Gjelsten sender penga sine til Sveits

Svar
Harduetforslag

Gjelsten sender penga sine til Sveits

Legg inn av Harduetforslag »


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Hvor sipper han? Han konstaterer bare det åpenbare, at det er uforholdsmessig dyrt og fører til at han må tappe selskaper for penger

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skulle gjerne ønsket fyren god tur, men han sender jo bare dattera og pengene.
Jajja.....får håpe han ikke rigger seg til å bli nullskatteyter, da.

Queenie

Legg inn av Queenie »

600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: fre jan 13, 2023 1:18 pm 600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for
En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
Queenie skrev: fre jan 13, 2023 1:18 pm 600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for
En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.
Nok til litt maldonsalt på grøten, altså

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 1:43 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
Queenie skrev: fre jan 13, 2023 1:18 pm 600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for
En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.
Nok til litt maldonsalt på grøten, altså
Likevel sutrer han og flytter penger ut av landet som fikk han så rik.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:45 pm
Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 1:43 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm

En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.
Nok til litt maldonsalt på grøten, altså
Likevel sutrer han og flytter penger ut av landet som fikk han så rik.
Ja. Problemet løser nok seg selv hvis vi fortsetter å fokusere på feil årsak og ignorerer endringene i det totale skattetrykket og hvor pengene hentes fra

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 1:47 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:45 pm
Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 1:43 pm

Nok til litt maldonsalt på grøten, altså
Likevel sutrer han og flytter penger ut av landet som fikk han så rik.
Ja. Problemet løser nok seg selv hvis vi fortsetter å fokusere på feil årsak og ignorerer endringene i det totale skattetrykket og hvor pengene hentes fra
AHA! De fattige må betale mer, slik at de rike ikke rømmer?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:50 pm Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?
Det taes ut utbytter omtrent hvert år uansett. Idiotisk argument imo. Istedenfor at svært få blir enda rikere, så gagner det de flere.

Når man sitter på 20 milliarder, så er man ikke belønnet nok? Hva er da nok i ditt hue?

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:50 pm Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?
Det er dokumentert at de såkalte "vekstfremmende skattelettelsene" ikke førte til vekst, annet enn at de rikeste fikk vekst i formue.
Kutt i formueskatt for de rike ble også slaktet av økonomene for årevis siden.

https://e24.no/privatoekonomi/i/WLPKrr/ ... irker-ikke

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: fre jan 13, 2023 1:57 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:50 pm Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?
Det er dokumentert at de såkalte "vekstfremmende skattelettelsene" ikke førte til vekst, annet enn at de rikeste fikk vekst i formue.
Kutt i formueskatt for de rike ble også slaktet av økonomene for årevis siden.

https://e24.no/privatoekonomi/i/WLPKrr/ ... irker-ikke
Formuen øker betraktelig hvert år, likevel skal de "belønnes" mer, siden de tok en sjanse en gang i tiden....

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre jan 13, 2023 1:48 pm
Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 1:47 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:45 pm

Likevel sutrer han og flytter penger ut av landet som fikk han så rik.
Ja. Problemet løser nok seg selv hvis vi fortsetter å fokusere på feil årsak og ignorerer endringene i det totale skattetrykket og hvor pengene hentes fra
AHA! De fattige må betale mer, slik at de rike ikke rømmer?
Hva er det nå du våser om

Queenie

Legg inn av Queenie »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
Queenie skrev: fre jan 13, 2023 1:18 pm 600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for
En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.
Formue er ikke nødvendigvis lik inntekt

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Hvordan klarte han å øke formuen så mye på ett år?

Jeg synes for øvrig de har et poeng. Egentlig ser jeg ikke noe problem med at de rike skattlegges hardt, men dette må først være når verdiene realiseres. Ikke bare av bunden kapital.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:55 pm

Når man sitter på 20 milliarder, så er man ikke belønnet nok? Hva er da nok i ditt hue?
Forstår du ikke at han ikke «sitter på» 20 mrd? Han har selskapsverdier for 20 mrd og må ta økt utbytte for å betale skatten. Eneste løsning er altså å tappe egne selskaper og forringe disse, som igjen går utover de ansatte.

