Innsparinger i helsevesenet.

Svar
Hardy-guttene

Re: Innsparinger i helsevesenet.

Legg inn av Hardy-guttene »

For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

KongOlav2 skrev: tor feb 02, 2023 3:43 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?
Alt skal dokumenteres og det skal dokumenteres at det er dokumentert. Det finnes mye forskning på tidstyver generelt og hvis jeg skal tippe så vil jeg si opp mot halvparten av tiden går med til annet enn det man egentlig skal gjøre. Nå er bildet litt mer nyansert enn det, for hvis alle skal utføre kun kjerneoppgaver så vil det bli mye samlebåndsarbeid med lite variasjon og behandling/pleie vil bli veldig fragmentert. Det er heller ikke bra.

Et sted jeg jobbet var det en sengepost hvor det ti år tidligere hadde vært 24 pasienter og en avdelingssykepleier som hjalp til litt når det trengtes. Det var også 2-3 sykepleier 1 (som hadde ansvaret når avdelingssykepleieren ikke var til stede). Etter hvert ble det 18 pasienter og en avdelingssykepleier som aldri var til stede. Det var også en assisterende avdelingssykepleier som hjalp til litt når det trengtes og en fagsykepleier som var ute i posten mesteparten av tiden. Så kontoret gikk fra 1 pult uten datamaskin til 3 pulter med 3 datamaskiner. Bemanningen ble hver gang redusert forholdsvis mer enn sengeantallet, fra ca 2 pasienter/pleier til ca 2,5 pasienter/pleier. I løpet av den samme tiden ble det borte 5 av 7 hjelpepleiere. Hvor mange renholdere, portører og andre som forsvant fra sykehuset vet jeg ikke, men det var mange. Legebemanningen ble redusert tilsvarende og overlegen tilbrakte mer og mer tid på kontoret. Assistentlegene og turnuslegene fikk mindre tid til visitt og måtte ofte gå visitt på andre poster der det var større behov. På kveldsvakt ble det ofte ikke legevisitt i det hele tatt, hvis det ikke skjedde noe akutt. På grunn av plassmangel måtte pasienter ofte ligge på helt andre poster eller avdelinger enn der de hørte hjemme; slagpasienter på kreftavdeling, hjertesviktpasienter på kirurgisk post, etc, og de fikk ofte ikke visitt av "sin" lege i det hele tatt. Samtidig så økte administrasjonen. Ikke så mye, men den økte.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tor feb 02, 2023 3:43 pm Hvor mye kan egentlig frigjøres av tid ved at helsepersonell slipper å utføre "unødvendige" byråkratiske oppgaver og dokumentasjon?
Sikkert masse, byråkratiet i Norge er abnormt. Fastlegen vår sier at det er ikke antall pasienter som er et problem i forbindelse med fastlegekrisen, men alt byråkratiet de må forholde seg til. Og løsningen til kommunene er jo å ansette kommunale fastleger, da kan andre i byråkratiet ta hånd om alle unyttige skrivebordsoppgaver. Man kan lett forsvare den enkelte dokumentasjon, det er totalen som gjør at det er uoverkommelig.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 3:29 pm For dette er det enighet om:
  • Vi vil mangle fagfolk, og utkantene rammes først
  • Vi blir stadig flere eldre og pleietrengende
  • Dette er ikke noe vi bare kan utdanne, ansette eller bevilge oss ut av. Det er en øvre grense for hvor stor del av befolkningen som kan jobbe med helse.
  • Det vil bli færre ansatte per pasient
  • Vi må gjøre ting smartere enn i dag og ta i bruk teknologi der vi kan
  • Dette er et problem hele Europa opplever og som neppe kan løses med innvandring
I mange år har trenden gått mot stadig mer utdanning og kompetanse, og også helsevesenet har sin variant av «mastersyke». Nå mener ekspertene vi må slutte å bruke overkvalifisert helsepersonell, og skyve mer ansvar og oppgaver nedover. En gruppe som særlig løftes fram, er helsefagarbeidere, som er en videregående utdanning. Vi hadde neppe hatt like stor sykepleiemangel dersom helsefagsarbeidere gjorde flere av deres oppgaver. Heller ikke legemangelen hadde vært like prekær om sykepleiere, jordmødre og andre helsearbeidere gjorde oppgaver kun leger kan gjøre.Når det ikke har skjedd i mer enn begrenset grad, skyldes det noe som gjerne kalles profesjonskamp. De fleste yrkesgrupper vil nærmest på autopilot mene de er best egnet til å utføre en oppgave. Det handler selvsagt om yrkesstolthet, men hensyn som lønn, avtaleverk og eksklusivitet er neppe helt uvesentlig. Det ser vi også på de foreløpige reaksjonene på kommisjonen. Fagforbundet, som organiserer helsefagarbeidere som kan få mer status og oppgaver, er svært positive. Både Sykepleierforbundet og Legeforeningen har framstått mer avmålte.

Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!
Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
virrvarr skrev: tor feb 02, 2023 8:09 pm

Jeg vil da igjen spørre hvilke byråkrater du vil ha bort og hvilke oppgaver du vil ha fjernet. Og nei, ikke kom med ordet papirflytter. Det er ingen som er papirflyttere. de gjør oppgaver som er definerte og ansatt til å utføre. Samtdig bør du vise om disse er statlige, regionale og lokale byråkrater og oppgaver.
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hardy-guttene skrev: lør feb 04, 2023 10:35 pm
virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.
Du kan jo begynne med å identifisere hvilke oppgaver du mener er unødvendige, og hvorfor.

Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 1:55 am Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet
Er du enig eller uenig i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten?
Er du enig eller uenig i at den som ikke hjelper pasienten direkte har til oppgave å hjelpe dem som gjør det?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Hardy-guttene skrev: søn feb 05, 2023 11:11 am
Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 1:55 am Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet
Er du enig eller uenig i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten?
Er du enig eller uenig i at den som ikke hjelper pasienten direkte har til oppgave å hjelpe dem som gjør det?
Enig i at pasienten er den viktigste. Enig i det siste og. Pasienten må alltid stå i fokus, nå virker det som det ikke stemmer. Og nå skal sykehusene spare seg til fant. Hvis de ikke får mer når det blir påplussing i statsbudsjettet. Det er lov å håpe!

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hardy-guttene skrev: søn feb 05, 2023 11:11 am
Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 1:55 am Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet
Er du enig eller uenig i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten?
Er du enig eller uenig i at den som ikke hjelper pasienten direkte har til oppgave å hjelpe dem som gjør det?
Svar på spørsmålene du.

Det er du som har en påstand å forsvare.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Hardy-guttene skrev: lør feb 04, 2023 10:35 pm
virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
Papirflyttere.
Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.
Ser du fortsatt ikke er istand til å påpeke hvillke oppgaver du mener er unødvendig. Det er du som påstår at noen er overflødige og gjør oppøgaver man kan sløyfe så det du som må peke på hvem og hvilke.

Ordet pairflyttere er kanskje "catchy" for noen , men det har ingen mening. Papir i betydningen informasjon flyttes hele tiden og er nødt til å flyte mellom de enkelte ledd i en organisasjon, ikke minst i helsesektoren. Noen må jo sette inn dataene og gjøre dem tilgjengelig for andre i organisasjonen. Det skjer ikke av seg selv.

ulefos

Legg inn av ulefos »

utdrag fra Dagens Medisin 2016, skrevet av Torgeir Wyller

Helsetjenesten kveles
De fleste med pasientrettet arbeid ser nå at byråkrativeksten er i ferd med å kvele helsetjenesten. Den gir både direkte kostnader (alle byråkratene skal ha lønn) og indirekte kostander ved at helsepersonellets oppmerksomhet trekkes bort fra pasientene og over til rapportskriving og monopolpengespill. Hvordan kan denne galskapen la seg bremse?

resten av artikkelen finner du her
https://www.dagensmedisin.no/blogg/usty ... kst/131622

