Satans helvetes IOC

Svar
PapaSmurf

Re: Satans helvetes IOC

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: tor jan 26, 2023 11:41 pm Har forstått ikke skjønt hva det er som er så galt med det NRK skriver. Ser de får støtte fra Samuelssons versjon også.
NRK har helt rett.

Problemet til AUJ er at hun snakker fra et idealistisk ståsted.

Det er mekanismene her som gjør at russiske idrettsutøvere må være hjemme.

Får russiske utøvere delta er det ingen som bryr seg om de får ha flagget sitt på seg eller ei. De er og blir russere som representerer et land som akkurat når terroriserer nabolandet sitt med terrorbombing, barnekidnapping, massedrap og all annen faenskap.

Det russiske regimet vil bruke dette for det det er verdt. Dette er sukker, sirup og melis for Putin.

Og ærlig talt. Brudd på menneskerettigheter?! At et par hundre stykker ikke får prøve å få seg en medalje under et idrettsarrangement? Vil man se brudd på menneskerettigheter må man se på hva landet de representerer holder på med. Det er brudd på menneskerettigheter. Å ikke få være med i OL dør man ikke av.

I mine øyne er det ganske enkelt. Alle de som går ut og støtter russisk deltakelse i OL bifaller det de holder på med i Ukraina. Jeg greier ikke se det på en annen måte.

Jeg skammer meg rett og slett over de norske utøverne som skal forholde seg nøytrale. Se til Sverige. De svenske utøverne har gjort en mye bedre figur fra dag 1.
Sist redigert av PapaSmurf den tor jan 26, 2023 11:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Fakta

Legg inn av Fakta »

lok1 skrev: tor jan 26, 2023 11:51 pm
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:37 pm Og jo, Russland ble tuppet ut av OL, da de ble dømt av WADA og det russiske forbundet utestengt av OL. IOC sin tabbe var at man åpnet for nøytrale utøvere som konkurrere i russiske farger, med det helt vanlige russiske støtteapparatet og som fikk stå på pallen mens Tchaikovsky ble spilt, og som senere Putin paraderte etter Beijing-OL.
Det er CAS som dømmer, og det var de som åpnet opp for nøytrale lag.
Ja, det er riktig. WADA som sendte saken til CAS. CAS som også senere gikk inn og reduserte dommen. Problemet er jo selvsagt at løsningen med "nøytrale lag" ble misbrukt av Russland. Da kan man ikke returnere til en slik løsning når man vet Putin og co vil misbruke ordningen. Når man samtidig har startet et eget flyktninglag så er det mer enn godt nok om man skal tenke så mye på enkeltutøvere. Og som sagt, smidig prosess med å bytte forbund for å kunne konkurrere er også et alternativ som kan vurderes. Men pratet om nøytrale lag må være dødt når man så hvordan Russland håndterte den "løsningen" de siste OLene.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 11:55 pm I mine øyne er det ganske enkelt. Alle de som støtter russisk deltakelse i OL bifaller det de holder på med i Ukraina.
For meg er dette et like dumt argument som de som mente at de som ikke var for boikott av Qatar støttet menneskerettighetsbrudd. Tror det er best for diskusjonen om slike stråmenn ikke få feste i denne diskusjonen heller.

Men du skal selvfølgelig få lov til å mene det du vil.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:56 pm
lok1 skrev: tor jan 26, 2023 11:51 pm
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:37 pm Og jo, Russland ble tuppet ut av OL, da de ble dømt av WADA og det russiske forbundet utestengt av OL. IOC sin tabbe var at man åpnet for nøytrale utøvere som konkurrere i russiske farger, med det helt vanlige russiske støtteapparatet og som fikk stå på pallen mens Tchaikovsky ble spilt, og som senere Putin paraderte etter Beijing-OL.
Det er CAS som dømmer, og det var de som åpnet opp for nøytrale lag.
Ja, det er riktig. WADA som sendte saken til CAS. CAS som også senere gikk inn og reduserte dommen. Problemet er jo selvsagt at løsningen med "nøytrale lag" ble misbrukt av Russland. Da kan man ikke returnere til en slik løsning når man vet Putin og co vil misbruke ordningen. Når man samtidig har startet et eget flyktninglag så er det mer enn godt nok om man skal tenke så mye på enkeltutøvere. Og som sagt, smidig prosess med å bytte forbund for å kunne konkurrere er også et alternativ som kan vurderes. Men pratet om nøytrale lag må være dødt når man så hvordan Russland håndterte den "løsningen" de siste OLene.
Jeg er sikker på at IOC i disse dager diskuterer hvordan man kan få gjort inklusjonen av russiske utøvere best mulig. Jeg håper de går for IOP-løsningen, akkurat som i 1992, at de er strengere enn de har vært tidligere på hvem som får delta og at de holder på at russiske lag ikke får delta. Pluss gjerne noen av dine forslag, selv om jeg ikke helt kan se for meg at de kommer til å bruke flyktninglaget til dette.
Endringen av nasjonalitet er forresten en oppgave for særforbundene, og ikke IOC. Til slutt er det faktisk også særforbundene som velger om de ønsker å inkludere russiske utøvere, og ikke IOC, slik man så i 2016. Gjentar også det jeg sa i går at siste ord ikke nødvendigvis er sagt, men at grunnen til at det kommer akkurat nå er at kvalifiseringen er i gang.