For å betale formuesskatt må han (og alle de andre) ta ut mye høyere utbytte fordi han først må betale skatt på dette.

Paradokset er at det er bra for selskapene at eier flytter ut, såfremt man opprettholder norsk drift.

Neida, dette er ikke et forsvar for milliardærer, men skattebelastningen er nå så enorm at selskapene deres lider, og det gavner absolutt ingen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:10 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Hvordan klarte han å øke formuen så mye på ett år?

Jeg synes for øvrig de har et poeng. Egentlig ser jeg ikke noe problem med at de rike skattlegges hardt, men dette må først være når verdiene realiseres. Ikke bare av bunden kapital.
Grey har nok bare misforstått, formuen har ikke økt med 18milliarder

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

Er nok ikke synd på de rike, men er et problem at Norge ikke er konkuranse dyktig og lukrativt nok til at de blir her. De bidrar med enorme summer til statskassa. I tilegg bidrar de ofte med verdiskapning og arbeidsplasser. Når de forsvinner blir det null i statskassa og enda mer i skatt på oss andre, og i værste fall forsvinner arbeidsplasser. De hadde fortsatt bidratt med enorme summer hvis skattesystemet hadde vært mer rettferdig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skywalker skrev: fre jan 13, 2023 2:22 pm Er nok ikke synd på de rike, men er et problem at Norge ikke er konkuranse dyktig og lukrativt nok til at de blir her. De bidrar med enorme summer til statskassa. I tilegg bidrar de ofte med verdiskapning og arbeidsplasser. Når de forsvinner blir det null i statskassa og enda mer i skatt på oss andre, og i værste fall forsvinner arbeidsplasser. De hadde fortsatt bidratt med enorme summer hvis skattesystemet hadde vært mer rettferdig.
Dette med arbeidsplasser er jo en sannhet med modifikasjoner. Noen av dem bidrar nok en del til det. Langtifra alle.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:24 pm
Dette med arbeidsplasser er jo en sannhet med modifikasjoner. Noen av dem bidrar nok en del til det. Langtifra alle.
Bidrar ikke industriselskaper med arbeidsplasser? Hvem er det som ikke bidrar med arbeidsplasser?

(Jeg forstår at en fyr som sitter hjemme og trader krypto ikke har mange ansatte)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Starstruck skrev: fre jan 13, 2023 2:30 pm Bidrar ikke industriselskaper med arbeidsplasser? Hvem er det som ikke bidrar med arbeidsplasser?

(Jeg forstår at en fyr som sitter hjemme og trader krypto ikke har mange ansatte)
Joda, industri gjør nok det. Men akkurat dette argumentet er hyppig brukt ang rikinger og (manglende) skattelegging. Selv når det ikke er utflytting det er snakk om. Om vi tar dagligvaremilliardærene. Er det noen sjanse for at det ville blitt betydelig færre arbeidsplasser innen dette segmentet om man ikke hadde disse i Norge? Jeg tviler sterkt på det. Folk som Røkke, Trond Mohn, mikroelektronikkrikingene i Trondheim andre skaper nok arbeidsplasser som ellers ikke ville blitt skapt. Andre gjør ikke det.

