Den nye realiteten i fotball-Norge

Svar
MoldeMoldeMolde

Re: Den nye realiteten i fotball-Norge

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 11, 2023 2:59 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 12:52 pm


Ja, det er milevis opp til de beste nasjonene. Vålerenga er desidert best i Norge for øyeblikket, ja.
Molde har 1 til 2 stykker som følger dette tett. Og kartoteket minner litt om Football Manager. Med poengscore på ferdigheter.

Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Hvis Enga har 7-8 mann til å scoute så lurer jeg på hva i alle dager de driver med. Best på dette er det vel John Vik som er. Vanskelig å mene noe annet.

Eller snakker du nå om identifisering av talenter til akademi?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 11, 2023 2:59 pm

Molde har 1 til 2 stykker som følger dette tett. Og kartoteket minner litt om Football Manager. Med poengscore på ferdigheter.

Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for
Når kommer sleivsparket?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

VIF virker egentlig å drives ganske bra i de fleste ledd unntaket er det sportslige apparatet rundt A-laget. Der er det fortsatt gamlegutta som regjerer.

Kult om VIF har utviklet et profesjonelt rekrutteringsapparat, men det hjelper jo ingenting når Fagermo vil ha Børven. For da blir det Børven.
Sist redigert av Nordlys den ons jan 11, 2023 7:59 pm, redigert 1 gang totalt.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm


Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for
Når kommer sleivsparket?
Som alle trøndere her på FD allerede vet så er jeg veldig faktabasert og fair når jeg omtaler andre klubber enn Molde.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:59 pm
Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm

Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for
Når kommer sleivsparket?
Som alle trøndere her på FD allerede vet så er jeg veldig faktabasert og fair når jeg omtaler andre klubber enn Molde.
Vi tåler hardere sleivspark enn dette.
Det du sier er jo helt riktig om Vif.

Det jobbes bra i klubben på mange måter og på mange områder, med unntak av å skape resultater rundt a-laget som vel kan sies å være det eneste som egentlig betyr noe...

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Sender stor kred til AxelRudi for å ha opprettet en svært interessant tråd som i tillegg har blitt fulgt opp, fullstendig saklig, av alle uten drittslenging og ekte sleivspark ;-)


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

AxelRudi skrev: ons jan 11, 2023 8:28 pm Ny sak om dette:

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15419840/
Kanskje det blir som i portugisisk fotball: Porto, Benfica og Sporting.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

AxelRudi skrev: ons jan 11, 2023 7:48 pm Hvis Enga har 7-8 mann til å scoute så lurer jeg på hva i alle dager de driver med. Best på dette er det vel John Vik som er. Vanskelig å mene noe annet.

Eller snakker du nå om identifisering av talenter til akademi?
7-8 er jo riktig nok ikke samme som 7-8 på fulltid.
Vik har sikkert hatt mer tid til å se faktisk fotball og følge opp planverk som har vært systematisert i flere år enn det Wisur i VIF har hatt. Så hjelper det å ha penger også i motsetning til VIF.

HarryH

Legg inn av HarryH »

La oss håpe at det nå går en jævel i Tor Olav Trøim, Trond Mohn og Bjørn Maaseide. Eliteserien mister noe hvis lag fra de store byene ikke er med på racet. Veldig spesiell situasjon hvis det er småbyene Bodø, Trondheim og Molde som skal dominere norsk fotball i årevis.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Når det gjelder de store endringene rundt speiding i RBK så har man en ny sportsplan på plass som ble etablert tidlig i fjor. Der er stallsammensetning et fokus, på alder og erfaring. Målet er nok en peak snittalder på 24 år.

Dorsin er sportslig leder og sjefsscout nå. Andre scouter er Per Jarle Dahlum, Eirik Selnæs, og Trond Henriksen.

De har til enhver tid et skyggelag i Danmark, ett på Island, ett I Sverige, og ett i Finland. Har også selvsagt et skyggelag av nordmenn hjemme, og ute. Det ble etablert en egen plan på speiding hvor man måler og rangerer spillere på forskjellige ferdigheter etter karakterer, samt personlighet.

I tillegg har man ett kontaktnett som sprer seg videre ut i verden.

Så at det treffes på spillere er nok ikke tilfeldig.

Albino

Legg inn av Albino »

HarryH skrev: ons jan 11, 2023 8:53 pm småbyene Bodø, Trondheim og Molde
Her er du sterk, Harry. Bra!

