Brennpunkt: Omsorg bak lukkede dører

Svar
Hardy-guttene

Re: Brennpunkt: Omsorg bak lukkede dører

Legg inn av Hardy-guttene »

Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

DoktorS skrev: lør jan 28, 2023 12:48 pm Veldig god kommentar av Skartveit her:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/O8 ... bli-gammel

Synes det er på tide at mediene faktisk begynner å være litt mer enn mikrofonstativ for Sykepleierforbundet - det har de vært i årevis. Det dryppes ut klagende leserbrev til alle mediehusene stadig vekk - om at de er overbelastet og dårlig betalt... Slike får masse støtteerklæringer i kommentarfeltene, men det hjelper jo lite..

Litt av problemet er at de nekter å inngå noen som helst avtale som kan gjør at deltiden minker.
Det vi ser på tv er vel det leger og pleiere har advart om i flere år? Og det er er vel kommunene og helseforetakene som ikke vil gi flere fulltidsstillinger, med begrunnelsen at da får de ikke turnusen til å fungere i og med at det er så stor forskjell på antall på jobb på dag, kveld, natt og helg?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

B.O.B. skrev: lør jan 28, 2023 12:00 pm Det man burde gjort er å tilbudt disse gamle og mest syke en behagelig utgang ved assistert selvmord. Jeg vil tro at over halvparten av de gamle ville vært lykkelige for et slikt tilbud. Vennligst gi meg 3 Oxy ved en passende anledning. Da hadde man spart masse penger og ressurser og samtidig gitt disse individene det de selv ønsker.
Soylent Green is people.

3 Oxynorm er neppe nok til å ta livet av deg. 5mg tilsvarer omtrent 2 Paralgin Forte. En annen ting er at overdose med piller ofte gir kvalme og oppkast før du slutter å puste. 5 stk Fentanyl 100mcg/t plaster på ryggen, derimot, tilsvarer omtrent 1200mg Morfin tabletter og det er godt over dødelig dose for deg og meg. Eller du kan sette en hel insulinpenn i låret.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Hardy-guttene skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.
Innvandrerne og deres barn ender som regel opp med å oppta de samme plassene med tid og stunder de også, så det er heller ingen varig løsning.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Pernille skrev: lør jan 28, 2023 7:27 pm
Hardy-guttene skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.
Innvandrerne og deres barn ender som regel opp med å oppta de samme plassene med tid og stunder de også, så det er heller ingen varig løsning.
Jepp. Men det er deres problem, når de var så dumme å komme hit.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Pernille skrev: lør jan 28, 2023 7:27 pm
Hardy-guttene skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.
Innvandrerne og deres barn ender som regel opp med å oppta de samme plassene med tid og stunder de også, så det er heller ingen varig løsning.
Tiden er kanskje inne for en virkelig destruktiv krig, iflg en fyr på 1500 tallet, Nostradamus?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: lør jan 28, 2023 7:27 pm
Hardy-guttene skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.
Innvandrerne og deres barn ender som regel opp med å oppta de samme plassene med tid og stunder de også, så det er heller ingen varig løsning.
Logikken din er som så;
En baker spiser jo også brød og da går det opp-i-opp om en mangler en baker eller importerer en. En importert lege blir også syk, så hvorfor importere en som og vil ligge samfunnet til last? Så de 10 000 pasientavviklinngene han har hatt eller de hundretusen brødene som en importert baker lager - de går liksom ikke opp-i-opp med noesomhelst.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: lør jan 28, 2023 8:45 pm Logikken din er som så;
En baker spiser jo også brød og da går det opp-i-opp om en mangler en baker eller importerer en. En importert lege blir også syk, så hvorfor importere en som og vil ligge samfunnet til last? Så de 10 000 pasientavviklinngene han har hatt eller de hundretusen brødene som en importert baker lager - de går liksom ikke opp-i-opp med noesomhelst.
Argumentet og logikken din kollapser fordi dette forutsetter at samtlige, eller i alle fall brorparten, av alle innvandrere som bosetter seg her havner i et omsorgsyrke, men slik er det jo ikke. Hvis vi antar at 20 av 100 havner i et omsorgsyrke, så vil det fremdeles være 80 som ikke gjør det og som dermed krever omsorg av andre når de de blir gamle -- i tillegg til de 20.