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:24 pm
Skywalker skrev: fre jan 13, 2023 2:22 pm Er nok ikke synd på de rike, men er et problem at Norge ikke er konkuranse dyktig og lukrativt nok til at de blir her. De bidrar med enorme summer til statskassa. I tilegg bidrar de ofte med verdiskapning og arbeidsplasser. Når de forsvinner blir det null i statskassa og enda mer i skatt på oss andre, og i værste fall forsvinner arbeidsplasser. De hadde fortsatt bidratt med enorme summer hvis skattesystemet hadde vært mer rettferdig.
Dette med arbeidsplasser er jo en sannhet med modifikasjoner. Noen av dem bidrar nok en del til det. Langtifra alle.
Absolutt ikke alle nei. Og de fleste har foreløpig ikke tatt med bedriftene ut av Norge, men som de fleste bedriftseiere vil de tjene mest mulig penger. Med enorme skatter og manglende kompensjasjon for store strømregninger blir veien ut av landet kortere. Og den veien blir kortere når eierne allerede har flyttet ut. Vi er avhengig av de rike. Vi trenger flest mulig av dem for at vi andre skal ha det ålreit. Selvfølgelig skal de rike bidra mer en oss andre dødelige, men det må samtidig være mulig å tjene penger. Er ingen økonom, men må jo være bedre og heller øke inntekts skatten, og droppe formue skatten. Disse pengene har jo blitt skattet av før.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skywalker skrev: fre jan 13, 2023 2:42 pm Absolutt ikke alle nei. Og de fleste har foreløpig ikke tatt med bedriftene ut av Norge, men som de fleste bedriftseiere vil de tjene mest mulig penger. Med enorme skatter og manglende kompensjasjon for store strømregninger blir veien ut av landet kortere. Tror veien ut av Norge blir kortere når eierne flytter ut. Vi er avhengig av de rike. Vi trenger flest mulig av dem for at vi andre skal ha det ålreit. Selvfølgelig skal de rike bidra mer en oss andre dødelige, men det må samtidig være mulig å tjene penger. Er ingen økonom, men må jo være bedre og heller øke inntekts skatten, og droppe formue skatten. Disse pengene har jo blitt skattet av før.
Nei, jeg er ikke tilhenger av formueskatten. Og nå øker de både skatteprosenten, de reduserer rabatten for verdifastsettelse av aksjer og de øker utbytteskatten som må tas ut for å betale formueskatten. Dermed får de en trippeløkning på en og samme gang. Det blir for mye. Jeg er mer tilhenger av å øke utbytteskatt og gjøre noe med finansbeskatning.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 2:18 pm
KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:10 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 12:08 pm At idioten sipper over skatt. Flaut.

I fjor hadde han en formue på ca 2 milliarder... I år er den på 20? Også sutrer man over 200 mill i skatt.
Hvordan klarte han å øke formuen så mye på ett år?

Jeg synes for øvrig de har et poeng. Egentlig ser jeg ikke noe problem med at de rike skattlegges hardt, men dette må først være når verdiene realiseres. Ikke bare av bunden kapital.
Grey har nok bare misforstått, formuen har ikke økt med 18milliarder
Det står da vitterlig at han flytter 16 milliarder til datteren i Sveits?

