Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
GunnarBull

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av GunnarBull »

Dewaz skrev: fre jan 13, 2023 5:08 pm HarryH er en bra debattant, men forsøkene på å sidestille Røkke med vanlige sponsorer og/eller Witzøe er alltid like komisk. Er jo ikke engang litt sammenlignbart.
Han forsøker vel bare å unnskylde for dere at de rike trønderne dessverre ikke stiller helhjertet opp for laget sitt... ;-)

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

GunnarBull skrev: fre jan 13, 2023 7:06 pm
Dewaz skrev: fre jan 13, 2023 5:08 pm HarryH er en bra debattant, men forsøkene på å sidestille Røkke med vanlige sponsorer og/eller Witzøe er alltid like komisk. Er jo ikke engang litt sammenlignbart.
Han forsøker vel bare å unnskylde for dere at de rike trønderne dessverre ikke stiller helhjertet opp for laget sitt... ;-)
Det er jo forskjellen. Vi ønsker ikke at de stiller opp på den måten. Et sånt forslag ville blitt rævkjørt på klubbens årsmøte.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

AxelRudi skrev: fre jan 13, 2023 8:35 pm
GunnarBull skrev: fre jan 13, 2023 7:06 pm
Dewaz skrev: fre jan 13, 2023 5:08 pm HarryH er en bra debattant, men forsøkene på å sidestille Røkke med vanlige sponsorer og/eller Witzøe er alltid like komisk. Er jo ikke engang litt sammenlignbart.
Han forsøker vel bare å unnskylde for dere at de rike trønderne dessverre ikke stiller helhjertet opp for laget sitt... ;-)
Det er jo forskjellen. Vi ønsker ikke at de stiller opp på den måten. Et sånt forslag ville blitt rævkjørt på klubbens årsmøte.
Jepp, seff ;-)

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

De skal selvfølgelig lov til å gi penger i gave til klubben så lenge det er en reell gave og ikke er snakk om (forsøk på) kjøp av innflytelse.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Dewaz skrev: fre jan 13, 2023 5:08 pm HarryH er en bra debattant, men forsøkene på å sidestille Røkke med vanlige sponsorer og/eller Witzøe er alltid like komisk. Er jo ikke engang litt sammenlignbart.
Dette er en stråmann fra din side. Gustav Witzøe har vært generøs og fortjener mye skryt, men kan selvsagt ikke sidestilles med Kjell Inge Røkke. Witzøes akkumulerte støtte til Rosenborg er kanskje bare 10 prosent av Røkkes akkumulerte økonomiske bidrag til Molde siden 1993 hvis vi tar med bygging og senere oppgradering av Aker stadion.
Hedersmannen Witzøe kan kanskje i perioder "konkurrere" om å være Norges rikeste, og skal ha all ære for sin mangeårige innsprøyting til Rosenborg-systemet, men han er ingen Røkke.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg har lest dette innlegget flere ganger nå for å se om jeg kanskje misforstår.

Det er fortsatt fullt mulig at jeg mistolker det jeg leser mellom linjene, men for meg framstår det igjen som om det hviler en skam rundt Witzøe sine bidrag. «Det gjaldt bare akademiet. Det var ikke private penger. Røkke er mye verre

Mye verre!

Det er ikke patrioten Witzøes pengebidrag som er det skammelige her; det er måten det blir omtalt på. Som noe pinlig man helst ikke vil snakke om.

Det minner meg om den pietistiske sørlendingen som ble konfrontert med at Jesus gjorde vin til vann. «Me veid det nok, men me liga det ikkje»

La oss gjøre et forsøk på å sette oss inn i Gustav Witzøe sin situasjon. Han vokste opp i enkle kår på Frøya og markerte seg som en hardtarbeidende back i den årvisse cupen mellom bygdelagene. I trønderfotballen var det Steinkjer som var storlaget og spilte i 1.divisjon, men Rosenborg hadde noe på gang. I 1966 rykket de opp og i 1967 skjøt Odd Iversen Rosenborg helt til topps og skapte fotballfeber godt hjulpet av Harald Sunde. For fjortisen Gustav var det en nærmest religiøs opplevelse den gangen han fikk reise inn til byen og se Ivers på Lerkendal. Siden dette har Witzøe vært blodfan av Rosenborg.

