestemt hva kvinner skulle gjøre med livet sitt?
Grunnen til at vi sitter her i dag er fordi noen før oss har bestemt seg for å få barn. Verre er det ikke. I de aller fleste tilfellene var det nok planlagt og ønsket også.

Så kan man diskutere historien og muligheter til kvinner, blant annet da de ikke hadde lov til å påvirke mulighetene sine på samme måte som i dag. Var det feks uetisk at kvinner ikke kunne stemme ved valg eller ikke hadde lov til å eie egen bedrift.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Det er endel av våre nye landsmenn som praktiserer dette, enda - ihvertfall ifølge en tidligere arbeidskamerat fra Irak. Han sa at 'jeg gjør alt for ungene mine og tar vare på dem så godt jeg bare klarer. Og når jeg om min kone blir gamle, tar de vare på oss. 'Kanskje til et visst nivå', svarte jeg, 'for jeg synes ikke at ungene skal skifte bleie på sine foreldre og vaske underlivet&rumpen deres.' Han var forsåvidt enig i det, men den problemsillingen var han ikke kommet til enda her i landet, antagelig fordi hans foreldre bodde i Irak, om de ennå levde; jeg spurte ikke.

Om formering og menns stadig færre sædceller, så har svenske forskere fått bevist at endret(bedret) kosthold kan øke antallet sædceller betraktelig
https://forskning.no/sex/saedcellene-fi ... en/1615929
Ja slike ting står nok naturlig sterkere i kulturer fra land med mindre sosialt sikkerhetsnett. Så det blir interessant å se hva som skjer her når vi ikke lenger har penger eller folk til å ta hånd om alle eldre. Jeg er enig der at det er forskjell på å hjelpe og å pleie. Sistnevnte bør så langt det er mulig gjøres av nøytrale fagfolk.

Ja det er dårlige tider for de som ønsker barn også. Damene venter for lenge pga en norm fra samfunnet at de skal følge menn i alle deler av livet, ta lang utdannelse, finne seg sjøl på Bali, ta noen selfier fra en Kamel, i Marokko så ta en lang mastergrad uten mål og mening også i en alder av 36 begynne å tenke på barn. Og menns kvalitet er heller ikke garantert å vare evig selv om vi har utdelt litt bedre kort. Men det spørs vel om alt det kunstige vi får i oss, plast og svineri ikke har en finger med i spillet for hvor mange soldater den jevne mann har i aksjon idag vs tidligere.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Maxus5 skrev: tor jan 26, 2023 6:05 pm
Det er endel av våre nye landsmenn som praktiserer dette, enda - ihvertfall ifølge en tidligere arbeidskamerat fra Irak. Han sa at 'jeg gjør alt for ungene mine og tar vare på dem så godt jeg bare klarer. Og når jeg om min kone blir gamle, tar de vare på oss. 'Kanskje til et visst nivå', svarte jeg, 'for jeg synes ikke at ungene skal skifte bleie på sine foreldre og vaske underlivet&rumpen deres.' Han var forsåvidt enig i det, men den problemsillingen var han ikke kommet til enda her i landet, antagelig fordi hans foreldre bodde i Irak, om de ennå levde; jeg spurte ikke.

Om formering og menns stadig færre sædceller, så har svenske forskere fått bevist at endret(bedret) kosthold kan øke antallet sædceller betraktelig
https://forskning.no/sex/saedcellene-fi ... en/1615929
Ja slike ting står nok naturlig sterkere i kulturer fra land med mindre sosialt sikkerhetsnett. Så det blir interessant å se hva som skjer her når vi ikke lenger har penger eller folk til å ta hånd om alle eldre. Jeg er enig der at det er forskjell på å hjelpe og å pleie. Sistnevnte bør så langt det er mulig gjøres av nøytrale fagfolk.

Ja det er dårlige tider for de som ønsker barn også. Damene venter for lenge pga en norm fra samfunnet at de skal følge menn i alle deler av livet, ta lang utdannelse, finne seg sjøl på Bali, ta noen selfier fra en Kamel, i Marokko så ta en lang mastergrad uten mål og mening også i en alder av 36 begynne å tenke på barn.
Ja, vi burde reservere høyere utdanning og reiser ut i den store verden til menn. Hvor skal nå disse kjerringene med pass?

