Nethanyahus plan: "Demokratisk" diktatur...

Svar
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Re: Nethanyahus plan: "Demokratisk" diktatur...

Legg inn av JauKaninen »

Israel er en anerkjent stat av alle viktige land på kloden, inkludert Norge.

Det har ingenting med sitater fra 1800-tallet (helt uinteressant for meg og ikke noe jeg gidder å sjekke opp om stemmer en gang) å gjøre at de er det, Israel (det eneste demokratiet i midtøsten) ble til etter en avstemning i FN. En helt lovlig og skikkelig gjennomført prosess. Etter staten ble opprettet har de som Ukraina kjempet forsvarskriger for retten til sin eksistens.

Ellers er det en tragedie å se tilstanden på forumet her, der åpenbare kreml-troll helt ukritisk får spre propaganda. Og såkalte palestinavenner er selvsagt helt enig i alt sammen. Forteller nok bare det.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: tor aug 17, 2023 11:59 pm Israel er en anerkjent stat av alle viktige land på kloden, inkludert Norge.

Det har ingenting med sitater fra 1800-tallet (helt uinteressant for meg og ikke noe jeg gidder å sjekke opp om stemmer en gang) å gjøre at de er det, Israel (det eneste demokratiet i midtøsten) ble til etter en avstemning i FN. En helt lovlig og skikkelig gjennomført prosess. Etter staten ble opprettet har de som Ukraina kjempet forsvarskriger for retten til sin eksistens.

Ellers er det en tragedie å se tilstanden på forumet her, der åpenbare kreml-troll helt ukritisk får spre propaganda. Og såkalte palestinavenner er selvsagt helt enig i alt sammen. Forteller nok bare det.
Ingen her betviler apartheiddemokratiets eksistens. Spørsmålet er når planen om okkupasjon, etnisk rensing og apartheid ble klekket ut. Det var i 1897, og koloniherrene ga sin tilslutning i 1917. I 1948 stemte generalforsamlingen i FN for å dele opp Palestina, men det var ikke nok for sionistene. Siden den gang har de stjålet ytterligere palestinsk land.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Omoikane skrev: fre aug 18, 2023 5:45 am Ingen her betviler apartheiddemokratiets eksistens. Spørsmålet er når planen om okkupasjon, etnisk rensing og apartheid ble klekket ut. Det var i 1897, og koloniherrene ga sin tilslutning i 1917. I 1948 stemte generalforsamlingen i FN for å dele opp Palestina, men det var ikke nok for sionistene. Siden den gang har de stjålet ytterligere palestinsk land.
Som du helt korrekt skriver stemte FNs generalforsamling over et forslag om å dele opp Palestina, som du utvilsom også vet, ble dette forslaget aldri behandlet og vedtatt av sikkerhetsrådet og var derfor bare et forslag som ikke var bindende.

At forslaget i de hele tatt ble vedtatt skyldes bare amerikansk press på små land som var helt avhengige av amerikansk økonomisk støtte, land som man kaller bananrepublikker og som Donald Trump kalte shithole countries. Det er påstått at også Frankrike ble utsatt for et slikt press, egentlig hadde Frankrike bestemt seg for å stemme nei, men ombestemte seg etter å ha fått høre at et nei ville bety at de ikke fikk Marshall-hjelp.

Her var det president Truman personlig som overstyrte sin egen administrasjon og satte alle dens råd til side, Trumans regjering så klart galskapen i forsalget, men ble overkjørt.

At sionistene godtok forslaget er bare propaganda, Haganah, Irgun og Lehi var i kamp i de områdene som var tiltenkt en arabiske stat lenge før Israel erklærte sin selvstendighet, fordrivelsen av palestinerne hadde alt begynt.

Hvis sionistene hadde godtatt delingsplanen,ville de straks ha evakuert alle jødiske bosettinger på de arabiske områdene, dersom de mente de var i fare. Sionistene gjorde det stikk motsatte, de forsterket bosettingene militært, et klart bevis på at de ikke et øyeblikk tenkte å rette seg etter FNs delingsforslag.

I Israel selvstendighetserklæring står det ikke ett eneste ord om delingsforslaget og grenser. Hvor Israels grenser skulle gå, sto åpent. Høsten 1948 kom så erklæringen om at alt land som Israel erobret, skulle annekteres og innlemmes i Israel.

