Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
Gunder

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av Gunder »

AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
I fotball kan man ikke bare bruke kalkulatoren. Like viktig som priser på spillere. Er om laget er forsterket eller er svekket etter kjøp og salg av spillere i et vindu. Et lag kan gå 20m minus i ett vindu, men laget er blitt bedre. Såpass mye at det var fornuftig å gå 20m i minus. Et annet lag kan gå 20m i pluss, men salgene har ført til at laget er blitt svekket.

Når det gjelder Berisha. Har Molde brukt for mye penger på ham. Hadde Molde kjøpt ham fra Viking i forrige vindu har de spart 17 millioner, men salget av Forfana dekker det kjøpet. Så er spørsmålet om Molde er blitt forsterket eller svekket sportslig. Pengene de fikk for Forfana. Gir muligheter for flere kjøp. De har alle muligheter til å komme på pluss siden i dette vinduet og samtidig bli et bedre lag, med riktige kjøp.

Morten Bjørlo er eksempel på en ukjent spiller, som viser seg å være mye bedre enn forventet. Denne type kjøp må Brann, VIF. LSK og Viking komme over for å bli topp tre lag. Eller at de har et talent som de får mye penger for ved salg. De kan også gjøre som Rosenborg. Få tak i spillere på utgående kontrakter. Rosenborg har ikke brukt en krone på overgangssummer i dette vinduet. To av spillerne er A-landslagsspillere. Jeg er ikke sikker på om det er betalt noe for Bjørlo.

Pondus69

Legg inn av Pondus69 »

Visa skrev: tir jan 10, 2023 9:06 pm Glimt er 1-3 dårlige sesonger uten medalje og/eller Europa fra å få skakkjørt økonomien sin, er min mening.
Synes dette er en meget søt uttalelse. Hvordan skulle dette skje når de:
1. Budsjetterer med 4 plass i serien.
2. De budsjetterer med 2 playoff kamper i ECL i 2023 og en kvalikkamp i Europa.
Totalbudsjettet for 2023 havner på ca. 140mill....

Så fortell med med dine økonomiske evner om dette er et sprekt budsjett uten rot i virkeligheten?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg tror Glimt for det meste risikerer at det kommer tre magre år hvor alle pengene de la seg opp i de tre feite årene fordufter. Det virker som om de på et hvis har sikret seg at de ikke ryker på finansiell totalkollaps type Stabæk f eks, så da rykker man tilbake til normale muskler for et eliteserielag fra et sted på Bodø sin størrelse.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Et eksempel på den type overgang som man kanskje i fremtiden heller går innenlands enn å ta turen til Sverige.


Taururu

Legg inn av Taururu »

En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

inc og nito

Legg inn av inc og nito »

Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.
TIL var vel enige med både Glimt og LSK om overgangssum i hlstvinduet, men Mikkelsen selv ville ikke til andre norske klubber da. Så vanskelig å klandre klubben her

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Taururu Helt enig!

Jeg synes nesten man ser konturene av en trend der norske klubber ikke ønsker å selge spillere innenlands av en eller annen grunn. Tromsø nevnte for eksempel dette i dagens episode av podcasten «Sesongkortet» angående salg av Mikkelsen til Hammarby. Alle klubber setter en pris på sine spillere, og det er selvfølgelig greit. Dersom man vurderer det slik at bruksverdien, eventuelt potensiell verdi på spilleren, er større enn tilbudt sum, avslår man selvfølgelig tilbudet. Men hvis man først er villige til å selge er det helt absurd om man for eksempel velger å akseptere et bud på 15 mill fra en utenlands klubb, men kreve minst 18 millioner fra en innenlands klubb.

For å ta min klubb så har jeg sett rykter fra Vålerenga-leiren om at de ønsket å kjøpe Elias Hagen, men at Glimt ønsket å selge han til utlandet. Her kan det nevnes at dette ikke har vært nevnt blant de som følger Glimt tett. Men for å illustrere poenget mitt, la oss for eksempel si at man valgte å selge til IFK Gøteborg for 8 mill, i stedet for å selge for 10 mill til Vålerenga.