Fakta

Legg inn av Fakta »

lok1 skrev: fre jan 27, 2023 12:02 am
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:56 pm
lok1 skrev: tor jan 26, 2023 11:51 pm
Det er CAS som dømmer, og det var de som åpnet opp for nøytrale lag.
Ja, det er riktig. WADA som sendte saken til CAS. CAS som også senere gikk inn og reduserte dommen. Problemet er jo selvsagt at løsningen med "nøytrale lag" ble misbrukt av Russland. Da kan man ikke returnere til en slik løsning når man vet Putin og co vil misbruke ordningen. Når man samtidig har startet et eget flyktninglag så er det mer enn godt nok om man skal tenke så mye på enkeltutøvere. Og som sagt, smidig prosess med å bytte forbund for å kunne konkurrere er også et alternativ som kan vurderes. Men pratet om nøytrale lag må være dødt når man så hvordan Russland håndterte den "løsningen" de siste OLene.
Jeg er sikker på at IOC i disse dager diskuterer hvordan man kan få gjort inklusjonen av russiske utøvere best mulig. Jeg håper de går for IOP-løsningen, akkurat som i 1992, at de er strengere enn de har vært tidligere på hvem som får delta og at de holder på at russiske lag ikke får delta. Pluss gjerne noen av dine forslag, selv om jeg ikke helt kan se for meg at de kommer til å bruke flyktninglaget til dette.
Endringen av nasjonalitet er forresten en oppgave for særforbundene, og ikke IOC. Til slutt er det faktisk også særforbundene som velger om de ønsker å inkludere russiske utøvere, og ikke IOC, slik man så i 2016. Gjentar også det jeg sa i går at siste ord ikke nødvendigvis er sagt, men at grunnen til at det kommer akkurat nå er at kvalifiseringen er i gang.
IOC kan sikkert ønske å ta russiske atleter inn. Men det er og blir dødt i vannet. For løsningene de vil presentere vil bli fordømt av hele vesten, og da kan selvsagt ikke IOC fortsette sitt løp. Men om Bach vil kjøre på og få IOC til å kollapse så hadde nok idretten egentlig levd fint med det.

Russiske atler kan som sagt fint konkurrere videre om de selv ønsker det, IOC har sitt flyktninglag, og de kan konkurrere for andre nasjoner. Deres menneskerettigheter er således meget godt ivaretatt selv om Russland og alt som lukter russisk er utestengt fra idrett så lenge krigen i Ukraina pågår.
Sist redigert av Fakta den fre jan 27, 2023 12:06 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lok1 skrev: tor jan 26, 2023 11:58 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 26, 2023 11:55 pm I mine øyne er det ganske enkelt. Alle de som støtter russisk deltakelse i OL bifaller det de holder på med i Ukraina.
For meg er dette et like dumt argument som de som mente at de som ikke var for boikott av Qatar støttet menneskerettighetsbrudd. Tror det er best for diskusjonen om slike stråmenn ikke få feste i denne diskusjonen heller.

Men du skal selvfølgelig få lov til å mene det du vil.
Her er det 44 millioner mennesker som enten er drevet på flukt, lever i konstant frykt, er drept/kidnappet/lemlestet eller forsvarer landet sitt med nebb og klør.

Her gjør alle en innsats for å strupe den russiske krigføringen og så skal russerne få komme til Paris og leke seg, mens mange ukrainske idrettsutøvere er ikledd uniform i et kuleregn.

For meg er det totalt utenkelig.
Det gjør meg uvel.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fakta skrev: fre jan 27, 2023 12:04 am IOC kan sikkert ønske å ta russiske atleter inn. Men det er og blir dødt i vannet. For løsningene de vil presentere vil bli fordømt av hele vesten, og da kan selvsagt ikke IOC fortsette sitt løp. Men om Bach vil kjøre på og få IOC til å kollapse så hadde nok idretten egentlig levd fint med det.
Tror vi må være enige om å være uenige at hele vesten vil fordømme dette, for det tror jeg ikke vil skje.
Og bare for å poengtere mitt eget syn. Jeg hadde egentlig håpet på at det skulle være stille i vannet til man ser hvordan krigen utvikler seg i år. Men når det først er gjort, så forstår jeg godt IOC og hvordan de tenker. Man kan si mye om IOC og Bach, men de er IKKE pro-krig.

Fakta

Legg inn av Fakta »

lok1 skrev: fre jan 27, 2023 12:07 am
Fakta skrev: fre jan 27, 2023 12:04 am IOC kan sikkert ønske å ta russiske atleter inn. Men det er og blir dødt i vannet. For løsningene de vil presentere vil bli fordømt av hele vesten, og da kan selvsagt ikke IOC fortsette sitt løp. Men om Bach vil kjøre på og få IOC til å kollapse så hadde nok idretten egentlig levd fint med det.
Tror vi må være enige om å være uenige at hele vesten vil fordømme dette, for det tror jeg ikke vil skje.
Og bare for å poengtere mitt eget syn. Jeg hadde egentlig håpet på at det skulle være stille i vannet til man ser hvordan krigen utvikler seg i år. Men når det først er gjort, så forstår jeg godt IOC og hvordan de tenker. Man kan si mye om IOC og Bach, men de er IKKE pro-krig.
Når de begynner å prate om å ta inn russiske atlerer og får de til å konkurrere så er det selvsagt å pisse på Ukraina og de lidelsene de millionene lever under pga Russland - det ser vesten og derfor blir også IOC fordømt om de prøver seg på noe sånt. Det er ikke vanskelig å lese om du følger litt med på hvordan vestens respons er på denne krigen.