Champis

Legg inn av Champis »

MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm
PapaSmurf skrev: ons jan 11, 2023 2:59 pm

Molde har 1 til 2 stykker som følger dette tett. Og kartoteket minner litt om Football Manager. Med poengscore på ferdigheter.

Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for

Det går an å komme med mange sleivspark mot Vålerenga. Men det har lite med det faktum at de har det beste apparatet på scouting av yngre spillere i Norge for øyeblikket å gjøre. Den jobben man som gjøres der, er ikke noe man kan evaluere resultatene av nå, men mer om 4-5 år og framover.

Champis

Legg inn av Champis »

AxelRudi skrev: ons jan 11, 2023 7:48 pm Hvis Enga har 7-8 mann til å scoute så lurer jeg på hva i alle dager de driver med. Best på dette er det vel John Vik som er. Vanskelig å mene noe annet.

Eller snakker du nå om identifisering av talenter til akademi?

Jeg snakket om oversikt på yngre spillere, ja. Uansett, så er altså scoutingjobben som gjøres i dag - uansett om det er snakk om akademi eller A-lag - noe man ikke får noe igjen for umiddelbart etter at man har ansatt folk der.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: ons jan 11, 2023 7:59 pm VIF virker egentlig å drives ganske bra i de fleste ledd unntaket er det sportslige apparatet rundt A-laget. Der er det fortsatt gamlegutta som regjerer.

Kult om VIF har utviklet et profesjonelt rekrutteringsapparat, men det hjelper jo ingenting når Fagermo vil ha Børven. For da blir det Børven.

Godt poeng, det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Champis skrev: tor jan 12, 2023 12:01 am
Nordlys skrev: ons jan 11, 2023 7:59 pm VIF virker egentlig å drives ganske bra i de fleste ledd unntaket er det sportslige apparatet rundt A-laget. Der er det fortsatt gamlegutta som regjerer.

Kult om VIF har utviklet et profesjonelt rekrutteringsapparat, men det hjelper jo ingenting når Fagermo vil ha Børven. For da blir det Børven.

Godt poeng, det.
Dessverre veldig sant. Det hjelper ikke å ha mange talenter (Oslo fotballkrets har 1 million innbyggere)
når treneren ikke tør satse på mange av dem og i tillegg kjøper gamle favoritter i Odd.

Albino

Legg inn av Albino »

Big George skrev: tor jan 12, 2023 8:40 am
Champis skrev: tor jan 12, 2023 12:01 am
Nordlys skrev: ons jan 11, 2023 7:59 pm VIF virker egentlig å drives ganske bra i de fleste ledd unntaket er det sportslige apparatet rundt A-laget. Der er det fortsatt gamlegutta som regjerer.

Kult om VIF har utviklet et profesjonelt rekrutteringsapparat, men det hjelper jo ingenting når Fagermo vil ha Børven. For da blir det Børven.

Godt poeng, det.
Dessverre veldig sant. Det hjelper ikke å ha mange talenter (Oslo fotballkrets har 1 million innbyggere)
når treneren ikke tør satse på mange av dem og i tillegg kjøper gamle favoritter i Odd.
Solskjær hadde vært perfekt for Enga. La det skje.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Zorbeltuss skrev: ons jan 11, 2023 3:18 pm [vif] uten en eneste krone fra rike onkler
Verste vissvass jeg har hørt

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Champis skrev: ons jan 11, 2023 11:58 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm


Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for

Det går an å komme med mange sleivspark mot Vålerenga. Men det har lite med det faktum at de har det beste apparatet på scouting av yngre spillere i Norge for øyeblikket å gjøre. Den jobben man som gjøres der, er ikke noe man kan evaluere resultatene av nå, men mer om 4-5 år og framover.
Det jeg mente med 3 og 4 er et spørsmål om det i det hele tatt er riktig for de å investere så mye i scouting. Bodø og Molde er bedre kandidater da 1) de har penger 2) de har et begrenset omfang av talenter og 3) de er mer attraktive. I tillegg har vi det som er nevnt rundt trener, men det er kanskje mer midlertidig. Men VIF har lite penger å rutte med og burde neste kunne få tak i det meste de trenger fra sitt nærområde.

