Håndballjentene frem mot VM 2023

Svar
kibby

Håndballjentene frem mot VM 2023

Legg inn av kibby »

Første tropp i 2023 skal spille Golden League i mars.

Skriver litt mer om mine tanker om en mulig VM-tropp litt senere.

Men nå er i hvert fall årets første graviditet ute av sekken:
https://www.handball.no/nyheter/2023/01 ... lir-mamma/

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Føler at Vikki kanskje er ferdig på landslaget?
Ikke at 30-årene er gammelt, men det kommer flere yngre som fint har bevist at de takler nivået. Hun ble jo egentlig ikke savnet under fjorårets EM?

Heirgeirsson bruker «for gammel» så lenge det passer han da. Gjelder jo ikke alle selvfølgelig.

En annen jeg tror er ferdig for Norge er Emilie Hegh Arntzen. Hadde jeg vært henne hadde jeg takket nei etter den behandlingen hun fikk under EM. Sa min mening om dette i en annen tråd, så skal la det ligge utover det. Ser ikke for meg at hun blir med videre for å sitte på benken, da kan vel Valle Dahl heller få den rollen.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Ingen overraskelse sånn egentlig, men veldig hyggelig: Silje Solberg- Østhassel venter barn i august :)

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: ons feb 08, 2023 5:49 pm Ingen overraskelse sånn egentlig, men veldig hyggelig: Silje Solberg- Østhassel venter barn i august :)
Så den komme, etter det som skjedde i fjor. Veldig hyggelig ❤️

Hadde faktisk tenkt til å spå det (tror jeg snart får skrive hva jeg tenker 😅).

Spørs om hun rekker VM på hjemmebane nå. Da blir det spennende å se hvem som klarer å slå seg inn.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Er det ikke snart uttak til landslagssamling?

kibby

Legg inn av kibby »

Greyjoy skrev: ons feb 08, 2023 10:15 pm Er det ikke snart uttak til landslagssamling?
Jo. Jeg trodde det skulle komme denne uken.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

kibby skrev: ons feb 08, 2023 10:33 pm
Greyjoy skrev: ons feb 08, 2023 10:15 pm Er det ikke snart uttak til landslagssamling?
Jo. Jeg trodde det skulle komme denne uken.
Var det jeg trodde også. Så Sverige hadde uttak der Löfqvist var tatt ut. Kommer kanskje rett over helgen da.

cooljerry

Legg inn av cooljerry »

Greyjoy skrev: ons feb 08, 2023 10:15 pm Er det ikke snart uttak til landslagssamling?
Ikke noe spennende å vente på; første troppen etter nyttår er jo alltid samme som mesterskapet for å evaluere og blædiblædiblæh... :roll:

Så Kristin Venn, Røsberg Jacobsen m fler som bør være selvskrevne, må nok vente til april-samlingen, dessverre.

kibby

Legg inn av kibby »

Noen tanker før det neste uttaket, og før VM i desember.

Målvakt: Her fortsetter vel Lunde. Nå som Solberg-Østhassel er gravid er det vel Marie Davidsen som foretrekkes. Samtidig hadde det vært en perfekt anledning til å prøve ut yngre krefter. Nå som Ege Grønlund gir seg tenker jeg kanskje Skogstrand og Nygaard er de to mest aktuelle, selv om jeg syns det Raasok har vist i Champions League denne sesongen også fortjener en kamp eller to.

V.kant: Her har Venn virkelig kommet tilbake i toppform, og verken Næs Andersen eller Wollik imponerte nevneverdig i EM. Flott at Næs Andersen banket inn 8 mål mot svake Fredrikstad i går. Men føler av de to at Wollik var den beste i EM faktisk. Men som det blir sagt over her; det blir de to i den første samlingen. Men håper Venn kommer inn utover våren. Har fortjent det, og Hergeirsson sa i et intervju før EM at Venn hadde vært selvskreven i EM-troppen dersom hun hadde vært skadefri. Vi skal heller ikke glemme Hesselberg.

