Rødt + Putin = Sant?

Svar
PapaSmurf

Rødt + Putin = Sant?

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg føler for å begynne innlegget mitt med en tweet fra Einar Tørnquist:

Hvis du vurderer å stemme Rødt, så må du se Debatten fra i kveld. Skumleste jeg har sett på tv

På en måte er det fint at Rødt viser sitt sanne ansikt, og jeg håper bare dette er en øyeåpner for de 6-7 % som sier de skal stemme Rødt.

Men det var absurd å se hvor langt unna virkelighetens verden de faktisk befinner seg. Når selv SV går ut og er sjokkerte så sier det mye.

Rødt er et farlig parti. Det er farlig for vår velferd, det er farlig for vår frihet og det er farlig for vår sikkerhet. Når jeg sier farlig så er det jo ikke det så lenge de ikke får makt. Men den dagen de gud forby skulle få det… huff. Bare tanken får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Men håpet er jo at slike seanser som dette får folk til å innse galskapen i politikken. Marxister og kommunister forkledd som populister. Farlig.
Sist redigert av PapaSmurf den ons jan 18, 2023 12:22 am, redigert 2 ganger totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Rødt ved forløperne RV og AKP-ml har jo en lang historikk med å støtte totalitære regimer. En skammelig stor andel av velgerne er tilsynelatende uvitende om dette og har latt seg forlede av populistiske utspill om makspris på strøm etc. Bra at mange våkner nå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Men han fra Rødt som var for våpenhjelp nevnes ikke?

Oslo-Rødt virker en smule nedsnødd, jeg må innrømme det.-

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 6:54 am Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.
Dette er jo overraskende idioti fra din side.
Min erfaring er at det finnes farligere folk i Frp enn Rødt. Også ang denne sakene. Også kommer du rekende med Norgesdemokratene...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: ons jan 18, 2023 12:10 am Jeg føler for å begynne innlegget mitt med en tweet fra Einar Tørnquist:

Hvis du vurderer å stemme Rødt, så må du se Debatten fra i kveld. Skumleste jeg har sett på tv

På en måte er det fint at Rødt viser sitt sanne ansikt, og jeg håper bare dette er en øyeåpner for de 6-7 % som sier de skal stemme Rødt.

Men det var absurd å se hvor langt unna virkelighetens verden de faktisk befinner seg. Når selv SV går ut og er sjokkerte så sier det mye.

Rødt er et farlig parti. Det er farlig for vår velferd, det er farlig for vår frihet og det er farlig for vår sikkerhet. Når jeg sier farlig så er det jo ikke det så lenge de ikke får makt. Men den dagen de gud forby skulle få det… huff. Bare tanken får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Men håpet er jo at slike seanser som dette får folk til å innse galskapen i politikken. Marxister og kommunister forkledd som populister. Farlig.
I mine øyne diskvalifiserer du deg selv ved å kalle Rødt kommunister.

Brorparten av innlegget ditt bygger på at du ikke vet en dritt om Rødt, og driter deg egentlig ut i svært stor grad.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fra Rødt.no:

Rødt fordømmer på det sterkeste Russlands grovt folkerettsstridige angrep på Ukraina. Putin-regimet omtaler invasjonen som en spesiell militær operasjon med det de kaller «fredsbevarende styrker». Vi har hørt slik propaganda før og lar oss ikke lure: Russlands invasjon er en folkerettsstridig angrepskrig, ingenting annet. Rødt støtter dem som nå forsvarer seg mot Putins soldater og kjemper for sin frihet, selvstendighet og demokrati.