Hvis Glimt hadde solgt til Vålerenga hadde man beholdt en ganske god og ganske lovende spiller innenlands, noe som hadde hevet nivået på ligaen. Samtidig så har Glimt tatt vurderingen at Hagen ikke er god nok for å bidra i Glimt, og da må man tørre å si at han dermed ikke kan heve en annen klubb til å bli bedre enn Glimt. I tillegg må Glimt tørre å si at det er ekstremt liten sannsynlighet for at Vålerenga blir en konkurrent om gullmedaljene de neste årene, og at de dermed ikke er en direkte konkurrent til Glimt. Jeg skjønner at Glimt ikke ønsker å selge til Molde siden vi har vært nr. 1 og 2 siden 2019, men alle andre klubber bør man helt fint kunne selge spillere til. Greit nok at Vålerenga ville vært styrket og det kunne bli en større sjanse for at de slår Glimt i enkeltkamper, men det vil jo bli tilsvarende større sjanse også for at Vålerenga slår Molde. I tillegg ville Glimt sittet igjen med 2 millioner ekstra, noe som i gode gamle dager kunne brukes til å hente 3-4 nye spillere som potensielt kunne selges til utlandet for masse penger noen år senere.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Gunder skrev: søn jan 22, 2023 10:37 pm
AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
I fotball kan man ikke bare bruke kalkulatoren. Like viktig som priser på spillere. Er om laget er forsterket eller er svekket etter kjøp og salg av spillere i et vindu. Et lag kan gå 20m minus i ett vindu, men laget er blitt bedre. Såpass mye at det var fornuftig å gå 20m i minus. Et annet lag kan gå 20m i pluss, men salgene har ført til at laget er blitt svekket.

Når det gjelder Berisha. Har Molde brukt for mye penger på ham. Hadde Molde kjøpt ham fra Viking i forrige vindu har de spart 17 millioner, men salget av Forfana dekker det kjøpet. Så er spørsmålet om Molde er blitt forsterket eller svekket sportslig. Pengene de fikk for Forfana. Gir muligheter for flere kjøp. De har alle muligheter til å komme på pluss siden i dette vinduet og samtidig bli et bedre lag, med riktige kjøp.

Morten Bjørlo er eksempel på en ukjent spiller, som viser seg å være mye bedre enn forventet. Denne type kjøp må Brann, VIF. LSK og Viking komme over for å bli topp tre lag. Eller at de har et talent som de får mye penger for ved salg. De kan også gjøre som Rosenborg. Få tak i spillere på utgående kontrakter. Rosenborg har ikke brukt en krone på overgangssummer i dette vinduet. To av spillerne er A-landslagsspillere. Jeg er ikke sikker på om det er betalt noe for Bjørlo.
Det er fullstendig feil at Molde hadde spart penger ifjor på å kjøpe Berisha. Molde hadde bud ifjor opp til 25 millioner som ble avvist av Viking. Da de ikke ville selge til en rival. Viking valgte istedet å tape 8-9 millioner på å selge til Hammarby. Nå ser det ut til at Molde "taper minst " 8-9 millioner på å kjøpe Berisha i dette vinduet sammenlignet med ifjor. så dermed kan man si ble det tap-tap for begge de norske klubber involvert fordi de brukte Hammarby som mellomledd. Svenskene er overgangsvinneren her, og sitter igjen med 12-13 millioner netto på et halvt år.

Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.

Champis

Legg inn av Champis »

Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

Hvis man selger til utlandet, blir ikke bare pengene IGJEN i Norge, men man får inn FLERE penger til Norge.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Champis skrev: tir jan 24, 2023 12:32 am
Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

Hvis man selger til utlandet, blir ikke bare pengene IGJEN i Norge, men man får inn FLERE penger til Norge.
Ja, jeg skjønner ikke helt logikken. Når norsk klubb SELGER går da pengene til Tromsø og Norge. uansett. Jo høyere pris jo bedre.

Annerledes om man KJØPER fra utlandet i stedet fra Norge.

Evt at aktivumet (Mikkelsen) blir i Norge med potensielle muligheter for videresalg. Men passe dumt av Tromsø å ta hensyn til annet enn høyest mulig overgangssum, så får da håpe de driter i det.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Men det er da ikke det en snakker om ovenfor, om Hammarby byr 15m og Molde 10m, så er det jo klart hvem som får tilslaget og hvem som får beskjed om at de må by mer. Men hvis Tromsø så krever at Molde byr 18m fordi de er "rivaler" så er det dustete stormannsgalskap.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: man jan 23, 2023 6:07 pm
Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.
Jeg er ikke enig.

Jeg og du er fans av MFK.

La oss ha et tankeeksperiment der Viking er det stabile topplaget mens vi etter mange års slit har en sesong der vi spiller bra, tok bronse året før og virker å få en enda bedre sesong. Da blir vi forbanna om klubben selger vår beste spiller til et lag vi forsøker å passere på tabellen.

