Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
Zorbeltuss

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av Zorbeltuss »

Spørs hvor mye av de premieinntektene som er igjen etter bonuser, som jo er en fornuftig måte å drive på.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

50 mil i oppgraderinger på Aspmyra i fjor, og 25 mil inn i nye selskaper til planlegging og starten av bygging ny stadion med mere.

Wallez

Legg inn av Wallez »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 3:53 pm Så man foretar en kalkulert gambling. Som oftest greier man å justere før det rakner helt.

For MFKs del er det lagt vanvittig mye i bygging av en god infrastruktur for klubben. Det skal være med på å sikre klubben suksess i fremtiden Nå er det prosjektet mer eller mindre fullført, men man sørger alltid for å tjene mer enn man bruker.

Så MFKs satsing er ikke risikabel, men jeg har en følelse av at Glimt vil være mer sårbare om det brått skulle svikte sportslig.

I tillegg har jo Molde en forsikring i Røkke som vil støtte igjen om det går dårlig, men målet er jo at man ikke skal behøve å motta den støtten mer.
Enig i at det er en kalkulert gambling som foretas av Glimt her. Molde har jo vært i toppen mye lengre enn Glimt slik at dere har fått bygget et mer solid fundament. Selv om Glimt har oppgradert klubben og tilhørende struktur betraktelig de siste årene vil det nok kreve en del år med fortsatt suksess før vi kan komme opp på Molde sitt nivå der.
Yourexperiencemaydif skrev: tir jan 24, 2023 7:13 pm Dere budsjetterte, så langt jeg kan forstå med mine middels internett skills, med 131 850 000 i inntekter og 128 00 000 i utgifter ifjor. Dere økte jo ganske kraftig på både inntekter og utgifter så det er jo ikke helt umulig å tenke seg at en kan få en liten smell med bortfall av de elleville salgs og premieinntektene i et par år.

Så er det sikkert mange gode grunner til at Glimt valgte å snaut tredoble utgiftene sine, men jeg stusser i alle fall litt på at de sitter igjen med et såpass "beskjedent" overskudd etter tidenes inntektsår.
Det ble gjort store investeringer etter at inntektene til Europa ble sikret, og en del av disse var helt nødvendige for å få Aspmyra godkjent for spill i Europa.

dani07

Legg inn av dani07 »

Yourexperiencemaydif skrev: tir jan 24, 2023 7:13 pm
Pondus69 skrev: man jan 23, 2023 1:48 am
Visa skrev: tir jan 10, 2023 9:06 pm Glimt er 1-3 dårlige sesonger uten medalje og/eller Europa fra å få skakkjørt økonomien sin, er min mening.
Synes dette er en meget søt uttalelse. Hvordan skulle dette skje når de:
1. Budsjetterer med 4 plass i serien.
2. De budsjetterer med 2 playoff kamper i ECL i 2023 og en kvalikkamp i Europa.
Totalbudsjettet for 2023 havner på ca. 140mill....

Så fortell med med dine økonomiske evner om dette er et sprekt budsjett uten rot i virkeligheten?
Dere budsjetterte, så langt jeg kan forstå med mine middels internett skills, med 131 850 000 i inntekter og 128 00 000 i utgifter ifjor. Dere økte jo ganske kraftig på både inntekter og utgifter så det er jo ikke helt umulig å tenke seg at en kan få en liten smell med bortfall av de elleville salgs og premieinntektene i et par år.

Så er det sikkert mange gode grunner til at Glimt valgte å snaut tredoble utgiftene sine, men jeg stusser i alle fall litt på at de sitter igjen med et såpass "beskjedent" overskudd etter tidenes inntektsår.

Dette er for øvrig ikke ment som hets av Bodø Glimt, Bodø by, Kjetil Knudsen, Halvdan Sivertsen eller Nordland fylkeskommune.
Uansett hva jeg, du eller andre mener, så er det jo her de fleste bommer ganske grovt.
Når Glimt budsjetterer med f.eks 131.8 i inntekter i 2022, og 128 i utgifter, så er dette budsjett uten sportslig suksess og uten spillersalg.

Dvs, det er lagt opp til 4 plass i serien, kvartfinale i cupen, og kun den Europakampen man er kvalifisert for. Riktignok, så blir det da minst 2 europakamper, eller dvs 2 runder og 4 kamper. Playoff i UECL og QX til neste års Europaturnering.

Ergo, så er poenget at selv uten sportslig suksess eller salg, så mener altså klubben at de har mer inntekter enn utgifter, selv med økte lønnskostnader både i administrasjonen og på spillere.

Om dette stemmer i praksis får vi jo ikke se før tidligst i 2024, evt det første året hvor Glimt ikke oppnår sportslig suksess, men det er altså da lagt ikke til at man IKKE lykkes, og fortsatt skal man gå i pluss med de lønningene som man har lagt opp til.

