NM på ski 2023, Vind/Gjøvik (19/1-22/1)

Svar
oddvar_kjempebra

Re: NM på ski 2023, Vind/Gjøvik (19/1-22/1)

Legg inn av oddvar_kjempebra »

lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm
Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Det var det jeg tenkte også. Så er spørsmålet hvilken form Ebba var i forrige helg.
Men jeg synes Lotta gikk bra, kraftfullt uten at det så anstrengende ut.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
Så enkelt er det ikke.
Det er ingen i dameklassen i år som er stabilt gode, heller ikke Frida Karlson eller Diggins. Ingen er i nærheten av nivået og stabiliteten til Johaug eller tidligere Bjørgen.
VM er helt åpent slik jeg ser det. Kan bli flere overraskende gull og medaljer der.

lund

Legg inn av lund »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 20, 2023 2:08 pm
lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm
Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Det var det jeg tenkte også. Så er spørsmålet hvilken form Ebba var i forrige helg.
Men jeg synes Lotta gikk bra, kraftfullt uten at det så anstrengende ut.
Hun vant vel det ene løpet med over 2 minutter, så formen var nok ikke så aller verst vil jeg tro. Tipper dette hadde vært minst topp seks i WC.

janesaj

Legg inn av janesaj »

lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm
Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Vanskelig å sammenligne avstander i forskjellige løp opp mot hverandre, men dette er nok iallfall det klart beste Lotta har gjort på distanse. Hadde ganske sikkert vært godt inne topp ti i WC med dette. Frida, Ebba og Diggins hadde vel kunnet slå dette, og noen til som Tiril, Heidi, Brennan og Pärmäkoski har sikkert potensial til å gjøre det, men ikke så fryktelig mange bortsett fra dem, tror jeg. Absolutt et bra løp fra start til mål.
Sist redigert av janesaj den fre jan 20, 2023 2:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

janesaj skrev: fre jan 20, 2023 1:28 pm
Neptun skrev: fre jan 20, 2023 1:24 pm Morten Stenberg :(
Hva er det han har gjort nå?
Ikke noe spesielt, unntatt det sedvanlige plagsomme nærværet før start og hele hans vesen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
De fleste som følger norsk damelangrenn vet at de tre beste norske ikke gikk: Verdenscupleder Tiril U. Weng, Heidi Weng og Anne Kjersti Kalvå.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

janesaj skrev: fre jan 20, 2023 2:11 pm
lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm
Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Vanskelig å sammenligne avstander i forskjellige løp opp mot hverandre, men dette er nok iallfall det klart beste Lotta har gjort på distanse. Hadde ganske sikkert vært godt inne topp ti i WC med dette. Frida, Ebba og Diggins hadde vel kunnet slå dette, og noen til som Tiril, Brennan og Pärmäkoski har sikkert potensial til å gjøre det, men ikke så fryktelig mange bortsett fra dem, tror jeg. Absolutt et bra løp fra start til mål.
Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Flugstad konkluderer med at 4. plass i NM ikke holder til medalje i VM....

janesaj

Legg inn av janesaj »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm
janesaj skrev: fre jan 20, 2023 2:11 pm
lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm

Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Vanskelig å sammenligne avstander i forskjellige løp opp mot hverandre, men dette er nok iallfall det klart beste Lotta har gjort på distanse. Hadde ganske sikkert vært godt inne topp ti i WC med dette. Frida, Ebba og Diggins hadde vel kunnet slå dette, og noen til som Tiril, Heidi, Brennan og Pärmäkoski har sikkert potensial til å gjøre det, men ikke så fryktelig mange bortsett fra dem, tror jeg. Absolutt et bra løp fra start til mål.
Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?
Hun blander seg iallfall i diskusjonen. Slår jo Østberg, Haga og Fossesholm i dag, og så har man Tiril, Heidi og Kalvå som ikke gikk. Så blir spennende i Les Rousses neste helg.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm
Salihovic91 skrev: fre jan 20, 2023 2:00 pm Om det her er hva Norge har å stille opp med så vinner jo Frida Karlsson uten å prøve i VM
De fleste som følger norsk damelangrenn vet at de tre beste norske ikke gikk: Verdenscupleder Tiril U. Weng, Heidi Weng og Anne Kjersti Kalvå.
Tja, Østberg vant nesten 20 km fri i Davos før jul. En god nr 2 bak Diggins.
Men hun skuffet litt i dag. Kan selvsagt skyldes at hun er mer treningsstinn og har lite konkurransetrening sammenlignet med LUW.
For henne er det VM all in. Ser fremdeles på Østberg som vårt største håp, individuelt. "Plassen" er en mester på dette.

