Maks 40 plastposer

Svar
SirJames

Re: Maks 40 plastposer

Legg inn av SirJames »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 3:38 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Flygende teppe. Du finner dem gratis på nett.
Flott, håper de kan fly under radaren.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:26 pm

Hehe, jeg ser frem til at Staten sender oss et klippekort på 40 poser som må fornyes hvert år. Og ikke minst ser jeg frem til alle arbeidsplassene som blir skapt av dette byråkratiet som skal håndheve og passe på at folk ikke bruker 41 poser..
Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Det finnes handlenett av tekstil eller papir. Plastposer blir ikke forbudt, men vil nok bli vesentlig mye dyrere for å få folk til å velge mer miljøvennlige alternativer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:26 pm

Hehe, jeg ser frem til at Staten sender oss et klippekort på 40 poser som må fornyes hvert år. Og ikke minst ser jeg frem til alle arbeidsplassene som blir skapt av dette byråkratiet som skal håndheve og passe på at folk ikke bruker 41 poser..
Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
I fremtiden vil nok folk dra til sentre og butikker hvor man får lov til å ta med vogn helt inn til bilen og lasse av der, da er poser overflødige.

Jeg tror vi vil få se en massiv butikkdød etterhvert, forsåvidt har det allerede begynt.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Neptun skrev: man jan 16, 2023 3:36 pm
newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Enda godt vi ikke er medlem i diktatoriske EU.
EU er demokratisk, og dette direktivet ble vedtatt av de folkevalgte i EU-parlamentet, om du ikke visste det. Og Norge som EØS-land er forpliktet å innføre det.

peraleks

Legg inn av peraleks »

SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:26 pm

Hehe, jeg ser frem til at Staten sender oss et klippekort på 40 poser som må fornyes hvert år. Og ikke minst ser jeg frem til alle arbeidsplassene som blir skapt av dette byråkratiet som skal håndheve og passe på at folk ikke bruker 41 poser..
Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Altså handlenett?

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: man jan 16, 2023 3:43 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Altså handlenett?
Det finnes noe som heter trillebag. Fordelen er at man kan handle mye, og trille det hjem uten å bære.
Fåes fra under 500 kroner og oppover.
Jeg har en midt-på-treet-trillebag som jeg har brukt i ti- femten år.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Justice 97 skrev: man jan 16, 2023 3:44 pm Heh. De kunne ikke tenkt seg å gjort noe med all plasten som flyter rundt etter traktor-eggene til bøndene heller? Ta en tur rundt en gård, se på når de pakker disse ballene, plasten flyr rundt når den rives av. Og om vinteren åpner de disse ballene, og lar plasten ligge utenfor fjøset til våren, mens vinden river og sliter i den, og plastbitene flyr rundt i naturen, havner i grusen når brøytebilen kjører forbi og drar det med seg. Det flyter av plast rundt mange av gårdene i området her. DER er det er langt større problem!
Nå er bønder nesten en utdøende rase, så nei...

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 3:45 pm
peraleks skrev: man jan 16, 2023 3:43 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm

Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Altså handlenett?
Det finnes noe som heter trillebag. Fordelen er at man kan handle mye, og trille det hjem uten å bære.
Fåes fra under 500 kroner og oppover.
Jeg har en midt-på-treet-trillebag som jeg har brukt i ti- femten år.
Ellers takk, dame Edna.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: man jan 16, 2023 3:46 pm
fargerik skrev: man jan 16, 2023 3:45 pm
peraleks skrev: man jan 16, 2023 3:43 pm