Det samme vil gjelde for 2023, med budsjettet som skal godkjennes på årsmøtet i mars. De 140 millionene klubben selv sier det ser ut som de lander på, er altså totale inntekter uten spillersalg, og med 4 plass i serien og kun de europakampene man er kvalifisert for.

Så vet man jo at det vil være vanskeligere å sikre seg 140 millioner i inntekter i 2024 om 2023 blir dårlig, så muligens må man nedjustere et budsjett om sportslig suksess uteblir, men det er altså ikke slik at spillersalg eller premiepenger finansierer budsjettet.

Grunnen til at Glimt budsjetterer med 4 plass. er at pengepremien øker ganske mye etter det. Her er den fulle oversikten for 2022. Om det f.eks blir 14 plass og kvalikk i stedet for 4 plass, så utgjør det totalt 3.495 millioner, eller 2.5% av det totale budsjettet til Glimt.

1. plass 26 210 000 kr
2. plass 22 215 000 kr
3. plass 18 220 000 kr
4. plass 12 730 000 kr
5. plass 11 730 000 kr
6. plass 11 230 000 kr
7. plass 10 730 000 kr
8. plass 10 235 000 kr
9. plass 10 235 000 kr
10. plass 10 235 000 kr
11. plass 9 735 000 kr
12. plass 9 735 000 kr
13. plass 9 735 000 kr
14. plass 9 235 000 kr
15. plass 8 735 000 kr
16. plass 8 735 000 kr

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dani07 skrev: ons jan 25, 2023 2:06 am
Yourexperiencemaydif skrev: tir jan 24, 2023 7:13 pm
Pondus69 skrev: man jan 23, 2023 1:48 am

Synes dette er en meget søt uttalelse. Hvordan skulle dette skje når de:
1. Budsjetterer med 4 plass i serien.
2. De budsjetterer med 2 playoff kamper i ECL i 2023 og en kvalikkamp i Europa.
Totalbudsjettet for 2023 havner på ca. 140mill....

Så fortell med med dine økonomiske evner om dette er et sprekt budsjett uten rot i virkeligheten?
Dere budsjetterte, så langt jeg kan forstå med mine middels internett skills, med 131 850 000 i inntekter og 128 00 000 i utgifter ifjor. Dere økte jo ganske kraftig på både inntekter og utgifter så det er jo ikke helt umulig å tenke seg at en kan få en liten smell med bortfall av de elleville salgs og premieinntektene i et par år.

Så er det sikkert mange gode grunner til at Glimt valgte å snaut tredoble utgiftene sine, men jeg stusser i alle fall litt på at de sitter igjen med et såpass "beskjedent" overskudd etter tidenes inntektsår.

Dette er for øvrig ikke ment som hets av Bodø Glimt, Bodø by, Kjetil Knudsen, Halvdan Sivertsen eller Nordland fylkeskommune.
Uansett hva jeg, du eller andre mener, så er det jo her de fleste bommer ganske grovt.
Når Glimt budsjetterer med f.eks 131.8 i inntekter i 2022, og 128 i utgifter, så er dette budsjett uten sportslig suksess og uten spillersalg.

Dvs, det er lagt opp til 4 plass i serien, kvartfinale i cupen, og kun den Europakampen man er kvalifisert for. Riktignok, så blir det da minst 2 europakamper, eller dvs 2 runder og 4 kamper. Playoff i UECL og QX til neste års Europaturnering.

Ergo, så er poenget at selv uten sportslig suksess eller salg, så mener altså klubben at de har mer inntekter enn utgifter, selv med økte lønnskostnader både i administrasjonen og på spillere.

Om dette stemmer i praksis får vi jo ikke se før tidligst i 2024, evt det første året hvor Glimt ikke oppnår sportslig suksess, men det er altså da lagt ikke til at man IKKE lykkes, og fortsatt skal man gå i pluss med de lønningene som man har lagt opp til.

Det samme vil gjelde for 2023, med budsjettet som skal godkjennes på årsmøtet i mars. De 140 millionene klubben selv sier det ser ut som de lander på, er altså totale inntekter uten spillersalg, og med 4 plass i serien og kun de europakampene man er kvalifisert for.

Så vet man jo at det vil være vanskeligere å sikre seg 140 millioner i inntekter i 2024 om 2023 blir dårlig, så muligens må man nedjustere et budsjett om sportslig suksess uteblir, men det er altså ikke slik at spillersalg eller premiepenger finansierer budsjettet.

Grunnen til at Glimt budsjetterer med 4 plass. er at pengepremien øker ganske mye etter det. Her er den fulle oversikten for 2022. Om det f.eks blir 14 plass og kvalikk i stedet for 4 plass, så utgjør det totalt 3.495 millioner, eller 2.5% av det totale budsjettet til Glimt.

