Gjelsten sender penga sine til Sveits

Svar
Scuderia

Re: Gjelsten sender penga sine til Sveits

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:32 am
Fagforeningskontingent er da ikke skatt!!!
Men heldigvis for deg har regjeringen økt fradraget for fagforeningskontigent med nesten 2000 kroner i år, da.
Takk til Trygve.
Dette er penger som er stjålet fra felleskapet og kunne gått til barnehager, sykehus og de fattige uten jobb!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 7:57 am Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.
Nå begynner skattetrykket å bli vel drøyt for de rike da. Røkke kunne fått 5-600 millioner i skatt i 2023. Det er ekstremt mye.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:50 pm Det er ikke synd på disse milliardærene. De klarer seg jo helt utmerket, uansett hvor de bor. Men det er synd på Norge som med viten og vilje velger å jage bort verdiskaperne.

Det viktigste med disse bedriftseierne er at de tørr å ta stor risiko. Hadde ingen gjort det hadde vi sittet i huler og gnagd på kjøttbein fremdeles.

Alle de som klager på at milliardærer har så mye penger har aldri tatt noen som helst risiko selv. De forventer at staten skal ta seg av det. Og av dem.

Hvorfor mener Støre at det er bra at eiere av store bedrifter må ta store utbytter for å betale formueskatten? Hva er det Støre mener han kan bruke disse pengene på som er mer verdiskapende enn hva disse firmaene selv skaper?
Det er bare å gi opp.. hardliner sosialistene på fd forstår ingenting om økonomi og skatt.

Alle i Norge forstår at man må betale skatt men vi trenger en balanse og nå har AP med Støre i spissen tråkket langt over grensen. Resultatet er skremmende og ødeleggende for landet. Det selvsagt mindre inntekter til bhg og skoler og alt slikt men i fremtiden vil vi mangle enorme mengder risikokapital som kan investeres i landet. Om en generasjon er disse utflytterne tapt for alltid og sammen med dem kapitalen.. og alt dette bare for å please venstre-bermen og for noen usle millioner som staten absolutt ikke trenger.

Nå som så mange brutt barrieren er det trolig en enorm bølge på vei. Advokaten snakker om mange hundre som nå er i en prosess med å dra.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: tor jan 19, 2023 8:11 am
fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:32 am
Fagforeningskontingent er da ikke skatt!!!
Men heldigvis for deg har regjeringen økt fradraget for fagforeningskontigent med nesten 2000 kroner i år, da.
Takk til Trygve.
Dette er penger som er stjålet fra felleskapet og kunne gått til barnehager, sykehus og de fattige uten jobb!
Det er i praksis en skattelettelse. Fradrag på selvangivelsen er det mange av. Alle fradrag er skattelettelser.
Men jeg forstår hva du tenker på. Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Husk at Erna/Siv finansierte fjerningen av NRK-lisensen med skatteøkning til minstepensjonister og kjernefamilier med barn. Foe eksempel.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
De pengene som blir "stjålet" fra deg, får du tilbake når du får kreft.
Og ja, det kan skje deg. Det er faktisk statistisk stor mulighet for det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 1:05 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
Nei, det er ikke gratis. Det er forhåndsbetalt. Skatten du betaler fungerer som forsikringspremie, og du kan utløse den forsikringen når du blir syk.

Hvilket jo er bra, men det prinsipielle problemet er at du (med makt) tvinges til å betale denne forsikringspremien. Alternativet er at det finnes et åpent marked for helseforsikring, hvor du velger den som passer deg best. Eller velger å ikke ha helseforsikring i det hele tatt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: tor jan 19, 2023 1:05 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 12:34 pm
fargerik skrev: tor jan 19, 2023 8:22 am Erna stjal jo veldig mye fra fellesskapet gjennom to stortingsperoder som ble delt ut i skattelettelser til de med mest penger og høyest inntekt.
Kjenner du til konseptet mitt og ditt?
Ja. Mitt sykehus er gratis, på grunn av at vi alle betaler skatt.
De pengene som blir "stjålet" fra deg, får du tilbake når du får kreft.
Og ja, det kan skje deg. Det er faktisk statistisk stor mulighet for det.
Å kalle skattelette for stjeling vitner om at du ikke forstår dette konseptet helt.
Den eneste logiske måten det kan være stjeling på er at du mener at utgangspunktet er 100% skatt fordi alt vi er og gjør eies av staten, og at all reduksjon utover dette er "stjeling"?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:18 pm
B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".
Folk med litt over gjennomsnittlig inntekt på 650k i året betaler 44% skatt for hver ytterligere krone de tjener, så jo man er definitivt "vanlige folk" i den forstand.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:35 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:06 am
Jeg har en beskjeden lønn men betaler allikevel 30 % av lønna mi i skatt. Jeg klager ikke. Beklager at jeg ikke klarer å synes synd på milliardærer som sipper over skatt.
Du måtte ha kr 800 000 i lønn i 2022 for at inntektsskatten skal bli 30 %, så det var ikke spesielt beskjedent.
Sikker på at du ikke blander med skattetrekk?
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Gjelder det andre regler for deg?

