Satans helvetes IOC

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Satans helvetes IOC

Legg inn av oddvar_kjempebra »

OrmenLange skrev: lør jan 28, 2023 9:05 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:21 pm
OrmenLange skrev: lør jan 28, 2023 4:57 pm
Jo, selvfølgelig. Hva har det med saken å gjøre?
Det er utøverne de representerer, og de har jo tydeligvis ikke gjort jobben sin med å ta dette opp med medlemmene sine før AUJ tok å løftet opp temaet.

Derav unnskyldningen.

Skjønner at det kan være tung for enkelte.
Du påstår at det var et soloraid av AUJ. I og med at komiteen sier at AUJ ikke har gjort noe galt er det lite som tyder på at hun har gjort noe uten komiteens velsignelse.
Det de sier er:

- Det er viktig å presisere at leder aldri har formidlet at det forelå noe vedtak i den norske utøverkomiteen, slik at leders bidrag i konsultasjonsprosessen var av overordnet prinsipiell karakter uten å forskuttere noen løsning.

NRKs påstand var vel aldri at Jacobsen har konkludert på vegne av utøverkomiteen. Det NRK sier er at Jacobsen i samtalene argumenterte for å inkludere russerne igjen.

Jeg har ennå ikke sett Jacobsen nekte for dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun er så redd for å si hva hun mener.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

CrazyHorse skrev: lør jan 28, 2023 4:09 pm
OrmenLange skrev: lør jan 28, 2023 3:57 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 3:28 pm Der kom beklagelsen også ja.

https://www.vg.no/sport/i/WRkJJk/utoeve ... land-saken

Virker jo mer og mer som ett soloraid av AUJ dette her, passer seg muligens ikke helt når man sitter i akkurat denne komiteen.
Ingressen i artikkelen du lenker til:
Utøverkomiteen mener Astrid Uhrenholdt Jacobsen ikke har gjort noe galt i håndteringen av Russland-saken.

:roll:
Nå er det jo Astrid U Jacobsen som (inntil videre ) er leder av utøverkomiteen , så det ville vært merkelig om de andre medlemmene "avsatte" henne i en pressemelding . Jacobsen har så langt ikke kommet med ny informasjon som tilsier at NRKs versjon er uriktig
Nei, det ville ikke vært merkelig i det hele tatt om dette var et sololøp fra AUJ og resten av medlemmene var gnistrende uenige med henne. Det komiteen da rent faktisk beklager her er at de ikke gjorde en kartlegging blant utøverne. Det er jeg enig i at de burde gjort, når de representerer utøverne er det utøvernes syn som bør videreformidles. Spesielt i denne saken burde de skjønt at å formidle noe som avviker det minste fra det politisk korrekte fort blir veldig kontroversielt, da er deres personlige syn underordnet.

Det er imidlertid ikke noe i den meldingen som sier at AUJ har kjørt solo her. Det er selvsagt behagelig å mene at dette bråket bare handler om en turnuslege som har vært uforsiktig i omgangen med lystgass og ikke lenger er ved sine fulle fem, men inntil komitéen avsetter henne - i pressemelding eller på annet vis - er det hun formidler komitéens syn. Og det hun formidler er altså ikke mer graverende enn, med hennes egne ord:

Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

kytec skrev: lør jan 28, 2023 5:26 pm Det er en tidligere sovjetisk generalsekretær på tråden som jeg alltid har syntes er en frisk debattant med gode innlegg og stil.

Nå er alt bare trist.



Det er ingen som tror idrett ikke er politikk og vladimir bruker sport ekstremt politisk.

De flerste utøverne er militære offiserer og de skal konkurere skulder mot skulder med ukrainere???

Det kommer aldri til å skje, protestene mot Qatar blir storm i et vannglass.

Det kommer ingen utøvere fra vesten og ingen kommer til å se på.
Takk for det, og det er jo leit at du er trist. Beklageligvis så er jeg nesten nødt til å velge mine standpunkter på grunnlag av hva jeg oppfatter som rett, ikke hva jeg tror vil være populært.

For ordens skyld så har jeg aldri ment at idrett ikke (også) er politikk. Ikke nå, og ikke da bemerkelsesverdig mange var opptatt av å understreke hvor viktig det er å skille idrett og politikk i diskusjonene om fotball-VM.