Altså handlenett?
Det finnes noe som heter trillebag. Fordelen er at man kan handle mye, og trille det hjem uten å bære.
Fåes fra under 500 kroner og oppover.
Jeg har en midt-på-treet-trillebag som jeg har brukt i ti- femten år.
Ellers takk, dame Edna.
Jeg forventet en slik teit reaksjon.
Gratulerer, forfengelige berte.
Gutta med hår på, vettu. Gutta med hår på brøstet bruker pose.
Å bære plastose signaliserer mandighet. sukk.
Jeg kan med letthet trille hjem en kasse øl i trillebagen, mens de mandige viser styrke ved å bære i pose.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 12:35 pm
Texas_John skrev: man jan 16, 2023 11:23 am
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 11:17 am Nordmenn bruker langt flere plastposer enn snittet i europa, og plastsøppel er et problem her også. Direktivet gjelder hele EU/EØS, så da må Norge også gjøre vår del for miljøet.
Det er kun EU-direktiver som er EØS-relevante som er bindende for Norge gjennom EØS-avtalen. For at det skal være EØS-relevant må det angå de fire friheter; fri flyt av mennesker, varer, kapital og tjenester. Jeg kan ikke se hvordan dette angår de fire friheter.
Klima og miljøstandarder kommer også under EØS-avtalen: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2339794/
Mye av idiotien som kommer fra EU har ingenting med frihandel å gjøre, heller ikke dette, selv om noen av den mest EU-kåte og antidemokratiske later som det har det.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:42 pm
Neptun skrev: man jan 16, 2023 3:36 pm
newsflash skrev: søn jan 15, 2023 8:52 am EU er igjen igang med å tre sine "one size fits all" løsninger ned over Norge.

I Brüssel har en nemlig funnet ut at hver innbygger maksimalt skal kunne bruke 40 plastposer pr år.

"Forslaget er utformet som en forordning og er et sterkere pålegg enn et direktiv. Det betyr at Norge ikke har muligheter til å gjøre lokale tilpasninger. Forordningen innebære at man i Norge må sørge for at plastposebruken ikke overstiger 40 poser per person i gjennomsnitt."

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-me ... -95-849668

Det at plastposer i Norge i stor grad gjenbrukes og at forsøppling fra plastposer ikke er et problem i Norge er irrelevant...
Enda godt vi ikke er medlem i diktatoriske EU.
EØS-land er forpliktet
Takk jeg vet det.
EU-kartet er svært likt nazi-kartet fra 1944. Ett rike, ett folk - selv vi som ikke er medlem der engang. Slik det var i 1944.
Tyskland vant til slutt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: man jan 16, 2023 4:18 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 12:35 pm
Texas_John skrev: man jan 16, 2023 11:23 am
Det er kun EU-direktiver som er EØS-relevante som er bindende for Norge gjennom EØS-avtalen. For at det skal være EØS-relevant må det angå de fire friheter; fri flyt av mennesker, varer, kapital og tjenester. Jeg kan ikke se hvordan dette angår de fire friheter.
Klima og miljøstandarder kommer også under EØS-avtalen: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2339794/
Mye av idiotien som kommer fra EU har ingenting med frihandel å gjøre, heller ikke dette, selv om noen av den mest EU-kåte og antidemokratiske later som det har det.
Det er mye bedre i USA, kanskje?
USA bruker mest engangsplast i verden, og er dårligst i verden på gjenvinning.
Hurra, Texas!!

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Texas_John skrev: man jan 16, 2023 4:18 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 12:35 pm
Texas_John skrev: man jan 16, 2023 11:23 am
Det er kun EU-direktiver som er EØS-relevante som er bindende for Norge gjennom EØS-avtalen. For at det skal være EØS-relevant må det angå de fire friheter; fri flyt av mennesker, varer, kapital og tjenester. Jeg kan ikke se hvordan dette angår de fire friheter.
Klima og miljøstandarder kommer også under EØS-avtalen: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2339794/
Mye av idiotien som kommer fra EU har ingenting med frihandel å gjøre, heller ikke dette, selv om noen av den mest EU-kåte og antidemokratiske later som det har det.
Det har med like konkurransevilkår å gjøre, som er et krav for deltakelse i det indre markedet som sikrer oss tollfrihet for industrivarer og tjenester vi eksporterer til europa.

EU er demokratiske, og det er de folkevalgte i EU-parlamentet som har vedtatt dette direktivet.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Neptun skrev: man jan 16, 2023 4:22 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:42 pm
Neptun skrev: man jan 16, 2023 3:36 pm

Enda godt vi ikke er medlem i diktatoriske EU.
EØS-land er forpliktet
Takk jeg vet det.
EU-kartet er svært likt nazi-kartet fra 1944. Ett rike, ett folk - selv vi som ikke er medlem der engang. Slik det var i 1944.
Tyskland vant til slutt.
Idiotisk å sammenligne nazi-Tyskland som var et diktator som arbeidet for herredømme over verden med EU som er en demokratisk union bestående av medlemsland som velger å samarbeide og handle. Det sier jo sitt om nivået på nasjonalistene og evnen til å debattere saklig :lol:

