Biden-administrasjonen

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Biden-administrasjonen

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hvis vi forutsetter at dette ikke er gjort med hensikt av Biden så er det jo forferdelig sløvt av ham. Inngir ikke akkurat tillitt. Og kanskje er det dette som skal til for å klare å overbevise/presse ham til å ikke stille en gang til.

Biden har gjort den jobben han var satt til å gjøre. Nemlig å ikke være Trump. Nå er det på tide med nye krefter.

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.
Pga hva? Hans legning?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kul_Djevel skrev: fre jan 13, 2023 8:34 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.
Pga hva? Hans legning?
Nei, den tror jeg faktisk ikke kommer til å bety så mye. Heldigvis, det burde være uvesentlig.
Han er den klart beste retorikeren. Han er veteran. Han har nå erfaring fra regjeringen. Han er åpenbart veldig intelligent. Han er kjent for mange. Lener mot midten. Som demokratisk kandidat passer han som hånd i hanske.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ikke fått med meg den "Describe America in å single word"-videoen før nå. Trender nå på twitter.
Blir både skremt og trist når jeg ser disse videoene....

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:37 am
Kul_Djevel skrev: fre jan 13, 2023 8:34 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.
Pga hva? Hans legning?
Nei, den tror jeg faktisk ikke kommer til å bety så mye. Heldigvis, det burde være uvesentlig.
Han er den klart beste retorikeren. Han er veteran. Han har nå erfaring fra regjeringen. Han er åpenbart veldig intelligent. Han er kjent for mange. Lener mot midten. Som demokratisk kandidat passer han som hånd i hanske.

jeg misforsto deg. Det var to "ikke" der :D

Ellers enig. Artig når Pete B troller Fox news-

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Gavin Newsom ligger ganske høyt på bettinglistene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:37 am
Kul_Djevel skrev: fre jan 13, 2023 8:34 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.
Pga hva? Hans legning?
Nei, den tror jeg faktisk ikke kommer til å bety så mye. Heldigvis, det burde være uvesentlig.
Han er den klart beste retorikeren. Han er veteran. Han har nå erfaring fra regjeringen. Han er åpenbart veldig intelligent. Han er kjent for mange. Lener mot midten. Som demokratisk kandidat passer han som hånd i hanske.
Og sist men ikke minst. Han er norgesvenn🤣

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

VivaLV skrev: fre jan 13, 2023 8:44 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:37 am
Kul_Djevel skrev: fre jan 13, 2023 8:34 am

Pga hva? Hans legning?
Nei, den tror jeg faktisk ikke kommer til å bety så mye. Heldigvis, det burde være uvesentlig.
Han er den klart beste retorikeren. Han er veteran. Han har nå erfaring fra regjeringen. Han er åpenbart veldig intelligent. Han er kjent for mange. Lener mot midten. Som demokratisk kandidat passer han som hånd i hanske.
Og sist men ikke minst. Han er norgesvenn🤣
Nettopp. Kan jo ikke gå galt da.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

VivaLV skrev: fre jan 13, 2023 8:43 am Gavin Newsom ligger ganske høyt på bettinglistene.
Han ligger foran Buttigieg. Men mer uforståelig er at det Kamala Harris gjør det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:51 am
VivaLV skrev: fre jan 13, 2023 8:43 am Gavin Newsom ligger ganske høyt på bettinglistene.
Han ligger foran Buttigieg. Men mer uforståelig er at det Kamala Harris gjør det.
Tror det mest handler om sannsynligheten for å stille. Newsom er nesten eneste kjente politikeren som faktisk kan komme til å utfordre Biden selv om han går for ny periode. Demokratene kan jo gjøre samme feil som med Hillary, at ingen seriøs kandidat utfordret henne selv om hun hadde opplagte problemer og skandaler rundt seg. Nå er Biden bedre likt enn henne, men alderen pluss mulige skandaler gjør at det kan være verd å utfordre han for en ambisiøs guvernør. Sitter man i regjeringen til Biden så kan man opplagt ikke utfordre sjefen uten å bli sett på som illojal.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am Hvis vi forutsetter at dette ikke er gjort med hensikt av Biden så er det jo forferdelig sløvt av ham. Inngir ikke akkurat tillitt. Og kanskje er det dette som skal til for å klare å overbevise/presse ham til å ikke stille en gang til.
Det er noen spørsmål rundt det. Jeg regner jo med at Biden ikke har vært veldig involvert personlig i flytteprosessen, men det er jo ikke hvem som helst som kan gjøre en slik jobb nettopp pga at det vil være en del graderte dokumenter. Så han bør forklare hvordan denne prosessen har vært og hvordan slik tabbe kan skje.