Frykten for hva Putin kan gjøre propagandamessig med disse utøverne som stiller opp som nøytrale utøvere, fordi et av kriteriene vil være at de ikke har støttet krigen på noen måte. Krigen er et tema som vekker sterke følelser på begge sider, og de mest "patriotiske" har alt flagget sin støtte - og gjort seg uaktuelle. Det å få de mer i beste fall uinteresserte utøverne til å stille opp med Z på brystet i et heia krigen-show blir ikke nødvendigvis så enkelt. Det er også naivt å tro at den motsatte beslutningen - full russer-nekt - ikke vil bli brukt i propagandaen. Antakeligvis vil en slik beslutning være til større hjelp for Putin-regimet, som da vil kunne bruke det som bevis på at verden er mot Moder Russland og russere, og at de derfor må stå sammen for fedrelandet. Et uhyre sterkt virkemiddel overalt, kanskje spesielt i Russland.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg anbefaler de som mener det er en god ide å slippe russere inn i OL før krigen er slutt å lese denne artikkelen:

https://www.vg.no/sport/i/76mRWK/ukrain ... aarlig-ide

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

https://www.nrk.no/sport/her-er-det-omd ... 1.16274418

Her har vi transkripsjon av hva AUJ har sagt. Jeg forstår at norske utøvere er sinte, for hun gir helt klart uttrykk for å snakke for norske utøvere, og at norske utøvere stiller seg bak det hun fronter. Og jeg klarer vanskelig å se noen annen konklusjon enn at hun ønsker russiske utøvere tilbake til idretten med de poengene hun trekker fram. Det er helt forståelig at IOC skriver norske utøvere i kolonnen for de som ønsker russiske utøvere tilbake.

lund

Legg inn av lund »

Bjørn Torgeir skrev: søn jan 29, 2023 2:18 pm https://www.nrk.no/sport/her-er-det-omd ... 1.16274418

Her har vi transkripsjon av hva AUJ har sagt. Jeg forstår at norske utøvere er sinte, for hun gir helt klart uttrykk for å snakke for norske utøvere, og at norske utøvere stiller seg bak det hun fronter. Og jeg klarer vanskelig å se noen annen konklusjon enn at hun ønsker russiske utøvere tilbake til idretten med de poengene hun trekker fram. Det er helt forståelig at IOC skriver norske utøvere i kolonnen for de som ønsker russiske utøvere tilbake.
Wow. Nesten frekkhetens nådegave av Jacobsen å påstå at hun er feilaktig fremstilt etter det der.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.
Sitat:
Etter vårt syn er ikkje-diskriminering ufråvikeleg. Oppdraget vårt er å halde fram med å vere ei samlande kraft, og det bør framleis vere fokuset vårt. Det betyr at ingen utøvarar burde ekskluderast på bakgrunn av passet sitt

Jeg klarer ikke å tolke denne uttalelsen som noe annet enn at russiske utøvere bør slippes tilbake i konkurranse. Hvordan tolker du den som gjør at du konkluderer annerledes?

lund

Legg inn av lund »

Bjørn Torgeir skrev: søn jan 29, 2023 3:40 pm
Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.
Sitat:
Etter vårt syn er ikkje-diskriminering ufråvikeleg. Oppdraget vårt er å halde fram med å vere ei samlande kraft, og det bør framleis vere fokuset vårt. Det betyr at ingen utøvarar burde ekskluderast på bakgrunn av passet sitt

Jeg klarer ikke å tolke denne uttalelsen som noe annet enn at russiske utøvere bør slippes tilbake i konkurranse. Hvordan tolker du den som gjør at du konkluderer annerledes?
Jepp, jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan konkludere annerledes når man ser på innholdet rent språklig. Man kan gjerne ta en litt kverulerende diskusjon om semantikken i "Russland" eller "russiske utøvere" (NRK skriver sier ja til Russland og deretter at man åpner for at russiske og belarussiske utøvere kan få delta. I tillegg presiseres forutsetningene lenger nede i artikkelen. NRK har helt klart dekning for det de skriver).