1. plass 26 210 000 kr
2. plass 22 215 000 kr
3. plass 18 220 000 kr
4. plass 12 730 000 kr
5. plass 11 730 000 kr
6. plass 11 230 000 kr
7. plass 10 730 000 kr
8. plass 10 235 000 kr
9. plass 10 235 000 kr
10. plass 10 235 000 kr
11. plass 9 735 000 kr
12. plass 9 735 000 kr
13. plass 9 735 000 kr
14. plass 9 235 000 kr
15. plass 8 735 000 kr
16. plass 8 735 000 kr
Jeg har ikke tenkt sånn på det før. Gitt at summene har vært like siden 2017 har Molde tjent mer enn 140 millioner i premiepenger i Eliteserien de siste 6 sesongene.

dani07

Legg inn av dani07 »

@PapaSmurf og mer skal dere få!
Fra neste år øker summene, og det innføres en historisk pot på 150 millioner som fordeles etter snittplassering de siste seks sesongene, med 20 millioner til de som får den øverste plassen.

I tillegg økes premiepengene for eliteserien til 28 millioner til førsteplass og 11.8 millioner til sisteplass.

Dette pga den nye medieavtalen med TV2. Dere vil mao få 28 + 20 (tar det for gitt at dere leder de siste 6 sesongene) om dere vinner serien neste og, og direkte inn i CL playoff ser det ut til, som vil være verdt minst 86 millioner.

Ganske mye på spill, med andre ord.

Det er også 90 millioner i akademiklassifiseringspotten, hvor man får mer penger etter hvor høyt man er klassifisert.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

dani07 skrev: ons jan 25, 2023 3:09 am (tar det for gitt at dere leder de siste 6 sesongene)
MFK går inn i sesongen med 2-1-2-2-1=8 på de fem siste.

Antar Glimt og RBK er de nærmeste konkurrentene:
Glimt: 11-2-1-1-2=17
RBK: 1-3-4-5-3=16

Hvis Rosenborg vinner, kan Molde tillate seg en 8. plass og likevel stikke av med denne potten. Hvis Rosenborg ikke vinner, holder det med 9. plass. Vi kan nok slå fast at MFK ligger ganske godt an til å vinne den største premien her første gangen den deles ut, i alle fall.

dani07

Legg inn av dani07 »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 2:58 pm
JonSnow skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm

Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!
Jeg så med egne øyne et intervju med klibbpresidenten i Lens som fortalte at Berg ble solgt for samme sum som han ble henta for.

Bedre kilder finner man ikke. Alle
Medier meldte det samme. Den eneste jeg kan finne som snakker om 35 millioner er en random fyr på Twitter.

Glimt tjente 400 mill i fjor og gikk 40 mill i pluss. Så det har gått litt penger. Kult at de satser. Men litt risky er det.
Da har Glimt offisielt uttalt seg via Håvard Sakariassen, at klubben tjente penger på Berg.

Det er en sum Sakariassen overhodet ikke kjenner seg igjen i.

– Det er nok en sum som høres for voldsom ut. Sannheten er at Bodø/Glimt tjente penger på det at Patrick dro til Lens, og at vi hentet han tilbake. I tillegg kom Patrick tilbake på en femårskontrakt., sier Sakariassen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

slankebrusmannen skrev: ons jan 25, 2023 9:52 am
dani07 skrev: ons jan 25, 2023 3:09 am (tar det for gitt at dere leder de siste 6 sesongene)
MFK går inn i sesongen med 2-1-2-2-1=8 på de fem siste.

Antar Glimt og RBK er de nærmeste konkurrentene:
Glimt: 11-2-1-1-2=17
RBK: 1-3-4-5-3=16

Hvis Rosenborg vinner, kan Molde tillate seg en 8. plass og likevel stikke av med denne potten. Hvis Rosenborg ikke vinner, holder det med 9. plass. Vi kan nok slå fast at MFK ligger ganske godt an til å vinne den største premien her første gangen den deles ut, i alle fall.
Du er selvsagt inne på noe der, men:
"Det er en liten vekting mellom de seks årene. Siste års prestasjon teller mer enn prestasjoner for seks år siden."

Hentet fra https://www.eliteserien.no/om-eliteseri ... n-fra-2023

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

HarryH skrev: ons jan 25, 2023 10:10 pm
slankebrusmannen skrev: ons jan 25, 2023 9:52 am
dani07 skrev: ons jan 25, 2023 3:09 am (tar det for gitt at dere leder de siste 6 sesongene)
MFK går inn i sesongen med 2-1-2-2-1=8 på de fem siste.