Han jobbet en stund som bilmekaniker før han satset alle sparepengene og startet firma mens familien levde på konas hjelpepleierlønn. Historien om hvordan han med enormt pågangsmot bygde opp SalMar og ble en av landets rikeste menn er et eventyr.

For Witzøe var det utvilsomt veldig spesielt da firmaet hans kunne begynne å sponse Rosenborg. Han var heller ikke tung å be da det ble startet en investorgruppe for å bistå med spillerkjøp.

En enkel kar fra Frøya bygde seg opp fra ingenting til å bli Rosenborgs kanskje viktigste økonomiske bidragsyter. Slik sett har han mye til felles med Røkke. Men som Røkkes Molde-støtte burde Witzøes hjelp til Rosenborg hylles istedenfor å feies under teppet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 2:22 pm Nå er Salmar et børsnotert selskap hvor Witzøe eier ca. 40% så Salmar-sponsoratet må kunne forsvares ovenfor aksjonærene, en av mine forelesere dro fram historien om en ansatt som snakket opprømt om hvor mange ganger reklameplakaten deres på Lerkendal ble vist iløpet av sportsrevyen, men han kunne ikke svare på om RBK hadde vunnet eller ikke, så det kan være ganske så forskjellige motiver. Det må eventuelt sammenlignes med Aker-systemet sin sponsing av Molde, som også er børsnotert (Røkke eier 68%).
Witzøe eide over 50% inntil nylig i alle fall, så sponsoravtalene ble inngått mens Witzøe kontrollerte selskapet. Jeg tror kanskje at han fortsatt sitter på over 50% gjennom Kverva Industrier, men er litt usikker der.

Ok, ser nå at GunnarBull har redegjort for dette.
Men igjen så ser vi det samme: Gustav Witzøe sin generøsitet og patriotisme skal snakkes ned. Jeg synes ikke han fortjener en slik behandling.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 3:04 pm
Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 2:22 pm Nå er Salmar et børsnotert selskap hvor Witzøe eier ca. 40% så Salmar-sponsoratet må kunne forsvares ovenfor aksjonærene, en av mine forelesere dro fram historien om en ansatt som snakket opprømt om hvor mange ganger reklameplakaten deres på Lerkendal ble vist iløpet av sportsrevyen, men han kunne ikke svare på om RBK hadde vunnet eller ikke, så det kan være ganske så forskjellige motiver. Det må eventuelt sammenlignes med Aker-systemet sin sponsing av Molde, som også er børsnotert (Røkke eier 68%).
Witzøe eide over 50% inntil nylig i alle fall, så sponsoravtalene ble inngått mens Witzøe kontrollerte selskapet. Jeg tror kanskje at han fortsatt sitter på over 50% gjennom Kverva Industrier, men er litt usikker der.

Ok, ser nå at GunnarBull har redegjort for dette.
Men igjen så ser vi det samme: Gustav Witzøe sin generøsitet og patriotisme skal snakkes ned. Jeg synes ikke han fortjener en slik behandling.
Men hva er greia med 30 innlegg om Witzøe? Er det for å hvitvaske Røkke? Det funker ikke, Harry.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 4:50 pm
HarryH skrev: lør jan 14, 2023 3:04 pm
Zorbeltuss skrev: fre jan 13, 2023 2:22 pm Nå er Salmar et børsnotert selskap hvor Witzøe eier ca. 40% så Salmar-sponsoratet må kunne forsvares ovenfor aksjonærene, en av mine forelesere dro fram historien om en ansatt som snakket opprømt om hvor mange ganger reklameplakaten deres på Lerkendal ble vist iløpet av sportsrevyen, men han kunne ikke svare på om RBK hadde vunnet eller ikke, så det kan være ganske så forskjellige motiver. Det må eventuelt sammenlignes med Aker-systemet sin sponsing av Molde, som også er børsnotert (Røkke eier 68%).
Witzøe eide over 50% inntil nylig i alle fall, så sponsoravtalene ble inngått mens Witzøe kontrollerte selskapet. Jeg tror kanskje at han fortsatt sitter på over 50% gjennom Kverva Industrier, men er litt usikker der.

