Naturprogram i NRK

Svar
fargerik

Naturprogram i NRK

Legg inn av fargerik »

NRK har sendt flere gode naturprogram, og personlig bare elsker jeg det.
I går kom program 3 i en aldeles strålende serie.
Anbefales for de som liker å se på slikt med norske kommentarer.
https://tv.nrk.no/serie/den-groene-plan ... /episode/3

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ale skrev: man jan 09, 2023 2:55 pm Jeg savner naturprogrammene til Sverre M. Fjelstad.

Bilde
Stor helt for meg.....den gang jeg var ganske ung ;-)
Sist redigert av fargerik den man jan 09, 2023 2:58 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 2:47 pm Anbefales for de som liker å se på slikt med norske kommentarer.
https://tv.nrk.no/serie/den-groene-plan ... /episode/3
Enda en serie opprinnelig med David Attenbrough som "narrator", hvor NRK har valgt å sette en norsk stemme til. I mine øyne helligbrøde av en annen verden. Sendte faktisk en klage til NRK på dette en gang.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: man jan 09, 2023 2:57 pm
fargerik skrev: man jan 09, 2023 2:47 pm Anbefales for de som liker å se på slikt med norske kommentarer.
https://tv.nrk.no/serie/den-groene-plan ... /episode/3
Enda en serie opprinnelig med David Attenbrough som "narrator", hvor NRK har valgt å sette en norsk stemme til. I mine øyne helligbrøde av en annen verden. Sendte faktisk en klage til NRK på dette en gang.
Ja. Men serien finnes sikkert med kommentarer fra Sir David også.
Jeg syns norsk er greit. Har hørt Attenboroug veldig, veldig mange ganger.
Jeg forstår engelsk, men norske kommentarer er sikkert fint for folk som ikke forstår det så bra.
Sist redigert av fargerik den man jan 09, 2023 3:06 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:05 pm Ja. Men serien finnes sikkert med kommentarer fra Sir David også.
Jeg syns norsk er greit. Har hørt Attenboroug veldig, veldig mange ganger.
Frode Stang blir ikke det samme som sir David. Mannen er tidenes overlegent største vitenskapsformidler. Har holdt på med dette i 70 år!

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: man jan 09, 2023 3:06 pm
fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:05 pm Ja. Men serien finnes sikkert med kommentarer fra Sir David også.
Jeg syns norsk er greit. Har hørt Attenboroug veldig, veldig mange ganger.
Frode Stang blir ikke det samme som sir David. Mannen er tidenes overlegent største vitenskapsformidler. Har holdt på med dette i 70 år!
Det er vanskelig å si seg uenig i det.
Ingen over, ingen ved siden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Ale skrev: man jan 09, 2023 2:55 pm Jeg savner naturprogrammene til Sverre M. Fjelstad.
Han fikk et par stygge riper i lakken da villmarksbildet av den ville bjørnen han publiserte viste seg å være en tam bjørn tatt i en bjørnepark i Sverige.

(Jeg har prøvd meg som amatør-naturfotograf selv, men ga fort opp. Det var gørrkjedelig og nærmest komplett umulig å få de virkelig bra motivene, så at noen jukser litt her og der har jeg litt forståelse for)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: man jan 09, 2023 3:13 pm
Ale skrev: man jan 09, 2023 2:55 pm Jeg savner naturprogrammene til Sverre M. Fjelstad.
Han fikk et par stygge riper i lakken da villmarksbildet av den ville bjørnen han publiserte viste seg å være en tam bjørn tatt i en bjørnepark i Sverige.

(Jeg har prøvd meg som amatør-naturfotograf selv, men ga fort opp. Det var gørrkjedelig og nærmest komplett umulig å få de virkelig bra motivene, så at noen jukser litt her og der har jeg litt forståelse for)
Jeg har sett noen "Behind the Scenes" program med Attenborough.
Mye av det er filmet i terrarier, akvarier og drivhus.
Noen ting må nok rigges for å bli strålende nærbilder som kan kryssklippes inn der det egner seg.
Det er innafor å "jukse litt" ;-)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:17 pm Jeg har sett noen "Behind the Scenes" program med Attenborough.
Mye av det er filmet i terrarier, akvarier og drivhus.
Noen ting må nok rigges for å bli strålende nærbilder som kan kryssklippes inn der det egner seg.
Det er innafor å "jukse litt" ;-)
Som liten, fikk en høre flere ganger om ei litt for utrolig historie (mulig fra 50-60-tallet), der en hvit naturfotograf i hop med en kameramann, slo seg sammen med en flokk innfødte, tok ferden dypt inn i en sør-amerikansk jungel, og snublet over ei gigantisk kvelerslange.
De innfødte samt kameramannen, flykta for livet, alt mens programlederen visstnok måtte kjempe for livet, alt mens kamera fortsatt snurret og gikk i bakgrunnen.

