Maks 40 plastposer

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Maks 40 plastposer

Legg inn av newsflash »

EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Nå er jeg uenig i forslaget til EU her, og mener heller at man burde slå hardere ned på forsøplere med bøter, og heller gå den veien med strengere bøter for forsøpling.

Derimot er det også et problem i Norge også, selvsagt ikke på nivå med f.eks andre land, men det er nok av steder både på Sør,Øst og Vestlandet hvor jeg har funnet masse plastposer som ikke hører hjemme i naturen i alle fall.

https://vartoslo.no/alnaelva-alnaelvas- ... ang/258093

Også bekreftet i Oslo når de har ryddet opp der også i Alnaelva, og dette ender også etterhvert opp som mikroplast i sjøen fra elvene våre.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfun ... ra-du-ogsa

Dykkere bekrefter også dette at plast i havet er et problem i Norge, ja noe kommer fra andre land, men en del kommer også fra Norge, og den første saken viser jo nettopp at det faktisk er et problem også i Norge, så du er heldig dersom du bor et sted hvor plastposer ikke forsøpler, selv om jeg tviler på det.

Greit nok å være uenig i EU sitt forslag, jeg mener også at det er feil virkemiddel her, her burde bøter og kraftigere lut rundt dette til først, og enda mer fokus på gjennbruk, som ja nordmenn selvsagt er forholdsvis flinke til, men å benkete at det er et problem i Norge er å stikke hodet i sanden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ingen problem å investere i noen handlenett, da. Eller som jeg ha med en ryggsekk til butikken.
Mange sier at de må ha handleposer for å bruke i dunken på kjøkkenet, men det stemmer ikke.
Her i huset sparer vi masse på å kjøpe noe som er billigere :
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... 1041084625

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Har aldri kastet en plastpose i flere tiår fordi tankegangen jeg og min familie har om slike ting, er å være praktisk, og plastposer oppbevares i hjemmet for massevis av bruk, blant annet for flaskesamling til panting, søppelsanking og annet. Det er sjeldent å se plastposer ute i naturen der jeg bor. I Norge er gjenbruk av meget praktiske gjenstander vanlig, og når plastposer ødelegges, kastes de bare i søppelen istedenfor ute i naturen.

Har dessuten latt merke til at det ofte er ressurssvake og "utenforstående" som sto bak forsøpling med plastposer istedenfor vanlig folk, som fylliker, rusmisbrukere, hjemløse etc. Det var mest sett forsøpling etter festivaler og annet når folk flest bli uforsiktig og tankeløst - en vanlig plastposebruker er en som "eie" plastposen man ta med hjem, og dermed behandle den som sin eiendel med større aktsomhet. Man burde dermed være vaktsomt mot plastbruk der disse forbrukes på stedet uten å bli en persons eiendel. Da er forsøplingspotensialitet meget stor.

Forbruksvarer av plast er det som burde vies mest oppmerksomhet, og plastposen er i en gråsone mellom ren forbruk og oppbevaring. Problemet med plastposen er at den er nesten gratis i masseproduksjon, og dermed kunne alternativer være mange ganger mer kostbart, et handlenett av bomull koste hele 7,000 ganger mer i sammenligning - ! - Slitestyrke er ikke et krav for plastposer, men det er mange handelsteder som har "egne" plastposer som er veldig dårlig at de kunne sprekke eller bli ubrukelig, dagligvarebutikker og kjedebutikker er ikke blant disse. Da burde man ha standarder for fremtidige plastposer og poser av ikke-plast materiell.

Det er forresten ikke mulig å fjerne plastemballasje for matfrakt av hygieniske og praktiske årsaker, blant annet for kjøtt- og melkevarer.

Igjen; forbruksvarer laget av plast ment for engangsbruk må reduseres snarest mulig.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

"Det kan også være verdt å ta med seg at en dansk undersøkelse fant at du må bruke et bomullsnett 7100 ganger (20 000 ganger om den er økologisk) før det er et bedre alternativ til vanlige plastposer." https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dropp-det/78259539

Dersom man handler 3 ganger i uken, må man altså bruke et sånn nett i 45 år før det lønner seg miljømessig. Bør være av god kvalitet!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er typisk signalsak som ikke har noe for seg.

