Kjetil Rolness tar oppgjør med latteremoji-rasshøla

Svar
BiggusD

Re: Kjetil Rolness tar oppgjør med latteremoji-rasshøla

Legg inn av BiggusD »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:32 pm Jeg vet ikke hva slags tanker som surrrer rundt i hodet på folk som reagerer med hånlatter på katastrofer, død og lidelser.
Opptil flere her mener det ikke er noe å bry seg om. (!)

Med tristhet registrerer jeg at det i veldig mange tilfeller dreier seg om godt voksne folk. Ofte i 60-årene og som burde vite langt bedre.
I omtrent alle tilfeller dere de "diskuterer" med latterfjes istedet for ord, så ser man umiddelbart at det ikke står så bra til med dem utifra profilen deres.
De vet ikke engang hva emoji er. Så out of touch at de kompenserer med ironisk distanse.

Apropos om flere her som ikke mener det er noe å bry seg om, de har falt litt i samme fella. Det som skjer på Internett og sosiale media er ikke og bør ikke være hele livet til folk, og noe de går så inn i at de blander det med det som skjer i real life. Men det er heller ikke bare en lek, fjas, tøys og en oppdiktet virkelighet heller. Selv om du opererer med en slik "persona" på nettet, så er det jo faktisk du som taster det inn i real life også. I begge tilfeller ageres det på en måte som de aldri hadde gjort i real life.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29663396/
Sist redigert av BiggusD den ons feb 08, 2023 12:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 11:25 am Reaksjonsmønstrene i denne tråden er som forventet.
Dvs. dem som jeg antok forsvarer oppførselen fra latterfjes-pøbelen på nett gjør det.
Haha, latterfjes-pøbler? Er du virkelig seriøs? All den tid dette er en valgmulighet så vil det bli brukt, jeg ser virkelig ikke hva problemet er. Hvis du lar deg krenke av at andre er uenige med deg i et forum hvor man søker diskusjon (eller var det bekreftelse i kaninhullet?) så må man jo forvente det? At du lar deg krenke og blir vonbroten er et aktivt valg du tar, ingen andre. Jeg tenker at dere bruker for mye tid på slike fordummende ting om dette er et irritasjonsmoment
Sist redigert av Queenie den ons feb 08, 2023 12:54 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: ons feb 08, 2023 12:44 pm
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 11:25 am Reaksjonsmønstrene i denne tråden er som forventet.
Dvs. dem som jeg antok forsvarer oppførselen fra latterfjes-pøbelen på nett gjør det.
Haha, latterfjes-pøbler? Er du virkelig seriøs? All den tid dette er en valgmulighet så vil det bli brukt, jeg ser virkelig ikke hva problemet er. Hvis du lar deg krenke av at andre er uenige med deg i et forum hvor man søker diskusjon (eller var det bekreftelse i kaninhullet? så må man jo forvente det? At du lar deg krenke og blir vonbroten er et aktivt valg du tar, ingen andre. Jeg tenker at dere bruker for mye tid på slike fordummende ting om dette er et irritasjonsmoment
Jeg er enig. Det er kommet, og for godt.
Hverken Rolness eller andre kan fjerne det, og det hjelper ikke å bli krenket og klage.
8-)
(betyr den gule dingsen med solbriller at jeg syns jeg er kuul?)

dzk

Legg inn av dzk »

fargerik skrev: ons feb 08, 2023 12:52 pm 8-)
(betyr den gule dingsen med solbriller at jeg syns jeg er kuul?)
Du er en solbrille-pøbel!