Hvis vi derimot kun tar i mot innvandrere på arbeidskontrakt til omsorgsyrker og som fortrinnsvis reiser hjem igjen etter endt tjeneste så ville du hatt et poeng, men jeg tviler på at det er dette du argumenterer for.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: lør jan 28, 2023 9:36 pm
Fordomsfull skrev: lør jan 28, 2023 8:45 pm Logikken din er som så;
En baker spiser jo også brød og da går det opp-i-opp om en mangler en baker eller importerer en. En importert lege blir også syk, så hvorfor importere en som og vil ligge samfunnet til last? Så de 10 000 pasientavviklinngene han har hatt eller de hundretusen brødene som en importert baker lager - de går liksom ikke opp-i-opp med noesomhelst.
Argumentet og logikken din kollapser fordi dette forutsetter at samtlige, eller i alle fall brorparten, av alle innvandrere som bosetter seg her havner i et omsorgsyrke, men slik er det jo ikke. Hvis vi antar at 20 av 100 havner i et omsorgsyrke, så vil det fremdeles være 80 som ikke gjør det og som dermed krever omsorg av andre når de de blir gamle -- i tillegg til de 20.

Hvis vi derimot kun tar i mot innvandrere på arbeidskontrakt til omsorgsyrker og som fortrinnsvis reiser hjem igjen etter endt tjeneste så ville du hatt et poeng, men jeg tviler på at det er dette du argumenterer for.
Utenlandske sjøfolk fikk lov til å betale skatt til Norge når de jobbet på norske båter, men om de ble syke - måtte de reise til hjemlandet sitt. Dette var midt på 1970-tallet. Jeg aner ikke om de da fikk sykepenger, men en fra Capp Verde fortalte at han ble sykeavmønstret i norsk havn og ble nektet sykepenger.
Når du sier - så kan de reise hjem igjen etter endt tjeneste; vet du om nordmenn som er behandlet slik i andre stater; når de ble pensjonister ble de sendt hjem igjen fra det landet som de hadde arbeidet for i kanskje flere ti-år? Jeg vet jo ikke hvordan de svarte ble behandlet i sørstatene nårde ble for gamle til å jobbe; kanskje tok KKK og hang de opp 'by their neck'?
Det er viktig å få folk ut arbeide ja og blant nordmenn med innvandrerforeldre er snittet ti prosent flere som tar høyere utdannelse - enn hos barna til etniske nordmenn
https://khrono.no/nordmenn-med-innvandr ... dre/566288

Jeg leste en statistikk om kriminalitet hos nordmenn sammenlignet med innvandrere fra 2012 og der var det 26 nordmenn av tusen som hadde blitt dømt for noe kriminelt og det tilsvarende tallet for innvandrere var 56 og altså mer enn dobbelt så mange innvandrere enn nordmenn av tusen innvandrere - som hadde vært dømte. Det er jo dumt og noe en bør/burde ta fatt i. Men - samtidig viser dette at 944 innvandrere av tusen, hadde ikke blitt dømt for kriminelle forhold. Jeg vet ikke om dette sier deg noe, men meg sier det at det er F1 så mange innvandrere som det ikke går dårlig med.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Omsorg bak lukkede dører er i det minste bedre enn bak åpne. Spesielt i januar.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

De som virkelig får det kjipt her er dagens unge. Når disse blir gamle vil staten være ubegripelig mye fattigere enn i dag, i tillegg vil mange av disse knapt ha egne barn som kan hjelpe til. Selv planlegger jeg å bli så rik at jeg kan kjøpe meg alt jeg måtte trenge, men for gjennomsnittspersonen kommer det jo til å bli helt horribelt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 1:14 pm Betimelig kommentar, som går mer på bruk av skjult kamera, men også en generell kommentar. Hva er egentlig sannheten om eldreomsorgen? Man er jo ikke i nærheten av å svare på det...