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

oddvar_kjempebra skrev: lør jan 28, 2023 9:52 pm
OrmenLange skrev: lør jan 28, 2023 9:05 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:21 pm

Det er utøverne de representerer, og de har jo tydeligvis ikke gjort jobben sin med å ta dette opp med medlemmene sine før AUJ tok å løftet opp temaet.

Derav unnskyldningen.

Skjønner at det kan være tung for enkelte.
Du påstår at det var et soloraid av AUJ. I og med at komiteen sier at AUJ ikke har gjort noe galt er det lite som tyder på at hun har gjort noe uten komiteens velsignelse.
Det de sier er:

- Det er viktig å presisere at leder aldri har formidlet at det forelå noe vedtak i den norske utøverkomiteen, slik at leders bidrag i konsultasjonsprosessen var av overordnet prinsipiell karakter uten å forskuttere noen løsning.

NRKs påstand var vel aldri at Jacobsen har konkludert på vegne av utøverkomiteen. Det NRK sier er at Jacobsen i samtalene argumenterte for å inkludere russerne igjen.

Jeg har ennå ikke sett Jacobsen nekte for dette. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun er så redd for å si hva hun mener.
Det skjønner jeg, hun er nå fucked for life renommé-messig i den norske opinionens øyne.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Thomas skrev: fre jan 27, 2023 6:16 pm
Kan heller ikke si jeg har savnet russerne i idretten det siste drøye året. Ikke i det hele tatt faktisk
For å være ærlig, idretten kjennes renere nå.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Bjørn Torgeir skrev: søn jan 29, 2023 3:40 pm
Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.
Sitat:
Etter vårt syn er ikkje-diskriminering ufråvikeleg. Oppdraget vårt er å halde fram med å vere ei samlande kraft, og det bør framleis vere fokuset vårt. Det betyr at ingen utøvarar burde ekskluderast på bakgrunn av passet sitt

Jeg klarer ikke å tolke denne uttalelsen som noe annet enn at russiske utøvere bør slippes tilbake i konkurranse. Hvordan tolker du den som gjør at du konkluderer annerledes?
Om du legger til "på visse ennå ikke fastsatte villkår" så tolker jeg den ikke annerledes i det hele tatt. Som du ser så skriver jeg at det ikke er sant at hun mener Russland skal få slippe til, og det er og blir usant. Russland i denne sammenhengen er nasjonen og dets offentlige myndigheter og representanter, mens russere er enkeltindividene. Som i utgangspunktet har like lite å gjøre med statsapparatets herjinger i Ukraina som jeg hadde å gjøre med Norges tvilsomme aksjoner i f.eks. Libya.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 4:10 pm
Bjørn Torgeir skrev: søn jan 29, 2023 3:40 pm
Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.
Sitat:
Etter vårt syn er ikkje-diskriminering ufråvikeleg. Oppdraget vårt er å halde fram med å vere ei samlande kraft, og det bør framleis vere fokuset vårt. Det betyr at ingen utøvarar burde ekskluderast på bakgrunn av passet sitt

Jeg klarer ikke å tolke denne uttalelsen som noe annet enn at russiske utøvere bør slippes tilbake i konkurranse. Hvordan tolker du den som gjør at du konkluderer annerledes?
Om du legger til "på visse ennå ikke fastsatte villkår" så tolker jeg den ikke annerledes i det hele tatt. Som du ser så skriver jeg at det ikke er sant at hun mener Russland skal få slippe til, og det er og blir usant. Russland i denne sammenhengen er nasjonen og dets offentlige myndigheter og representanter, mens russere er enkeltindividene. Som i utgangspunktet har like lite å gjøre med statsapparatets herjinger i Ukraina som jeg hadde å gjøre med Norges tvilsomme aksjoner i f.eks. Libya.
Moskva Astrid slår til igjen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Bjørn Torgeir skrev: søn jan 29, 2023 3:40 pm
Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Videre så sier hun klart at hun snakker på vegne av komitéen, ikke seg selv. Det setter de andre medlemmene i komitéen i et lite flatterende lys - enten så klarer de ikke å stå opp mot en leder som lyver, eller så lar de AUJ stå alene i stormen deres felles standpunkt har skapt. Den meldingen som ble lagt ut på FB-siden var ikke akkurat overtydelig.