Eastbooh

Legg inn av Eastbooh »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm
Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?
Og ligger hun an til å bli ankerkvinne på stafetten nå?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?
Hun går seg hvertfall inn blant de 5 mest aktuelle. Jeg tror ikke dagens løp ville holdt til pallen i et godt internasjonalt felt og tror det derfor er 4 løpere som har et vist et høyere nivå tidligere i sesongen og bør være mer aktuelle til 10 fri i VM enn Lotta. Samtidig er tre av de fraværende pga diverse årsaker og det er ingen garanti for at de kommer tilbake til sin beste form til VM.

I forhold til VM vil jeg si at dagens "tapere" er Fossesholm, Haga og Theodorsen. De må nå levere et godt renn i Les Rousses for å bli uttatt som reserve til VM. Theodorsen er nok mest aktuell som reserve siden hun kan gå gode renn også i klassisk.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

tartaglia2 skrev: fre jan 20, 2023 2:33 pm
Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?
Hun går seg hvertfall inn blant de 5 mest aktuelle. Jeg tror ikke dagens løp ville holdt til pallen i et godt internasjonalt felt og tror det derfor er 4 løpere som har et vist et høyere nivå tidligere i sesongen og bør være mer aktuelle til 10 fri i VM enn Lotta. Samtidig er tre av de fraværende pga diverse årsaker og det er ingen garanti for at de kommer tilbake til sin beste form til VM.

I forhold til VM vil jeg si at dagens "tapere" er Fossesholm, Haga og Theodorsen. De må nå levere et godt renn i Les Rousses for å bli uttatt som reserve til VM. Theodorsen er nok mest aktuell som reserve siden hun kan gå gode renn også i klassisk.
Under normale omstendigheter er vel Tiril, Heidi og Anne Kjersti klare for laget? Så går vel den siste plassen til den som kan dokumentere form fremover?

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Jeg har ikke sett VM-programmet, men håper tvillingene ikke får for hardt program inn mot lagsprinten. Skulle gjerne ha hatt et gull der...

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Antitroll skrev: fre jan 20, 2023 2:41 pm Jeg har ikke sett VM-programmet, men håper tvillingene ikke får for hardt program inn mot lagsprinten. Skulle gjerne ha hatt et gull der...
Sprint torsdag, skiathlon lørdag og teamsprint søndag. Deretter tirsdag, torsdag og lørdag for damene.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:43 pm
Antitroll skrev: fre jan 20, 2023 2:41 pm Jeg har ikke sett VM-programmet, men håper tvillingene ikke får for hardt program inn mot lagsprinten. Skulle gjerne ha hatt et gull der...
Sprint torsdag, skiathlon lørdag og teamsprint søndag. Deretter tirsdag, torsdag og lørdag for damene.
Takker

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:36 pm Under normale omstendigheter er vel Tiril, Heidi og Anne Kjersti klare for laget? Så går vel den siste plassen til den som kan dokumentere form fremover?
Tja, før NM anså jeg Ingvild som den sikreste. Er ikke sikker på om det er bedre å være syk under NM enn å gå seg inn til fjerdeplass etter en lengre rennpause.

Med tanke på at Tiril, AK og Heidi har hatt problemer så langt denne sesongen er jeg langt fra sikker på at alle 3 vil være i god nok form i VM til å tåle et hardt rennprogram der. Fullt mulig AK eller Heidi velger å stå over 10 fri for å spare seg til 3-mila om de tror de har bedre medaljemuligheter der.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Hatleking skrev: tor jan 19, 2023 2:01 pm Kan vel ikkje vere særleg tvil om at sprintlaget for kvinner er 2xWeng, Myhrvold og Skistad? Så kan Stenseth vere reserve. Melling trur eg det kan bli mykje moro med i tida framover, og Andreassen er rett og slett fantastisk.
Ja spørs hvor mye de kan legge vekt på tds sprinten hvor Myrvold var på pallen, mens de øvrige sprinterne ikke var med?
Skistad har to femteplasser i de rennene som teller mest og ligger nok bedre an. Gårsdagens løp har uten betydning, utenom formbekreftelse da den gikk i motsatt stilart.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: fre jan 20, 2023 2:12 pm
janesaj skrev: fre jan 20, 2023 2:11 pm
lund skrev: fre jan 20, 2023 2:05 pm

