Norsk matutvalg suger

Svar
basillen

Norsk matutvalg suger

Legg inn av basillen »

Vår alles favoritt finne Sanna Sarromaa er på banen igjen og skriver om hvor elendig matutvalget er her til lands:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... vjetstaten

Jeg er ikke alltid enig med Sanna, men denne gangen har hun selvsagt 100 % rett. Det norske matutvalget er rett og slett helt tragisk sammenlignet med omtrent hvilket som helst annet land i verden. Været og matutvalget er de to desidert kjipeste tingene med å bo i Norge. Omtrent det eneste vi klarer bedre her til lands enn andre land er å lage gode brødprodukter.

Bare synd at vi dermed har etablert en kultur hvor vi spiser brød til tre av dagens fire måltider, slik at man dermed blir lei den ene tingen vi faktisk klarer bra.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det som var ekstra bra her var at hun tok med eksempler fra en butikk som ligger i langt utenfor de store sentra, selv der der det vesentlig bedre utvalg enn i Norge...

Det har jo vært diskutert en del ganger før hva som er årsaken - mangel på matkultur er en åpenbar ting. Det fører gjerne til at nordmenn stort sett handle de samme varene hver eneste gang. En annen ting er jo at det er så altfor mange butikker spredt rundt om alle steder.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

DoktorS skrev: lør jan 28, 2023 4:11 pm
Det har jo vært diskutert en del ganger før hva som er årsaken - mangel på matkultur er en åpenbar ting. Det fører gjerne til at nordmenn stort sett handle de samme varene hver eneste gang. En annen ting er jo at det er så altfor mange butikker spredt rundt om alle steder.
Ikke helt enig, er bare og se på utvalget på Svinesund/Nordby når det kommer til ost/kjøtt så ser man at nordmenn kjøper det bare utvalget er stort nok.

Som nevnt tidligere så har jeg reist mye 110+ land, og jeg vil lett sette Norge som det landet jeg har hvert i til nå med dårligst matutvalget sammen med Nord Korea.

Selv supermarked i Syria midt under krigen hadde bedre utvalg enn Norge, store Supermarked i Ghana, Nigeria, Mongolia, Iran, osv har et langt bedre utvalg enn Norge.

Til og med på lokale utvalget på matbutikken på Grønland er bedre enn i Norge og alt blir importert ditt .

Panama også som har en befolkning lavere enn Norge har et ekstremt større utvalg

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg har vært i det store utland selv, sett hva utvalget er andre steder, og jeg er seff ikke imponert over hva som er tilgjengelig i Norge. Samtidig lurer jeg på hva folk savner.
Til hverdags handler jeg på lavprisbutikker, i helgen blir drt en tur til slakteren, fiskebutikken eller supermarked. Jeg får tak i stort sett alt jeg har lyst på.

Så hva er det folk savner egentlig? Det er jo en grunn til at det selges tonnevis med Norvegia til 79 kr/kg, men det ikke fordi utvalget er for dårlig. Butikkene hadde hatt bedre utvalg om folk hadde etterspurt og kjøpt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

DoktorS skrev: lør jan 28, 2023 4:11 pm Det som var ekstra bra her var at hun tok med eksempler fra en butikk som ligger i langt utenfor de store sentra, selv der der det vesentlig bedre utvalg enn i Norge...

Det har jo vært diskutert en del ganger før hva som er årsaken - mangel på matkultur er en åpenbar ting. Det fører gjerne til at nordmenn stort sett handle de samme varene hver eneste gang. En annen ting er jo at det er så altfor mange butikker spredt rundt om alle steder.
Klart at nordmenn får en dårligere matkultur når utvalget er så elendig. Samme med eskimoene på Grønland, trolig ikke veldig variert kost, variert tilbud og god matkultur. Går nok mye i fisk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg er fra en generasjon da suging er assosiert med noe positivt og jeg liker maten i Norge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Norsk vareutvalg er piss.

Det er så trist at man greide å skremme bort Lidl med løgner og samarbeid mellom de tre store i markedet.

Er det noe norsk dagligvarebransje skriker etter er det noe nytt og spennende.

Innimellom blir jeg så trist av å gå i butikken og kjenne på at det er det samme gamle kjedelige utvalget dag ut og dag inn. Uansett om det er Rema, Kiwi, Mega eller Eurospar. Gørr hakkende kjedelig.

Hos Lidl fant jeg masse spennende og forsåvidt også mye godt.
Sist redigert av PapaSmurf den lør jan 28, 2023 6:38 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:37 pm
Hos Lidl fant jeg masse spennende og forsåvidt også mye godt.
Milliarder av E-stoffer og bare syntetsik dritt. Det er slik jeg husker "eventyret".

