Arbeiderpartiets neste leder?

Svar
GP950mAh

Re: Arbeiderpartiets neste leder?

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:21 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:21 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:17 am

EUs 3. energidirektiv ble vedtatt av EU i 2009.
Både EUs politikk på forskjellige områder, samt EØS-avtalen er en prosess over tid og i stadig endring.
Direktivet krever bygging av kabler mellom medlemslandene og Norge har drevet forberedelser i tiden etter 2009 for å imøtekomme kravene i direktivet.
Det er i høyeste grad seriøst å forbinde bygging av kablene med avtalene Norge har med EU. En annen sak er at norske politikere ikke er nødt til å innføre EU-regelverket i Norge, det er ikke noe tvang fra EUs side. Norske politikere har imidlertid selv valgt det, og da er selvsagt Norge forpliktet til å følge regelverket.
Det var ingenting i avtalen som tvang oss til å bygge den kabelen, ikke en eneste paragraf. Det var fullt og helt norske politikeres valg og hadde ingenting med acer eller EU å gjøre.
Det viste seg i hvertfall at Norge gjorde forberedelser til bygging av høykapasitetskabler i tiden etter 2009. Norge vedtok EUs 3. energipakke i 2018 og ble innlemmet i EUs energimarked hvor et essensielt innhold er fri flyt av strøm mellom medlemslandene. Dette har Norge forpliktet seg til, hvordan mener du at Norge kan oppfylle den frie flyten mellom landene uten at det bygges kabler?
Fri flyt om man har kabler ja, det var ingenting som tvang oss til å bygge nye kabler til Tyskland og England.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:28 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:21 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 10:21 am Det var ingenting i avtalen som tvang oss til å bygge den kabelen, ikke en eneste paragraf. Det var fullt og helt norske politikeres valg og hadde ingenting med acer eller EU å gjøre.
Det viste seg i hvertfall at Norge gjorde forberedelser til bygging av høykapasitetskabler i tiden etter 2009. Norge vedtok EUs 3. energipakke i 2018 og ble innlemmet i EUs energimarked hvor et essensielt innhold er fri flyt av strøm mellom medlemslandene. Dette har Norge forpliktet seg til, hvordan mener du at Norge kan oppfylle den frie flyten mellom landene uten at det bygges kabler?
Fri flyt om man har kabler ja, det var ingenting som tvang oss til å bygge nye kabler til Tyskland og England.
Så du mener at EUs energipolitikk kan bli oppfylt uten kabler mellom medlemslandene?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:27 am
Også i 2010 hadde vi et kraftoverskudd
Hva med 2011? For et kraftig tørrår eller våtår påvirker heller året etter i større grad enn året før.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: søn jan 22, 2023 11:34 am
Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:27 am
Også i 2010 hadde vi et kraftoverskudd
Hva med 2011? For et kraftig tørrår eller våtår påvirker heller året etter i større grad enn året før.
Også i 2011

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:40 am Også i 2011
Nå har jeg sjekket. I 2010 importerte vi 14,7 TWh, mens vi eksporterte 7,1 TWh. Så vi hadde ikke kraftoverskudd da.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: søn jan 22, 2023 11:44 am
Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:40 am Også i 2011
Nå har jeg sjekket. I 2010 importerte vi 14,7 TWh, mens vi eksporterte 7,1 TWh. Så vi hadde ikke kraftoverskudd da.
Nei, det stemmer faktisk. En feil i visningen. Da klarte vi oss imidlertid med de kablene vi hadde i Norden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:48 am Nei, det stemmer faktisk. En feil i visningen. Da klarte vi oss imidlertid med de kablene vi hadde i Norden.
Og Nederland. Den kom i drift allerede i 2008.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: søn jan 22, 2023 11:49 am
Solvgutt1 skrev: søn jan 22, 2023 11:48 am Nei, det stemmer faktisk. En feil i visningen. Da klarte vi oss imidlertid med de kablene vi hadde i Norden.
Og Nederland. Den kom i drift allerede i 2008.
Kablene til UK og Tyskland er imidlertid overflødige