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

izzet2015 skrev: fre jan 27, 2023 5:00 pm Nå hører jeg at i Møre og Romsdal har sykehusene fått beskjed om å spare 200 millioner. Mange blir sagt opp og liggetiden skal ned. Dette skjer i et land som har 13000 milliarder på bok. Her skal det spares på helse og på eldreomsorg, de kunne ha brukt f.eks 10 milliarder på helsevesenet og på de eldre. Det hadde ikke påvirket inflasjonen. Det sløses på mange andre områder. Vi sparer oss til fant! Det er bare skammelig! :twisted:
10 milliarder som kastes ut til regnskogen i Brasil og avtale om det samme hvert år framover...kontakt Barth Eide, og spør om de penga heller burde vært brukt et "annet "sted. Alle de andre "hulla" forsvarets støtte til Ukraina, det koster å gi bort. Gjøre som det står på "Finn.no" må hentes. Fanden til pengesløsing disse politikerene våre bedriver, mer opptatt av allt i utlandet/verden, en innbyggernen av denn tuen. de bør stå i skammekroken og få noen rapp over fingrene......(det virker)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:12 pm Vi har nok penger, så vi burde slippe å spare[/b på helse. Det er noe byråkratene har funnet på. Vi har milliarder på bok, at om vi bruker av de, så blir det press på økonomien. Det tror jeg ingen ting på. Andre land greier seg mye bedre en oss, og de har ikke milliarder på bok.


Problemene startet da noen "glupinger" fant ut at man skulle tjene på helse..

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

pfrog567 skrev: tir feb 07, 2023 11:15 am
izzet2015 skrev: søn jan 29, 2023 6:12 pm Vi har nok penger, så vi burde slippe å spare[/b på helse. Det er noe byråkratene har funnet på. Vi har milliarder på bok, at om vi bruker av de, så blir det press på økonomien. Det tror jeg ingen ting på. Andre land greier seg mye bedre en oss, og de har ikke milliarder på bok.


Problemene startet da noen "glupinger" fant ut at man skulle tjene på helse..


My uheldig kan spores tilbake til NPM

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

izzet2015 skrev: fre jan 27, 2023 9:01 pm Men vi har så mye penger. Men politikerne er ikke villig til å bruke penger på helse og eldre. Det er viktigere med tuneller og broer og svære rådhus.
..og fine svømmebassenger på videregående skole, med international stupebrett høyde. Tipper de ikke har råd til å holde vannet varmt....Det de hadde bygget på 80tallet var gratis for innbygerene..så noen år etter måtte de bettale 100kr...for deretter tappe vannet, ble for dyrt å holde det varmt. Som sagt, nå har de jaggu bygget et nytt som først nevt. Millioner ruller ned i sanden. Politikeres behov for ettermæle, antar jeg.?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 2:35 pm
Hardy-guttene skrev: søn feb 05, 2023 11:11 am
Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 1:55 am Hittil er det bare fjas og tomme påstander som er kommet
Er du enig eller uenig i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten?
Er du enig eller uenig i at den som ikke hjelper pasienten direkte har til oppgave å hjelpe dem som gjør det?
Svar på spørsmålene du.

Det er du som har en påstand å forsvare.
Jeg skjønner ikke helt hvilken påstand jeg skal forsvare.

Men hvem som er den viktigste personen i helsevesenet og hva jobben til dem som ikke hjelper pasienten direkte er, var retoriske spørsmål for det er selvinnlysende.

Helsebudsjettet øker hele tiden, men det øker ikke mer enn befolkningsøkningen, andelen av BNP og tilsvarende utvikling i andre land tilsier.
Det er mangel på leger og pleiere.
Antallet stillinger i spesialisthelsetjenesten, det vil si sykehusene, øker med ca 1500 i året og omtrent halvparten av disse er ikke-medisinske stillinger.
Befolkningen blir eldre og trenger mer pleie og behandling, det øker kostnadene.
Behandlingsmulighetene blir flere, det øker kostnadene.
Dette er allment kjent og ikke noe jeg har spesifikke kilder på.