alseboy

Legg inn av alseboy »

trønderen skrev: tir feb 07, 2023 9:05 pm
Ja, det er merkelig det der. Elbil blir jo ofte latterliggjort av klimafornektere. Det minner meg om denne artikkelen som er interessant:
https://forskning.no/klima-psykologi/hv ... ma/1899466
Apropos.
En bil brenner. Ble noen skadet? Spredte brannen seg? Helt uinteressant.
Absurd.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: ons feb 08, 2023 12:44 pm
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 11:25 am Reaksjonsmønstrene i denne tråden er som forventet.
Dvs. dem som jeg antok forsvarer oppførselen fra latterfjes-pøbelen på nett gjør det.
Haha, latterfjes-pøbler? Er du virkelig seriøs? All den tid dette er en valgmulighet så vil det bli brukt, jeg ser virkelig ikke hva problemet er. Hvis du lar deg krenke av at andre er uenige med deg i et forum hvor man søker diskusjon (eller var det bekreftelse i kaninhullet?) så må man jo forvente det? At du lar deg krenke og blir vonbroten er et aktivt valg du tar, ingen andre. Jeg tenker at dere bruker for mye tid på slike fordummende ting om dette er et irritasjonsmoment
Du misser poenget her med stor margin. Saken har ingenting med uenighet å gjøre, men med formen de omtalte gir uttrykk for uenigheten.
Dessuten benyttes latterfjeset til å le av, ikke med dvs håne.
Snakk om å utlevere seg selv.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

alseboy skrev: ons feb 08, 2023 1:30 pm
trønderen skrev: tir feb 07, 2023 9:05 pm
Ja, det er merkelig det der. Elbil blir jo ofte latterliggjort av klimafornektere. Det minner meg om denne artikkelen som er interessant:
https://forskning.no/klima-psykologi/hv ... ma/1899466
Apropos.
En bil brenner. Ble noen skadet? Spredte brannen seg? Helt uinteressant.
Absurd.
Han siste taleren der, Terje Kolbotn - bør virkelig få sjekket hjertet sitt altså - for jaggu tar han i når han taler! Og det var en artikkel om sønnen hans ganske nylig i Bergens Tidende
https://www.bt.no/kultur/i/15MBKG/fikk- ... et-hjertet
- sønnen som er frontfigur i Bergensbandet Major Parkinson og som fikk hjerteinfarkt rett etter sceneopptreden.
Det var litt lærerikt da han viste til at kraftverkene i Odda som i resten av landet, var laget for å gi strøm til og slik - skape norsk industri. Vilkåret var at kraften skulle selges til kostpris.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Fordomsfull skrev: ons feb 08, 2023 3:04 pm
alseboy skrev: ons feb 08, 2023 1:30 pm
trønderen skrev: tir feb 07, 2023 9:05 pm
Ja, det er merkelig det der. Elbil blir jo ofte latterliggjort av klimafornektere. Det minner meg om denne artikkelen som er interessant:
https://forskning.no/klima-psykologi/hv ... ma/1899466
Apropos.
En bil brenner. Ble noen skadet? Spredte brannen seg? Helt uinteressant.
Absurd.
Han siste taleren der, Terje Kolbotn - bør virkelig få sjekket hjertet sitt altså - for jaggu tar han i når han taler! Og det var en artikkel om sønnen hans ganske nylig i Bergens Tidende
https://www.bt.no/kultur/i/15MBKG/fikk- ... et-hjertet
- sønnen som er frontfigur i Bergensbandet Major Parkinson og som fikk hjerteinfarkt rett etter sceneopptreden.
Det var litt lærerikt da han viste til at kraftverkene i Odda som i resten av landet, var laget for å gi strøm til og slik - skape norsk industri. Vilkåret var at kraften skulle selges til kostpris.
Videoen som jeg viser til, kom ETTER denne bilbrannen. Der mange snakket ned regjeringen - på et sted i Haugesund, som jeg mener er på plassen utenfor kafe Totalen, avholdskafeen.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:32 pm Med tristhet registrerer jeg at det i veldig mange tilfeller dreier seg om godt voksne folk. Ofte i 60-årene og som burde vite langt bedre.
I omtrent alle tilfeller dere de "diskuterer" med latterfjes istedet for ord, så ser man umiddelbart at det ikke står så bra til med dem utifra profilen deres.
Tror ikke det står så veldig bra til med deg heller som er inne og faktisk sjekker profilen til folk som legger inn reaction-emojis på Facebook. Er livet ditt så jævla dårlig? Er det noen spesiell grunn til at du bryr deg om dette? Har det noen som helst å si for ditt fabelaktige liv som Facebook-debattant og kommentarfelt-idiot??