Hva er målet? Å redde jorden fra klimaendringer.

Hva er tiltaket? Folk må bruke 1/3 av plastposene de bruker i dag.

Det blir som at jeg bestemmer meg for å delta i VM i bodybuilding og treningen min består i å tenke på at jeg kanskje burde tatt noen løft med en Q-tips.

Skal man redde kloden er det mange grep som monner. Men det lykkes man ikke med på grunn av at i de fleste land i verden, spesielt de som vil rammes hardest av klimaendringene ikke har en forståelse av å trekke i samme retning. Der har det i større grad vært survival of the fittest og de vil ikke finne på å gjøre ting som er økonomisk hemmende.

Hovedutfordringen for kloden er en eksplosiv økning i klodens befolkning kombinert med at andelen fattige går ned.

Vi i vesten bruker mer ressurser per hode og vi får kjeft for det fra klimaforkjemperne. Men de forstår ikke at med lavere levestandard kommer befolkningsøkning som følge av det. Så jeg våger påstanden at vi har en like klimavennlig livsstil i Norge som f.eks. Bangladesh.Vi holder befolkningen lav og som «kompensasjon» har vi det mange vil kalle overflod.

Problemet er at folk sjelden greier å se mekanismene bak hvorfor ting er som de er. Og eventuelle endringer i vår levestandard, slik de Gunnhild Stordalen forfekter vil ha en sommerfugleffekt som gjør at det som
Ser enkelt ut i virkeligheten er svært komplekst.

Alle innbyggere i industriland bør forbruke mindre er mantraet. Men har man forsket på ringvirkningene? Man ser bare på den positive effekten dette vil gi klimaet, men man tar ikke hensyn til at endringene også vil føre til negative effekter for klimaet.

Jeg har konkludert med at det at de som styrer driter i de store elefantene i rommet og heller velger å plage folk med tull som dette med plastposerasjonering betyr at klimasaken er tapt.

Politikerne kan jo selvsagt si at «Vi har gjort mange tiltak for klimaet vi. Begrensninger på handleposer og flyseteavgift for eksempel».
Men det er bare sminke på et svært råtnende lik.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: søn jan 15, 2023 10:34 am
Nå er jeg uenig i forslaget til EU her, og mener heller at man burde slå hardere ned på forsøplere med bøter, og heller gå den veien med strengere bøter for forsøpling.

Derimot er det også et problem i Norge også, selvsagt ikke på nivå med f.eks andre land, men det er nok av steder både på Sør,Øst og Vestlandet hvor jeg har funnet masse plastposer som ikke hører hjemme i naturen i alle fall.

https://vartoslo.no/alnaelva-alnaelvas- ... ang/258093

Også bekreftet i Oslo når de har ryddet opp der også i Alnaelva, og dette ender også etterhvert opp som mikroplast i sjøen fra elvene våre.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfun ... ra-du-ogsa

Dykkere bekrefter også dette at plast i havet er et problem i Norge, ja noe kommer fra andre land, men en del kommer også fra Norge, og den første saken viser jo nettopp at det faktisk er et problem også i Norge, så du er heldig dersom du bor et sted hvor plastposer ikke forsøpler, selv om jeg tviler på det.

Greit nok å være uenig i EU sitt forslag, jeg mener også at det er feil virkemiddel her, her burde bøter og kraftigere lut rundt dette til først, og enda mer fokus på gjennbruk, som ja nordmenn selvsagt er forholdsvis flinke til, men å benkete at det er et problem i Norge er å stikke hodet i sanden.
I Norge gjenbrukes plastposer i stor grad, og det er faktisk minst like miljøvennlig som alternativene.

I de landene der forsøppling av plastposer faktisk er å anse som et miljøproblem, så skjønner jeg tankegangen med å forsøke å ta tak i dette. Men det er ikke tilfellet her til lands, og da blir det bare for dumt å tvinge dette igjennom som et symboltiltak.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Viss ein meinar plast ikkje er eit problem så vil eg anbefale å melde seg på strandrydding.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MRSA skrev: søn jan 15, 2023 10:17 pm Viss ein meinar plast ikkje er eit problem så vil eg anbefale å melde seg på strandrydding.
Plast eller plastposer?