Ok, ser nå at GunnarBull har redegjort for dette.
Men igjen så ser vi det samme: Gustav Witzøe sin generøsitet og patriotisme skal snakkes ned. Jeg synes ikke han fortjener en slik behandling.
Men hva er greia med 30 innlegg om Witzøe? Er det for å hvitvaske Røkke? Det funker ikke, Harry.
Er det behov for å hvitvaske Røkke? Han har bygget seg opp gjennom hardt arbeide i mange år, og han har lyst til å gi noe tilbake til hjembyen

HarryH

Legg inn av HarryH »

AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 4:50 pm Men hva er greia med 30 innlegg om Witzøe? Er det for å hvitvaske Røkke? Det funker ikke, Harry.
Du må forklare hvorfor Røkke trenger å hvitvaskes i denne sammenhengen.
Igjen så kommer denne merkelige vinklingen fra dere.
Langsiktig støtte fra lokalpatrioter framstilles som noe negativt og skammelig.
En slik holdning er usunn. Røkke fortjener ros. Witzøe fortjener mye mer ros enn han får. Jeg tror norsk fotball kunne hatt langt flere slike bidragsytere hvis vi ikke hadde hatt denne ukulturen.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:17 pm
AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 4:50 pm Men hva er greia med 30 innlegg om Witzøe? Er det for å hvitvaske Røkke? Det funker ikke, Harry.
Du må forklare hvorfor Røkke trenger å hvitvaskes i denne sammenhengen.
Igjen så kommer denne merkelige vinklingen fra dere.
Langsiktig støtte fra lokalpatrioter framstilles som noe negativt og skammelig.
En slik holdning er usunn. Røkke fortjener ros. Witzøe fortjener mye mer ros enn han får. Jeg tror norsk fotball kunne hatt langt flere slike bidragsytere hvis vi ikke hadde hatt denne ukulturen.
Nei, det må jeg aldeles ikke.
Det er heller ingen merkelig vinkling. Rosenborg har bygd sin egen suksess, uten tilførsel på den måten Molde har fått.
At du forsøker å dra inn et selskap som har sponset akademiet siste 9 år, for å skaffe Røkke anerkjennelse, funker ikke.
Det er ikke sammenlignbart på noe som helst nivå, og to forskjellige diskusjoner.
Ukulturen er pengedopede klubber som det snart flyter over av i f eks England.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

At Witzøe "kontrollerer" Salmar igjennom å eie 50% av aksjene er fantasi, selv Røkke sine 68% av Aker eller hva det er gir ham ikke mulighet til å bruke Aker sine penger på Molde fordi styret (hvor han selvfølgelig sitter og/eller har sine representanter) og ledelse har et ansvar til alle aksjonærer om å drive Aker til deres gunst, så de øvrige 32% kan ikke overkjøres ellers så kan de gå direkte på styret og holde de personlig ansvarlige for den slags. Tilsvarende for Salmar. Nå er det en liten gråsone hva gjelder sponsorater, men iallefall RBK er nå en gang blant de mer attraktive sponsorflatene i Norge og desidert mest i Trøndelag hvor Salmar holder til.

Så gikk han vel inn med noen småpenger a la Hardball i Brann, "småpenger" da det ikke engang er snakk om en tidel av hva Røkke har spyttet inn i Molde.

Eller for å si det sånn, diverse rike onkler har vært ganske så ubetydelige for RBK sine resultater, MFK ville ikke hatt et eneste seriegull uten Røkke.