Men alt dette vet du nok fra før.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: fre aug 18, 2023 5:45 am
Ingen her betviler apartheiddemokratiets eksistens. Spørsmålet er når planen om okkupasjon, etnisk rensing og apartheid ble klekket ut. Det var i 1897
Og jødene som helhet var akkurat de samme i 1897 som de var etter at de overlevde f.eks konsentrasjonsleirene i Europa og flyktet til midtøsten og bygde sin stat der på 1940-tallet? Denne konspirasjonsteorien om å etnisk rense vekk arabere ble beholdt alle de åra i gruppen som helhet?

Du skal jaggu høre mye. Og her har jeg ikke giddi å sjekke opp det dere sier om 1897 engang, fordi for meg er det fullstendig irrelevant. Konspirasjonsteorier mot jøder som gruppe er helt uinteressant for meg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Hvordan går det forresten med høyesterett på Gaza og på Vestbredden? Hvordan står det til med det?

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: lør aug 19, 2023 9:28 pm
Omoikane skrev: fre aug 18, 2023 5:45 am
Ingen her betviler apartheiddemokratiets eksistens. Spørsmålet er når planen om okkupasjon, etnisk rensing og apartheid ble klekket ut. Det var i 1897
Og jødene som helhet var akkurat de samme i 1897 som de var etter at de overlevde f.eks konsentrasjonsleirene i Europa og flyktet til midtøsten og bygde sin stat der på 1940-tallet? Denne konspirasjonsteorien om å etnisk rense vekk arabere ble beholdt alle de åra i gruppen som helhet?

Du skal jaggu høre mye. Og her har jeg ikke giddi å sjekke opp det dere sier om 1897 engang, fordi for meg er det fullstendig irrelevant. Konspirasjonsteorier mot jøder som gruppe er helt uinteressant for meg.
OK. Du anser at sionisnen og dens historie er irrelevant for Israel.

Jeg mener at det er noe du kommer med fordi du vet innerst inne at sionisnen bygger på rasisme, okkupasjon og krenkelse.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 7:41 am

OK. Du anser at sionisnen og dens historie er irrelevant for Israel.

Jeg mener at det er noe du kommer med fordi du vet innerst inne at sionisnen bygger på rasisme, okkupasjon og krenkelse.
Selvsagt er ikke den reelle historien av interesse. Der i gården er skylappene så tette at virkeligheten er sjanseløs.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 7:41 am
OK. Du anser at sionisnen og dens historie er irrelevant for Israel.

Jeg mener at det er noe du kommer med fordi du vet innerst inne at sionisnen bygger på rasisme, okkupasjon og krenkelse.
For jødehatere og Kreml-talspersoner så har det vel den betydningen. Macron har jo tross alt uttalt "Antisionisme er den nye antisemittismen".

"Sionisme er en kultur-politisk bevegelse som oppsto mot slutten av 1800-tallet som et svar på fortsatt diskriminering av jøder og økende antisemittisme i Europa. Den antijødiske propagandaen var nå ikke lenger begrenset til religiøse fordommer, men dreide seg også om de nye raseteoriene. Bevegelsens mål var å skape et nasjonalt hjem for jøder og bygger på det jødiske folkets ønske og håp om å vende tilbake til sitt gamle hjemland i landet Israel (Eretz Israel). Navnet er avledet av Sion (Zion), en av de jødiske betegnelsene på Tempelhøyden og byen Jerusalem."

Det var rart. Det står ingenting om rasisme, okkupasjon eller krenkelse der. Det står det motsatte.

Uansett hva som er tilfelle så har Israel selvsagt rett til å forsvare seg mot islamister og andre som forsøker å utslette dem. Alle viktige stemmer har bekreftet at de har denne retten, så hva er det dere forsøker å oppnå med "debatten" deres her? Israel har kommet for å bli og løsrevne sitater fra 1800-tallet har begrenset verdi.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: søn aug 20, 2023 12:51 pm
Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 7:41 am
OK. Du anser at sionisnen og dens historie er irrelevant for Israel.

Jeg mener at det er noe du kommer med fordi du vet innerst inne at sionisnen bygger på rasisme, okkupasjon og krenkelse.
For jødehatere og Kreml-talspersoner så har det vel den betydningen. Macron har jo tross alt uttalt "Antisionisme er den nye antisemittismen".

