Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
Henningsen

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av Henningsen »

slankebrusmannen skrev: tor jan 12, 2023 4:49 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm

Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for
Når kommer sleivsparket?
Å hente spillere alle har hørt om med varierende hell skulle jeg greid alene. På deltid.
Jeg forstår det dithen at man må øve litt frem mot sesongstart om det skal bli noe fart i denne rivaliseringen. :lol:

Men greit å holde denne tråden på en så god tone den har hatt hittil. Den har vært bra!

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Henningsen skrev: tor jan 12, 2023 7:43 pm
slankebrusmannen skrev: tor jan 12, 2023 4:49 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm

Når kommer sleivsparket?
Å hente spillere alle har hørt om med varierende hell skulle jeg greid alene. På deltid.
Jeg forstår det dithen at man må øve litt frem mot sesongstart om det skal bli noe fart i denne rivaliseringen. :lol:

Men greit å holde denne tråden på en så god tone den har hatt hittil. Den har vært bra!
Hehe. Jeg har ikke deltatt, tror jeg, men du etterlyste sleivspark, så jeg tenkte jeg kunne ta utfordringen og gi det et forsøk. 8-)

Fin tråd. Enig i det.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Det ergrer meg litt at Tengstedtsalget gjør dette til en trio, mot det som så ut som en duo. Et interessant aspekt om Bodø gjør jobben er at første og andreplassen i år i praksis er sikret Europacup neste år da de kommer til CL kvalik. Det gir en ny spenning i serien.

I tillegg så er det tegn til at vi får flere lag som er fast inventar i Europa.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

slankebrusmannen skrev: tor jan 12, 2023 8:09 pm
Henningsen skrev: tor jan 12, 2023 7:43 pm
slankebrusmannen skrev: tor jan 12, 2023 4:49 pm

Å hente spillere alle har hørt om med varierende hell skulle jeg greid alene. På deltid.
Jeg forstår det dithen at man må øve litt frem mot sesongstart om det skal bli noe fart i denne rivaliseringen. :lol:

Men greit å holde denne tråden på en så god tone den har hatt hittil. Den har vært bra!
Hehe. Jeg har ikke deltatt, tror jeg, men du etterlyste sleivspark, så jeg tenkte jeg kunne ta utfordringen og gi det et forsøk. 8-)

Fin tråd. Enig i det.
Ja, man tåler noen sleivspark. Det skal være litt rivalisering!
Jeg synes sleivsparkene har vært veldig forsiktige hittil. Vi er nok litt ute av trening nå som vi er utenfor sesong. :lol:

Men jeg skal ikke avspore tråden mer med dette.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Er vel ikke garantert at Norge får to lag i CL-kvalik neste år? Og hvorfor gjør salget av Tengstedt dette til en trio mener du?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MoldeMoldeMolde skrev: tor jan 12, 2023 8:16 pm Det ergrer meg litt at Tengstedtsalget gjør dette til en trio, mot det som så ut som en duo. Et interessant aspekt om Bodø gjør jobben er at første og andreplassen i år i praksis er sikret Europacup neste år da de kommer til CL kvalik. Det gir en ny spenning i serien.

I tillegg så er det tegn til at vi får flere lag som er fast inventar i Europa.
Jeg var spent på hvordan Rbk hadde reagert og opptrådt om de måtte ta vesentlige kutt i satsingen sin.Det var ikke lenge før det hadde tvunget seg frem.
Men nå ser det ut til at de dukker unna den kula

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

thewaterfall skrev: tor jan 12, 2023 8:19 pm Er vel ikke garantert at Norge får to lag i CL-kvalik neste år? Og hvorfor gjør salget av Tengstedt dette til en trio mener du?
Om Bodø gjør jobben skrev jeg, de trenger vel en seier eller to uavgjorte mot Lech så er det sikkert.

Uten salget av Tengstedt hadde Rosenborg hatt dårlig økonomi og en stall som mest sannsynlig hadde ikke tatt første eller andreplass. Nå er økonomien sikret og de kan satse i stedet for å kutte. Merk at nesten alle signeringer RBK har gjort de siste årene har vært svært billige.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

MoldeMoldeMolde skrev: tor jan 12, 2023 9:27 pm Om Bodø gjør jobben skrev jeg, de trenger vel en seier eller to uavgjorte mot Lech så er det sikkert.