Antar Glimt og RBK er de nærmeste konkurrentene:
Glimt: 11-2-1-1-2=17
RBK: 1-3-4-5-3=16

Hvis Rosenborg vinner, kan Molde tillate seg en 8. plass og likevel stikke av med denne potten. Hvis Rosenborg ikke vinner, holder det med 9. plass. Vi kan nok slå fast at MFK ligger ganske godt an til å vinne den største premien her første gangen den deles ut, i alle fall.
Du er selvsagt inne på noe der, men:
"Det er en liten vekting mellom de seks årene. Siste års prestasjon teller mer enn prestasjoner for seks år siden."

Hentet fra https://www.eliteserien.no/om-eliteseri ... n-fra-2023
Da er det ikke snittplassering, og den som introduserte begrepet i diskusjonen bør legge seg flat, eventuelt ta sin hart og gå hvis det kom fra NTF.

HarryH

Legg inn av HarryH »

slankebrusmannen skrev: ons jan 25, 2023 11:33 pm
► Show Spoiler
Da er det ikke snittplassering, og den som introduserte begrepet i diskusjonen bør legge seg flat, eventuelt ta sin hart og gå hvis det kom fra NTF.
Kanskje han bare uttrykte seg upresist og mente veid gjennomsnitt.
Men uansett, jeg er enig i at det bør få konsekvenser for vedkommende. Vi må kunne forlange litt mer nøyaktighet.
Precision is our passion, som vi ofte liker å si.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

HarryH skrev: tor jan 26, 2023 12:27 am
slankebrusmannen skrev: ons jan 25, 2023 11:33 pm
► Show Spoiler
Da er det ikke snittplassering, og den som introduserte begrepet i diskusjonen bør legge seg flat, eventuelt ta sin hart og gå hvis det kom fra NTF.
Kanskje han bare uttrykte seg upresist og mente veid gjennomsnitt.
Men uansett, jeg er enig i at det bør få konsekvenser for vedkommende. Vi må kunne forlange litt mer nøyaktighet.
Precision is our passion, som vi ofte liker å si.
Ja, jeg føler meg lurt. Vi bør kanskje overlate videre behandling av denne saken til moralens vokter. @Tjaaah

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

slankebrusmannen skrev: tor jan 26, 2023 12:42 am Ja, jeg føler meg lurt. Vi bør kanskje overlate videre behandling av denne saken til moralens vokter. @Tjaaah
Lett preget av hvilken klubb jeg holder med, så blir dommen at alle må gå.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

OBOS-plasseringer teller da vel ikke?

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Tjaaah skrev: tor jan 26, 2023 7:37 am
slankebrusmannen skrev: tor jan 26, 2023 12:42 am Ja, jeg føler meg lurt. Vi bør kanskje overlate videre behandling av denne saken til moralens vokter. @Tjaaah
Lett preget av hvilken klubb jeg holder med, så blir dommen at alle må gå.
Jeg tror jeg kan leve med det. Det burde dessuten lette parkeringssituasjonen på arbeidsplassen betraktelig dersom folk begynner å gå.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 3:53 pm
For MFKs del er det lagt vanvittig mye i bygging av en god infrastruktur for klubben. Det skal være med på å sikre klubben suksess i fremtiden Nå er det prosjektet mer eller mindre fullført, men man sørger alltid for å tjene mer enn man bruker.

Så MFKs satsing er ikke risikabel, men jeg har en følelse av at Glimt vil være mer sårbare om det brått skulle svikte sportslig.

I tillegg har jo Molde en forsikring i Røkke som vil støtte igjen om det går dårlig, men målet er jo at man ikke skal behøve å motta den støtten mer.
Tja, ser i pressen at Berisha er klar for Molde for 37 millioner. Det vitner ikke akkurat om edruelig utgiftsnivå. Regner med han skal ha en ditto høy lønn også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: tor jan 26, 2023 10:23 am
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 3:53 pm
For MFKs del er det lagt vanvittig mye i bygging av en god infrastruktur for klubben. Det skal være med på å sikre klubben suksess i fremtiden Nå er det prosjektet mer eller mindre fullført, men man sørger alltid for å tjene mer enn man bruker.

Så MFKs satsing er ikke risikabel, men jeg har en følelse av at Glimt vil være mer sårbare om det brått skulle svikte sportslig.

I tillegg har jo Molde en forsikring i Røkke som vil støtte igjen om det går dårlig, men målet er jo at man ikke skal behøve å motta den støtten mer.
Tja, ser i pressen at Berisha er klar for Molde for 37 millioner. Det vitner ikke akkurat om edruelig utgiftsnivå. Regner med han skal ha en ditto høy lønn også.
For det første er det 30 millioner som kan bli 37 om Molde har sportslig suksess.

Og edruelig. Hva er edruelig i dag? Markedet er i endring. Glimt måtte ut med 30 mill for et dansk talent i fjor og de henta Berg tilbake for en sum i det området.