HarryH

Legg inn av HarryH »

AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 5:27 pm
HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:17 pm
AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 4:50 pm Men hva er greia med 30 innlegg om Witzøe? Er det for å hvitvaske Røkke? Det funker ikke, Harry.
Du må forklare hvorfor Røkke trenger å hvitvaskes i denne sammenhengen.
Igjen så kommer denne merkelige vinklingen fra dere.
Langsiktig støtte fra lokalpatrioter framstilles som noe negativt og skammelig.
En slik holdning er usunn. Røkke fortjener ros. Witzøe fortjener mye mer ros enn han får. Jeg tror norsk fotball kunne hatt langt flere slike bidragsytere hvis vi ikke hadde hatt denne ukulturen.
Nei, det må jeg aldeles ikke.
Det er heller ingen merkelig vinkling. Rosenborg har bygd sin egen suksess, uten tilførsel på den måten Molde har fått.
At du forsøker å dra inn et selskap som har sponset akademiet siste 9 år, for å skaffe Røkke anerkjennelse, funker ikke.
Det er ikke sammenlignbart på noe som helts nivå, og to forskjellige diskusjoner.
Ukulturen er pengedopede klubber som det snart flyter over av i f eks England.
Det er ikke Røkke som trenger anerkjennelse. I motsetning til Witzøe får han det allerede. Molde FK assosieres sterkt med Røkke som har fått svært mye oppmerksomhet og anerkjennelse for sin støtte til klubben. Det var spesielt viktig på 90-tallet da RGI var den nye vinen i norsk næringsliv og måtte bygge merkevare ikke minst for å oppnå finansiering i kapitalmarkedet. Fortsatt er det slik at Røkke ofte blir nevnt i samme åndedrag som Molde FK, spesielt når klubben gjør det godt, og det er fullt fortjent. Røkke fortjener all den anerkjennelse han kan få.

Kjell Inge Røkke og Gustav Witzøe er langsiktige lokalpatrioter. Røkke har støttet Molde siden tidlig 90-tall. Witzøe har gitt økonomiske bidrag til Rosenborg siden 2012, så vidt jeg vet. Det blir fullstendig perspektivløst å likestille en slik langsiktighet - fra folk som har klubben i sitt hjerte - med det at amerikanere, arabere og kinesere kjøper seg inn i europeiske klubber.

Witzøe sine bidrag til Rosenborg er ikke i samme størrelsesorden som Røkkes til Molde. Det dreier seg kanskje om maks 100 millioner akkumulert. Men det er likevel mye penger og jeg har enda til gode å høre en trønder ytre et takkens ord til Witzøe. Hvorfor i huleste er hans bidrag så tabubelagt?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Zorbeltuss skrev: lør jan 14, 2023 5:36 pm Eller for å si det sånn, diverse rike onkler har vært ganske så ubetydelige for RBK sine resultater
Her kommer det igjen. Et fullstendig fravær av anerkjennelse. Takk for dine 70-100 millioner, Gustav, men det har egentlig ikke hatt noen betydning for oss.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:47 pm
AxelRudi skrev: lør jan 14, 2023 5:27 pm
HarryH skrev: lør jan 14, 2023 5:17 pm

Du må forklare hvorfor Røkke trenger å hvitvaskes i denne sammenhengen.
Igjen så kommer denne merkelige vinklingen fra dere.
Langsiktig støtte fra lokalpatrioter framstilles som noe negativt og skammelig.
En slik holdning er usunn. Røkke fortjener ros. Witzøe fortjener mye mer ros enn han får. Jeg tror norsk fotball kunne hatt langt flere slike bidragsytere hvis vi ikke hadde hatt denne ukulturen.
Nei, det må jeg aldeles ikke.
Det er heller ingen merkelig vinkling. Rosenborg har bygd sin egen suksess, uten tilførsel på den måten Molde har fått.
At du forsøker å dra inn et selskap som har sponset akademiet siste 9 år, for å skaffe Røkke anerkjennelse, funker ikke.
Det er ikke sammenlignbart på noe som helts nivå, og to forskjellige diskusjoner.
Ukulturen er pengedopede klubber som det snart flyter over av i f eks England.
Det er ikke Røkke som trenger anerkjennelse. I motsetning til Witzøe får han det allerede. Molde FK assosieres sterkt med Røkke som har fått svært mye oppmerksomhet og anerkjennelse for sin støtte til klubben. Det var spesielt viktig på 90-tallet da RGI var den nye vinen i norsk næringsliv og måtte bygge merkevare ikke minst for å oppnå finansiering i kapitalmarkedet. Fortsatt er det slik at Røkke ofte blir nevnt i samme åndedrag som Molde FK, spesielt når klubben gjør det godt, og det er fullt fortjent. Røkke fortjener all den anerkjennelse han kan få.