Uten salget av Tengstedt hadde Rosenborg hatt dårlig økonomi og en stall som mest sannsynlig hadde ikke tatt første eller andreplass. Nå er økonomien sikret og de kan satse i stedet for å kutte. Merk at nesten alle signeringer RBK har gjort de siste årene har vært svært billige.
Ah, sorry leste feil.

Det forutsetter at man henter noen spillere altså, men greia er jo at stallen er nesten komplett med mindre noen forsvinner ut som ikke er planlagt med. Det er to aktuelle kjøp per dags dato: Erstatter for Tengstedt og evt. Jensen. Så er det en dialog med Selnæs om han kan være interessert ifra sommeren av når kontrakten med Zurich går ut, men den dialogen hadde nok vært der uansett all den tid Dorsin er flink til å holde kontakt med trøndere som har vært utenlands når det begynner å nærme seg aktuelt med en retur. Enten pga alder og/eller status i karrieren deres.

Så salget av Tengstedt har gitt oss penger, men det blir ingen kjøpefest av den grunn. Så slik sett synes jeg det er et merkelig argument.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Zorbeltuss skrev: tor jan 12, 2023 2:42 pm
BiggusD skrev: tor jan 12, 2023 11:57 am Verste vissvass jeg har hørt
Så du mener at VIF sin samling av 10-endeplasser er omtrent å få ut maks av potensialet den klubben har?
Hva du snakker om? Du sa at Vålerenga ikke har fått rik onkel-hjelp. Det er vissvass. Jeg har ikke nevnt potensial med ett ord...

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

BiggusD skrev: tor jan 12, 2023 10:05 pm Hva du snakker om? Du sa at Vålerenga ikke har fått rik onkel-hjelp. Det er vissvass. Jeg har ikke nevnt potensial med ett ord...
Jeg synes det burde gå ut fra konteksten -selv om det kanskje var litt knøvlete formulert- at min påstand er at VIF har underprestert sammenlignet med hva de burde ha fått til uavhengig av investorhjelp og at de derfor ikke får noe særlig pes for bidragene fra Trøim et al, det blir bare enda mer pinlig for VIF-leiren at et par klubber fra steder som slutter på -sund blant annet har skjøvet de ut av noen topp-seks diskusjon.

Sammenlignet med Molde som har fått enorme penger fra Røkke -sannsynligvis minst like mye som RBK har tjent på sine CL-deltakelser- og har brukt de til å kjøpe seg en masse seriegull på samme vis som City og PSG har gjort med skitne oljepenger så er det ikke rart at ingen bryr seg om hva VIF og Brann har fått av slikt siden de bare har sløst vekk alt sammen for så å følge opp med resten av pengene sine og deretter de pengene de ikke hadde på toppen av det hele.

lund

Legg inn av lund »

Zorbeltuss skrev: tor jan 12, 2023 11:29 pm
BiggusD skrev: tor jan 12, 2023 10:05 pm Hva du snakker om? Du sa at Vålerenga ikke har fått rik onkel-hjelp. Det er vissvass. Jeg har ikke nevnt potensial med ett ord...
Jeg synes det burde gå ut fra konteksten -selv om det kanskje var litt knøvlete formulert- at min påstand er at VIF har underprestert sammenlignet med hva de burde ha fått til uavhengig av investorhjelp og at de derfor ikke får noe særlig pes for bidragene fra Trøim et al, det blir bare enda mer pinlig for VIF-leiren at et par klubber fra steder som slutter på -sund blant annet har skjøvet de ut av noen topp-seks diskusjon.

Sammenlignet med Molde som har fått enorme penger fra Røkke -sannsynligvis minst like mye som RBK har tjent på sine CL-deltakelser- og har brukt de til å kjøpe seg en masse seriegull på samme vis som City og PSG har gjort med skitne oljepenger så er det ikke rart at ingen bryr seg om hva VIF og Brann har fått av slikt siden de bare har sløst vekk alt sammen for så å følge opp med resten av pengene sine og deretter de pengene de ikke hadde på toppen av det hele.
Nuvel. Ikke noen Molde-fan, men fakta er en fin ting å diskutere med.
Legger ved budsjetter fra 2011, det første året Molde ble seriemester:
https://www.vg.no/sport/fotball/i/4MEQE ... budsjettet

HarryH

Legg inn av HarryH »

De dukker av og til opp disse fantasiene om at Molde "kjøpte seg seriegull" i en periode der Rosenborg var den desidert lønnsledende klubben.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Forskjellen på RBK og VIF/Brann er at vi hadde nok penger å sløse vekk til at vi klarte å klamre oss fast til den grenen som stakk ut rett under stupet.