Ta for eksempel en gastromedisinsk sengepost på St. Olavs Hospital.
Øverst er Foretaksmøtet, det vil si statsråden med sine rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Så kommer eieren, det vil si Helsedepartementet med sine direktorat, komitéer, rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Styret i Helse Midt-Norge med sine rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Administrerene direktør i Helse Midt-Norge med viseadministrerende direktør, informasjonsseksjon, stabsseksjon, helsefaglig seksjon, økonomiseksjon, rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Foretaksmøte St. Olavs Hospital med sine rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Styret i St. Olavs Hospital med sine rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Administrerende direktør på St. Olavs Hospital med viseadministrerende direktør, informasjonsseksjon, stabsseksjon, helsefaglig seksjon, økonomiseksjon, rådgivere, sekretærer, konsulenter, saksbehandlere, etc.
Avdelingssjef på medisinsk avdeling med sin assisterende avdelingssjef, sekretær, rådgiver, etc.
Seksjonssjef på gastromedisinsk seksjon med sin assisterende avdelingssjef, sekretær, rådgiver, etc.
Overlege og avdelingssykepleier på gastromedisinsk sengepost.
Leger i spesialisering og assisterene avdelingssykepleier.
Pleiere.
Pasienter.

Nøyaktig hvem av disse som bør fjernes kan jeg selvfølgelig ikke svare på og hvis det var derfor du spurte; for å sette meg fast og vise at jeg bare har tomme påstander, så gratulerer.

Men jeg vet at du er en god debattant uten slike hensikter, så jeg regner med et godt motsvar.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Hardy-guttene skrev: tor feb 09, 2023 10:18 am Helsebudsjettet øker hele tiden, men det øker ikke mer enn befolkningsøkningen, andelen av BNP og tilsvarende utvikling i andre land tilsier.
Det er mangel på leger og pleiere.
Antallet stillinger i spesialisthelsetjenesten, det vil si sykehusene, øker med ca 1500 i året og omtrent halvparten av disse er ikke-medisinske stillinger.
Befolkningen blir eldre og trenger mer pleie og behandling, det øker kostnadene.
Behandlingsmulighetene blir flere, det øker kostnadene.
Dette er allment kjent og ikke noe jeg har spesifikke kilder på.
Ja,, blir en slitsom "debatt" om man må begrunne og legge ved kilder med store data selv om det åpenbare.

Skywalker

Legg inn av Skywalker »

virrvarr skrev: søn feb 05, 2023 5:22 pm
Hardy-guttene skrev: lør feb 04, 2023 10:35 pm
virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.
Ser du fortsatt ikke er istand til å påpeke hvillke oppgaver du mener er unødvendig. Det er du som påstår at noen er overflødige og gjør oppøgaver man kan sløyfe så det du som må peke på hvem og hvilke.

Ordet pairflyttere er kanskje "catchy" for noen , men det har ingen mening. Papir i betydningen informasjon flyttes hele tiden og er nødt til å flyte mellom de enkelte ledd i en organisasjon, ikke minst i helsesektoren. Noen må jo sette inn dataene og gjøre dem tilgjengelig for andre i organisasjonen. Det skjer ikke av seg selv.
Har sett litt på diskusjonen mellom dere to. Grunnen til at det blir mer og mer byråkrati og det dere kaller papirflyttere er rett og slett at vi har for mye penger i dette landet. Jeg jobber også i en skole, som driftsoperatør. Før i tiden var det en vaktmester som tok seg av det meste. Nå i dag er vi en vaktmester og en Driftsoperatør. Driftsoperatøren er i hovedsak en kontorjobb. Vi har lagd regler i dette landet for alt. HMS,Brannvern, byggeregler og så videre. Alle anlegg helt ned til den minste stikk kontakt og lyspære skal dokumenteres. En stor del av jobben min er å arkivere/lagre dokumentasjon. Dette for å ha det klart de gangene man har tilsyn av for eksempel brannvesen, heiskontroll, matilsyn o.s.v. Man må også ha dokumentasjonen klar hvis uhellet skal være ute. Samenlign det gjerne med Black box på et fly. Dette blir det selvfølgelig brukt et hav av penger på. Dette hadde jo selvfølgelig ikke skjedd om vi var et fattig land. Da hadde jeg nok måtte bytte ut PCen med en skrutrekker. Jeg er overbevist at med dagens regelverk er min jobb helt nødvendig. Det som også kan samenlignes litt med helsevesenet er at vaktmesteren ikke kan gjøre min jobb da dette er et eget fagbrev som Byggdrifter/driftsopperatør. Dette er foreløpig ingen beskyttet tittel, men poenget er at man må uansett ha to mann til en jobb som tidligere krevde en. Vi kan jo velge å gå tilbake til den gang dette ikke var viktig, men da må vi også akseptere flere ulykker og byggningsmessige feil som kan få fatale følger. Vil tippe at dette er noe av det samme som foregår ellers i arbeidslivet, også helsevesenet.
Sist redigert av Skywalker den tor feb 09, 2023 11:56 am, redigert 1 gang totalt.