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-877210



Det er flere sannheter om eldreomsorgen. Kjæresten begynner å dra på årene og i fjor fikk han slag, ikke bare ett, men to. Og da mistet han det meste av balansen. Etter sykehusbehandling fikk han plass på sykehjemmet for rehabilitering. Fysioterapeuten der ble overrasket over å endelig å få en pasient som ønsket å trene skikkelig. Han kunne fortelle om slagpasienter som det ikke var mulig å få opp fra senga, og om pårørende som oppfordret sine til å ikke trene, det mente mange var unødvendig for nå hadde de jo sykehjemsplass og kunne fortsette å bo der. Kjæresten overhørte det siste bli sagt. Det er helt forferdelig at det finnes slagpasienter som belager seg på å være pleiepasienter på sykehjem resten av levetida når de kunne trent seg opp til å bli selvhjulpne hjemme, slik kjæresten har blitt.
Kjæresten var full av lovord om personalet både de få ukene han trengte pleie og også siden, både de og maten var helt topp.
Men da han valgte å flytte hjem igjen opplevde han å høre at nei han måtte ikke tro at det ville gå å bo i et hus med to etasjer og med bad i kjelleren, han måtte forstå at det han trengte var en leilighet på ett plan. Det var så mye som var umulig for en rullestolbruker i følge fagfolka. Kjæresten ga blanke i alle slike advarsler og "gode råd", flytta hjem og klarer seg utmerket med trapper og alt (han klarer å gå trappene der det er satt opp ekstra rekkverk). Han ser mulighetene og ikke vanskelighetene.
Og vi bor fortsatt hver for oss.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Texas_John skrev: lør jan 28, 2023 11:48 pm De som virkelig får det kjipt her er dagens unge. Når disse blir gamle vil staten være ubegripelig mye fattigere enn i dag, i tillegg vil mange av disse knapt ha egne barn som kan hjelpe til. Selv planlegger jeg å bli så rik at jeg kan kjøpe meg alt jeg måtte trenge, men for gjennomsnittspersonen kommer det jo til å bli helt horribelt.
Mange unge vil få det tøft ja. Alt for få hender og alt for lite plasser. Det går fra vondt til verre. Ser ingen lyspunkter i fremtiden. Du må som du sa være rik, og kjøpe seg omsorg.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 4:38 pm
Texas_John skrev: lør jan 28, 2023 11:48 pm De som virkelig får det kjipt her er dagens unge. Når disse blir gamle vil staten være ubegripelig mye fattigere enn i dag, i tillegg vil mange av disse knapt ha egne barn som kan hjelpe til. Selv planlegger jeg å bli så rik at jeg kan kjøpe meg alt jeg måtte trenge, men for gjennomsnittspersonen kommer det jo til å bli helt horribelt.
Mange unge vil få det tøft ja. Alt for få hender og alt for lite plasser. Det går fra vondt til verre. Ser ingen lyspunkter i fremtiden. Du må som du sa være rik, og kjøpe seg omsorg.



Eller ta ansvar for seg selv gjennom å leve sunt og å planlegge alderdommen å slik at man klarer å bo hjemme hele livet, eller lengst mulig.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Gårdsdattra skrev: søn jan 29, 2023 6:07 pm
izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 4:38 pm
Texas_John skrev: lør jan 28, 2023 11:48 pm De som virkelig får det kjipt her er dagens unge. Når disse blir gamle vil staten være ubegripelig mye fattigere enn i dag, i tillegg vil mange av disse knapt ha egne barn som kan hjelpe til. Selv planlegger jeg å bli så rik at jeg kan kjøpe meg alt jeg måtte trenge, men for gjennomsnittspersonen kommer det jo til å bli helt horribelt.
Mange unge vil få det tøft ja. Alt for få hender og alt for lite plasser. Det går fra vondt til verre. Ser ingen lyspunkter i fremtiden. Du må som du sa være rik, og kjøpe seg omsorg.