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:43 am Ingen problem å investere i noen handlenett, da. Eller som jeg ha med en ryggsekk til butikken.
Mange sier at de må ha handleposer for å bruke i dunken på kjøkkenet, men det stemmer ikke.
Her i huset sparer vi masse på å kjøpe noe som er billigere :
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... 1041084625
Aldri skjønt hvordan folk kan bruke disse. De ryker jo notorisk!

fargerik

Legg inn av fargerik »

VivaLV skrev: man jan 16, 2023 4:35 pm
fargerik skrev: søn jan 15, 2023 10:43 am Ingen problem å investere i noen handlenett, da. Eller som jeg ha med en ryggsekk til butikken.
Mange sier at de må ha handleposer for å bruke i dunken på kjøkkenet, men det stemmer ikke.
Her i huset sparer vi masse på å kjøpe noe som er billigere :
https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/ ... 1041084625
Aldri skjønt hvordan folk kan bruke disse. De ryker jo notorisk!
Dersom du ødelegger posene, må det ha noe med deg å gjøre. Mine billige poser ryker ikke.
Kanskje det har noe med intelligens å gjøre?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 2:55 pm Det er ikke et bra argument. Vi bruker mer plastposer enn andre, og bør redusere forbruket. Om de brukes flere ganger er irrelevant, så lenge vi bruker flere poser enn andre.
Hadde gjenbruket ført til at vi brukte færre plastoser enn andre, hadde det vært et argument.
Men vi bruker altså mest, selv om et vikarierende argument er at de gjenbrukes.
Plastposer er faktisk mer miljøvennlig en alternativene:



https://www.faktisk.no/artikler/zp7kz/p ... plastposer

Så har mann dette med forsøplingsproblem, som absolutt kan være et problem dersom plastposene havner i naturen. Slik er det i svært liten grad i Norge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 4:32 pm Det har med like konkurransevilkår å gjøre, som er et krav for deltakelse i det indre markedet som sikrer oss tollfrihet for industrivarer og tjenester vi eksporterer til europa.

EU er demokratiske, og det er de folkevalgte i EU-parlamentet som har vedtatt dette direktivet.
Kan du utdype hvordan bruken, evt ikke bruken av plastposer, er konkurransevridende?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jan 16, 2023 5:03 pm
fargerik skrev: man jan 16, 2023 2:55 pm Det er ikke et bra argument. Vi bruker mer plastposer enn andre, og bør redusere forbruket. Om de brukes flere ganger er irrelevant, så lenge vi bruker flere poser enn andre.
Hadde gjenbruket ført til at vi brukte færre plastoser enn andre, hadde det vært et argument.
Men vi bruker altså mest, selv om et vikarierende argument er at de gjenbrukes.
Plastposer er faktisk mer miljøvennlig en alternativene:



https://www.faktisk.no/artikler/zp7kz/p ... plastposer

Så har mann dette med forsøplingsproblem, som absolutt kan være et problem dersom plastposene havner i naturen. Slik er det i svært liten grad i Norge.
Artikkelen din er fra 2018. Fem år. Altså svært gammelt nytt.
Jeg husker godt debatten, og er enig i at problematikken "Papir er berde enn plast" konkluderte med at papirposer ikke er en pøkk bedre.
Heldigvis for meg.....jeg personlig bruker ikke papirposer heller.
Har jo både ryggsekk og trillebag, pluss at det er to romslige tasker på sykkelen.
Men....hva vil du med dette? Papirposer er dårligere for miljøet enn plast....derfor må vi ikke slutte å bruke plastposer?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 5:11 pm Artikkelen din er fra 2018. Fem år. Altså svært gammelt nytt.
Jeg husker godt debatten, og er enig i at problematikken "Papir er berde enn plast" konkluderte med at papirposer ikke er en pøkk bedre.
Heldigvis for meg.....jeg personlig bruker ikke papirposer heller.
Har jo både ryggsekk og trillebag, pluss at det er to romslige tasker på sykkelen.
Men....hva vil du med dette? Papirposer er dårligere for miljøet enn plast....derfor må vi ikke slutte å bruke plastposer?
Dersom du tok deg bryet med å faktisk lese artikkelen, så ville du skjønt poenget. Og kanskje lært noe nytt?