Vi kan fint være uenig, men du har altså svært lite å vise til snnet en din egen tro, og det er ikke spesielt tungtveiende i en diskusjon. Russland har brutt den olympiske fred 3 ganger, de har blitt kastet ut fra å delta pga systematisk doping og er igjen kastet ut fra å delta pga krigen i Ukraina. Så lenge det ikke er noen endring i forutsetningene her, altså krigen i Ukraina, så kan selvsagt heller IOC endre sett standpunkt. Gjør de det vil de bli fordømt av vesten og store deler av resten av verdenen (bare se på stemmetallene fra FN). Det er og blir et dødfødt prosjekt. At man prøver å vise til diskriminering og menneskerettighetsbrudd som anledning til å starte en "diskusjon" viser bare hvor ufattelig lite de som ønsker å se russere konkurrere igjen har å komme med...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fakta skrev: fre jan 27, 2023 12:12 am
lok1 skrev: fre jan 27, 2023 12:07 am
Fakta skrev: fre jan 27, 2023 12:04 am IOC kan sikkert ønske å ta russiske atleter inn. Men det er og blir dødt i vannet. For løsningene de vil presentere vil bli fordømt av hele vesten, og da kan selvsagt ikke IOC fortsette sitt løp. Men om Bach vil kjøre på og få IOC til å kollapse så hadde nok idretten egentlig levd fint med det.
Tror vi må være enige om å være uenige at hele vesten vil fordømme dette, for det tror jeg ikke vil skje.
Og bare for å poengtere mitt eget syn. Jeg hadde egentlig håpet på at det skulle være stille i vannet til man ser hvordan krigen utvikler seg i år. Men når det først er gjort, så forstår jeg godt IOC og hvordan de tenker. Man kan si mye om IOC og Bach, men de er IKKE pro-krig.
Når de begynner å prate om å ta inn russiske atlerer og får de til å konkurrere så er det selvsagt å pisse på Ukraina og de lidelsene de millionene lever under pga Russland - det ser vesten og derfor blir også IOC fordømt om de prøver seg på noe sånt. Det er ikke vanskelig å lese om du følger litt med på hvordan vestens respons er på denne krigen.
Det er forskjell på respons på krigen og på russiske utøveres deltakere i OL.
Og hvem er det egentlig som har fordømt gårdagens nyheter? Lederen av USAs nasjonale komite var jo til og med pro-aktiv for å få russiske utøvere tilbake rett før jul. Og når idretten i USA har godtatt dette, hvorfor skal noen amerikanske politikere engasjere seg? For det kan jeg allerede si, det må en massiv kampanje til fra engasjerte politikere i store idrettsland for at det skal kunne bli en boikott som lar seg høre. Du kan jo se hvor stor kampanje som ble satt i gang av Carter i 1980, og da fikk de ikke med seg Storbritannia en gang.
Det blir litt som Qatar-debatten en gang til. Skal en boikott ha en effekt hjelper det ikke at Sverige uteblir. Det må en massiv respons til boikotten for at det skal ha noe å si, og det ser jeg rett og slett ikke for meg at skal kunne skje i løpet av det neste halvannet året.

Klang

Legg inn av Klang »

Mister litt av respekten for AUJ etter dette. Virker som at utøverfokuset hennes tar helt overhånd og at hun ikke evner å se dette i en større sammenheng.

Andy

Legg inn av Andy »

Helt utrolig om IOC lar russerne slippe til, systematisk doping, 3x brudd på olympisk fred og pågående folkemordersk krig er altså ikke nok. Vi risikerer altså å se representanter for det russiske militæret jakte på ukrainere i skisporet, samtidig som organisasjonen de representerer har drept lagkamerater, familie og venner til de heltemodige ukrainerne.

Men med betingelsene IOC har satt opp, så vil vel uansett alle idrettsmilitære russere være uaktuelle for deltakelse i OL. Så Bolsjunov og andre som er en del av militæret slipper vi ihvertfall å se.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Har heller ingen tro på at Norge kommer til å boikotte. At de per nå ikke ønsker russiske deltakere velkommen er nå så, men når spørsmålet om boikott vil komme opp er det en mye større prosess enn et vedtak i idrettsstyret.
Og det vet jeg godt, for satt midt i prosessen under det ekstraordinære Tinget i 2021.

Prosessen kommer til å være at idrettsstyret først må gå inn for boikott, og så innkalle til et ekstraordinært idrettsting (eller ordinært, kommer an på tidspunkt). Så må to tredjedeler av de stemmeberettigede stemme for boikott. Her igjen må derfor alle særforbund ha sitt eget ekstraordinære ting og to tredjedeler av alle disse tingene må igjen gå inn for boikott.