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: søn jan 22, 2023 9:54 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:17 am EUs 3. energidirektiv ble vedtatt av EU i 2009.
Både EUs politikk på forskjellige områder, samt EØS-avtalen er en prosess over tid og i stadig endring.
Direktivet krever bygging av kabler mellom medlemslandene og Norge har drevet forberedelser i tiden etter 2009 for å imøtekomme kravene i direktivet.
kan ikke du ta deg bryet med å dokumentere denne påstanden
Selvfølgeligheter: Når land går inn i EUs energiunion, forplikter landene seg til å oppfylle regelverket og hensikten med unionen. Dette innebærer at det bygges kabler mellom landene, ellers er det ikke mulig å oppfylle EUs energipolitikk.
Hvis du mener at det er mulig med fri flyt av strøm mellom landene, vær vennlig å beskriv hvordan det kan gå til uten kabler.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:30 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:28 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:21 am

Det viste seg i hvertfall at Norge gjorde forberedelser til bygging av høykapasitetskabler i tiden etter 2009. Norge vedtok EUs 3. energipakke i 2018 og ble innlemmet i EUs energimarked hvor et essensielt innhold er fri flyt av strøm mellom medlemslandene. Dette har Norge forpliktet seg til, hvordan mener du at Norge kan oppfylle den frie flyten mellom landene uten at det bygges kabler?
Fri flyt om man har kabler ja, det var ingenting som tvang oss til å bygge nye kabler til Tyskland og England.
Så du mener at EUs energipolitikk kan bli oppfylt uten kabler mellom medlemslandene?
Vi hadde allerede kabler til Sverige, Danmark og Nederland. De nye kablene til Tyskland og England var ikke nødvendige nei, det var noe våre politikere valgte selv å vedta.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Jeg må spørre, hvorfor er det ingen som ser noe fint i at Norge hjelper Europa gjennom energikrigen som Putin startet? Til neste vinter så er problemet løst og Putin har ingen flere kort å spille ut.

Europa må stå sammen i krigen mot Putin, også på dette feltet.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

JauKaninen skrev: søn jan 22, 2023 3:53 pm Jeg må spørre, hvorfor er det ingen som ser noe fint i at Norge hjelper Europa gjennom energikrigen som Putin startet? Til neste vinter så er problemet løst og Putin har ingen flere kort å spille ut.

Europa må stå sammen i krigen mot Putin, også på dette feltet.
Jøss bevares, men har Putin gjort det dyrere å produsere strøm i Norge?
Prisene til norske forbrukere er mangedoblet - forklar en enkel sjel
hvordan kraftprodusentenes enorme inntektsøkning i Norge hjelper Europa?

cochise-

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Cochise skrev: søn jan 22, 2023 5:17 pm
Jøss bevares, men har Putin gjort det dyrere å produsere strøm i Norge?
Prisene til norske forbrukere er mangedoblet - forklar en enkel sjel
hvordan kraftprodusentenes enorme inntektsøkning i Norge hjelper Europa?

cochise-
Slik som jeg har forstått det:

Putin strupet olje- og gassleveransene til oss på verst tenkelige tidspunkt til tross for alle nedskrevne avtaler. Nå var jeg mot at vi var så avhengige av russisk energi i utgangspunktet, men det er ikke Støre eller Erna sin feil.

Til neste år så har vi løst floken og prisene har gått ned igjen, i mellomtiden så synes jeg det er en fin ting at Norge hjelper Europa gjennom krisen ved at vi sender vår strøm ut. Om vi trosser nedskrevne avtaler vi også for å få billigere strøm her så forskyver vi bare problemet videre ut i Europa og det er ikke akkurat det man trenger nå.