Så det er naturlig at en slik overgang blir dyr.

dani07

Legg inn av dani07 »

Champis skrev: tir jan 24, 2023 12:32 am
Taururu skrev: man jan 23, 2023 12:01 pm En litt trist overgang synes jeg.
Burde ha klemt ut noen millioner til når han først skulle selges utenlands.
Uansett, vært bedre for alle om han ble solgt til en annen norsk klubb. Da hadde han hatt alle forutsetninger til å utvikle seg videre.

Det å ikke ville selge til andre norske klubber er noe forbanna tull. Hvis vi selger internt blir pengene igjen i norsk fotball og vi får et enda bedre produkt.

Kaktus til Tromsø.

Hvis man selger til utlandet, blir ikke bare pengene IGJEN i Norge, men man får inn FLERE penger til Norge.
Ja, men nei.
Når man selger spillere oppover, så er jeg enig i at da skal de ut av landet. Men det er jo ikke det som skjer med Mikkelsen.

Han selges til laget som har kommet på 3 plass i 2022, 5 plass i 2021 og 8 plass i 2020. Som ikke klarte å gå videre fra kvalikk i Europa i 20/21, eller 21/22.

De er sportslig dårligere enn minst 2 lag i Norge, sannsynligvis 3-4. I en liga som er den 23 beste i Europa, vs 15 beste som Norge er.

Dette er på alle måter et sidesteg for Mikkelsen. Den sportslige utfordringen blir strengt tatt ikke mye større enn i TIL, og utstillingsvinduet betraktelig mindre, med mindre Hammarby kvalifiserer seg til Europa.

Det er veldig enkel matematikk.

Om Mikkelsen hadde blitt solgt til Molde, så hadde TIL fått 15 millioner. Norsk fotball hadde ikke blitt tilført mer midler, men de mindre klubbene hadde fått mer midler via TIL (teoretisk)
Foreløpig null sum spill.

Når Mikkelsen da selges videre fra Molde, så vil norsk fotball tilføres 20-50 millioner, i tillegg til at vi har videreformidlet 15 millioner til de mindre pengesterke klubbene.

Så vår totale net gain er jo mye større enn ved å selge han til Hammarby nå.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Kaizen skrev: man jan 23, 2023 6:07 pm
Gunder skrev: søn jan 22, 2023 10:37 pm
AxelRudi skrev: tir jan 10, 2023 9:00 pm Rosenborg, Glimt og Molde selger spillere ut for 100vis av millioner av kroner og vil sannsynligvis rykke fra de andre. Prisene innad øker også, og en Berisha koster nå 30mill, mens en ukjent spiller fra kamma med en sesong i ligaen nærmer seg halvparten.

Er vi i ferd med med å se en slags "elite" som distanserer seg fra resten og skaper et dominerende overtak? I de fleste andre ligaer er det slik. I PL er det "top four" eller "top six". I Portugal Sporting, Benfica og Porto. Disse henter spillere fra resten, og selger langt dyrere ut. Avstanden opp er stor. Det er masse penger i Europa, og f eks Benfica kan selge for 100 mill euro, og hente fra Norge for 10 mill euro..

Går toget for Brann, Enga og LSK nå? Eller vil dette snu tilbake igjen slik at de kan konkurrere på sikt?

Kjør debatt.
I fotball kan man ikke bare bruke kalkulatoren. Like viktig som priser på spillere. Er om laget er forsterket eller er svekket etter kjøp og salg av spillere i et vindu. Et lag kan gå 20m minus i ett vindu, men laget er blitt bedre. Såpass mye at det var fornuftig å gå 20m i minus. Et annet lag kan gå 20m i pluss, men salgene har ført til at laget er blitt svekket.

Når det gjelder Berisha. Har Molde brukt for mye penger på ham. Hadde Molde kjøpt ham fra Viking i forrige vindu har de spart 17 millioner, men salget av Forfana dekker det kjøpet. Så er spørsmålet om Molde er blitt forsterket eller svekket sportslig. Pengene de fikk for Forfana. Gir muligheter for flere kjøp. De har alle muligheter til å komme på pluss siden i dette vinduet og samtidig bli et bedre lag, med riktige kjøp.