Kjell Inge Røkke og Gustav Witzøe er langsiktige lokalpatrioter. Røkke har støttet Molde siden tidlig 90-tall. Witzøe har gitt økonomiske bidrag til Rosenborg siden 2012, så vidt jeg vet. Det blir fullstendig perspektivløst å likestille en slik langsiktighet - fra folk som har klubben i sitt hjerte - med det at amerikanere, arabere og kinesere kjøper seg inn i europeiske klubber.

Witzøe sine bidrag til Rosenborg er ikke i samme størrelsesorden som Røkkes til Molde. Det dreier seg kanskje om maks 100 millioner akkumulert. Men det er likevel mye penger og jeg har enda til gode å høre en trønder ytre et takkens ord til Witzøe. Hvorfor i huleste er hans bidrag så tabubelagt?
Salmar sponser Rosenborg, ikke Witzøe. Forskjellen og årsaken beskriver du jo selv. Der Røkke er minst like kjent for Moldes tilførsel av kaptital som aker er, har ikke Witzøe og f eks Koteng den samme posisjonen. Røkke har bygd klubben. Witzøe og Koteng har små roller i et privat sponsormarked, på likt nivå med hva de fleste klubber har.
Det er derfor intet behov for å anerkjenne eiere av sponsorer her oppe. Betydningen er ekstremt liten. Om ikke Salmar hadde sponset akademiet hadde man sikkert funnet noen andre. Hadde man funnet en annen Røkke for Molde? Nei.

Sponsorer i RBK betaler for det de får tilbake, som er synlighet og tilgang til et helvetes partnernettverk som gir de god business. Røkke sponser Molde fordi han vil at klubben skal være på toppen av Norsk fotball. Så enkel er forskjellen.

Lerøy sponser vel Brann. De eies vel av austevoll seafood, hvor Arne Møgster (?) har 75% av aksjene. Det er ingen som takker ham heller gitt.
Agendaen din blir litt for synlig, Harry :)

HarryH

Legg inn av HarryH »

Axel, du må være feilinformert. Tviler på om du bevisst lager en usann framstilling av Witzøes personlige betydning.

Hvilken kommersiell fordel har SalMar hatt av å sponse akademiet til Rosenborg og betale for at treningsbanen skal hete SalMar-banen? Ikke så stor. Trøndelag er ikke noe hovedmarked for SalMar, og det er knapt noen som kjøper laks basert på hva som er navnet til en treningsbane. SalMar har funnet sin rolle der fordi dette er sponsorobjekter som ikke ellers har så stor verdi, det vil si ingen tapt alternativkost som følge av SalMar sin sponsing.

Gustav Witzøe er å finne på de fleste hjemmekamper på Lerkendal. Han er en stor patriot.
Witzøe har vært majoritetseier og kontrollert SalMar fullstendig, i alle fall inntil nylig. Hovedårsaken til at SalMar har tilført Rosenborg så store beløp gjennom en årrekke, er nettopp det at Gustav Witzøe himself er blodfan av Rosenborg.

