Norsk film

Svar
Hoppidioten

Norsk film

Legg inn av Hoppidioten »

Norsk film er herlig der! 2022 var nok et bra år for norsk film. Hva kan vi forvente i år? Gleder meg blant annet stort til filmen om Munch som kommer nå i januar.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Den gamle Munch filmen er jo strålende, men tar gjerne en ny hvis det er kvalitet på gang.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

John Garfield skrev: søn jan 15, 2023 12:33 pm Den gamle Munch filmen er jo strålende, men tar gjerne en ny hvis det er kvalitet på gang.
Filmskaper Henrik M. Dahlsbakken har de siste årene markert seg som en av Norges mest produktive og eklektiske filmskapere. Han har siden 2015 skrevet og regissert flere spillefilmer, blant annet kinosuksessen En affære (2018) og komedien Gledelig Jul i 2020. Flere av Dahlsbakkens prosjekter har tidligere blitt kvalifisert og kortlistet til Oscar.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Hoppidioten skrev: søn jan 15, 2023 12:47 pm
John Garfield skrev: søn jan 15, 2023 12:33 pm Den gamle Munch filmen er jo strålende, men tar gjerne en ny hvis det er kvalitet på gang.
Filmskaper Henrik M. Dahlsbakken har de siste årene markert seg som en av Norges mest produktive og eklektiske filmskapere. Han har siden 2015 skrevet og regissert flere spillefilmer, blant annet kinosuksessen En affære (2018) og komedien Gledelig Jul i 2020. Flere av Dahlsbakkens prosjekter har tidligere blitt kvalifisert og kortlistet til Oscar.
Da sank forventningene her i gården..av de 7 langfilmene jeg har sett med han er 2.5/5 den høyeste karakteren jeg har gitt, men den godeste herr Dahlsbakken får overraske meg denne gangen.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Igår så jeg De usynlige (2008). Dette var en meget bra film. Dyster handling med flere lag. Imponerende skuespillerprestasjoner var det også.

7,5/10.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Med alt pratet om plastposer i en annen tråd, så burde jo noen i norsk filmbransje se å få ut fingern, å gjøre ei remake/oppfølger til mesterverket Plastposen (1986), før det er for sent:

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Sett Oslo 31.August 2011. Kul film i Trier stil. Mangler bare å se Reprise nå så har jeg sett alt i Oslo triologien. Denne hadde mye likhetstrekk med Verdens verste menneske, så regner med Reprise også er av samme kaliber.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Den norske kortfilmen Nattrikken er Oscar-nominert i kategorien beste kortfilm.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Etter å ha sett norske Ute av Drift! (1992) i går kveld, forsøkte en å lete litt opp om mulige DVD utgaver (hevdes flere steder at noe slikt har funnet sted) men antar denne ble kun utgitt i et svært begrenset opplag, og tvilsomt noe som vil bli gjenutgitt med det aller første.
Uansett, rota meg inn på ei side/omtale av nevnte film: https://filmfront.no/utgivelse/4267/ute-av-drift
og kunne ikke unngå å legge merke til at det var på høyre side, mange ulike terningkast fra forskjellige aviser/nettsider, og skulle gjerne likt å lest denne type omtaler og kritikk, men ingen var trykkbare.

Spesielt terningkast 1 og totalslakt av norsk film (Ute av Drift! fra Aftenposten) = øyeblikkelig meget interessant (for min egen del).

Kan banne på at det var litt lettere før å lete opp eldre filmomtaler fra ulike hold, og ofte interessant å se både kjente og kjære, men også de mindre beryktede få kjørt seg så hatten passer.
For å forsøke å kutte ned ei unødig lang historie, finnes det ei slik side med denne type lesbare omtaler fra forskjellige hold, og dersom det stemmer, kom gjerne med tips.

