Uten visdom, så vil Ragnarok komme.

Svar
Albananas
Innlegg: 97

Uten visdom, så vil Ragnarok komme.

Legg inn av Albananas »

Ragnarok var noe de forutså for 1000 år eller mest sannsynlig mye lengre siden, Hvorfor? Det var ingen mystisk profeti tenker jeg. Men de forsto at årsak og virknig betydde at mennesket uten visdom kunn hadde sin motivasjon som drivkraft. (Unntak finnes det mange av, men majoriteten bestemmer) Motivasjon er drivkraften bak enhver krig som har ridd denne jord, og er drivkraften bak nåværende kriger. Motivasjon vil også være drivkraften bak kommende ragnarok. Når det er sagt så er motiverte folk og dens ledere drivkraften bak menneskeskapte miljøforandringer også. Dette kunne de slik sett forutse for tusener av år siden uten overnaturlig profetering. De kunne forutse dette på grunn av at menneskene ikke var åpne for visdom. Derfor heter det lukkede sinn Loke. Et navn gitt av vise i gammel tid til motiverte mennesker lukket for visdom. I dag lever Loke som aldri før, ja Loke er tilstede i de fleste maktapparater på denne klode. Vi kan til og med ta det for gitt at Loke er ledende i alle Nasjoners ledelse. Motiverte ledere for motiverte mennesker. To ganger har atombomben blitt sluppet, uten visdom vil den bli sluppet igjen tenker jeg. Og alt dette uten å profetere, bare ved hjelp av dedusjon sann.

Hathyr

Legg inn av Hathyr »

Tenker du på det ragnarok som vikingene trodde på, eller ragnarok i betydningen "slutten på alt som er?"
Et "norrønt" ragnarok ville være helt på sin plass i min bok, og slettes ikke det verste som kunne skjedd oss

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

Hathyr skrev: søn jan 29, 2023 8:17 am Tenker du på det ragnarok som vikingene trodde på, eller ragnarok i betydningen "slutten på alt som er?"
Et "norrønt" ragnarok ville være helt på sin plass i min bok, og slettes ikke det verste som kunne skjedd oss

Tja, hva vikingene trodde var nok litt forskjellig som i dag. Jeg tenker at de (Skaldene) som så på historiene som en sinnsingjerdning (Norrønt = muntun) ikke var troende. Skaldene så på historiene som en advarsel om hva som vil skje med menneskene uten visdom. Som i årsak og virkning. Ragnarok blir vagt beskrevet som ulvetid, vindtid, brødre mot brødre uten tillit tilhverandre og lignende. Slik en forfatter kunne beskrevet en tid der menneskene hadde temmet lynet og hersket over natur og land uten visdom. De visste at uten visdom er menneskene dømt til å mislykkes. Historien om ragnarok er slik sett en advarsel. Slik jeg ser det.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Albananas skrev: lør jan 28, 2023 9:16 pm Ragnarok var noe de forutså for 1000 år eller mest sannsynlig mye lengre siden
Jeg var på Ragnarock i Holmenkollen på 70-tallet - og fikk bl. a. med meg samspill mellomg Saft og Sigbjørn Bernhoft Osa.

Mvh

BE
som er mer opptatt av Ragna Rock enn av ragnarok

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

BlackEagle skrev: man jan 30, 2023 9:18 pm
Albananas skrev: lør jan 28, 2023 9:16 pm Ragnarok var noe de forutså for 1000 år eller mest sannsynlig mye lengre siden
Jeg var på Ragnarock i Holmenkollen på 70-tallet - og fikk bl. a. med meg samspill mellomg Saft og Sigbjørn Bernhoft Osa.