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

basillen skrev: lør jan 28, 2023 2:43 pm Vår alles favoritt finne Sanna Sarromaa er på banen igjen og skriver om hvor elendig matutvalget er her til lands:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... vjetstaten

Jeg er ikke alltid enig med Sanna, men denne gangen har hun selvsagt 100 % rett. Det norske matutvalget er rett og slett helt tragisk sammenlignet med omtrent hvilket som helst annet land i verden. Været og matutvalget er de to desidert kjipeste tingene med å bo i Norge. Omtrent det eneste vi klarer bedre her til lands enn andre land er å lage gode brødprodukter.

Bare synd at vi dermed har etablert en kultur hvor vi spiser brød til tre av dagens fire måltider, slik at man dermed blir lei den ene tingen vi faktisk klarer bra.
Enig i at utvalget er veldig dårlig i butikkene til matmafiaen. (Rema, Coop og Norgesgruppen)
Dog er ekstrem overprising grunnet mafiametoder et enda større problem.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bor i en liten norsk by, vi har 3 Rema, 2 Coop Mega, 3 bunnpris og 3 Kiwi hvis jeg kommer på alle. I tillegg er Coop Extra 15 minutter unna, samme er Kiwi en annen retning.

Hva er vitsen med å ha så mange butikker med stort sett de samme varene?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

kytec skrev: lør jan 28, 2023 6:38 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:37 pm
Hos Lidl fant jeg masse spennende og forsåvidt også mye godt.
Milliarder av E-stoffer og bare syntetsik dritt. Det er slik jeg husker "eventyret".
Jeg husker det ikke slik. Klart det var en billigbutikk, men ta for eksempel påleggshyllene. Mye spennende og ikke mer e-stoffer enn i Gildes utvalg.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:37 pm Norsk vareutvalg er piss.

Det er så trist at man greide å skremme bort Lidl med løgner og samarbeid mellom de tre store i markedet.

Er det noe norsk dagligvarebransje skriker etter er det noe nytt og spennende.

Innimellom blir jeg så trist av å gå i butikken og kjenne på at det er det samme gamle kjedelige utvalget dag ut og dag inn. Uansett om det er Rema, Kiwi, Mega eller Eurospar. Gørr hakkende kjedelig.

Hos Lidl fant jeg masse spennende og forsåvidt også mye godt.
Mer spennende utvalg hos Lidl? En tysk lavprisbutikk mest basert på hermetikk, halvfabrikata og frossenmat. Det er i hvertfall ikke hva jeg savner når man snakker om dårlig utvalg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:41 pm
Mer spennende utvalg hos Lidl? En tysk lavprisbutikk mest basert på hermetikk, halvfabrikata og frossenmat. Det er i hvertfall ikke hva jeg savner når man snakker om dårlig utvalg.
Poenget er vel at det er i det minste noe annet. Selv det å handle på iceland er jo spennende når jeg er på østlandet en tur.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

JauKaninen skrev: lør jan 28, 2023 6:42 pm
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:41 pm
Mer spennende utvalg hos Lidl? En tysk lavprisbutikk mest basert på hermetikk, halvfabrikata og frossenmat. Det er i hvertfall ikke hva jeg savner når man snakker om dårlig utvalg.
Poenget er vel at det er i det minste noe annet. Selv det å handle på iceland er jo spennende når jeg er på østlandet en tur.
Oki, folk har åpenbart forskjellig oppfatning av hva dårlig utvalg er. Frosne ferdigretter er ikke hva jeg savner, men hver sin lyst.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:45 pm
Oki, folk har åpenbart forskjellig oppfatning av hva dårlig utvalg er. Frosne ferdigretter er ikke hva jeg savner, men hver sin lyst.
Det som skribenten av artikkelen savner er definitivt noe jeg savner også.

William_S

Legg inn av William_S »

Igjen jeg spør egentlig hva konkret folk savner i norske dagligvare butikker? De har da pålegg, brød, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

JauKaninen skrev: lør jan 28, 2023 6:39 pm Bor i en liten norsk by, vi har 3 Rema, 2 Coop Mega, 3 bunnpris og 3 Kiwi hvis jeg kommer på alle. I tillegg er Coop Extra 15 minutter unna, samme er Kiwi en annen retning.