Jeg betaler gjerne mer for strømmen i år for at Putin sitt skitne spill ikke skal lykkes mot Europa.

fargerik

Legg inn av fargerik »

JauKaninen skrev: søn jan 22, 2023 5:22 pm
Cochise skrev: søn jan 22, 2023 5:17 pm
Jøss bevares, men har Putin gjort det dyrere å produsere strøm i Norge?
Prisene til norske forbrukere er mangedoblet - forklar en enkel sjel
hvordan kraftprodusentenes enorme inntektsøkning i Norge hjelper Europa?

cochise-
Slik som jeg har forstått det:

Putin strupet olje- og gassleveransene til oss på verst tenkelige tidspunkt til tross for alle nedskrevne avtaler. Nå var jeg mot at vi var så avhengige av russisk energi i utgangspunktet, men det er ikke Støre eller Erna sin feil.

Til neste år så har vi løst floken og prisene har gått ned igjen, i mellomtiden så synes jeg det er en fin ting at Norge hjelper Europa gjennom krisen ved at vi sender vår strøm ut. Om vi trosser nedskrevne avtaler vi også for å få billigere strøm her så forskyver vi bare problemet videre ut i Europa og det er ikke akkurat det man trenger nå.

Jeg betaler gjerne mer for strømmen i år for at Putin sitt skitne spill ikke skal lykkes mot Europa.
Det er uhøflig å avspore nasjonalistenes kamp med fakta, asså.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

fargerik skrev: søn jan 22, 2023 5:44 pm
Det er uhøflig å avspore nasjonalistenes kamp med fakta, asså.
Ja, men det ser dessverre ut til å være utbredt holdning. Er bare å åpne facebook så har jeg folk i slekta til og med som kommer med daglige "rants" mot Støre for dette. Her burde media tatt mye bedre tak for lenge siden, ikke bare helle bensin på bålet.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 1:09 pm
ulefos skrev: søn jan 22, 2023 9:54 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:17 am EUs 3. energidirektiv ble vedtatt av EU i 2009.
Både EUs politikk på forskjellige områder, samt EØS-avtalen er en prosess over tid og i stadig endring.
Direktivet krever bygging av kabler mellom medlemslandene og Norge har drevet forberedelser i tiden etter 2009 for å imøtekomme kravene i direktivet.
kan ikke du ta deg bryet med å dokumentere denne påstanden
Selvfølgeligheter: Når land går inn i EUs energiunion, forplikter landene seg til å oppfylle regelverket og hensikten med unionen. Dette innebærer at det bygges kabler mellom landene, ellers er det ikke mulig å oppfylle EUs energipolitikk.
Hvis du mener at det er mulig med fri flyt av strøm mellom landene, vær vennlig å beskriv hvordan det kan gå til uten kabler.
jeg sourte om u kunne dokumentere påstanden om at: "Direktivet krever bygging av kabler mellom medlemslandene" det kunne du visst ikke

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: søn jan 22, 2023 7:38 pm
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 1:09 pm
ulefos skrev: søn jan 22, 2023 9:54 am
kan ikke du ta deg bryet med å dokumentere denne påstanden
Selvfølgeligheter: Når land går inn i EUs energiunion, forplikter landene seg til å oppfylle regelverket og hensikten med unionen. Dette innebærer at det bygges kabler mellom landene, ellers er det ikke mulig å oppfylle EUs energipolitikk.
Hvis du mener at det er mulig med fri flyt av strøm mellom landene, vær vennlig å beskriv hvordan det kan gå til uten kabler.
jeg sourte om u kunne dokumentere påstanden om at: "Direktivet krever bygging av kabler mellom medlemslandene" det kunne du visst ikke
La meg se....en flisespikker vil muligens søke etter en tekst i EUs 3.energipakke hvor det står: "Medlemslandene er forpliktet til å bygge strømkabler mellom medlemslandene".
Han vil aldri forstå at når et land melder seg inn i EUs energiunion, er landet forpliktet til å innfri hensikten med unionen, som bl.a er fri flyt av strøm mellom medlemslandene, noe som betinger bygging av strømkabler mellom medlemslandene.
I Norges tilfelle har man innfridd hensikten til energiunionen og fått bygget strømkabler til andre land. Hvordan skulle strømmen ellers flyte fritt mellom Norge og andre land?