På skattelistene året før står han oppført med en formue på 2,1 milliarder. Hvorfor det er slik vet jeg ikke.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:46 pm
Skywalker skrev: fre jan 13, 2023 2:42 pm Absolutt ikke alle nei. Og de fleste har foreløpig ikke tatt med bedriftene ut av Norge, men som de fleste bedriftseiere vil de tjene mest mulig penger. Med enorme skatter og manglende kompensjasjon for store strømregninger blir veien ut av landet kortere. Tror veien ut av Norge blir kortere når eierne flytter ut. Vi er avhengig av de rike. Vi trenger flest mulig av dem for at vi andre skal ha det ålreit. Selvfølgelig skal de rike bidra mer en oss andre dødelige, men det må samtidig være mulig å tjene penger. Er ingen økonom, men må jo være bedre og heller øke inntekts skatten, og droppe formue skatten. Disse pengene har jo blitt skattet av før.
Nei, jeg er ikke tilhenger av formueskatten. Og nå øker de både skatteprosenten, de reduserer rabatten for verdifastsettelse av aksjer og de øker utbytteskatten som må tas ut for å betale formueskatten. Dermed får de en trippeløkning på en og samme gang. Det blir for mye. Jeg er mer tilhenger av å øke utbytteskatt og gjøre noe med finansbeskatning.
Jeg er ofte svært enig i det du skriver om skatt. Vet ikke om jeg er 100% enig, men det kan godt hende. I mine øyne har du en fornuftig tilnærming på området.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: fre jan 13, 2023 2:06 pm
greyserpent skrev: fre jan 13, 2023 1:31 pm
Queenie skrev: fre jan 13, 2023 1:18 pm 600 000 om dagen i skatt? Yikes, jeg hadde gjort det samme. Det begynner å bli mye penger som vi vanlige nå må dekke opp for
En formue på 20 milliarder betyr 600 000 i inntekt per dag i 91 år.
Formue er ikke nødvendigvis lik inntekt
Det er likevel akkumulert verdi. Meg bekjent er ikke Gjelsten 91 år ennå heller.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Nå er det vel ingen av de de som flytter ut som påstår at det er synd på de, tvert imot så konstaterer de bare at skattenivået ble uakseptabelt høyt og at formuesskatten har en rekke negative konsekvenser som nå er blitt for store, ferdig med det. I utgangspunktet burde det jo ikke komme som et sjokk, i all den tid nåværende regjering justerte på verdsettelsen av aksjer, øker skatt på utbytte samt økt skatt på formue. Ikke bare må du betale mer i formuesskatt, du må også betale enda mer for å hente pengene ut for å betale formuesskatten. Var det lurt med en trippeløkning?

Det burde jo utløse en debatt, og strengt tatt et utvalg, som ene og alene fokuserer på utformingen av formueskatten og konsekvensene av den, hvor konsekvensene for selskapene som utgjør vesentlige deler av formuesverdien burde vurderes. Er det smartere å justere den ved å minske behovet for å ta ut store summer, som igjen skattlegges hardere, burde man heller økt rabatt på aksjer, burde man heller senket selve formuesskatten. At de rikeste stort sett blir rikere burde ikke komme som noe sjokk uansett, men det er ikke småpenger som blir dratt ut av store selskaper som utbytte for å betale skatt.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 2:32 pm
Starstruck skrev: fre jan 13, 2023 2:30 pm Bidrar ikke industriselskaper med arbeidsplasser? Hvem er det som ikke bidrar med arbeidsplasser?

(Jeg forstår at en fyr som sitter hjemme og trader krypto ikke har mange ansatte)
Joda, industri gjør nok det. Men akkurat dette argumentet er hyppig brukt ang rikinger og (manglende) skattelegging. Selv når det ikke er utflytting det er snakk om. Om vi tar dagligvaremilliardærene. Er det noen sjanse for at det ville blitt betydelig færre arbeidsplasser innen dette segmentet om man ikke hadde disse i Norge? Jeg tviler sterkt på det. Folk som Røkke, Trond Mohn, mikroelektronikkrikingene i Trondheim andre skaper nok arbeidsplasser som ellers ikke ville blitt skapt. Andre gjør ikke det.
Forstår ikke helt hva du mener. Nei, antall ansatte i dagligvarekjedene går neppe ned om eierne flytter utenlands. Det er da også en næring som er avhengig av å være tett på befolkningen, i motsetning til leverandørene til denne bransjen.

Det er ikke milliardærenes ve og vel jeg tenker på, men de arbeidsplassene de nødvendigvis genererer. Jeg har faktisk ingen problemer med å forstå at mange flytter utenlands når effekten av skattleggingen er en stadig tapping av eget selskaps kapital. Som igjen gjør at selskapet blir mindre konkurransedyktige mot utenlandske selskaper uten samme krav.

Paradokset er at det er bra for AS Norges arbeidsplasser at "rikingene" stikker av til Sveits, uansett hvor forarget Rødt og deres like måtte være.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»