Hva er vitsen med å ha så mange butikker med stort sett de samme varene?
Innenfor det som regnes som byen i Molde (mellom Kvam og Årø for de som er lokalkjent) har vi 3 Rema, 6 bunnpris, 2 Prix, 2 Mega, 1 Eurospar og 3 Kiwi.

Jeg må også ta forbehold om at det kan være noen jeg har glemt. 17 dagligvareforretninger og det er kun de to Mega’ene som er litt spennende på utvalgsfronten, men det er kun marginalt mer spennende enn de andre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Justice 97 skrev: lør jan 28, 2023 6:48 pm
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:41 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:37 pm
Lidl lignet på dagens Europris. Fatter ikke hva folk så i den sjappa. Ikke der jeg ville gått for å finne ingredienser til kulinariske opplevelser i alle fall.
Enig, god sammenligning, jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe et mat eller drikkeprodukt på Europris.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

William_S skrev: lør jan 28, 2023 6:47 pm Igjen jeg spør egentlig hva konkret folk savner i norske dagligvare butikker? De har da pålegg, brød, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker?
For min egen del, så handler det mye om gode råvarer.

Ta feks Sverige med sine grensebutikker, og feks kjøttvaredisken og det generelle utvalget. De har ett mye større utvalg av hele dyret, og ikke bare typ entrecôte, mørbrad og indre- og ytrefilet som går igjen i de norske butikkene.

Skulle også gjerne sett mye bedre og varierte frukt- og grønnssakshyller i norske butikker. Meny er i en egen klasse, så blir fort dit for å finne noe litt mer spennende enn banan og eple, til tross for at prisen er som den er.

Innenfor sjømat føler jeg vi har ett godt og variert tilbud, men skal sies at det ikke er der jeg handler mest.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Justice 97 skrev: lør jan 28, 2023 6:48 pm
KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:41 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:37 pm Norsk vareutvalg er piss.

Det er så trist at man greide å skremme bort Lidl med løgner og samarbeid mellom de tre store i markedet.

Er det noe norsk dagligvarebransje skriker etter er det noe nytt og spennende.

Innimellom blir jeg så trist av å gå i butikken og kjenne på at det er det samme gamle kjedelige utvalget dag ut og dag inn. Uansett om det er Rema, Kiwi, Mega eller Eurospar. Gørr hakkende kjedelig.

Hos Lidl fant jeg masse spennende og forsåvidt også mye godt.
Mer spennende utvalg hos Lidl? En tysk lavprisbutikk mest basert på hermetikk, halvfabrikata og frossenmat. Det er i hvertfall ikke hva jeg savner når man snakker om dårlig utvalg.
Lidl lignet på dagens Europris. Fatter ikke hva folk så i den sjappa. Ikke der jeg ville gått for å finne ingredienser til kulinariske opplevelser i alle fall.
Europris? De hadde en lavdeling med nonfood som Europris, men butikkene hadde store fruktavdelinger med god kvalitet og masse kjøttvarer. Veldig bra utvalg i tørrmat. Så kjørte de spesialkampanjer med masse spennende og nytt hver uke. De hadde blant annet en fersk spareribs som var helt amazing.

Se på denne reklamebrosjyren fra Sverige. Denne uken er det tydeligvis greske uker.
https://www.lidl.se/sv/reklamblad/gaell ... yer/page/1
Sist redigert av PapaSmurf den lør jan 28, 2023 6:58 pm, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

William_S skrev: lør jan 28, 2023 6:47 pm Igjen jeg spør egentlig hva konkret folk savner i norske dagligvare butikker? De har da pålegg, brød, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker?
Jeg vil ha muligheten til noe nytt. Det er for smalt utvalg. Man sulter ikke i hjel, men man kjeder seg på butikken.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.
Absolutt

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det jeg kunne tenke meg er at de millioner av høns som blir kastet hadde blitt til mat.

Det smaker helt nydelig.

De broilerkyllingene du får varme i butikk smaker INGENTING i kjøttet, bare marineringen på skinnet som har mat.

For et par år siden tok vi ti høns og slaktet dem, men det er mye arbeid da. Det er det.