Kunne jo vært interessant om andre debattanter har ideer om hvordan man transporterer opptil 1400 MW strøm fra Norge til Tyskland uten kabel?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 1:45 pm
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:30 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:28 am Fri flyt om man har kabler ja, det var ingenting som tvang oss til å bygge nye kabler til Tyskland og England.
Så du mener at EUs energipolitikk kan bli oppfylt uten kabler mellom medlemslandene?
Vi hadde allerede kabler til Sverige, Danmark og Nederland. De nye kablene til Tyskland og England var ikke nødvendige nei, det var noe våre politikere valgte selv å vedta.
Norske politikere ønsket å være en del av EUs energimarked og tok følgene av det ved å sørge for at det ble bygget kabler til Tyskland og Storbritannia for å innfri hensikten med det felles marked, fri flyt av strøm.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:50 pm
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 1:45 pm
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 11:30 am

Så du mener at EUs energipolitikk kan bli oppfylt uten kabler mellom medlemslandene?
Vi hadde allerede kabler til Sverige, Danmark og Nederland. De nye kablene til Tyskland og England var ikke nødvendige nei, det var noe våre politikere valgte selv å vedta.
Norske politikere ønsket å være en del av EUs energimarked og tok følgene av det ved å sørge for at det ble bygget kabler til Tyskland og Storbritannia for å innfri hensikten med det felles marked, fri flyt av strøm.
Det var ikke noe krav om å bygge kabler til Tyskland og Storbritannia for å delta i energiunionen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:26 pm
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:50 pm
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 1:45 pm Vi hadde allerede kabler til Sverige, Danmark og Nederland. De nye kablene til Tyskland og England var ikke nødvendige nei, det var noe våre politikere valgte selv å vedta.
Norske politikere ønsket å være en del av EUs energimarked og tok følgene av det ved å sørge for at det ble bygget kabler til Tyskland og Storbritannia for å innfri hensikten med det felles marked, fri flyt av strøm.
Det var ikke noe krav om å bygge kabler til Tyskland og Storbritannia for å delta i energiunionen.
Et essensielt motiv for å danne EUs energiunion er en felles energipolitikk og et felles energimarked. Norge har lenge hatt tette forbindelser med EU også på energifeltet slik at Norge har visst lenge at innretningen på markedet ville kreve at det ble bygd kabler med høyere kapasitet enn de eksisterende. Det er en selvfølge at et slikt felles marked må ha kabelforbindelser, det må medlemslandene sørge for.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

JauKaninen skrev: søn jan 22, 2023 5:22 pm
Cochise skrev: søn jan 22, 2023 5:17 pm
Jøss bevares, men har Putin gjort det dyrere å produsere strøm i Norge?
Prisene til norske forbrukere er mangedoblet - forklar en enkel sjel
hvordan kraftprodusentenes enorme inntektsøkning i Norge hjelper Europa?

cochise-
Slik som jeg har forstått det:

Putin strupet olje- og gassleveransene til oss på verst tenkelige tidspunkt til tross for alle nedskrevne avtaler. Nå var jeg mot at vi var så avhengige av russisk energi i utgangspunktet, men det er ikke Støre eller Erna sin feil.

Til neste år så har vi løst floken og prisene har gått ned igjen, i mellomtiden så synes jeg det er en fin ting at Norge hjelper Europa gjennom krisen ved at vi sender vår strøm ut. Om vi trosser nedskrevne avtaler vi også for å få billigere strøm her så forskyver vi bare problemet videre ut i Europa og det er ikke akkurat det man trenger nå.

Jeg betaler gjerne mer for strømmen i år for at Putin sitt skitne spill ikke skal lykkes mot Europa.
Er det noe i energisamarbeidet med Europa som hindrer(forbyr) regulering av
pris til forbruker i Norge?
M.a.o kan regjeringen innføre en makspris - eller "trosser" vi da som du sier
"nedskrevne avtaler"?