Morten Bjørlo er eksempel på en ukjent spiller, som viser seg å være mye bedre enn forventet. Denne type kjøp må Brann, VIF. LSK og Viking komme over for å bli topp tre lag. Eller at de har et talent som de får mye penger for ved salg. De kan også gjøre som Rosenborg. Få tak i spillere på utgående kontrakter. Rosenborg har ikke brukt en krone på overgangssummer i dette vinduet. To av spillerne er A-landslagsspillere. Jeg er ikke sikker på om det er betalt noe for Bjørlo.
Det er fullstendig feil at Molde hadde spart penger ifjor på å kjøpe Berisha. Molde hadde bud ifjor opp til 25 millioner som ble avvist av Viking. Da de ikke ville selge til en rival. Viking valgte istedet å tape 8-9 millioner på å selge til Hammarby. Nå ser det ut til at Molde "taper minst " 8-9 millioner på å kjøpe Berisha i dette vinduet sammenlignet med ifjor. så dermed kan man si ble det tap-tap for begge de norske klubber involvert fordi de brukte Hammarby som mellomledd. Svenskene er overgangsvinneren her, og sitter igjen med 12-13 millioner netto på et halvt år.

Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.
I følge Hammarby selv. Satte de overgangrekord når de kjøpte Berisha for 17 millioner. Det var prisen på ham i forrige vindu. Hammarby selger ham for 37 millioner i dette vinduet. En verdiøkning på 20 millioner. Hvorfor så mye?
Hammarby satt på gode kort. 1. Molde hadde stort ønske om å kjøpe ham. 2. Hammarby kunne nekte salg fordi Berisha bare har vært i klubben en halv sesong. 3. Skattehensyn. I Sverige kan de fordele overgangssummen etter antall år kontrakten er på. Får fradrag hver år, som ikke skjedde i dette tilfellet. Det siste var med å drøye tiden i forhandlingene mellom de to klubbene. Hammarby hadde en runde for å klargjøre skattereglene.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 10:07 am
Kaizen skrev: man jan 23, 2023 6:07 pm
Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.
Jeg er ikke enig.

Jeg og du er fans av MFK.

La oss ha et tankeeksperiment der Viking er det stabile topplaget mens vi etter mange års slit har en sesong der vi spiller bra, tok bronse året før og virker å få en enda bedre sesong. Da blir vi forbanna om klubben selger vår beste spiller til et lag vi forsøker å passere på tabellen.

Så det er naturlig at en slik overgang blir dyr.
Ja forstår at Viking tenker sånn. Poenget mitt er om en sånn praksis egentlig har noe for seg. Man taper kjøpekraft, og framstår samtidig smålig. Særlig når spilleren er klar på at han ønsker en overgang til den andre klubben.
Andre lag har en tendens til å klare å forsterke seg uansett dersom de har midler tilgjengelig. Du kan ikke stoppe utvikling på denne måten hvis man tror det.
2022 viser vel at Molde fant sin vei ut av "uføret" og hentet Eriksen istedenfor, mens Viking totalt sett fikk mindre penger å hente spillere for.

Men jeg forstår Viking. Husker sjøl hvor forbannet jeg var når spillere gikk til RBK. Men klubben gjorde det uansett, solgte blant annet Leonhardsen til RBK, og Molde bygde seg sakte sterkere og sterkere ved å bite i det sure eplet innimellom.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Kaizen skrev: tir jan 24, 2023 11:04 am Ja forstår at Viking tenker sånn. Poenget mitt er om en sånn praksis egentlig har noe for seg. Man taper kjøpekraft, og framstår samtidig smålig. Særlig når spilleren er klar på at han ønsker en overgang til den andre klubben.
Andre lag har en tendens til å klare å forsterke seg uansett dersom de har midler tilgjengelig. Du kan ikke stoppe utvikling på denne måten hvis man tror det.
2022 viser vel at Molde fant sin vei ut av "uføret" og hentet Eriksen istedenfor, mens Viking totalt sett fikk mindre penger å hente spillere for.

Men jeg forstår Viking. Husker sjøl hvor forbannet jeg var når spillere gikk til RBK. Men klubben gjorde det uansett, og Molde bygde seg sakte sterkere og sterkere ved å bite i det sure eplet innimellom.
Trenger ikke å la dette bli en diskusjon rundt hvem som har størst rundkjøring, men Viking trenger kanskje i større grad enn f.eks Molde, ta hensyn til supporterne for å skape et godt grunnlag for å igjen bli en toppklubb. Hadde Viking solgt til Molde på det tidspunktet, så hadde det vært å drite langt ned i halsen på supporterne. Det hadde blitt opptøyer. Heldigvis tar klubben hensyn til supporterne. Og det er nok lurt, ihvertfall til en viss grad.