Eller ta ansvar for seg selv gjennom å leve sunt og å planlegge alderdommen å slik at man klarer å bo hjemme hele livet, eller lengst mulig.
Det vil ikke de fleste klare, de fleste blir for dårlige til å bo hjemme. Vi må bygge flere sykehjem, det har vi råd til. Og ikke alle har råd til å bygge om leiligheten de bor i. Mange har bare minstepensjon.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: lør jan 28, 2023 9:36 pm
Fordomsfull skrev: lør jan 28, 2023 8:45 pm Logikken din er som så;
En baker spiser jo også brød og da går det opp-i-opp om en mangler en baker eller importerer en. En importert lege blir også syk, så hvorfor importere en som og vil ligge samfunnet til last? Så de 10 000 pasientavviklinngene han har hatt eller de hundretusen brødene som en importert baker lager - de går liksom ikke opp-i-opp med noesomhelst.
Argumentet og logikken din kollapser fordi dette forutsetter at samtlige, eller i alle fall brorparten, av alle innvandrere som bosetter seg her havner i et omsorgsyrke, men slik er det jo ikke. Hvis vi antar at 20 av 100 havner i et omsorgsyrke, så vil det fremdeles være 80 som ikke gjør det og som dermed krever omsorg av andre når de de blir gamle -- i tillegg til de 20.

Hvis vi derimot kun tar i mot innvandrere på arbeidskontrakt til omsorgsyrker og som fortrinnsvis reiser hjem igjen etter endt tjeneste så ville du hatt et poeng, men jeg tviler på at det er dette du argumenterer for.
Men bakeren lager likevel hundretusen brød mer enn han og hans eventuelle familie vil spise i deres liv og en syrisk lege vil likevel gi 5 tusen eller no'sånt - flere legebesøk enn vedkommende selv vil trenge og en etiopisk bussjåfør vil frakte flere passasjerer enn egen slekt i deres liv - på et par måneder.
Dessuten, ikke-vestlige kommer her fordi de enten selv har vært utsatt for forferdelige hendelser i eget land eller som følge av familiegjenforening og ofte med familier som også har hatt dårlige opplevelser. Så - hvorfor ikke da forsøke å gjøre det beste ut av det for både de som kommer og for samfunnet vårt?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: søn jan 29, 2023 7:20 pm Dessuten, ikke-vestlige kommer her fordi de enten selv har vært utsatt for forferdelige hendelser i eget land eller som følge av familiegjenforening og ofte med familier som også har hatt dårlige opplevelser. Så - hvorfor ikke da forsøke å gjøre det beste ut av det for både de som kommer og for samfunnet vårt?
Ikke-vestlig innvandring koster samfunnet utallige milliarder hvert år, og strømmen av flyktninger vil eskalere voldsomt i årene som kommer.

Befolkningen i Afrika øker med over 100 000 mennesker hver eneste dag. Men du er kanskje villig til å ofre alt av egen fremtidig pensjon og hjelp fra det offentlige for å finansiere importen av enda flere asylsøkere?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:15 pm
Gårdsdattra skrev: søn jan 29, 2023 6:07 pm
izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 4:38 pm

Mange unge vil få det tøft ja. Alt for få hender og alt for lite plasser. Det går fra vondt til verre. Ser ingen lyspunkter i fremtiden. Du må som du sa være rik, og kjøpe seg omsorg.



Eller ta ansvar for seg selv gjennom å leve sunt og å planlegge alderdommen å slik at man klarer å bo hjemme hele livet, eller lengst mulig.
Det vil ikke de fleste klare, de fleste blir for dårlige til å bo hjemme. Vi må bygge flere sykehjem, det har vi råd til. Og ikke alle har råd til å bygge om leiligheten de bor i. Mange har bare minstepensjon.


Skal vi ha flere sykehjem så må folk lære seg å tåle både brun og svart hud hos pleiepersonalet. For så lenge det kun fødes langt under 2 barn pr kvinne, så blir vi helt avhengig av innvandring for å få nok pleiere. Men dessverre så er det litt for mye rasisme i befolkningen. Og rasistene vil også trenge sykehjemsplass.
Nei det beste vi kan gjøre for oss selv er å ta vare på oss selv slik at vi klarer å bo hjemme hele livet eller nesten. Og får man slag så er ikke liver over for de fleste. Det går an å trene slik at man kan bo hjemme, slik kjæresten min klarer, mye av tiden alene. Det går ikke an slik mange gjør å ligge i senga med nesa i været og si til pleiere og fysioterapeut "gjør meg frisk".Jeg tuller ikke, sykehjemmene er fulle av folk som kunne og burde ha trent seg opp til et liv hjemme hos seg selv. Her i huset hos kjæresten er huset tilrettelagt med håndtak og rekkverk slik at han kommer seg opp og ned trapper, inn og ut på do og på badet, og inn og ut av huset, i tillegg har han fått trappeheis. Og det går helt fint. Og ingenting er ombygd, det ville heller ikke vært mulig.
Man må se muligheter og ikke hindringer