Er det dumt at det er slik? Sverter det Rosenborg at klubben har en så dedikert lokalpatriot?
Nei, det er verken noe pinlig eller noe skammelig ved dette. Det står tvert imot stor respekt av det Witzøe har gjort og fortsatt gjør. Det har gitt RBK sårt tiltrengte midler i en periode der klubben har vært mindre økonomisk solid enn det man har vært vant til.
Hvorfor kan man ikke bare gi WItzøe denne anerkjennelsen?

Når det gjelder Røkke så har han definitivt vært med å bygge klubben, det har du rett i. Hele Molde-organisasjonen er langt mer profesjonell enn den hadde vært uten rådgivning fra Røkke og Aker-konsernet. Så vidt meg bekjent har ikke Witzøe bidratt så veldig mye utover det rent finansielle.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 6:28 pm Axel, du må være feilinformert. Tviler på om du bevisst lager en usann framstilling av Witzøes personlige betydning.

Hvilken kommersiell fordel har SalMar hatt av å sponse akademiet til Rosenborg og betale for at treningsbanen skal hete SalMar-banen? Ikke så stor. Trøndelag er ikke noe hovedmarked for SalMar, og det er knapt noen som kjøper laks basert på hva som er navnet til en treningsbane. SalMar har funnet sin rolle der fordi dette er sponsorobjekter som ikke ellers har så stor verdi, det vil si ingen tapt alternativkost som følge av SalMar sin sponsing.

Gustav Witzøe er å finne på de fleste hjemmekamper på Lerkendal. Han er en stor patriot.
Witzøe har vært majoritetseier og kontrollert SalMar fullstendig, i alle fall inntil nylig. Hovedårsaken til at SalMar har tilført Rosenborg så store beløp gjennom en årrekke, er nettopp det at Gustav Witzøe himself er blodfan av Rosenborg.

Er det dumt at det er slik? Sverter det Rosenborg at klubben har en så dedikert lokalpatriot?
Nei, det er verken noe pinlig eller noe skammelig ved dette. Det står tvert imot stor respekt av det Witzøe har gjort og fortsatt gjør. Det har gitt RBK sårt tiltrengte midler i en periode der klubben har vært mindre økonomisk solid enn det man har vært vant til.
Hvorfor kan man ikke bare gi WItzøe denne anerkjennelsen?

Når det gjelder Røkke så har han definitivt vært med å bygge klubben, det har du rett i. Hele Molde-organisasjonen er langt mer profesjonell enn den hadde vært uten rådgivning fra Røkke og Aker-konsernet. Så vidt meg bekjent har ikke Witzøe bidratt så veldig mye utover det rent finansielle.
Salmar (og andre selskaper) sponser selvsagt Rosenborg for andre grunner enn å selge laks. Det er såpass åpenbart at jeg antar at du vet dette, og alikavel fortsetter med denne bisarre monologen om Gustav Witzøe. Å sponse Rosenborg gir god pr, og viser at salmar ønsker å være en samfunnsaktør.

Dette var noe som ble sagt fra Salmars side når de gikk inn i avtalen:

" Skal "drive oppdrett" av trønderske fotballtalenter.

— Vi ble tent da Erik snakket om «tilbake til røttene»-prosjektet, og i enda større grad bli en regionsklubb. Vi mener at vi som en betydelig næringsaktør i regionen har et ansvar i forhold til det. Gjennom et slikt akademi tror vi det blir enklere å få frem talenter som vil noe. "

Salmar har et rykte på seg, og det er selvsagt derfor fint for de med positiv pr, som de får hver gang et talent slår gjennom fra "Salmar-akademiet", eller hver gang navnet nevnes.

Eliteserien er forresten kåret til Norges klart mest spennende sponsorobjekt for ca 4 måneder siden, og du kan selv tenke deg hvilken rolle Rosenborg har i eliteserien.