Hadde vi hatt et oppegående styre og ledelse så ville vi nok hatt 2 av 3 seriegull siden 2004 med de ressursene og forspranget som vi rett og slett har ødslet vekk.

Desverre så har det vært Kotenger, Bjørnebyer og Bratsether og det som verre var (Terje Svendsen, Hoftun).

Samtidig så kamuflerer Molde sine budsjetter at det var Røkke og ikke Molde som brukte 200 millioner på å bygge stadion, hvis du kan litt finans så kan du gjøre som et grovt overslag at det er i størrelsesorden 10-20 millioner i kostnader hvert år som en da har sluppet unna, så Molde var nok i realiteten nummer to på 2010 listen hva gjelder økonomiske ressurser. I tillegg kommer sikkerhetsventilen hvor Røkke har hele tiden dekt underskudd som gjør at det er trygt å ta sjanser. Uten alt dette så ville antakelig Molde sine resultater i dette årtusenet være sammenlignbare med Ålesund sine, så ja de har jobbet godt, men hadde Røkke vært fra Ålesund (og lokalpatriot) så er det mer sannsynlig at det hadde blitt null medaljer siste 20 år enn at det hadde blitt noen medalje overhodet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Er dette ment som en parodi?
Jeg tror det er godt kjent blant alle med interesse for norsk fotball at Røkke og Gjelsten betalte byggingen av Aker Stadion og det er allment akseptert at de skal ha en stor del av æren for at Molde har blitt en stabil toppklubb. En faktor som ofte undervurderes er hvordan de har bidratt ikke bare rent økonomisk, men også til å profesjonalisere driften av klubben.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 12:13 am Uten alt dette så ville antakelig Molde sine resultater i dette årtusenet være sammenlignbare med Ålesund sine, så ja de har jobbet godt, men hadde Røkke vært fra Ålesund (og lokalpatriot) så er det mer sannsynlig at det hadde blitt null medaljer siste 20 år enn at det hadde blitt noen medalje overhodet.
Jepp. Røkke kom inn i 92. Fra 1974 og frem till det var Molde i ES i 15 sesonger (tre nedrykk) fem topp 3-plasseringer (inkl et tapt gull på målstreken i tidenes stang ut-kamp) og to cupfinaler. Kan trygt legge til grunn at de hadde vært på nivå med Aafk, som ikke hadde vært i øverste divisjon før 2003.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Poenget mitt er at Molde i 2010 reelt sett hadde vesentlig mer enn de 70 millionene å bruke enn budsjettet sa at de hadde å bruke, mitt anslag er at pga av at de fikk stadion gratis og samtidig hadde "forsikring mot underskudd" så skal de i alle fall opp på 100m for å danne et realistisk sammenligningsgrunnlag med de andre klubbene mtp hvor mye de kunne satse på sportslig avdeling, og så vidt jeg erindrer så gikk vel Gjelsten inn med en ekstra boost før 2011 som da ville dyttet de klart foran alle andre enn RBK når det gjelder handlingsrom.

At VIF, Brann og Stabæk har kjøpt seg til et seriegull hver ved å bruke penger de ikke hadde pluss midler kastet etter dem av rike onkler for så å knekke sammen totalt etterpå setter jo det litt i perspektiv det at Molde har brukt de pengene fornuftig nok til å ta seriegull på rekke og rad, men det gjør jo samtidig at Moldenserne må tåle at resten av fotball-Norge mener at ingen av de seriemesterskapene var fortjent, muligens bortsett fra det første, et seriegull skal jeg klare å unne Daniel Berg Hestad.