H.kant: Her blir det vel de to som var i EM. Høve banker også sterkt på, og Røsberg J. nekter vel å gi seg. Så det blir en tøff kamp mellom de fire. Blir spennende å se hvordan overgangen fra CSM til Odense blir for Aune, og eventuelt fra Viborg til Györ for Hovden dersom ryktene stemmer.

Strek: Her blir det vel neppe noen forandring med det første. Brattset Dale er i opptrening, Løke er ute etter en operasjon (og trolig ferdig på landslaget uansett), så det blir nok Ingstad, Aardahl og Høgseth.

Bakspillere: Hegh Arntzen ble nærmest vraket i EM, og jeg tipper hun er ferdig på landslaget. Håper T. Deila fortsatt er med, og at Valle Dahl får en ordentlig sjanse. Med Kristiansen gravid og ute en god stund kan det fort skje (håper egentlig vi har sett det siste av henne på landslaget). Maja Furu Sæteren var god forrige sesong og knallgod denne sesongen, og fortjener å få sjansen på A-landslaget. Men om det skjer? Neppe. Vi vet alle hvordan Valle Dahl har blitt behandlet i en årrekke. Det blir nok rekrutt på Sæteren denne gangen også. Ellers har vel Obaidli stadig sagt nei, og Fauske er vel ute igjen. Håper vi slipper å se mer av Bakkerud (som ikke har vært inne på en stund). Selv om Kurtovic (og Jakobsen) var reserver sist, tror jeg ikke de er påtenkt noe mer enn det. Waade spiller sjelden angrep i Vipers (og har vel ikke knær til noe mer heller), og Högdahl er stadig skadet. Det er også Novak, som var med i EM. Det betyr vel at det bare blir Mørk og Skogrand på h.back. Kanskje Dahlum, som endelig er skadefri, får en plass? Hun debuterte jo i fjor vår. Utover det er det vel de samme gamle (Oftedal, Reistad, Breistøl) som blir bærende.

kibby

Legg inn av kibby »

cooljerry skrev: tor feb 09, 2023 9:32 am
Greyjoy skrev: ons feb 08, 2023 10:15 pm Er det ikke snart uttak til landslagssamling?
Ikke noe spennende å vente på; første troppen etter nyttår er jo alltid samme som mesterskapet for å evaluere og blædiblædiblæh... :roll:

Så Kristin Venn, Røsberg Jacobsen m fler som bør være selvskrevne, må nok vente til april-samlingen, dessverre.
Du har helt rett.

Ingen endringer enn at Olivia Lykke Nygaard kommer inn for Silje Solberg-Østhassel og Ingvild Bakkerud (blæh) for Kristina Sirum Novak.

https://www.handball.no/nyheter/2023/02 ... nederland/

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Gøy med Olivia Lykke Nygaard. Bakkerud igjen ja. Tipper en Obaidli, Mona eller Anniken, blir foretrukket fremfor henne hvis de vil og/ eller har helse til det. Passer langt bedre i spillestilen til Norge. Også må jo Sæteren få sjansen snart, men da foran Arntzen vil jeg tro. Og Venn inn for Næs Andersen. Ved neste uttak håper jeg det blir noe sånn.

kibby

Legg inn av kibby »

En sterk rekruttropp med både Susanne Amundsen, Tuva Høve, Karine Dahlum, Emma Holtet, Mina Hesselberg, Maja Furu Sæteren, Eli Marie Raasok og Eli Skogstrand for å nevne noen som jeg tror vil banke hardt på A-landslagdøra i årene fremover.

https://www.handball.no/nyheter/2023/02 ... pa-island/

Ingen Røsberg Jacobsen eller Venn.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

kibby skrev: tir feb 14, 2023 10:28 pm En sterk rekruttropp med både Susanne Amundsen, Tuva Høve, Karine Dahlum, Emma Holtet, Mina Hesselberg, Maja Furu Sæteren, Eli Marie Raasok og Eli Skogstrand for å nevne noen som jeg tror vil banke hardt på A-landslagdøra i årene fremover.

https://www.handball.no/nyheter/2023/02 ... pa-island/

Ingen Røsberg Jacobsen eller Venn.
Jeg tror, eller kanskje mest håper, at Venn har sagt jeg er klar i april men må stå over landslaget akkurat nå grunnet høstens skade og belastning etter comebacket. Det hun har gjort etter nyttår og ikke minst det hun viste mot Metz på søndag har det nemlig vært klasse over.