Tallene som blir diskutert rundt Berishas overgang stemmer ikke helt etter mine erfaringer, men la oss for moro skyld si at Viking kunne fått 5 mill. mer i rene cash fra Molde. Det er peanøtter i forhold til hva man potensielt kunne tapt om supporterne hadde snudd ryggen til klubben. Viking var i medvind. Hadde bygget seg opp mye godvilje etter nedrykket, selv om det egentlig har vært en evig ørkenvandring siden '91. Selv med tidenes kollaps i fjor, så er det fremdeles en rimelig grei bris i seilene på Vikingskuta. Det kommer 1 000 bortesupportere når Viking møter SUlf til treningskamp på borteplast kl. 19:00 på fredag. Minst. Utopi for bare 5-6 år siden.

Men det har tatt tid å bygge opp dette forholdet til supporterne. Viking behandlet supporterne som kunder i årene etter Viking Stadion. Samtidig som Viking stort sett har vært rævva i over 30 år. Morten Jensen trenger ikke å gjøre mye mer enn å bare nyse rart, før han får kritiske blikk. Men enn så lenge, så er det bare blikk. Det er et rimelig godt forhold mellom klubb og supportere akkurat nå, men det er ikke alle som glemmer fortiden. Verken resultater eller måten supporterne ble tatt for gitt i en periode. Et salg av Berisha til Molde på det tidspunktet hadde vært kreft for forholdet mellom supporterne og klubben.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kaizen skrev: tir jan 24, 2023 11:04 am
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 10:07 am
Kaizen skrev: man jan 23, 2023 6:07 pm
Forhåpentligvis kan denne overgangen vise galskapen i at enkelte norske klubber nekter salg til såkalte rivaler og heller taper penger bevisst.
Jeg er ikke enig.

Jeg og du er fans av MFK.

La oss ha et tankeeksperiment der Viking er det stabile topplaget mens vi etter mange års slit har en sesong der vi spiller bra, tok bronse året før og virker å få en enda bedre sesong. Da blir vi forbanna om klubben selger vår beste spiller til et lag vi forsøker å passere på tabellen.

Så det er naturlig at en slik overgang blir dyr.
Ja forstår at Viking tenker sånn. Poenget mitt er om en sånn praksis egentlig har noe for seg. Man taper kjøpekraft, og framstår samtidig smålig. Særlig når spilleren er klar på at han ønsker en overgang til den andre klubben.
Andre lag har en tendens til å klare å forsterke seg uansett dersom de har midler tilgjengelig. Du kan ikke stoppe utvikling på denne måten hvis man tror det.
2022 viser vel at Molde fant sin vei ut av "uføret" og hentet Eriksen istedenfor, mens Viking totalt sett fikk mindre penger å hente spillere for.

Men jeg forstår Viking. Husker sjøl hvor forbannet jeg var når spillere gikk til RBK. Men klubben gjorde det uansett, solgte blant annet Leonhardsen til RBK, og Molde bygde seg sakte sterkere og sterkere ved å bite i det sure eplet innimellom.
Er ikke mange vi har mista til RBK. Leonhardsen i 1991 og Hoftun i 1993 om jeg ikke husker feil. Ellers har de fått nei, nei og atter nei fra MFK

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 11:45 am
Kaizen skrev: tir jan 24, 2023 11:04 am
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 10:07 am

Jeg er ikke enig.

Jeg og du er fans av MFK.

La oss ha et tankeeksperiment der Viking er det stabile topplaget mens vi etter mange års slit har en sesong der vi spiller bra, tok bronse året før og virker å få en enda bedre sesong. Da blir vi forbanna om klubben selger vår beste spiller til et lag vi forsøker å passere på tabellen.

Så det er naturlig at en slik overgang blir dyr.
Ja forstår at Viking tenker sånn. Poenget mitt er om en sånn praksis egentlig har noe for seg. Man taper kjøpekraft, og framstår samtidig smålig. Særlig når spilleren er klar på at han ønsker en overgang til den andre klubben.
Andre lag har en tendens til å klare å forsterke seg uansett dersom de har midler tilgjengelig. Du kan ikke stoppe utvikling på denne måten hvis man tror det.
2022 viser vel at Molde fant sin vei ut av "uføret" og hentet Eriksen istedenfor, mens Viking totalt sett fikk mindre penger å hente spillere for.

Men jeg forstår Viking. Husker sjøl hvor forbannet jeg var når spillere gikk til RBK. Men klubben gjorde det uansett, solgte blant annet Leonhardsen til RBK, og Molde bygde seg sakte sterkere og sterkere ved å bite i det sure eplet innimellom.
Er ikke mange vi har mista til RBK. Leonhardsen i 1991 og Hoftun i 1993 om jeg ikke husker feil. Ellers har de fått nei, nei og atter nei fra MFK
Hugo Hansen, etter 1990-sesongen. Og Odd Inge Olsen ble vel nærmest kasta etter dem rundt årtusenskiftet.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Bilvrag skrev: tir jan 24, 2023 11:45 am Trenger ikke å la dette bli en diskusjon rundt hvem som har størst rundkjøring
Av Molde og Stavanger er nok det sistnevnte. Jeg vil gjerne trekke frem Tjensvollkrysset. I tillegg til å være Norges desidert peneste rundkjøring*, er den større enn noen rundkjøring i Molde (muligens ikke i diameter, men i antall felt inn i alle fall), og jeg tipper den ikke er alene om det i Stavanger.


