Beste filmåpning

Svar
Sveinboer

Beste filmåpning

Legg inn av Sveinboer »

Ble litt usikker på hvordan jeg skulle ordlegge tittelen (hva er et norsk ord for opening credits?)

Men hvilke favoritter har dere?

Jeg starter med disse:

The Rock


Terminator 2


Pan's Labyrinth


Bad Boys

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Første som slo meg, var vel i grunn Ridley Scott og hans Blade Runner (1982), med det vanvittige åpningsdrønnet, av torden, og svære flammehav som blåses til himmels, over en dystopisk og nedslitt industriell fremtidsvisjon av Los Angeles, alt med Vangelis mektige musikk oppå det hele.
Ja, innså vel at her hadde man noe helt spesielt i vente, første gangen man så den, og fortsatt en av disse gåsehudfremkallende filmåpningene, der jeg skulle gitt mye, for å få sett tilbake i 1982, i en mørk kinosal.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Så har man jo selvsagt en annen klassisk og meget mørk og dyster fremtidsvisjon, der James Cameron og hans The Terminator (1984) viser menneskeheten på sitt mest hjelpeløse, da etter en årelang krig med maskinene, som da er totale eneherskere, og har en konstant holocaust gående mot sin fiende, der disse rullende monstrøse fartøyene, knuser menneskeknokler og hodeskaller i hopetalls, alt mens en liten motstandsbevegelse, lever som rotter fanget under jorden, men alt virker å være til liten nytte, mot en så fullstendig overlegen motstander.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Blir litt overivrig nå, men skal forsøke å dele opp, 1 post av gangen, så ikke man fryser hele tråden.
Vel, film på et litt annet "nivå", men dæven så artig og cheesy, setter øyeblikkelig stemningen for det som skal komme.
Troma sin definitivt beste film, og herlig blanding av mørk komedie, parodi på superhelt og slasher genrene, og nei, det lages ikke slike b-filmer lengre.
The Toxic Avenger (1984)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ikke meningen å "hijacke" tråden, men, ja endelig litt filmprat/tema man er interessert av, og snart leggetid, da får man plutselig litt dårlig med tid, når så mye vil frem på en og samme tid. Vel, prøver et par til. Werner Herzog og Klaus Kinski var jo litt av et team, husker jeg så ei dokumentar der Herzog fortalte om hvilket inntrykk en yngre Kinski hadde på ham, når Klaus bodde hjemme hos familien Herzog ved en anledning. Han låste seg visst inne på badet, og raserte absolutt alt, i et av sine mange anfall, og ja, ble visstnok starten på et spennende og uberegnelig samarbeid, med mange filmperler på menyen. Tror det var My Best Fiend (1999) som også var inkludert i en av filmboksene man handlet inn.

Uansett, av spektakulære og uforglemmelige filmscener/åpningen, er vel synet av en større gruppe med arrogante spanske erobrere på utkikk etter gull og rikdom, i hop med slaver, fanger, våpen og dyr, da på full vei nedover et farefullt fjell, i retning en enda mindre gjestmild jungel, litt av et skue.
Musikken til Popol Vuh gjør det hele bare enda større og vakrere.
I likhet med Blade Runner, var jeg solgt, fra først stund av. Magisk film og stemning, som en feberdrøm, der forvandles om til et mareritt.
Aguirre, the Wrath of God (1972)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tar en til, helt på tampen:

Alltid digga den regntunge åpningen til Michael Manns heftige debutfilm, Thief (1981), med all den pulserende og drivende soundtracket til Tangerine Dream gående i bakgrunn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sveinboer skrev: tir aug 10, 2021 10:33 pm The Rock
Absolutt en stor favoritt fra 90-tallet, og når en så navna til Simpson og Bruckheimer, var en jo allerede klar over at man ville få ei solid dose med action og stor underholdning i retur. Hvert fall på den tiden.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Åpninga til kult-klassikeren The Warriors (1979) og med den knalltøffe musikken til Barry De Vorzon, nei, legendarisk måte å starte opp ei film på.
Setter øyeblikkelig stemningen, og igjen en av disse som bare måtte hives innpå mens den var "friskt" i minnet:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Noen av de mest minneverdige filmåpningene, er de som setter standarden for alt som måtte komme, ofte lenge før man har noe bilde/scene på gang på skjermen. Bare musikken er nok til å hinte om at her vil du få noe helt spesielt. En av disse, kommer helt klart gjennom John Carpenters sci-fi mesterverk The Thing (1982), der den gufne, ekle og urovekkende følelsen sitter fra første stund av. Musikken til Ennio Morricone, selvsagt mye å si, men ja, en uforglemmelig start, på et mareritt som skal ramme en gruppe amerikanske forskere, i Antarktis:

"Det er ikke en bikkje, det er en slags ting! Det imiterer en bikkje, det er ikke virkelig! Kom dere vekk, idioter!".

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Uten tvil ... Alien (1979).

Fra det første bildet og litt ut i åpningsscenen så bare forventer at du at noe ekkelt snart skal skje pga filmingen, lyssettingen og musikken.
Musikken er i således fantastisk, sjelden jeg i ettertid har hørt en score som er så illevarslende.
Hver gang jeg ser filmen så kvepper jeg når scenen kommer til 2:05 og den kraftige lyden av dataskriften som går over skjermen.
HVER GANG :lol:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 2:49 pm Uten tvil ... Alien (1979).