Så tror jeg nok Biden overlever dette politisk så fremt det ikke kommer frem at det er snakk om veldig sensitive dokumenter. Men som han i går snakket om at dokumentene sto sammen med corvetten hans er ikke god krisehåndtering heller, burde jo heller si at hans eiendom er kontinuerlig under vakthold fra secret service om han skal fortelle folk at hans garasje ikke er som folk flest sin.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre jan 13, 2023 9:27 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:51 am
VivaLV skrev: fre jan 13, 2023 8:43 am Gavin Newsom ligger ganske høyt på bettinglistene.
Han ligger foran Buttigieg. Men mer uforståelig er at det Kamala Harris gjør det.
Tror det mest handler om sannsynligheten for å stille. Newsom er nesten eneste kjente politikeren som faktisk kan komme til å utfordre Biden selv om han går for ny periode. Demokratene kan jo gjøre samme feil som med Hillary, at ingen seriøs kandidat utfordret henne selv om hun hadde opplagte problemer og skandaler rundt seg. Nå er Biden bedre likt enn henne, men alderen pluss mulige skandaler gjør at det kan være verd å utfordre han for en ambisiøs guvernør. Sitter man i regjeringen til Biden så kan man opplagt ikke utfordre sjefen uten å bli sett på som illojal.
Nei, men det gjelder jo i enda større grad for Harris. At en transportminster går av for å drive presidentvalgkamp mot sin tidligere sjef er jo på langt nær så "ille" som at en vise-president gjør det.

Så enten stiller Biden og det reduserer sjansene for at Harris og Buttigieg gjør det. Eller så stiller han ikke og det er da stor sannsynlighet for at begge hans regjeringsmedlemmer stiller. Men i begge tilfeller ville det etter mitt syn vært naturlig at Buttigieg lå høyere opp på bettinglistene enn Harris.

Men det gjør han jo ikke så da må markedet tydeligvis se på Harris med blidere øyne enn jeg gjør.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 10:30 am
Så enten stiller Biden og det reduserer sjansene for at Harris og Buttigieg gjør det. Eller så stiller han ikke og det er da stor sannsynlighet for at begge hans regjeringsmedlemmer stiller. Men i begge tilfeller ville det etter mitt syn vært naturlig at Buttigieg lå høyere opp på bettinglistene enn Harris.

Men det gjør han jo ikke så da må markedet tydeligvis se på Harris med blidere øyne enn jeg gjør.
Jeg er enig, Buttigieg viste i 2020 at han er en bedre kandidat enn Harris. Men det er klart at visepresidenten er next in line, og hvor enkelt det er i det demokratiske partiet av i dag å forbigå en svart kvinne? Om man liker det eller ikke så er identitetspolitikk betydningsfullt hos demokratene.