Enig i at det tar tid å evaluere resultat, men i de to siste vindu har de stort sett hentet og prøvd å hente spillere som de fleste personer allerede kjenner til (Børven, Rosted, Strandberg, Ørn, Bråtveit osv). I motsetning hadde jeg ikke hørt om noen av de Rosenborg har hentet i det siste. Så hva gjør disse 7? Er det slik at de har finstudert disse spillerne og vet at de kommer til å bli suksess (som Kaasa i Molde)? Nei, på tross av at de har hentet spillere som har vært veldig kjente for de har de en ganske så stor flopprate (Layouni, Bråtveit, Ørn).

Det er jo et puslespill og flaks har alltid en del å si, men med tanke på spillerlogistikk så er det flere klubber jeg ville ratet over basert på de siste vinduene.

Minner om resten av klubben som ikke helt henger sammen og er litt dårlig strategisk.

dani07

Legg inn av dani07 »

Jeg tror at scouting som begrep brukes for bredt i forhold til hva som egentlig menes.

Det er ganske stor forskjell på scouting som gjøres av f.eks Liverpool og Molde. I klubber som Liverpool, så scoutes det ned i 6 års alderen for å knytte til seg de største talentene.
Her er det veldig mange spillere som tilknyttes akademiet og går veien fra U6 til U23 og scoutingen gjøres veldig bredt.

I Norge så strider dette mot vår breddementalitet, noe som for så vidt de fleste toppklubbene er enig i. Dvs, i en eller annen grad.
I Glimt så er det et "elitetilbud" fra de fyller 13, hvor foreldre kan betale mer for at barna deres skal få mer tid med profesjonelle trenere. Dette tilbudet har vært ekstremt diskutert i regionen, og det er veldig mange som mener det er ødeleggende for bredden i byen, da Glimt "støvsuger" det lokale nedslagsfeltet for talenter, som igjen gjør at breddeklubbene svekkes.

Når man ser på hvor mange som faller igjennom og ikke blir toppspiller, så er jo argumentet til breddeklubbene ganske godt - det ville nok vært bedre for den lokale fotballene at de veldig gode spillerne fortsetter i sine breddeklubber til de nærmer seg 15-16 år, hvor det da blir mer naturlig at de samles i "toppklubben" i regionen.

Slik jeg har forstått det, så har ikke Rosenborg lag under G16, noe som gjør at de får blitt i Ranheim, Strindheim osv frem til da - men med hospitering på treningene til RBK G16 for de aller beste talentene, men ikke overgang før de selv kan spille for G16 laget.

Dette virker som en åpenbart sunnere modell for meg av flere grunner, uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Så kan det være forståelig at VIF scouter mer i 16-19 års miljøet enn f.eks Glimt gjør, da forutsetningene for å relokalisere "mengder" av 16-19 åringer til Bodø er langt lavere enn f.eks Oslo.
Jeg tror ikke det hadde vært positivt for hverken Glimt eller Bodø som by om Glimt skulle importert 20-30 spillere i alderen 15-19 år fra hele landet inn hit på løpende basis, selv om det kunne produsert 1-2 toppspillere over et gitt antall år.

Da er det bedre at man jobber slik man gjør, med å være gode ambassadører for alle breddeklubbene i distriktene, og deretter gir en naturlig progresjon inn til Glimt for de ekstraordinære talentene, og at de henter de i rett alder til B laget, med hospitering på A laget.

At alle lag "scouter" spillere de ønsker å kjøpe til A laget tar jeg bare for gitt, selv om det helt sikkert er mørketall her også.
Tok det jo også for gitt at fotballspillere forstod viktigheten av et godt kosthold, men glemmer jo aldri at Steffen Iversen fikk seg en "åpenbaring" når Erik Hamren kom til RBK, og at det ikke var lurt å dra på Shell etter hver trening å spise bacon pølse med Cola.

Champis

Legg inn av Champis »

MoldeMoldeMolde skrev: tor jan 12, 2023 12:20 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 11:58 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm

Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for

Det går an å komme med mange sleivspark mot Vålerenga. Men det har lite med det faktum at de har det beste apparatet på scouting av yngre spillere i Norge for øyeblikket å gjøre. Den jobben man som gjøres der, er ikke noe man kan evaluere resultatene av nå, men mer om 4-5 år og framover.
Det jeg mente med 3 og 4 er et spørsmål om det i det hele tatt er riktig for de å investere så mye i scouting. Bodø og Molde er bedre kandidater da 1) de har penger 2) de har et begrenset omfang av talenter og 3) de er mer attraktive. I tillegg har vi det som er nevnt rundt trener, men det er kanskje mer midlertidig. Men VIF har lite penger å rutte med og burde neste kunne få tak i det meste de trenger fra sitt nærområde.