Og ansvaret for angrepskrigen og bombingen ligger ene og alene på Putin-regimet. Det finnes ingen argumenter, ingen sikkerhetsinteresser, interessesfærer eller andre påskudd, som kan bortforklare folkerettsstridig angrepskrig og de enorme menneskelige lidelsene krigen medfører. Derfor må Putin stilles til ansvar, og Rødt har foreslått å ta grep som gjør at Norge kan utstede en internasjonal arrestordre og få han straffet for krigen i etterkant.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 6:58 am
GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 6:54 am Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.
Dette er jo overraskende idioti fra din side.
Min erfaring er at det finnes farligere folk i Frp enn Rødt. Også ang denne sakene. Også kommer du rekende med Norgesdemokratene...
Jeg syns høyresiden og Frp har vært veldig tydelige mot de personene (først og fremst Carl I Hagen) som har uttalt seg i den retning. Men Hagen er jo som moderat å regne sammenlignet med disse Rødt-politikerne som hater USA, NATO og vesten så mye at de faktisk klarer å gi oss skylden for at det er krig i Ukraina. Det er folk som virkelig løper Putin sitt ærend.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Rødt sin politikk var å la Putin vinne, de ville ikke løfte en finger - for de hater vesten og NATO mer enn de misliker Putin.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 7:23 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Rødt sin politikk var å la Putin vinne, de ville ikke løfte en finger - for de hater vesten og NATO mer enn de misliker Putin.
Og du linker i fleng?
Moxnes var faktisk en av de tidligst ut til å fordømme angrepet fra Russland, hvor de la all skyld på Putin. Ikke NATO, ikke USA.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 7:22 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 6:58 am
GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 6:54 am Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.
Dette er jo overraskende idioti fra din side.
Min erfaring er at det finnes farligere folk i Frp enn Rødt. Også ang denne sakene. Også kommer du rekende med Norgesdemokratene...
Jeg syns høyresiden og Frp har vært veldig tydelige mot de personene (først og fremst Carl I Hagen) som har uttalt seg i den retning. Men Hagen er jo som moderat å regne sammenlignet med disse Rødt-politikerne som hater USA, NATO og vesten så mye at de faktisk klarer å gi oss skylden for at det er krig i Ukraina. Det er folk som virkelig løper Putin sitt ærend.
Har du eksempler hvor høyresiden (og Frp) tar dette oppgjøret?

Men ja, jeg håper man ser et oppgjør fra Rødt mot egne ekstremister.
Disse individene fremmer jo ikke Rødts politikk engang.
Sist redigert av greyserpent den ons jan 18, 2023 7:30 am, redigert 1 gang totalt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Men man bør gå utifra at et sentralstyremedlem gjør det vel?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MentalM skrev: ons jan 18, 2023 7:27 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Men man bør gå utifra at et sentralstyremedlem gjør det vel?
Joda. Men likevel er det ikke Rødts politikk han fremmer i debatten.

Rødt-Særp reagerer også på debatten. Ikke like hysterisk som klovnen Tørnqvist, som faktisk blir brukt som sannhetsvitne her. 😂
Skumleste han har sett.... dummeste jeg har sett.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:25 am
GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 7:23 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Rødt sin politikk var å la Putin vinne, de ville ikke løfte en finger - for de hater vesten og NATO mer enn de misliker Putin.
Og du linker i fleng?
Moxnes var faktisk en av de tidligst ut til å fordømme angrepet fra Russland, hvor de la all skyld på Putin. Ikke NATO, ikke USA.
Det koster jo ingenting, men Moxnes og Rødt ville la Ukraina bli utslettet - de var i mot å sende våpen og hjelpe dem med å forsvare seg. Det er å løpe Putin sitt ærend, og de er jo ikke idioter så de forstår jo konsekvensene av sin politikk. De kan bruke hvilke ord de vil, resultatet vet alle tenkende mennesker.

FRP ut mot Carl I Hagen

MentalM

Legg inn av MentalM »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:36 am
MentalM skrev: ons jan 18, 2023 7:27 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:18 am Noldusen fra Oslo-Rødt fremmer ikke Rødts politikk altså...
Men man bør gå utifra at et sentralstyremedlem gjør det vel?
Joda. Men likevel er det ikke Rødts politikk han fremmer i debatten.

Rødt-Særp reagerer også på debatten. Ikke like hysterisk som klovnen Tørnqvist, som faktisk blir brukt som sannhetsvitne her. 😂
Skumleste han har sett.... dummeste jeg har sett.
https://roedt.no/ukraina

Mye det Villafan Møller sa står her. Inkludert det med å ikke sende våpen til Ukraina.

Som du skriver i tidligere innlegg, er nok lurt å få tatt oppgjør med det her.

Ukrainerne ber om våpen. Hvorfor sier Rødt nei?