* skulle bare mangle til den prisen, egentlig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Toppklubbene blåser mer penger på spillere, men henter de egentlig bedre spillere enn for noen år siden? Er for eksempel årets Glimt-stall, som har kostet nærmere 100 millioner bedre enn 2020-stallen deres, som kostet rundt 10 millioner? Er Berisha, som har floppet i alle andre klubber enn Viking, en så sinnsyk i noe annet enn pris?

Samtidig klarer jo andre klubber å få tak i gode spillere for en rimelig penge også. Jeg har ikke inntrykk av at det er noe vanskeligere for klubbene under de tre største å forsterke seg enn det var for to-tre år siden.

lund

Legg inn av lund »

Norges peneste rundkjøring ligger til info i Husnes i Kvinnherad (home of Asbjørn Slettemark blant ingen andre kjendiser).

HarryH

Legg inn av HarryH »

slankebrusmannen skrev: tir jan 24, 2023 12:18 pm Hugo Hansen, etter 1990-sesongen.
Dagens fun fact:
Hugo Hansen er far til en Bayern München-spiller.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

lund skrev: tir jan 24, 2023 12:32 pm Norges peneste rundkjøring ligger til info i Husnes i Kvinnherad (home of Asbjørn Slettemark blant ingen andre kjendiser).
Den var nydelig. Såpass fin at jeg måtte ta to runder rundt i Google Maps street view.

dani07

Legg inn av dani07 »

Solvgutt1 skrev: tir jan 24, 2023 12:28 pm Toppklubbene blåser mer penger på spillere, men henter de egentlig bedre spillere enn for noen år siden? Er for eksempel årets Glimt-stall, som har kostet nærmere 100 millioner bedre enn 2020-stallen deres, som kostet rundt 10 millioner? Er Berisha, som har floppet i alle andre klubber enn Viking, en så sinnsyk i noe annet enn pris?

Samtidig klarer jo andre klubber å få tak i gode spillere for en rimelig penge også. Jeg har ikke inntrykk av at det er noe vanskeligere for klubbene under de tre største å forsterke seg enn det var for to-tre år siden.
Jeg vet jo at du tidvis troller, og det er jo tidvis gøy.
Men uansett - i tilfelle du var seriøs med dette innlegget.

Hvor mange spillere under kontrakt som Glimt vil hente i 2023 tror du det er realistisk å få til under 5 millioner?
Dvs at klubben Glimt kontakter sier "Ja, kjør da Glimt" når budet er på f.eks 1.5 million?

Jeg tror at absolutt ingen klubber i Norge, inkludert 2 div klubber, ville solgt en spiller for under 5 millioner pr idag, gitt at kontrakten er lengre enn 1 år.

"Alle" ser de salgene Glimt har hatt de siste årene, samt hvor mye penger de har fått inn i andre kanaler.
Det gjør at klubber priser seg deretter.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

dani07 skrev: tir jan 24, 2023 12:42 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 24, 2023 12:28 pm Toppklubbene blåser mer penger på spillere, men henter de egentlig bedre spillere enn for noen år siden? Er for eksempel årets Glimt-stall, som har kostet nærmere 100 millioner bedre enn 2020-stallen deres, som kostet rundt 10 millioner? Er Berisha, som har floppet i alle andre klubber enn Viking, en så sinnsyk i noe annet enn pris?

Samtidig klarer jo andre klubber å få tak i gode spillere for en rimelig penge også. Jeg har ikke inntrykk av at det er noe vanskeligere for klubbene under de tre største å forsterke seg enn det var for to-tre år siden.
Jeg vet jo at du tidvis troller, og det er jo tidvis gøy.
Men uansett - i tilfelle du var seriøs med dette innlegget.

Hvor mange spillere under kontrakt som Glimt vil hente i 2023 tror du det er realistisk å få til under 5 millioner?
Dvs at klubben Glimt kontakter sier "Ja, kjør da Glimt" når budet er på f.eks 1.5 million?

Jeg tror at absolutt ingen klubber i Norge, inkludert 2 div klubber, ville solgt en spiller for under 5 millioner pr idag, gitt at kontrakten er lengre enn 1 år.