Boikott har konsekvenser (det så vi under fotballtinget), og jeg ser ikke for meg at norsk idrett er så idealistiske at de går inn for dette, når prosessen er såpass omstendelig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

TrondLFC skrev: tor jan 26, 2023 1:41 pm
Karatel skrev: ons jan 25, 2023 8:57 pm
CrazyHorse skrev: ons jan 25, 2023 8:41 pm Sitat fra IOC i artikkelen:
"IOC skriver videre at utøverne som får delta ikke vil få representere landet sitt eller noen andre organisasjoner i hjemlandet"
Hvor sandblåst er det mulig å være for IOC ? Det er under 1 år siden Putin holdt propagandashow med OL-utøverne fra Beijing i hovedrollen , og det var ikke den internasjonale olympiske komites flagg som vaiet i Moskva .
Noen voksne politikere må gjøre det tindrende klart for Bach og IOC at noe russisk deltagelse i internasjonale konkurranser er utelukket så lenge det står en eneste russisk fot innenfor Ukrainas internasjonalt anerkjente grenser
IOC er en selvstendig og verdensomspennende internasjonal organisasjon. Det er vel ingen politikere som kan bestemme hvem IOC skal utelukke eller inkludere. Det er noe IOC selv bestemmer.
Men Frankrike kan vel nekte russere innreise i sitt rike eller bestemmer IOC dette også ?
IOC bestemmer ikke hvilken politikk et land skal føre. Men IOC kan jo la være å legge OL til et land som nekter russere innreise, de kan flytte OL til et annet land.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:43 pm
DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:29 pm
Drøyt å kalle en toppidrettsutøver med mange år i rampelyset, lang erfaring, bredt kontaktnett, med oppturer og nedturer, og legetudannelse på toppen for "blåst".

Men men, det er vel dette nivået man ønsker å legge opp til. NRK - som for noen dager siden skrytte sånn av at de skal sende OL igjen. En smule ironisk. Regner med man stenger ute Kina, Iran og en haug andre land innen den tid, hvis dette fortsetter...

... og da er jo det ikke noe OL igjen.
Selvsagt kan man være en høyt utdannet person og likevel fremstå rimelig blåst. Det har vi en ekstrem lang rekke av eksempler på (urovekkende mange politikkere faller inn under den kategorien). Og man fremstår helt ekstremt blåst når man begynner å snakke om diskriminering og menneskerettighetsbrudd når en nasjon (og dermed utøvere som velger å konkurrere for denne nasjonen) både kjører en aggressiv krig og har blitt utestengt fra å OL pga organisert doping.

Da skjønner man ikke sanksjonene og hvordan idretten brukes. For det er jo veldig tydelig at Russlands utestengelse og siden mulighet til å konkurrere som "nøytrale " ble misbrukt av Russland de to siste OL. Da blir det helt meningsløst å begynne å snakke om Palestina/Israel eller hva som eks-Jugoslavere drev med på 90-tallet.

Igjen, å begynne å trekke inne andre nasjoner i denne diskusjonen, styrker ikke akkurat dine argumenter, det bare viser at du ikke har noe å komme med. Kina er ikke utestengt fra IOC, så begynne å bruke de som et bevis på hvordan russiske atlerer burde behandles er like tøvete som det AUJ kommer med av oppgulp.
Man kan godt argumentere mot synet som Jacobsen kommer med, men å kalle henne blåst er ikke spesielt god argumentasjon.

Nei, Kina er ikke utestengt fra IOC eller OL, men hvis man er opptatt av menneskerettigheter og propaganda for det som i Vesten fremstår som fæle regimer, kan man jo godt argumentere for dette også - hvis man vil ha et helt "rent" OL.

Jeg er så gammel at jeg husker tilbake til OL der det deltok utøver fra Sovjetunionen og DDR. Fulle av dop og regimet var et rent kommunistisk diktatur. Hele ideen til OL er var jo at utøvere fra disse landene skulle få delta - og det var faktisk en fin måte å bli litt kjent med disse menneskene også - det var faktisk mennesker...

... og det er russiske utøvere også. Ellers tror jeg fint at Jacobsen er en dame med bein i nesa og jeg er helt sikker på at hun hadde begitt seg ut på et oppdrag i Ukraina for Leger uten grenser om hun hadde fått mulighet til det.

Men jeg skjønner at andre ser henne som blåst...

Ellers er jo dette en veldig åpen prosess og debatt - man ser på hvordan man kan finne ulike løsninger for at enkeltdeltaker KAN få delta under Olympisk flagg.

Hele saken viser vel mest av alt at det er altfor mange sportsjournalister- og kommentatorer i Norge som har altfor lite å holde på med... NRK legger opp til en konfronterende type journalistikk - der de lager saker uten at folk får snakket skikkelig, og motreaksjonene kommer på det som er NRKs sterkt vinklede sak. Helt unødvendig. Og veldig utidig.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

DoktorS skrev: fre jan 27, 2023 7:55 am
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:43 pm
DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:29 pm
Drøyt å kalle en toppidrettsutøver med mange år i rampelyset, lang erfaring, bredt kontaktnett, med oppturer og nedturer, og legetudannelse på toppen for "blåst".

Men men, det er vel dette nivået man ønsker å legge opp til. NRK - som for noen dager siden skrytte sånn av at de skal sende OL igjen. En smule ironisk. Regner med man stenger ute Kina, Iran og en haug andre land innen den tid, hvis dette fortsetter...

... og da er jo det ikke noe OL igjen.
Selvsagt kan man være en høyt utdannet person og likevel fremstå rimelig blåst. Det har vi en ekstrem lang rekke av eksempler på (urovekkende mange politikkere faller inn under den kategorien). Og man fremstår helt ekstremt blåst når man begynner å snakke om diskriminering og menneskerettighetsbrudd når en nasjon (og dermed utøvere som velger å konkurrere for denne nasjonen) både kjører en aggressiv krig og har blitt utestengt fra å OL pga organisert doping.

Da skjønner man ikke sanksjonene og hvordan idretten brukes. For det er jo veldig tydelig at Russlands utestengelse og siden mulighet til å konkurrere som "nøytrale " ble misbrukt av Russland de to siste OL. Da blir det helt meningsløst å begynne å snakke om Palestina/Israel eller hva som eks-Jugoslavere drev med på 90-tallet.