Det er to grunner til det:

Å sende våpen kan øke faren for en storkrig i Europa. Vi vet fra historien at en krig mellom to parter kan spre seg og forverres når andre land kaster seg på.
Den andre grunnen er at folkerettsekspertene er uenige, og det er uklart om det å sende våpen gjør oss til en medkriger-stat eller ikke. Derfor mener Rødt det er gode grunner til å ikke sende våpen.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Er Boye Ullmann sånen til Liv Ullmann?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Ikke lenge før Rødt begynner å snakke om "våre venner i øst" igjen nå, for et patetisk kommunist parti.
Rent søppel.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 7:13 am Fra Rødt.no:

Rødt fordømmer på det sterkeste Russlands grovt folkerettsstridige angrep på Ukraina. Putin-regimet omtaler invasjonen som en spesiell militær operasjon med det de kaller «fredsbevarende styrker». Vi har hørt slik propaganda før og lar oss ikke lure: Russlands invasjon er en folkerettsstridig angrepskrig, ingenting annet. Rødt støtter dem som nå forsvarer seg mot Putins soldater og kjemper for sin frihet, selvstendighet og demokrati.

Og ansvaret for angrepskrigen og bombingen ligger ene og alene på Putin-regimet. Det finnes ingen argumenter, ingen sikkerhetsinteresser, interessesfærer eller andre påskudd, som kan bortforklare folkerettsstridig angrepskrig og de enorme menneskelige lidelsene krigen medfører. Derfor må Putin stilles til ansvar, og Rødt har foreslått å ta grep som gjør at Norge kan utstede en internasjonal arrestordre og få han straffet for krigen i etterkant.
Flotte ord. Flotte ord som ikke betyr en dritt. Som etter Krim 2014. "Vi fordømmer på det sterkeste Russlands folkerettsstridige annektering av Krim". Fordømmende ord som Russland ikke brydde seg noe om som med Georgia i 2008, opptakten til krigen i Donbas i 2014-2022, nedskytningen av passasjerflyet osv.. Like lite som Hitler brydde seg om kritikk av tysk aggresjon og militarisme før angrepet på Polen 01 09 1939. Etter denne kraftige kritikken av Russsland etter Krim 2014, ord som rant ut i sanden ved at det "show must go on" som med nye gassledninger osv, fikk russerne sjokk ved vestens sin reaksjon og vesten sine våpenleveranser utover våren og sommeren 2022. Like mye sjokk som Hitler fikk etter at England og Frankrike erklærte Tyskland krig etter angrepet på Polen i 1939.

Vestens passsivitet - annet enn fordømmende ord etter Georgia, Krim m.v. - er en vesentlig årsak til fullskala invasjonen i februar 2022. Putin feilbereget fullstendig vestens reaksjon og våpenstøtte. At sentrale politikere med dette bakteppet fremstår på tV og i realiteten sier nei til våpen, underforstått la russerne tilintetgjøre den ukrainske stat, er noe av det mest smakløse og dumme jeg har hørt fra en norsk politiker ever. Rødt har som andre partier enn viss partipisk, hvis ikke blir det kaos innad i et parti i forhold til partiprogram. Rødt tillater at dette medlemmet - hvis meninger de kjenner - å stå frem på TV og spre dritt. Måtte dette partien havne langt under sperregrensen i norsk politikk.

Number4

Legg inn av Number4 »

Interessert skrev: ons jan 18, 2023 8:00 am Er Boye Ullmann sånen til Liv Ullmann?
Nei. Hun har en datter, forfatteren Linn Ullmann.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Folk_flesk skrev: ons jan 18, 2023 8:06 am Umulig å ta denne tulletråden seriøst. Det er ingen ledende politikere i Rødt som har vært i nærheten av å større verken krigen eller Putin.
Men konskvensen av å ikke støtte Ukraina med våpen er at Russland vinner. Og det skjønner Rødt-politikerne. Likevel vil de at det skal skje.

Det er lett å fordømme Putin. Det er bare retorikk. Men politikk er handlinger og Rødts politikk ville (hvis den ble gjennomført) være slutten på Ukraina og dermed oppfylt Putins ønske.