Selv om det hun sier er tydelig på at dette er komitéens syn, så burde hun presisert hva prosessen har vært. At det ikke har vært gjort noen høring blant utøverne, slik det ble så er det for åpent for feiltolkning.
Sitat:
Etter vårt syn er ikkje-diskriminering ufråvikeleg. Oppdraget vårt er å halde fram med å vere ei samlande kraft, og det bør framleis vere fokuset vårt. Det betyr at ingen utøvarar burde ekskluderast på bakgrunn av passet sitt

Jeg klarer ikke å tolke denne uttalelsen som noe annet enn at russiske utøvere bør slippes tilbake i konkurranse. Hvordan tolker du den som gjør at du konkluderer annerledes?
Fasit. AUJ har åpenbart tatt til orde for en diskusjon og et initiativ som går ut på å bringe de russiske utøverne tilbake. Ellers hadde hun aldri f.eks. sagt dette med utøvernes pass.

Det som tilsynelatende blir diskusjonen, er hvordan dette skal gjøres i praksis.
NRK har helt klart sine ord i behold.

Det som ytterligere befester dette, er forståelsen IOC har fått etter disse innleggene fra flere nasjoner. De sier jo rett ut at det er bred enighet blant utøverorganisasjonene om å jobbe for at russerne skal få delta i kommende OL.
Når IOC tolker det slik (da har de også inkludert den norske klanen), så er det merkelig å ikke innse fra norsk hold hva AUJ og co. egentlig har sagt. Det finnes ingen annen måte å tolke det som er sagt på.

startelver

Legg inn av startelver »

Vi har jo utøvere som spiller tennis akkurat nå fra disse to landene, de er blitt godkjent siden de ikke bor i Russland/Belarus. Hvor går grensen?

Hvis en utøver velger å bosette seg utenfor regimet og sier han/hun ikke støtter Putin så er det greit ?

Fakta

Legg inn av Fakta »

startelver skrev: søn jan 29, 2023 6:55 pm Vi har jo utøvere som spiller tennis akkurat nå fra disse to landene, de er blitt godkjent siden de ikke bor i Russland/Belarus. Hvor går grensen?

Hvis en utøver velger å bosette seg utenfor regimet og sier han/hun ikke støtter Putin så er det greit ?
Det er ikke akkurat ukontroversielt med å tillate russiske utøvere i enkelte idretter, se bare senest i Australian Open der myndighetene måtte slå ned på russiske fans som kom inn på stadium med flagg osv. Det er også en betydelig forskjell på individuelle idretter der utøveren i praksis er selvstendig næringsdrivende og selv betaler for sitt team av trenere, massører osv og det å konkurrere gjennom nasjonale system. I OL er idretten utelukkende representert gjennom nasjonale system, og da forsvinner selvsagt muligheten man ser enkelte særforbund har åpnet for.

Og har man flyttet fra Russland og absolutt vil konkurrere i OL kan man alltids bytte nasjonalitet (som vi har sett utøvere har gjort det siste året) eller velge å søke innpass i IOCs eget flyktninglag, men det kreves f.eks. å være registrert som flyktning i FN systemet.

For det er jo hele poenget. Det er ikke grunn til å diskutere hvordan russiske og belarussiske utøvere kan returnere. Den diskusjonen kan først starte i det krigen i Ukraina er over og Russland har trukket seg tilbake fra ukrainske grenser. Da kan man begynne å diskutere hvordan disse atletene etterhvert skal kunne konkurrere. Så ingen diskusjon før krigen er over, og ingen mulighet for å repetere tidligere feil med å åpne for "nøytrale lag" slik vi har sett Putin og Russland misbruke de to siste OL.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Om bare flere mennesker i verden, og speielt i IOC, kunne lytte til hva denne mannen har å si. Dette er absolutte meninger, som det ikke burde være en eneste grunn til å ikke lytte til.

Vi må kunne se dette fra ukrainsk utøverhold. Det er de dette gjelder aller mest. Det er utøverne og Ukrainas befolkning som støtes mest dersom russerne tas inn i varmen nå. Ukrainerne blir slaktet på slagmarken, og allikevel skal russere få delta, hvor som han sier (vet ikke om det er riktig) 85% av utøverne har stillinger i militæret eller politiet i Russland. Det henger ikke på greip.