Igjen, å begynne å trekke inne andre nasjoner i denne diskusjonen, styrker ikke akkurat dine argumenter, det bare viser at du ikke har noe å komme med. Kina er ikke utestengt fra IOC, så begynne å bruke de som et bevis på hvordan russiske atlerer burde behandles er like tøvete som det AUJ kommer med av oppgulp.

Hele saken viser vel mest av alt at det er altfor mange sportsjournalister- og kommentatorer i Norge som har altfor lite å holde på med... NRK legger opp til en konfronterende type journalistikk - der de lager saker uten at folk får snakket skikkelig, og motreaksjonene kommer på det som er NRKs sterkt vinklede sak. Helt unødvendig. Og veldig utidig.
Denne saken viser også at mediene opptrer som kampanjejournastikk med mål om å få Jacobsen til å trekke tilbake uttalelsene. Først lager NRK 1 sak dei man ikkje veljer å gi Jacobsen muligheit til å forsvare seg og dei man aktiv bruker andre kilder for å fram Jacobsen i verste meining. Deretter veljer man kun å sjå saken frå den eine siden og dermed skape eit fokus om at Jacobsen ville la Russland få delta med alle sine idrettsfolk. Som ho sjølvsagt ikkje meiner. Videre intervjuet man andre idrettsfolk som er imot og aktiv bruker saken dei Jacobsen ikkje i førsteomgang fekk muligheit til å forsvare seg fordi ho var på jobb som lege. I lag med at NRK egne folk får fyre seg opp og angripe stort sett alle som ikkje deler samme meining som han.

Ekstra grovt er det at NRK aktiv bruker andre idrettsutøvere i krigen mot Jacobsen og det utan at man har snakket saman. Håper verkeleg denne saken blir tatt opp om brudd på vær varsom plakatten
https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Fakta

Legg inn av Fakta »

DoktorS skrev: fre jan 27, 2023 7:55 am
Man kan godt argumentere mot synet som Jacobsen kommer med, men å kalle henne blåst er ikke spesielt god argumentasjon.

Nei, Kina er ikke utestengt fra IOC eller OL, men hvis man er opptatt av menneskerettigheter og propaganda for det som i Vesten fremstår som fæle regimer, kan man jo godt argumentere for dette også - hvis man vil ha et helt "rent" OL.

Jeg er så gammel at jeg husker tilbake til OL der det deltok utøver fra Sovjetunionen og DDR. Fulle av dop og regimet var et rent kommunistisk diktatur. Hele ideen til OL er var jo at utøvere fra disse landene skulle få delta - og det var faktisk en fin måte å bli litt kjent med disse menneskene også - det var faktisk mennesker...

... og det er russiske utøvere også. Ellers tror jeg fint at Jacobsen er en dame med bein i nesa og jeg er helt sikker på at hun hadde begitt seg ut på et oppdrag i Ukraina for Leger uten grenser om hun hadde fått mulighet til det.

Men jeg skjønner at andre ser henne som blåst...

Ellers er jo dette en veldig åpen prosess og debatt - man ser på hvordan man kan finne ulike løsninger for at enkeltdeltaker KAN få delta under Olympisk flagg.

Hele saken viser vel mest av alt at det er altfor mange sportsjournalister- og kommentatorer i Norge som har altfor lite å holde på med... NRK legger opp til en konfronterende type journalistikk - der de lager saker uten at folk får snakket skikkelig, og motreaksjonene kommer på det som er NRKs sterkt vinklede sak. Helt unødvendig. Og veldig utidig.
Da må du virkelig lese hva jeg skriver. Jeg argumenterer ikke mot henne ved å kalle henne blåst. Jeg argumenterer mot punktene hun trekker frem og påviser hvorfor det å snakke om mennesekerettighetsbrudd i en slik sak er å et helt blåst innstilling til hva som faktisk må diskuteres. Selvsagt er det ikke noe menneskerett å kunne delta i OL, og det er heller ikke slik at utøvere faktisk er utestengt, det er bare det enkle faktum at Russland og alt som lukter russiske er utestengt fra idrett, og det av veldig gode grunner. Vil utøvere desperat fortsatt konkurrere kan de bytte nasjonalitet eller delta under flyktninglaget - det er alternativene. Å snakke om "nøytralt lag" når vi, også AUJ, har sett hvordan en slik "straff" håndteres i Russland er og blir dødt som alternativ.

Nå ser vi også at en lang rekke norske utøvere, med Borch i spissen, gir AUJ det glatte lag og stiller seg helt uforstående til hennes ønske om "verdidebatt", så det er ikke bare meg som finner AUJ helt blåst i denne diskusjonene...

Fakta

Legg inn av Fakta »

ms_8 skrev: fre jan 27, 2023 8:11 am

Denne saken viser også at mediene opptrer som kampanjejournastikk med mål om å få Jacobsen til å trekke tilbake uttalelsene. Først lager NRK 1 sak dei man ikkje veljer å gi Jacobsen muligheit til å forsvare seg og dei man aktiv bruker andre kilder for å fram Jacobsen i verste meining. Deretter veljer man kun å sjå saken frå den eine siden og dermed skape eit fokus om at Jacobsen ville la Russland få delta med alle sine idrettsfolk. Som ho sjølvsagt ikkje meiner. Videre intervjuet man andre idrettsfolk som er imot og aktiv bruker saken dei Jacobsen ikkje i førsteomgang fekk muligheit til å forsvare seg fordi ho var på jobb som lege. I lag med at NRK egne folk får fyre seg opp og angripe stort sett alle som ikkje deler samme meining som han.