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: søn jan 29, 2023 7:20 pm Men bakeren lager likevel hundretusen brød mer enn han og hans eventuelle familie vil spise i deres liv og en syrisk lege vil likevel gi 5 tusen eller no'sånt - flere legebesøk enn vedkommende selv vil trenge og en etiopisk bussjåfør vil frakte flere passasjerer enn egen slekt i deres liv - på et par måneder.
Dessuten, ikke-vestlige kommer her fordi de enten selv har vært utsatt for forferdelige hendelser i eget land eller som følge av familiegjenforening og ofte med familier som også har hatt dårlige opplevelser. Så - hvorfor ikke da forsøke å gjøre det beste ut av det for både de som kommer og for samfunnet vårt?
Det går likevel ikke i hop, og det finnes to bevis for dette hvor det første er ontologisk: Norge har allerede over en million innvandrere og etterkommere. Hvis det virkelig var sant at innvandring redder den norske velferden så ville vi ikke hatt denne diskusjonen om manglende omsorg av eldre i dag, og heller ikke en minister som nylig gikk ut og sa at folk må planlegge/sørge for sin egen alderdom i fremtiden. Det andre beviset kommer fra Brochmannutvalget og SSB som fant at den ikke-vestlige innvandringen til Norge er et kraftig økonomisk underskuddsforetak. De tar i snitt ut mye mer av den offentlige potten enn det de putter inn. Hva dette betyr for vår felles velferd er at dess flere av denne gruppen som bosetter seg her, dess mer vil de tappe velferden og dess mindre vil gå til de som allerede bor her. Inklusive de som allerede har minst å rutte med.

Det siste her strider antakeligvis mot alt du står for og jeg tipper du nå leter febrilsk etter en eller annen corny historie om en innvandrer fra Ulan Bator som du traff på 70-tallet og som tjente bedre enn en gjennomsnittlig nordmann og som ga bort halve formuen sin til de fattige som sto og hang utenfor kiosken på hjørnet, men dette forandrer absolutt ingenting. Ikke tror jeg du helt skjønner hvorfor det ikke forandrer noe som helst heller, men det får så være.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Pernille skrev: søn jan 29, 2023 8:59 pm
Fordomsfull skrev: søn jan 29, 2023 7:20 pm Men bakeren lager likevel hundretusen brød mer enn han og hans eventuelle familie vil spise i deres liv og en syrisk lege vil likevel gi 5 tusen eller no'sånt - flere legebesøk enn vedkommende selv vil trenge og en etiopisk bussjåfør vil frakte flere passasjerer enn egen slekt i deres liv - på et par måneder.
Dessuten, ikke-vestlige kommer her fordi de enten selv har vært utsatt for forferdelige hendelser i eget land eller som følge av familiegjenforening og ofte med familier som også har hatt dårlige opplevelser. Så - hvorfor ikke da forsøke å gjøre det beste ut av det for både de som kommer og for samfunnet vårt?
Det går likevel ikke i hop, og det finnes to bevis for dette hvor det første er ontologisk: Norge har allerede over en million innvandrere og etterkommere. Hvis det virkelig var sant at innvandring redder den norske velferden så ville vi ikke hatt denne diskusjonen om manglende omsorg av eldre i dag, og heller ikke en minister som nylig gikk ut og sa at folk må planlegge/sørge for sin egen alderdom i fremtiden. Det andre beviset kommer fra Brochmannutvalget og SSB som fant at den ikke-vestlige innvandringen til Norge er et kraftig økonomisk underskuddsforetak. De tar i snitt ut mye mer av den offentlige potten enn det de putter inn. Hva dette betyr for vår felles velferd er at dess flere av denne gruppen som bosetter seg her, dess mer vil de tappe velferden og dess mindre vil gå til de som allerede bor her. Inklusive de som allerede har minst å rutte med.