For 2022 gjelder følgende;
Med en inntekt på 600k er skatten på inntekt 26,3%. Du må, som forrige debattant sa, opp i 800k for å få 30% skatt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 10:07 am
Kverulanten skrev: søn jan 15, 2023 9:48 am
TheBaseline skrev: søn jan 15, 2023 9:42 am
Jeg tjener bare bittelitt over 600 000. Jeg betaler ca. 29-30 % skatt. Du aner ikke hva du snakker om.
Da har du andre inntekter eller formue.
Med 600 000 i inntekt utgjør inntektsskatten 157 597 i 2022.
Dette utgjør 26 %.

Her kan du sjekke selv og se hvem som snakker sant.
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/
Det kan hende skatten min er lavere enn 30 %, men etter at alle andre avgifter er betalt (tjenestepensjon, fagforeningskontigent osv) sitter jeg igjen med lønn som er ca 70 % av min totale bruttolønn.
Dette er hverken skatt eller avgift.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 1:22 pm
Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:18 pm
B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".
Folk med litt over gjennomsnittlig inntekt på 650k i året betaler 44% skatt for hver ytterligere krone de tjener, så jo man er definitivt "vanlige folk" i den forstand.
Nå er det ikke marginalskatt det er snakk om...

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:32 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 1:22 pm
Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:18 pm

Betaler du så mye skatt, så faller du ikke inn under det som kan defineres som "vanlige folk".
Folk med litt over gjennomsnittlig inntekt på 650k i året betaler 44% skatt for hver ytterligere krone de tjener, så jo man er definitivt "vanlige folk" i den forstand.
Nå er det ikke marginalskatt det er snakk om...
Det er marginalskatt som er relevant å se på. En som tjener 650k og vurderer å jobbe mer (skape mer verdi) må ta stilling til hvorvidt han ønsker å betale 44% i skatt eller mer for alt ekstra han skaper.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 1:39 pm
Rainmaker skrev: tor jan 19, 2023 1:32 pm
Texas_John skrev: tor jan 19, 2023 1:22 pm
Folk med litt over gjennomsnittlig inntekt på 650k i året betaler 44% skatt for hver ytterligere krone de tjener, så jo man er definitivt "vanlige folk" i den forstand.
Nå er det ikke marginalskatt det er snakk om...
Det er marginalskatt som er relevant å se på. En som tjener 650k og vurderer å jobbe mer (skape mer verdi) må ta stilling til hvorvidt han ønsker å betale 44% i skatt eller mer for alt ekstra han skaper.
Nei, marginalskatt er ikke relevant å se på når man snakker om hvor mye man skatter.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 8:12 am
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 7:57 am Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.
Nå begynner skattetrykket å bli vel drøyt for de rike da. Røkke kunne fått 5-600 millioner i skatt i 2023. Det er ekstremt mye.
Hvor mange prosent skatt er det av Røkkes formue? Jeg googler og finnerden oppgitt i US$; 4,8 milliarder US$ og knapt 50 milliarder kroner. 500 millioner kroner er 1% av hans formue.
Jeg husker at det flere ganger stod i avisene for kanskje ti år siden, at Olav Thon og Trond Mohn hadde betalt rundt 330 millioner i skatt og var de som betalte suverent mest skatt iNorge. For Trond Mohns del, så har han i tillegg gitt bort mer enn 5 milliarder kroner til idrett&idrettslag, til forskning, universitet, sykehus med mer. Olav Thons navn stod på en plakett ved siden av inngangsdøren i hodehøyde, på en 'Vending'- en av Turistforeningens nye hytter, i Bergsdalen.