Men slik har det blitt. Klubber som tjener store penger må ut med mer da selgende klubber vil ha mer av kaka. Og det er fair. Jeg skulle selvsagt ønske at man kunne bruke pengene innenlands fremfor å sende de til Danmark og Sverige, men jeg forstår jo de klubbene som drømmer om å kjempe om seriegull som sier nei til å forsterke konkurenten.

Og Molde har tross alt tjent 230-240 millioner på spillersalg og premiepenger det siste kalenderåret. Så man har til salt i grøten og vel så det.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 10:31 am
Og edruelig. Hva er edruelig i dag? Markedet er i endring. Glimt måtte ut med 30 mill for et dansk talent i fjor og de henta Berg tilbake for en sum i det området.

Men slik har det blitt. Klubber som tjener store penger må ut med mer da selgende klubber vil ha mer av kaka. Og det er fair. Jeg skulle selvsagt ønske at man kunne bruke pengene innenlands fremfor å sende de til Danmark og Sverige, men jeg forstår jo de klubbene som drømmer om å kjempe om seriegull som sier nei til å forsterke konkurenten.

Og Molde har tross alt tjent 230-240 millioner på spillersalg og premiepenger det siste kalenderåret. Så man har til salt i grøten og vel så det.
Jeg skal ikke påstå å ha innsikt i inntjeningspotensialet for norske eliteserieklubber, men min magefølelse sier at når klubber bruker 2-3 titallls millioner på å kjøpe inn én spiller og gir ditto lønn, så lukter det et lønns- og innkjøpsnivå som vanskelig kan dekkes inn ved normale inntekter i det norske fotballmarkedet. Etter mitt skjønn ser det ut til at Molde FK er i ferd med å gjøre seg avhengig av europacupinntekter. Det vet jeg fra min klubbs erfaring er et høyrisikospill.

Ikke det at jeg har noe imot det. Tvert om. Som RBK'er vil jeg se det som en fordel om Molde skusler bort sitt økonomiske forsprang med å kjøpe inn for dyre spillere sett i forhold til klubbens ordinære inntekter og må konkurrere på like vilkår med oss.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: tor jan 26, 2023 11:06 am
PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 10:31 am
Og edruelig. Hva er edruelig i dag? Markedet er i endring. Glimt måtte ut med 30 mill for et dansk talent i fjor og de henta Berg tilbake for en sum i det området.

Men slik har det blitt. Klubber som tjener store penger må ut med mer da selgende klubber vil ha mer av kaka. Og det er fair. Jeg skulle selvsagt ønske at man kunne bruke pengene innenlands fremfor å sende de til Danmark og Sverige, men jeg forstår jo de klubbene som drømmer om å kjempe om seriegull som sier nei til å forsterke konkurenten.

Og Molde har tross alt tjent 230-240 millioner på spillersalg og premiepenger det siste kalenderåret. Så man har til salt i grøten og vel så det.
Jeg skal ikke påstå å ha innsikt i inntjeningspotensialet for norske eliteserieklubber, men min magefølelse sier at når klubber bruker 2-3 titallls millioner på å kjøpe inn én spiller og gir ditto lønn, så lukter det et lønns- og innkjøpsnivå som vanskelig kan dekkes inn ved normale inntekter i det norske fotballmarkedet. Etter mitt skjønn ser det ut til at Molde FK er i ferd med å gjøre seg avhengig av europacupinntekter. Det vet jeg fra min klubbs erfaring er et høyrisikospill.

Ikke det at jeg har noe imot det. Tvert om. Som RBK'er vil jeg se det som en fordel om Molde skusler bort sitt økonomiske forsprang med å kjøpe inn for dyre spillere sett i forhold til klubbens ordinære inntekter og må konkurrere på like vilkår med oss.
Hvor normale MFKs inntekter er skal jeg ikke spekulere i, men klubben har tjent 140 millioner bare i nasjonale premiepenger de siste 6 årene. 250 millioner i premiepenger i Europa i samme periode og vi har solgt Haaland og Fofana for 230 millioner.
Oppå det kommer jo det vanlige inntjeningene med billettinntekter og sponsormidler.

Man budsjetterer selvsagt ikke med spillersalg eller e-cupinntekter. Det er en bonus.

Når man skal representere Norge i CL-kvalik så må man satse, i allefall når man har så mye penger som Molde.

Jeg tror de som sitter og venter på at Molde skal få økonomiske problemer blir skuffa.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 11:29 am
Trondhjem skrev: tor jan 26, 2023 11:06 am
PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 10:31 am
Og edruelig. Hva er edruelig i dag? Markedet er i endring. Glimt måtte ut med 30 mill for et dansk talent i fjor og de henta Berg tilbake for en sum i det området.

Men slik har det blitt. Klubber som tjener store penger må ut med mer da selgende klubber vil ha mer av kaka. Og det er fair. Jeg skulle selvsagt ønske at man kunne bruke pengene innenlands fremfor å sende de til Danmark og Sverige, men jeg forstår jo de klubbene som drømmer om å kjempe om seriegull som sier nei til å forsterke konkurenten.