Ellers en spennende tropp, og er enig i at mange av de snart bør slippe til på A-landslaget og at noen av de "gamle traverne" der er modne for utskiftning.

kibby

Legg inn av kibby »

Oda Mastad inn i A-troppen for Ane Høgseth, som må opereres.

Det tyder vel på at Heidi Løke er virkelig helt ute av dansen (trodde kanskje hun skulle klare å spille seg inn og avslutte med OL 2024).

Synd Emma Holtet meldte forfall til rekruttlaget. Tror fort hun kunne fått sjansen her med Høgseth ute.

Lolo

Legg inn av Lolo »

Ser flere etterlyser Venn på samling og er helt enig. Men Thorir uttalte til Hamar Arbeiderblad at han har valgt å vente med henne pga at hun har vært lenge ute med skade. Han sier også at hvis hun fortsetter storspillet, så er hun med på aprilsamlingen.

https://www.h-a.no/landslagstreneren-im ... 39-1156810

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

kibby skrev: tir feb 21, 2023 4:58 pm Oda Mastad inn i A-troppen for Ane Høgseth, som må opereres.

Det tyder vel på at Heidi Løke er virkelig helt ute av dansen (trodde kanskje hun skulle klare å spille seg inn og avslutte med OL 2024).

Synd Emma Holtet meldte forfall til rekruttlaget. Tror fort hun kunne fått sjansen her med Høgseth ute.
Heidi har også akkurat kommet tilbake fra operasjon, men tror nok vi har sett der siste av henne på landslaget ja. Synes det er helt greit at nye krefter kommer til, men selvfølgelig er Løke i form til OL så er det en annen sak.

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: søn feb 26, 2023 5:05 pm
kibby skrev: tir feb 21, 2023 4:58 pm Oda Mastad inn i A-troppen for Ane Høgseth, som må opereres.

Det tyder vel på at Heidi Løke er virkelig helt ute av dansen (trodde kanskje hun skulle klare å spille seg inn og avslutte med OL 2024).

Synd Emma Holtet meldte forfall til rekruttlaget. Tror fort hun kunne fått sjansen her med Høgseth ute.
Heidi har også akkurat kommet tilbake fra operasjon, men tror nok vi har sett der siste av henne på landslaget ja. Synes det er helt greit at nye krefter kommer til, men selvfølgelig er Løke i form til OL så er det en annen sak.
Joda, jeg vet, men dunket inn pene 8/8 i comeback-kampen.

kibby

Legg inn av kibby »

Nå har Knutsen, Furu Sæteren og Skogstrand også meldt forfall til rekuttkampene. Inn kommer Dina Frisendal, Fanny Skindlo (ENDELIG) og Marielle Daae Nordvang.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Skogrand og Hovden på høyrekanten fra start i dag!

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Ser nå at Mørk har reist hjem pga en kjenning. Ikke alvorlig, men bedre å hvile.

kibby

Legg inn av kibby »

Helsvart dag på jobb IGJEN av Reistad, virkelig elendig. Urovekkende. Kom seg litt utover i kampen, men dog.

Herlig revansje av Sunniva Næs Andersen med 6 mål på 8 skudd. Syns hun var klart Norges beste i en svak kamp i dag. Hyggelig å se Skogrand få skinne litt på høyrebacken også. Mens Ragnhild Valle Dahl og debutant Oda Mastad råtnet på benken.

kibby

Legg inn av kibby »

MYE bedre kamp i dag - mange gode.

Katrine Lunde, altså hva er den dama laget av? En periode i 2.omgang der hadde hun kun sluppet inn to (!) mål, og krydret det selvfølgelig med strafferedning. Dama blir altså 43 år om kun noen få uker.