Hva får dere andre i økte kostnader nå, med Støre-regjeringens politikk? Jeg skriver det fordi jeg mener Støre-regjeringen kunne ha satt en makspris på strøm på rundt 30 øre pr kWh, som kraftprodusentene levde godt med og han kunne satt en makspris på drivstoff på 13-14 kroner pr liter. Da ville ikke butikkene ha like gode begrunnelser for å heve prisene og det, sammen med det drittdårlige lønnsoppgjøret - ville i hvertfall ikke kunne forsvare Norges Bank sin heving av styringsrenten på ett år, fra 0.5% 20. januar i fjor til 2,79% idag, 19.januar. 2,29 % økning i Styringsrenten på ett år! Særlig kunne Støre-regjeringen ha gjort noe nå, når statens inntekter aldri noensinne i Norges historie, har vært i nærheten av det de er nå.

Rentene på boliglånet mitt, hadde jeg bundet på 2,5% og når nå bindingstiden var ute og jeg fikk nye renter, er de på 4,49% flytende. Hvorfor DNB må ha 1,7% høyere rente enn styringsrenten, er antageligvis av samme grunner som at Rema1000, Coop, Meny, Spar-butikkene med mer, har hevet prisene på endel varer med 30%.
Renteøkningen ble på drøyt 4000 mer pr måned. Jeg har antageligvis hatt 10 000 mer i strømkostnader det siste året-halvannet. Så mine merutgifter i 2023, ser ut til å bli 50-60 000 kroner kun av rente&strøm-økning. Så kommer prisøkningen på varer og tjenester ellers. Og jeg bare venter på at kommunen skal si at de må heve de kommunale avgiftene på grunn av sine økte utgifter og da er vi enda mer fucked! Jeg har rett over minstepensjon, men også fortiden - utleieleilighet. Så jeg klarer meg på grunn av utleieleiligheten. Men jeg er bare en sjel&1skjorte og kan om det kniper - leve på havregrynsgraut. Som jeg alltid har spist med velbehag. Men jeg går gjerne gått på barrikadene for barnefamilier. Og - 'dette' skjer i en tid da "Butikken Norge" går så det hyler etter! F1's Støre og hans klokketro på markedet! Hva skal vi med en regjering som ikke vil styre&regjere, liksom?!
Det betyr ingenting for Ola&Kari Nordmanns vé&vel - om vi har 5, 13, 50 eller 500 BILLIONER i olje&pensjonsfond; det vil likevel aldri noensinne bli nok penger der for fremtidige generasjoner - uansett.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 7:57 am
B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Kanksje han reiser en tur selv også og, treffer noen av disse https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... Fwww.vg.no

Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.
Får nesten håp for menneskeheten igjen. Ikke alle rike er like griske, gitt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

greyserpent skrev: tor jan 19, 2023 5:01 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 7:57 am
B.O.B. skrev: fre jan 13, 2023 6:42 pm Rotta stikker, men vi vanlige folk skal betale 45% i skatt og formuesskatt i tillegg. Men sykehus og tjene penger på landet skal han. Skulle tatt fra møkkatryne passet.
Kanksje han reiser en tur selv også og, treffer noen av disse https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... Fwww.vg.no

Jeg trodde nesten det bare var Trond Mohn som er en raus riking, men jaggu har han selskap og de skjønner vel kanskje tegningen I, Røkke&Gjelsten etter hvert, forhåpentligvis? Rart at de ikke har skjønt det, at de stikker FRA det landet de har blitt kjemperike i og som altså har gitt de å masse.
Får nesten håp for menneskeheten igjen. Ikke alle rike er like griske, gitt.
Grina-Hagen er ute i media igjen og vil ha mindre skatt; samme gamle leksa på den fyren. Her har de skaffet seg fantasiformuer i Norge og så bæljer de om dette skattepresset de lider under, dakkars.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 4:53 pm Hvor mange prosent skatt er det av Røkkes formue? Jeg googler og finnerden oppgitt i US$; 4,8 milliarder US$ og knapt 50 milliarder kroner. 500 millioner kroner er 1% av hans formue.
Formuen hans er i veldig stor grad aksjer i Aker-konsernet. Hadde han solgt seg ut her, ville han betalt oppi 20 milliarder i skatt. Men han må i stedet ta massive utbytter hvert eneste år for å betale denne skatten. Det går en grense en plass for hvor høyt skattetrykket bør være. Og med tanke på hvor mange som flytter ut nå, så har man kanskje krysset denne grensen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 12:04 pm https://www.finansavisen.no/finans/2023 ... til-sveits

Begynner å bli noen milliarder
Jeg skjønner ikke helt disse norske milliardærene som flytter til Sveits eller annet land. For det må de da gjerne gjøre. Men likevel står de fram i media og sutrer over norske forhold. Hvorfor gjør de det?
Har de liksom tenkt å flytte hjem til gamle Norge når de står med en fot i grava eller? Trodde de hadde brent alle broer..