Faktum er altså plastposen ikke er mer skadelig for miljøet enn alternativene. Tvert i mot. Se tabellen jeg limte inn.

Det er altså absurd å argumentere for et forbud mot plastposer som et miljøtiltak.

At plastposer kan utgjøre et forsøplingsproblem er en annen sak, men det er altså ikke et problem her til lands. Da plastposer gjenbrukes i stor grad.

"I en pressemelding fra 2015 holder Miljødirektoratet fast på at plastposer utgjør et lite forsøplingsproblem i Norge, selv om de utgjør et forsøplingsproblem i noen andre deler av Europa.

I meldingen vises det til at 82 prosent av posene blir brukt til å kaste avfall, mens 15 prosent gjenvinnes til nye plastprodukter og tre prosent blir kastet som del av restavfallet. I et brev til Klima- og miljødepartementet skriver Miljødirektoratet blant annet følgende:

Vi utredet reguleringer av plastbæreposer i 2008. Da konkluderte vi med at vi ikke så tungtveiende miljøgrunner til å regulere forbruket av plastbæreposer. Vi har ingen data som tilsier at denne konklusjonen ikke står seg i dag også."


https://www.faktisk.no/artikler/zp7kz/p ... plastposer

SirJames

Legg inn av SirJames »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:41 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Det finnes handlenett av tekstil eller papir. Plastposer blir ikke forbudt, men vil nok bli vesentlig mye dyrere for å få folk til å velge mer miljøvennlige alternativer.
Som tabellen til Newsflash viser, så har papirposer større miljøavtrykk enn plastposer.

Og innlegget til samme bruker kl 17.16 viser at dette er et ikke-eksisterende problem her til lands.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jan 16, 2023 5:16 pm
fargerik skrev: man jan 16, 2023 5:11 pm Artikkelen din er fra 2018. Fem år. Altså svært gammelt nytt.
Jeg husker godt debatten, og er enig i at problematikken "Papir er berde enn plast" konkluderte med at papirposer ikke er en pøkk bedre.
Heldigvis for meg.....jeg personlig bruker ikke papirposer heller.
Har jo både ryggsekk og trillebag, pluss at det er to romslige tasker på sykkelen.
Men....hva vil du med dette? Papirposer er dårligere for miljøet enn plast....derfor må vi ikke slutte å bruke plastposer?
Dersom du tok deg bryet med å faktisk lese artikkelen, så ville du skjønt poenget. Og kanskje lært noe nytt?

Faktum er altså plastposen ikke er mer skadelig for miljøet enn alternativene. Tvert i mot. Se tabellen jeg limte inn.

Det er altså absurd å argumentere for et forbud mot plastposer som et miljøtiltak.

At plastposer kan utgjøre et forsøplingsproblem er en annen sak, men det er altså ikke et problem her til lands. Da plastposer gjenbrukes i stor grad.

"I en pressemelding fra 2015 holder Miljødirektoratet fast på at plastposer utgjør et lite forsøplingsproblem i Norge, selv om de utgjør et forsøplingsproblem i noen andre deler av Europa.

I meldingen vises det til at 82 prosent av posene blir brukt til å kaste avfall, mens 15 prosent gjenvinnes til nye plastprodukter og tre prosent blir kastet som del av restavfallet. I et brev til Klima- og miljødepartementet skriver Miljødirektoratet blant annet følgende:

Vi utredet reguleringer av plastbæreposer i 2008. Da konkluderte vi med at vi ikke så tungtveiende miljøgrunner til å regulere forbruket av plastbæreposer. Vi har ingen data som tilsier at denne konklusjonen ikke står seg i dag også."


https://www.faktisk.no/artikler/zp7kz/p ... plastposer
Jeg har lest artikkelen. Den handler om papirposer vs. plastposer.
Dette er en gammel debatt.
Moralen er : Ikke bruk papirposer. Bruk ryggsekk, trillebag eller et godt handlenett. Kjøp egnede avfallsposer til søppeldunken, og betal 0,40 krone pr. stk. Bare å bruke slike i stedet for bæreposer fra butikken kan redusere plastposebruken enormt. Tviler på at forbruket av handleposer vil reduseres med 85% slik du siterer, men dette var jo en konklusjon fra 2008, da. Ikke direkte dagsferske greier.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

SirJames skrev: man jan 16, 2023 6:07 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:41 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm

Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Det finnes handlenett av tekstil eller papir. Plastposer blir ikke forbudt, men vil nok bli vesentlig mye dyrere for å få folk til å velge mer miljøvennlige alternativer.
Som tabellen til Newsflash viser, så har papirposer større miljøavtrykk enn plastposer.