Jeg gir meg med denne ridningen av en død hest, men foreslår at du gjør en eller begge av disse to:

1. Starter en ny tråd om Gustav Witzøe, siden det nå avsporer noe voldsomt fra trådtema her.

2. Sender Gustav et takkekort for hans innsats for RBK-akademiet og Trøndersk fotballungdom.

God lørdag.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Hva legger du i store beløp Harry? Når nyheten om at Salmar skulle bli sponsor for akademiet erfarte adressa at avtalen var verdt 5 millioner i året over en treårsperiode med opsjon på ytterligere tre år. Så har avtalen blitt reforhandlet siden den gang, men ingen grunn til at avtalen skal ha mangedoblet seg siden den opprinnelige avtalen gikk ut.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

HarryH skrev: lør jan 14, 2023 6:28 pm Er det dumt at det er slik? Sverter det Rosenborg at klubben har en så dedikert lokalpatriot?
Nei, det er verken noe pinlig eller noe skammelig ved dette. Det står tvert imot stor respekt av det Witzøe har gjort og fortsatt gjør. Det har gitt RBK sårt tiltrengte midler i en periode der klubben har vært mindre økonomisk solid enn det man har vært vant til.
Hvorfor kan man ikke bare gi WItzøe denne anerkjennelsen?

Når det gjelder Røkke så har han definitivt vært med å bygge klubben, det har du rett i. Hele Molde-organisasjonen er langt mer profesjonell enn den hadde vært uten rådgivning fra Røkke og Aker-konsernet. Så vidt meg bekjent har ikke Witzøe bidratt så veldig mye utover det rent finansielle.
Bare å gi opp, Harry. Du trykker på selvfølelsen til trønderne. "RBK's suksess skyldes kun sportslig suksess, Molde er kjøpt og betalt."
Sånn er det bare ;-)

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

På tide å gå tilbake til temaet for tråden. /mod

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Ble litt usikker på hvilken tråd som passet best å skrive dette, men det er ganske sykt at overgangsrekorden inn til Eliteserien i teorien er "slått" 3 ganger på 7 måneder, en rekord som hadde stått i 20 år (?).

Først Albert Grønbæk til Bodø/Glimt for rapportere 26 millioner kroner, deretter Patrick Berg til Bodø/Glimt for rapporterte 40 millioner kroner, og nå Veton Berisha til Molde for rapporterte 38 millioner kroner.
(Selv om alle disse tallene sikkert er upresise og inneholder klausuler osv. osv.)

Samtidig har man nylig solgt 2 spillere, Fofana og Tengstedt (3 om vi tar med Botheim i desember 2021) som har/ville slått en like nesten gammel rekord ut av Eliteserien.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

mogandisu skrev: søn jan 22, 2023 12:25 pm Ble litt usikker på hvilken tråd som passet best å skrive dette, men det er ganske sykt at overgangsrekorden inn til Eliteserien i teorien er "slått" 3 ganger på 7 måneder, en rekord som hadde stått i 20 år (?).

Først Albert Grønbæk til Bodø/Glimt for rapportere 26 millioner kroner, deretter Patrick Berg til Bodø/Glimt for rapporterte 40 millioner kroner, og nå Veton Berisha til Molde for rapporterte 38 millioner kroner.
(Selv om alle disse tallene sikkert er upresise og inneholder klausuler osv. osv.)

Samtidig har man nylig solgt 2 spillere, Fofana og Tengstedt (3 om vi tar med Botheim i desember 2021) som har/ville slått en like nesten gammel rekord ut av Eliteserien.
Passer vel fint her. Det viser jo at ting er i endring. Så får vi se hvordan det slår ut til slutt.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Såpass ja. Må si det er andre tider i Eliteserien nå.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Tallenes presisjon er jo alltid litt shaky, så det var mer prinsippet på at 3 rekordsummer inn og 3 rekordsummer ut de siste 12 ish månedene. På rekorder som er 20 år gamle.

Det er ganske kult. Så for øvrig litt av 1. omg mellom Heerenveen - Groningen, siden Hove og Maatta spiller der, og det er tydelig at midt på tabellen Nederland ikke er all verdens forskjell fra Eliteserien, så det er på tide at Eliteserien får mer penger inn i systemet.