Faktum er at de aller fleste plastposer (i Norge) brukes på nytt som avfallsposer.

Så er det annerledes andre steder, der plastposer uten tvil er et forurensningsproblem.

Poenget er at skal en innføre effektive tiltak, og ikke kun symbolpolitikk, så må en ha tiltak som adresserer et reelt problem. Dette er ikke et problem her til lands.

Og hvordan har en tenkt å sørge for at dette direktivet etterleves? Skal en overvåke hva hver enkelt kjøper på butikken?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Et godt tiltak for å få ned platbruken, dette gjennomføres som en del av EU's plastdirektiv som inneholder en rekke andre tiltak for å få ned plastbruken innen industrien og næringslivet ellers. Nordmenn bruker mange plastposer hvert år som gir mye forsøpling og unødige utslipp, man kan få tak i avfallsposer på rull med mindre plast man kan bruke til søppel og handlenett for å handle. For nasjonalistene er alt fra EU ille uansett.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 12:34 pm Dette er typisk signalsak som ikke har noe for seg.

Hva er målet? Å redde jorden fra klimaendringer.

Hva er tiltaket? Folk må bruke 1/3 av plastposene de bruker i dag.
Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am
PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 12:34 pm Dette er typisk signalsak som ikke har noe for seg.

Hva er målet? Å redde jorden fra klimaendringer.

Hva er tiltaket? Folk må bruke 1/3 av plastposene de bruker i dag.
Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jan 15, 2023 10:40 pm
MRSA skrev: søn jan 15, 2023 10:17 pm Viss ein meinar plast ikkje er eit problem så vil eg anbefale å melde seg på strandrydding.
Plast eller plastposer?

Faktum er at de aller fleste plastposer (i Norge) brukes på nytt som avfallsposer.

Så er det annerledes andre steder, der plastposer uten tvil er et forurensningsproblem.

Poenget er at skal en innføre effektive tiltak, og ikke kun symbolpolitikk, så må en ha tiltak som adresserer et reelt problem. Dette er ikke et problem her til lands.

Og hvordan har en tenkt å sørge for at dette direktivet etterleves? Skal en overvåke hva hver enkelt kjøper på butikken?
Det er riktig at plastposer fra butikken brukes som avfallsposer.
Folk er rare. Det er de dyreste avfallsposene som er mulig å finne.
Kan det være så vanskelig å kjøpe en rull med slike avfallsposer, a? Ti kroner for 25 poser.
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... 1041084625
Her :
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-ok ... nn-du-tror

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Er det meninga at dette skal registreres og kontrolleres på en eller annen måte? Eller er det bare en målsetning?

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: man jan 16, 2023 9:42 am
newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Er det meninga at dette skal registreres og kontrolleres på en eller annen måte? Eller er det bare en målsetning?
Jeg ser for meg at posene bare vil koste mer og mer i butikkene inntil målet er nådd.
Handelsnæringen har jo allerede tatt på seg oppgaven, ved å øke prisen for å få forbruket ned.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am
PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 12:34 pm Dette er typisk signalsak som ikke har noe for seg.

Hva er målet? Å redde jorden fra klimaendringer.

Hva er tiltaket? Folk må bruke 1/3 av plastposene de bruker i dag.
Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Nå gjelder direktivet for hele EU og EØS-området, ikke bare Norge. For en blokk med 500 millioner mennesker vil selv små reduksjoner i plastforbruket ha en positiv gevinst for klima og miljøet. Plastdirektivet gjelder også emballasje og annen plastbruk innen handel og industri.

fargerik

Legg inn av fargerik »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Nå gjelder direktivet for hele EU og EØS-området, ikke bare Norge. For en blokk med 500 millioner mennesker vil selv små reduksjoner i plastforbruket ha en positiv gevinst for klima og miljøet. Plastdirektivet gjelder også emballasje og annen plastbruk innen handel og industri.
Det kommer sikkert mer.
Forrige gang det var ramaskrik var vel så vidt jeg husker den gangen engangsgafler av plast på gatekjøkken og plastsugerør skulle bort.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Nå gjelder direktivet for hele EU og EØS-området, ikke bare Norge. For en blokk med 500 millioner mennesker vil selv små reduksjoner i plastforbruket ha en positiv gevinst for klima og miljøet. Plastdirektivet gjelder også emballasje og annen plastbruk innen handel og industri.
Men, men....