"Sionisme er en kultur-politisk bevegelse som oppsto mot slutten av 1800-tallet som et svar på fortsatt diskriminering av jøder og økende antisemittisme i Europa. Den antijødiske propagandaen var nå ikke lenger begrenset til religiøse fordommer, men dreide seg også om de nye raseteoriene. Bevegelsens mål var å skape et nasjonalt hjem for jøder og bygger på det jødiske folkets ønske og håp om å vende tilbake til sitt gamle hjemland i landet Israel (Eretz Israel). Navnet er avledet av Sion (Zion), en av de jødiske betegnelsene på Tempelhøyden og byen Jerusalem."

Det var rart. Det står ingenting om rasisme, okkupasjon eller krenkelse der. Det står det motsatte.

Uansett hva som er tilfelle så har Israel selvsagt rett til å forsvare seg mot islamister og andre som forsøker å utslette dem. Alle viktige stemmer har bekreftet at de har denne retten, så hva er det dere forsøker å oppnå med "debatten" deres her? Israel har kommet for å bli og løsrevne sitater fra 1800-tallet har begrenset verdi.
Jeg forstå at du er uinteressert i bakgrunnen.

Da kan vi jo bare forhold oss til at Israel er en apartheidstat, noe som er slått fast fast av menneskerettighetsorganisasjoner, bl.a. Human Right Watch, FNs spesialrapport, innenlandske aktører som B'tselem osv.

Vi snakker altså om et system som strengt tatt bare kan sammenlignes med det verste vi har sett i sørstatene, Sør-Afrika eller med jødelovene på 30-tallet i Nazi-Tyskland.

Listen over systematiske overgrep og diskriminering er land, med kollektive gjengjeldelser, krenkelser av rettigheter, tyveri av ressurser, militær undertrykking, settlere som fritt kan utøve vold mot tilfeldige ofre osv.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 2:12 pm
Jeg forstå at du er uinteressert i bakgrunnen.

Da kan vi jo bare forhold oss til at Israel er en apartheidstat, noe som er slått fast fast av menneskerettighetsorganisasjoner, bl.a. Human Right Watch, FNs spesialrapport, innenlandske aktører som B'tselem osv.

Vi snakker altså om et system som strengt tatt bare kan sammenlignes med det verste vi har sett i sørstatene, Sør-Afrika eller med jødelovene på 30-tallet i Nazi-Tyskland.

Listen over systematiske overgrep og diskriminering er land, med kollektive gjengjeldelser, krenkelser av rettigheter, tyveri av ressurser, militær undertrykking, settlere som fritt kan utøve vold mot tilfeldige ofre osv.
Bakgrunnen for at Israel er en stat som alle viktige stater i verden anerkjenner som en selvstendig stat med full rett til å forsvare seg mot arabere og islamistiske terrorgrupper som Hamas? Joda, men det forandrer ingenting. Om noen sa noe på 1800-tallet så forandrer det absolutt ingenting. Israel har akkurat like stor rett til å forsvare seg likevel. At kloden anerkjenner Israels rett til å eksistere betyr at debatten er død og at Israel eksisterer på riktig grunnlag.

Det er masse apartheidlignende forhold, undertrykking og rasisme i midtøsten. Men Israel er ikke hovedforbryteren her. Du bør se til Saudi-Arabia, Iran, Hamas osv osv. Listen er lang over overgripere. Israel er til informasjon stadig det eneste demokratiet i midtøsten.
Sist redigert av JauKaninen den søn aug 20, 2023 6:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: søn aug 20, 2023 6:11 pm
Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 2:12 pm
Jeg forstå at du er uinteressert i bakgrunnen.

Da kan vi jo bare forhold oss til at Israel er en apartheidstat, noe som er slått fast fast av menneskerettighetsorganisasjoner, bl.a. Human Right Watch, FNs spesialrapport, innenlandske aktører som B'tselem osv.

Vi snakker altså om et system som strengt tatt bare kan sammenlignes med det verste vi har sett i sørstatene, Sør-Afrika eller med jødelovene på 30-tallet i Nazi-Tyskland.