Liker veldig godt den nye linjen der man prøver å selge direkte til topp 5/6/7 ligaer.
Sist redigert av mogandisu den søn jan 22, 2023 1:41 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:27 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Såpass ja. Må si det er andre tider i Eliteserien nå.
Ja, og Molde og Glimt sitter og trykker på gassen.

Spørsmålet er jo om dette skaper et klasseskille der noen få lag stikker fra eller om dette vil utjevne seg?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

PapaSmurf skrev: søn jan 22, 2023 1:23 pm
FranciscoM skrev: søn jan 22, 2023 1:19 pm Skrev ikke Nettavisen at Berg kom for 30?
Berg ble henta for samme sum som han ble solgt for. Transfermarkt melder nærmere 50 mill NOK, men det riktige er såvidt jeg vet 40 mill.
Nei han blei hentet for 35 solgt for 45!

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

https://www.tv2.no/sport/fotball/millia ... /15442929/

I denne artikkelen om Schjelderup, så siteres Tom Kundert (World Soccer) på at portugisisk liga er "det perfekte stedet for veldig talentfulle spillere", fordi "– Du er mer eller mindre garantert Champions League-spill, der du får prøvd deg mot de aller beste, samtidig som at det ujevne nivået i ligaen gjør at trenere ikke er redde for å gi unge spillere sjanser og tillate dem å gjøre feil. Det er det beste fra begge verdener."

Det kan fort bli slik at Eliteserien blir likere portugisisk eller nederlandsk liga, hvor Porto/Benfica/Sporting eller Ajax/PSV/Feyenoord ligger jevnt høyt oppe, kvalifiserer seg regelmessig til europasluttspill.

Så kan Glimt/Molde/RBK hente yngre spillere innad i divisjonen, rotere og matche de mot nedre halvdel av ligaen i starten, for så å ta steget opp i en fast 11er og så eksporteres direkte til store ligaer.
Kanskje ikke et så morsomt scenario for alle de andre klubbene i divisjonen, men det ville gitt stor pengeøkning i ligaen, og totalt sett kunne være godt med tanke på landslaget og utvikling av norsk fotball som helhet.
Om det gagner norsk fotball som helhet avhenger dog av om at toppklubbene faktisk prioriterer å hente norske spillere fra de mindre klubbene, og ikke bare henter utenlandske spillere fra andre kontinenter.

lund

Legg inn av lund »

mogandisu skrev: søn jan 22, 2023 1:38 pm https://www.tv2.no/sport/fotball/millia ... /15442929/

I denne artikkelen om Schjelderup, så siteres Tom Kundert (World Soccer) på at portugisisk liga er "det perfekte stedet for veldig talentfulle spillere", fordi "– Du er mer eller mindre garantert Champions League-spill, der du får prøvd deg mot de aller beste, samtidig som at det ujevne nivået i ligaen gjør at trenere ikke er redde for å gi unge spillere sjanser og tillate dem å gjøre feil. Det er det beste fra begge verdener."

Det kan fort bli slik at Eliteserien blir likere portugisisk eller nederlandsk liga, hvor Porto/Benfica/Sporting eller Ajax/PSV/Feyenoord ligger jevnt høyt oppe, kvalifiserer seg regelmessig til europasluttspill.

Så kan Glimt/Molde/RBK hente yngre spillere innad i divisjonen, rotere og matche de mot nedre halvdel av ligaen i starten, for så å ta steget opp i en fast 11er og så eksporteres direkte til store ligaer.
Kanskje ikke et så morsomt scenario for alle de andre klubbene i divisjonen, men det ville gitt stor pengeøkning i ligaen, og totalt sett kunne være godt med tanke på landslaget og utvikling av norsk fotball som helhet.
Om det gagner norsk fotball som helhet avhenger dog av om at toppklubbene faktisk prioriterer å hente norske spillere fra de mindre klubbene, og ikke bare henter utenlandske spillere fra andre kontinenter.
Til forskjell fra i Norge så er dog alle disse lagene fra større byer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»