Uansett så er jeg ganske så sikker på at Biden blir å stille, og jeg tror Buttigieg ikke kommer til å stille uansett i 2024 - han er ung og det er gode grunner til å tro at 2024 blir et tøft år for demokratene, spesielt om Trump ikke blir den nominerte. Buttigieg har flyttet til Michigan, og det spekuleres i at han kan tenke seg å stille til guvernørvalg i 2026 (han har sagt at han ikke er interessert i senatsvalget der i 2024). Så mulig han bygger seg opp for 2032. På den andre side, det er nesten umulig å planlegge så mange år frem i tid i politikken.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Hadde det vært Trump som oppbevarte konfidensielle dokumenter i en garasje eller på et kontor, så hadde dette vært oppslag i Dagsrevyen, VG og Dagbladet!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

alseboy skrev: fre jan 13, 2023 12:29 pm Hadde det vært Trump som oppbevarte konfidensielle dokumenter i en garasje eller på et kontor, så hadde dette vært oppslag i Dagsrevyen, VG og Dagbladet!
Det var hovedoppslag i Dagsreyen i går så jeg skjønner ikke helt hva du prater om her. Også VG og Dagbladet har dekket dette bredt.

alseboy

Legg inn av alseboy »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:16 pm

Det var hovedoppslag i Dagsreyen i går så jeg skjønner ikke helt hva du prater om her. Også VG og Dagbladet har dekket dette bredt.
Damn! Skriftlig ironi forblir en akilleshæl.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

alseboy skrev: fre jan 13, 2023 1:19 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:16 pm

Det var hovedoppslag i Dagsreyen i går så jeg skjønner ikke helt hva du prater om her. Også VG og Dagbladet har dekket dette bredt.
Damn! Skriftlig ironi forblir en akilleshæl.
My bad, burde ha luktet den.

alseboy

Legg inn av alseboy »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 1:22 pm

My bad, burde ha luktet den.
Det er ikke bare-bare, gitt at en 4-5 stk. i denne tråden kunne skrevet nøyaktig det samme i ramme alvor..

Corvus

Legg inn av Corvus »

lund skrev: tor jan 12, 2023 10:38 pm
Corvus skrev: tor jan 12, 2023 10:34 pm
GoingKronos skrev: tor jan 12, 2023 9:37 pm

Vi vet at Trump hadde top secret dokumenter, og at myndighetene en rekke ganger prøvde å få de tilbake frivillig fra han. Når det ikke gikk så fant de det så avgjørende å få kontroll på de top secret dokumentene at de gikk til razzia.

Vi vet ikke graderingen av Biden siden dokumenter, vi vet bare at myndighetene ikke søkte dem hos Biden. Så kan det hende at de var klare over at de var borte, men ikke hvem som hadde dem - eller de har ikke hatt oversikt. Er det det siste så er det en alvorlig strukturell feil, men det kan også bety at de ikke anså disse dokumentene som veldig viktige. Nå får vi en uavhengig etterforskning, og svar på disse spørsmålene etter hvert.

Så regner jeg at alle som brukte så mye tid på å si at en president har immunitet og ikke kan straffes holder fast på det standpunktet.
Det viktige er at folk behandles likt. At ikke folk forskjellsbehandles basert på trynefaktor, standpunkter eller politisk parti.
Sånn som f.eks. du gjør.
Jaja, fortell!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:37 am
Kul_Djevel skrev: fre jan 13, 2023 8:34 am
oddvar_kjempebra skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am

Jeg skjønner ikke at ikke Pete Buttigieg er den soleklare favoritten på demokratisk side.
Pga hva? Hans legning?
Nei, den tror jeg faktisk ikke kommer til å bety så mye. Heldigvis, det burde være uvesentlig.
Han er den klart beste retorikeren. Han er veteran. Han har nå erfaring fra regjeringen. Han er åpenbart veldig intelligent. Han er kjent for mange. Lener mot midten. Som demokratisk kandidat passer han som hånd i hanske.
Jeg er ikke like sikker ifht. Buttigieg. Trur det fremdeles er ganske mange konservative kristne også blandt demokratene.
Det vil jo sikkert nok engang bli snakk om noen få vippestater og hundretusen/million stemmer.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men er den videon som jeg har oversett ekte!!?? Den er jo egentlig helt utrolig.
Tenk på hvor mye snakk det ble med Trumps covfefe tweets.