"Alle" ser de salgene Glimt har hatt de siste årene, samt hvor mye penger de har fått inn i andre kanaler.
Det gjør at klubber priser seg deretter.
Brann henter Sery Larsen for cirka 4-5 millioner fra Glimt. Samme som de solgte for, for et år siden. Så der har du én. Glimt betalte vel også i sin tid 3 millioner for Mvuka, mens spillere som Botheim og Solbakken kom gratis. Glimt bygde sin suksess på å utvikle spillere. Nå er oppskriften å kjøpe seg til suksess. Sistnevnte er dyrere, men gjør ikke nødvendigvis Glimt til et bedre lag. I fjor så man et veldig tydelig kvalitetsfall i alle fall, og jeg tror man vil se det i år også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

slankebrusmannen skrev: tir jan 24, 2023 12:18 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 24, 2023 11:45 am
Kaizen skrev: tir jan 24, 2023 11:04 am

Ja forstår at Viking tenker sånn. Poenget mitt er om en sånn praksis egentlig har noe for seg. Man taper kjøpekraft, og framstår samtidig smålig. Særlig når spilleren er klar på at han ønsker en overgang til den andre klubben.
Andre lag har en tendens til å klare å forsterke seg uansett dersom de har midler tilgjengelig. Du kan ikke stoppe utvikling på denne måten hvis man tror det.
2022 viser vel at Molde fant sin vei ut av "uføret" og hentet Eriksen istedenfor, mens Viking totalt sett fikk mindre penger å hente spillere for.

Men jeg forstår Viking. Husker sjøl hvor forbannet jeg var når spillere gikk til RBK. Men klubben gjorde det uansett, solgte blant annet Leonhardsen til RBK, og Molde bygde seg sakte sterkere og sterkere ved å bite i det sure eplet innimellom.
Er ikke mange vi har mista til RBK. Leonhardsen i 1991 og Hoftun i 1993 om jeg ikke husker feil. Ellers har de fått nei, nei og atter nei fra MFK
Hugo Hansen, etter 1990-sesongen. Og Odd Inge Olsen ble vel nærmest kasta etter dem rundt årtusenskiftet.
Odd Inge ble jo jaga fra Molde ja.

Hugo Hansen ja. Husker han godt. En plugg av en back som kom fra Bryne.

dani07

Legg inn av dani07 »

Du svarer jo ikke på det jeg sier da @Solvgutt1
Brann henter Sery Larsen for 4-5 millioner fra Glimt ja. Det er supert, og jeg tror det blir bra for Sery-Larsen og Brann.

Men det jeg skrev, var at ingen vil selge til Glimt for under 5 millioner.
Uavhengig av hva man synes om Glimt eller Brann, så er det jo ingen tvil om at den klubben som omsatte for 405 millioner i fjor, har større kjøpekraft enn den andre som var i Obos.

Og når man tar med de salgene som Glimt har gjort, så er det slik at alle som får en henvendelse på sine spillere fra Glimt, de ser $$ og selger ikke for det de anser som en lav sum.

Det er jo bare rett og rimelig, og ingen kritikk rettet mot de klubbene. Men poenget er da altså at man kan ikke sammenligne kjøpene Glimt gjorde i 2019 og 2020 med kjøpene de gjør nå.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

dani07 skrev: tir jan 24, 2023 12:50 pm Du svarer jo ikke på det jeg sier da @Solvgutt1
Brann henter Sery Larsen for 4-5 millioner fra Glimt ja. Det er supert, og jeg tror det blir bra for Sery-Larsen og Brann.

Men det jeg skrev, var at ingen vil selge til Glimt for under 5 millioner.
Uavhengig av hva man synes om Glimt eller Brann, så er det jo ingen tvil om at den klubben som omsatte for 405 millioner i fjor, har større kjøpekraft enn den andre som var i Obos.

Og når man tar med de salgene som Glimt har gjort, så er det slik at alle som får en henvendelse på sine spillere fra Glimt, de ser $$ og selger ikke for det de anser som en lav sum.

Det er jo bare rett og rimelig, og ingen kritikk rettet mot de klubbene. Men poenget er da altså at man kan ikke sammenligne kjøpene Glimt gjorde i 2019 og 2020 med kjøpene de gjør nå.
Jeg sa også at det var det samme som de solgte for. Glimt fikk altså Sery Larsen for under 5 millioner for ett år siden.