Det en enkelt person kan spare miljøet for er jo nesten ingenting. Så da er det ikke vits at noen personer gjør noe...

[/sarkasme]

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 9:37 am
newsflash skrev: søn jan 15, 2023 10:40 pm
MRSA skrev: søn jan 15, 2023 10:17 pm Viss ein meinar plast ikkje er eit problem så vil eg anbefale å melde seg på strandrydding.
Plast eller plastposer?

Faktum er at de aller fleste plastposer (i Norge) brukes på nytt som avfallsposer.

Så er det annerledes andre steder, der plastposer uten tvil er et forurensningsproblem.

Poenget er at skal en innføre effektive tiltak, og ikke kun symbolpolitikk, så må en ha tiltak som adresserer et reelt problem. Dette er ikke et problem her til lands.

Og hvordan har en tenkt å sørge for at dette direktivet etterleves? Skal en overvåke hva hver enkelt kjøper på butikken?
Det er riktig at plastposer fra butikken brukes som avfallsposer.
Folk er rare. Det er de dyreste avfallsposene som er mulig å finne.
Kan det være så vanskelig å kjøpe en rull med slike avfallsposer, a? Ti kroner for 25 poser.
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... 1041084625
Her :
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-ok ... nn-du-tror
Skulle til å si det samme selv.

Jeg kan ikke fatte eller begripe at folk betaler 3 kroner for en avfallspose i butikken når man kan kjøpe FP avfallsposer til 10 kr igjen, noe som gir en pris på 0,40 øre per avfallspose. Vil tro matvarebransjen syns dette er tålelig kjipt for poser er det temmelig grei avanse på.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 9:46 am Jeg ser for meg at posene bare vil koste mer og mer i butikkene inntil målet er nådd.
Handelsnæringen har jo allerede tatt på seg oppgaven, ved å øke prisen for å få forbruket ned.
Da får man ta posene som er ment for frukt og grønt, disse er litt mindre men gratis

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rainmaker skrev: man jan 16, 2023 10:08 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 9:56 am
PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am

Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Nå gjelder direktivet for hele EU og EØS-området, ikke bare Norge. For en blokk med 500 millioner mennesker vil selv små reduksjoner i plastforbruket ha en positiv gevinst for klima og miljøet. Plastdirektivet gjelder også emballasje og annen plastbruk innen handel og industri.
Men, men....

Det en enkelt person kan spare miljøet for er jo nesten ingenting. Så da er det ikke vits at noen personer gjør noe...

[/sarkasme]
Det er ikke det dette handler om. Jeg sier ikke at det ikke har en effekt, det jeg sier er at den er så vanvittig mikroskopisk i det store bildet at det er en signalsak som ikke vil bidra til å redde kloden.

Slik er det med de fleste tiltak som legger restriksjoner på private.

La oss si man driver en bedrift som sliter økonomisk. Det er røde tall i regnskapet og prognosene tilsier at det ikke er bedring i sikte, heller motsatt. Skal man da slutte å kjøpe inn teposer til de 2 stykkene på kontoret som ikke drikker kaffe? Eller skal man ta tak i det som virkelig er årsaken til at det går til helvete?

Jeg har vært med på en del strandrydding, og jaggu har jeg plukket mye plast. Enormt mye plast. Men det er ikke mange plastikknett fra Rema å snakke om. Det er tau, flasker og mye hvit plast som virker å komme fra langt større greier enn plastikknett.