Og innlegget til samme bruker kl 17.16 viser at dette er et ikke-eksisterende problem her til lands.
Handlenett er likevel bedre for miljøet enn plastposer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 6:17 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 6:07 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:41 pm Det finnes handlenett av tekstil eller papir. Plastposer blir ikke forbudt, men vil nok bli vesentlig mye dyrere for å få folk til å velge mer miljøvennlige alternativer.
Som tabellen til Newsflash viser, så har papirposer større miljøavtrykk enn plastposer.

Og innlegget til samme bruker kl 17.16 viser at dette er et ikke-eksisterende problem her til lands.
Handlenett er likevel bedre for miljøet enn plastposer.
En god ryggsekk varer i minst et par tiår.
Problemet er at noen jåleberter syns det er flaut å bruke ryggsekk, mens det er mandig å bære på plastposer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:41 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 3:35 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 3:32 pm Det blir ingen kvote for hver person, dette regnes ut i hvert land som et snitt per person. Plastforsøpling og plastbruk er et miljø og klimaproblem og derfor inkluderer man plastposer i plastdirektivet sammen med andre tiltak for å redusere plastbruken.
Hva skal folk tilbys som alternativer når de skal bære hjem varene fra butikken?
Det finnes handlenett av tekstil eller papir. Plastposer blir ikke forbudt, men vil nok bli vesentlig mye dyrere for å få folk til å velge mer miljøvennlige alternativer.
Da kommer det snart plastposesmuglere. Selv kjøper jeg max 20 poser i året, tar som regel det jeg handler under armen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 6:13 pm Jeg har lest artikkelen. Den handler om papirposer vs. plastposer.
Dette er en gammel debatt.
Moralen er : Ikke bruk papirposer. Bruk ryggsekk, trillebag eller et godt handlenett. Kjøp egnede avfallsposer til søppeldunken, og betal 0,40 krone pr. stk. Bare å bruke slike i stedet for bæreposer fra butikken kan redusere plastposebruken enormt. Tviler på at forbruket av handleposer vil reduseres med 85% slik du siterer, men dette var jo en konklusjon fra 2008, da. Ikke direkte dagsferske greier.
Nei, den omtaler alle typer poser og handlenett.

"Det finnes også en rapport publisert i februar 2018, laget av Danmarks Tekniske Universitet (DTU), på oppdrag for den danske Miljøstyrelsen, som tar for seg samme tematikk.

Forskerne bak rapporten har foretatt en livsløpsanalyse av ulike typer bæreposer som brukes til å frakte dagligvarer. I rapporten har forskerne sett nærmere på flere forskjellige typer plastposer, papirposer og handlenett av ulike tekstiler og komposittmaterialer.

Konklusjonen i den danske rapporten er at vanlige plastposer er det beste alternativet. Uavhengig av hvilken bærepose man velger, anbefales det å bruke posen så mange ganger som mulig før den kastes.

En viktig grunn til at plastposene kommer best ut, er at produksjonen belaster miljøet i liten grad sammenlignet med alternativene. Særlig gjenbruksposer av bomull har en stor miljøbelastning i forbindelse med produksjonen, fordi bomullsproduksjonen krever store arealer og bruker mange miljøressurser. Blant gjenbruksposene er det poser av polyester som kommer best ut.

Posene er blitt vurdert ut fra en lang rekke indikatorer, inkludert klimaeffekt, påvirkning på ozonlaget, kreftfremkallende stoffer, forsuring av jordsmonn, forringelse av havvann og ferskvann, ressursforbruk og vannforbruk."