William_S

Legg inn av William_S »

Nå har jo legene ofte mistet en del helsesekretærer da, ofte er det disse som står for mye administrativt arbeid på sykehusene. Leger og sykepleiere må ofte gjøre mye sånt selv nå har jeg et inntrykk av. Men ja jeg tror bedre arbeidsdeling er viktig og da må alle profesjoner legge sine profesjonskamper død for en stakket stund. Jeg har vært bort i en helsefagarbeider på sykehus som visstnok var avdelingens flinkeste til å ta blodprøver feks. Selvsagt kan helsefagarbeidere gjøre slike prosedyrer forutsatt rett opplæring.

William_S

Legg inn av William_S »

Hardy-guttene skrev: lør feb 04, 2023 10:35 pm
virrvarr skrev: fre feb 03, 2023 12:32 am
Hardy-guttene skrev: tor feb 02, 2023 11:48 pm
Papirflyttere.
Altså tilbake til utagnspunktet. Ettesom du vet hvem som er papirflyttere og hvilke oppgaver de har så må jeg nesten be om navn og oppgaver for disse.
Bare en liten ide:

Jeg jobbet i en skoleadministrasjon for flere år tilbake, altså hos det vil kalte skolesjefen den gangen. Saksgangen var da papirbasert men er sikker mere digitalisert og nettbasert i dag, håper jeg, men for en ilustrasjon kan vi tenke oss:

På en skole åpnet kontordamen en konvolutt med en faktura på 2 stykk dobble fustasjeopphengsforkoblinger, neida det sto ikke det, men for kontordamen kunne det ha vært slike da hun ikke forsto hva det gjalt.
Hun flytter nå papiret til rektor og spør hva dette er for noe.
Rektor klør seg i håret, eller mer korrekt det som er igjen av hår etter å ha klødd seg i håret over slike regninger i mer en 20 år.
Hm,sier han, dette får vi spørre vaktmesteren om, for alt som skolefolk ikke forstår er det vaktmesteren som vet noe om.
Kontordamen flytter nå papiret til vaktmesterens posthylle. Nei da vaktmesteren står ikke der, han er kanskje i den andre enden av skolen for å skifte lyspærer, og deretter ned i svømmehallen for å sjekke kloringen. Ut på ettermiddagen kommer han og ser fakturaen, titter på hvem leverandøren er og sier at dette må han sjekke mot følgseddelen på sitt kontor. Han flytter nå papiret dit og finner at dette stemmer med det han mottok for en uke siden, signerer at det er mottatt og flytter så papiret opp til kontoret igjen.
Kontordamen gjør istand anvisningsseddelen og flytter papiret til rektor som signere for at dette er korrekt, og kontordamen flytter nå papiret til kurven for utgående post.
Det interne kommunale postbudet har akkurat vært der og det er fredag så papiret blir liggende til mandag ettermiddag da det kommunale postbudet henter det og flytter det til kommunehuset.
Der blir postene sortert og papirene for skolene blir flyttet til skolekontoret (skolesjefen). Der ser kontordamen at noen papirer skal inn til fru Åsen og flytter papirene dit.
Fru Åsen går igjennom at alt stemmer vedr de 2 doble fustasjeopphengsforkoblingene, alt er fylt ut riktig, signaturene stemmer og hun flytter så papiret til den som kan signere for anvisning (i dette tilfeller meg).
Jeg sjekker at hun har signert alt klart og signerer for utbetaling. Om det er store beløp går jeg igjennom dokumentene og spesielt at det er ført på¨rett konto. Så flytter jeg papirene (tykk bunke) til utkurven i resepsjonen.
Der hentes de av det interne postbudet i rådhuset og han flytter de til regnskapskontore.
Der flyttes det sikkert flere ganger før det havner på rett sted i arkivet.