Tja, ikke kjempestor forskjell i avstand mellom Haga og LUW denne helgen og Haga og Ebba Andersson forrige helg.
Vanskelig å sammenligne avstander i forskjellige løp opp mot hverandre, men dette er nok iallfall det klart beste Lotta har gjort på distanse. Hadde ganske sikkert vært godt inne topp ti i WC med dette. Frida, Ebba og Diggins hadde vel kunnet slå dette, og noen til som Tiril, Brennan og Pärmäkoski har sikkert potensial til å gjøre det, men ikke så fryktelig mange bortsett fra dem, tror jeg. Absolutt et bra løp fra start til mål.
Men går Lotta seg inn på 10 km fri laget med denne prestasjonen?
Nei, men hun går seg inn på 10 km fri laget til neste helg i Les Rouses. Vil tro det laget blir topp 4 i dag + Tiril, Heidi og AK, hvis hum er frisk nok til å gå. Prestasjonene der blir nok svært viktig, men har selvsagt også en del betydning de første konkurransene i VM og prioriteringer til de forskjellige løperne.
Lotta og Tiril går nok begge sprintøvelsene, mens de trolig da står over Skiathlon, slik at den øvelsen blir lettere å gå seg inn på. AK, Ingvild og Heidi blir da de sikre der, mens Silje Theodorsen kanskje kan gå seg inn på det laget med et godt løp i morgen?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: fre jan 20, 2023 4:54 pm
Hatleking skrev: tor jan 19, 2023 2:01 pm Kan vel ikkje vere særleg tvil om at sprintlaget for kvinner er 2xWeng, Myhrvold og Skistad? Så kan Stenseth vere reserve. Melling trur eg det kan bli mykje moro med i tida framover, og Andreassen er rett og slett fantastisk.
Ja spørs hvor mye de kan legge vekt på tds sprinten hvor Myrvold var på pallen, mens de øvrige sprinterne ikke var med?
Skistad har to femteplasser i de rennene som teller mest og ligger nok bedre an. Gårsdagens løp har uten betydning, utenom formbekreftelse da den gikk i motsatt stilart.
Per nå er sprintlaget til VM ganske opplagt. Dersom Myhrvold ryker i kvarten i Les Rousses og Svendsen, Stenseth eller Melling kommer til finalen blir det verre å ta det ut. Tredjeplass i VdF under TdS er bedre enn semifinale i vanlig verdenscup, men ikke nødvendigvis bedre enn en femteplass. Er fullstendig urealistisk at noen skal dytte Skistad ut av VM-laget. Til det kreves det nok at 2 av Stenseth, Svendsen, Melling og Myhrvold er på pallen i Les Rousses.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rennjuryen har besluttet å utsette starten på 15 kilometer fellesstart for kvinner til klokken 12.00 lørdag. NM-konkurransen skulle egentlig ha startet klokken 10.30. NRKs reportere på stedet melder om at det er minus 24 på langrennsstadion. Grensen for å gå renn er minus 18 grader.

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16265740

anbessa

Legg inn av anbessa »

Nå må noen på Gjøvik enten flytte termometeret til solveggen eller ta noen strategiske pust på kvikksølvet. Snakk om å være urutinerte.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Alt er avlyst i dag.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

sertono skrev: lør jan 21, 2023 11:17 am Alt er avlyst i dag.
Skuffende :cry:
Er det landslaget som har satt foten ned og sagt dem ikke stiller når det er kaldt?
Dem har jo en historie på at dem trekker seg når utlendingene går.
Sist redigert av netrebske den lør jan 21, 2023 11:20 am, redigert 1 gang totalt.

toetoe

Legg inn av toetoe »

Drit

mashadar

Legg inn av mashadar »

anbessa skrev: lør jan 21, 2023 11:07 am Nå må noen på Gjøvik enten flytte termometeret til solveggen eller ta noen strategiske pust på kvikksølvet. Snakk om å være urutinerte.
Ja, her har man ikke lært noe fra Lillehammer-OL tydeligvis.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: lør jan 21, 2023 11:19 am
sertono skrev: lør jan 21, 2023 11:17 am Alt er avlyst i dag.
Skuffende :cry:
Er det landslaget som har satt foten ned og sagt dem ikke stiller når det er kaldt?
Kuldegrensen på minus 18 er gjeldende i alle langrennskonkurranser. Nasjonalt som internasjonalt. Er vel kun i Russland at man ser bort fra slikt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mashadar skrev: lør jan 21, 2023 11:20 am
anbessa skrev: lør jan 21, 2023 11:07 am Nå må noen på Gjøvik enten flytte termometeret til solveggen eller ta noen strategiske pust på kvikksølvet. Snakk om å være urutinerte.
Ja, her har man ikke lært noe fra Lillehammer-OL tydeligvis.
Landslaget har sikkert sitt eget termometer, og etter 2000 så har de vel knapt gått skirenn under 12 minus.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: lør jan 21, 2023 11:22 am
mashadar skrev: lør jan 21, 2023 11:20 am
anbessa skrev: lør jan 21, 2023 11:07 am Nå må noen på Gjøvik enten flytte termometeret til solveggen eller ta noen strategiske pust på kvikksølvet. Snakk om å være urutinerte.
Ja, her har man ikke lært noe fra Lillehammer-OL tydeligvis.
Landslaget har sikkert sitt eget termometer, og etter 2000 så har de vel knapt gått skirenn under 12 minus.
Var vel minus 24 på stadion da rennene skulle starte idag tidlig?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da kan vi vel si at det var godt der var endel som var så "respektløse" at de reiste ned til Livigno der det faktisk gåes langrenn idag! 😊

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»