Og så har dette tiltaket enda en bakside. Den typiske baksiden der man ikke tenker igjennom tiltakets erstatning. Og i dette tilfellet er det bomullsposer som skal brukes mange ganger og som skal erstatte plastposene. Ser man på klimaavtrykket er det noen som sier de må bruke posene 7000 ganger (20000 om de er økologiske) for at de skal bli bedre for klimaet enn de vanlige plastposene. Jeg er av natur skeptisk til slik tallfesting, men jeg tror uansett at folk ikke kommer til å bruke de stoffposene så mange ganger at dette vil komme ut i pluss. OG i tillegg må man kjøpe plastposer man har til avfallet hjemme. Så man går altså fra vondt til verre.


Du kan være så sarkastisk som du bare vil for meg, men i min verden er det bedre å velge tiltak som faktisk har en sjanse til å påvirke positivt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:43 am Et godt tiltak for å få ned platbruken, dette gjennomføres som en del av EU's plastdirektiv som inneholder en rekke andre tiltak for å få ned plastbruken innen industrien og næringslivet ellers. Nordmenn bruker mange plastposer hvert år som gir mye forsøpling og unødige utslipp, man kan få tak i avfallsposer på rull med mindre plast man kan bruke til søppel og handlenett for å handle. For nasjonalistene er alt fra EU ille uansett.
Det er et godt tiltak der forsøpling fra plastposer er et problem. Det er det ikke her til lands.

Da fremstår det bare dumt.

Også miljømessig.

trønderen

Legg inn av trønderen »

PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am
PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 12:34 pm Dette er typisk signalsak som ikke har noe for seg.

Hva er målet? Å redde jorden fra klimaendringer.

Hva er tiltaket? Folk må bruke 1/3 av plastposene de bruker i dag.
Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Du snakker om klimaet, men dette har vel like mye/mer med klassisk miljøvern å gjøre. Det er alt for mye plast i naturen som igjen kommer inn i næringskjeden. Ikke dermed sagt at jeg mener at dette er en god løsning for Norge. Men plast i naturen er et problem, også her til lands.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det er nok mye vi har gjort og fortsatt gjør i dag som vil gi oss en vemmelig følelse i fremtiden. Et godt eksempel er røykeloven som det var enorm motstand mot, både i folket og næringer, men også fra sterke økonomiske krefter.

Å få ned forbruk, bruke mindre plast og forurense mindre vil nok bli mye mer aktuelt i fremtiden. Det sagt så føler jeg dette er veldig symbolpolitikk, plastposene utgjør ikke et stort miljøproblem sammenlignet med mye annet.
Sist redigert av Queenie den man jan 16, 2023 11:10 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

trønderen skrev: man jan 16, 2023 11:03 am
PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 8:56 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:45 am Målet er å få ned plastbruken, som gjennomføres sammen med tiltak innenfor andre sektorer for å redusere plastbruken som fører til forsøpling og utslipp. Innenfor en blokk med over 500 millioner mennesker som EU og EØS-området består av vil selv små kutt gi store ringvirkninger for klima og miljøet.
Det vil selvsagt ikke gi store ringvirkninger for klimaet.

Hadde man fjernet Norge fullstendig fra kartet med sin oljeproduksjon og industri og skipsfart og fly og biler og folk ville man forsinket global oppvarming med ca 15 minutter over en 25 års periode. Dette kom fra en dansk klimaforsker som besøkte Skavlan i sin tid. Og effekten av disse plastposene blir selvsagt latterlig mye mindre.

Hva med alternativene? Folk må ha noe å bære matvarer i. Har ikke de flergangsbrukposene et klimaavtrykk?

Det er lett å påstå at ting har store ringvirkninger for klimaet, men du skal slite med å dokumentere påstanden.
Du snakker om klimaet, men dette har vel like mye/mer med klassisk miljøvern å gjøre. Det er alt for mye plast i naturen som igjen kommer inn i næringskjeden. Ikke dermed sagt at jeg mener at dette er en god løsning for Norge. Men plast i naturen er et problem, også her til lands.
Jeg responderte på at det ble skrevet både klima og miljøvern.