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Vi har verdenshistoriens beste fødesel og barselordning. Ingen sted har bedre ordninger ført til økte fødsler.
Rundt i verden har man prøvd pengegaver for flere barn til variert suksess.

Folk får vel opp øynene etterhvert. Og lærer 2 Basic fakta.

1. Et samfunn fungerer ikke når det blir flere eldre enn yngre
2. Et land som setter bort jobben med å få barn til andre nasjonaliteter og folkeslag enn de som landet opprinnelig var grunnlagt for vil ikke være et land særlig lenge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Kan du konkretisere hva du tenker på?

De norske velferdsordningene er svært rause sett i forhold til hvordan det er i resten av verden. Og rett skal være rett, norske fødselstall er ikke så lave i forhold til mange andre land.

Men har vanskelig for å se for meg at enda bedre ordninger vil føre til noen markant endring.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Maxus5 skrev: tor jan 26, 2023 7:35 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Vi har verdenshistoriens beste fødesel og barselordning. Ingen sted har bedre ordninger ført til økte fødsler.
Rundt i verden har man prøvd pengegaver for flere barn til variert suksess.

Folk får vel opp øynene etterhvert. Og lærer 2 Basic fakta.

1. Et samfunn fungerer ikke når det blir flere eldre enn yngre
2. Et land som setter bort jobben med å få barn til andre nasjonaliteter og folkeslag enn de som landet opprinnelig var grunnlagt for vil ikke være et land særlig lenge.
Vi hadde, har ikke det lenger.
Om du har fulgt med i media så ville du visst at føde og barselomsorgen er blitt rasert.

fazz

Legg inn av fazz »

Maxus5 skrev: tor jan 26, 2023 7:35 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
newsflash skrev: lør jan 07, 2023 3:44 pm Etter at 2021 brøt med trenden med stadig færre fødsler i Norge, ligger det an til at det i 2022 blir en rekordnedgang i antall fødsler.

https://www.nrk.no/nordland/fodselstala ... 1.16242898

Dette bør naturligvis bekymre politikerne, skal en opprettholde velferdsstaten er en avhengig av en viss balanse mellom de som er i arbeidsfør alder og de som er pensjonister. Norske støtteordninger er allerede blant de rauseste, og er nok en medvirkende årsak til at tallene ikke er enda verre, slik vi ser i en del andre land.

Så hva kan gjøres?

Gjøre støtteordningen mer "universell", slik at de ikke blir så avhengig av foreldrenes inntekt, og på den måte gjøre det mer attraktivt å bli foreldre før en er ferdig etablert?
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Vi har verdenshistoriens beste fødesel og barselordning. Ingen sted har bedre ordninger ført til økte fødsler.
Rundt i verden har man prøvd pengegaver for flere barn til variert suksess.

Folk får vel opp øynene etterhvert. Og lærer 2 Basic fakta.

1. Et samfunn fungerer ikke når det blir flere eldre enn yngre
2. Et land som setter bort jobben med å få barn til andre nasjonaliteter og folkeslag enn de som landet opprinnelig var grunnlagt for vil ikke være et land særlig lenge.
Har det kanskje slått deg at folk rett og slett ikke bryr seg og ikke ser på det som sin oppgave i livet å drive arten videre? Kanskje mennesket som art har nådd toppen?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »



Ja, vi burde reservere høyere utdanning og reiser ut i den store verden til menn. Hvor skal nå disse kjerringene med pass?
Om man ikke er i stand til sette seg inn I hva diskusjonen dreier seg om , vurdere argumenter og ta stilling til problemstillingen så blr man bare la være å delta.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: tor jan 26, 2023 7:39 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Kan du konkretisere hva du tenker på?

De norske velferdsordningene er svært rause sett i forhold til hvordan det er i resten av verden. Og rett skal være rett, norske fødselstall er ikke så lave i forhold til mange andre land.