Kontrasten er Bodø Glimt som har tatt sine gull utelukkende ved å ha lagt ned en så enorm jobb at den burde vært tilstrekkelig oppsigelsesgrunn for samtlige ledelser i fotball-Norge, inkludert Molde sin selv om de har vært blant de flinkeste, settes lista for hva som forventes etter hvordan Glimt har reist byggverket sitt så river samtlige av røkla. Så har de klarte å terge på seg resten av fotball-Norge ved å opptre som dårlige vinnere i etterkant, men det finnes vel ikke gode vinnere på samme måte som det finnes gode tapere.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
Tja, vi husker jo hvordan det gikk forrige gang der norske klubber endte med å prise seg totalt ut av markedet på begynnelsen av 2000-tallet ved siden av å hente dyre utlendinger. Resultatet ble spillere som enten forlot klubbene sine gratis for å hoppe på et utenlandseventyr som kom litt for sent eller ble værende i ligaen lenge.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

Synd at vi ikke klarte topp 10 ,11 eller 12 på UEFA rankingen. Ville gitt langt bedre trekning og antall lag
men med ca 60 spillere i utlandet som kunnet forsterke Eliteserien og da er 15.plass ikke å forakte.
Vi ligger foran både Danmark og Sverige og det er en grei situasjon.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: tor jan 12, 2023 7:43 pm
slankebrusmannen skrev: tor jan 12, 2023 4:49 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm

Når kommer sleivsparket?
Å hente spillere alle har hørt om med varierende hell skulle jeg greid alene. På deltid.
Jeg forstår det dithen at man må øve litt frem mot sesongstart om det skal bli noe fart i denne rivaliseringen. :lol:

Men greit å holde denne tråden på en så god tone den har hatt hittil. Den har vært bra!
Folk som heier på andre klubber skjønner ikke helt hvor vant noen av oss er til å få sleivspark fra egen klubb, i form av klubbdrift. Så det de kaller sleivspark er bare vår tragikomiske supporterhverdag.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Berisha kostet minst 25 millioner kroner for et halvt år siden, så at Molde vil kjøpe Berisha ut av en fireårskontrakt og kompensere Hammarby for dette med å øke budet noe, er overhode ikke noen nyhet eller tegn på en ny virkelighet Axel.
Du skriver også om den helt ukjente mannen fra Kamma som var jaktet av både Molde, Glimt og Rosenborg. Kanskje ikke så ukjent som du skal ha det til vil jeg påstå. Men derimot en ettertraktet spiller, som etter min mening er verdt hver en krone. Han har levert 7 målgivende og 3 mål etter sin overgang.

En ukjent mann er jo Casper Tengstedt fra Horsens 2 som spiller 14 kamper i Eliteserien og så blir solgt for over 100 millioner. Der har du galskapen. Eller Klondyke som gullgravere ville si.

Salget av Botheim for oppimot 100 millioner er resultat av et fullstendig hodemist fra kjøperen i Russland, som setter Glimt i en ny posisjon. Klondyke oppe i nord også da!

Fofana er jo også klondyke for Molde. At han ville til Molde er jo en eventyrhistorie det også! Til og med egen tråd for det! :)

Så realiteten er at alle kan vinne i Lotto, og kanskje er det Lillestrøm, VIF og Brann sin tur neste gang. Men at de tre nevnte klubbene har opparbeidet seg et forsprang har du rett i AxelRudi. Alle tre med en porsjon av litt flaks og litt teft involvert.
Sist redigert av Kaizen den fre jan 13, 2023 11:18 am, redigert 1 gang totalt.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 12:13 am I tillegg kommer sikkerhetsventilen hvor Røkke har hele tiden dekt underskudd som gjør at det er trygt å ta sjanser.
Røkke har aldri dekt underskudd. Han har sponset MFK med 10-15 millioner i året, ikke ulikt hva en viss Reitan har gjort i en årrekke (forskjellen er vel at sistnevnte har et mer reelt produkt å promotere).

Kravet fra Røkke har hele veien vært at klubben skal klare seg selv, og derfor har er det også årevis siden siste sponsing. Når jeg tenker meg om var det vel noe økonomisk styr rett etter nedturen på tidlig 2000-tall, hvor Røkke muligens gjorde noe mer enn dette. Noen andre med bedre hukommelse kan kanskje korrigere meg her.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Synes det er helt fantastisk for norsk fotball at prisene på spillerne våre øker. Sytingen fra Molde om at prisene øker på spillere de prøver å hente er totalt malplassert og navlebeskuende, selvfølgelig vil prisen gå opp på spillere når andre lag ser at de selger dem for 10 ganger så mye penger etter at de har skutt Molde mot toppen av Eliteserien et par år. Økte priser er måten pengene fra salgene til RBK, Molde og Glimt sprer seg til resten av fotball-Norge.