At man samtidig fordømmer Putin og invasjonen får da ingen betydning. Slike fordømmende ord lever nok Putin godt med.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons jan 18, 2023 8:18 am, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 6:58 am
GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 6:54 am Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.
Dette er jo overraskende idioti fra din side.
Min erfaring er at det finnes farligere folk i Frp enn Rødt. Også ang denne sakene. Også kommer du rekende med Norgesdemokratene...
Det er jo et bra poeng. To FrP-profiler som Carl I. Hagen og CT Gjedde har sagt mye av det samme som denne Ullmann. Da får vi spørre Blåsmurfen:

Er FrP dermed et parti som støtter krigen og Putin?

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Ikke direkte relatert til Debatten i går, men mer generelt: De som har vært med fra AKP-ml og RV dagene, som ofte har vært akademikere, er de som har denne historikken med å støtte voldelige regimer med samme tankegods som seg selv.
Jeg oppfatter denne gruppen som maks 1/3 del av det som i dag utgjør velgermassen til Rødt. De som er kommet til de siste årene er nok i stor grad velgere som er opptatt av sosiale spørsmål som kampen mot større forskjeller, større fattigdom og ulikhet. De som utgjør hovedtyngden i Rødt i dag er ikke like ideologisk målt mot velgermassen et par-tre tiår tilbake i tid. Partiet har likevel fortsatt denne ryggmargsrefleksen med å være veldig kritisk til alt USA foretar seg, og mindre kritisk til Russland/Kina. Det førstnevnte er sunt for den politiske debatten, det andre framstår som ukritisk og direkte farlig. Men det er da heller ikke mange år siden Merkel gjorde Russland til nær alliert av Tyskland, og gjorde seg avhengige av de. Så det er ikke bare Rødt som har vært for lite kritisk til Putin. Når det er sagt. så er det denne ryggmargsrefleksen med å være positive til Russland som de må ta et oppgjør med innad i partiet. For det er ingen ideologisk fornuft i det, det er nok kun på grunn av nostalgien rundt det Sovjetrussland var. Det er noe som henger igjen der, som ikke er basert på fornuft eller ideologiske tanker, men på noe nostalgisk rundt noe som ikke finnes mer. Dagens Russland ligger jo mer nært alt det Rødt bør bekjempe; et fascistisk styresett.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Folk_flesk skrev: ons jan 18, 2023 8:18 am
greyserpent skrev: ons jan 18, 2023 6:58 am
GoingKronos skrev: ons jan 18, 2023 6:54 am Rødt er venstresidens svar på Demokratene (nå Norgesdemokratene), og verken andre politiske partier eller media har tatt den ekstremismen på alvor. Det at dem har en flink partileder og et par andre sympatiske politikere gjør ikke at de ikke er farlige, det være seg å være pro-putin eller at de har aktive politikere som aktivt sprer og tjener penger på konspirasjonsteorier og undergrave samfunnet vårt. Det er på tide at resten av venstresiden tar et oppgjør med disse ekstremistene.
Dette er jo overraskende idioti fra din side.
Min erfaring er at det finnes farligere folk i Frp enn Rødt. Også ang denne sakene. Også kommer du rekende med Norgesdemokratene...
Det er jo et bra poeng. To FrP-profiler som Carl I. Hagen og CT Gjedde har sagt mye av det samme som denne Ullmann. Da får vi spørre Blåsmurfen:

Er FrP dermed et parti som støtter krigen og Putin?
Nei. Fordi Frp som parti støtter våpenleveringer til Ukraina. Rødt som parti støtter ikke det. Konskvensene av politikken til Rødt og FrP er dermed totalt forskjellige.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: ons jan 18, 2023 8:18 am