Dette "nøytrale flagg"-våset, funker selvsagt ikke. Det er prøvd før. Alle vet hvem som er russere. Vinnerne blir hyllet i Russland like mye om de hadde konkurrert under et flagg eller ikke. Og de vil bli brukt i propagandasammenheng for alt det er verdt.

Jeg håper på full boikott dersom russerne får delta. Jeg får en fryktelig flau smak i munnen av hva den norske IOC-delegasjonen står for. Rett og slett en skam.

https://www.vg.no/sport/i/76mRWK/ukrain ... aarlig-ide

Og dette intervjuet under med Kloster Aasen, vår viktigste stemme og medlem i IOC, synes jeg bare var flaut å lese. Fryktelig naivt å ikke se følgene av russisk deltakelse.

Hun kunne ikke engang svare på dette:

– Dersom en russer vinner en konkurranse, tror du den utøveren blir fremstilt som om en russer eller som en nøytral utøver i Russland?

Snakk om naivitet.
Dessuten, dersom utøverne tillates i OL, så blir det trolig nærmest umulig for FIS, UEFA etc, å opprettholde sine utestengelser. Da ender nok Russland 100% inn i varmen igjen umiddelbart, tipper jeg. Det blir helt, helt feil.

https://www.vg.no/sport/i/kEQd7Q/ioc-to ... e-idretten

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Vel, dette er hva NRK påstod:

-Jacobsen skal der ha anerkjent utfordringene krigens brutalitet skaper i idrettsverdenen, men samtidig gitt uttrykk for at utøvere ikke skal ekskluderes på bakgrunn av hvilket pass de har.

– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, forklarer Jacobsen sent torsdag kveld.


Og her er hva hun sa i sitt innlegg:

-That means that no athletes should be excluded only because of their passport. And, we wish for our fellow athlete commissions to come together regarding our values. Then, secondly, we can discuss with it whatever practical needs that would need to get in place to potentially let all athletes return to the field of play.

Jeg er forøvrig enig i at Jacobsen helt sikkert bare har gode intensjoner med dette, men at det samtidig er problematisk at hun er leder av utøverkomiteen og samtidig utøvererepresentant i IOC. Der ser det ut til å være motstridende interesser.

Jeg tipper derfor at hun kommer til å trekke seg som leder for den norske utøverkomiteen.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Ser det for meg. Russiske utøvere konkurrere under nøytralt flagg. Etter OL gull står de noen uker senere i militæruniformer ved siden av Putin. Et flott bilde for idretten.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det vil overraske meg om AUJ ikke trekker seg i løpet av uka. Det er er stort tillitsbrudd når man representerer seg sjøl under påskudd av å representere andre.

Skal man tolke det som er kommet frem den siste uka så mener majoriteten av norske utøvere at man kan utestenge utøvere på grunn av hvilket pass de har.

Forøvrig har CAS sett på saken og konkludert med at denne utestengelsen ikke er diskriminering eller brudd på menneskerettigheter.

Jeg er glad for at norsk idrett tar et så tydelig standpunkt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Bedriver også Belarus angrepskrig tro, siden de også utstenges på lik linje med Russland? Eller er det nok å støtte Russland? I så fall bør vel flere land ryke?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

PapaSmurf skrev: man jan 30, 2023 9:47 am Det vil overraske meg om AUJ ikke trekker seg i løpet av uka. Det er er stort tillitsbrudd når man representerer seg sjøl under påskudd av å representere andre.

Skal man tolke det som er kommet frem den siste uka så mener majoriteten av norske utøvere at man kan utestenge utøvere på grunn av hvilket pass de har.

Forøvrig har CAS sett på saken og konkludert med at denne utestengelsen ikke er diskriminering eller brudd på menneskerettigheter.

Jeg er glad for at norsk idrett tar et så tydelig standpunkt.
I og med at AUJ er valgt til utøverrepresentant kan man vel hevde at hun representerer de andre. Men det er selvsagt mulig at hun har bommet grovt på hva utøverne mener, og sånn sett ikke lenger har tillit.