Listen over systematiske overgrep og diskriminering er land, med kollektive gjengjeldelser, krenkelser av rettigheter, tyveri av ressurser, militær undertrykking, settlere som fritt kan utøve vold mot tilfeldige ofre osv.
Bakgrunnen for at Israel er en stat som alle viktige stater i verden anerkjenner som en selvstendig stat med full rett til å forsvare seg mot arabere og islamistiske terrorgrupper som Hamas? Joda, men det forandrer ingenting. Om noen sa noe på 1800-tallet så forandrer det absolutt ingenting. Israel har akkurat like stor rett til å forsvare seg likevel. At kloden anerkjenner Israels rett til å eksistere betyr at debatten er død og at Israel eksisterer på riktig grunnlag.
Du støtter apartheid med din taushet.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 6:13 pm
Du støtter apartheid med din taushet.
Det gjør jeg ikke. Du derimot støtter Russland sin folkerettsstridige angrepskrig i Ukraina som har tatt livet av mange hundre tusen. Du er et troll fra fabrikken ved St.Petersburg.

Mer overraskende er det at du har full støtte fra palestinavennene fra vgd.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: søn aug 20, 2023 6:15 pm
Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 6:13 pm
Du støtter apartheid med din taushet.
Det gjør jeg ikke. Du derimot støtter Russland sin folkerettsstridige angrepskrig i Ukraina som har tatt livet av mange hundre tusen. Du er et troll fra fabrikken ved St.Petersburg.

Mer overraskende er det at du har full støtte fra palestinavennene fra vgd.
Ren avsporing og løgn. For å unngå å ta avstand fra apartheidstaten.

Ukraina er påfallende likt Palestina, hvor den fremste forskjellen at vestens opptreden. Uten vesten hadde Ukraina blitt er nytt Israel.

I Ukraina står vesten på offerets side, i Palestina står vesten på overgriperens side med støtte til apartheidstaten.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: søn aug 20, 2023 6:15 pm
Omoikane skrev: søn aug 20, 2023 6:13 pm
Du støtter apartheid med din taushet.
Det gjør jeg ikke. Du derimot støtter Russland sin folkerettsstridige angrepskrig i Ukraina som har tatt livet av mange hundre tusen. Du er et troll fra fabrikken ved St.Petersburg.

Mer overraskende er det at du har full støtte fra palestinavennene fra vgd.
Tommel!

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Finland skal kutte ut bistand til alle som støtter Putin. Altså vil palestinerne ikke lenger motta bistand.

Her mener jeg Norge må inn og gjøre det samme! Alle som har valgt parti med Putin bør få svi for dette valget.

(MOD: kutt ut å slett!!! At palestinerne mister deler av sin terrorfinansiering er selvsagt relevant for MØ-debatt!)

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: ons aug 23, 2023 7:31 pm Finland skal kutte ut bistand til alle som støtter Putin. Altså vil palestinerne ikke lenger motta bistand.

Her mener jeg Norge må inn og gjøre det samme! Alle som har valgt parti med Putin bør få svi for dette valget.

(MOD: kutt ut å slett!!! At palestinerne mister deler av sin terrorfinansiering er selvsagt relevant for MØ-debatt!)
Ren ønsketenkning fra din side.

Realiteten er at man skal utrede hvilke land man skal kutte ut bistand til.
https://bnn-news.com/finland-plans-to-cut-development-aid-to-countries-that-support-russia-248618

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: lør aug 26, 2023 7:49 am
Ren ønsketenkning fra din side.

Realiteten er at man skal utrede hvilke land man skal kutte ut bistand til.
https://bnn-news.com/finland-plans-to-cut-development-aid-to-countries-that-support-russia-248618
Fra din link:
"“FROM NOW ON, FINLAND WILL FOCUS MAINLY ON COOPERATION WITH COUNTRIES THAT DO NOT SUPPORT RUSSIA’S WAR IN UKRAINE.”"

Altså, kan man ikke lenger støtte observatørstaten Palestina med midler, siden Palestina (Både Hamas og Abbas) har valgt side med Putin. Det står jo klart og tydelig. Det som diskuteres i din link er Kina, som offentlig er "nøytrale" til krigen og etterhvert har begynt å stemme mot Kreml i FN f.eks. Det er dette som er tvilstilfelle, selv om det har kommet frem at Kina handler med Russland og har hjulpet dem å omgå sanksjoner. Det er også en del å tape på å kutte bånd med Kina, å kutte bånd med palestinske terrorgrupper og diktatorer har de ingenting å tape på. Kina liker heller ikke tapere, og Russland taper jo i Ukraina. Dette er en stor smell også for Kina's imperialistiske tanker og planer om å invadere Taiwan legges nok fort på is nå.

Også fra din link:
"Tavio emphasized that development cooperation will persist, prioritizing women and girls, self-determination, reproductive health, education, and climate action."