Si meg - føler du virkelig at du gjør en innsats for Ukraina og Europa gjennom
at du betaler oppblåste strømregninger?

cochise-

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:37 pm Kunne jo vært interessant om andre debattanter har ideer om hvordan man transporterer opptil 1400 MW strøm fra Norge til Tyskland uten kabel?
Nei, ikke særlig interessant. Hva var det du ville diskutere sa du? Står noe i emnet om APs neste leder? Men det var kanskje ikke så viktig likevel.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

DuncanE skrev: man jan 23, 2023 7:17 am
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:37 pm Kunne jo vært interessant om andre debattanter har ideer om hvordan man transporterer opptil 1400 MW strøm fra Norge til Tyskland uten kabel?
Nei, ikke særlig interessant. Hva var det du ville diskutere sa du? Står noe i emnet om APs neste leder? Men det var kanskje ikke så viktig likevel.
Nå kunne jeg ha forklart deg at det er ganske vanlig på forumet at debattantene bringer inn andre forhold enn hva temaet i tråden er, men pga. at du har vært på forumet en god stund, mener jeg at dette kjenner du til.
Du ser at allerede første "svar" på trådstarten er et personangrep og avsporing.

Jeg ønsker at debatten her dreier seg om APs neste leder, og du kunne gjerne ha skrevet om ditt synspunkt på det.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: man jan 23, 2023 12:29 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:26 pm
hauge23 skrev: søn jan 22, 2023 9:50 pm

Norske politikere ønsket å være en del av EUs energimarked og tok følgene av det ved å sørge for at det ble bygget kabler til Tyskland og Storbritannia for å innfri hensikten med det felles marked, fri flyt av strøm.
Det var ikke noe krav om å bygge kabler til Tyskland og Storbritannia for å delta i energiunionen.
Et essensielt motiv for å danne EUs energiunion er en felles energipolitikk og et felles energimarked. Norge har lenge hatt tette forbindelser med EU også på energifeltet slik at Norge har visst lenge at innretningen på markedet ville kreve at det ble bygd kabler med høyere kapasitet enn de eksisterende. Det er en selvfølge at et slikt felles marked må ha kabelforbindelser, det må medlemslandene sørge for.
De hadde vi allerede til tre eu-land. Det var ingen krav om å bygge de nye kablene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det blir jo mer og mer klart at Norge bør søke om medlemsskap i EU.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

fargerik skrev: man jan 23, 2023 11:00 am Det blir jo mer og mer klart at Norge bør søke om medlemsskap i EU.
Enig, vi må uansett tilknytningsform innføre EU-lover og direktiver, så vi bør velge medlemskap slik at vi kan sitte ved bordet når lovene utformes og vedtas og påvirke lovene.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GP950mAh skrev: man jan 23, 2023 10:58 am
hauge23 skrev: man jan 23, 2023 12:29 am
GP950mAh skrev: søn jan 22, 2023 11:26 pm Det var ikke noe krav om å bygge kabler til Tyskland og Storbritannia for å delta i energiunionen.
Et essensielt motiv for å danne EUs energiunion er en felles energipolitikk og et felles energimarked. Norge har lenge hatt tette forbindelser med EU også på energifeltet slik at Norge har visst lenge at innretningen på markedet ville kreve at det ble bygd kabler med høyere kapasitet enn de eksisterende. Det er en selvfølge at et slikt felles marked må ha kabelforbindelser, det må medlemslandene sørge for.
De hadde vi allerede til tre eu-land. Det var ingen krav om å bygge de nye kablene.
Som sagt Norge har hatt nære kontakter med EU på energiområdet mens EU utviklet sin energipolitikk over tid og har fått godt innblikk i hvordan utviklingen skulle være i Norge på området. Det har vært kontinuerlige oppdateringer i regelverk hos begge parter, med bl.a endringer av vår egen energilov tilpasset målsettingen til EU om et felles energimarked, samt vår målsetting om å være en del av dette markedet.
Således er det ikke det minste rart i at det i Norge ble gjort politiske vedtak (som forberedelse) om kablene over Nordsjøen allerede ca. 2014 (muligens enda tidligere).
Regner med at kablene til Tyskland og England har stått på EUs PCI-liste for bygging av infrastruktur. North-Connect-kabelen stod i hvertfall på denne lista så lenge Storbritannia var medlem av EU, men er nå tatt av.
Jeg har ikke hevdet at det står en tekst noen steder om at det kreves at Norge må bygge utenlandskabler, rammen i energiunionen er likevel at medlemslandene er nødt til å bygge slike kabler for å oppfylle en politikk de selv aktivt har sluttet seg til. Det hjelper lite å hevde at EU ikke har pålagt Norge å bygge kabler ut, når medlemskapet i energiunionen likevel krever at det blir gjort.