Enig i at det tar tid å evaluere resultat, men i de to siste vindu har de stort sett hentet og prøvd å hente spillere som de fleste personer allerede kjenner til (Børven, Rosted, Strandberg, Ørn, Bråtveit osv). I motsetning hadde jeg ikke hørt om noen av de Rosenborg har hentet i det siste. Så hva gjør disse 7? Er det slik at de har finstudert disse spillerne og vet at de kommer til å bli suksess (som Kaasa i Molde)? Nei, på tross av at de har hentet spillere som har vært veldig kjente for de har de en ganske så stor flopprate (Layouni, Bråtveit, Ørn).

Det er jo et puslespill og flaks har alltid en del å si, men med tanke på spillerlogistikk så er det flere klubber jeg ville ratet over basert på de siste vinduene.

Minner om resten av klubben som ikke helt henger sammen og er litt dårlig strategisk.

Som sagt, så var det her først og fremst snakk om scouting på unge spillere. Og der vil jeg rangere dem langt over alle de andre.

1. Det er da vel så viktig å være gode på scouting hvis man ikke er blant de mest attraktive klubbene?? Her skjønner jeg ikke argumentet. De mest attraktive klubbene kan jo hente de mest attraktive spillerne, som er mer åpenbare. Og det kan jo være 1000 spillere som er aktuelle for Vålerenga, men Glimt og Molde kan bare hente noen av dem. Dessuten er det jo ikke nødvendigvis samme spillere/typer Vålerenga er ute etter som de andre klubbene. Molde og Glimt er også en del av et hierarki. De scouter også fordi det er viktig for dem å kunne konkurrere med klubber utenlands som kanskje er hakket bedre enn dem. Det er selvsagt ekstremt viktig å scoute uansett hvor du ligger i hierarkiet.

2. Hvis man har lite penger, så bør man hvert fall scoute for å kunne få mest mulig kvalitet for pengene!

3. Her var det mest snakk om blant yngre spillere, og da først og fremst spillere som ikke koster noe/koster lite.

4. At Vålerenga henter spillere de du nevner er en helt annen sak, det har ikke noe med kvaliteten på scoutingen blant yngre spillere å gjøre. Dessuten, hvis scoutingen var bra der, så vil det fortsatt ta tid før det vises i praksis. Hva de henter i mellomtiden av spillere til A-laget, er en helt annen sak.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Visa skrev: tir jan 10, 2023 9:06 pm Glimt er 1-3 dårlige sesonger uten medalje og/eller Europa fra å få skakkjørt økonomien sin, er min mening.
Med 3 dårlige sesonger på rad vil Glimt ligge dårlig an. Men med 3 nye gode sesonger på rad kan økonomien vokse enda mer, spesielt om man skulle lykkes i kvalifisering til Champions League. Kan ikke se at Glimt har så mye valg annet enn å satse, for hvis ikke stagnerer prosjektet fort, og klubben vil sakte men sikkert falle tilbake som jojo-klubb mellom Eliteserien og OBOS. Se for eksempel på Godset som solgte Ødegaard for mye penger, de brukte nesten ikke noen av pengene på spillerkjøp med er likevel skakkjørt økonomisk i dag.

Som Glimt-supporter håper jeg at satsingen øker enda mer, og vi skal ha det utrolig artig så lenge suksessen varer. Så får det bare være at vi en dag kommer til å være tilbake på det nivået vi hører hjemme, da kan vi i hvert fall leve lenge på historien vi har skapt i klubben.

Når det gjelder "den nye realiteten i fotball-Norge" mener jeg at vi absolutt ser starten på en trend der de økonomiske forskjellene øker, noe som igjen vil gjøre at nivåforskjellen øker. Men dette er veldig avhengig av en ting, nemlig at topplagene kvalifiserer seg til gruppespill i Europa. Der er det bare Glimt og Molde som har vært i nærheten de siste årene, Lillestrøm og Viking var egentlig ikke i nærheten forrige sesong. Men dersom Glimt og Molde fortsetter å gjøre det bra vil rankingen til Norge øke, noe som gir flere garanterte plasser i Europa, noe som igjen vil føre til større inntekter til noen klubber og større forskjeller.