Og ja, jeg tror fortsatt Glimt kan få spillere for under 5 millioner, men det kommer jo an på hva slags spillere man går etter. Tidligere gikk Glimt etter spillere som hadde stagnert og slet med spilletiden. Nå skal de ha langt mer etablerte spillere. Da er prisen høyere.

Innlegget mitt var forresten ikke ment som kritikk mot Glimt (selv om jeg tror de gjør en tabbe med den nye strategien sin). Det var et spørsmål om denne voldsomme økningen i pengebruk hos toppklubbene faktisk har gjort dem bedre. Om det har vridd konkurransen så voldsomt som enkelte skal ha det til, eller om det er like store muligheter for andre klubber å utfordre Glimt og Molde som det var for et par år siden? Eller kanskje enda større.

dani07

Legg inn av dani07 »

@Solvgutt1 Ja, det finnes nok noen caser som er mulig.

Men om du husker tilbake til hvordan Glimt hentet Sery-Larsen, så var det jo knyttet opp mot en avtale som Sery-Larsen hadde fått med Brann, som vel var det som var avgjørende for at han kom til Brann i utgangspunktet?

"Tirsdag bekreftet sportssjefen i Brann, Jimmi Nagel Jacobsen, at Larsen ble signert med en lovnad om ikke å stå i veien for ham om Brann rykket ned og et fristende tilbud oppsto.

– Man kan si at det var et premiss som var nødvendig om vi skulle få Japhet til oss, sa Jacobsen.

Dette selv om Larsen skrev under på en langtidskontrakt med Brann, ut 2025. Jacobsen utdypet med å forklare Branns situasjon da spilleren ble hentet.

– Den var meget vanskelig for klubben, med syv poeng på 14 kamper. Da kan man normalt ikke tiltrekke seg en spiller på Japhets nivå, sa Jacobsen tirsdag."

Så mao, om Brann ikke rykker ned i 2021, så går ikke Sery-Larsen til Glimt for den summen.

Og jeg opplever heller ikke nødvendigvis at du eller andre er så kritiske til Glimt. Jeg bare presiserer at man kan kun handle innenfor det markedet som finnes.
Når prisen på kjøttdeig har gått opp til 90 kr hos Coop Extra, så kan ikke jeg be samboeren min om å kjøpe kjøttdeigen som kostet 50 kroner før covid og krigen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

dani07 skrev: tir jan 24, 2023 12:57 pm @Solvgutt1 Ja, det finnes nok noen caser som er mulig.

Men om du husker tilbake til hvordan Glimt hentet Sery-Larsen, så var det jo knyttet opp mot en avtale som Sery-Larsen hadde fått med Brann, som vel var det som var avgjørende for at han kom til Brann i utgangspunktet?

"Tirsdag bekreftet sportssjefen i Brann, Jimmi Nagel Jacobsen, at Larsen ble signert med en lovnad om ikke å stå i veien for ham om Brann rykket ned og et fristende tilbud oppsto.

– Man kan si at det var et premiss som var nødvendig om vi skulle få Japhet til oss, sa Jacobsen.

Dette selv om Larsen skrev under på en langtidskontrakt med Brann, ut 2025. Jacobsen utdypet med å forklare Branns situasjon da spilleren ble hentet.

– Den var meget vanskelig for klubben, med syv poeng på 14 kamper. Da kan man normalt ikke tiltrekke seg en spiller på Japhets nivå, sa Jacobsen tirsdag."

Så mao, om Brann ikke rykker ned i 2021, så går ikke Sery-Larsen til Glimt for den summen.
Nei, men det er jo andre klubber som rykker ned. Men hvis du ser på spillere som utgjorde gullaget i 2020: Hva tror du Glimt måtte betalt for disse spillerne i år, fra samme klubb og med samme status som de hadde da de ble hentet foran gullsesongen(noen lenge før). Altså ikke med utgangspunkt i hva de leverte etter de kom til Glimt, men verdien før.

- Sondre Fet
- Marius Lode
- Brede Moe
- Ulrik Saltnes
- Alfons Sampsted
- Kasper Junker
- Phillip Zinkernagel
- Ola Solbakken
- Nikita Haikin

I tillegg hadde man jo en rekke egenproduserte spillere.

At det har blitt dyrere for Glimt å hente spillere stemmer sikkert, men det er jo også en helt annen profil på signeringene man gjør. Å hente en spiller med regelmessig spilletid i Ligue 1 (Berg) ville kostet mer enn hele Glimt-stallen også i 2020 og 2021. Spillere som Elabdellaoui, Lode og Berg ville også fått voldsomme lønninger i 2020 og 2021 hvis de hadde blitt hentet fra de klubbene Glimt har hentet de fra det siste året.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»