I tillegg har jo TV-pengene økt kraftig. Greit nok at det koster litt å se Eliteserien på TV2, men det er fortsatt langt billigere enn å se Premier League. Jeg betaler med glede 399 kr i måneden som ender opp i lommene til norske klubber, enn å betale 649 i måneden for noe som ender opp i lommene på amerikanske gjerrigknarker, oljesjeiker eller det som verre er.

I sum tror jeg disse to momentene vil gi norsk fotball økonomi til å heve oss sportslig. Hvis man i tillegg tar med at prestasjonene til Glimt og Molde i Europa sannsynligvis vil gi flere sikre plasser i Europa kan dette virkelig bli moro i årene fremover.

Miga

Legg inn av Miga »

Big George skrev: fre jan 13, 2023 2:48 am Synd at vi ikke klarte topp 10 ,11 eller 12 på UEFA rankingen. Ville gitt langt bedre trekning og antall lag
men med ca 60 spillere i utlandet som kunnet forsterke Eliteserien og da er 15.plass ikke å forakte.
Vi ligger foran både Danmark og Sverige og det er en grei situasjon.
Nå henger vel denne 15. plassen tynt an også. To ukrainske lag med enkel motstand på papiret (Rennes og AEK Larnaca) vil med to seire gå forbi. Vi må stole på Glimt her at de gjør jobben. Seier og uavgjort så er vi forbi Tjekkia og sikker (kanskje).
Moldes tap mot Djurgården (hjemme og borte) kan bli kostbart i ettertid.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Wallez skrev: fre jan 13, 2023 12:49 pm Synes det er helt fantastisk for norsk fotball at prisene på spillerne våre øker. Sytingen fra Molde om at prisene øker på spillere de prøver å hente er totalt malplassert og navlebeskuende, selvfølgelig vil prisen gå opp på spillere når andre lag ser at de selger dem for 10 ganger så mye penger etter at de har skutt Molde mot toppen av Eliteserien et par år. Økte priser er måten pengene fra salgene til RBK, Molde og Glimt sprer seg til resten av fotball-Norge.
Det som jeg tror er det som irriterer Stavrum er Berisha-saken hvor mange rundt (og kanskje i) Viking snakket om hvor uaktuelt det var å selge til Molde. Bud på 40m kunne umulig aksepteres. Og så ender de med å selge ham for mye mindre til Hammarby.

Kan godt hende at det er andre saker som ligner som irriterer ham (Gulliksen og Bjørtuft) hvor høye bud ble avslått. Til Odd og Godset sitt forsvar så var det sent i vinduet. Har en mistanke om at det har vært en historie hvor Molde har bydd høyt på Hove og fått det avslått og nå kommer Godset enten til å la ham gå Bosman eller på billigsalg til utlandet.

Om det er slik at Groeningen kan betale 10m for en spiller, mens Molde må betale 20m for å få aksept så er nok det dumt. Da bør Molde hente spillerne fra utlandet og da forsvinner pengene dit også. Og det er synd for alle i norsk fotball.

Det virker rart å by mye på Berisha og klage på høye priser. Men 30m (om tallene stemmer) er fortsatt vesentlig lavere enn de 40m som var fullstendig uakseptable.

HarryH

Legg inn av HarryH »

BiggusD skrev: fre jan 13, 2023 11:16 am Røkke har aldri dekt underskudd. Han har sponset MFK med 10-15 millioner i året, ikke ulikt hva en viss Reitan har gjort i en årrekke
Røkke har fått veldig mye PR for satsingen med Molde. Molde FK assosieres i stor grad med Røkke.
Derimot må det være frustrerende for en annen lokalpatriot, Gustav Witzøe, at de flere titalls millioner han har tilført Rosenborg helst skal forbigås i stillhet. Det er nesten slik at hans mangeårige generøsitet framstår som noe skambelagt som ingen skal snakke om. Svært ufortjent.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

HarryH skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
BiggusD skrev: fre jan 13, 2023 11:16 am Røkke har aldri dekt underskudd. Han har sponset MFK med 10-15 millioner i året, ikke ulikt hva en viss Reitan har gjort i en årrekke
Røkke har fått veldig mye PR for satsingen med Molde. Molde FK assosieres i stor grad med Røkke.
Derimot må det være frustrerende for en annen lokalpatriot, Gustav Witzøe, at de flere titalls millioner han har tilført Rosenborg helst skal forbigås i stillhet. Det er nesten slik at hans mangeårige generøsitet framstår som noe skambelagt som ingen skal snakke om. Svært ufortjent.
Sosialister i Trondheim og kapitalister i Molde?