Ekstra grovt er det at NRK aktiv bruker andre idrettsutøvere i krigen mot Jacobsen og det utan at man har snakket saman. Håper verkeleg denne saken blir tatt opp om brudd på vær varsom plakatten
https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Selvsagt "bruker" NRK andre utøvere. AUJ skal representere toppidretten i Norge, og når hun ikke en gang snakker med de hun skal representere og åpner opp for en "verdidebatt" om å slippe russiske og belarussiske atlerer inn igjen, over hodet på de hun skal representere, så må selvsagt NRK formidle hva de hun skal representere synes om det. Og selvsagt vil flertallet da mene at hennes timing og ønske om "verdidebatt" er fullstendig malplassert. AUJ er nok rimelig ferdig i denne rollene. En ting er hennes meninger, men når hun heller ikke virker villig eller interessert i å innhente meningene til de hun skal representere så er det klart at hun ikke passer til en slik rolle.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Karatel skrev: fre jan 27, 2023 7:16 am
TrondLFC skrev: tor jan 26, 2023 1:41 pm
Karatel skrev: ons jan 25, 2023 8:57 pm

IOC er en selvstendig og verdensomspennende internasjonal organisasjon. Det er vel ingen politikere som kan bestemme hvem IOC skal utelukke eller inkludere. Det er noe IOC selv bestemmer.
Men Frankrike kan vel nekte russere innreise i sitt rike eller bestemmer IOC dette også ?
IOC bestemmer ikke hvilken politikk et land skal føre. Men IOC kan jo la være å legge OL til et land som nekter russere innreise, de kan flytte OL til et annet land.
Ja, det kan de. Men det er litt dårlig tid når det kommer til OL-2024. Og sannsynligheten er jo stor for at Frankrike og andre vestlige land da ikke vil delta.
I verste fall (for IOC) arrangerer de et parallelt mesterskap i Paris som de kaller "internasjonale leker" e.l

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:24 am Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt
Det er greit at saker kommer opp i lyset - men jeg tror få forstår dynamikken NRK legger opp til her - legg merke til at denne Borch baserer seg på det NRK selv har laget, og refererer ikke til "hennes uttalelser".

Her det "NRKs avsløring" (selvskryt!) som fremmes: "OL-sølvvinner Kjetil Borch tar et knallhardt oppgjør med Astrid Uhrenholdt Jacobsen etter NRKs avsløring om at hun tok til orde for at utøvere ikke skal diskrimineres på bakgrunn av pass i et IOC-møte"

Her legges det opp til følelser, misforståelser og helt unødvendige konflikter. Det er jo slik det gjerne blir krig av - denne gangen startet av godt skattebetalte NRK-journalister.

Det er greit - det er en mediedebatt litt på siden, men altfor ofte blir slike saker, der følelser og sterke syn står mot hverandre, svært usaklig debattert - fordi folk graver seg ned i grøfter før fakta er kartlagt. Og mediene gidder ikke å forhlde seg til fakta når krigen er i gang.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DoktorS skrev: fre jan 27, 2023 8:31 am
Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:24 am Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt
Det er greit at saker kommer opp i lyset - men jeg tror få forstår dynamikken NRK legger opp til her - legg merke til at denne Borch baserer seg på det NRK selv har laget, og refererer ikke til "hennes uttalelser".

Her det "NRKs avsløring" (selvskryt!) som fremmes: "OL-sølvvinner Kjetil Borch tar et knallhardt oppgjør med Astrid Uhrenholdt Jacobsen etter NRKs avsløring om at hun tok til orde for at utøvere ikke skal diskrimineres på bakgrunn av pass i et IOC-møte"

Her legges det opp til følelser, misforståelser og helt unødvendige konflikter. Det er jo slik det gjerne blir krig av - denne gangen startet av godt skattebetalte NRK-journalister.

Det er greit - det er en mediedebatt litt på siden, men altfor ofte blir slike saker, der følelser og sterke syn står mot hverandre, svært usaklig debattert - fordi folk graver seg ned i grøfter før fakta er kartlagt. Og mediene gidder ikke å forhlde seg til fakta når krigen er i gang.
Man kan jo absolutt sette spørsmålstegn med metoden NRK bruker her, men nå har jo Jakobsen uttalt seg om saken og jeg klarer ikke helt å se at det NRK først publiserte er så veldig galt. De sier de har kilder på hva Jakobsen har sagt i disse diskusjonene og jeg kan ikke se at Jakobsen nekter for dette.

Forøvrig er dette "brudd på menneskerettigheten" et håpløst utgangspunkt. Menneskrettighetene er så vagt utformet at man kan påstå at disse blir brutt i nesten en hver situasjon. Det er derfor kun interessant hvis det er alvorlige brudd på mennekerettigheter vi prater om. Men det at noen russiske utøvere ikke får delta i OL eller andre store mesterskap er en bagatell.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:24 am Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt
Hvordan vet denne Borch hva som er de norske utøvernes meninger? Har han bedre oversikt enn Jacobsen, mon tro?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Det AUJ serverer her er det reneste piss
"– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, sier Jacobsen til NRK."