Tar du tegningen.
Dette gjøres i stat og kommune for å sikre at ting foregår korrekt. Da et par store korrupsjonsaker dukket opp i Oslo resulterte den en gjennomgang av rutiner i vår kommune og medførte at man måtte sikre ennå mer for at penger ikke skulle komme på avveie.

Hvilke papirflyttere mener du er unødvendige.
PCene begynte å komme på midten av åttitallet og hvis du hadde en lederstilling da så er du kanskje rundt åtti nå og førtidspensjonerte deg kanskje da du var sekstito? Da er det ikke så rart du ikke har fått med deg den byråkratiske eksplosjonen.

Det at noen er ansatt til å gjøre en jobb betyr ikke at jobben er viktig, nødvendig eller bidrar til effektivitet. Hvis vi tar utgangspunkt i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten, så betyr det at den som ikke hjelper pasienten direkte har som jobb å hjelpe dem som gjør det. Alle som ikke kan begrunne sin stilling ut fra det er overflødige og burde omskoleres til assistenter eller hjelpepleiere. Eventuelt sykepleiere eller leger hvis de er unge og har gode nok evner.

Tja jeg tror det er mange stillinger på sykehus som du ikke ser som har en vitterlig viktig funksjon. IKT, sikkerhet, HR (ja jeg personlig mener HR avdelinger ofte driver med mye tull for øvrig, men noen oppgaver og funksjoner har de som feks en del juridiske greier rundt arbeidskontrakter osv), kokker, resepsjonister osv. Nå er jo store deler av IKT funksjonene i helseforetakene i egne enheter som feks Sykehuspartner i Helse Sørøst og Helse Vest IKT i Helse Vest. Sykehuspartner opererer 24/7 for kritiske hendelser vet jeg.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hardy-guttene skrev: tor feb 09, 2023 10:18 am
Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 2:35 pm
Hardy-guttene skrev: søn feb 05, 2023 11:11 am
Er du enig eller uenig i at den viktigste personen i helsevesenet er pasienten?
Er du enig eller uenig i at den som ikke hjelper pasienten direkte har til oppgave å hjelpe dem som gjør det?
Svar på spørsmålene du.

Det er du som har en påstand å forsvare.
Jeg skjønner ikke helt hvilken påstand jeg skal forsvare.
Påstanden om at det er unyttige/unødvendige oppgaver som gjøres og at det er stillinger som skal fjernes.

Dette er noe du har påstått uten å kunne peke på hva hvilke oppgaver og stillinger det er snakk om.

Det er så enkelt ar når du mener det er unyttige/unødvendige oppgaver så må du jo da vite hvilke oppgaver det er snakk om. Om du ikke vet det, så kan du jo ikke vite at de er unyttige/unødvendige...

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Rainmaker skrev: tor feb 09, 2023 12:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 09, 2023 10:18 am
Rainmaker skrev: søn feb 05, 2023 2:35 pm

Svar på spørsmålene du.

Det er du som har en påstand å forsvare.
Jeg skjønner ikke helt hvilken påstand jeg skal forsvare.
Påstanden om at det er unyttige/unødvendige oppgaver som gjøres og at det er stillinger som skal fjernes.

Dette er noe du har påstått uten å kunne peke på hva hvilke oppgaver og stillinger det er snakk om.

Det er så enkelt ar når du mener det er unyttige/unødvendige oppgaver så må du jo da vite hvilke oppgaver det er snakk om. Om du ikke vet det, så kan du jo ikke vite at de er unyttige/unødvendige...
Du hopper glatt over resten av innlegget, som var fullt av byråkrater, ser jeg.

Du tenker kanskje på denne "påstanden"? Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!

Nøyaktig hvem av disse som bør fjernes kan jeg selvfølgelig ikke svare på og hvis det var derfor du spurte; for å sette meg fast og vise at jeg bare har tomme påstander, så gratulerer.

Men jeg vet at du er en god debattant uten slike hensikter, så jeg regner med et godt motsvar.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ikke helsevesen, men noen eksempler på byråkrati fra utdanningssektoren:

https://khrono.no/gikk-lei-av-bestillin ... ben/755194

https://khrono.no/universitetene-krever ... o-SKIFOrR8

Professor Kristin Hegna ved UiO skriver også noe om dette i et innlegg på sine FB-sider.

https://www.facebook.com/kristinn.hegna ... %2CO%2CP-R

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Hardy-guttene skrev: tor feb 09, 2023 12:18 pm
Rainmaker skrev: tor feb 09, 2023 12:09 pm
Hardy-guttene skrev: tor feb 09, 2023 10:18 am
Jeg skjønner ikke helt hvilken påstand jeg skal forsvare.
Påstanden om at det er unyttige/unødvendige oppgaver som gjøres og at det er stillinger som skal fjernes.