Alltid lurt på om dette faktisk skjedde, og hvem dette var. Og dersom det stemmer, burde kanskje videoen/bilder være mulig å oppdrive.

Har nemlig hørt ei lignende historie fra både pappa, en tidligere naturfaglærer på ungdomskolen, og andre hold, der alle mest sannsynlig var i samme aldersgruppe, vokst opp på 50 og 60-tallet.
Høres jo helt vilt ut, men skulle ikke overraske om mange slike fatale møter med ville dyr faktisk skjedde, og ikke alt kom på film, eller at folk ble drept under innspilling. Kan jo være fra ei film basert på en slik historie også, men skulle gjerne likt å funnet noe info om denne slange-fighten, for både pappa og læreren min, forklarte at det som reddet programlederen, var kombinasjon av ren flaks (fikk tak i hodet på slangen) og at gubben var sterk som en okse.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:17 pm
Pernille skrev: man jan 09, 2023 3:13 pm
Ale skrev: man jan 09, 2023 2:55 pm Jeg savner naturprogrammene til Sverre M. Fjelstad.
Han fikk et par stygge riper i lakken da villmarksbildet av den ville bjørnen han publiserte viste seg å være en tam bjørn tatt i en bjørnepark i Sverige.

(Jeg har prøvd meg som amatør-naturfotograf selv, men ga fort opp. Det var gørrkjedelig og nærmest komplett umulig å få de virkelig bra motivene, så at noen jukser litt her og der har jeg litt forståelse for)
Jeg har sett noen "Behind the Scenes" program med Attenborough.
Mye av det er filmet i terrarier, akvarier og drivhus.
Noen ting må nok rigges for å bli strålende nærbilder som kan kryssklippes inn der det egner seg.
Det er innafor å "jukse litt" ;-)
Jeg må innrømme at jeg fasineres litt av jukset men noen ganger blir det litt vel mye.
Men på den andre siden, jeg har ikke på film nærmøte med jerv, heller ikke møte med gaupe. De sekundene sitter kun i minnebrikka i mitt hode. Og jeg innser at "juks" må til.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:17 pm Jeg har sett noen "Behind the Scenes" program med Attenborough.
Mye av det er filmet i terrarier, akvarier og drivhus.
Noen ting må nok rigges for å bli strålende nærbilder som kan kryssklippes inn der det egner seg.
Det er innafor å "jukse litt" ;-)
I know. Jeg synes disse "behind the scenes"-episodene er nesten hakket mer interessante enn de ordinære episodene. Utrolig kult å se hvordan de får til de fantastiske bildene og motivene og den enorme arbeidsmengden som ligger bak hvert opptak. Trikset er vel å ikke legge skjul på at "me har juksa litt". :)

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

NRK har fullstendig maltraktert alt de opprinnelig stod for når det kommer til naturformidling. De få norskproduserte naturprogrammene som sendes idag handler om kjendiser totalt uten erfaring med natur og friluftsliv.
Tidligere var Ut i Naturen på tirsdager et av ukas høydepunkt, for ikke å glemme Friluftsmagasinet på P1 hver lørdag. Borte er det alt sammen. Utrolig trist.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: man jan 09, 2023 3:29 pm
fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:17 pm Jeg har sett noen "Behind the Scenes" program med Attenborough.
Mye av det er filmet i terrarier, akvarier og drivhus.
Noen ting må nok rigges for å bli strålende nærbilder som kan kryssklippes inn der det egner seg.
Det er innafor å "jukse litt" ;-)
Som liten, fikk en høre flere ganger om ei litt for utrolig historie (mulig fra 50-60-tallet), der en hvit naturfotograf i hop med en kameramann, slo seg sammen med en flokk innfødte, tok ferden dypt inn i en sør-amerikansk jungel, og snublet over ei gigantisk kvelerslange.
De innfødte samt kameramannen, flykta for livet, alt mens programlederen visstnok måtte kjempe for livet, alt mens kamera fortsatt snurret og gikk i bakgrunnen.