At hun i det hele tatt begynner å dra inn menneskerettighet rundt dette er og blir tøvet og vitner om at hun ikke forstår verdenssamfunnets reaksjoner mot Russland, hvordan Russland bruker idretten i sin propaganda eller meningen bak ulike former for sanksjoner. Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.
Når du skal kalle Astrid Uhrenholdt Jacobsen for "blåst", og kalle argumentene hennes for "piss" så bør du helst i det minste ha forstått hva det er hun sier. Hvis ikke ser det fryktelig dumt ut, og du risikerer å stå avkledd i en svært lite flatterende posisjon. Dessverre viser du at du ikke har forstått argumentene hennes. Du har ikke engang forstått hvem hun tar til orde for skal tilbake, det er nemlig ikke Russland - det er et utvalg russere, som må oppfylle noen ganske strikte kriterier. Jeg kan for så vidt skjønne at du gjør den feilen, for det er narrativet mediene har pushet vel vitende om at det er feil.

Det å nekte noen å delta kun fordi de har russisk pass er diskriminering. Punktum, finale, ferdig snakka. En av idrettens viktigste aspirasjoner er å kjempe mot diskriminering, og det virker som jeg hadde rett i at Jacobsens syn er preget av at hun i Utøverkomiteen sitter sammen med mennesker som personlig kjenner til hvor viktig denne kampen er. (Hun virker dog å ha gjort mindre research blant ordinære medlemmer enn jeg trodde, men det er en annen sak).

Vi kan godt sammenligne med doping. Russere (og andre) som doper seg blir utestengt. På samme måte vil russiske utøvere som har propagandert for krigen så vidt jeg skjønner være utelukket fra deltakelse. Russere som kanskje en gang i fremtiden vil bli dopet utestenger vi selvfølgelig ikke - like selvfølgelig burde det være at vi ikke utelukker russere som kanskje en gang i fremtiden Putin vil sole seg i glansen av, gjerne til og med uten at utøverne godkjenner det.

En av de verdiene vi er så stolte av, som gjør at vi mener oss så mye bedre enn Russland og som vi påstår oss villige til å kjempe for, er at vi ikke straffer folk for ting de ikke har gjort. Skal man diskriminere må det foreligge tungtveiende, og ikke minst reelle årsaker til grunn for det. At Putin kanskje muligens vil forsøke å flattere seg selv ved hjelp av utøvere som har gjort det godt er ikke en slik grunn. Om det så skulle skje så vil effekten det har være absolutt minimal. Det er ingen som vil endre sitt syn på det som skjer i Ukraina på grunn av noe slikt. Jeg vil utfordre dem som har et annet syn til å konkretisere hvilke negative effekter det har hatt at russiske og belarussiske utøvere har deltatt i en idrett som tennis.

Det er forstemmende å se hvor mange som på ren ryggmargsrefleks velger minste motstands vei når viktige prinsipper gjør det minste vondt. AUJ fortjener all mulig honnør for at hun står opp for våre verdier.
Sist redigert av Brezjnev den fre jan 27, 2023 9:05 am, redigert 1 gang totalt.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

OrmenLange skrev: fre jan 27, 2023 8:59 am
Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:24 am Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt
Hvordan vet denne Borch hva som er de norske utøvernes meninger? Har han bedre oversikt enn Jacobsen, mon tro?
Det sier jeg ikke. Men at denne Borch uttaler seg så kraftig kan tyde på at han er helt ukjent med denne diskusjonen og hvordan hans representant AUJ uttaler seg på hans vegne. Det kan selvsagt hende at AUJ har innhentet innspill fra alle de andre utøverne, men sannsynligvis er det mange flere som er overasket over disse uttalelsene fra AUJ

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Brezjnev skrev: fre jan 27, 2023 9:01 am
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Det AUJ serverer her er det reneste piss
"– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, sier Jacobsen til NRK."

At hun i det hele tatt begynner å dra inn menneskerettighet rundt dette er og blir tøvet og vitner om at hun ikke forstår verdenssamfunnets reaksjoner mot Russland, hvordan Russland bruker idretten i sin propaganda eller meningen bak ulike former for sanksjoner. Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.
Når du skal kalle Astrid Uhrenholdt Jacobsen for "blåst", og kalle argumentene hennes for "piss" så bør du helst i det minste ha forstått hva det er hun sier. Hvis ikke ser det fryktelig dumt ut, og du risikerer å stå avkledd i en svært lite flatterende posisjon. Dessverre viser du at du ikke har forstått argumentene hennes. Du har ikke engang forstått hvem hun tar til orde for skal tilbake, det er nemlig ikke Russland - det er et utvalg russere, som må oppfylle noen ganske strikte kriterier.
Jeg vet at IOC har kommet med noen kriterier om hva som skal til, men jeg har ikke i det jeg har lest om Jakobsen det siste døgnet sett at hun støtter disse kriteriene. Alt jeg har lest en en generell uttalese om menneskerettigheter og at hvilket pass du har ikke skal kunne hinder deg fra å delta.

Men jeg har sikkert ikke fått med meg alt. Hvor er det hun støtter IOC sine krav om deltakelse?