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 4:43 pm
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:32 pm Med tristhet registrerer jeg at det i veldig mange tilfeller dreier seg om godt voksne folk. Ofte i 60-årene og som burde vite langt bedre.
I omtrent alle tilfeller dere de "diskuterer" med latterfjes istedet for ord, så ser man umiddelbart at det ikke står så bra til med dem utifra profilen deres.
Tror ikke det står så veldig bra til med deg heller som er inne og faktisk sjekker profilen til folk som legger inn reaction-emojis på Facebook. Er livet ditt så jævla dårlig? Er det noen spesiell grunn til at du bryr deg om dette? Har det noen som helst å si for ditt fabelaktige liv som Facebook-debattant og kommentarfelt-idiot??
For n'te gang, kutt ut personfokuset.

Problemstillingen aktualiseres fortløpende som vi ser.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1751

Legg inn av JauKaninen »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 4:43 pm
Tror ikke det står så veldig bra til med deg heller som er inne og faktisk sjekker profilen til folk som legger inn reaction-emojis på Facebook. Er livet ditt så jævla dårlig? Er det noen spesiell grunn til at du bryr deg om dette? Har det noen som helst å si for ditt fabelaktige liv som Facebook-debattant og kommentarfelt-idiot??
Hvorfor er noen av dere alltid så sinte og alltid fokus på persondebatt + kommer med latterlige anklager om andres liv? Du vet da pokker ikke noe om hvem som henger på kommentarfeltene på facebook og ikke??

Cabal

Legg inn av Cabal »

JauKaninen skrev: ons feb 08, 2023 5:41 pm Hvorfor er noen av dere alltid så sinte og alltid fokus på persondebatt + kommer med latterlige anklager om andres liv? Du vet da pokker ikke noe om hvem som henger på kommentarfeltene på facebook og ikke??
Nå var det jo ts selv som kom med latterlige anklager om andres liv etter å ha sjekket vilt fremmedes facebook-profil (noe som er ganske sykt i seg selv). Antok at det var greit å mene det samme om ham og da.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

:lol:

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Synes det er verre med de som skyter spurv med kanon i tettbygde strøk nær barnehager med overvekt av minoritetsmedlemmer.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 11:25 am Reaksjonsmønstrene i denne tråden er som forventet.
Dvs. dem som jeg antok forsvarer oppførselen fra latterfjes-pøbelen på nett gjør det.
Her tror jeg du er ufrivillig vittig, beklager.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons feb 08, 2023 12:44 pm Haha, latterfjes-pøbler? Er du virkelig seriøs? All den tid dette er en valgmulighet så vil det bli brukt, jeg ser virkelig ikke hva problemet er. Hvis du lar deg krenke av at andre er uenige med deg i et forum hvor man søker diskusjon (eller var det bekreftelse i kaninhullet?) så må man jo forvente det? At du lar deg krenke og blir vonbroten er et aktivt valg du tar, ingen andre. Jeg tenker at dere bruker for mye tid på slike fordummende ting om dette er et irritasjonsmoment
Det er alltid, alltid, alltid en fordel å først finne ut hva debatten handler om, før man velger å poste innlegg.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 4:43 pm Tror ikke det står så veldig bra til med deg heller som er inne og faktisk sjekker profilen til folk som legger inn reaction-emojis på Facebook. Er livet ditt så jævla dårlig? Er det noen spesiell grunn til at du bryr deg om dette? Har det noen som helst å si for ditt fabelaktige liv som Facebook-debattant og kommentarfelt-idiot??
Det er da helt vanlig å kjenne på en interesse å finne ut hvilke mennesker som driver på med slikt. Og når man er inne på profilen, så ser man ofte traurigheten hos personen, mens et fåtall ganger kan man bli overrasket. Går man f.eks. inn på din profil, så tror jeg traurigheten er større enn overraskelsen man får.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

