Leder i Wagner-gruppen søker asyl

Svar
B.O.B.

Leder i Wagner-gruppen søker asyl

Legg inn av B.O.B. »

En tidligere leder i den omstridte Wagner-gruppen har flyktet til Norge og søkt asyl. Finnmark politidistrikt meldte fredag at en person hadde blitt pågrepet i Pasvik, mistenkt for å ha tatt seg ulovlig over den norsk-russiske grensen. Politiet oppga hverken statsborgerskap eller andre detaljer.

Den pågrepne mannen er Andrej Medvedev, som tidligere var leder i Wagner-gruppen. Wagner-gruppen har tidligere vist at de dreper eventuelle desertører med slegge. Ifølge nettsiden Gulag.net skal Andrej Medvedev ha henvendt seg til demi desember 2022, og bedt om hjelp for å unngå utenomrettslige represalier.

– Etter det vi fant ut forlot Medvedev kampstillingene til Wagner-gruppen umiddelbart etter at hans fire måneder lange kontrakt, som var signert den 6. juli 2022, var slutt.

Så er han desertør eller ikke? Det spiller nok liten rolle nå for om han sendes tilbake så er nok ikke livet mye verdt. Men her har vi en førsteklasses drittsekk og morder og spørsmålet er; skal vi ta oss av han i fremtiden? Vil vi ha han her i byen, og er han egentlig en desertør eller er han en utsending som skal etablere seg her i Norge. Dette er russisk krigføring, og det å plante en slik kar her i landet kan helt klart være deres agenda.

Hva mener du? Sender vi svinet ut, eller vil vi ha vår egen fiende boende fritt her og forsørge han?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... -til-norge

William_S

Legg inn av William_S »

Er vel opp til UDI som behandler asylsøknaden hans. Hvis mannen er en genuin avhopper og desertør synes jeg han kan få bli. Regner med at dette blir undersøkt grundig.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Desertør eller ikke? Han har latt seg verve i det som er en ulovlig paramilitærgruppe som har drevet ulovlig angrepskrig i et fritt selvstendig land. Selvfølgelig skal han sendes tilbake for å ta sin straff. Men helst utleveres til Ukraina hvis lovverket tillater det.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Generelt er jeg veldig skeptisk til å ta imot drittsekker av dette kaliberet. Det sender helt feil signal å ta imot brutale leiesoldater som er ansvarlige for talløse overgrep mot sivilbefolkningen i Ukraina, bare fordi de er lei av krigen. En ting er fanger som trues til fronten. Dette er noe helt annet.

Russiske dissidenter bør tas imot med åpne armer. Han karen her bør derimot få et kaldt tupp i ræva tilbake over grensa, og få gleden av å kjenne litt på den samme dødsangsten som han har utsatt ukrainere for.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Hold dine venner nære, men dine fiender enda nærmere eller hva det heter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Spennende sak. Håper han får bli og blir løsmunnet, dette har bokpotensiale. Jeg hadde lest den

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Er vel bare å videresende mannen til Haag med en gang.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: søn jan 15, 2023 4:35 pm Er vel opp til UDI som behandler asylsøknaden hans. Hvis mannen er en genuin avhopper og desertør synes jeg han kan få bli. Regner med at dette blir undersøkt grundig.
Hvorfor blir man ikke overrasket

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gorgi skrev: søn jan 15, 2023 4:42 pm Desertør eller ikke? Han har latt seg verve i det som er en ulovlig paramilitærgruppe som har drevet ulovlig angrepskrig i et fritt selvstendig land. Selvfølgelig skal han sendes tilbake for å ta sin straff. Men helst utleveres til Ukraina hvis lovverket tillater det.
Enig. Send han til Kyiv.

Slike svin har ingenting i Norge å gjøre.

Det finnes handlinger som kan forsvares, og handlinger som ikke kan forsvares. Dette er sistnevnte.