Alltid lurt på om dette faktisk skjedde, og hvem dette var. Og dersom det stemmer, burde kanskje videoen/bilder være mulig å oppdrive.

Har nemlig hørt ei lignende historie fra både pappa, en tidligere naturfaglærer på ungdomskolen, og andre hold, der alle mest sannsynlig var i samme aldersgruppe, vokst opp på 50 og 60-tallet.
Høres jo helt vilt ut, men skulle ikke overraske om mange slike fatale møter med ville dyr faktisk skjedde, og ikke alt kom på film, eller at folk ble drept under innspilling. Kan jo være fra ei film basert på en slik historie også, men skulle gjerne likt å funnet noe info om denne slange-fighten, for både pappa og læreren min, forklarte at det som reddet programlederen, var kombinasjon av ren flaks (fikk tak i hodet på slangen) og at gubben var sterk som en okse.
Vi har jo alltids Bear Grylls, da :-)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Pernille skrev: man jan 09, 2023 3:13 pm
Ale skrev: man jan 09, 2023 2:55 pm Jeg savner naturprogrammene til Sverre M. Fjelstad.
Han fikk et par stygge riper i lakken da villmarksbildet av den ville bjørnen han publiserte viste seg å være en tam bjørn tatt i en bjørnepark i Sverige.

(Jeg har prøvd meg som amatør-naturfotograf selv, men ga fort opp. Det var gørrkjedelig og nærmest komplett umulig å få de virkelig bra motivene, så at noen jukser litt her og der har jeg litt forståelse for)
Husker ei artig episode av Midsomer Murders, hvor en av betjentene måtte bistå i å hjelpe ei kvinnelig naturfotograf, og de måtte oppholde seg i flere dager, gjemt bak ei stinkende (for å skjule menneskelukt) teltduk, med mygg og konstant hete, liggende som et lokk over dem, alt for å få kanskje 1 sekund med rumpa til en sjeldent rovfugl. Så ja, da er det kanskje ikke så rart at noen tar seg noen friheter og fikser og trikser litt, for å få perfekte bilder, fremfor en måned med null og niks å vise til, annet enn myggbitt og svettelukt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Det er vanvittig mye feel-good klipp fra naturen utpå Youtube. Da med både ville og tamme dyr, som har vært gjennom et helvete, med tortur og mishandling fra tidligere eiere, og så plutselig ankommer redningen, og alt ender med en lykkelig Hollywood slutt, the end.

Men noe av glansen har helt klart forsvunnet, når det i senere tid har blitt avslørt at sikkert flere hundre, eller mer av disse "lykkelige" redningsvideoene, faktisk er et ondskapsfullt og utspekulert forsøk, i å skaffe seg billige likes, da ved å utsette dyr for grufulle og "tilfeldige" situasjoner, og være så jævlige, at de samme svina, tar så på seg jobben som "helter", bare legge på litt koselig musikk og så er alt bra igjen.

Dette vil nok bidra i at mange seriøse og dyktige folk der ute, og som faktisk gjør gode gjerninger, helt uten å forsøke å fremstille seg selv som noen helter, eller tjene på det, blir utskjelt og mistenkt, mens de kyniske parten, som iscenesetter redningssituasjoner og utsetter dyr for smerte, alt for noen likes og litt oppmerksomhet, de risikerer å slippe unna, og kunne bare fortsette som før.

Hvor stor prosent av disse videoene som er falske kontra ekte, det er ikke godt å si, men håper virkelig at de det blir slått hardt nedpå, for en ønsker jo å være naiv og godtroende, og tenke at de fleste av videoene er ekte vare, med mennesker som bryr seg om dyra, og gir dem et godt liv, men samtidig er det også ofte man føler at det er litt for godt til å være sant, og særlig enkelte som fremstiller seg selv som noen Dr. Doolittle, der nærmest daglig snubler borti helt utrolige situasjoner, med ofte sjeldne dyr, som helst vil gjøre alt de kan for å unngå mennesker, selvsagt med et kamera på slep.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Husker godt ei tv-serie, fordelt over flere episode fra tidlig 90-tallet, mulig NRK eller TV2 som sendte den, og med oversatt til Den Russiske Bjørnens Rike.
Tror samtlige episoder er oppe på Youtube under tittelen: Realms of the Russian Bear:
Uansett, tittelmelodien er meget nostalgisk og minneverdig.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Frank.N.Steen skrev: man jan 09, 2023 3:58 pm Det er vanvittig mye feel-good klipp fra naturen utpå Youtube. Da med både ville og tamme dyr, som har vært gjennom et helvete, med tortur og mishandling fra tidligere eiere, og så plutselig ankommer redningen, og alt ender med en lykkelig Hollywood slutt, the end.