JauKaninen skrev: ons feb 08, 2023 5:41 pm Hvorfor er noen av dere alltid så sinte og alltid fokus på persondebatt + kommer med latterlige anklager om andres liv? Du vet da pokker ikke noe om hvem som henger på kommentarfeltene på facebook og ikke??
Cabal følte seg nok mer enn truffet med denne tråden her, og må da få lov til å avreagere med litt sinne og personangrep...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ironisk at personfokus blir møtt med personfokus fra den som klager på personfokus.
Tror denne tråden har sporet av litt.

Jeg synes trådstarter har et godt poeng med nedlateskaper i kommentarfelter og i emojibruk.
Det er et omfattende problem.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Henningsen skrev: ons feb 08, 2023 6:49 pm Jeg synes trådstarter har et godt poeng med nedlateskaper i kommentarfelter og i emojibruk.
Det er et omfattende problem.
Hva i alle dager er "problemet" med det? Hvorfor i alle dager ser dere på hvilke emojier som er trykket på? Det høres bare helt sjukt ut å reagere på noe slikt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: ons feb 08, 2023 6:41 pm
JauKaninen skrev: ons feb 08, 2023 5:41 pm Hvorfor er noen av dere alltid så sinte og alltid fokus på persondebatt + kommer med latterlige anklager om andres liv? Du vet da pokker ikke noe om hvem som henger på kommentarfeltene på facebook og ikke??
Cabal følte seg nok mer enn truffet med denne tråden her, og må da få lov til å avreagere med litt sinne og personangrep...
Dere på venstresiden er så søte når dere blir sint; giid, hva ville Mao eller husdoktoren sagt? Meningsløst? Nettopp.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 6:55 pm
Henningsen skrev: ons feb 08, 2023 6:49 pm Jeg synes trådstarter har et godt poeng med nedlateskaper i kommentarfelter og i emojibruk.
Det er et omfattende problem.
Hva i alle dager er "problemet" med det? Hvorfor i alle dager ser dere på hvilke emojier som er trykket på? Det høres bare helt sjukt ut å reagere på noe slikt.
TS og jeg har touchet borti temaet tidligere, og for min del er det ikke bare emojibruken som er ganske nedlatende ved en del triste saker f.eks. Men det jeg reagerer mest på er det jeg skrev i mitt første innlegg i saken, er all den hetsen og alle de grove meldingene som følger i kommentarfeltene, mange fra samme bruker som nevnte emoji.
Av meldinger, som er det jeg legger vekt på og trekker frem, så er det særdeles nedlatende meldinger, hets, sjikane og av og til også grov rasisme.
Jeg ser det som en del av et generelt debattklima som blir preget av dette, og kan skremme folk fra å delta i en evetuell samfunnsdebatt.

Så, som sagt, så er det ikke bare emojiene, for meg er det mer av 'alt det andre' som ødelegger en debatt og gjør at mange kvier seg.
Man vet også at en del yngre føler seg mobbet og hetset på nett. Så et bedre debattklima prevet av ord og argumenter ville definitivt ikke vært å forakte.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fordomsfull skrev: ons feb 08, 2023 7:46 pm Dere på venstresiden er så søte når dere blir sint; giid, hva ville Mao eller husdoktoren sagt? Meningsløst? Nettopp.
Hæh, at det var? Dette ga jo ingen mening. Jeg tilhører selvfølgelig ikke venstresiden. Ikke er jeg sint heller, men kanskje litt søt. Og giid? Er du Svanhild på 88?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: ons feb 08, 2023 7:59 pm
Fordomsfull skrev: ons feb 08, 2023 7:46 pm Dere på venstresiden er så søte når dere blir sint; giid, hva ville Mao eller husdoktoren sagt? Meningsløst? Nettopp.
Hæh, at det var? Dette ga jo ingen mening. Jeg tilhører selvfølgelig ikke venstresiden. Ikke er jeg sint heller, men kanskje litt søt. Og giid? Er du Svanhild på 88?
Nei det skrev jeg jo - at det var meningsløst men takk&pris for at vi er mer siviliserte enn noen poitikere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... aevla-faen