Queenie

Legg inn av Queenie »

tartaglia2 skrev: søn jan 15, 2023 5:04 pm Er vel bare å videresende mannen til Haag med en gang.
Du vet alt om vedkommende skjønner jeg?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Queenie skrev: søn jan 15, 2023 6:13 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 15, 2023 5:04 pm Er vel bare å videresende mannen til Haag med en gang.
Du vet alt om vedkommende skjønner jeg?
Det er vel egentlig nok å vite at han vervet seg til Wagner?

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: søn jan 15, 2023 6:09 pm
William_S skrev: søn jan 15, 2023 4:35 pm Er vel opp til UDI som behandler asylsøknaden hans. Hvis mannen er en genuin avhopper og desertør synes jeg han kan få bli. Regner med at dette blir undersøkt grundig.
Hvorfor blir man ikke overrasket
Er det noe jeg skrev her feil? Å søke asyl er faktisk en rettighet man har, er det ikke et grunnlag så blir man utvist.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Plasser han i samme celle som Sadi Bugingo.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: søn jan 15, 2023 6:17 pm
Texas_John skrev: søn jan 15, 2023 6:09 pm
William_S skrev: søn jan 15, 2023 4:35 pm Er vel opp til UDI som behandler asylsøknaden hans. Hvis mannen er en genuin avhopper og desertør synes jeg han kan få bli. Regner med at dette blir undersøkt grundig.
Hvorfor blir man ikke overrasket
Er det noe jeg skrev her feil? Å søke asyl er faktisk en rettighet man har, er det ikke et grunnlag så blir man utvist.
Ja det er dessverre en rettighet folk fra hele verden har, men den har lite å gjøre med det vurderingstemaet du la opp til. Det relevante er hvorvidt man risikerer tortur eller dødsstraff eller lignende. Men det er jo passe komisk at du ønsker å beskytte russiske leiesoldater fra å dø. Han brøt vel med gruppa fordi arbeidsvilkårene til soldatene var for dårlige, ifølge videoen som sirkulerte for en måneds tid siden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Forstår ikke hvorfor han skal i fengsel om han sendes til russland siden han har hatt en kontrakt han har fullført og nå kan gjøre andre ting.

Får de tak i han i Ukraina derimot .........

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Queenie skrev: søn jan 15, 2023 6:13 pm
tartaglia2 skrev: søn jan 15, 2023 5:04 pm Er vel bare å videresende mannen til Haag med en gang.
Du vet alt om vedkommende skjønner jeg?
På ingen måte. Men tenker han uansett bør avhøres av de som etterforsker krigsforbrytelser i Ukraina. Vil tro de sitter i Haag.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Bør sjekke med Ukraina hordan de ser på dette.
De kjører jo kampanjer rettet mot russiske soldater, der de oppfordrer dem
til å desertere, har telefonnr de kan ringe for å avtale overgivelse osv.
En brutal overlevering av desertører til Russland kan vel få en uheldig
virkning på evt lyst til å desertere?

cochise-

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ja, skal han ha asyl så bør han bli stilt for retten for krigsforbrytelsers han begynner sitt nye liv her med 15 års fengsel.

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.O.B. skrev: søn jan 15, 2023 2:51 pm
Vil vi ha han her i byen

Her i byen? Bor herren i Kirkenes? Siden dette er en sak om en som ble plukket opp i Pasvik, mener jeg.

Om han skal få bli i Norge eller ikke er vel umulig å svare på enda. Først må man få klarhet i om han risikerer å miste livet eller ikke hvis han blir sendt tilbake. Hvis svaret her er at han risikerer å bli drept så kan vi vel ikke sende ham tilbake så da må vi se etter andre alternativer.
Hvis han får oppholdstillatelse i Norge så regner jeg dog med at han kommer til å bli etterforsket for mulige krigsforbrytelser, og at han da selvfølgelig også må sone i lang tid hvis det viser seg at han er skyldig i dette.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hele asyl instituttet bør oppheves. Vi kan ikke ta imot alle russiske desertører. Da blir vi vidåpne for infiltrasjon.

Vi kan ta imot flyktninger hvis ønskelig. Men nei til asylsøkere osv.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Han er i Oslo, ble hentet ned med en gang. Men er han på Trandum eller bor han på hemmelig adresse med egne vakter?
Men er fyren en legitim asylsøker eller er han et lite slangehode inn i Norge for å etablere et norsk-russisk nynazistisk pro-Putin miljø?