VG hadde jo ei slik side på nettutgaven for evigheter siden, men forsvant. Og leit, for ikke bare omtalene fra dere egne filmanmeldere der var av interesse, men også brukeromtaler og flere steder ut, at disse var langt mer givende enn "ekspertenes" lynkvikke skriblerier.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Er jeg den eneste i verden som syns remaken av Norske Byggeklosser er bedre enn den første? Faktisk går jeg så langt at jeg kaller den tidenes morsomste film. Det er ihvertfall den filmen - norsk eller internasjonal - som jeg ler flest ganger av.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 12:53 pm Er jeg den eneste i verden som syns remaken av Norske Byggeklosser er bedre enn den første? Faktisk går jeg så langt at jeg kaller den tidenes morsomste film. Det er ihvertfall den filmen - norsk eller internasjonal - som jeg ler flest ganger av.
Du er den eneste ja.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

John Garfield skrev: søn jan 15, 2023 12:33 pm Den gamle Munch filmen er jo strålende, men tar gjerne en ny hvis det er kvalitet på gang.
Var dårlig med kvalitet syntes jeg.

Munch- 1.5/5
Storm- 3.5/5
Krigsseileren- 3.5/5 (miniserien)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kjærlighetens kjøtere https://www.imdb.com/title/tt0113557/

Eggs https://www.imdb.com/title/tt0112934/

Hodejegerne https://www.imdb.com/title/tt1614989/ og...

...Svidd neger https://www.imdb.com/title/tt0365810/

Dette er 4 filmer som viser at det ikke er noen regler uten unntak. For regelen er at norsk film jevnt over er ræva. Har lenge lovet meg selv at norske filmer og serier er historie for min del, men prøvde meg på Krigsseileren. Det var bortkastet tid.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: lør mai 06, 2023 8:20 am For regelen er at norsk film jevnt over er ræva.
Enig. Alltid lurt på hvorfor Svenskene og danskene får det til så mye bedre. Kanskje det er noe feil med utdanningen i Norge, for alle som lager film etter å gått på skole for film i Norge kommer ut med en pompøs ræva film etterpå.

Dialogene i norsk film er så ræva at det vrenger seg i magen. Unngår å se norsk film. Skjer kun som regel "under tvang" :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: lør mai 06, 2023 8:25 am Kanskje det er noe feil med utdanningen i Norge, for alle som lager film etter å gått på skole for film i Norge kommer ut med en pompøs ræva film etterpå.

Dialogene i norsk film er så ræva at det vrenger seg i magen. Unngår å se norsk film.
Mange norske regissører er jo utdannet andre plasser enn i Norge, så det er jo et lite mysterium. Og dialogen, ja. Ofte plent umulig å forstå hva som blir sagt.

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Kul_Djevel skrev: lør mai 06, 2023 8:25 am
Knaberaps skrev: lør mai 06, 2023 8:20 am For regelen er at norsk film jevnt over er ræva.
Enig. Alltid lurt på hvorfor Svenskene og danskene får det til så mye bedre. Kanskje det er noe feil med utdanningen i Norge, for alle som lager film etter å gått på skole for film i Norge kommer ut med en pompøs ræva film etterpå.

Dialogene i norsk film er så ræva at det vrenger seg i magen. Unngår å se norsk film. Skjer kun som regel "under tvang" :)
Historisk sett har norsk film hatt et problem med at det tok relativt lang tid før vi fikk en kompetent filmskole (Lillehammer på slutten av 90-tallet). Før den tid var vi overlatt til en håndfull flinkiser som av og til gjorde det skarpt, men Norsk Film A/S var tidvis desperate etter å skape en norsk Ingmar Bergman eller noen som kunne konkurrere med resten av Skandinavia. Da ble det masse halvhjertet film med altfor store ambisjoner. Jeg ser litt av det samme i dag når mange filmskapere kaster seg over utenlandske trender og forsøker å kopiere sine internasjonale forbilder framfor å gjøre noe interessant eller kreativt.