Og Molde har tross alt tjent 230-240 millioner på spillersalg og premiepenger det siste kalenderåret. Så man har til salt i grøten og vel så det.
Jeg skal ikke påstå å ha innsikt i inntjeningspotensialet for norske eliteserieklubber, men min magefølelse sier at når klubber bruker 2-3 titallls millioner på å kjøpe inn én spiller og gir ditto lønn, så lukter det et lønns- og innkjøpsnivå som vanskelig kan dekkes inn ved normale inntekter i det norske fotballmarkedet. Etter mitt skjønn ser det ut til at Molde FK er i ferd med å gjøre seg avhengig av europacupinntekter. Det vet jeg fra min klubbs erfaring er et høyrisikospill.

Ikke det at jeg har noe imot det. Tvert om. Som RBK'er vil jeg se det som en fordel om Molde skusler bort sitt økonomiske forsprang med å kjøpe inn for dyre spillere sett i forhold til klubbens ordinære inntekter og må konkurrere på like vilkår med oss.
Hvor normale MFKs inntekter er skal jeg ikke spekulere i, men klubben har tjent 140 millioner bare i nasjonale premiepenger de siste 6 årene. 250 millioner i premiepenger i Europa i samme periode og vi har solgt Haaland og Fofana for 230 millioner.
Oppå det kommer jo det vanlige inntjeningene med billettinntekter og sponsormidler.

Man budsjetterer selvsagt ikke med spillersalg eller e-cupinntekter. Det er en bonus.

Når man skal representere Norge i CL-kvalik så må man satse, i allefall når man har så mye penger som Molde.

Jeg tror de som sitter og venter på at Molde skal få økonomiske problemer blir skuffa.
Molde må feile en god del før de skal komme i økonomiske problemer med tanke på warchest som de har bygget opp nå ja, og da er det riktig at man satser nå, og går etter noen etablerte spillere også, som kanskje ikke har det samme videresalgspotensialet, men som helt klart er kvalitet her og nå.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Men jo større og rikere klubber, jo høyere lønn skal spillerne ha også.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Fordel at norske lag får opp lønningene også, slik at det å gå til ligaer som vi egentlig er bedre enn ikke blir verdt det like mye som nå. Få beholdt litt flere spillere litt lengre for å få opp kvaliteten på norsk fotball og heller selge direkte til større ligaer når spillerne skal ut. Men det må være på et ansvarlig nivå. 10 klubber i ES budsjettere med med over 100 mil i år, men ingen på over 200 mil som RBK holdt på på sitt værste. Det er den store forskjellen, mange har lært av galskapen på slutten av 90 tallet og tidlig 2000 og de fleste budsjettere ikke med spiller salg eller skal vinne ligaen eller abnorme inntekter fra Europa. Og holder man seg slik samtidig som man sakte og sikkert bygger seg opp så har i hvertfall jeg stor tro på at norsk fotball kan etablere seg som topp 10-12 nasjon hvor vi får flere ut i Europa cupene fast

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er litt vanskelig å se for seg at Norsk fotball kan generere inntekter til å opprettholde en rangering rundt 10-12, skal vi dit så må vi få en 2-3 klubber som kvaller til europa hvert år, og da må disse hamstre seriemedaljer.

Enten så har vi en litt morsom bingoliga hvor hvemsomhelst kan plutselig bli medaljekandidat, eller bruke penger over evne og kanskje få seg et seriegull før de kollapser (Stabæk, Brann, Godset, VIF, Start klarte det nesten i 05), men i europa preseteres det ikke fordi ingen som havner der oppe det ene året evner å holde nivået (og nøkkelspillere) til det neste, eller så har vi en liga hvor Molde, Glimt og RBK rullerer på hvem som havner hvor på de tre-fire øverste plassene på tabellen sammen med hvem som har en knallsesong av resten. Mens det er et enormt hav ned til #4 hvis en ser på samlet poengfangst over 3-4+ år. Så er det noen andre som kan blande seg inn i en slik diskusjon, men er nok kun den trioen som realistisk kan etablere seg på toppen av et slikt hierarki på mellomlang sikt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