Mvh

BE
som er mer opptatt av Ragna Rock enn av ragnarok
Skulle gjerne fått med meg Saft og suse sann. Men motiverte mennesker uten visdom er skumle saker, derfor er jeg en smule bekymret. Selv har jeg fått med meg selveste Chris De Burgh.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Albananas skrev: lør jan 28, 2023 9:16 pm Ragnarok var noe de forutså for 1000 år eller mest sannsynlig mye lengre siden, Hvorfor? Det var ingen mystisk profeti tenker jeg. Men de forsto at årsak og virknig betydde at mennesket uten visdom kunn hadde sin motivasjon som drivkraft. (Unntak finnes det mange av, men majoriteten bestemmer) Motivasjon er drivkraften bak enhver krig som har ridd denne jord, og er drivkraften bak nåværende kriger. Motivasjon vil også være drivkraften bak kommende ragnarok. Når det er sagt så er motiverte folk og dens ledere drivkraften bak menneskeskapte miljøforandringer også. Dette kunne de slik sett forutse for tusener av år siden uten overnaturlig profetering. De kunne forutse dette på grunn av at menneskene ikke var åpne for visdom. Derfor heter det lukkede sinn Loke. Et navn gitt av vise i gammel tid til motiverte mennesker lukket for visdom. I dag lever Loke som aldri før, ja Loke er tilstede i de fleste maktapparater på denne klode. Vi kan til og med ta det for gitt at Loke er ledende i alle Nasjoners ledelse. Motiverte ledere for motiverte mennesker. To ganger har atombomben blitt sluppet, uten visdom vil den bli sluppet igjen tenker jeg. Og alt dette uten å profetere, bare ved hjelp av dedusjon sann.
Da hadde allt gått så mye bedre ,her på kula. "To ganger har atombomben blitt sluppet, uten visdom vil den bli sluppet igjen tenker jeg." Uten visdom hadde vi ikke vært der vi er i dag, og slett ikke noe atombomber. Synd vi fikk den genefeilen som gjorde oss fulle av såkalt visdom.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Albananas skrev: man jan 30, 2023 9:32 pm
BlackEagle skrev: man jan 30, 2023 9:18 pm
Albananas skrev: lør jan 28, 2023 9:16 pm Ragnarok var noe de forutså for 1000 år eller mest sannsynlig mye lengre siden
Jeg var på Ragnarock i Holmenkollen på 70-tallet - og fikk bl. a. med meg samspill mellomg Saft og Sigbjørn Bernhoft Osa.

Mvh

BE
som er mer opptatt av Ragna Rock enn av ragnarok
Skulle gjerne fått med meg Saft og suse sann. Men motiverte mennesker uten visdom er skumle saker, derfor er jeg en smule bekymret. Selv har jeg fått med meg selveste Chris De Burgh.
Hva som er like interessant som Saft og Osa: Jeg har på søttitallet fått med meg to konserter i et innlandsdalføre med Norges beste band til alle tider (hittil, riktignok) - nemlig

JUNIPHER GREENE

Mvh

BE
som har hørt en del andre band også - og "e"-n til slutt i GREENE ovenfor - skal være der

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

perchri skrev: fre feb 10, 2023 8:25 pm Uten visdom hadde vi ikke vært der vi er i dag, og slett ikke noe atombomber. Synd vi fikk den genefeilen som gjorde oss fulle av såkalt visdom.


Vi er der vi er i dag fordi vi ikke har visdom. Visdommen forsvant og motiverte folk tok over styringa ved hjelp av maktapparater for tusenvis av år siden. Disse motiverte folka var ikke dumme, tvert imot, de er noen luringer, minner ikke så rent lite om Loke selv. Disse luringene fortsatte utviklingen av det vi kaller sivilisasjonen fram til i dag uten visdom.

Dette siden teknologisk utvikling kun gjøres skritt for skritt av mennesker som tenker logisk. Noe maktapparater og deres motiverte luringer selvsagt ikke har noe problem med.

Advarselen om Ragnarok, er fra noen som hadde visdom for tusener av år siden. De visste at utviklingen ville gå sin gang. Og at luringene ville bli mange, at luringene ville la seg styre av begjær, av frykt og kamp om makt. At luringene ville voldta Moder Jord og sage over greinen de satt på. Sagt med andre ord, krig og undergang i Ragnarok.

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

BlackEagle skrev: lør feb 11, 2023 12:10 am
Albananas skrev: man jan 30, 2023 9:32 pm
BlackEagle skrev: man jan 30, 2023 9:18 pm

Jeg var på Ragnarock i Holmenkollen på 70-tallet - og fikk bl. a. med meg samspill mellomg Saft og Sigbjørn Bernhoft Osa.

Mvh

BE
som er mer opptatt av Ragna Rock enn av ragnarok
Skulle gjerne fått med meg Saft og suse sann. Men motiverte mennesker uten visdom er skumle saker, derfor er jeg en smule bekymret. Selv har jeg fått med meg selveste Chris De Burgh.
Hva som er like interessant som Saft og Osa: Jeg har på søttitallet fått med meg to konserter i et innlandsdalføre med Norges beste band til alle tider (hittil, riktignok) - nemlig

JUNIPHER GREENE

Mvh

BE
som har hørt en del andre band også - og "e"-n til slutt i GREENE ovenfor - skal være der
https://www.nrk.no/video/musikk/juniphe ... 838c59fb70
Jeg kan like de ja :-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»