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 9:18 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 4:53 pm Hvor mange prosent skatt er det av Røkkes formue? Jeg googler og finnerden oppgitt i US$; 4,8 milliarder US$ og knapt 50 milliarder kroner. 500 millioner kroner er 1% av hans formue.
Formuen hans er i veldig stor grad aksjer i Aker-konsernet. Hadde han solgt seg ut her, ville han betalt oppi 20 milliarder i skatt. Men han må i stedet ta massive utbytter hvert eneste år for å betale denne skatten. Det går en grense en plass for hvor høyt skattetrykket bør være. Og med tanke på hvor mange som flytter ut nå, så har man kanskje krysset denne grensen.
Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: tor jan 19, 2023 9:22 pm
Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 12:04 pm https://www.finansavisen.no/finans/2023 ... til-sveits

Begynner å bli noen milliarder
Jeg skjønner ikke helt disse norske milliardærene som flytter til Sveits eller annet land. For det må de da gjerne gjøre. Men likevel står de fram i media og sutrer over norske forhold. Hvorfor gjør de det?
Har de liksom tenkt å flytte hjem til gamle Norge når de står med en fot i grava eller? Trodde de hadde brent alle broer..
De slutter da ikke være forankret i Norge selv om de flytter til Sveits.
Mange av dem har familie, venner og annet i Norge, i tillegg er det jo en interesse her av at Norge skal gå rundt på best mulig måte.

Så kan man spørre seg selv om det eventuelt gjøres ved å sørge for at Røkke igjen, med formuen sittende i hans selskaper, må ta ut enorme utbytter for å betale formueskatt eller begynne å selge selskapet bit for bit med de konsekvensene dette eventuelt medfører for de nesten 15 000 ansatte i Norge igjen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm
KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 9:18 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 4:53 pm Hvor mange prosent skatt er det av Røkkes formue? Jeg googler og finnerden oppgitt i US$; 4,8 milliarder US$ og knapt 50 milliarder kroner. 500 millioner kroner er 1% av hans formue.
Formuen hans er i veldig stor grad aksjer i Aker-konsernet. Hadde han solgt seg ut her, ville han betalt oppi 20 milliarder i skatt. Men han må i stedet ta massive utbytter hvert eneste år for å betale denne skatten. Det går en grense en plass for hvor høyt skattetrykket bør være. Og med tanke på hvor mange som flytter ut nå, så har man kanskje krysset denne grensen.
Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
Fordi pengene hans ikke er forankret inne på en eller annen bankkonto men som verdier i Aker etc.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
En halv milliard kroner er ikke småpenger. Det er et temmelig ensidig og forvrengt virkelighetssyn å tenkte utelukkende på at det er 1 % av formuen og utelukke helt hvor mye det er i faktiske kroner.

Og igjen; synes du det er en god ide at skattetrykket er så høyt at rikfolka rømmer landet i flokk?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 10:04 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
En halv milliard kroner er ikke småpenger. Det er et temmelig ensidig og forvrengt virkelighetssyn å tenkte utelukkende på at det er 1 % av formuen og utelukke helt hvor mye det er i faktiske kroner.

Og igjen; synes du det er en god ide at skattetrykket er så høyt at rikfolka rømmer landet i flokk?
Du tror at forskjellen mellom 0,85% og 1% I formueskatt er forskjellen på at "rikfolka" blir i landet og at de "rømmer i flokk"?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

peraleks skrev: tor jan 19, 2023 9:52 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm
KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 9:18 pm
Formuen hans er i veldig stor grad aksjer i Aker-konsernet. Hadde han solgt seg ut her, ville han betalt oppi 20 milliarder i skatt. Men han må i stedet ta massive utbytter hvert eneste år for å betale denne skatten. Det går en grense en plass for hvor høyt skattetrykket bør være. Og med tanke på hvor mange som flytter ut nå, så har man kanskje krysset denne grensen.
Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
Fordi pengene hans ikke er forankret inne på en eller annen bankkonto men som verdier i Aker etc.
Da får de selge noen aksjer da. Om jeg får problemer med å betale mine utgifter&forpliktelser, må jeg gjøre lignende; forsøke å selge mine verdier.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tor jan 19, 2023 9:48 pm
pfrog567 skrev: tor jan 19, 2023 9:22 pm
Harduetforslag skrev: fre jan 13, 2023 12:04 pm https://www.finansavisen.no/finans/2023 ... til-sveits