JonSnow skrev: tor jan 26, 2023 12:56 pm Fordel at norske lag får opp lønningene også, slik at det å gå til ligaer som vi egentlig er bedre enn ikke blir verdt det like mye som nå. Få beholdt litt flere spillere litt lengre for å få opp kvaliteten på norsk fotball og heller selge direkte til større ligaer når spillerne skal ut. Men det må være på et ansvarlig nivå. 10 klubber i ES budsjettere med med over 100 mil i år, men ingen på over 200 mil som RBK holdt på på sitt værste. Det er den store forskjellen, mange har lært av galskapen på slutten av 90 tallet og tidlig 2000 og de fleste budsjettere ikke med spiller salg eller skal vinne ligaen eller abnorme inntekter fra Europa. Og holder man seg slik samtidig som man sakte og sikkert bygger seg opp så har i hvertfall jeg stor tro på at norsk fotball kan etablere seg som topp 10-12 nasjon hvor vi får flere ut i Europa cupene fast
Jeg lurer også litt på om toppklubbene i Norge kan klare, evt vil prioritere, å hente tilbake yngre utenlandsproffer tidlig i 20-åra og utvikle disse i norsk serie fremfor at de skal sitte på benken i større ligaer. Jeg tror ikke det er noe poeng å hente tilbake særlig av disse 30-åringene som spiller i litt mer obskure hjørner av Europa (som i Tyrkia) for å tjene noen millioner ekstra på tampen av karrieren, men hva med f.eks flere av de som nå spiller lite i klubber i Italia. Er vel omtrent bare Thorstvedt som får en del tillit der. Botheim, Bohinen, Askildsen, Ceide samt Johnsen i Venezia i serie B kunne jo like godt kommet seg tilbake til norske klubber.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Zorbeltuss skrev: tor jan 26, 2023 1:21 pm Er litt vanskelig å se for seg at Norsk fotball kan generere inntekter til å opprettholde en rangering rundt 10-12, skal vi dit så må vi få en 2-3 klubber som kvaller til europa hvert år, og da må disse hamstre seriemedaljer.

Enten så har vi en litt morsom bingoliga hvor hvemsomhelst kan plutselig bli medaljekandidat, eller bruke penger over evne og kanskje få seg et seriegull før de kollapser (Stabæk, Brann, Godset, VIF, Start klarte det nesten i 05), men i europa preseteres det ikke fordi ingen som havner der oppe det ene året evner å holde nivået (og nøkkelspillere) til det neste, eller så har vi en liga hvor Molde, Glimt og RBK rullerer på hvem som havner hvor på de tre-fire øverste plassene på tabellen sammen med hvem som har en knallsesong av resten. Mens det er et enormt hav ned til #4 hvis en ser på samlet poengfangst over 3-4+ år. Så er det noen andre som kan blande seg inn i en slik diskusjon, men er nok kun den trioen som realistisk kan etablere seg på toppen av et slikt hierarki på mellomlang sikt.
Det skal holde hardt å stabilisere seg på topp 12. Da overpresterer man.

Å ligge og kjempe om den 15. plassen er det nok mer nærliggende at vi greier.

For norsk standing i Europa er det nok best at noen få lag alltid er med der oppe. Men vil det gjøre noe med interessen?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Skal ikke så fryktelig mye till for å stabilisere seg rimelig høyt oppe om man ser hva vi konkurrere i mot. Mange ligaer lever av 1 lag som vinner hvert år og noen få andre som kan hevde seg litt nå og da. Mens andre har litt flere om beinet og det er jevnere, det er en sånn liga jeg håper ES blir.

Vinner B/G den ene kampen mot Lech Poznan eller 2 uavgjorte er vi sikkert 15 for neste sesong og ikke himmla langt opp til 14. Hadde Viking og LSK gjort jobben sin då hadde vi luktet på 12 allerde nå.
Er lite som skal til og vi begynner å vli kvitt ræva sesongene i Europa sånn at man må ta et ekstra steg for å fortsette utviklingen.

Det som trengs er noen lag som klarer å komme seg til gruppespill hvert år og at helst 2-3 klarer å komme seg videre for å klatre ytligere og det er ikke umulig med utganspunktet vi har nå. Men da må vi også ha litt stabilitet i toppen. 4-5 lag som sloss om de øverste plassene hvert år og at de bedre lagene vinner cupen slik at man har de beste som klarer å komme seg videre. For lag som ikke klarer å kvalle ødelegger for alle andre.
Blir en del ekstra penger på de lagene som ikke er med i Europa også i ES siden UEFA har begynt med å belønne dem også. En pott som øker eller minker ettersom hvor bra lagene i din liga gjør det.

Om det blir kjedelig for enkelte supportere driter jeg i personlig, jeg vill ha en bedre liga som gir et bedre landslag og flere profiler som gjør det hele mere inntresangt enn hvem som skal selges etter å ha gjort det bra i noen måneder til en eller anne jalla liga for "vekslepenger"