Nei. Er fremdeles superskeptisk til Biden og hans mentale helse. Jada, jeg vet han bestandig har vært litt snøvlete og rotete.
Trur ikke nødvendigvis han har noen demensdiagnose.
Men bruker han oftere og oftere (kun?) manus når han snakker nå?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig mener jeg at CNN listet opp hvilke dokumenter det var snakk om. Trur de nevnte 3-4 forskjellige. I farten husker jeg at de nevnte at det var ett møte med EUs utenriksminister eller noe sånt. I utgangspunktet kanskje ikke national security, men kunne jo vært både våpen, sikkerhetspolitikk og slikt involvert der også.

Finner det nesten tragikomisk at Biden havner i samme fella. Akkurat som det var tragikomisk når Trump gjorde det etter og ha kritisert Clinton i alle år.
Hvis jeg hadde bært Obama så hadde jeg både dobbeltsjekket og trippelsjekket at både han selv og alle hans medarbeidere ikke har en eske i en garasje/lager som ikke er håndtert riktig.

alseboy

Legg inn av alseboy »

VivaLV skrev: fre jan 13, 2023 3:44 pm

Finner det nesten tragikomisk at Biden havner i samme fella. Akkurat som det var tragikomisk når Trump gjorde det etter og ha kritisert Clinton i alle år.
Hvis jeg hadde bært Obama så hadde jeg både dobbeltsjekket og trippelsjekket at både han selv og alle hans medarbeidere ikke har en eske i en garasje/lager som ikke er håndtert riktig.
Ja, det er dumt. Og hvis det viser seg å være hemmeligestemplede dokumenter som under enhver omstendighet ALDRI skulle vært oppbevart andre steder enn arkivet, så er det alvorlig.

Likefullt så burde noen og enhver ta innover seg de himmelvide forskjellene i håndteringen av Trumps graderte dokumenter og Bidens graderte dokumenter på avveie. (hva slags type gradering dokumentene hos Biden har, vet vi fremdeles ikke så mye om)

Når det gjelder Trump så visste myndighetene om at det manglet et hundretalls graderte dokumenter, og man visste at Trump satt på dem, uten at han hadde noe som helst rett til å gjøre det. Selv etter henstillinger så nektet han å levere dem tilbake. Resten av historien er godt kjent. Og Trump spiller sitt klassiske offerspill i media.

Når det gjelder Biden, så var ikke myndighetene klar over at disse dokumentene var på avveie. Det var Bidens representanter som selv fant dem, og kontaktet rette instans. Deretter satte de igang en intens jakt for å se om det kunne være flere dokumenter. De kunne valgt å brenne dem og bare la dem forsvinne, og ingen hadde noensinne fått høre om dette. Men de gjør altså det motsatte. På tross av at det er en serve direkte til republikanerne og Trump, og en solid ripe i lakken for Biden.

Jeg har naturligvis overhodet ingen forventninger til "deep state" konspigjengen og MAGA-klanen at de skal ta slike ting innover seg. Men alle andre skjønner godt hva som hadde skjedd om det var Trumps representanter som uoppfordret kom over graderte dokumenter hos Trump som ikke skulle være i hans besittelse...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Corvus skrev: tor jan 12, 2023 10:34 pm
Det viktige er at folk behandles likt. At ikke folk forskjellsbehandles basert på trynefaktor, standpunkter eller politisk parti.
Enig, regner derfor med du er rasende på disse republikanerne:


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

20 dokumenter funnet. 10 av de stemplet som top-secret. Satse mot Biden til 4.5 i odds hos betfair kan jeg ikke skjønne annet er value hvis man har pengene.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: lør jan 14, 2023 4:36 am 20 dokumenter funnet. 10 av de stemplet som top-secret.
Jeg vet ikke hvor du har tallene fra, men at det skal være dokumenter som er top secret kom frem hos CBS News i denne reportasjen.
Det gjør saken mer alvorlig for Biden, og selv om det fortsatt er et stykke opp til Trump både når det kommer til antall dokumenter og håndteringen av dem så er både demokratiske politikere og velgere mindre villig til å godta slikt.