Men har vanskelig for å se for meg at enda bedre ordninger vil føre til noen markant endring.
Stadig kortere liggetid for fødene på barselavdelinger.
Når kvinneklinikken er ferdig rehabilitert i bergen skal fødene ut 4 - 8 timer etter fødsel.
For en generasjon siden var liggetiden ca 4 døgn.
Kvinner blir oppfordret til å amme 1 år men det kan de ikke lenger, permisjonen er kun 7-8 mnd, da må hun tilbake til full jobb for da skal far ha sine rettigheter.
Osv

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm Stadig kortere liggetid for fødene på barselavdelinger.
Når kvinneklinikken er ferdig rehabilitert i bergen skal fødene ut 4 - 8 timer etter fødsel.
For en generasjon siden var liggetiden ca 4 døgn.
Kvinner blir oppfordret til å amme 1 år men det kan de ikke lenger, permisjonen er kun 7-8 mnd, da må hun tilbake til full jobb for da skal far ha sine rettigheter.
Osv
Liggetid kan selvfølgelig være et poeng, særlig for førstegangsfødende. Men at dette gjør at flere får 1-2 barn og færre 2-3 er jeg ikke så sikker på. Da tror jeg det handler mer om totalpakken, altså tidspunkt for første fødsel og kravene til livet generelt.

Ellers så er det vel 6 måneder med fullamming som er anbefalingene nå?

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: tor jan 26, 2023 7:48 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm Stadig kortere liggetid for fødene på barselavdelinger.
Når kvinneklinikken er ferdig rehabilitert i bergen skal fødene ut 4 - 8 timer etter fødsel.
For en generasjon siden var liggetiden ca 4 døgn.
Kvinner blir oppfordret til å amme 1 år men det kan de ikke lenger, permisjonen er kun 7-8 mnd, da må hun tilbake til full jobb for da skal far ha sine rettigheter.
Osv
Liggetid kan selvfølgelig være et poeng, særlig for førstegangsfødende. Men at dette gjør at flere får 1-2 barn og færre 2-3 er jeg ikke så sikker på. Da tror jeg det handler mer om totalpakken, altså tidspunkt for første fødsel og kravene til livet generelt.

Ellers så er det vel 6 måneder med fullamming som er anbefalingene nå?
Liggetiden er et poeng, også for fleregangsfødende.
Mye som kan skje i løpet av første døgnene etter fødsel.
Selvsagt er det andre ting som også må på plass, feks må kvinner ha mulighet til å amme 1 år om hun ønsker det.
I dag er det veldig mange som tar ut ulønnet permisjon, ferie osv fordi de synes 7-8 mnd sammen med barnet er lite, man skal også komme seg etter svangerskap og fødsel, man skal heles psykisk og fysisk.
I dag er fødslesdepresjon økende blandt mødre.
Resultatet av alt sammen ser man tydelig - kvinner kvir seg for svangerskap/fødsel, man utsetter det stadig, alder på førstegangsfødende har aldri vært høyere, ca 31år.
Kvinner velger også ferre barn.
Fødselstallene stuper.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm
newsflash skrev: tor jan 26, 2023 7:39 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 6:33 pm
Man kan jo starte med å bedre fødsel og barselomsorgen for kvinner.
Vil man ha opp fødselstallene må man spørre kvinner hva som skal til.
Kan du konkretisere hva du tenker på?

De norske velferdsordningene er svært rause sett i forhold til hvordan det er i resten av verden. Og rett skal være rett, norske fødselstall er ikke så lave i forhold til mange andre land.

Men har vanskelig for å se for meg at enda bedre ordninger vil føre til noen markant endring.
for da skal far ha sine rettigheter.
Og det er jo en positiv ting, at far har prioritet mener jeg. Det er heldigvis fremgang på akkurat det punktet.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Henningsen skrev: tor jan 26, 2023 7:57 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm
newsflash skrev: tor jan 26, 2023 7:39 pm

Kan du konkretisere hva du tenker på?

De norske velferdsordningene er svært rause sett i forhold til hvordan det er i resten av verden. Og rett skal være rett, norske fødselstall er ikke så lave i forhold til mange andre land.