Andy

Legg inn av Andy »

OrmenLange skrev: fre jan 27, 2023 8:59 am
Bjørn Torgeir skrev: fre jan 27, 2023 8:24 am Hadde ikke denne saken kommet opp i lyset hadde den kun blitt diskutert i et lukket forum. Vi skal huske at AUJ skal være utøvernes representant. Da burde hennes uttaleser representerte utøvernes meninger samlet. Ting kan tyde på at dette er mer i retning av AUJs egne meninger, uten at hun har gjort noe forsøk på å samle inn utøvernes faktiske meninger og standpunkt i saken:

https://www.nrk.no/sport/kjetil-borch-o ... 1.16273229

Og i en så viktig sak så har hun ikke gjort jobben sin når hun tar på magefølelsen hva de norske utøverne mener. Og da må hun tåle at det kommer opp i lyset og at hennes utaleser blir motsagt
Hvordan vet denne Borch hva som er de norske utøvernes meninger? Har han bedre oversikt enn Jacobsen, mon tro?
Det har han nok absolutt. Som han sier, så snakker han med toppidressutøvere fra Norge og andre land på Olympiatoppen hver eneste dag, så han vet nok litt mer om hva som rører seg blant idrettsutøverne. Kan ikke komme på noen norske toppidrettsutøvere som har tatt til orde for at russere skal få komme tilbake, de fleste har tvert om uttalt seg svært negativt om russisk deltakelse.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Brezjnev skrev: fre jan 27, 2023 9:01 am
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Det AUJ serverer her er det reneste piss
"– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, sier Jacobsen til NRK."

At hun i det hele tatt begynner å dra inn menneskerettighet rundt dette er og blir tøvet og vitner om at hun ikke forstår verdenssamfunnets reaksjoner mot Russland, hvordan Russland bruker idretten i sin propaganda eller meningen bak ulike former for sanksjoner. Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.
Når du skal kalle Astrid Uhrenholdt Jacobsen for "blåst", og kalle argumentene hennes for "piss" så bør du helst i det minste ha forstått hva det er hun sier. Hvis ikke ser det fryktelig dumt ut, og du risikerer å stå avkledd i en svært lite flatterende posisjon. Dessverre viser du at du ikke har forstått argumentene hennes. Du har ikke engang forstått hvem hun tar til orde for skal tilbake, det er nemlig ikke Russland - det er et utvalg russere, som må oppfylle noen ganske strikte kriterier. Jeg kan for så vidt skjønne at du gjør den feilen, for det er narrativet mediene har pushet vel vitende om at det er feil.

Det å nekte noen å delta kun fordi de har russisk pass er diskriminering. Punktum, finale, ferdig snakka.
Det er det jo, men spørsmålet er om det er feil å diskriminere i denne saken.
Det er jo også diskriminering å nekte noen å delta fordi de støtter Russland i krigen. Ytringsfriheten gjelder, gjør den ikke?
Det er jo diskriminering å utelate hele det russiske laget fordi man i forrige mesterskap bedrev systematisk doping, er det ikke?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Leser ikke folk artikkelen?

Det står jo ganske klart hva Borch baserer mening sin på.

– Jeg sitter i kantinen på Olympiatoppen hver eneste dag, inkludert søndager hele vinterhalvåret, og snakker med utøvere, trenere, coacher, personell og utøvere fra utlandet. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det som utøverkomiteen sammenfatter som en samlet nasjonal støtte til at Russland skal være med.

Ser også at AUJ mener at det er ett brudd på menneskerettighetene å utestenge utøvere pga passet sitt. Nå er jeg ikke 100% kjent med menneskerettighetene, men hvor står dette egentlig?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 27, 2023 8:25 am
Karatel skrev: fre jan 27, 2023 7:16 am
TrondLFC skrev: tor jan 26, 2023 1:41 pm
Men Frankrike kan vel nekte russere innreise i sitt rike eller bestemmer IOC dette også ?
IOC bestemmer ikke hvilken politikk et land skal føre. Men IOC kan jo la være å legge OL til et land som nekter russere innreise, de kan flytte OL til et annet land.
Ja, det kan de. Men det er litt dårlig tid når det kommer til OL-2024. Og sannsynligheten er jo stor for at Frankrike og andre vestlige land da ikke vil delta.
I verste fall (for IOC) arrangerer de et parallelt mesterskap i Paris som de kaller "internasjonale leker" e.l
Ja det var det Sovjetunionen og deres vasallstater gjorde i 1984.

"De Vennskap Games, eller Friendship-84 ( russisk : Дружба-84, Druzhba-84 ), var en internasjonal multi-sport event avholdt mellom 2. juli og 16 i 1984 september Sovjetunionen og åtte andre sosialistiske stater som boikottet de Sommer-OL 1984 i Los Angeles . Selv om Friendship Games-tjenestemenn benektet at lekene skulle være et mot-olympisk arrangement for å unngå konflikter med Den internasjonale olympiske komité, ble konkurransen ofte kalt Østblokkens "alternative OL". Rundt femti stater deltok i konkurransen. Mens boikottlandene var representert av deres sterkeste idrettsutøvere, sendte andre stater reservelagene sine, bestående av idrettsutøvere som ikke klarte å kvalifisere seg til Los Angeles.

Vennskapsspill - https://no.abcdef.wiki/wiki/Friendship_Games"

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Chromeback skrev: fre jan 27, 2023 9:14 am Leser ikke folk artikkelen?

Det står jo ganske klart hva Borch baserer mening sin på.

– Jeg sitter i kantinen på Olympiatoppen hver eneste dag, inkludert søndager hele vinterhalvåret, og snakker med utøvere, trenere, coacher, personell og utøvere fra utlandet. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det som utøverkomiteen sammenfatter som en samlet nasjonal støtte til at Russland skal være med.

Ser også at AUJ mener at det er ett brudd på menneskerettighetene å utestenge utøvere pga passet sitt. Nå er jeg ikke 100% kjent med menneskerettighetene, men hvor står dette egentlig?
Menneskerettigehten er jo så vide og brede at man kan finne brudd på dem i en hver situasjon.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»