Dette er noe du har påstått uten å kunne peke på hva hvilke oppgaver og stillinger det er snakk om.

Det er så enkelt ar når du mener det er unyttige/unødvendige oppgaver så må du jo da vite hvilke oppgaver det er snakk om. Om du ikke vet det, så kan du jo ikke vite at de er unyttige/unødvendige...
Du hopper glatt over resten av innlegget, som var fullt av byråkrater, ser jeg.

Du tenker kanskje på denne "påstanden"? Dette er en av de tingene jeg er veldig enig i. Flere assistenter, helsefagarbeidere, renholdere og portører. Men først og fremst færre byråkrater!

Nøyaktig hvem av disse som bør fjernes kan jeg selvfølgelig ikke svare på og hvis det var derfor du spurte; for å sette meg fast og vise at jeg bare har tomme påstander, så gratulerer.

Men jeg vet at du er en god debattant uten slike hensikter, så jeg regner med et godt motsvar.
Jeg ser igjen at du hopper glatt over å konkretisere hvilke oppgaver du snakker om og hvilke stillinger...

Jeg tolker det dithen at du har innsett at du ikke har noe å komme med.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Jeg jobber i det kommunale helsevesenet og det jeg kan si er den største tidstyven er definitivt dokumenteringen. Alt skal dokumenteres, og da mener jeg alt. Alle måltider, hva og hvor mye, alt inntak av væske, hva og hvor mye. Hvor har pasienten vært, har det vært noen på besøk? Hvem? Sa pasiemten noe etterpå? Hva sa pasienten? Sa de pårørende noe? Sa du noe til de? Hvor mange ganger var pasienten på do? Hva gjorde pasienten på do? Har pasienten sett på tv? Lest avisen? Snakket med en annen pasient? Gått? Sittet? Sovet? Absolutt alt må skrives ned. Viktige ting, som utdeling av medisiner, insulin eller ta blodprøver, måling av temp, puls osv må dobbelt dokumenteres og bevitnes av to stykker. Når du da har en 5-6 pasienter dette skal gjøres på sier det seg selv at det blir en del tid foran en dataskjerm.

Det som tar nest mest tid vekk fra pasienten er husarbeid. Smøring av brødskiver, servering av mat og drikke. Tømming av søppel, oppvask, re opp senger, skifte på senger, brette tøy, brette håndklær, rydde i klesskap, vaske tøy, vaske bekken osv.

Disse to punktene tar veldig mye tid vekk fra pasientene, og det siste trenger man veldig lite utdannelse for å klare. Men, der man har prøvd å hente inn ufaglærte for å ta unna disse oppgavene har man konsekvent redusert bemanningen av sykepleiere og helsefagarbeidere, for nå har de mindre å gjøre så da trengs det færre. Og da er man like langt. Hvis man beholder dagens bemanning, men setter inn ekstra ufaglærte til å avlaste i disse oppgavene så vil det hjelpe. Og det er ikke det at vi er for godt utdannet eller fine til å ta disse oppgavene, vi tørker tross alt bestemor i rompa når hun har diaré, så vi er ikke for fisefine for litt skitarbeid. Men disse oppgavene er det tross alt mange flere som kan gjøre, selv om de ikke har noen formell utdannelse, og da er det lettere å rekruttere. Så må vi være fleksible på å delegere mer ansvar nedover. Det er unødvendig at leger skal måtte rekvirere labprøver feks, det kan sykepleiere gjøre, legene går uansett ut fra hva de får av informasjon fra sykepleierne. Enkle blodprøver, sette insulin osv kan like gjerne helsefagarbeidere gjøre som sykepleiere.