Samtidig har Norsk Film ført økonomiske støtteordninger som gav penger til de merkeligste prosjekter. Det manglet sjelden på "auteurer" og andre luringer med sinnsyke ideer som staten av ukjente årsaker gav støtte. Så sent som på 80-tallet hadde vi allerede hatt en rekke Tommy Wiseauer, Neil Breener, og Uwe Boller som gav norsk film et heller lunkent rykte. Man mistenker endog at noen av dem fortsatt jobber i dag.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Det er noe norsk fjernsynsteater preg fortsatt i norske filmer. Syntes de er blitt bedre, men jeg har vel omtrent null forventninger når det kommer til norsk film, vet liksom hva som kommer. Kjekt å bli overrasket innimellom, men det er langt mellom filmene det skjer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I følge Platekompaniet skal utgi en rekke norske klassikere, og man kan stemme på 3 av sine favoritter, eller de man føler er helt i toppsiktet av norsk filmhistorie, og bli med i ei trekning om ei pengepremie.
https://www.platekompaniet.no/pk/konkur ... rske-film/
Høsten 2023 lanserer Platekompaniet en serie norske filmklassikere. Målet med filmserien er å gjøre flest mulig norske filmer tilgjengelige i topp kvalitet på Blu-ray og DVD. Vi trenger nå innsikt i hvilke titler filminteresserte nordmenn er mest opptatt av.

Lurer på om dette er en relansering av tidligere Norske Klassikere, som ble utgitt på DVD i perioden 2004-2010 (mulig et par også senere), men som aldri helt tok av, og gjorde at mange raskt gikk ut av produksjon og ligger nå til svindyre bruktpriser.

Synd jeg ikke fant Plastposen (1986), men ga mine 3 stemmer til Elling (2001), Døden på Oslo S (1990) og Olsenbanden: Operasjon Egon (1969).

Lasse og Geir ville nok fått ei stemme, om en kunne økt med 1 til, da jeg håper at Wam & Vennerøds tidligere uutgitte titler vil endelig komme ut i fysisk format, slik de ble rykta om i 2005-06, men det kom ikke mer enn 4-5 fra det holdet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig man får ei liten smake prøve ved søke opp Norske Filmklassikere hos Platekompen og klikke på nyeste først, da ankommer et lite hav av kommende DVD/Blu-ray titler man aldri har hørt om før, men spent på om det kan være noen godbiter blant alt, som slippes utover høsten.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Frank.N.Steen skrev: man jun 05, 2023 5:36 pm I følge Platekompaniet skal utgi en rekke norske klassikere, og man kan stemme på 3 av sine favoritter, eller de man føler er helt i toppsiktet av norsk filmhistorie, og bli med i ei trekning om ei pengepremie.
https://www.platekompaniet.no/pk/konkur ... rske-film/
Høsten 2023 lanserer Platekompaniet en serie norske filmklassikere. Målet med filmserien er å gjøre flest mulig norske filmer tilgjengelige i topp kvalitet på Blu-ray og DVD. Vi trenger nå innsikt i hvilke titler filminteresserte nordmenn er mest opptatt av.

Lurer på om dette er en relansering av tidligere Norske Klassikere, som ble utgitt på DVD i perioden 2004-2010 (mulig et par også senere), men som aldri helt tok av, og gjorde at mange raskt gikk ut av produksjon og ligger nå til svindyre bruktpriser.

Synd jeg ikke fant Plastposen (1986), men ga mine 3 stemmer til Elling (2001), Døden på Oslo S (1990) og Olsenbanden: Operasjon Egon (1969).

Lasse og Geir ville nok fått ei stemme, om en kunne økt med 1 til, da jeg håper at Wam & Vennerøds tidligere uutgitte titler vil endelig komme ut i fysisk format, slik de ble rykta om i 2005-06, men det kom ikke mer enn 4-5 fra det holdet.
Stemte på Utøya, Orions Belte og Kon-Tiki (nyversjonen). Tre filmer som jeg syntes var gode, var endel filmer der jeg ikke hadde sett da. Men syntes også Frida med hjertet i hånden, Kongen av Bastøy, 90 minutter, Elling, Flåklypa, Håkon Håkonsen, Veiviseren og Orions Belte var gode filmre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Winnowill skrev: man jun 05, 2023 6:50 pm Stemte på Utøya, Orions Belte og Kon-Tiki (nyversjonen). Tre filmer som jeg syntes var gode, var endel filmer der jeg ikke hadde sett da. Men syntes også Frida med hjertet i hånden, Kongen av Bastøy, 90 minutter, Elling, Flåklypa, Håkon Håkonsen, Veiviseren og Orions Belte var gode filmre.
Orions Belte glemte jeg helt, samme med Veiviseren. Men regner med at de dem har til avstemming er film de har på lager, kontra utgåtte titler.