Er FrP dermed et parti som støtter krigen og Putin?
Frp støtter å sende våpen til Ukraina, og vestens involvering. Rødt gjør det ikke, de vil la Putin slakte ned den ukrainske befolkning uten å løfte en finger. Det er et svik.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er splittelse innad i Rødt. Det har jeg lagt merke til en stund.
Sist ute er lederen i Rød Ungdom, dette er dagens nytt :
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... l-ukraina/
Jeg personlig er rystet over Rødt, og tror de vil miste oppslutning. Håper det, i hvertfall.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: ons jan 18, 2023 8:19 am Ikke direkte relatert til Debatten i går, men mer generelt: De som har vært med fra AKP-ml og RV dagene, som ofte har vært akademikere, er de som har denne historikken med å støtte voldelige regimer med samme tankegods som seg selv.
Jeg oppfatter denne gruppen som maks 1/3 del av det som i dag utgjør velgermassen til Rødt. De som er kommet til de siste årene er nok i stor grad velgere som er opptatt av sosiale spørsmål som kampen mot større forskjeller, større fattigdom og ulikhet. De som utgjør hovedtyngden i Rødt i dag er ikke like ideologisk målt mot velgermassen et par-tre tiår tilbake i tid. Partiet har likevel fortsatt denne ryggmargsrefleksen med å være veldig kritisk til alt USA foretar seg, og mindre kritisk til Russland/Kina. Det førstnevnte er sunt for den politiske debatten, det andre framstår som ukritisk og direkte farlig. Men det er da heller ikke mange år siden Merkel gjorde Russland til nær alliert av Tyskland, og gjorde seg avhengige av de. Så det er ikke bare Rødt som har vært for lite kritisk til Putin. Når det er sagt. så er det denne ryggmargsrefleksen med å være positive til Russland som de må ta et oppgjør med innad i partiet. For det er ingen ideologisk fornuft i det, det er nok kun på grunn av nostalgien rundt det Sovjetrussland var. Det er noe som henger igjen der, som ikke er basert på fornuft eller ideologiske tanker, men på noe nostalgisk rundt noe som ikke finnes mer. Dagens Russland ligger jo mer nært alt det Rødt bør bekjempe; et fascistisk styresett.
Nja, er ikke så sikker på det. Rødt Ungdom f.eks støtter jo moderpartiets linje i Ukraina-saken. De har jo ikke vært med på AKP-ml kjøret.

Det med å automatisk skylde på USA hvis noe går galt i verden tror jeg har spredt seg til yngre rekker.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons jan 18, 2023 8:27 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hvis USA hadde invadert Cuba, tror dere da Rødt hadde vært i mot våpenstøtte til cubanerne?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargerik skrev: ons jan 18, 2023 8:22 am Det er splittelse innad i Rødt. Det har jeg lagt merke til en stund.
Sist ute er lederen i Rød Ungdom, dette er dagens nytt :
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... l-ukraina/
Jeg personlig er rystet over Rødt, og tror de vil miste oppslutning. Håper det, i hvertfall.
Du støtter såvidt jeg har registrert SV? Da burde du være like rystet over dette:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... l-ukraina/

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: ons jan 18, 2023 12:10 am Jeg føler for å begynne innlegget mitt med en tweet fra Einar Tørnquist:

Hvis du vurderer å stemme Rødt, så må du se Debatten fra i kveld. Skumleste jeg har sett på tv

På en måte er det fint at Rødt viser sitt sanne ansikt, og jeg håper bare dette er en øyeåpner for de 6-7 % som sier de skal stemme Rødt.

Men det var absurd å se hvor langt unna virkelighetens verden de faktisk befinner seg. Når selv SV går ut og er sjokkerte så sier det mye.

Rødt er et farlig parti. Det er farlig for vår velferd, det er farlig for vår frihet og det er farlig for vår sikkerhet. Når jeg sier farlig så er det jo ikke det så lenge de ikke får makt. Men den dagen de gud forby skulle få det… huff. Bare tanken får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Men håpet er jo at slike seanser som dette får folk til å innse galskapen i politikken. Marxister og kommunister forkledd som populister. Farlig.
Problemet med dette er at a) de som vurderer å stemme Rødt ikke ser Debatten b) de som stemmer Rødt og ser Debatten, men ikke forstår problemet. Men ja, Einar Tørnquist har rett. Det var temmelig skummelt. I begynnelsen ble det litt for mye patosfylt motstand uten nok pondus fra påfuglen Raymond Johansen som har for lett for å spille ut moralkortet hver gang, men heldigvis kom det inn noen mer oppegående til å yte litt motstand etter hvert.

Men det er greit å dra trollene frem i sollyset. Problemet er at det mangler nok fagkunnskap hos kritikerne og journalistene til å få satt Rødt-representantene skikkelig på plass. Samme greia så en da en prøvde å konfrontere partiet med deres fortsatte Steigan-koblinger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»