Linker til "Nei til EU"s artikkel om ACER:
https://neitileu.no/aktuelt/sant-og-usa ... n#1hensikt
Siterer første del som aktuell info:

"Hva er hensikten med EUs energiunion og energibyrået ACER?

Hensikten er å integrere hele det europeiske strøm-, olje- og gassmarkedet til et sammenhengende hele, basert på friest mulig flyt til gjeldende markedspris. Nasjonale prioriteringer og kontroll med strømflyt og -pris står i direkte motsetning til disse målsettingene. Derfor skal styringa håndteres på EU-nivå «når nødvendig», som EU-kommisjonen sier i sitt «rammeverk for en motstandskraftig energiunion med en fremadrettet klimapolitikk».
Offisielt er energiunionen en del av EUs klimapolitikk. Vel så viktig er at EU importerer mer enn 50 prosent av energiforbruket sitt. For å bli en mindre sårbar aktør globalt, vil EU bygge politisk og økonomisk «motstandskraft», ikke minst overfor tredjeland, ved å styrke egen energiproduksjon og sikre forsyningslinjer.

Tvinger energibyrået ACER Norge til å bygge flere mellomlandsforbindelser?

Formelt kan ikke ACER fatte utbyggingsvedtak med virkning for Norge. Men hvis Norge skulle fryse alle framtidige utbyggingsprosjekter er det sannsynlig at ACER via ESA kan reise sak og hevde at Norge bryter sine EØS-rettslige forpliktelser etter tredje energimarkedspakke.
EU har en tiårig nettutviklingsplan og «særlig prioriterte prosjekter» (PCI) som ACER skal påse oppfølgingen av. Utenlandskabelen NorthConnect til Storbritannia har vært et slikt prioritert prosjekt, men er fjernet fra listen etter brexit.
«Hovedoppgaven til ACER er å sikre mest mulig fri flyt av elektrisitet i EUs indre marked gjennom ulike typer forordninger. Norske myndigheter vil fortsatt ha bestemmelsen om kabelforbindelser til utlandet. Men norsk medlemskap kan åpenbart bety et sterkere press i retning av flere utenlandskabler...», sier professor Anders Skonhoft ved NTNU."
Sist redigert av hauge23 den man jan 23, 2023 1:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

hauge23 skrev: fre jan 20, 2023 11:58 am Som dominerende i regjeringen er APs forknytte forhold til EU og EØS i ferd med å kjøre Norge nedenom.
Det er flere i partiet som har kommet på tanken om at EØS-avtalen muligens ikke er ment som et tyranni mot Norge.
Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun står fram med nye AP-tanker om de høye strømprisene i forhold til EØS-avtalen:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... TIuMC4wLjA.

Disse nye tanker er det Norge trenger. Kari Nessa Nordtun viser stort mot som taler paven midt i mot og kan være den som får både Norge og AP på fote igjen, hvorfor kan ikke hun bli APs neste leder, gjerne så fort som mulig?

I så fall blir det noe mere usikkert med en ny Erna-periode etter valget i 2025.
Enig i at EØS avtalen er en ræva avtale for Norge og som vi burde ha kommet oss ut av for lenge siden.

Når det gjelder overskriften og det som jeg antar tråden handler om, altså ny leder i Ap, så er nok Stavangerordføreren for ukjent.

Problemet til Ap er at de ikke har noen opplagt lederkandidat. Den eneste er kanskje Trond Giske, men dessverre har han noen Metoo-fantasier hengende over seg som små deler av partiet ikke greier å gi slipp på. Tilgivelse er ikke Ap si sterkest side for å si det sånn.

Hadia Tajik har etter min mening ALDRI vært aktuell som leder. Hun er falsk og for svak.