De to nevne har jeg fra tidligere DVD utgaver, men kunne godt tenkt å oppgradert over i Blu-ray, om de skulle komme ut i det formatet.
En jeg virkelig håper får ei nyutgivelse er Ute Av Drift! (1992) med Wesenlund og Nils Vogt, samt den Showbiz filmen med Mathisen og Falsk.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: man jun 05, 2023 5:36 pm I følge Platekompaniet skal utgi en rekke norske klassikere, og man kan stemme på 3 av sine favoritter, eller de man føler er helt i toppsiktet av norsk filmhistorie, og bli med i ei trekning om ei pengepremie.
https://www.platekompaniet.no/pk/konkur ... rske-film/
Høsten 2023 lanserer Platekompaniet en serie norske filmklassikere. Målet med filmserien er å gjøre flest mulig norske filmer tilgjengelige i topp kvalitet på Blu-ray og DVD. Vi trenger nå innsikt i hvilke titler filminteresserte nordmenn er mest opptatt av.

Lurer på om dette er en relansering av tidligere Norske Klassikere, som ble utgitt på DVD i perioden 2004-2010 (mulig et par også senere), men som aldri helt tok av, og gjorde at mange raskt gikk ut av produksjon og ligger nå til svindyre bruktpriser.

Synd jeg ikke fant Plastposen (1986), men ga mine 3 stemmer til Elling (2001), Døden på Oslo S (1990) og Olsenbanden: Operasjon Egon (1969).

Lasse og Geir ville nok fått ei stemme, om en kunne økt med 1 til, da jeg håper at Wam & Vennerøds tidligere uutgitte titler vil endelig komme ut i fysisk format, slik de ble rykta om i 2005-06, men det kom ikke mer enn 4-5 fra det holdet.
Sitter klar til å kjøpe alle gamle klassikere jeg ikke har sett. Ga nå mine stemmer til Bør Børson jr-kjærlighetens kjøtere og Edvard Munch. Glemte flåklypa og skulle gjerne hatt plass til jakten, men men.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir jun 06, 2023 1:26 pm Sitter klar til å kjøpe alle gamle klassikere jeg ikke har sett. Ga nå mine stemmer til Bør Børson jr-kjærlighetens kjøtere og Edvard Munch. Glemte flåklypa og skulle gjerne hatt plass til jakten, men men.
Synes det er rart at det har tatt så vanvittig lang tid, før mange (både kjente og mindre) omsider slippes i Blu-ray format. Men nå er jo DVDen stadig like aktuell virker det som, og håper det blir rom for en del av de som aldri før har vært å få tak i på DVD tidligere.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tir jun 06, 2023 1:29 pm
John Garfield skrev: tir jun 06, 2023 1:26 pm Sitter klar til å kjøpe alle gamle klassikere jeg ikke har sett. Ga nå mine stemmer til Bør Børson jr-kjærlighetens kjøtere og Edvard Munch. Glemte flåklypa og skulle gjerne hatt plass til jakten, men men.
Synes det er rart at det har tatt så vanvittig lang tid, før mange (både kjente og mindre) omsider slippes i Blu-ray format. Men nå er jo DVDen stadig like aktuell virker det som, og håper det blir rom for en del av de som aldri før har vært å få tak i på DVD tidligere.
Jeg satte alle filmene jeg ikke hadde sett på overvåking. Det er større sjanse for at filmene blir utgitt hvis mange viser interesse for de. Dette var da altså hos platekompaniet. Så oppfordringa må bli at hvis noen har tenkt å kjøpe noen av de gamle klassikerne, så sett de på overvåking.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir jun 06, 2023 1:35 pm Jeg satte alle filmene jeg ikke hadde sett på overvåking. Det er større sjanse for at filmene blir utgitt hvis mange viser interesse for de. Dette var da altså hos platekompaniet. Så oppfordringa må bli at hvis noen har tenkt å kjøpe noen av de gamle klassikerne, så sett de på overvåking.
Godt tips, mulig at jeg har oversett den funksjonen/muligheten. Håper flere følger det rådet, for hadde jo vært moro å se flere ikke fullt så kjente titler kanskje få ei ny sjanse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»