Jack

Legg inn av Jack »

Hvem vet hvor mange uskyldige mennesker denne mannen har drept, voldtatt og terrorisert?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Mannen er vel en krigsforbryter som kan overleveres til Ukraina for straffeforfølgelse der?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

B.O.B. skrev: søn jan 15, 2023 10:07 pm Han er i Oslo, ble hentet ned med en gang. Men er han på Trandum eller bor han på hemmelig adresse med egne vakter?
Men er fyren en legitim asylsøker eller er han et lite slangehode inn i Norge for å etablere et norsk-russisk nynazistisk pro-Putin miljø?
Han er pågrepet og sitter nok i varetekt i et eller annet fengsel?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Solvgutt1 skrev: søn jan 15, 2023 10:15 pm
B.O.B. skrev: søn jan 15, 2023 10:07 pm Han er i Oslo, ble hentet ned med en gang. Men er han på Trandum eller bor han på hemmelig adresse med egne vakter?
Men er fyren en legitim asylsøker eller er han et lite slangehode inn i Norge for å etablere et norsk-russisk nynazistisk pro-Putin miljø?
Han er pågrepet og sitter nok i varetekt i et eller annet fengsel?
Kan vel ikke settes i vanlig fengsel uten grunn, han har jo bare søkt vanlig asyl.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

B.O.B. skrev: søn jan 15, 2023 10:18 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 15, 2023 10:15 pm
B.O.B. skrev: søn jan 15, 2023 10:07 pm Han er i Oslo, ble hentet ned med en gang. Men er han på Trandum eller bor han på hemmelig adresse med egne vakter?
Men er fyren en legitim asylsøker eller er han et lite slangehode inn i Norge for å etablere et norsk-russisk nynazistisk pro-Putin miljø?
Han er pågrepet og sitter nok i varetekt i et eller annet fengsel?
Kan vel ikke settes i vanlig fengsel uten grunn, han har jo bare søkt vanlig asyl.
Han er pågrepet for å ha tatt seg ulovlig over grensen og har i alle fall sittet fengslet for det. Ser ingenting som tilsier at han ikke fortsatt gjør det.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Solvgutt1 skrev: søn jan 15, 2023 10:15 pm Mannen er vel en krigsforbryter som kan overleveres til Ukraina for straffeforfølgelse der?
Det samme tenkte jeg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koffer skrev: søn jan 15, 2023 10:21 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 15, 2023 10:15 pm Mannen er vel en krigsforbryter som kan overleveres til Ukraina for straffeforfølgelse der?
Det samme tenkte jeg.
Er ikke så sikker. Ukrainerne overleverte russeren og Wagner soldaten som ble henrettet med slegge. Med en slik storfisk som nå søker politisk asyl - en person russerne gjerne vil ha tak i - kan ukrainerne bytte til seg en rekke krigsfanger.

Mannen risikerer dødsstraff om han utleveres. E-tjenesten og PST kan få verdifull informasjon ut av mannen. Det samme kan en domstol i Haag. Om han utleveres bør han sendes til Haag. Blir han her kommer sikkert FSB (tidligere KGB) for å likvidere ham med mengder med radioaktivt avfall eller gift.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jeg tenker det samme. Han sier seg villig til å vitne mot "kokken" og alle som har begått urett i Ukrainia. Spørsmålet er om han skal avgi dette vitnemålet her eller sendes til Haag. Vi kan i hvert fall anta at han ikke sitter ubeskyttet på Trandum for han er nok en het potet for "kokkens" leiemordere, FSB og de andre som måtte nå han først. Nå snakker vi om at Norge har fått seg et lite drama bak i kulissene.

Tipper tidenes dårligste justisminister nå er i villrede, og det blir spennende å se hvem som får låne hennes øre i denne saken.

Milfern

Legg inn av Milfern »

Mannen hevder han løp over isen og hørte hunder og ble skutt etter like før grensen. Akkurat som i en Hollywood-film.

Folk med slike skildringer må man ta med en klype salt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»