I alle ligaer med høyt toppnivå er det stor forskjell på topp og bunn, så denne utviklingen ser jeg på som en stor styrke for norsk fotball. Skal vi drive toppfotball i Norge er vi avhengige av å ha noen lokomotiv som setter standarden og hever nivået. Jeg mener at det er helt useriøst at nyopprykkede lag kan gå rett inn og bli topplag i Eliteserien i noen år, før de faller direkte ned i OBOS igjen. Dette har ikke skjedd bare fordi at enkeltklubber har variert i prestasjon, men fordi nivåforskjellen mellom midt på tabellen i OBOS og midt på tabellen i Eliteserien har vært skremmende liten.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

dani07 skrev: tor jan 12, 2023 12:41 pm Jeg tror at scouting som begrep brukes for bredt i forhold til hva som egentlig menes.

Det er ganske stor forskjell på scouting som gjøres av f.eks Liverpool og Molde. I klubber som Liverpool, så scoutes det ned i 6 års alderen for å knytte til seg de største talentene.
Her er det veldig mange spillere som tilknyttes akademiet og går veien fra U6 til U23 og scoutingen gjøres veldig bredt.

I Norge så strider dette mot vår breddementalitet, noe som for så vidt de fleste toppklubbene er enig i. Dvs, i en eller annen grad.
I Glimt så er det et "elitetilbud" fra de fyller 13, hvor foreldre kan betale mer for at barna deres skal få mer tid med profesjonelle trenere. Dette tilbudet har vært ekstremt diskutert i regionen, og det er veldig mange som mener det er ødeleggende for bredden i byen, da Glimt "støvsuger" det lokale nedslagsfeltet for talenter, som igjen gjør at breddeklubbene svekkes.

Når man ser på hvor mange som faller igjennom og ikke blir toppspiller, så er jo argumentet til breddeklubbene ganske godt - det ville nok vært bedre for den lokale fotballene at de veldig gode spillerne fortsetter i sine breddeklubber til de nærmer seg 15-16 år, hvor det da blir mer naturlig at de samles i "toppklubben" i regionen.

Slik jeg har forstått det, så har ikke Rosenborg lag under G16, noe som gjør at de får blitt i Ranheim, Strindheim osv frem til da - men med hospitering på treningene til RBK G16 for de aller beste talentene, men ikke overgang før de selv kan spille for G16 laget.

Dette virker som en åpenbart sunnere modell for meg av flere grunner, uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Så kan det være forståelig at VIF scouter mer i 16-19 års miljøet enn f.eks Glimt gjør, da forutsetningene for å relokalisere "mengder" av 16-19 åringer til Bodø er langt lavere enn f.eks Oslo.
Jeg tror ikke det hadde vært positivt for hverken Glimt eller Bodø som by om Glimt skulle importert 20-30 spillere i alderen 15-19 år fra hele landet inn hit på løpende basis, selv om det kunne produsert 1-2 toppspillere over et gitt antall år.

Da er det bedre at man jobber slik man gjør, med å være gode ambassadører for alle breddeklubbene i distriktene, og deretter gir en naturlig progresjon inn til Glimt for de ekstraordinære talentene, og at de henter de i rett alder til B laget, med hospitering på A laget.

At alle lag "scouter" spillere de ønsker å kjøpe til A laget tar jeg bare for gitt, selv om det helt sikkert er mørketall her også.
Tok det jo også for gitt at fotballspillere forstod viktigheten av et godt kosthold, men glemmer jo aldri at Steffen Iversen fikk seg en "åpenbaring" når Erik Hamren kom til RBK, og at det ikke var lurt å dra på Shell etter hver trening å spise bacon pølse med Cola.
Rosenborg henter 15-åringer hvert år, G16 har ofte bestått av 50/50 15 og 16 åringer. I alle fall siden det ble nasjonal g16 serie. Før det spilte de ofte i kretsens g19-liga. Fra kg med i 2023 blir det nasjonal g15 og g17 ligaer. G15 vil bestå mest av 15 åringer, men blir supplert med 6 eller 8 14-åringer fra start av. Så har det blitt gjort unntak for enkelte spillere tidligere også. Nypan f.eks. Fyller 16 i år, og han mener jeg signerte/hospiterte fast allerede i 2021.

Var også en diskusjon om dette når det var Nederlendere som styrte akademiet, de ønsket å hente spillere tidligere og dette var nok en av grunnene til at de ikke ble mange år.