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 12:13 am Samtidig så kamuflerer Molde sine budsjetter at det var Røkke og ikke Molde som brukte 200 millioner på å bygge stadion, hvis du kan litt finans så kan du gjøre som et grovt overslag at det er i størrelsesorden 10-20 millioner i kostnader hvert år som en da har sluppet unna, så Molde var nok i realiteten nummer to på 2010 listen hva gjelder økonomiske ressurser. I tillegg kommer sikkerhetsventilen hvor Røkke har hele tiden dekt underskudd som gjør at det er trygt å ta sjanser.
Dette kan du ingenting om. For det første; selv om noen andre enn klubben bygger stadion, for eksempel kommunen eller en riking, så innebærer ikke det at det dermed er gratis å bruke den. Per nå er det Molde fotballklubb som bærer drifta av Molde stadion.

For det andre Røkke er ikke noen underskuddsdekkende sikkerhetsventil. Fyren er smartere enn som så. Bidrag til klubben har alltid vært avtalt på forhånd, og det har alltid vært et krav til klubben at den tvert imot ikke går med underskudd. Den klubblederen i Molde som med vitende og vilje styrer klubben mot et underskudd vil være ufattelig mange ganger mer evneveik enn noen i Rosenborg-systemet noen gang har vært. Det ville være å gambling på et helt annet nivå enn du innser.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

BiggusD skrev: fre jan 13, 2023 11:16 am nedturen på tidlig 2000-tall
Den begynte med at han for en forsamling i byen stilte spørsmålet om hva som ville skjedd om han fikk en murstein i huet dagen etterpå. Deretter skrudde han til krana en del for å gjøre klubben mindre avhengig. Det begynte med en nedtur, men endte bra fordi Molde ikke ble med på den voldsomme økonomiske oppgangen i eliteserien som fulgte årene etter. Når andre da måtte begynne å spare mot slutten av tiåret, var MFK allerede ferdig med den prosessen.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

HarryH skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
BiggusD skrev: fre jan 13, 2023 11:16 am Røkke har aldri dekt underskudd. Han har sponset MFK med 10-15 millioner i året, ikke ulikt hva en viss Reitan har gjort i en årrekke
Røkke har fått veldig mye PR for satsingen med Molde. Molde FK assosieres i stor grad med Røkke.
Derimot må det være frustrerende for en annen lokalpatriot, Gustav Witzøe, at de flere titalls millioner han har tilført Rosenborg helst skal forbigås i stillhet. Det er nesten slik at hans mangeårige generøsitet framstår som noe skambelagt som ingen skal snakke om. Svært ufortjent.
En forskjell er jo at Witzøe i større grad er/har vært sponsor og ikke ren privat bidragsyter. Nanvet på akademiet ble solgt til Salmar, de har logoen på ungdomslagene sin trøye som generalsponsor og de har hatt logoen sin synlig på a-laget sine trøyer (usikker på den fortsatt er synlig). Salmar har også først og fremst bidratt inn til akademiet, og i mindre grad med penger inn mot a-laget.

Men Witzøe er i det minste en bedre sammenligning enn Reitan som også har blitt dratt frem her inne. Han var først og fremst sponsor og fikk massiv eksponering av REMA 1000 (og Narvesen) som han betalte for, akkurat som en annen sponsor. Hadde ikke Reitan betalt for å være samarbeidspartner hadde noen andre gjort det, uten at inntektene hadde endret seg i særlig grad. Røkke bidro vel utenom ordinære sponsorinntekter.

lund

Legg inn av lund »

For å dra frem Brann i dette bildet (det har jo blitt hevdet av enkelte her inne at Branns økonomi nok er litt presset fordi man for ikke så lenge siden var i rød sone) så har Brann faktisk en ganske OK økonomi og kunne absolutt prioritert spillerkjøp til en dyrere penge om man ville det nå. Etter salget av Stadion sitter man igjen med et overskudd på minst 30 millioner, men disse pengene har man valgt å investere i sportslig infrastruktur i stedet for spillerkjøp. Heldigvis en fornuftig tankegang i Brann utrolig nok.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»