Jeg skjønner jo at dette bryter med den oppfatningen du hadde fra før, men forsøk å ta til deg ny info nå da.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 6:17 pm Handlenett er likevel bedre for miljøet enn plastposer.
Nei.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

newsflash skrev: man jan 16, 2023 6:23 pm
fargerik skrev: man jan 16, 2023 6:13 pm Jeg har lest artikkelen. Den handler om papirposer vs. plastposer.
Dette er en gammel debatt.
Moralen er : Ikke bruk papirposer. Bruk ryggsekk, trillebag eller et godt handlenett. Kjøp egnede avfallsposer til søppeldunken, og betal 0,40 krone pr. stk. Bare å bruke slike i stedet for bæreposer fra butikken kan redusere plastposebruken enormt. Tviler på at forbruket av handleposer vil reduseres med 85% slik du siterer, men dette var jo en konklusjon fra 2008, da. Ikke direkte dagsferske greier.
Jeg skjønner jo at dette bryter med den oppfatningen du hadde fra før, men forsøk å ta til deg ny info nå da.
Du kan ikke lære en gammel hund nye triks.

SirJames

Legg inn av SirJames »

fargerik skrev: man jan 16, 2023 6:20 pm
GP950mAh skrev: man jan 16, 2023 6:17 pm
SirJames skrev: man jan 16, 2023 6:07 pm

Som tabellen til Newsflash viser, så har papirposer større miljøavtrykk enn plastposer.

Og innlegget til samme bruker kl 17.16 viser at dette er et ikke-eksisterende problem her til lands.
Handlenett er likevel bedre for miljøet enn plastposer.
En god ryggsekk varer i minst et par tiår.
Problemet er at noen jåleberter syns det er flaut å bruke ryggsekk, mens det er mandig å bære på plastposer.
Dette er en stråmann som bare eksisterer i ditt hode, uansett hvor mange ganger du gjentar det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jan 16, 2023 6:23 pm
fargerik skrev: man jan 16, 2023 6:13 pm Jeg har lest artikkelen. Den handler om papirposer vs. plastposer.
Dette er en gammel debatt.
Moralen er : Ikke bruk papirposer. Bruk ryggsekk, trillebag eller et godt handlenett. Kjøp egnede avfallsposer til søppeldunken, og betal 0,40 krone pr. stk. Bare å bruke slike i stedet for bæreposer fra butikken kan redusere plastposebruken enormt. Tviler på at forbruket av handleposer vil reduseres med 85% slik du siterer, men dette var jo en konklusjon fra 2008, da. Ikke direkte dagsferske greier.
Nei, den omtaler alle typer poser og handlenett.

"Det finnes også en rapport publisert i februar 2018, laget av Danmarks Tekniske Universitet (DTU), på oppdrag for den danske Miljøstyrelsen, som tar for seg samme tematikk.

Forskerne bak rapporten har foretatt en livsløpsanalyse av ulike typer bæreposer som brukes til å frakte dagligvarer. I rapporten har forskerne sett nærmere på flere forskjellige typer plastposer, papirposer og handlenett av ulike tekstiler og komposittmaterialer.

Konklusjonen i den danske rapporten er at vanlige plastposer er det beste alternativet. Uavhengig av hvilken bærepose man velger, anbefales det å bruke posen så mange ganger som mulig før den kastes.

En viktig grunn til at plastposene kommer best ut, er at produksjonen belaster miljøet i liten grad sammenlignet med alternativene. Særlig gjenbruksposer av bomull har en stor miljøbelastning i forbindelse med produksjonen, fordi bomullsproduksjonen krever store arealer og bruker mange miljøressurser. Blant gjenbruksposene er det poser av polyester som kommer best ut.

Posene er blitt vurdert ut fra en lang rekke indikatorer, inkludert klimaeffekt, påvirkning på ozonlaget, kreftfremkallende stoffer, forsuring av jordsmonn, forringelse av havvann og ferskvann, ressursforbruk og vannforbruk."


Jeg skjønner jo at dette bryter med den oppfatningen du hadde fra før, men forsøk å ta til deg ny info nå da.
Som sagt er dette en foreldet debatt. Null ny info.
Ryggsekk eller trillebag er best, slår alle andre alternativer.
Kona har noen handlenett som hun har brukt i årevis. Tror faktisk de er laget av lin og jute, som du vet er naturlige stoffer ikke laget av olje. Bedre enn å fylle huset med handleposer.
Intet av det du skriver endrer noe. Din agenda er å prøve å bevise at plastposer er best. Det er feil.
Det er også handlenett av hamp å få, de er slitesterke, miljøvennlige og koster lite i forhold til hvor slitesterke de er.
Sist redigert av fargerik den man jan 16, 2023 6:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»