Det siste her strider antakeligvis mot alt du står for og jeg tipper du nå leter febrilsk etter en eller annen corny historie om en innvandrer fra Ulan Bator som du traff på 70-tallet og som tjente bedre enn en gjennomsnittlig nordmann og som ga bort halve formuen sin til de fattige som sto og hang utenfor kiosken på hjørnet, men dette forandrer absolutt ingenting. Ikke tror jeg du helt skjønner hvorfor det ikke forandrer noe som helst heller, men det får så være.



Hvorfor mener du det er kritikkverdig av Kjerkhol å mene at folk må ta mer ansvar for eget liv også i alderdommen? Det burde faktisk være en selvfølge. Vi kan ikke kreve at stat og kommune skal ta vare på oss uansett, men bestrebe oss på å klare å bo hjemme lengst mulig. Det er også mye naboer og familie kan hjelpe eldre med, så kan hjemmetjenestene komme inn i bildet når det blir tvingende nødvendig. Likedan med sykehjem. Det er nemlig ikke alle eldre som trenger hjelp til alt.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Vi må ikke basere omsorgen for eldre på innvandring. Dette må vi sammen greie. Det er mange innvandrere som jobber i helsevesenet, og flere vil det bli. Men vi må få tilført midler så det er mulig å drive sykehjem på en forsvarlig måte. Nå er det alt for lite folk, og de som er der springer beina av seg. Vi må ta oss råd til å ha nok bemanning. Sånn som det er nå, er det en katastrofe.

peraleks

Legg inn av peraleks »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 9:18 pm Vi må ikke basere omsorgen for eldre på innvandring. Dette må vi sammen greie. Det er mange innvandrere som jobber i helsevesenet, og flere vil det bli. Men vi må få tilført midler så det er mulig å drive sykehjem på en forsvarlig måte. Nå er det alt for lite folk, og de som er der springer beina av seg. Vi må ta oss råd til å ha nok bemanning. Sånn som det er nå, er det en katastrofe.
Er det en katastrofe?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Gårdsdattra skrev: søn jan 29, 2023 9:17 pm Hvorfor mener du det er kritikkverdig av Kjerkhol å mene at folk må ta mer ansvar for eget liv også i alderdommen? Det burde faktisk være en selvfølge. Vi kan ikke kreve at stat og kommune skal ta vare på oss uansett, men bestrebe oss på å klare å bo hjemme lengst mulig. Det er også mye naboer og familie kan hjelpe eldre med, så kan hjemmetjenestene komme inn i bildet når det blir tvingende nødvendig. Likedan med sykehjem. Det er nemlig ikke alle eldre som trenger hjelp til alt.
Jeg mener da ikke det. Jeg er tvert i mot helt enig med Kjerkhol i at man må ta ansvar for sin egen alderdom -- hvilket er noe jeg også alltid har ment, men for de som går rundt og tror at innvandring på noe som helst vis skal redde dem og den norske velferden så burde det ringe en bjelle ved det faktumet at det allerede snart bor 20% innvandrere (og etterkommere) her i landet -- og likevel går en minister ut og sier dette i dag. Det viser jo tvert i mot at innvandringen ikke redder noe som helst og aller minst velferden og alderdommen.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Gårdsdattra skrev: søn jan 29, 2023 8:43 pm
izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:15 pm
Gårdsdattra skrev: søn jan 29, 2023 6:07 pm




Eller ta ansvar for seg selv gjennom å leve sunt og å planlegge alderdommen å slik at man klarer å bo hjemme hele livet, eller lengst mulig.
Det vil ikke de fleste klare, de fleste blir for dårlige til å bo hjemme. Vi må bygge flere sykehjem, det har vi råd til. Og ikke alle har råd til å bygge om leiligheten de bor i. Mange har bare minstepensjon.
Og det tåler folk, folk er ikke rasister, det er et fåtall. Vi må ha mange flere i eldreomsorgen, og her vil innvandrere gjøre en god jobb. Vi trenger alle!