Jeg håper komiteen nå gjør et godt arbeid med å undersøke hva utøverne faktisk mener. I dette ampre debattklimaet tenker jeg at undersøkelsen med fordel anonymiseres, for man ser av behandlingen av AUJ at det er nærmest umulig å offentlig fronte synspunktet at russiske utøvere bør få returnere.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

anbessa skrev: man jan 30, 2023 10:08 am Bedriver også Belarus angrepskrig tro, siden de også utstenges på lik linje med Russland? Eller er det nok å støtte Russland? I så fall bør vel flere land ryke?
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner bakgrunnen for at Belarus skal behandles på lik linje med Russland. Kan det ha noe med at russiske tropper benytter Belarus som transit-land?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

OrmenLange skrev: man jan 30, 2023 10:12 am
anbessa skrev: man jan 30, 2023 10:08 am Bedriver også Belarus angrepskrig tro, siden de også utstenges på lik linje med Russland? Eller er det nok å støtte Russland? I så fall bør vel flere land ryke?
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner bakgrunnen for at Belarus skal behandles på lik linje med Russland. Kan det ha noe med at russiske tropper benytter Belarus som transit-land?
Er nok først og fremst fordi Hviterussland aktiv lar Russland bruke landet som transitland og aktiv viser støtte til Russland

ms_8

Legg inn av ms_8 »

OrmenLange skrev: man jan 30, 2023 10:10 am
PapaSmurf skrev: man jan 30, 2023 9:47 am Det vil overraske meg om AUJ ikke trekker seg i løpet av uka. Det er er stort tillitsbrudd når man representerer seg sjøl under påskudd av å representere andre.

Skal man tolke det som er kommet frem den siste uka så mener majoriteten av norske utøvere at man kan utestenge utøvere på grunn av hvilket pass de har.

Forøvrig har CAS sett på saken og konkludert med at denne utestengelsen ikke er diskriminering eller brudd på menneskerettigheter.

Jeg er glad for at norsk idrett tar et så tydelig standpunkt.
I og med at AUJ er valgt til utøverrepresentant kan man vel hevde at hun representerer de andre. Men det er selvsagt mulig at hun har bommet grovt på hva utøverne mener, og sånn sett ikke lenger har tillit.

Jeg håper komiteen nå gjør et godt arbeid med å undersøke hva utøverne faktisk mener. I dette ampre debattklimaet tenker jeg at undersøkelsen med fordel anonymiseres, for man ser av behandlingen av AUJ at det er nærmest umulig å offentlig fronte synspunktet at russiske utøvere bør få returnere.
Enig i dette, men eg trur konklusjonen frå utøvere uansett vil være at dei imot ein kvar russer på startstreken. Spesielt etter dei siste dager mediaoppslag. Det er nærmast umulig å fronte eit slikt ståsted utan at man blir hengt ut i gapestokk. Håper nokon tar vare på Astrid. Kan umulig være lett å oppleve det kjøret ho opplever

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 30, 2023 9:31 am
Brezjnev skrev: søn jan 29, 2023 2:57 pm Da vet vi nøyaktig hva AUJ sa på møtet, så vi kan legge bort et par av diskusjonene. For eksempel hvorvidt hun talte for at Russland skal få delta, noe vi nå vet ikke er sant. Det blir ikke noe mer sant av at NRK gjentar det.

Vel, dette er hva NRK påstod:

-Jacobsen skal der ha anerkjent utfordringene krigens brutalitet skaper i idrettsverdenen, men samtidig gitt uttrykk for at utøvere ikke skal ekskluderes på bakgrunn av hvilket pass de har.

– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, forklarer Jacobsen sent torsdag kveld.


Og her er hva hun sa i sitt innlegg:

-That means that no athletes should be excluded only because of their passport. And, we wish for our fellow athlete commissions to come together regarding our values. Then, secondly, we can discuss with it whatever practical needs that would need to get in place to potentially let all athletes return to the field of play.

Jeg er forøvrig enig i at Jacobsen helt sikkert bare har gode intensjoner med dette, men at det samtidig er problematisk at hun er leder av utøverkomiteen og samtidig utøvererepresentant i IOC. Der ser det ut til å være motstridende interesser.