Det er to relativt enkle tiltak, få inn ekstra ufaglærte som kan avlaste i en del oppgaver, deleger ansvar nedover og vips har man raskt løst opp i mye på kommunalt nivå. Åja, også må man tåle å øke utgiftene en periode, men jeg tror ganske bestemt at man kan spare inn mye på sykefravær over tid ved å gjøre de tiltakene.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Greyjoy skrev: tor feb 09, 2023 9:31 pm Jeg jobber i det kommunale helsevesenet og det jeg kan si er den største tidstyven er definitivt dokumenteringen. Alt skal dokumenteres, og da mener jeg alt. Alle måltider, hva og hvor mye, alt inntak av væske, hva og hvor mye. Hvor har pasienten vært, har det vært noen på besøk? Hvem? Sa pasiemten noe etterpå? Hva sa pasienten? Sa de pårørende noe? Sa du noe til de? Hvor mange ganger var pasienten på do? Hva gjorde pasienten på do? Har pasienten sett på tv? Lest avisen? Snakket med en annen pasient? Gått? Sittet? Sovet? Absolutt alt må skrives ned. Viktige ting, som utdeling av medisiner, insulin eller ta blodprøver, måling av temp, puls osv må dobbelt dokumenteres og bevitnes av to stykker. Når du da har en 5-6 pasienter dette skal gjøres på sier det seg selv at det blir en del tid foran en dataskjerm.
Stemme ikkje, Du skal kun journalføre det som ikkje er normalt hos pasienten. Har ikkje pasienten noko problem med væskeinntak skal du heller ikkje føre væskeinntak. Ete pasienten normalt så skal du heller ikkje føre noko om det. Får pasienten sjeldan besøk kan det vere greit å nemne det, men får pasienten regelmessig besøk treng du ikkje skrive det i journal, viss ikkje besøket har medført at pasienten reagerer unormalt. Er pasienten til vanleg oppe å går skriv du ikkje noko om det, men skriv viss han ikkje er oppe å går. Igjen det som er normalt for pasienten skriv du ikkje. Gir du pasient medisin frå dosett eller mulitidose er det nok med din signatur, for medisin er alt dobbeltkontrollert. Nei, målingar av temp, eller andre målingar treng ikkje dobbelt dokumeterast, eller bevitnast av andre. Heller ikkje insulin eller blodprøver.

Det som tar nest mest tid vekk fra pasienten er husarbeid. Smøring av brødskiver, servering av mat og drikke. Tømming av søppel, oppvask, re opp senger, skifte på senger, brette tøy, brette håndklær, rydde i klesskap, vaske tøy, vaske bekken osv.

Disse to punktene tar veldig mye tid vekk fra pasientene, og det siste trenger man veldig lite utdannelse for å klare. Men, der man har prøvd å hente inn ufaglærte for å ta unna disse oppgavene har man konsekvent redusert bemanningen av sykepleiere og helsefagarbeidere, for nå har de mindre å gjøre så da trengs det færre. Og da er man like langt. Hvis man beholder dagens bemanning, men setter inn ekstra ufaglærte til å avlaste i disse oppgavene så vil det hjelpe. Og det er ikke det at vi er for godt utdannet eller fine til å ta disse oppgavene, vi tørker tross alt bestemor i rompa når hun har diaré, så vi er ikke for fisefine for litt skitarbeid. Men disse oppgavene er det tross alt mange flere som kan gjøre, selv om de ikke har noen formell utdannelse, og da er det lettere å rekruttere. Så må vi være fleksible på å delegere mer ansvar nedover. Det er unødvendig at leger skal måtte rekvirere labprøver feks, det kan sykepleiere gjøre, legene går uansett ut fra hva de får av informasjon fra sykepleierne. Enkle blodprøver, sette insulin osv kan like gjerne helsefagarbeidere gjøre som sykepleiere.
Sette insulin og gi medisin frå dosett eller multidose kan ein helsefagarbeidar gjere så sant han har tatt medisinkurs.

Det er to relativt enkle tiltak, få inn ekstra ufaglærte som kan avlaste i en del oppgaver, deleger ansvar nedover og vips har man raskt løst opp i mye på kommunalt nivå. Åja, også må man tåle å øke utgiftene en periode, men jeg tror ganske bestemt at man kan spare inn mye på sykefravær over tid ved å gjøre de tiltakene.
Sjå svar med utheva skrift.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»