Fra det første bildet og litt ut i åpningsscenen så bare forventer at du at noe ekkelt snart skal skje pga filmingen, lyssettingen og musikken.
Musikken er i således fantastisk, sjelden jeg i ettertid har hørt en score som er så illevarslende.
Hver gang jeg ser filmen så kvepper jeg når scenen kommer til 2:05 og den kraftige lyden av dataskriften som går over skjermen.
HVER GANG :lol:
Alien ja, den ville nok ha blitt bragt opp, før eller senere, så like greit at noen andre kom meg i forkjøpet. ;)
Utrolig effektiv måte å sette i gang hele Alien universet, med en guffen, klaustrofobisk og creepy setting, og for en tid for disse skumle og mørkere sci-fi filmene, som var vel et naturlig motsvar til Spielberg/Lucas og andre mer eventyraktige feel-good sci-fi filmer, og så fikk man ja, et av tidenes beste filmmonstre i samme slengen.

Første filmen er nok den beste, men holder nok Aliens (den forlengende utgaven) som min personlige favoritt.
Uansett, to soleklare 10ere, i likhet med de to første Terminator filmene. Synd disse herlige filmene ble fulgt opp av såpass mye "blanda drops", men klart, Alien fikk langt bedre oppfølgere enn Terminator.
Ja, den lydscenen/effekten, den kom brått på (2:05) og liker at slike "små" detaljer kommer i fokus, fremfor bruken av brautende jump-scare scener.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 2:59 pm
Første filmen er nok den beste, men holder nok Aliens (den forlengende utgaven) som min personlige favoritt.
Uansett, to soleklare 10ere, i likhet med de to første Terminator filmene. Synd disse herlige filmene ble fulgt opp av såpass mye "blanda drops", men klart, Alien fikk langt bedre oppfølgere enn Terminator.
Ja, den lydscenen/effekten, den kom brått på (2:05) og liker at slike "små" detaljer kommer i fokus, fremfor bruken av brautende jump-scare scener.
Hehe, ja morsomt du nevner den, nå har jeg nettopp skrevet om den i favorittfilmer som en av disse ;)

BioDex

Legg inn av BioDex »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 2:49 pm Uten tvil ... Alien (1979).
Kunne ikke vært mer enig. Alien er min all time favoritt film, og det er nok filmen jeg har sett flest ganger. Og vi vil aldri få se et film monster som overgår Alien monsteret, eller Xenomorph'en. Dette var perfeksjon til det fulle.

Her åpningen av The Dark Knight Rises, helt klart filmens høydepunkt for min del. Totalt sett var denne filmen en skuffende nedtur etter Begins og TDK.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Psykologisk åpning scene,tja
Midnight Express 1978 i regi av Alan Parker
med Brad Davies i rollen,og musikken til Giorgio Moroder
...


The Sofondas

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ikke for sarte sjeler, men åpningsscenen fra ‘Ghost Ship’ gjorde inntrykk da jeg først så den.


Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Taxi driver, eller kanskje raging bull

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

SlimWhitman skrev: ons aug 11, 2021 11:31 pm Ikke for sarte sjeler, men åpningsscenen fra ‘Ghost Ship’ gjorde inntrykk da jeg først så den.
Snakk om nedtur, hvert fall når man åpner såpass hardt, og tja, så jo igjen filmen tidligere i år, og den starta lovende, men så gikk mye av futtet ut av filmen, og synd, for håpet at den ville treffe meg noe bedre ved et nytt besøk. Slik gikk det dessverre ikke.

Av minneverdige filmåpninger, må også Joel Schumachers Falling Down (1993) nevnes. Fantastisk innsats av Michael Douglas som D-Fens, en mann som åpenbart har sitt å slite med, og kommer vel greit frem utover, at han har for lengst gått over til den "andre siden", og var vel bare snakk om tid før det braker løs, noe som ja, skjer så til de grader flere steder ut.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Malacay skrev: tor aug 12, 2021 12:11 am Denne er fantastisk:
Ja, det er vel en av de virkelige store og episke krigsfilmene som har blitt laget, og i hop med The Deer Hunter satte de vel greit standarden for veldig mange av Vietnam filmene kommende tiåret, men få kunne matche de to nevnte.
Likevel, er litt usikker på hvilken som blir regnet som den "ultimate" versjonen, finnes vel nå 3 utgaver? Husker jo det var mye rundt Redux utgivelsen i 2001-02 når den kom ut på DVD, men er vel nå knapt 1-2 år siden, så kom det jo enda ei utgave.
Har faktisk kun Redux i samlingen, så kanskje på tide å gjøre seg litt mer oppdatert her, og hvilken Blu-ray som er veien å gå, fra å oppgradere til.

Kanskje film på et litt annet underholdningsnivå, men har jo noe av den samme galskapen gående, og hvor jungelens uberegnelighet fortærer alt den kommer over, inkludert en litt vel cocky og selvsikker larger than life type gjeng, som blir etter hvert klare på at de står ovenfor noe meget uvanlig, tross det tilsynelatende helt "vanlige" oppdraget deres.
Bruken av musikk og innledning (jukser litt, for er jo snaue 2 minutter inn i filmen men tja, måtte liksom bare inkludere den) er blant de mest mandige og tøffe fra hele actiongenren på 80-tallet, og sørget for at man fikk et noenlunde verdig arv følger, etter de fantastiske monsteret til H.R. Giger og Alien universet, da med Predator.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»