Vi må han noen lag som pusher grensene og utvikler seg slik at resten også følger etter og pusher sine grenser som gjør kvaliteten går opp.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Har prød å lese meg litt opp her, og stusser litt på hvorfor Glimt etter et par sesonger "plutselig" er et av lagene som regnes som toppklubb i forhold til "den nye realiteten i fotball-norge".
- RBK har etablert en business som gjør det mulig for dem å beholde et noe større budsjett og lønnsnivå enn de fleste andre klubbene i ES (herunder bla. investeringer og relativt sett stort sponsor og publikums potensiale).
- Molde har tjent masse penger på smarte kjøp/salg, har hatt stablit gode resutlater og står nå på egne bein i forhold til økonomisk stabillitet. Usikker på Sponsor marked, men publikumspotensialet er vel relativt sett ca gjennomsnitt i ES. Men de har en "sikkerhet" med å ha Røkke & Co som "satbilisator" om det skulle butte litt imot, så det er ikke umiddelbar fare for at de havner i uføre om resultater uteblir. De har og over tid blitt en stabil toppklubb, både sportslig og organisatorisk.
- Glimt har et par gode sesonger hvor de har tjent en haug med cash, og har gjort det godt på spiller-overganger. Men uten å være sikker, tror jeg de er mye mer sårbare enn disse to andre? Klubben var nær konkurs for kort tid siden, og jeg er usikker på hvor mye som har endret seg i forhold til publikums- og sponsor potensialet når det gjelder inntekt. Det er vel ikke gjort særlig på fassilitets-siden og vet ærlig talt ikke hvordan sponsor-markedet har reagert på suksessen, eller hvordan de vil reagere på et par magre år? Ser noen snakker om at de ikke budsjetterer med Europacup og spillersalg, men i så tilfelle må jo inntekter fra sponsorer og publikum ha blitt ekstremt mye høyere; ja mer eller mindre i toppen av hva klubbene i ES får inn på disse postene? Er det tilfelle at de kan fortsette å satse som de gjør i dag uten ekstraordinære inntekter fra spillersalg og E-cup, skal jeg si meg enig i at de er i samme kategori som Molde og RBK, men inntil videre er jeg litt skeptisk.

dani07

Legg inn av dani07 »

@Villevesten
Ingen kan jo med sikkerhet si hvor sårbar Glimt er. Om man bruker RBK som eksempel, og det er på ingen måte for å henge de ut, så vil det helt klart føre til utfordringer om vi bytter ut hele administrasjonen og trenerapparatet og deretter starter en 3-5 års periode med dårlige valg.

Det som taler til Glimts fordel er et par momenter.

-Lengst i grønn sone i eliteserien. Har vært der siden 2011 eller 2012, sammenhengende. Dvs lenge før sportslig suksess.

-Har nå 4 gode sesonger bak seg. De siste 20 års døgnfluer som Start, VIF, Godset og S08 var gode i 1-2, kanskje 3 sesonger. Og den suksessen de oppnådde er ganske lav i forhold til Glimt. 2 gull, 2 sølv, 2 Europa eventyr og spillersalg som ikke ligner grisen sammenlignet med de nevnte over.

-Frode Thomassen har tidligere vært styreleder i Glimt, og har vært daglig leder siden 2017. KK vært i klubben siden 2017 og Bjørkan siden 2013.

Når en eller flere av disse skal skiftes ut, så kan jo hva som helst skje. Men så lenge det ikke skjer, så har jeg store vanskeligheter med å se at Glimt ikke skal være minst top 4 i Norge slik situasjonen er pr nå.

Ellers endte Glimt opp med over 4000 solgte sesongkort så langt. Tror det flater ut nå, ettersom forkjøpsretten til playoffkampen i UECL er over, så de som virkelig var interessert har kjøpt. Kan vel fort være at vi får en ny runde med salg om vi går videre, men vi må nesten vente å se.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

JonSnow skrev: tor jan 26, 2023 2:40 pm Hadde Viking og LSK gjort jobben sin då hadde vi luktet på 12 allerde nå.
Klart det, sjef. Vi var jo selvsagt storfavoritter mot laget som for tiden ligger på 3. plass i Belgia og stilte med landslagsspillere i så å si alle posisjoner, benk inkludert. Utrolig svakt av oss :roll:

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Glimt er uansett langt langt foran alle andre enn RBK og Molde hva gjelder både økonomi og spillermateriale, ser ikke noen andre enn de tre lagene som kan komme seg jevnlig ut i gruppespill i europa de neste par årene, det kan sikkert dukke opp noe a la sarpsborg, men ingenting som ser ut til å kunne hevde seg over tid. Ikke enda. Brann, Viking og VIF holder enn så lenge på tradisjonen med å rote det til for seg selv hver gang det ser ut til at de kanskje har noe bra på gang.

Samtidig så er nok Glimt det laget av de tre med svakest grunnmur, de andre to er sannsynligvis uansett med i diskusjonen om medaljer og europa hvis vi går en 3-5 år framover i tid, men Glimt er nok bare et par uår fra å falle ned til "normalen" et sted på midten av tabellen, fortsetter Glimt med å ha gode år istedenfor med vedvarende "ekstraordinære inntekter" fra europa og spillersalg og de forvaltes godt så snakker vi nok om en normal for de som er mer der Molde har etablert seg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»