For miljøvernaspektet kan jeg i større grad forstå, men ikke her i landet. Her er vi flinke til å utnytte den ressursen en slik pose er.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

newsflash skrev: man jan 16, 2023 10:53 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:43 am Et godt tiltak for å få ned platbruken, dette gjennomføres som en del av EU's plastdirektiv som inneholder en rekke andre tiltak for å få ned plastbruken innen industrien og næringslivet ellers. Nordmenn bruker mange plastposer hvert år som gir mye forsøpling og unødige utslipp, man kan få tak i avfallsposer på rull med mindre plast man kan bruke til søppel og handlenett for å handle. For nasjonalistene er alt fra EU ille uansett.
Det er et godt tiltak der forsøpling fra plastposer er et problem. Det er det ikke her til lands.

Da fremstår det bare dumt.

Også miljømessig.
Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 11:17 am
newsflash skrev: man jan 16, 2023 10:53 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:43 am Et godt tiltak for å få ned platbruken, dette gjennomføres som en del av EU's plastdirektiv som inneholder en rekke andre tiltak for å få ned plastbruken innen industrien og næringslivet ellers. Nordmenn bruker mange plastposer hvert år som gir mye forsøpling og unødige utslipp, man kan få tak i avfallsposer på rull med mindre plast man kan bruke til søppel og handlenett for å handle. For nasjonalistene er alt fra EU ille uansett.
Det er et godt tiltak der forsøpling fra plastposer er et problem. Det er det ikke her til lands.

Da fremstår det bare dumt.

Også miljømessig.
Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.
Men er plastposene en stor del av det norske plastsøppelet? Sånn annet enn at det benyttes til å putte søppel oppi og leveres i søppeldunken?

At det kommer en og annen plastpose på avveie tviler jeg ikke på, men det er marginalt. Det som ligger av plastforurensing er stort sett flasker, kanner og tauverk.Jeg har som sagt plukka mye for idrettslaget.

Tvungen panteordning på flasker i EU hadde vært et langt mer effektivt grep om det er miljøvern man tenker på.
Per nå er det bare Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Litauen og Nederland i EU som har et pantesystem slik vi kjenner det i Norge.

Forøvrig bra du tok bort klima, da er vi med en gang litt mer enige.
Sist redigert av PapaSmurf den man jan 16, 2023 11:24 am, redigert 2 ganger totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 11:17 am Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.
Det er kun EU-direktiver som er EØS-relevante som er bindende for Norge gjennom EØS-avtalen. For at det skal være EØS-relevant må det angå de fire friheter; fri flyt av mennesker, varer, kapital og tjenester. Jeg kan ikke se hvordan dette angår de fire friheter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: man jan 16, 2023 11:21 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 11:17 am
newsflash skrev: man jan 16, 2023 10:53 am

Det er et godt tiltak der forsøpling fra plastposer er et problem. Det er det ikke her til lands.

Da fremstår det bare dumt.

Også miljømessig.
Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.
Men er plastposene en stor del av det norske plastsøppelet? Sånn annet enn at det benyttes til å putte søppel oppi og leveres i søppeldunken?

At det kommer en og annen plastpose på avveie tviler jeg ikke på, men det er marginalt. Det som ligger av plastforurensing er stort sett flasker, kanner og tauverk.Jeg har som sagt plukka mye for idrettslaget.

Tvungen panteordning på flasker i EU hadde vært et langt mer effektivt grep om det er miljøvern man tenker på.
Per nå er det bare Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Litauen og Nederland i EU som har et pantesystem slik vi kjenner det i Norge.

Forøvrig bra du tok bort klima, da er vi med en gang litt mer enige.
Siden det er billigere å produsere nye poser enn å resirkulere dem, blir mesteparten av posene brent.
Brenning av plast produserer CO2.
norge eksporterer faktisk mye engangsplast som går til å brennes i kraftverk. Mest til Tyskland.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Texas_John skrev: man jan 16, 2023 11:23 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 11:17 am Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.
Det er kun EU-direktiver som er EØS-relevante som er bindende for Norge gjennom EØS-avtalen. For at det skal være EØS-relevant må det angå de fire friheter; fri flyt av mennesker, varer, kapital og tjenester. Jeg kan ikke se hvordan dette angår de fire friheter.
Klima og miljøstandarder kommer også under EØS-avtalen: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2339794/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»