Ellers var Oftedal sjef fremover, Reistad mye bedre enn mot Danmark, Deila og Skogrand sjefer bakover, sammen med Aardahl. Deila også med 3 flotte scoringer. Aune og Hovden leverte fra kant, og Næs Andersen sprudler med flere signaturscoringer og null bom. Bakkerud også med flere fine aksjoner og 3 mål, men vanskelig å forstå prioriteringen av henne og Valle Dahl når sistnevnte (som 2 x CL-vinner) herjer i norsk serie og tidvis i Champions League. Heldigvis fikk også Valle Dahl noen fullt fortjente minutter, og til slutt sin aller første landslagsscoring ❤️

PS: Forfriskende å høre en (ny) kommentar uttale hva Sunniva Næs Andersen egentlig heter; altså NÆS Andersen og ikke NÆSS Andersen som alle andre kommentatorer og journalister uttaler det.

PPS: Lurer på når Svele & co innser at det er kun V som uttales F på nederlandsk, og ikke W. Bo van Wetering uttales altså ikke Bo fan Fetering, men Bo fan Vetering.

kibby

Legg inn av kibby »

Etter en svak 1.omgang er det en ren maktdemonstrasjon i dag. Mange er gode, også blant de rutinerte, men det var de mindre rutinerte som imponerte meg.

Maren Nyland Aardahl er ikke bare forsvarssjef, men hamrer også inn 8 mål. Banens beste, i mine øyne, Thale Rushfeldt Deila er glitrende begge veier, scorer 6 mål, spiller inn til linje og er konstant en trussel. Hyggelig at også Ragnhild Valle Dahl fikk litt spilletid og 3 mål, selv om det også ble en del bom. Og hyggelig med første landslagsscoring for Oda Mastad, og landslagsdebut for Olivia Lykke Nygaard som startet med en strafferedning og endte opp med flere redninger de siste minuttene hun fikk, da hun kom inn for en tidvis veldig god Marie Davidsen. Dette var gøy!

kibby

Legg inn av kibby »

Herrem har nedkommet, og satser på comeback for Sola i europacupen i mai dersom Sola går videre til final 4.

Kanskje blir det landslagscomeback til samlingen og landskampen mot Frankrike i juli?

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Jeg tror juli bli for tidlig for Herrem uansett. De har vel en samling i september/oktober, tror det er større sjans at hun blir med der.

kibby

Legg inn av kibby »

larvikognorge skrev: ons mar 08, 2023 11:55 am Jeg tror juli bli for tidlig for Herrem uansett. De har vel en samling i september/oktober, tror det er større sjans at hun blir med der.
Enig.

kibby

Legg inn av kibby »

Kari Brattset Dale gjør et etterlengtet comeback for Györ på fredag, og satser på være klar til VM for Norge i desember.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/zE9 ... hetsproeve

kibby

Legg inn av kibby »

Ny tropp (til kampene i påsken) skal vel tas ut i disse dager.

Forventer at Venn og Furu Sæteren er i den troppen. Næs Andersen var glitrende i Golden League, og bør være selvskreven videre også. Håper også Emma Holtet får sjansen, selv om Oda Mastad absolutt ikke gjorde seg bort sist.

Så kan godt Lunde få fri, og la Davidsen og Nygaard få mer spilletid begge to.

kibby

Legg inn av kibby »

22 spillere i troppen!

Comeback av Brattset Dale. Venn er med. Det samme er Raasok, Live Deila og Kristiane Knutsen. Mastad og Nygaard får sjansen igjen. Novak tilbake etter skade. Ingen Furu Sæteren.

https://www.handball.no/nyheter/2023/03 ... ontenegro/

Högdahl, Wollik og Røsberg Jacobsen er reserver sammen med rekruttroppen som skal tas ut.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Er det ikke litt rart å ta med Brattset Dale allerede nå? Hun har jo ikke spilt en kamp for Gyør en gang. Kunne heller latt en yngre spiller fått sjansen!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»