William_S

Legg inn av William_S »

PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm
William_S skrev: lør jan 28, 2023 6:47 pm Igjen jeg spør egentlig hva konkret folk savner i norske dagligvare butikker? De har da pålegg, brød, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker?
Jeg vil ha muligheten til noe nytt. Det er for smalt utvalg. Man sulter ikke i hjel, men man kjeder seg på butikken.
Jeg tror mye av greia er at mange av butikkene i Norge holder et greit basisutvalg og at det egentlig aldri er langt til nærmeste butikk her til lands. Det vil rett og slett ikke lønne seg for mange butikker å ha et for stort utvalg. Man trenger ikke å dra lenger enn til Sverige eller Danmark hvor man må leite mye lenger etter en butikk enn man må her. Handlingen er rett og slett mer konsentrert i større butikker i det store og det hele. Skal man på ordentlige dagligvarebutikker i utlandet må man gjerne ut av bykjernen mens her i Norge er det mange dagligvarebutikker i Oslo Sentrum.
Sist redigert av William_S den lør jan 28, 2023 7:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.
Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kytec skrev: lør jan 28, 2023 7:03 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.
Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.
Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 7:08 pm
kytec skrev: lør jan 28, 2023 7:03 pm
Chromeback skrev: lør jan 28, 2023 6:56 pm Savner også ett store utvalg av det man kanskje vil kalle tilbehør(?) her i Norge.

Der er også svenskene flere nivåer over Norge. Fond, kraft, diverse eddiker, asiatiske sauser med mer. Her ligger vi milevis bak når det kommer til tilgang og utvalg.
Økt utvalg gir økt matkasting, noe jeg er veldig imot, "eksotiske" produkter blir ikke solgt, går ut på dato og kastes.
Det kan jo også ha med at nordmenn aldri får tid til å bli vant til «eksotiske» produkter.

Som William er inne på er Norge ett land hvor man har ett basisutvalg av trygge varer, som den gjennomsnittlige nordmannen kjenner til og vil handle inn av ren vane.

Hver gang det kommer noe spennende og nytt i butikkhyllene her til lands kan man garantere at det kun står om tid før de blir tatt vekk igjen, fordi det aldri får en reell sjanse til å bli en etablert vare for den norske husholdningen.
Her er vi ikke uenige og kommer til samme konklusjon.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

PapaSmurf skrev: lør jan 28, 2023 6:50 pm
Innenfor det som regnes som byen i Molde (mellom Kvam og Årø for de som er lokalkjent) har vi 3 Rema, 6 bunnpris, 2 Prix, 2 Mega, 1 Eurospar og 3 Kiwi.

Jeg må også ta forbehold om at det kan være noen jeg har glemt. 17 dagligvareforretninger og det er kun de to Mega’ene som er litt spennende på utvalgsfronten, men det er kun marginalt mer spennende enn de andre.
Jeg hadde glemt 3 av bunnprisene, 2 prix og 1 eurospar :lol:

Årø, Kviltorp, Frænavegen, den i sentrum ved siden av moldetorget... en på kvam. Hvor blir den siste?

Vi har forresten 4 kiwi :lol:
Sist redigert av JauKaninen den lør jan 28, 2023 7:18 pm, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

KingKongHalvor skrev: lør jan 28, 2023 6:28 pm Jeg har vært i det store utland selv, sett hva utvalget er andre steder, og jeg er seff ikke imponert over hva som er tilgjengelig i Norge. Samtidig lurer jeg på hva folk savner.
Til hverdags handler jeg på lavprisbutikker, i helgen blir drt en tur til slakteren, fiskebutikken eller supermarked. Jeg får tak i stort sett alt jeg har lyst på.

Så hva er det folk savner egentlig? Det er jo en grunn til at det selges tonnevis med Norvegia til 79 kr/kg, men det ikke fordi utvalget er for dårlig. Butikkene hadde hatt bedre utvalg om folk hadde etterspurt og kjøpt.
Jeg liker å lage mat, men ofte når jeg finner spennende oppskrifter fra andre land, så er det ofte tilnærmet umulig, eller i hvert fall svært mye ork, å skaffe mange av ingrediensene. Et eksempel er oppskrifter med mexicansk mat eller Tex-Mex, hvor oppskriftene finnes på f.eks. amerikanske nettsider. Her i Norge er det helt umulig å finne mange av de ostene, krydderet, chilisortene og sausene som man trenger for å lage dette autentisk. Det samme gjelder oppskrifter fra diverse asiatiske land. Jo da, man kan være heldig og finne ingrediensene i asiatiske butikker, men selv dette er ofte et sjansespill da man aldri vet om ingrediensene man trenger vil være å få kjøpt i butikken der og da. Eventuelt må man valfarte fra den ene butikken til den andre, og da bruker man plutselig en halv dag i desperat søken etter den grønnsaken eller det krydderet man ideelt sett ønsker å bruke. I tillegg kommer det faktum at dersom man ikke bor i sentrum av de store byene, så er det ofte langt mer styr å dra til en skikkelig asiatisk butikk sammenlignet med Rema og Kiwi som finnes overalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»