Skal vi ha flere sykehjem så må folk lære seg å tåle både brun og svart hud hos pleiepersonalet. For så lenge det kun fødes langt under 2 barn pr kvinne, så blir vi helt avhengig av innvandring for å få nok pleiere. Men dessverre så er det litt for mye rasisme i befolkningen. Og rasistene vil også trenge sykehjemsplass.
Nei det beste vi kan gjøre for oss selv er å ta vare på oss selv slik at vi klarer å bo hjemme hele livet eller nesten. Og får man slag så er ikke liver over for de fleste. Det går an å trene slik at man kan bo hjemme, slik kjæresten min klarer, mye av tiden alene. Det går ikke an slik mange gjør å ligge i senga med nesa i været og si til pleiere og fysioterapeut "gjør meg frisk".Jeg tuller ikke, sykehjemmene er fulle av folk som kunne og burde ha trent seg opp til et liv hjemme hos seg selv. Her i huset hos kjæresten er huset tilrettelagt med håndtak og rekkverk slik at han kommer seg opp og ned trapper, inn og ut på do og på badet, og inn og ut av huset, i tillegg har han fått trappeheis. Og det går helt fint. Og ingenting er ombygd, det ville heller ikke vært mulig.
Man må se muligheter og ikke hindringer

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
Folk kommer ikke til å få flere barn selv om barnetrygden økes. Du vet antakelig årsaken til at folk ikke får barn, men er så fryktelig opptatt av å være politisk korrekt at du ikke tør si det?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:01 am
Koskinen skrev: lør jan 28, 2023 10:47 am At det fødes for få personer i Norge er også en skandale. Er endel som kan gjøres politisk her også, men når alt av barnetrygd og stønad stort sett blir stående på stedet hvil i 30 år, og ikke blir indeksregulert, så vil jeg si at politikerne har sin del av skylden for dette også.

Fremtiden vår er at vi blir pleiet av fremmedarbeidere som ikke kan et kløyva ord norsk. Og engelsken vår når vi blir gamle og demente er jeg redd har gått rett ut vinduet.
opptatt av å være politisk korrekt at du ikke tør si det?
Fordi kvinner har rett til et fritt liv her i landet?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hardy-guttene skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Jepp. Uten innvandrere med mange barn slipper vi opp for pleiepersonale.
Innvandrere får ikke så mange flere barn enn gjennomsnittet, i Danmark får de sågar færre barn enn gjennomsnittet. Akkurat nå er antallet eldre innvandrere lavere enn snittet i befolkningen, men det er forventet at dette vil øke med 14-gangeren de kommende årene. For å holde dette korthuset oppreist må man altså importere langt, langt flere enn i dag, ellers har man i praksis bare gjort vondt verre, fordi innvandrere generelt har enda høyere arbeidsledighet enn snittet.

Hadde alle de som i dag jobber for å integrere og tilrettelegge for innvandrere heller jobbet innenfor helse hadde du nok hatt mer enn nok å ta av.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: man jan 30, 2023 11:06 am
Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:01 am opptatt av å være politisk korrekt at du ikke tør si det?
Fordi kvinner har rett til et fritt liv her i landet?
Hvis man er opptatt av at norske kvinner skal få flere enda barn enn i dag så finnes det i realiteten bare én løsning, og det er ikke å øke barnetrygden med noen tusenlapper.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:10 am
Henningsen skrev: man jan 30, 2023 11:06 am
Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:01 am opptatt av å være politisk korrekt at du ikke tør si det?
Fordi kvinner har rett til et fritt liv her i landet?
Hvis man er opptatt av at norske kvinner skal få flere enda barn enn i dag så finnes det i realiteten bare én løsning, og det er ikke å øke barnetrygden med noen tusenlapper.
Du mener kanskje at forbud mot prevensjon og abort er en bedre vei å gå, kjenner jeg deg rett.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:10 am
Henningsen skrev: man jan 30, 2023 11:06 am
Texas_John skrev: man jan 30, 2023 11:01 am opptatt av å være politisk korrekt at du ikke tør si det?
Fordi kvinner har rett til et fritt liv her i landet?
Hvis man er opptatt av at norske kvinner skal få flere enda barn enn i dag så finnes det i realiteten bare én løsning, og det er ikke å øke barnetrygden med noen tusenlapper.
Og hva mener du den ene løsningen er?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»