Så samarbeider man selvsagt tett med kretsen og følger opp spillere som er på samling der osv. som kan være aktuelle på et senere tidspunkt selv om de ikke fikk tilbud ved første mulighet.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

BiggusD skrev: tor jan 12, 2023 11:57 am Verste vissvass jeg har hørt
Så du mener at VIF sin samling av 10-endeplasser er omtrent å få ut maks av potensialet den klubben har?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Big George skrev: tor jan 12, 2023 8:40 am
Champis skrev: tor jan 12, 2023 12:01 am
Nordlys skrev: ons jan 11, 2023 7:59 pm VIF virker egentlig å drives ganske bra i de fleste ledd unntaket er det sportslige apparatet rundt A-laget. Der er det fortsatt gamlegutta som regjerer.

Kult om VIF har utviklet et profesjonelt rekrutteringsapparat, men det hjelper jo ingenting når Fagermo vil ha Børven. For da blir det Børven.

Godt poeng, det.
Dessverre veldig sant. Det hjelper ikke å ha mange talenter (Oslo fotballkrets har 1 million innbyggere)
når treneren ikke tør satse på mange av dem og i tillegg kjøper gamle favoritter i Odd.
Men at DEF elsker å resirkulere gamle helter og har en personlighet som er at han MÅ ha en finger med i alt som skjer om det er spillerlogistikk, talentarbeid, analyse, hvor harde ballene er til hvor varmt pølsefvannet er på kampdag er like overraskende som at t det kommer nedbør i Bergen, flo etter Fjære, buss for tog på Østlandet osv.

Fagermo er som en kjøttkakemiddag du spiser ute. Det er trygt og godt og det skal mye til for å kuke det til at det er under terningkast 3 men er heller ikke så bra at du er over 4 på terningen. Der har du DEF i et nøtteskall og alle veit det

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

stc887 skrev: tor jan 12, 2023 2:55 pm
Big George skrev: tor jan 12, 2023 8:40 am
Champis skrev: tor jan 12, 2023 12:01 am


Godt poeng, det.
Dessverre veldig sant. Det hjelper ikke å ha mange talenter (Oslo fotballkrets har 1 million innbyggere)
når treneren ikke tør satse på mange av dem og i tillegg kjøper gamle favoritter i Odd.
Men at DEF elsker å resirkulere gamle helter og har en personlighet som er at han MÅ ha en finger med i alt som skjer om det er spillerlogistikk, talentarbeid, analyse, hvor harde ballene er til hvor varmt pølsefvannet er på kampdag er like overraskende som at t det kommer nedbør i Bergen, flo etter Fjære, buss for tog på Østlandet osv.

Fagermo er som en kjøttkakemiddag du spiser ute. Det er trygt og godt og det skal mye til for å kuke det til at det er under terningkast 3 men er heller ikke så bra at du er over 4 på terningen. Der har du DEF i et nøtteskall og alle veit det
MEN kjøttkakemiddagen serverer ikke tilnærma pappahumor og selvfølgeligheter i fleng.

Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

AxelRudi skrev: ons jan 11, 2023 8:28 pm Ny sak om dette:

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15419840/
Litt på siden, kanskje, men om du hadde bedt en AI om å tegne et bilde av en «football club executive» tror jeg resultatet hadde blitt slående likt bildet av Bjørnø i linken over.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Solo1980 skrev: tor jan 12, 2023 3:28 pm
AxelRudi skrev: ons jan 11, 2023 8:28 pm Ny sak om dette:

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15419840/
Litt på siden, kanskje, men om du hadde bedt en AI om å tegne et bilde av en «football club executive» tror jeg resultatet hadde blitt slående likt bildet av Bjørnø i linken over.
Nesten italiensk lommetyv det gliset der...

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Henningsen skrev: ons jan 11, 2023 7:53 pm
MoldeMoldeMolde skrev: ons jan 11, 2023 7:37 pm
Champis skrev: ons jan 11, 2023 4:50 pm


Ja. Vålerenga har 7-8 stk.
Fristende å komme med flere sleivspark om VIF her.

1. De henter jo stort sett spillere som alle har hørt om
2. De som hentes har svært varierende hell
3. De har kanskje det største potensialet i Norge for å hente egenutviklede spillere
4. De har relativt lite penger å hente spillere for
Når kommer sleivsparket?
Å hente spillere alle har hørt om med varierende hell skulle jeg greid alene. På deltid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»