Begynner å bli noen milliarder
Jeg skjønner ikke helt disse norske milliardærene som flytter til Sveits eller annet land. For det må de da gjerne gjøre. Men likevel står de fram i media og sutrer over norske forhold. Hvorfor gjør de det?
Har de liksom tenkt å flytte hjem til gamle Norge når de står med en fot i grava eller? Trodde de hadde brent alle broer..
De slutter da ikke være forankret i Norge selv om de flytter til Sveits.
Mange av dem har familie, venner og annet i Norge, i tillegg er det jo en interesse her av at Norge skal gå rundt på best mulig måte.

Så kan man spørre seg selv om det eventuelt gjøres ved å sørge for at Røkke igjen, med formuen sittende i hans selskaper, må ta ut enorme utbytter for å betale formueskatt eller begynne å selge selskapet bit for bit med de konsekvensene dette eventuelt medfører for de nesten 15 000 ansatte i Norge igjen.
Tja, jeg er ikke så flink til å skjønne meg på alt dette her jeg. Men jeg har en mistanke om at disse rike arbeidsgiverne ikke har så mye omtanke for arbeidsstokken sin.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: tor jan 19, 2023 10:04 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
En halv milliard kroner er ikke småpenger. Det er et temmelig ensidig og forvrengt virkelighetssyn å tenkte utelukkende på at det er 1 % av formuen og utelukke helt hvor mye det er i faktiske kroner.

Og igjen; synes du det er en god ide at skattetrykket er så høyt at rikfolka rømmer landet i flokk?
For damen her
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4o ... der-kroner
- er det en 288. del av det hun gir bort.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 11:52 pm
peraleks skrev: tor jan 19, 2023 9:52 pm
Fordomsfull skrev: tor jan 19, 2023 9:40 pm
Hvorfor er 1% mer for Røkke enn for hvilke andre somhelst? Jeg skjønner at det er mer i kroner, men de fleste andre har vel og sine penger plasserte på et eller annet vis; i hus, hytte, bil, båt,
Fordi pengene hans ikke er forankret inne på en eller annen bankkonto men som verdier i Aker etc.
Da får de selge noen aksjer da. Om jeg får problemer med å betale mine utgifter&forpliktelser, må jeg gjøre lignende; forsøke å selge mine verdier.
Selger de seg ned i eierandel så forflyttes med det igjen norske selskaper til utenlandske eiere, dette betyr på sikt også gjerne at arbeidsplasser forflyttes, slik som de 15000 i Norge.

Så kan du spørre deg selv, om enhver person alla Røkke skal fortsette å selge seg ned i Norge for å betale formueskatt, hvor mange arbeidsplasser her i landet tror du vi sitter igjen med til slutt?

Er det verdt det for skarve 9,7 milliarder i formueskatt?

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: fre jan 20, 2023 12:34 am
peraleks skrev: tor jan 19, 2023 9:48 pm
pfrog567 skrev: tor jan 19, 2023 9:22 pm

Jeg skjønner ikke helt disse norske milliardærene som flytter til Sveits eller annet land. For det må de da gjerne gjøre. Men likevel står de fram i media og sutrer over norske forhold. Hvorfor gjør de det?
Har de liksom tenkt å flytte hjem til gamle Norge når de står med en fot i grava eller? Trodde de hadde brent alle broer..
De slutter da ikke være forankret i Norge selv om de flytter til Sveits.
Mange av dem har familie, venner og annet i Norge, i tillegg er det jo en interesse her av at Norge skal gå rundt på best mulig måte.

Så kan man spørre seg selv om det eventuelt gjøres ved å sørge for at Røkke igjen, med formuen sittende i hans selskaper, må ta ut enorme utbytter for å betale formueskatt eller begynne å selge selskapet bit for bit med de konsekvensene dette eventuelt medfører for de nesten 15 000 ansatte i Norge igjen.
Tja, jeg er ikke så flink til å skjønne meg på alt dette her jeg. Men jeg har en mistanke om at disse rike arbeidsgiverne ikke har så mye omtanke for arbeidsstokken sin.
Uten arbeidsstokken skal det bli vanskelig for diverse eiere rundt om å muliggjøre deres inntekter igjen, jeg syns man skal heve seg litt over det å anta at rike arbeidsgivere syns lite om sin egen arbeidsstokk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»