Og som vi vet så nekter Abbas å kutte ned på pengebruk til terrorlønn. Pga dette har bistanden allerede vært dalende i mange år nå og jeg regner med at man kan ikke lenger stå for eventuell bistand til terrormyndigheter som også støtter Russland.

Bistand til den islamistiske terrorgruppen Hamas var vel allerede fraværende fra vestlige land fra før av.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: lør aug 26, 2023 9:41 am
Omoikane skrev: lør aug 26, 2023 7:49 am
Ren ønsketenkning fra din side.

Realiteten er at man skal utrede hvilke land man skal kutte ut bistand til.
https://bnn-news.com/finland-plans-to-cut-development-aid-to-countries-that-support-russia-248618
Fra din link:
"“FROM NOW ON, FINLAND WILL FOCUS MAINLY ON COOPERATION WITH COUNTRIES THAT DO NOT SUPPORT RUSSIA’S WAR IN UKRAINE.”"

Altså, kan man ikke lenger støtte observatørstaten Palestina med midler, siden Palestina (Både Hamas og Abbas) har valgt side med Putin. Det står jo klart og tydelig. Det som diskuteres i din link er Kina, som offentlig er "nøytrale" til krigen og etterhvert har begynt å stemme mot Kreml i FN f.eks. Det er dette som er tvilstilfelle, selv om det har kommet frem at Kina handler med Russland og har hjulpet dem å omgå sanksjoner. Det er også en del å tape på å kutte bånd med Kina, å kutte bånd med palestinske terrorgrupper og diktatorer har de ingenting å tape på. Kina liker heller ikke tapere, og Russland taper jo i Ukraina. Dette er en stor smell også for Kina's imperialistiske tanker og planer om å invadere Taiwan legges nok fort på is nå.

Også fra din link:
"Tavio emphasized that development cooperation will persist, prioritizing women and girls, self-determination, reproductive health, education, and climate action."

Og som vi vet så nekter Abbas å kutte ned på pengebruk til terrorlønn. Pga dette har bistanden allerede vært dalende i mange år nå og jeg regner med at man kan ikke lenger stå for eventuell bistand til terrormyndigheter som også støtter Russland.

Bistand til den islamistiske terrorgruppen Hamas var vel allerede fraværende fra vestlige land fra før av.
Jeg antar at du forstår forskjell på ubestemt og bestemt form.
Ellers er så vidt meg bekjent Palestina ikke anerkjent som et land av Finland og har heller ikke stemmerett i FN. Men dette spiller ingen rolle, fordi feilen din er at du forskutterer noe og fremlegger det som et faktum.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: lør aug 26, 2023 10:05 am
Jeg antar at du forstår forskjell på ubestemt og bestemt form.
Ellers er så vidt meg bekjent Palestina ikke anerkjent som et land av Finland og har heller ikke stemmerett i FN. Men dette spiller ingen rolle, fordi feilen din er at du forskutterer noe og fremlegger det som et faktum.
Det bør ikke være relevant, man gir bistand eller ikke basert på prinsipper. Prinsippet her er altså å kutte støtte til de som støtter Putin. Og skal man følge disse prinsippene så kan man ikke gi eventuell støtte (hvis de i det hele tatt gir noe) til palestinske terrorgrupper eller diktatorer.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: lør aug 26, 2023 10:08 am
Omoikane skrev: lør aug 26, 2023 10:05 am
Jeg antar at du forstår forskjell på ubestemt og bestemt form.
Ellers er så vidt meg bekjent Palestina ikke anerkjent som et land av Finland og har heller ikke stemmerett i FN. Men dette spiller ingen rolle, fordi feilen din er at du forskutterer noe og fremlegger det som et faktum.
Det bør ikke være relevant, man gir bistand eller ikke basert på prinsipper. Prinsippet her er altså å kutte støtte til de som støtter Putin. Og skal man følge disse prinsippene så kan man ikke gi eventuell støtte (hvis de i det hele tatt gir noe) til palestinske terrorgrupper eller diktatorer.
Nå må du forholde deg til erklæringen fra Finland, og ikke synsing og ønsker....