Tidsaspektet gjør ting komplisert, om etterforskningen kommer til ta mange måneder så kan hele det demokratiske partiet være i en limbo der man ikke vet om Biden stiller til gjenvalg eller ikke. Om han skulle annonsere at han er kandidatur samtidig som etterforskningen pågår så er det jo en mulig bombe under hele hans kampanje, og hvordan skal andre mulige kandidater håndtere en slik situasjon?

Jeg tror det sitter langt inne for Biden å si at han ikke stiller til gjenvalg, da vil denne skandalen bli sett på som årsaken til at han ikke stiller og vil ha stor betydning for hans ettermæle. Men samtidig så kan det være det beste for både landet og partiet at han gir den beskjeden.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Biden nektet i dag for tredje gang å svare på spørsmål om dokumentene. Bare overser journalistene.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

GoingKronos skrev: lør jan 14, 2023 10:15 am
VivaLV skrev: lør jan 14, 2023 4:36 am 20 dokumenter funnet. 10 av de stemplet som top-secret.
Jeg vet ikke hvor du har tallene fra, men at det skal være dokumenter som er top secret kom frem hos CBS News i denne reportasjen.
Det gjør saken mer alvorlig for Biden, og selv om det fortsatt er et stykke opp til Trump både når det kommer til antall dokumenter og håndteringen av dem så er både demokratiske politikere og velgere mindre villig til å godta slikt.

Tidsaspektet gjør ting komplisert, om etterforskningen kommer til ta mange måneder så kan hele det demokratiske partiet være i en limbo der man ikke vet om Biden stiller til gjenvalg eller ikke. Om han skulle annonsere at han er kandidatur samtidig som etterforskningen pågår så er det jo en mulig bombe under hele hans kampanje, og hvordan skal andre mulige kandidater håndtere en slik situasjon?

Jeg tror det sitter langt inne for Biden å si at han ikke stiller til gjenvalg, da vil denne skandalen bli sett på som årsaken til at han ikke stiller og vil ha stor betydning for hans ettermæle. Men samtidig så kan det være det beste for både landet og partiet at han gir den beskjeden.
Enig; Biden må ikke stille til gjenvalg. Aktuelt kan denne saken være en velsignelse i det skjulte da dette kan gjøre Biden uspiselig for demokratene og tvinge ham til å tilsidesette hans arroganse og gi seg. Tror ikke heller Trump kommer til å delta i det neste presidentvalget.

Men; amerikanerne trenger et nytt system omkring hemmeligstemplede dokumenter for å unngå slike pinlige episoder. Selv i Norge forstår vi alvoret bak hemmeligstempling, konfidensialitet og byråkratiske systematisering av offentlige dokumentasjon - og det virker som at mens vi er flinkere til å holde alt i orden på innsiden, er amerikanerne flinkere til å holde alt på utsiden for å unngå utenforståendes innsikt. Hvis Biden hadde gjenglemte dokumenter, hvem vet hvor mange andre politikerne og rådgivere også ha dokumentene på avveie over hele USA?!!

For mye straffrihet og uansvarlighet, det var en tabbe å la Trump ta med seg mye fra det hvite huset og ikke reagere, hvilken tyder på manglende inngrepsvillighet for å hindre uansvarlig omgang med offentlige dokumenter.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Bensinprisen på vei nedover i USA. Fox News kommentatorer bekymrer seg over alle de små og uavhengige samt hardtarbeidende mums and dads som driver bensinstasjoner i USA, som nå opplever sviktende inntekter og harde kår.

William_S

Legg inn av William_S »

Så hvor alvorlig er egentlig dokumentsaken for Biden? Den store forskjellen er at Biden samarbeider fullt og helt med myndighetene. Trump gjør det ikke. Likheten er at dokumentene ikke skulle vært der. Vi vet heller ikke hvor høyt graderte de dokumentene Biden hadde er. Jeg tror dette er en ypperlig sak for Biden å si at han ikke vil stille til gjenvalg i 2024. Men det virker ikke som at saken er alvorlig nok i Demokratenes øyne ennå at noen vil utfordre han. For Biden leverer i stor grad politisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»