Men har vanskelig for å se for meg at enda bedre ordninger vil føre til noen markant endring.
for da skal far ha sine rettigheter.
Og det er jo en positiv ting, at far har prioritet mener jeg. Det er heldigvis fremgang på akkurat det punktet.
Ikke når det går på bekostning av mor/barn.
Det er mor som har gått gravid 9 mnd og satt barnet til verden.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 8:01 pm
Henningsen skrev: tor jan 26, 2023 7:57 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm

for da skal far ha sine rettigheter.
Og det er jo en positiv ting, at far har prioritet mener jeg. Det er heldigvis fremgang på akkurat det punktet.
Ikke når det går på bekostning av mor/barn.
Det er mor som har gått gravid 9 mnd og satt barnet til verden.
Absolutt enig i det. Det skulle selvfølgelig kommet i tillegg til.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: tor jan 26, 2023 7:48 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm Stadig kortere liggetid for fødene på barselavdelinger.
Når kvinneklinikken er ferdig rehabilitert i bergen skal fødene ut 4 - 8 timer etter fødsel.
For en generasjon siden var liggetiden ca 4 døgn.
Kvinner blir oppfordret til å amme 1 år men det kan de ikke lenger, permisjonen er kun 7-8 mnd, da må hun tilbake til full jobb for da skal far ha sine rettigheter.
Osv
Liggetid kan selvfølgelig være et poeng, særlig for førstegangsfødende. Men at dette gjør at flere får 1-2 barn og færre 2-3 er jeg ikke så sikker på. Da tror jeg det handler mer om totalpakken, altså tidspunkt for første fødsel og kravene til livet generelt.

Ellers så er det vel 6 måneder med fullamming som er anbefalingene nå?
Fullamming vil si at barnet lever utelukkende av morsmelk.
Det er ønskelig at man ammer minst 1 år, altså også etter barnet er begynt å spise.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Hvis fødselstallene stuper, er det bare til å applaudere. Verden trenger få ned folketallet, send resepten til Afrika og Asia.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Er vel ganske naturlig at folk lar være å få unge i disse tider.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gideg skrev: tor jan 26, 2023 8:10 pm Fullamming vil si at barnet lever utelukkende av morsmelk.
Det er ønskelig at man ammer minst 1 år, altså også etter barnet er begynt å spise.
Joda, men så har en altså krav på ammefri med lønn frem til barnet er ett år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessert skrev: tor jan 26, 2023 8:15 pm Hvis fødselstallene stuper, er det bare til å applaudere. Verden trenger få ned folketallet, send resepten til Afrika og Asia.
Resepten er enkel, øk levestandarden.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: tor jan 26, 2023 8:42 pm
Gideg skrev: tor jan 26, 2023 8:10 pm Fullamming vil si at barnet lever utelukkende av morsmelk.
Det er ønskelig at man ammer minst 1 år, altså også etter barnet er begynt å spise.
Joda, men så har en altså krav på ammefri med lønn frem til barnet er ett år.
Det fungerer kun på papiret.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Rexwiller skrev: tor jan 26, 2023 8:19 pm Er vel ganske naturlig at folk lar være å få unge i disse tider.
Dessuten stadig flere som vil ha sin personlige frihet, naturlig nok.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Staten legger selv opp til å gjøre det mindre attraktivt å få barn. Senest nå i fjorårets lønnsoppgjør for kommunesektoren.

Siterer fra et innlegg jeg selv skrev 24. mai i år, når forhandlingene med KS var sluttført
2) punkt 8.3.4 Amming

Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn i barnets første leveår. Ved
særskilt behov hos barnet gis fri med lønn også ut over barnets første leveår.


Endringen her er altså merket i fet skrift. Nybakte mødre får innskrenket sin mulighet til å amme barnet utover det første leveåret. Tidligere lå ikke denne begrensningen der og man trengte kun en bekreftelse fra helsestasjonen på at barnet fortsatt ammet for å få ammefri.

Dette samtidig som WHO er veldig tydelige i sine anbefalinger om at barn burde ammes i første to leveår så langt det er mulig.

Forskningen er også veldig klar på at amming er bra for morens helse og reduserer risiko for sykdom, som brystkreft, eggstokkreft, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer.

Det de har fått inn er altså en svekkelse av kvinners rettigheter, og som er negativt for kvinnehelsen. I ytterste konsekvens kan det også redusere lysten på å få flere barn for enkelte.

Hvordan har de klar å godta det? Og hvordan skal politikere, spesielt SV, som har kjempet for kvinnehelse stå inne for dette?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»