Men noe av glansen har helt klart forsvunnet, når det i senere tid har blitt avslørt at sikkert flere hundre, eller mer av disse "lykkelige" redningsvideoene, faktisk er et ondskapsfullt og utspekulert forsøk, i å skaffe seg billige likes, da ved å utsette dyr for grufulle og "tilfeldige" situasjoner, og være så jævlige, at de samme svina, tar så på seg jobben som "helter", bare legge på litt koselig musikk og så er alt bra igjen.

Dette vil nok bidra i at mange seriøse og dyktige folk der ute, og som faktisk gjør gode gjerninger, helt uten å forsøke å fremstille seg selv som noen helter, eller tjene på det, blir utskjelt og mistenkt, mens de kyniske parten, som iscenesetter redningssituasjoner og utsetter dyr for smerte, alt for noen likes og litt oppmerksomhet, de risikerer å slippe unna, og kunne bare fortsette som før.

Hvor stor prosent av disse videoene som er falske kontra ekte, det er ikke godt å si, men håper virkelig at de det blir slått hardt nedpå, for en ønsker jo å være naiv og godtroende, og tenke at de fleste av videoene er ekte vare, med mennesker som bryr seg om dyra, og gir dem et godt liv, men samtidig er det også ofte man føler at det er litt for godt til å være sant, og særlig enkelte som fremstiller seg selv som noen Dr. Doolittle, der nærmest daglig snubler borti helt utrolige situasjoner, med ofte sjeldne dyr, som helst vil gjøre alt de kan for å unngå mennesker, selvsagt med et kamera på slep.

Slik er en video orginalt. For å få likes og delinger må den kjøres baklengs


Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Men nå kom vi langt vekk fra trådstarters tanker. Sorry

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Av en eller annen grunn, får man ikke inn Animal Planet lenger. Men husker godt de britiske programmene om Simon og hans medhjelpere, der reddet mang ei grinete svane, fra mange rare situasjoner, hvor de hadde rota det til for seg. Men alltids med ei sjarmerende og respektfull tone, der Simon ofte forklarer at folk burde helst ta kontakt med profesjonelle, fremfor å prøve å være helter selv, ettersom de kan fremprovosere mer skade på dyrene, samt ikke være klar over hvordan de skal håndtere situasjonen.
Liker hvordan de etter hvert utviklet en egen svanebag, til å bære fuglene i, og enkelte ganger ville de samme "bråkmakerne" returnere til åstedet, gjentatte ganger, og Simon måtte rykke ut i all hast med en ny svanebag på slep.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Har kommet meg for øret at NRKs Kari Toft i disse dager går av som pensjonist etter 37 år i samme jobb. Nå som også hun forsvinner fra NRKs lokaler er vel tiden med gode norskproduserte naturprogrammer over.
Takk for alt Kari. Du har betydd mye for mange, og ikke minst for naturen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Hoppidioten skrev: man jan 30, 2023 7:42 pm Nå som også hun forsvinner fra NRKs lokaler er vel tiden med gode norskproduserte naturprogrammer over.
En naturlig helaften er tydeligvis lagt ned, og samme da med Ut i Naturen.

Enda et eksempel på tradisjoner som forsvinner fra NRK. For så vanskelig kan det umulig å være å finne en ny programleder/skaper. Latterlig.

MrTV

Legg inn av MrTV »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 3:05 pm
KongOlav2 skrev: man jan 09, 2023 2:57 pm
fargerik skrev: man jan 09, 2023 2:47 pm Anbefales for de som liker å se på slikt med norske kommentarer.
https://tv.nrk.no/serie/den-groene-plan ... /episode/3
Enda en serie opprinnelig med David Attenbrough som "narrator", hvor NRK har valgt å sette en norsk stemme til. I mine øyne helligbrøde av en annen verden. Sendte faktisk en klage til NRK på dette en gang.
Ja. Men serien finnes sikkert med kommentarer fra Sir David også.
Jeg syns norsk er greit. Har hørt Attenboroug veldig, veldig mange ganger.
Jeg forstår engelsk, men norske kommentarer er sikkert fint for folk som ikke forstår det så bra.
Alle episodene ligger også med Original tale i NRK TV (https://tv.nrk.no/serie/den-groene-planeten)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»