Blends eller single origin? Hva sier smaken?

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Blends eller single origin? Hva sier smaken?

Legg inn av rosmebraad »

Tråd nr. 100 må vel få dreie seg om smaken.

Vi kjenner til whiskyhistorien og 'blended scotch'.
(Før var vel irsk whiskey større.)

(Sigarettypen) Prince of blends.

Friels frokoskaffe er en blend/mix?

SÅ har man f. eks Oslo kaffebarer. De har singøe origin kaffer, hvis smak variere fra opphav og årets vær m.m.

Tom. Mills har sesongens skrei-variant på kaviar.

At vin har uhyrlig mange typer skal jeg ikke legge meg opp i.

Hva sier folket? Foretrekker man sesong/år/typevariasjoner? Eller er det å foretrekke miks-produkter som er svært svært like være det seg årstid eller år: Da Friele frokostkaffe. Eller Tine melk: Husk melkeglassets innhold kommer gjerne fra (svært) mange dyr og gårder.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Helt klart begge deler !

Kaffe, jada, jeg bruker den faste, men setter også pris på å teste ulike artige varianter innimellom. Her skilles det litt mellom hverdag og fest. Det er artig å prøve noe nytt.

Det samme gjelder egentlig det meste - bortsett, stort sett, fra whisky - der jeg ikke drikker blends, med mindre jeg er på ferie og ligger i et badekar på hotellrommet. Da drikker jeg J&B. Faktisk.

Ellers er jo det også for blends en del endringer underveis, men som regel gjøres dette umerkelig, fordi det skjer over så lang tid.

Melk- hadde en kollega, med hang til å skryte av økologiske produkter, påstå at Røros melk var så mye bedre enn Tine sin. Testet dette - og hadde gjerne sett at det var sant. Men det var det (selvsagt) ikke....

... litt digresjon: Jeg elsker blindtester - da kan man møte sine egne fordommer. Og få sannheten fram.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: fre jan 13, 2023 11:07 pm Helt klart begge deler !

Kaffe, jada, jeg bruker den faste, men setter også pris på å teste ulike artige varianter innimellom. Her skilles det litt mellom hverdag og fest. Det er artig å prøve noe nytt.

Det samme gjelder egentlig det meste - bortsett, stort sett, fra whisky - der jeg ikke drikker blends, med mindre jeg er på ferie og ligger i et badekar på hotellrommet. Da drikker jeg J&B. Faktisk.

Ellers er jo det også for blends en del endringer underveis, men som regel gjøres dette umerkelig, fordi det skjer over så lang tid.

Melk- hadde en kollega, med hang til å skryte av økologiske produkter, påstå at Røros melk var så mye bedre enn Tine sin. Testet dette - og hadde gjerne sett at det var sant. Men det var det (selvsagt) ikke....

... litt digresjon: Jeg elsker blindtester - da kan man møte sine egne fordommer. Og få sannheten fram.

Det er vel 'nedover kompatibelt' eller hva skal man si:
Samme kaffeleverandør kan jo både selge til 'spesialkaffebrennerier' og til de store butikkmerkene.
Økologisk melk blir gjerne også blandet i 'vanlig'.
Jeg vil påstå at der er forskjell på gårder. Og at man dessverre ikke kan velge så mye da det er 'alle for én'.
Så langt sagt er gjerne Røros på coop rimelig bra melk blant de man kan velge. (Skulle gjerne hatt melk fra kyr som kun har spist greess på fjellbeite, single origin.)

Litt på siden så så jeg deler av serien 'Rotten' på Netflix. Omhandler deler av ulike matbransjer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»