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: lør aug 26, 2023 10:08 am
Omoikane skrev: lør aug 26, 2023 10:05 am
Jeg antar at du forstår forskjell på ubestemt og bestemt form.
Ellers er så vidt meg bekjent Palestina ikke anerkjent som et land av Finland og har heller ikke stemmerett i FN. Men dette spiller ingen rolle, fordi feilen din er at du forskutterer noe og fremlegger det som et faktum.
Det bør ikke være relevant, man gir bistand eller ikke basert på prinsipper. Prinsippet her er altså å kutte støtte til de som støtter Putin. Og skal man følge disse prinsippene så kan man ikke gi eventuell støtte (hvis de i det hele tatt gir noe) til palestinske terrorgrupper eller diktatorer.
Finlands meget fornuftige tiltak falt visst ikke i god jord blant "Putins venner" ;)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

MacanT skrev: lør aug 26, 2023 4:56 pm
Finlands meget fornuftige tiltak falt visst ikke i god jord blant "Putins venner" ;)
Nei, noen mente jo til og med at vesten burde bevæpne Israels fiender siden vi bevæpner Ukraina. Men det går heller i motsatt retning, man defunder de som har tatt standpunkt med Putin og bistanden har lenge vært på nedadgående kurve da folket i en rekke land krever at skattepengene ikke skal finansiere terror eller terrorlønn.

Så det har du helt rett i, dette faller ikke i god job der i gården :-)

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: søn aug 27, 2023 1:11 am
MacanT skrev: lør aug 26, 2023 4:56 pm
Finlands meget fornuftige tiltak falt visst ikke i god jord blant "Putins venner" ;)
Nei, noen mente jo til og med at vesten burde bevæpne Israels fiender siden vi bevæpner Ukraina. Men det går heller i motsatt retning, man defunder de som har tatt standpunkt med Putin og bistanden har lenge vært på nedadgående kurve da folket i en rekke land krever at skattepengene ikke skal finansiere terror eller terrorlønn.

Så det har du helt rett i, dette faller ikke i god job der i gården :-)
Bekjempelse av apartheid og etnisk rensing med derav følgende folkemord er tydeligvis terror i Israel, men frigjøringskamp i Ukraina.

Nei, det faller ikke i god jord at folk støtter apartheid-demokratiet og samtydig hyler ut om en annen invasjon.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Dessverre for sionist-klakørene - Finland har langsiktige planer for sin støtte til Palestina.

https://um.fi/development-cooperation-palestinian-territory

(Jeg har dessverre ikke funnet ut hvordan man lager linker eller setter inn bilder etter stansen.)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: søn aug 27, 2023 6:44 am
Bekjempelse av apartheid og etnisk rensing med derav følgende folkemord er tydeligvis terror i Israel, men frigjøringskamp i Ukraina.

Nei, det faller ikke i god jord at folk støtter apartheid-demokratiet og samtydig hyler ut om en annen invasjon.
Heter du MacanT?

Det var han jeg svarte. At putins talspersoner forsvarer islamsk terror mot jøder og at dere blir tatt varmt imot av de gamle palestinavennene fra vgd har jeg allerede notert meg og videre debatt om dette temaet med dere er for meg uinteressant. Takk

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Keva skrev: søn aug 27, 2023 5:02 pm
https://um.fi/development-cooperation-palestinian-territory
Skal vi se:

"Pengene strømmer ikke lenger inn til de palestinske selvstyremyndighetene (PA). Ifølge The New Arab og data fra det palestinske finansdepartementet, har ikke PA mottatt noen bistand fra arabiske land siden mars. I tillegg har det vært en reduksjon på 50% i utenlandsk bistand, skriver Jerusalem Post.

Totalt har PAs inntekter falt med rundt 70 prosent så langt i år.

Den utenlandske bistanden har falt fra snaut fem milliarder kroner i løpet av de sju første månedene av 2019, til drøyt 2,5 milliarder kroner i samme periode i år. Samtidig har bistanden fra arabiske falt falt med 85 prosent, fra over 2,5 milliarder kroner i 2019 til bare 360 millioner kroner i 2020. "

https://www.jpost.com/arab-israeli-conflict/palestinian-funding-from-arab-countries-dropped-by-85-percent-in-2020-643343?fbclid=IwAR1QP0W1ipSdD2vZdTCvt03iMIqFzm7vWU8V7UMeGG75HkYQQ-SpF840ui8
https://www.dn.se/sverige/bistandet-till-palestina-minskar-kraftigt/

Dette var i 2020, etter dette har det vært flere kutt. Sverige hadde et stort kutt tidligere i år. Alle kutter ser det ut til, bortsett fra Norge. Og hvis Finland skal ha sine ord i behold så vil se ytterligere kutt fra dem også.