Jeg tipper derfor at hun kommer til å trekke seg som leder for den norske utøverkomiteen.
Det er ikke det jeg henviser til, det er Tok til orde for Russland-retur.

Enig i at de ulike hattene kan være i overkant utfordrende å sjonglere, men det virker ikke som noen mente det var et problem da den potensielle konflikten oppstod (jeg aner ikke rekkefølgen her). Det vil være synd om UAJ må trekke seg etter dette, men jeg skjønner godt om hun ikke gidder å metaforisk bli snauklippet på torget for å ha et standpunkt om ikke-diskriminering. Hun bør imidlertid få følge av resten av komitéen, som tydeligvis har samme - åpenbart svært lite politisk korrekte - standpunkt.
Sist redigert av Brezjnev den man jan 30, 2023 10:28 am, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

PapaSmurf skrev: man jan 30, 2023 9:47 am Det vil overraske meg om AUJ ikke trekker seg i løpet av uka. Det er er stort tillitsbrudd når man representerer seg sjøl under påskudd av å representere andre.

Skal man tolke det som er kommet frem den siste uka så mener majoriteten av norske utøvere at man kan utestenge utøvere på grunn av hvilket pass de har.

Forøvrig har CAS sett på saken og konkludert med at denne utestengelsen ikke er diskriminering eller brudd på menneskerettigheter.

Jeg er glad for at norsk idrett tar et så tydelig standpunkt.
Det hadde vært interessant å lese, men jeg finner ikke noe om saken på CAS sin hjemmeside. Har du en link?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

anbessa skrev: man jan 30, 2023 10:08 am Bedriver også Belarus angrepskrig tro, siden de også utstenges på lik linje med Russland? Eller er det nok å støtte Russland? I så fall bør vel flere land ryke?
Det handler nok at at Belarus tillot Russland å angripe Ukraina gjennom dem og at de har tillatt utplassering av russiske våpensystemer som angriper Ukraina.

Men hvis jeg skal si hva jeg tror så er dette Lukasjenkos måte å gi Russland litt mens han nekter å la belarusere delta direkte i krigen selv om Russland presser hardt.

Ikke at jeg tror diktatoren er et spesielt godt menneske av den grunn. Han vet at han står svakt hos egen befolkning fra før av og at verken folket eller militæret har noe som helst ønske i å delta i krigen mot Ukraina. Så dette er et valg han tar for å sikre egen makt, som han er avhengig av Putin for å beholde.

Men jeg hadde vært mer villig til å slippe belarusere inn i OL under nøytralt flagg enn russere. Russere kan ikke få delta så lenge krigen pågår.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Belarus er rettmessig ute siden de lot Russland invadere fra deres land og fremdeles lar de bruke landet sitt som base for både missil og fly angrep.
Angrepet på Kyiv i starten av krigen kom jo fra Belarus.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Brezjnev skrev: man jan 30, 2023 10:28 am
PapaSmurf skrev: man jan 30, 2023 9:47 am Det vil overraske meg om AUJ ikke trekker seg i løpet av uka. Det er er stort tillitsbrudd når man representerer seg sjøl under påskudd av å representere andre.

Skal man tolke det som er kommet frem den siste uka så mener majoriteten av norske utøvere at man kan utestenge utøvere på grunn av hvilket pass de har.

Forøvrig har CAS sett på saken og konkludert med at denne utestengelsen ikke er diskriminering eller brudd på menneskerettigheter.

Jeg er glad for at norsk idrett tar et så tydelig standpunkt.
Det hadde vært interessant å lese, men jeg finner ikke noe om saken på CAS sin hjemmeside. Har du en link?
Angående russisk utestenging er det ingenting som tilsier at det er noen forskjell mellom FIFA og UEFAs valg om å si nei til Russisk og Belarusisk deltakelse og IOCs valg om å utestenge de to nasjonene.

Og beslutningen de tok i 2022 der de ga FIFA og UEFA medhold i sin utestengelse skaper dermed presedens for IOC. Om noe har endret seg siden CAS sin beslutning er det jo til det verre for Russlands sak, ikke til det bedre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»