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fordomsfull skrev: ons feb 08, 2023 8:26 pm men takk&pris for at vi er mer siviliserte enn noen poitikere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... aevla-faen
Ja, disse luringene hadde jo ku...ordet i sin makt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 2:53 pm
Queenie skrev: ons feb 08, 2023 12:44 pm
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 11:25 am Reaksjonsmønstrene i denne tråden er som forventet.
Dvs. dem som jeg antok forsvarer oppførselen fra latterfjes-pøbelen på nett gjør det.
Haha, latterfjes-pøbler? Er du virkelig seriøs? All den tid dette er en valgmulighet så vil det bli brukt, jeg ser virkelig ikke hva problemet er. Hvis du lar deg krenke av at andre er uenige med deg i et forum hvor man søker diskusjon (eller var det bekreftelse i kaninhullet?) så må man jo forvente det? At du lar deg krenke og blir vonbroten er et aktivt valg du tar, ingen andre. Jeg tenker at dere bruker for mye tid på slike fordummende ting om dette er et irritasjonsmoment
Du misser poenget her med stor margin. Saken har ingenting med uenighet å gjøre, men med formen de omtalte gir uttrykk for uenigheten.
Dessuten benyttes latterfjeset til å le av, ikke med dvs håne.
Snakk om å utlevere seg selv.
Nei, jeg gjør ikke det. Å oppleve at man hånes er like subjektivt som å føle seg krenket, dere fremstår ærlig talt som snowflakes. Jeg synes egentlig det er en fin funksjon, vesentlig bedre enn "tommel ned", f eks (selv om jeg ikke har noe imot det heller).

Noen ganger er ting så komplett latterlig at en emoji sier alt, hvorfor skal man gidde å debattere med idioter? Forum er mye bedre for man får ikke de samme kaninhullene som i andre fora.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 6:55 pm
Henningsen skrev: ons feb 08, 2023 6:49 pm Jeg synes trådstarter har et godt poeng med nedlateskaper i kommentarfelter og i emojibruk.
Det er et omfattende problem.
Hva i alle dager er "problemet" med det? Hvorfor i alle dager ser dere på hvilke emojier som er trykket på? Det høres bare helt sjukt ut å reagere på noe slikt.
Haha, helt enig!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 4:43 pm
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:32 pm Med tristhet registrerer jeg at det i veldig mange tilfeller dreier seg om godt voksne folk. Ofte i 60-årene og som burde vite langt bedre.
I omtrent alle tilfeller dere de "diskuterer" med latterfjes istedet for ord, så ser man umiddelbart at det ikke står så bra til med dem utifra profilen deres.
Tror ikke det står så veldig bra til med deg heller som er inne og faktisk sjekker profilen til folk som legger inn reaction-emojis på Facebook. Er livet ditt så jævla dårlig? Er det noen spesiell grunn til at du bryr deg om dette? Har det noen som helst å si for ditt fabelaktige liv som Facebook-debattant og kommentarfelt-idiot??
Beste innlegget jeg har lest her inne på en stund

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Cabal skrev: ons feb 08, 2023 6:55 pm
Henningsen skrev: ons feb 08, 2023 6:49 pm Jeg synes trådstarter har et godt poeng med nedlateskaper i kommentarfelter og i emojibruk.
Det er et omfattende problem.
Hva i alle dager er "problemet" med det? Hvorfor i alle dager ser dere på hvilke emojier som er trykket på? Det høres bare helt sjukt ut å reagere på noe slikt.
Du burde ta en titt på de to kommentarene mine over, tenker jeg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1751

Legg inn av JauKaninen »

Queenie skrev: ons feb 08, 2023 8:49 pm Forum er mye bedre for man får ikke de samme kaninhullene som i andre fora.
Hm.. :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»