Og godt er det, palestinsk terror og terrorlønn skal selvsagt ikke finansieres av vesten. Dette får være opp til Iran og den type regimer. (Selvsagt også regimet til din nye venn her inne, hvis det er penger igjen der)

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: søn aug 27, 2023 10:55 pm

Heter du MacanT?

Det var han jeg svarte.
Da foreslår jeg at du bruker PM neste gang. For dette er et debattforum der alle svarer alle.

Ellers har apartheid-demokratiets sikkerhetsminister Bed Gvis tatt bladet fra munnen: "jødenes rettigheter veier tyngre enn palestinerne" eller noe slikt, sa han. Det ble for mye til og med for USA, som fordømmer i sterke ordelag. Ikke en laverestående funksjonær i UD, nei, selveste utenriksminister Blinken fordømmer.

Men vi vet jo at dette har vært politikken i apartheid-demokratiet i hele dets historie. Men det var greit å få det lagt frem klart som blekk på papir.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Omoikane skrev: man aug 28, 2023 6:41 am
Ellers har apartheid-demokratiets
Du får trøste deg med det du selv skriver i Ukraina-tråden om at hundretusenvis av mennesker har mistet livet: "dødstallene i konflikten er heldigvis svært lave sammenlignet med andre konflikter"

Ellers har jeg 0 interesse av å høre putinistenes propaganda om også denne konflikten (krigen, ikke konflikten, i Ukraina får holde).

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Zelensky: Ukraina må lære å leve med konflikt, «slik som Israel»
Ukrainas president Volodymyr Zelensky tror Ukraina vil få en militær bistandspakke fra Washington som ligner på den amerikanerne har gitt til Israel.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky nevnte Israel flere ganger i et intervju søndag 27. august.

Zelensky sa at Ukraina må lære seg å leve med konflikten, og nevnte Israel som eksempel. Han fortsatte: «Vi er forberedt på å kjempe en veldig lang tid, og minimere antallet drepte. Som i Israel, for eksempel. Vi kan leve med det,» sa Zelensky.

Senere i intervjuet nevnte presidenten nok en gang Israel som eksempel. Han tror Kyiv vil få amerikanske sikkerhetsgarantier og militær bistand som Israel. «Den israelske modellen. Vi vil sannsynligvis få eksakt denne modellen. Den israelske modellen som inkluderer våpen, teknologi, trening, finansiering etc» sa Zelensky.

Akkurat som Israel, står Ukraina overfor en fiende som ikke aksepterer landets eksistens. Ordfører i Kyiv, den tidligere verdensmesteren i boksing Vitalij Klitsjko, sa i 2022 at han beundrer Israel og at landet gir han inspirasjon til å tro at de kan vinne til tross for at man har oddsene mot seg. Når det kommer til å forsvare den ukrainske hovedstaden sier Klitsjko at de ser til og lærer av det israelske forsvaret, som mange ganger har måtte forsvare sitt land og folk mot fiendtlige angrep."

Ser ikke ut til at Zelensky og ukrainere synes noe om deres stempel om at de er som palestinske "frigjøringsorganisasjoner" (terrorgrupper) gitt.. Rart med det!

https://www.timesofisrael.com/citing-israeli-example-zelensky-says-ukrainians-need-to-learn-to-live-with-conflict/

https://miff.no/europa/2023/08/28zelensky-ukraina-ma-laere-a-leve-med-konflikt-slik-som-israel.htm

Brukeravatar
lima
Innlegg: 39

Legg inn av lima »

JauKaninen skrev: lør aug 12, 2023 11:10 pm På tide å lytte til modige palestinere som Hamdi Faraj, istedet for å opptre som talspersoner for terrororganisasjoner som Hamas eller deres venner i Kreml. Hamas og Abbas bryr seg ikke noe om vanlige, fredelige palestinere. De bare beriker seg selv, forsøker seg på kriger de aldri kan vinne og fører til elendighet for egen befolkning som de ikke bryr seg om. Tragedie!
Hvem opptrer som talerør for HAMAS her inne? Hva denne Hamdi Faraj skriver er greit nok med hensyn til de fleste land Midtøsten, herom hersker ingen uenighet. At det palestinske "lederskapet" burde vært skiftet ut for lengst er det vel full enighet om.
Hva har dette å gjøre med trådens tema?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»