Så er det enkelte som har snakket om Oslo ordfører Raymond Johansen. Vel. Han er kanskje den sterkeste kandidaten etter Giske.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: man jan 23, 2023 12:39 pm
hauge23 skrev: fre jan 20, 2023 11:58 am Som dominerende i regjeringen er APs forknytte forhold til EU og EØS i ferd med å kjøre Norge nedenom.
Det er flere i partiet som har kommet på tanken om at EØS-avtalen muligens ikke er ment som et tyranni mot Norge.
Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun står fram med nye AP-tanker om de høye strømprisene i forhold til EØS-avtalen:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... TIuMC4wLjA.

Disse nye tanker er det Norge trenger. Kari Nessa Nordtun viser stort mot som taler paven midt i mot og kan være den som får både Norge og AP på fote igjen, hvorfor kan ikke hun bli APs neste leder, gjerne så fort som mulig?

I så fall blir det noe mere usikkert med en ny Erna-periode etter valget i 2025.
Enig i at EØS avtalen er en ræva avtale for Norge og som vi burde ha kommet oss ut av for lenge siden.

Når det gjelder overskriften og det som jeg antar tråden handler om, altså ny leder i Ap, så er nok Stavangerordføreren for ukjent.

Problemet til Ap er at de ikke har noen opplagt lederkandidat. Den eneste er kanskje Trond Giske, men dessverre har han noen Metoo-fantasier hengende over seg som små deler av partiet ikke greier å gi slipp på. Tilgivelse er ikke Ap si sterkest side for å si det sånn.

Hadia Tajik har etter min mening ALDRI vært aktuell som leder. Hun er falsk og for svak.

Så er det enkelte som har snakket om Oslo ordfører Raymond Johansen. Vel. Han er kanskje den sterkeste kandidaten etter Giske.
Men Raymond har jo forlengst erklært at han stiller som leder i Oslo for fire år til.
....for all del, det er jo lov å endre mening....men

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: man jan 23, 2023 12:42 pm
Kul_Djevel skrev: man jan 23, 2023 12:39 pm
hauge23 skrev: fre jan 20, 2023 11:58 am Som dominerende i regjeringen er APs forknytte forhold til EU og EØS i ferd med å kjøre Norge nedenom.
Det er flere i partiet som har kommet på tanken om at EØS-avtalen muligens ikke er ment som et tyranni mot Norge.
Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun står fram med nye AP-tanker om de høye strømprisene i forhold til EØS-avtalen:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... TIuMC4wLjA.

Disse nye tanker er det Norge trenger. Kari Nessa Nordtun viser stort mot som taler paven midt i mot og kan være den som får både Norge og AP på fote igjen, hvorfor kan ikke hun bli APs neste leder, gjerne så fort som mulig?

I så fall blir det noe mere usikkert med en ny Erna-periode etter valget i 2025.
Enig i at EØS avtalen er en ræva avtale for Norge og som vi burde ha kommet oss ut av for lenge siden.

Når det gjelder overskriften og det som jeg antar tråden handler om, altså ny leder i Ap, så er nok Stavangerordføreren for ukjent.

Problemet til Ap er at de ikke har noen opplagt lederkandidat. Den eneste er kanskje Trond Giske, men dessverre har han noen Metoo-fantasier hengende over seg som små deler av partiet ikke greier å gi slipp på. Tilgivelse er ikke Ap si sterkest side for å si det sånn.

Hadia Tajik har etter min mening ALDRI vært aktuell som leder. Hun er falsk og for svak.

Så er det enkelte som har snakket om Oslo ordfører Raymond Johansen. Vel. Han er kanskje den sterkeste kandidaten etter Giske.
Men Raymond har jo forlengst erklært at han stiller som leder i Oslo for fire år til.
....for all del, det er jo lov å endre mening....men
Bra for Raymond, men det betyr ikke at han ikke kan fratre som leder for Oslo Ap og bli leder for Ap HVIS det skulle bli aktuelt. Lang vei frem dit. Først må Støre bli kastet eller trekke seg. Lite som tyder på at det vil skje med det første.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»